Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 09:35

keeyzie schreef:
[ [url=m/SSWIUd.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier afgelopen weekend 8 pakken voordroog laten komen van 350 per stuk.
Voorlopig kan ik wel vooruit. Eerder ging ik altijd kleine pakjes halen maar deze werden toch snel muf als ze wat langer onder het zeil lagen.

Geen idee of ik het hier de hele winter mee red dus kan goed dat ik alsnog kleine pakken bij ga halen mochten de grote pakken niet meer leverbaar zijn.

Duhelo: Vaak redden ze zich wel als de grond wat harder is hoor, moeten ze daar verplicht overheen?

Het pad naar achteren is bij mij vol modder, Hugo kijkt ook altijd bedenkelijk als hij in de ochtend via dat pad naar de wei moet waar ik gras heb bijgegeven.
Heb nu de wei aansluitend aan de verharding open gegooid. Zo kunnen ze in de nacht nog wat scharrelen en droog liggen omdat ze nu niet graag naar de stal gaan (via het pad).

In het voorjaar wil ik het pad gaan aanpakken en voorzien van wit zand zodat deze in de winter ook goed begaanbaar blijft.

Helaas wel, normaal had ik het afdak met aan de ene kant paddock en de andere kant weide, die kan ik apart afsluiten van elkaar.
Idee was dus om met vries een stuk weide open te zetten (die is dan nog hard en mooi vlak, en in gewone (natte) periodes de paddock.
Met dat ze nu nog niet samen kunnen heb ik de paddock in twee gedeeld, en heb ik afdak met ene kant paddock en andere kant weide (dus daar niet echt een probleem) en 2 de deel van de paddock is aan de box van de pre. Dus als ze naar achter willen moeten ze sowieso 20 m door(nu nog vrij mul) zand. Als dit natuurlijk in putten en hopen opvriest is dat niet ideaal.
Ik kan ev wel de box met kleine uitloop dan afsluiten en een stukje weide ernaast afsluiten, maar dat moet ik dan even bekijken ivm locatie kennel voor de hond die er nog moet komen.
ik moet ook nog uittesten of ik zelf de paddock met paard en eg kan slepen, maar dat moet dan kwa tijd ook nog zo uitkomen als ze plots dag op dag vorst uit geven.

Edit: ik ga trouwens ook geen balen hooi meer stockeren. Ik had een box dat ik telkens volstak met kleine baaltjes. Bij de eerste lichting waren de laatste beschimmeld (maar die lagen er wel al 3 maand), maar nu zijn we pas een week of drie ver en de bovenste en buitenste rijen ruiken ook niet superfris meer. Dus mijn hok is duidelijk te nat om langere tijd te stockeren.
Ik ga nu gewoon kijken of ik met de aanhanger er wekelijks kan ophalen, en zorg dat ik wat grote pakken voordroog liggen heb (voor als het eens vriest en ik niet met de aanhanger weg kan.)
De opslagstal zal ik ombouwen om mijn werkmateriaal te stockeren (en eventuele voorgevulde hooinetten), en misschien zet ik er wel een pallet die vrij staat van de randen met een 20 tal baaltjes op zodat ik daar ook een weekje mee kan depaneren, als er wind kan rond spelen blijven die dan mss wel goed.

Lederen anatomische dressuursingel 120 cm te koop!
https://www.bokt.nl/markt/ad/493423/ana ... -trekpaard

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 16:55

Hier is de vraagprijs van het land gedaald het is dan nog een hoop geld dus ik hoop dat ik er nog een tijd op kan blijven?

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 11:19

keeyzie, 350 euro per stuk dus per pak hooi???

Hoeveel paardjes hebben jullie van jezelf staan dan? Ik 4, voer dus ook zeker 3 pakken voordroog van groot formaat per maand...

Jessol

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 11:31

Wat geef je altijd fijne feedback Duhelo, ik vind het echt leuk om eens te sparren met mensen die de paardjes zelf ook beheren!

Hier kan ik jammer genoeg ook niet al te veel stockeren, het hooi beschimmelt ook snel. ik hoop dat het met renoveren van de schuur misschien wat beter gaat en ik dan nog 1 extra stal kan volproppen hooi.
Ik voer kleine baaltjes, en hier eten ze nu toch zeker 1,5 baal per dag. Vandaag heb ik ze op het gras gezet aangezien het toch wat droger blijft zodat ze toch even wat anders te smikkelen hebben!

Ik heb er 2 pony's op staan, mijn fjord en een leenshetlander. Maar volgende week ga ik mijn eigen kleine vriend halen. :D Een creme dun hengstje van 2,5, lijkt heel hard op mijn fjord in de mini versie dus ik ben benieuwd!

De fjord gaat volgende week op winterstalling, de pony blijft nog even met de leenshet op de weide want hij moet nog gecastreerd worden. Daarna heb ik 2 opties, bij een vriendin op de wei 24/7 buiten met schuilstalletje of hij zou ook tegen een kleine meerprijs mee mogen naar de winterstal, maar dan zou hij samen in de stal moeten met mijn fjord s'nachts. Ik ben er nog niet uit.

Let a horse whisper in your ear and breathe on your heart, you will never regret it..Shadow <3
Instagram: goldenponyshadow

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 10:47

@Jessol, heb je al een fotootje van je mini? leuk joh. Ben benieuwd of het gelijk goed gaat met je leenshet en hem, vaak is deze leeftijd toch wat patserig soms...

Ik weet niet of je veel met je mini gaat doen? Ik zelf ben er niet zon voorstander voor om 2 paardjes in 1 box te zetten, ze hebben dan nooit echt ruimte en hun rust. Ik zou er niet snel voor kiezen denk ik...

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 10:59

fjord en pony in 1 stal zou ik ook niet doen (ik ga ervanuit dat het een normale box van 3*4 is ofzo? Als de box echt ruim is met ev een paddock erbij dan zou ik het wel durven doen. Maar ik denk dat de optie bij je vriendin voorlopig interessanter zal zijn.
We zijn al weer bijna november, dus met wat geluk is het maar 4-5 maandjes meer, die tijd zal omvliegen :).

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 17:05

Ik heb eens een tijdje mijn tinker (1m40) samen op stal gehad met mijn mini (80cm). Het kon alleen omdat het echt wel maatjes zijn, want in een 3x4 is het hoe dan ook krap.

Icaro (U.S. x Quick Star)
LRV Oost-Vlaanderen: B1+24 / B2+28 / L1 startgerechtigd
VLP - HROV: niv. 1 + 3
I am not especially talented. I'm just passionately curious

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 17:29

Ik heb mijn shet van 96 cm en welsh van 136 cm voorheen samen in een stal van 3x5 gehad. Nu hebben 2 shets en mijn welsh samen 2 stallen van 3x3 die altijd open staan. Maar in de winter liggen ze met zijn 3e in een stal gepropt. De welsh is wel echt de baas, maar als er geen aandacht of eten te vinden is dan gaat het altijd prima. Het hooi heb ik buiten de stallen hangen. Ze staan wel al vanaf jongsaf aan samen.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 18:46

Daar zeg je het wel. Deur staat open en geen eten te vinden.
Ik had de kans op een pensionstal met boxen van 3x6. Mijn twee trekpaarden konden samen een dubbele box krijgen en dat ging ik nog overwegen (6×6). Maar die zijn moeder en dochter en eten zelfs samen krachtvoer op.
Maar in 4x4 zou ik het niet doen. Die 6x6 was echt wel minimum.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 12:29

Ik heb 3 aparte boxen van 3 x 3 ongeveer, echter staan de deuren altijd open, soms staan de haflinger en warmbloed samen in een box te eten (veel te krap) maar gaat altijd goed. de shet heeft een balk boven zijn deur zodat alleen hij erin en eruit kan. Als mijn medehuurder stopt sloop ik 1 wand eruit en dan wordt het een loopstal + de nieuwe overkapping hebben ze dan een stuk van 6 x 7 meter waar ze droog kunnen staan / liggen met zijn drietjes. 1 box houd ik dan reserve of als extra opslag voor hooi.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 19:36

Wij zijn vandaag druk geweest om een stuk naast de stal klaar te maken voor de winter. Hooinet opgehangen, paal in de grond en draden dicht gemaakt. Nu kijken wanneer we daar gaan verharden. Op het terrein vonden we betonplaten van 160 X 55 en die mogen we gebruiken. De verhuurder kan zand (2 kuub gebracht voor € 75,-) voor ons regelen maar ik heb geen idee of dit een redelijke prijs is.
Vorige week al een track naar de achterkant van de wei gemaakt, daar staat nu ook de bak waar we hooi of stro in kunnen doen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Jolanda

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 19:42

Per vrachtwagen betaal je 16 a 20 euro per ton zand. (1kuub is 1.5 a 1.6 ton)
Voor 2 kuub of 3 ton betaal je dan 25 euro per ton. Dus wel een nette prijs lijkt me.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 20:02

Ik heb 160 kuub in mijn bak := betaalde 85,- per vrachtwagen van +/- 14 kuub maar was echt goedkoop. Denk niet dat het een gekke deal is, maar goedkoop ook weer niet.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 20:45

85 voor 14 kuub is wel heel goedkoop. Dan zou ik er ook even 10 laten komen hoor :D

Ik heb nu net 350 excl btw betaald voor 21 kuub...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 22:38

Ik zit in het gips echt zo balen, ik wordt deze week geopereerd. Dus ik ben afhankelijk van hulp,mijn dochter is net uit het gips dus die kan nog niet veel doen.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 22:42

Ah nee. Dat is idd balen. Wat heb je gedaan dan? Heb je mensen waarop je kan rekenen?

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 23:10

Ik meld me ook, ik sta met mijn paard bij een vriendin aan huis. We zijn met zn drieen en dus ook.met 3 friezen en doen alles hier zelf. De wei is van de buren die mogen we kostenloos gebruiken. Vorig jaar hebben we het eerste deel, ongeveer een kwart hectare laten omzetten, vlak laten trekken mesten en in laten zaaien. En sinds dit jaar mogen we het 2e stuk (ook een kwart hectare) ook (tijdelijk) gebruiken. Deze hebben we dan ook.met de hand ingezaaid. Achter de bak hebben we nog een paddock voor de winter.

Volgend weekend komt er weer een lading van 250 kleine baaltjes hooi.
Grote kunnen we helaas niet handelen en opslaan. We hebben 3 stallen leeg als opslag en hebben nu met een voer uit de buurt afgesproken dat we per jaar zo'n 700 kleine baaltjes afnemen en hij houdt dit dan ook voor ons vast zodat we geen gedoe meer aan het eind van het seizoen hebben als het hooi schaars wordt.

Nu voor het laatst nog een weekje op de wei en dan gaan ze de winter paddock op.

Afbeelding
Vanochtend toen ik op stal kwam lag ze lekker te chillen.
Afbeelding

En laatst nieuwe tl led verlichting oplaten hangen door mijn schoonvader voor de donkere dagen!
Afbeelding

We voeren met een slowfeedernet/aanhangwagennet in een palletbox. Hopelijk krijgen we binnenkort een frame met net, is iets praktischer
Afbeelding

En het nieuwe stukje wei nog vol.met onkruid, wel na 2 dagen jacobskruis steken. Nu ingezaaid en van t voorjaar nog even laten spuiten.

Afbeelding

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 23:13

Nog ff toelichting, prikkeldraad op de eerste foto is van het bovenste stuk van het buitenste heras hekwerk. Binnenin staat nog een omheining met stroomdraad. Dus dubbel omheind ;)

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 07:08

Mooie plek hoor, ziet er goed uit.Duhelo ik liet de honden uit ik stond op het gras, ik riep om ze aan te kijken. Terwijl ik stil stond schoot mijn been onder mij vandaan, het was glad. Ja ik heb deze week genoeg hulp.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 11:39

Mooie plek Annem84 fijne buren, hoe doen jullie het als zij hun land weer nodig hebben? Hoe groot is dan jullie plek nog? (gewoon nieuwsgierig)

Marleen: jeetje wat heftig zeg, wat een lu-llig ongeval. En je dochter net uit het gips, het zit jullie niet echt mee zo.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 17:20

De ene wei van een kwart hectare mogen we vast gebruiken. Vandaar dat we daar ook in geinvesteerd hebben.

De andere kwart hebben ze tot dit voorjaar shetlandertjes op gehad. Maar die zijn verkocht en ze weten nog niet wat ze er mee willen doen. Dus daarvan weten we niet hoe lang we die mogen gebruiken. Heb er tocg maar een zak graszaad overheen gestrooid.. wie weet hebbem we er van t voorjaar nog iets aan he.

Helaas willen ze het stuk niet verkopen. Mochten ze beide weides ooit terug willen zullen we mieten verhuizen ben ik bang. Dan hebben we alleen maar een paddock en de rijbak.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 19:14

Ik moet 10 weken gips en mag 10 weken niet belasten.Daar na revalideren. Ik wordt volgende week geopereerd, dus voorlopig heb ik hulp nodig.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 10:03

Jammer dat ze niet willen verkopen Annem84 maar nu gewoon genieten van het feit dat je het wel mag gebruiken.

Marleen 10 weken :x :roll: := damn dat is gewoon pas weer lopen in het nieuwe jaar. Jeetje wat een ellende zeg. Dat moet een vies lelijke breuk zijn, waarom pas volgende week opereren? Door de zwelling? sterkte.... poeh

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 10:14

Klopt door de zwelling kan het niet, ja lopen is pas in 2020.

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 12:50

Balen Marleen! Echt een stom ongeluk.

Annem84, leuk plekje! Inderdaad gewoon genieten dat je de weide mag gebruiken :)

Mijn laatste paar dagen op de weide in 2019 gaan in. Zondag verhuizen mijn pony's naar de buren, daar kan ik een stal en een paddock huren en mag ik lekker alles zelf doen. Mijn veulen staat sinds 2 weken op een ander plekje waar hij lekker kan opgroeien en op zijn eigen benen leren staan.
Wat doen jullie met je weide op het einde van het seizoen?