Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 20:15

Het zijn 2 speelvogels. Tot nu toe houden winterdekens het prima uit maar de sweet itch hoody van de ene is na zijn 2e zomer wel al voorzien van een prachtige horizontale scheur aan het halsdeel. Aan dat geweld ga ik de recuptex niet blootstellen. Daarvoor is hij me iets te kostelijk := Echter wel zeer te spreken over de werking ervan trouwens.

Ja overdag doet hij het prima. Een bui moet hij maar overleven. Het is pas als het vaker zou regenen en flink afkoelen daarbij dat ik een deken gebruik.
Een ongevoerd regendeken heb ik maar zo beperkt nodig...

Icaro (U.S. x Quick Star)
LRV Oost-Vlaanderen: B1+24 / B2+28 / L1 startgerechtigd
VLP - HROV: niv. 1 + 3
I am not especially talented. I'm just passionately curious

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 14:49

Misschien dan toch maar eens uitkijken voor een dunne regendeken...

Ik werk met nogal schuivende shiften, maar globaal genomen begin ik altijd tussen 8 en 9 en eindig ik ten laatste rond 17u. Weide-werk is op zich maar 7km, perfect te doen qua afstand maar een hel qua verkeer. Ik moet namelijk de meest populaire route nemen die naar de oprit van de autostrade richting Brussel gaat -O- En da's alle dagen gewoon ellende.

Om het deken af te halen zou ik 's ochtends een uur vroeger moeten vertrekken. Om op te leggen moet ik dan eigenlijk rond 20u terugkeren, eerder lijkt het me nog wat te warm. Het is hier nu ook echt aangenaam weer. En dan alle dagen goed observeren of ze regen geven of niet...

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 15:10

Zolang je paard ermee kan bewegen zonder dat het hindert zou ik het afwachten tot morgen. Voornaamste is dat het niet zodanig afzakt dat ze erover kunnen gaan struikelen. Of de watten eruit gaan trekken en dergelijke.

Hier is het toch wel aangenaam hoor in het zonnetje! Overdag doet hij het prima. Ik heb ergens nog een gewoon fleecedeken liggen, dan volgt de recuptex (en is me echt te kostbaar om nu als nachtdeken op de weide te gebruiken) en dan de turnout…
Maar gaat een fleece voldoende zijn? En bij regen is sowieso de turnout het dunste wat waterdicht is wat ik heb liggen.

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 19:10

Het is alleen zonde dat ik dan een weide van 1ha waar nog ruim genoeg op staat nu al buiten gebruik is :+ Daar staat geen schuilhok en na oktober moet die sowieso dicht tot begin april.

Luxeprobleem haast haha :))

Ze geven nu 's nachts nog 11 graden en overdag 17. Dit weekend zelfs tot 23... dus zolang het niet regent bekijk ik het nog even. Dekentje is anders snel gehaald.

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 18:07

Ik ben ontzettend blij met mijn hooiboer. Altijd netjes spul en is nu mijn 4e jaar dt ik er ga afnemen. Is steeds tussen de 30 tot 60 baaltjes/maand van oktober tot maart ongeveer. Samen met de andere vaste klanten komt dat prima uit en de rest is dan voor iemand die sporadisch eens wat komt ophalen. Ik heb ook niet zoveel opslagplek. Op stal kan ik 60 baaltjes leggen, op mijn weiland zouden er 80 kunnen onder de overkapping. Op stal brengt hij, da's altijd voor meerdere personen tegelijk. Voor thuis haal ik ze zelf en ik kan er maar 30-35 per keer vervoeren. Hoe ik dat exact ga doen moet ik dus nog even uitpluizen.

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 20:16

Als ze op de weides staan is het eigenlijk vooral water aanvullen (dus vaak tonnetjes slepen, heb slechts op 1 plek water) en dan in de gaten houden dat er niet teveel ruzie is terwijl de ene krachtvoer krijgt. Waar de rest af moet blijven :+
Aangezien ik ook elke keer redelijk wat reistijd heb lukt het niet elke keer om ook te rijden of wat te doen. Meestal plan ik dat echt bewust en hou daar dan ook tijd voor vrij.

In de winter is het deels hetzelfde: water aanvullen en de slowfeeders vullen, er blijven er 2 namelijk 24/7 op de weide.
Bij de andere 2 was het vorig jaar de slobber maken/voeren en krachtvoer geven. Intussen hooi en indien nodig water voorzien op de dagpaddock. Als hun ontbijt op is naar de paddock brengen.
Dan drollen scheppen, hooinetten vullen voor de avond en krachtvoer klaarzetten.
Nu werk ik in wisselende diensten, dus wanneer ik ermee werk hangt daar vanaf.
Ik denk erover om nu telkens na werk te gaan en dan zelf de avondshift te doen en gewoon voer/hooi te voorzien voor de ochtend. Nadeel is dan wel dat er weken gaan zijn waarop ze veel meer op stal gaan moeten blijven -O-

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 06:56

Ik heb gemiddeld een half uur reistijd enkele rit. Hangt er vanaf welk weiland, tijdstip van de dag ivm drukte/verkeer. Maakt niet uit of ik vanaf huis kom of werk. Winterpension is ook half uurtje tot 45min als ik echt pech heb.

"Even paardjes doen" is het dus niet echt, aangezien ik sowieso al bijna standaard een uur in de auto zit... wil ik ook wat doen met mijn paard, dan telt dat heel snel op. Mijn vriend heeft er niks mee, helpt met niks dus tjah.
Paarden aan huis of dichterbij (5min auto) zou gigantisch veel tijdwinst geven.

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 10:44

Winterstalling ga ik echt niets wisselen. Die is prima betaalbaar, half pension en vrije keuze in alles behalve de stalbedekking. Dichterbij met zelfde mogelijkheden is er niet. Ik zoek ook enkel winterpension en alle andere locaties geven (geheel logisch) voorrang aan mensen die er jaarrond willen blijven.

Ik woonde vroeger dichterbij mijn ene weiland maarja, verhuisd voor de liefde en idd ook het idee "zal wel meevallen". Voor mezelf is het op zich doenbaar maar vriend heeft er vooral problemen mee dat "even" gelijk een aantal uren is.

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 15:13

Moest ik een open haard hebben ik zou bekijken of het ook werkt met mest gemengd met gehakseld stro. Dat gebruiken we op pension namelijk :+ Met wat die van mij alle dagen schijt...

De verplaatsing breekt me vooral op wanneer ik met een "late" shift sta. Dan werk ik 3 dagen/week 8-17 en kan ik ten vroegste om 18u op de weide/pension zijn. Tegenwoordig is het om half 8 al zo goed als donker, om dan nog een rondje te maken is het dus snel zijn.
Ik werk die week ook 2 dagen aan 13-17, voormiddag is dan ook een optie. Ware het niet dat vriend wel graag wil dat ik ook nog het huishouden doe, de grote boodschappen (kleine doet hij te voet), wat helpen in huis...
De andere week werk ik "vroeg". Dat is 2 dagen 9-16, 2 dagen 9-13 en 1 dag 8-17. Zit ik meestal gewoon gebonden aan de paarden doen na 19u, anders is er geen doorkomen aan qua avondspits ^) De enige handige dagen zijn dan die van 9-13, dan kan ik in de namiddag de boel gaan onveilig maken.

Heel handig als je weet dat ik dit najaar en komend voorjaar graag de eventings wil proberen meedoen :+

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 15:26

Mijn vriend is telkens 6 weken weg naar het buitenland voor zijn job, dan heb ik het rijk voor mij alleen. Aansluitend is hij dan 6 weken thuis. En met thuis bedoel ik ook echt 24/7 vrij.
Me dunkt dat hij toch echt wel zelf ook wat kan doen in die periode... Uiteraard help ik dan wel steeds nog mee. Geen zin in brandgaten in onze kleding namelijk :P

Boodschappen is afwisselend. Kleine dingen gaat hij te voet halen, het is nog geen kilometer verderop. Bij grotere hoeveelheden of grote zaken ga ik met de auto, of we gaan samen. Collect&Go is bij ons niet in de buurt. De tijd die het me kost om daarheen te rijden is dezelfde om zelf snel door de winkel heen te racen.

Koken doet hij als hij thuis is. Ga ik niet over klagen, hij kan zijn mannetje staan achter het fornuis :D

De huishoudelijke taken, tjah. Hij wil gewoon graag veel dingen samen doen, met ons tweetjes. En dat is dan wel best lastig te combineren soms. Tot begin juli werkte ik minder uren, dat waren telkens halve dagen. Nu ben ik dus sinds kort 10u/week meer gaan werken omdat dat financieel toch wel een flink stuk prettiger is én omdat we rustig aan rondkijken om samen een huis te kopen. Liefst dus iets ofwel met wat grond aan, ofwel in de buurt van mijn weides. Lijkt me heerlijk om gewoon 5 minuten te fietsen of zelfs de eigen tuin maar in te lopen om alles te kunnen doen ipv de eindeloze uren in de auto.

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 15:54

Die ene waar ik over twijfelde staat sedert zondagavond met de power turnout op. Toen we net aankwamen op de weide na een dag zonovergoten wedstrijd werd het flink grijs, er stak een stevige wind op en het begon te regenen... Ze hebben op die locatie eigenlijk maar een paar armtierige bomen om te schuilen, dus veel keuze was er niet over.
Vanavond haal ik ze op voor les en naderhand drop ik ze af op de winterweide waar wel een groot schuilhok staat. Gelijk ook gedaan met tonnetjes sleuren, daar heb ik een waterpomp :P

Ik merk aan mijn wedstrijdpaard dat hij er genoeg van heeft om 24/7 buiten te staan. Hij is chagrijnig, doet onhebbelijk naar zijn maatje als ik hooi voer (normaal doen ze niks liever dan hooi delen) en hij ziet er ook "moe" uit op sommige momenten. Dus ik heb de hooiboer en stalbaas gebeld, volgende week vrijdag/zaterdag mag hij samen met mijn oudere mini richting winterpension verhuizen.

Ontwormen doe ik 2x/jaar normaal gezien. Meestal in het voorjaar, een paar dagen voor ze naar de zomerweides gaan en in het najaar vlak voor ze naar winterpension/winterweides gaan. Als er dan al besmetting zou zijn, dan kakken ze het uit op een plek waar ze nadien minstens een maand niet meer gaan vertoeven :Y)

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 21:17

Hier liepen ze wel op het gras toen ik aankwam maar eens ze doorhadden dat ik in de schuilstal de slowfeeder aan het vullen was... ik had snel 2 neuzen in mijn nek :))

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 13:03

Ik heb "modder" waar ze van de schuilstal uit de weide op lopen, het eerste natte stuk zeg maar. Ook omdat ze niets leuker vinden dan op exact die plek te mesten :roll: Om je een beeld te kunnen vormen: die doorgang is zowat 6m breed. En het ligt echt van de ene zijwand tot de andere en dan over een diepte van 2m. Steeds ook heel gezellig dus als je de schuilstal in wil om het hooinet te vullen. Moet je met rubber laarzen doorheen en niet met je nette schoenen.

Dan nog een modderplek telkens waar de poorten zitten, omdat daar tegelijk ook een "zink" in de bodem is. Zijn tevens de plekken waar bij regen als eerste een plas water staat. Ik kan alleen de poorten (voorlopig) niet verplaatsen. De ene is de enige toegangsplek naar de straat. De andere poort zou op termijn wel kunnen, maar dan moet ik de volledige omheining daar wel op gaan aanpassen. Da's ten vroegste voor volgend jaar in de zomer en heeft evenmin prioriteit.

Dat geluksgevoel heb ik altijd wel, ook als ze op pension gaan. Ik ben volledig vrij in doen en laten op pension en sta doe het zelf. Scheelt dus wel een hoop tov volpension waar je niks te makken hebt.

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 16:41

Moet je voor drainage een vergunning aanvragen? Of om iets op te laten hogen met zand? Twijfel hierover voor de ingang, doorgang van de weide en ingang van de schuilstal. En dan afvoeren naar een ondergrondse regenput. Extra wateropvang en kan dan van daaruit ook opgepompt worden in de zomer.

Balen van je hooiprobleem Ikkeniet. Geen optie om ze 's nachts of dagdeel op stal te zetten waar de haf beperkt hooi krijgt en de warmbloed onbeperkt? Ik zat/zit met hetzelfde probleem. In de winter blijft de tinker nu op de weide met.hooi in een slowfeeder. Volgende zomer krijgt hij 24/7 een graasmasker.

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 08:32

Ik kan het in de sloot laten uitkomen maar die zit aan de straatkant. Stel dat drainage kn België toch niet zomaar mag dan is het wel Heel erg makkelijk dat ze het opmerken.

Ik heb geen riolering/afvoer. Ik zou het dan eerder in mijn reeds bestaande waterput laten uitkomen of een nieuwe laten plaatsen als extra opvangmogelijkheid.

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 14:50

Ik zou die pony per direct wegsturen. Want al herstelt hij alles, je blijft wel met het probleem zitten dat je altijd op je hoede moet zijn.

En een graaskorf omdoen?

Voor 7,5kg hooi kom ik uit op een pony van 500kg ongeveer. Is dat het streefgewicht of het huidige gewicht? Want 500kg haflinger is toxh al een stevige blok denk ik zo.

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 11:54

Het is toch niet omdat jij het onderhoud doet dat je dan ook volledig voor de financiële kant moet opdraaien? Het is namelijk perfect mogelijk dat je samen de kosten deelt maar in onderling overleg er bijvoorbeeld uitkomt dat 1 persoon het werk doet.
Het sloopgedrag is ook buitensporig, zou me daar toch wel op beroepen om aan te kaarten dat hij mee moet betalen.

Ben jij verantwoordelijk voor de gezondheid van de paarden incl. dat van hem? Nee? Heel cru gezegd, maar dan zou ik hem daarmee in zijn eigen sop laten gaarkoken. Wil hij geen moeite doen om zijn sloopkogel op dieet te houden, dan is dat maar zo en mag hij zelf instaan voor de gevolgen (hoefbevangenheid). Ontzettend jammer voor de haf natuurlijk, maar zijn paard = zijn verantwoordelijkheid. Je blijft trouwens als eigenaar altijd aansprakelijk voor je paard en bijgevolg ook de schade die het aanbrengt.

Ik zit een beetje in de knel. Mijn wedstrijden zijn voorlopig gedaan, pas 13/10 staat de eerste weer op de agenda. Door het barslechte weer en defect aan de trailer kan ik nu even niks qua lessen.
Echter ziet mijn vriend dat onmiddellijk als vrijgeleide om elk vrij moment in te plannen met uitstapjes met vrienden, bezoekjes aan familie en de kans om allerhande (kleine) klusjes te doen in en rond het huis. Klusjes die hij perfect alleen kan doen maar nee, ik moet en zal absoluut meehelpen :roll: Ik heb het dan over bijvoorbeeld een kleine wasmand met oud elektro naar het containerpark brengen. Boodschappen doen om een flinke voorraad pastasaus te maken om in te vriezen.
Zondag en gisteren ben ik bijvoorbeeld niet eens bij de paarden geraakt hierdoor. Vandaag moet en zal ik gaan, maar hij wil bijvoorbeeld dan eerst absoluut naar het containerpark die zooi wegbrengen, ik moet dan het avondeten maken en om 18u30 tot 22u heb ik avondles...

Hoe pakken jullie dat aan? Minste opmerking is dat ik vaak naar mijn hoofd krijg dat die "beesten altijd voorgaan en het enige zijn wat telt".

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 16:36

Zoals het voor de komende winter/voorjaar eruit ziet:
Maandagavond samen thuis, dinsdag ik avondles en hij training. Woensdagavond samen thuis, donderdagavond hij naar zijn ouders en ik 1x/2 weken les in de namiddag. Vrijdagavond samen en dan zaterdagavond hij basketwedstrijd waar ik mee naartoe ga. Ikzelf of zaterdag les of zondag wedstrijd.

Sowieso ook minstens 2x/week dat ik een halve dag thuis ben van werk. Dus niet dat we echt kneiterdruk zitten ...

Ben dan maar alleen de paarden gaan doen en alleen alle zooi gaan wegbrengen. Was op 2,5u heen en terug.

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 21:38

Ohnee dat werkt hier niet, hij wil altijd alles eerst gedaan hebben en ik moet dan maar zien wanneer het nog ertussen past.
Hij doet graag dingen samen maar ik denk dan soms "vent, moet dat nu echt". Zoals samen boodschappen doen. Ik HAAT het om dat op een standaard druk moment te doen en ik kan niet slenteren in een supermarkt :+ Dat is lijstje maken, lijstje afwerken, betalen en weg. Hij kijkt elke keer graag nog wat rond, eens daar neuzen, dan terug die kant op.... aaaargh :))

Het zijn kleine dingen maar soms zou ik hem er toch voor achter het behang plakken :P

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 22:06

Ik mag de mijne donderdag ook wegbrengen voor onderhoud. Had bij de apk een fikse rode kaart te pakken ^) De remmen werken nog, maar er zit teveel verschil op beide assen. Heb de trailer nu 3 jaar, ga hem gelijk even helemaal grondig laten nalopen zoals bodem etc. Die is alu, normaal zal die nog in prima staat zijn maar goed. Ook banden laten checken.
Altijd fijn van die onverwachte kostenpostjes #) en hopelijk heb ik 'm volgende week tijdig terug. Heb 2x voormiddag vrij en 1 namiddag, moet op 1 van die tijdstippen hem dus zien op te halen en naar de herkeuring te sjezen. Of kan mijn wedstrijd op 13/10 ook vergeten.

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:44

En 10m² is 5m op 2m om het er maar voor de zekerheid even bij te zetten :+
Op scheldezand groeit trouwens wel snel terug gras en onkruid als je het niet onderhoud, of je krijgt bij nat weer snel zo'n groenige moslaag er overheen.
Is het te nat met slechte drainage krijg je heel snel van die drijfzandplekken, is het te droog dan is het heel mul en stoffig. Vergelijk het gerust met het zand aan de zee. Mits goed onderhoud wel prima en kan best veel water hebben gelukkig.

Ga blij zijn als de trailer weer in orde is. Tot nu toe doen ze het goed op de winterweide met 2, maar met alle regen die er nog aan gaat komen wil ik de ene er toch graag vanaf. Enerzijds omdat hij dan weer deels zonder deken kan (want goede warme stal) en anderzijds om de bodem wat te sparen.

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 09:02

Hier kan alles gelukkig samen en kan verschillende duo's maken. Al hebben ze wel hun voorkeuren natuurlijk. Die probeer ik wel zo veel mogelijk aan te houden.

Wat veel verschil heeft gemaakt was mijn paard castreren. Dat heb ik vooral gedaan voor veiligheid en gemak op wedstrijd, maar hij werd er een flink stuk verdraagzamer door naar mijn shethengstje. Hij kon er zonder aanleiding bovenop vliegen en die kleine vloeren en dan bijtend vasthouden. Gelukkig had ik altijd genoeg ruimte om ze apart te houden, maar eerlijk is eerlijk, als ik ze gewoon met 4 ongestoord samen kan zetten is dat toch ook wel een rust.
Het is ook dat hengstje dat zijn maatje nu is tijdens de periode dat ze op pension gaan.

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 13:00

Ze geven komende week nog meer regen jammer genoeg. Ik hoop dan ook dat ik ten laatste donderdag of vrijdag de paarden op hun winterplek kan zetten.

Om die reden reserveer ik voor de winter telkens een stal door al 1 maand stalgeld vooraf te betalen. Dan kan ik zelf kiezen wanneer ze erheen gaan. Maakt niet uit of dat dan september of oktober is. Scheelt dat ik op een doe het zelf sta en dus ook alles zelf moet doen en voorzien. Gewoon een seintje geven "paardjes komen dag X" en that's it.

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 17:33

De horror van elke eigenaar: in je pauze zien dat je 13 gemiste oproepen hebt en de voicemail blijkt van een agent te zijn, dat je paard losloopt en compleet overstuur is.
Lang verhaal kort: paard is door staaldraad gegaan, miniem stukje maïs van de buur om zeep en dor politie opgepikt en op de eerste beste weide gedropt.
Briefje in de bus bij die boer dat ik schade/ongemak gerust wil vergoeden, paard weer bij zijn maatje, op ander stuk weide gezet en dan maar extra winterstalling geregeld ^) Want de schade aan de omheining krijg ik niet direct herstelt helaas.
Hopelijk lag ik morgen de trailer ophalen, woensdag laten herkeuren en donderdag de paarden op pension.

Dikke streep door de rekening met die extra stal voor de winter verdorie.

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 20:30

Vooral omheining. Palen tegen de vlakte en draad dus ook. Er stond stroom op normaal gezien maarja, als alles plat ligt is de batterij zo leeg.
Hij was aardig overstuur dus ze gokken dat hij ergens hard van geschrokken is en niet tijdig kon remmen aan de draad.

Ach, ondanks alles kunnen alle weides nu wel prima bijkomen tijdens de winter.