Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 10:59

fjord en pony in 1 stal zou ik ook niet doen (ik ga ervanuit dat het een normale box van 3*4 is ofzo? Als de box echt ruim is met ev een paddock erbij dan zou ik het wel durven doen. Maar ik denk dat de optie bij je vriendin voorlopig interessanter zal zijn.
We zijn al weer bijna november, dus met wat geluk is het maar 4-5 maandjes meer, die tijd zal omvliegen :).

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 18:46

Daar zeg je het wel. Deur staat open en geen eten te vinden.
Ik had de kans op een pensionstal met boxen van 3x6. Mijn twee trekpaarden konden samen een dubbele box krijgen en dat ging ik nog overwegen (6×6). Maar die zijn moeder en dochter en eten zelfs samen krachtvoer op.
Maar in 4x4 zou ik het niet doen. Die 6x6 was echt wel minimum.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 19:42

Per vrachtwagen betaal je 16 a 20 euro per ton zand. (1kuub is 1.5 a 1.6 ton)
Voor 2 kuub of 3 ton betaal je dan 25 euro per ton. Dus wel een nette prijs lijkt me.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 20:45

85 voor 14 kuub is wel heel goedkoop. Dan zou ik er ook even 10 laten komen hoor :D

Ik heb nu net 350 excl btw betaald voor 21 kuub...

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 22:42

Ah nee. Dat is idd balen. Wat heb je gedaan dan? Heb je mensen waarop je kan rekenen?

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 15:49

Hier zelf de paddock aangelegd, maar heel simpel gewoon zand op het gras.

Waar mijn pre voorheen stond heeft de eigenares gewoon een stuk afgegraven en daar wit zand op gestort.
Piste ligt daar eigenlijk supergoed, in de winter wel natte stukken, maar stevig en niet glad, zwaar of zompig.

Op mijn vorige stal van de trekpaarden lag een piste met drainage, maar die onderhouden ze niet en wordt wel drijfzand.

op mijn huidige plek heb ik laagje zand, kuntstof varkensroosters en daar zand op voor de kleine paddocks (2 X 5*6)
de rest gewoon zand op het gras gestort. Totnutoe ligt het prima, ik zal een dezer weken het lager gedeelte eens proberen te slepen. Maar dit ligt er pas 3 weken dus ik moet zien hoe het zal houden.

Met alle regen geweest was het op een moment wel nat, maar (nog) geen plassen, dus we zien wel hoe het gaat.
Dit heeft me de prijs van het zand + huur van een merlot gekost.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 23:14

Voor gewone paddock maak ik me daar niet zo druk over. Ze hebben hun stal/afdak. Een deel in zand en een deel gewoon gras/aarde met grastapijt op. En als het droog genoeg is een extra stuk weide.
Het dunne laagje op het gras voelt nu wel goed genoeg aan om te grondwerken of te rijden. Het stuk waar het dikker ligt is te mul om te werken.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 15:02

ik geef ook onbeperkt en kijk hoe lang ik met de balen doe, dat terugrekenen naar gewicht per kilo.
Hier eet mijn pre rustig 13-15 kilo per dag en de trekpaarden rond de 20. Als je wil portioneren dan kan je best een net vullen en wegen met zon bagageweger inderdaad.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 14:22

Ik vind hem niet zo schraal hoor. Ik zou starten met goed (onbeperkt) hooi en een vitaminebrok. En een goede wormenkuur. Dan trekt die wel snel bij.
Leukerd is het!

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 16:47

Ik ben aan het twijfelen over mijn weidebeheer.
Plan was dus:
alle 3 de paarden samen, afdak van 5*3 (met verharding onder van 4*3 + verharding ernaast van 2*2) waaronder slowfeeders hangen. Daaraansluitend paddock met paddockpanelen van 10*6, aangesloten paddock zonder panelen (dus natter) van 15*12. Daarachter is nu een stukje gewoon gras (natter dus) en op het einde een strook van 4*10 in grastapijt waar ook nog 2 voederplekken komen (ofwel een hooiruif dat ik met tijd rubber wil rond leggen of betonplaten, ofwel 2-3 hooinetten.)
Idee was om dit als winterstuk te doen, en dan in de zomer mijn 4 weitjes om en om met strookbegrazing te geven, zodat ieder stuk telkens drie weken kan rusten en het uitmestwerk zo weinig mogelijk verspreid ligt.

Met dat ze nu nog niet samen kunnen heb ik de paddock over de lengte in twee gedeeld. trekpaarden hebben nu het afdak en verharding, 5*6 droge paddock, 7.5*12 paddock en en een voederplaats achteraan, de pre hetzelfde van paddock met een box van 3*3.

En ik vind het saai :+. Als de weides openstaan zie ik dat ze regelmatig nog eens gaan grazen, eens achteraan gaan gaan kijken etc.
Echter is mijn land beperkt (4000m²) dus wil ik in de zomer wel nog iets van gras hebben.
Het is nu natter geworden, als ze eens rennen in de weide maken ze glijsporen (al zijn die niet erg diep, vooral de toplaag). Dus nu moet ik voor mijn gevoel kiezen om ze nu al constant op de paddock te zetten (maar dan kunnen ze pas in mei terug op de weide, dus 6 maand op de stukjes paddock.
Of ik opteer om alle stukken open te zetten en "kapot " te laten lopen.

Vraag is, in welke mate mag het kapot zijn, maar dat het gras wel nog een beetje terug komt? Kan ik ze bv tot eind februari erop laten lopen en het dan "redden" door wat bij te zaaien en te bemesten, of komt dat niet goed?

Of kies ik ervoor om ze elk een kleiner stuk te geven dat ze dan volledig zullen in prut lopen, maar wel iets meer ruimte hebben dan enkel de paddockjes en de rest af te sluiten? (dan heb ik voor de trekpaarden nu een stuk van 20*60 ongeveer; en de pre iets van 20*40 oid. Dan hou ik ongeveer de helft over die niet stukgelopen wordt (maar mss wel intensiever om die kleinere stukjes weer in gras te krijgen?

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 17:34

ze staan nu nog apart, de trekpaarden samen (die komt als het nat is enkel onder het afdak vandaan als ik ze de weide injaag, die wil niet meer door natte stukken gaan :+) en de PRE apart.
een track zal vrees ik erg snel modder worden (en dan moet ik twee tracks aanleggen waardoor ik wss heel veel ruimte zal verliezen?
ik heb een deel in vaste omheining (rondom rond, en de stukken zijn vast) maar heb ook prikpaaltjes (de paddocks zijn nu zo in gedeeld) om strookbegrazin te doen, dus kan in principe wel kleinere stukken afzetten.

ik vrees ook dat het hele land niet groot genoeg blijkt te zijn, maar ik weet niet hoe kapot het mag zijn voor het niet meer herstelt. de landjes zelf zijn nu eigenlijk nog prima, alleen het ene stuk waar de trekpaarden veel heen en weer gingen is wat modderig vooral in het begin, de rest is eigenlijk nog ok.
Kleinere stukken afzetten is geheid diepere modder, dan denk ik dat ik ze beter op de paddock hou.

Met dat ze nu apart staan kan ik ze gelukkig wel wat bezigheid geven (wat door voedernijd niet kan als ze samen lopen). ik heb voederballen besteld voor het krachtvoer (ik geef ze dan een ton met een voederbal erin) en ik vraag morgen aan mijn boer of die bieten wil meebrengen, met een hele biet zijn ze ook wel even bezig.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 12:52

Mogen paarden de bladeren van bieten eten trouwens? Mijn boer heeft er een bak gebracht maar incl het loof...

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 06:55

Hoeveel land heb je dan nimber?

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 07:52

Aha :).
Ik probeer me een beetje een beeld te vormen van oppervlaktes vandaar
Mijn volledig stuk is dan nog kleiner dan het stuk dat jij open laat voor de winter.
Nu. Ik zal het nu even aankijken. Ik heb graag wat grasopbrengst id zomer voor mijn oude merrie. Eenmaal zij weggevallen is en de andere 2 ev samen kunnen is gras niet zo belangrijk meer. Dan ga ik meer voor de oppervlakte en afwisseling dan puur gras.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 08:28

Met de hoeveelheid gras dat ik maar zal hebben zal het niet nodig zijn.
Het is meer een beetje dat zolang de oude merrie er is ik het liefst zoveel mogelijk land overhou voor gras (maar met 4000 m² loop je sowieso niet zo ver), dus nu is het wat aftasten hoe veel ze mogen kapot lopen maar dat het in het voorjaar wel nog kan herstellen.
Als de oude merrie wegvalt ga ik denk ik idd opteren om een track te maken (mijn weides zijn er nu al wat op ingedeeld dat ik een track kan maken vanaf de paddock naar een 2 de graspaddock achteraan, en dan kan ik 4 kleinere stukjes in gras behouden die afwisselend open kunnen.
Op zich minder gras, maar wel het jaar rond meer ruimte en beweging. Maar dit zal pas kunnen zodra ze ofwel allemaal samen kunnen (en dan vind ik een track met drie paarden waarvan 2 erg dominant naar elkaar eenn beetje link.) Ofwel als mijn oude merrie weggevallen is zodat ze er maar met 2 op staan, dan is dat ook prima doenbaar.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 09:16

Dat ziet er inderdaad super uit zeg! Mag ik vragen wat je hiervoor betaalt? Ook heel erg fijn dat je een stalgang hebt, uitmesten van de boxen in een overdekte omgeving is echt wel luxe!

ik heb dit:
het gele stuk is de paddock, de rest zijn in weitjes verdeeld, ik kan het afdak + paddock afsluiten en dan elk stukje apart openen
Afbeelding

Het afdak en de box , afgelopen zomer. Naast de box zit een kleine zadelkamer, en aan de andere kant nog een dergelijke box, hier heb ik nu wat hooi, werkmateriaal en bieten in liggen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Inmiddels is de paddock over het ganse stuk in de lengte in 2 gedeeld,Er zijn nu 2 kleine paddockjes van 5*6 (altijd droog), 2 X 7.5*12 zand, en dan een stukje in gras en kunstgras waar ze ook nog droog(ish) kunnen staan.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 10:22

Eerst azijn sproeien en dan zout (strooi)zout erop gooien. Dat werkt super!

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 10:59

de grotere stukken vind je online soms wel eens, vaak gaat dit dan om de complexen met stallen en bak erbij, en vaak ook wat duurder.

De kleinere (goedkopere) stukjes zijn eerder mond op mond.
Voor deze ben ik gaan aanbellen bij een huis waar een paard stond, die heeft me doorverwezen naar iemand anders, dat liep dood maar wel aan de praat geraakt met de buren. En met niks naar huis gegaan. Tot die mevrouw van daar een kaartje in mijn bus kwam stoppen van iemand waarvan ze wist dat die een stukje land had, gebeld, die avond gaan kijken en het was geregeld :P

Maar hier heb ik wel zelf heel veel werk in gestopt om het haalbaar te maken. Bak heb ik niet, maar wel buren er vlak naast met een piste die ik kan afhuren. Dus dat is wel superfijn.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 11:15

Ik zou eens gaan rondvragen in de buurt bij mensen die paarden hebben. Heel vaak weten zij wel via via iemand (of hebben ze zelf een stuk land "over".)
Aansluiten bij mensen die de faciliteiten hebben is wel handig, ook omdat je dan een back up hebt kwa werk als het eens nood doet, en omdat je vaak kan groeperen om bv hooi te kopen of mest af te voeren.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 10:28

ik denk dat je al erg veel geluk moet hebben om een stuk in eigen beheer te vinden met een goede piste.

Ik gebruik nu de piste van de buren, maar ik moet smssen op voorhand of die vrij is. Vaak krijg ik pas een aantal uur later antwoord, dus zou ik eigenlijk moeten op voorhand (als in een paar dagen) kunnen plannen. Wat mij niet lukt :+.
Ik heb in de afgelopen 3 maand welgeteld 2.5 uur de piste gebruikt... (ook omdat er in eigen beheer gewoon heel veel werk bijkomt.
Afgelopen zaterdag ben ik 3 uur bezig geweest om al mijn weides uit te mesten. Zondag nog eens 3 uur om de rest uit te mesten, boer is mest komen halen en heeft bieten geleverd, die moesten uit de bak in mijn schuur, en hooi gevuld voor 3 dagen ver.)

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 12:12

Hier inderdaad ook zo. MAneges zitten vaak zo volgeboekt met lessen dat pistes huren simpelweg niet meer kan.
Ik heb het geluk met de piste van de buren (nu nog even leren plannen :D ). En op 7 km zit er een giga binnenpiste die enkel is om van buitenaf te komen rijden (geen pensionstal oid.). Die vragen 8 euro per uur en kan je online boeken (dan krijg je een code om mee binnen en buiten te gaan .)

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 09:13

@Varekaj: waar haal je de tijd en energie joh?
Mijn dagen zitten zo vol dat ik simpelweg niet raak aan rijden/trainen.
Nu moet ik zeggen, ik heb heel vaak de hond mee naar stal, dus die moet dan in de auto in de bench blijven terwijl ik paard train. Vind ik zelf niet de meest fijne gedachte dus dat stel ik dan stiekem wat uit.

Maar mijn dagen zijn als volgt:
Maandag: 6.30 opstaan, klaarmaken, hond naar moeder brengen en tegen 7.30 op het werk. Werken tot 18 (als ik om 8 start werken tot 18.30), vanuit werk naar stal, hooi hangt er voldoende dus slobbers voeren en paddock beetje uitmesten. Naar moeder gaan eten, wandelen met de honden en tegen 22 naar huis.

Dinsdag tem vrijdag: opstaan 6.30, hond naar moeder, tussen 7.30 en 8.30 starten met werken, tussen 12 en 13 stoppen met werken, hond gaan oppikken en tegen 14 uur bij de paarden. Uitmesten (drie paarden 24/7 buiten) hooi vullen (3 baaltjes per dag) en slobber geven. = 1-2 uur werk.
Daarna naar huis en werken van 16-18.30. Op dinsdag en donderdag doe ik in de avond een grote ronde met de hond.
Om de 2 weken op woensdag ga ik naar les met paard (45 km enkele route, dus daar probeer ik om 17.30 thuis te vertrekken om de trailer te halen, paard op te pikken, naar les, 19.30 op paard, 20.30 van paard af, om tussen 22 en 23 thuis te komen, het uur dat ik daar minder werk haal ik op din of don in.)
Een keer in de maand ga ik op woensdagavond iets gaan drinken met mijn broer (met beperking in begeleid wonen), die woont op 30 km afstand.
Daarnaast uiteraard nog het normale huishouden.

Op zaterdag mest ik alle weides uit (+- 2 uur), moet ik hooi halen, iets actiefs doen met de hond, en gebruik ik om alles waar ik in de week niet toe raak te doen.
En zondag probeer ik te beperken tot hooi vullen voor 2 dagen ver en te voeren, want dat is de enige dag dat vriend en ik samen thuis zijn.

Ik hoopte dat mijn zandstuk groot genoeg zou zijn om te grondwerken, echter moet ik nu iedere keer puzzelen om te zorgen dat de 2 paarden niet samen raken en een stuk draad weghalen, en is het nu ook gewoon te nat om er in te werken. Het idee was anders om iedere dag van din-vrij een van de twee een 10-15 minuutjes te grondwerken. Dan kan ik in het weekend gewoon lekker rijden en hebben ze toch elk 2-3 keer per week gewerkt. Maar in de praktijk heb ik ofwel geen tijd meer, ofwel geen zin om nog alles weg te halen :D
De piste betaal ik 10 euro per uur voor, moet ik door twee automatische poorten heen en als ik pech heb erna nog eens ernaartoe om mest op te ruimen, want ze presteren het altijd om op de (supersjieke) oprit te mesten :+ .
Dus daar ben ik al snel een uur per paard mee kwijt als ik wil trainen (en piste wil ik liever enkel gebruiken om te rijden, vind ik wat zonde om enkel te grondwerken.

Ik voel mij er altijd wel wat "schuldig" over, op de een of andere manier presteer ik het om zoveel tijd te steken in al het "overige", en raak ik nooit tot het effectieve trainen aan (of ik begin vol goede moed en hou het nooit vol.)
Terwijl ik dan hoor en lees dat andere mensen 4 keer in de week hun paard rijden waarvan 2 maal weg met de trailer etc. En dan voel ik me ergens "zwak" omdat ik daar geen energie/zin voor heb.
(ik heb zelfs de neiging om mijn les op woensdagavond af te zeggen omdat het regent, terwijl ik er met de trailer heen ga en daar een binnenpiste heb (maar wel totaal 90 km door de regen rij, paard in de regen moet laden, daar moet afladen en zadelen in de regen, 200 m nr de piste door de regen, en dan hetzelfde in het terugkeren...)
Ik moet paard ook op en afladen op de weg, het gras is te nat en ik rij me er in vast, dus ophalen en afzetten is letterlijk aankomen, auto stil, paard uit weide plukken, in de trailer duwen, alles dicht en karren, en in het terugkeren stoppen, paard eraf, in de weide zetten, halster af en terug weg.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 09:57

Ik werk 38 uur, maar verlies een hoop tijd doordat ik de hond iedere morgen naar mijn moeder breng en weer ophaal (iets met aankomen, mij 5 minuutjes zetten en er een uur later nog zitten :+ ).
Mijn oude merrie is in pensioen, daar ga ik sporadisch een stapritje mee gaan doen, mijn 10 jarige zou moeten gereden worden, en mijn 5 jarige is net zadelmak (maar heb ik na dat weekend in augustus er niet meer opgezeten, week later had ze die trap, en sindsdien nog geen tijd en begeleiding gehad. Die zou ik moeten oppakken).
Maar dus 2 paarden die zouden moeten werken :+.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 11:47

Pfoe, 1000 euro is wel pittig voor een pony waar je op zich niet veel mee kan "doen" (als in, rijpony oid).
Je kan vaak wel wat bijschaven aan het gedrag met training, maar ik weet ondertussen al dat je met dergelijke dieren altijd op je hoede moet zijn. Ikzelf ben daar totaal geen persoon voor, ik ben niet consequent genoeg en vaak te laks waardoor ik problemen zou krijgen. Ik vind terugbrengen dan ook geen slecht idee...

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 16:04

heel eerlijk? er lopen zoveel leuke pony's rond die niet gecompliceerd zijn. Als je er nu nog niet echt een supergoede band mee hebt zou ik hem gewoon terugbrengen, 1000 euro is niet niks en je moet ook maar een stalling vinden voor een kleine hengst. Uiteindelijk is die wel gewoon vruchtbaar en die kleine kunnen zo gemakkelijk uitbreken dat het echt wel een risico is.
En ja, gegarandeerd dat het met de juiste aanpak wel gewoon een leuk dier zal zijn, maar dat moet je ook maar zien zitten...

Daarnet ook een verrassing, mijn omheining is prima in orde, maar vorige huurders hebben hier en daar wat geknoeid, zoals een balk schuin tegen een paal zetten voor de stevigheid. Ik heb overal stroom op gezet zodat ze niet gaan schuren, maar afgelopen week op het lumineuze idee gekomen om alles open te zetten (dus de pre op haar paddock + 1 stuk weide, de trekpaarden hun paddock en de 2 andere stukken), en niet meer gedacht op die balk.
Sla ik daarnet mijn ogen op, zie ik toch wel een "open" omheining, hebben ze die balk eraf geduwd en in de draad laten vallen.
Gelukkig de bovenste niet geraakt en enkel de onderste twee open (en gelukkig staat de pre nog apart, want die was door een dergelijke opening gegarandeerd pleite...)

Wel even gegrondwerkt met de pre, mijn hoogste stukje is droog genoeg om wat stapwerk te doen, ik hoefde vandaag geen hooi te vullen dus dat was mooi meegenomen.

Dochter van een vriendin komt zaterdag een uurtje of 2 helpen, als het bevalt komt ze iedere zaterdag alles uitmesten, zolang de weides openstaan doe ik in de week dus enkel de paddocks en kan zij op zaterdag de weides mesten, van een weekje ver dus goed voor een 2-3 uurtjes werk.
Ik heb wel nog geen idee wat ik ervoor zal/moet geven, het is lang geleden dat ik 14 was dus die bedragen zijn niet meer te vergelijken vrees ik...

@Varekaj: en dan dacht ik dat mijn schema pittig was :+.
Soms heb ik er wel eens spijt van dat ik ze persé 24/7 buiten wil hoor. Die pensionstal hier in de buurt heeft boxen van 3*6 met onbeperkt hooi voor 150 euro per maand, in de zomer 24/7 buiten, in de winter helaas niet buiten, ook geen paddocks oid (je kan ze wel eens loszetten in de piste.)
Enerzijds zou ik dat nooit willen, anderszijds als ik zie dat ze toch 90 % van de tijd onder het afdak staan hooi te vreten, er een sport van maken om te mesten en het dan vrolijk uit elkaar te lopen in het zand, etc, dan denk ik soms wel eens, why not? :D
luxe van enkel een box te moeten mesten en ze erna te kunnen Opzadelen en in een degelijke piste of zelfs binnenpiste te kunnen rijden, is in de winter wel aanlokkelijk :D