Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 11:18

oh maar hier ook! Ze staan in de gietende regen in kootdiepe modder, terwijl ze aan de andere kant droog (ish) zandpiste hebben en ertussen een verharding met afdak van 5*3...
Mét hooi onder. ...

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 20:42

Ik betaal 120 euro. Heb daarvoor 4000m2 land. Rondom omheining (zelf verbeterd en tussenomheiningen gemaakt)
2 boxen en een zadelkamertje. Stromend water. Afdak en verharding en een stuk zand.
Ik heb er 3 paarden staan.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 20:54

Nu hebben ze modder :+
Het is in 5 stukken opgedeeld. Oorsprinkelijk 1 stuk als paddock en 4 stukjes weide. Momenteel hebben ze echter de paddock en 2 srukken weide ter beschikking ivm nieuwe groep.
En het is allemaal modder :+.
Ik zal wel zien of en hoe het hersteld deze zomer. En anders is het jaarrond hooi met een beetje knabbelgras.
Paarden staan allemaal dik genoeg en ik geef ze liever jaarrond meer ruimte dan een paar sprieten gras.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 23:25

Hutcherson: zorgen voor een lange opzegtermijn. Een maand bv is erg kort om nieuwe stalling te vinden.
Daarnaast goed opschrijven wat voor wie is (stroom, water,inzaaien weides, ...)
Het bijzaaien bv ook opzetten wanneer (jaarlijks/ om de 2 jaar) ansers krijg je discussies dat ze het nog niet nodig vinden, ...

Betreft het 2 de paard; stalgenootje erbij zoeken?
Als je liever alleen wil zou ik opteren voor 2 leuke mini's oid. Eten en mesten niet veel. Lopen niet veel kapot en geen problemen met de achterblijver als je weg bent met je rijpaard.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 07:11

Hutcherson schreef:
@duhelo dankje voor je tips. Goed idee dat vastleggen. Lijkt me echt noodzakelijk.
Ben benieuwd. We staan goed waar we nu staan maar droom al jaren van een eigen plekje (eventueel gedeeld met een ander) maar moet het hele perceel huren en mag dan eventueel onderverhuren.
Dat betekend dat de kosten voor het perceel ietsje duurder zijn dan nu de pension stal (zelf mesten en voer kopen) en daar komt dan nog vlas/stro en hooi bij. Geen idee waar ik op uit ga komen qua kosten.

Ik betaal 3 euro voor een baaltje hooi. Het gewoon paard eet ong een baaltje per dag.
=365x3
Ik betaal 520 euro mestafvoer voor drie paarden. Dus ong 200 per paard per jaar
Ik gebruik geen stro en ze krijgen vitaminekorrel.
Dus 1 paard kost me ong 110 euro aan hooi en mestafvoer per maand. Worst case als ze geen gras kunnen eten en met relatief duur hooi. In grote balen of voordroog kost het me een stuk minder.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 19:13

Ik zou het direct doen hoor!
Zeker als je een stalgenootje vindt waarmee je de huurprijs kan delen (of zelf een paard bijwil en prijs geen probleem is), dan kan je veel meer bieden aan je paard van vrijheid.
Enige nadeel vind ik, is dat in eigen beheer het rijden zelf er vaak bij inschiet, zeker als je geen eigen piste hebt.

Ook iets om rekening te houden: is er een verharding waarop je kan voeren en een stuk droog zand? Vaak lopen ze het bij de stallen echt wel helemaal kapot en dan is het een crime om te mesten en hooi te voeren. Hooi in een stal doe ik persoonlijk liever niet ivm elkaar in een hoek meppen.
Dus zeker kijken of je een ruime verharding kan aanleggen voor hooi, en een stuk droog zand om te liggen (dan betaal je een keer een oplegger zand aan 450 euro, maar hoef je geen vlas te gebruiken in de stallen.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 11:43

Als je deelt is dat inderdaad de meest logische wijze.
Huurprijs van de weide en materiaal (desnoods materiaal op voorhand vastzetten: elk X aantal euro per jaar die in de pot gaat waarvan bv omheiningsmateriaal gekocht wordt, etc...) delen door het aantal huurders. Hooi naar verbruik (ofwel geef je onbeperkt en deel je gewoon door aantal paarden, of als ze apart staan kan je groot inslaan en noteren hoeveel baaltjes per paard er door gaan (maar ik hou persoonlijk liever het hooi in eigen handen, zo voorkom je huurders die willen bezuinigen en hun paard een klein plakje per dag geven en niet meer. Ik ga dus altijd voor de optie onbeperkt en delen door het aantal paarden.).
krachtvoer elk gewoon de eigen ton, idem als supplementen enzo.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 14:59

Scheelt ook of je kan compenseren in de zomer of niet.

Zoals het er nu uitziet heb ik deze zomer amper gras, dus mijn maandkosten blijven nagenoeg gelijk. (120 euro huur + ong 280 euro hooi). (=135/paard)

Op mijn vorige locatie was het doe het zelf ipv eigen beheer, en betaalden we 90 euro stal. Maar hadden wel voldoende gras voor 5-6 maand per jaar. Dit bracht me op gemiddeld 60-70 euro hooi per maand (in de winter tikte ik rustig 300-400 euro aan hooi voor de 2, in de zomer in principe geen hooi), dus een 150 euro per maand per paard.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 10:23

die stal hooiruiven vind ik erg eng, met die spijlen, ik zie er zo een paard in vastraken met de benen ...

Ik zou dan eerder opteren voor een hooibak met een net erop.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 17:18

Paarden zijn gewoon niet al te snugger.
Ze hebben bij mij het afdak met hooi onder, en die presteren het om OP hun hooi te gaan plassen en mesten. Om dan vrolijk de boel open te lopen, zodat ze tegen dat ik aankom in een laag van 5 cm mest staan.
Moesten ze nu eens gewoon in een hoek op een hoop gaan mesten en er niet doorheen lopen, dan hebben ze altijd een propere staanplaats. Maar nee ...

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 17:25

Maar owee als er een minidrolletje in de weide ligt, dan moeten ze zeker 10 meter rondom het gras er niet meer van willen opeten ...

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 11:44

Wie doet er de investeringen en het werk voor de verhardingen,paddock en afdak?
Het werk valt op zich wel mee. Even een paar dagen bikkelen en je bent er.
Investering loopt echter snel in de paar 1000 euro...

Ik zou er voor het werk niet tegenopzien. Ik heb zelf mijn omheiningen aangelegd,afsak gemaakt,paddockroosters gelegd,42 kubiek zand verdeeld,rubbertegels gelegd,...

Afdak stond er in 2 dagen. Paddock in een dag.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 15:36

Hier 3 balen voor 2 trekpaarden en een pre.
Momenteel heb ik grote balen hooi (180 lang). Daar doen ze 4 a 5 dagen mee op enkel hooi. Ik geef nu 2 niet al te dikke plakken voordroog los bij en onbeperkt hooi en hoop dat ik met 1 baal hooi dan een week toekom. (Het voordroog is dan met een goede 2 weken op =60 euro ruwvoer per week voor de 3)

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 20:32

Ik haal morgen een weideruif. Ik ga die plaatsen naast het afdak waardoor er 2 kanten verhard zijn. De 3 de kant liggen er paddockroosters. 4 de kant is modder.
Nu, door de opstelling kunnen ze niet rondom de ruif lopen. Ik kan ev een doorgang open houden,maar niet higa breed vrees ik.
Hoe breed zou de doorgang tussen stal en ruif min moeten zijn? Ze zijn met drie,waarvan ze lineair dominant zijn. (Mijn 10 jarige staat bovenaan,de 5 jarige is bang voor haar. De 24 jarige is de moeder van de 10 jarige en niet bang voor haar maar wel voor de 5 jarige.
Dus weinig risico dat er eentje in het nauw gedreven wordt denk ik.)

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 08:55

Dat verknoeien van het hooi vind ik zo irritant. Ik heb de netten ophangen maar ze trekken gewoon hele plukken eruit om de helft te laten vallen.
In de hooiruif met een net erover knoeien ze een stuk minder,dus hopelijk helpt dat..

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 17:42

Ik heb net een ruif gehaald. Rib uit mijn lijf maar levert wel een hoop gemak op.
Eerste dagen zal zonder net zijn. Ik kijk het even aan. Dat ze veel eten maakt me niet zoveel uit maar als er teveel geknoeid wordt gaat er toch een net op.
Zonde om dagelijks een hoop hooi te moeten weggooien,mijn tijd en energie om het op te ruimen en te moeten betalen om het af te laten voeren.
Zonder net id uiteraard wel simpeler. Paar balen erin gooien en ze kunnen weg.
Mss dat ik wel iets beperkter ga voeren kan ik gewoon een dagportie erin doen en kijken wat ze doen. Dan gaan ze ook sneller restjes opeten. Makkelijkste is echter dat ik eens per week kan vullen.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 17:49

Jep, een hele echte weideruif :D.
Zelfmaak overleeft het niet met mijn 1-tonners. Die schuren alles kapot met hun benen helaas...
Ik heb die bij hekkens.be gehaald,is al de derde (niet voor mij maar eentje bij vriendin,eentje op de oude stalling).
Kwaliteit is top,super service en vrij interessant geprijsd (ze hebben ook budget modellen. Die zijn iets kleiner dan standaard en zijn iets goedkoper).

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 19:22

De mijne willen geen nat hooi. Zelfs het hooi in een net die natgeregend is willen ze niet meer...

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 17:01

Rib uit mijn lijf maar ze staat er!Afbeelding

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 17:55

Ja. Op de vorige plaats stond een dergelijke ruif op beton en die werd wel eens een paar meter verplaatst als die leeg was.
Nu staat de ruif zelf naast de verharding (in modder met weggetrapt hooi gemengd. Dus een stuk zwaarder) en hoop ik dat ze blijft staan. :+

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 18:38

Ik vermoed dat ze vannacht goed gaan smossen idd. Er komt nog een slowfeedernet over.
Op zich is het ook wat overkill. Maar ik heb enkel een goede voerplaats ondet het afdak en kan maar hooi hangen voor 1 dag. Dus iedere dag 3 a 4 balen hooi vullen. (Zeil van kar open. Baaltjes eraf. Weer dichtknopen. Versleuren naar afdak. Netten open en vullen en er weer in)
Neemt toch zeker een halfuur per dag in beslag vooral omdat ik veel moet open en dicht maken (netten. Zeil. Omheining. Poort)
Als ik een keer per week alles kan vullen heb ik het met 30 a 45 minuten volledig gevuld en de rest van de wezk geen omkijken meer naar.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 14:04

Knoeien inderdaad :D

Fangio: ik kan morgen wel even meten. Je kan wel de pootjes hoger en lager zetten. Nu staan ze op het hoogste ivm grote paarden, hogere verharding en wegzakken id modder.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 15:31

Van de grond tot de bovenkant van de voederbak is 65 cm
Van de grond tot de bovenkant van de horizontale buis van het voederrek is 80-85 cm.
Je kan de boel ong 25 cm lager zetten.
Deze ruif is 2x2. Je hebt er ook van 150x150

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 08:57

Hier is de jaarwisseling ook rustig gegaan, dichtste vuurwerk was op min 10 km afstand dus dat is geen probleem.
Ruif zat lekker vol met hooi, toen ik rond 2.30 ging checken op weg naar huis stonden ze gewoon lekker rustig.

Helaas lijkt het goede (droog en koud) weer al weer over te zijn, vanmorgen was er hier vieze smuikregen.
Mijn oudste staat nog onder een gewoon regendeken, toen het kouder was, was het ook mooi droog dus dan niet nodig om dikker op te leggen. Voor vanmiddag twijfel ik wel, vanmorgen was het wel 7 graden, maar vieze regen en een mottig windje...

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 19:27

300 vind ik aan de prijs. Hoeveel m2 land heb je daarbij?
Mijn ervaring is dat je met een halve hectare per paard en minstens 2 a 3 paarden ongeveer 4 a 6 maand kan voeren van enkel gras.
Dat scheelt serieus in je gemiddelde van je maandprijs.
Indien geen gras kan je rekenen op 60 a 90 euro per maand aan hooi per paard. (Afgaand op een klein baaltje aan 3 euro per paard)
Met 2 paarden komt dat op 240 per maand. Als je echter minstens 1 hectare gras hebt zou je op 195 per paard zitten.
Aan deze prijs zou ik er minstens 3 willen stallen,zeker als de rest voor jouw rekening komt.

Met gewone paarden kan je wel af met een betegelde verharding. Die tegels kan je vaak voor een prikje op marktplaats vinden en kan je nadien uitbreken.
Als je het basic wil houden:
Gratis tegels zoeken.
Een opleggereznd aan 450 euro
Ev paddockroosters aan 15 per m2.
Ik zou minsténs 32 m2 betegelen. Als je een weideruif aanschaft die in het midden kan (onbetegeld) en rondom rond 2 meter betegelen heb je een verharding van 6x6.
Met 1 oplegger (18 kubiek) kan je 90 m2 in zand doen van 20 cm dik.
Onder je tegels heb je voldoende met 10 cm.dus 3 kubiek daarvoor. Heb je 15 kubiek over = 75 m2.
Stel dat je 20 a 40 m2 doet in roosters kost je dat 300 a 600 euro. De rest zou ik het zand gewoon zo op de grond storten. Dat houdt het wel een aantal jaar prima als je het dik genoeg legt.

Met 1000 euro zal je qua bodem al een heel prima plaatsje kunnen maken.

@art: rare schram idd. Ik zou het onderste stukje waar vocht uit komt open houden zodat de viezigheid eruit kan.