Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 08:14

marleen_usar schreef:
Ik heb er nu voor 3 weken een pony bij staan omdat hij anders alleen aan huis staat bij de eigenaar die is op vakantie.Mijn paard staat normaal met een geit en om hem heen staan ook paarden maar de eigenaar gaf aan de pony misschien te laten staan na de vakantie. Maar ik denk daar heel anders over.

Als je dat niet wil dan best asap aangeven om te voorkomen dat er verkeerde verwachtingen gecreëerd worden...

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 10:56

In belgie heb je ook liberty dogs & horses. Die zijn sinds een paar maand gestart met uitlaat en oppasdiensten voor paarden en honden.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 08:45

Actionnetten zijn ook zo kapot hier.
Ik heb veiligheidsnetten van jenetje nl. Die koop ik per 10 m ( 2 m breed) en maak daar 5 netten uit van 200 breed en 100 en 100 hoog.

Wij zijn vrijdag even heen en weer gereden achter rubber tegels voor op mijn verharding. De verharding is droogbeton en dus hard ,maar de toplaag komt weer brokkelig door erover te lopen, dat houdt nooit in de winter.
Tegels zijn 50x50 en 7.5 cm dik :D.
Enige is, er zit een pen-gat verbinding in maar enkel aan 2 kanten. Dus ik kan rijen maken maar geen vierkant zeg maar. De verharding ligt open dus ik moet nog even bedenken hoe ik dat vast kan leggen.
Een metalen plaatje met twee schroeven erin die de 2 rijen telkens verbindt is wss geen goed idee?

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 09:37

ik ging idd silicone in de gaatje met de pennetjes doen, maar de lange stroken (4 m) zonder pinnetjes lijmen zal denk ik niet lukken.
Misschien dat we wel telkens op een paar plekken met een boormachine zelf een gaatje kunnen maken en de stroken zo op 3 of 4 punten aan elkaar kunnen maken.
Andere optie is een frame van hout maken rondom de tegels, die we dan in de beton vastboren, maar als dit niet nodig is dan liever niet eigenlijk.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 20:43

Ik geef onbeperkt in slowfeeders. Zo hoef ik maar 1 keer per dag te gaan.
Als je beperkter wil voeren kan je uitgaan van 1.5 procent droge stof vh gewicht van je paard.
1 kilo hooi is 800 gram droge stof. Dus je rekent 1.2 kilo hooi voor 1 kilo droge stof.
Als je paard 100 kilo weegt geef je 1.5kg droge stof. (Dus 1.8 kilo hooi per 100 kilo paard)
Paard van 500 kilo krijgt dus 9 kg hooi per dag.
De mijne staan op onbeperkt en eten ong hetgeen wat aanbevolen is (klein beetje meer mss)

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 22:05

Ik prefereer ook onbeperkt hoor. Paarden worden heel humeurig als ze even zonder staan.
Ik heb gewoon 3 giganetten ophangen waar er voor 1.5 a 2 dagen hooi in past. Iedere dag bijvullen (of bij meerdere netten voorvullen en de lege telkens vervangen) zodat ze nooit zonder staan. Veel fijner en ik ben niet gebonden aan een uur.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 12:07

Hier eten ze ook het hooi.
Mijn weide stond middelhoog in gras. Nu is het allemaal plat getrapt hooi/stro geworden en ze eten het gewoon niet. Eten liever het hooi van 2 jaar oud...

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 15:46

Ik heb kunststof roosters waar zand overkomt.
Onder het afdak heb ik rubber tegels van 7.5 dik gelegd. Liggen hier op droogbeton maar zijn zo dik dat op zand of stabiel het ook wel zou moeten lukken.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 16:35

Strak plan Marleen. Enkel doen als je het zelf echt wil!

Dinsdag komt iemand mijn weide klepelmaaien, blijkbaar wordt het gras en onkruid dan heeel fijn verhakseld, hij weet niet of het kan opgezogen worden. Indien niet, mogen de paarden er dan op blijven lopen of niet?

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 12:24

ik ben mijn oudje ook al weer aan het bijvoeren, die is ook weer ingevallen met die vieze regen. Ik ben nu gestart met bodybuilder van hippalgo. Dit kan ik gewoon ongeweekt bij een schepje brok toevoegen. Een dezer dagen komt de metazoa ook aan, dus dat wordt hun basisbrokje, en de bodybuilder als extra.
Met wat geluk hoef ik dan pas als het echt kouder wordt te starten met pulp en fetura.

Ik ben benieuwd wat de weides gaan doen na het klepelmaaien, ik zie hier en daar wel weer mooi groene sprietjes ertussen komen, maar er staat enorm veel onkruid en het oude gras ligt er plat over.
Kans zit er wel in dat ze dit seizoen niet veel meer van het gras zullen kunnen eten, maar beter dan dat het onkruid kan uitzaaien en ik volgend jaar nog meer een probleem heb.

Hoe lang zouden ze er niet op mogen lopen na het klepelen? Ik denk niet dat het afgesnoeid gras opgezogen wordt dus het wordt blijkbaar heel erg fijn geslagen en blijft erop liggen. Handmatig erafhalen wordt geen doen vermoed ik (misschien wel met mijn eg deels, maar als het zo heel fijn wordt vrees ik daar voor.).
IS het wijs om 1 stukje niet te laten klepelen zodat ze sowieso daarop kunnen blijven?

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 16:50

hier eten ze al weer volop hooi, maar ik heb ook maar 3500 m² waar giga veel onkruid stond.
Mijn drie staan nu samen op dezelfde locatie, vorige week bij elkaar proberen te zetten, avond een ging met wat geren redelijk goed, avond twee ging super, direct rust in de keet. Tot de twee jongste merries nog eens gingen snuffelen en de oudste zich omdraait en vol uithaalt, op de voorknie van de jongste ...
(oudste is trekpaard, jongste een anda...)
Wss (gelukkig) niet vol meegehad, maar wel een openwond net boven/op het kniegewricht. Gelukkig niet mank, wel open tot op het bot maar wss is er geen bot geraakt, gewrichtsholtes waren ook nog goed dicht. Uiteraard woensdag direct gehecht, zaterdag verbandwissel gehad en het ziet er goed uit. Hij verwacht dat het prima zal genezen en komende woensdag de laatste verbandwissel mag zijn. Ze heeft nu paddockrust (eigenlijk was boxrust beter, maar mijn stalletje is maar 2.8*3 en ze staat vrij week op de gewrichten, dus ik vrees een beetje dat veel rond de eigen as draaien en te grote belasting zou zijn. dus ze heeft een paddockje van 4*8 ongeveer.
Helaas is dit al vrij modderig met de regen, dus ik hoop dat het deze week nog wat droog blijft. Ik kijk of ik een stukje grastapijt ergens kan regelen.

Ik heb nu al stress om ze dan weer bij elkaar te zetten, ze gaan dan wel al 3-4 weken langer naast elkaar gestaan hebben, maar het is nu eigenlijk niet de ideale periode om te koppelen.
Er komt deze maand nog zand, idee was om een stuk van 70M² af te zetten, daar komen paneltims en zand in (dus droge paddock) en dan een stuk van 15*15 of 15*25-30 in gewoon zand.(afhankelijk hoeveel zand betaalbaar is.)
Ik overweeg om de droge paddock in twee te doen, en dus een stuk van 5*7 aan het afdak en een stuk van 5*7 aan het stalletje te hangen, die beide uitkomen op de grotere paddock van 15*15-30. Om dan mijn oudje (waar het wel al mee klikt) constant het afdak + paddockje + grote paddock te geven en de twee jonge dan dag om dag af te wisselen tussen grote ruimte en sociaal contact, en box + uitloop.
Niet ideaal, maar dan kunnen ze de ganse winter wennen, is er altijd contact over de draad mogelijk, eten ze samen en lopen ze in de grote paddock "rond" het kleintje en dan kan ik ze mss als het vers gras uitkomt koppelen in de weide (gras = misschien meer afleiding en minder geruzie?)
Buy a horse they said, it will be fun they said ...

Zo goed als al mijn weides zijn wel al mestvrij, de ene weide niet helemaal maar daar haal ik nu enkel de verse drollen uit en zal ik voor ze op de paddock komen slepen, daar ligt net iets te veel. De eerste compostbak is nl al vol dus ik ben de tweede al gestart, hopen nu dat het composteren lukt en ik deze winter mss al de eerste laag kan uitstrooien :).

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 19:08

Ik zou opteren voor het deken. Heb je geen dunnere variant of bv de smartex van bucas? Die dekens zijn geschikt tussen bepaalde temperaturen, ik denk de medium tot 20 graden ofzo?

Edit: de rain tot 14 graden. Overdag wordt het ook al niet meer veel warmer.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 19:40

Hmm. Dat is idd op het randje. Eind deze week idd weer 20 graden.
Voordeel is wel dat het relatief droog blijft dus de recuptex zou mss wel kunnen, maar dat is natuurlijk niet het ideale weide deken

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 14:55

ik vind het nu overdag eigenlijk niet zo giga warm hoor
ik zou vanavond gewoon eens je dunste deken opgooien, en morgen na je werk gaan checken. In het ergste geval staat hij ietsjes te warm, maar zolang het geen 20 graden met stralende zon wordt zal het volgens mij wel meevallen.
heeft iemand ervaring met een verband rond de voorknie? Dierenarts zei dat het haakbeentje mooi vrij moet blijven, maar vanmorgen zag ik dat het alsnog gezakt is. Morgen is er weer verbandwissel, ik heb de DA al een smsje gestuurd met foto maar nog geen reactie, ik vraag me af of ik hem hiervoor moet opbellen, of het gewoon zo kan laten tot morgen (of aan de achterkant er een knipje in geef?)
Afbeelding

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 15:49

Fleece zal wel behoorlijk wat warmte geven hoor. Als het wat droog blijft en de fleexe mooi blijft liggen, lijkt me dat ook prima (en geen ramp als die overdag opblijft en het wat warmer komt.)
Niemand in de buurt die even een regendekentje te leen heeft?

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 20:57

Ik was ook aan het twijfelen voor mijn oudje maar toch nog afgelaten. Snachts nog boven de 10 graden.
Vrijdag wel regen en max 15 gr overdag, denk dat ik donderdag een regendeken opdoe tot zaterdag

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 09:54

ach, ik had iemand waar ik normaal jaar rond kleine hoeveelheden hooi kon halen. Ik stuur een berichtje of ik er zaterdag wat kan halen, krijg ik antwoord dat ze wss al allemaal uitverkocht zijn -O-
ik heb nog voor een 5 tal dagen hooi, maar mag nu nog op de valreep gaan zoeken naar alternatief. ik heb weinig stockage dus kan maar 75 baaltjes per keer wegsteken en geen grote. Nu wel gestuurd of ze grote balen kunnen leveren en afzetten op een pallet, anders moet ik nog ergens een aanhanger regelen waar het dan op kan blijven liggen.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 10:23

belgie :)

ik was technisch gezien nog geen vaste klant. In juni heb ik 79 baaltjes van vorig jaar gaan ophalen en dan wel gezegd dat ik vanaf september wekelijks een kleinere hoeveelheid nodig had (20 baaltjes per week).
Maar verder enkel eens sms contact gehad ivm prijzen nieuwe baaltjes, dus ik snap ergens wel als ze grote hoeveelheden in een keer kunnen verkopen dat ze dat doen. Ze hebben grote balen dus ik kan zaterdag gelukkig een grote baal ophalen (moet ik even gaan meten of mijn eigen aanhangertje zou groot genoeg zijn of even een aanhanger lenen.) en ik heb gelukkig een adresje die mooi voordroog hooi kan leveren voor 50 euro per baal (leveren per 4 balen), maar daarvoor moet mijn zand er eerst zijn want de balen komen in de toegang te liggen en dan kunnen de opleggers niet passeren.
Hopelijk kan ik nog iets regelen dat ik iedere week een grote baal zou kunnen halen en een paar balen voordroog kan leggen als reserve, dat zou ideaal zijn. Maar dat zie ik zaterdag dan wel weer.
Maar al die planning en timing...

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 17:35

Gruwelijk hé.
Als je opslagruimte genoeg hebt dan is het volgens mij geen probleem, maar zodra je per week moet ophalen.
Ik ben zelf anti voordroog maar zal nu toch een paar balen laten komen (via mijn vorige stalling, per 4 geleverd aan 50 euro per baal (350-400 kilo) super mooi natuurgras in plastiek.)
Ik heb een aanhangwagentje kunnen regelen voor 100 euro, ik hoop dat een grote baal erop past, en ik zoek maar even wat adresjes in de buurt waar ik iedere week een baal kan halen.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 18:41

Ik heb de eerste keer met de trailer gehaald. Maar. Daar volstouwen. Heen en weer rijden, eruit halen en opnieuw stapelen. Kost veel tijd en energie.
Ik heb nu een klein aanhangertje op de kop getikt. Ik hoop dat er net een grote baal in past of ren 20 tal baaltjes. Fan hoef ik maar eens per week achter hooi. Zeiltje erover en het kan mooi op de aanhanger blijven liggen.
Ik ben aan het brainstormen over een slowfeedersysteem waar een halve baal per keer in past. Hoef ik niet iedere dag te vullen.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 15:10

hoe lang hebben jullie op dagelijkse basis werk?

Ik begin een beetje mijn systeem te vinden (3 paarden, 24/7 buiten met onbeperkt hooi, momenteel eentje apart en de andere twee samen.

Ik kom aan, zet het water aan en leg de tuinslang in de grote bak. Daarna doe ik eventuele supplementen bij hun pulp die klaarstaat, de kleinste eet in haar box, de andere twee scheid ik dmv een draadje en krijgen elk hun emmer.
Terwijl ze eten zet ik het voer voor de dag erop klaar (metazoa + bietenpulp).
Daarna mest ik eerst uit. (op zondag ga ik in de avond want de maandag kan ik enkel gaan voeren, zo heb ik dinsdag niet extreem veel werk).
Ik haal er ongeveer drie kruiwagens uit (weides uitmesten, met mestboy en hark. Vanuit kruiwagen in de compostbakken scheppen.)

Daarna vul ik een net voor de kleinste (past drie kwart baal in, goed voor bijna anderhalve dag.) op dinsdag en donderdag vul ik 4 netten (per net een baaltje) en hang er 2 op. Op woensdag en vrijdag hoef ik dan enkel 2 netten op te hangen. (er komen netten bij zodat ik op zaterdag kan vullen voor een week ver en enkel hoef op te hangen).

Al bij al had ik vandaag in 3 kwartier gedaan, als er wat meer mest is en ik de netten moet vullen ongeveer 1-1.5 uur/

Morgen haal ik een aanhanger hooi op, en volgende zaterdag komt iemand normaal 80 kleine baaltjes leveren, dus daar zal ik ook telkens een paar uur kwijt zijn (maar normaal zou ik met de 80 baaltjes ongeveer een maandje kunnen doen.)

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 16:27

ik neem me altijd voor om in het vervolg éérst te gaan rijden/werken en dan pas de klusjes te doen. Maar dan kom ik toe en ligt er overal mest en is het hooi (bijna ) op en doe ik het toch eerst, en dan heb ik geen zin meer :+

Ik heb nu mijn uurschema aangepast waardoor ik over de middag kan gaan (ik heb meestal de hond mee waardoor ik niet in de piste kan gaan rijden.)
Eenmaal mijn eigen paddock er is is het idee dat ik over de middag (pauze van 12.30-15.30, dan ga ik naar mijn moeder, hond ophalen, ben ik tegen 13.30 bij de paarden, als ik 15.15 terug vertrek ben ik ruim op tijd achter mijn pc ) uitmest, voer, hooi hang (onbeperkt) en een van de paarden 10 -20 minuutjes grondwerk.
De maandag is sowieso druk, dinsdag en donderdag heb ik dogduty (dwz: de lange avondwandeling, vanaf de middag is ze sowieso bij mij), woe en vrij heeft vriend dogduty waardoor ik op die avonden heen en weer kan om effectief te gaan rijden (stal ligt op 5 minuten autorijden, ik kan rijden in de piste van de buren, in de binnenpiste op 8 km afstand, en om de 2 weken ga ik op les bij mijn instructrice op woensdagavond.)
Maar anders gebeurt het ook dat ik rustig 3 weken niet op een paard zit.
Mijn rijpaard is net 6 maand uit de running geweest (2 maand aan en af kreupel, bleek een hoefzweer waardoor ze 3 weken écht kruipel was, en dan nog 3 maand niet helemaal rad geweest). Mijn jongste was/is nog niet beleerd en de oudste in pensioen. Dus 6 maand niet gereden :+

Voordeel van in de avond nog eens heen en weer te gaan is dat ik dan geen klusjes heb en eigenlijk enkel ga om te rijden, ik hoop om komende winter zo iets meer ermee te werken.

Zaterdag is hier sowieso klusjes en wandeldag, vriend is dan gaan werken dus ik doe dan alle dingen die in de week blijven liggen.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 12:12

Is er een specifieke reden dat ze bij jou per 2 staan?

Ikzelf heb drie paarden, bedoeling was dan ook om ze samen te zetten, maar na het ongelukje (pre heeft trap gehad van trekpaard met een diepe open wonde als gevolg) heb ik er stiekem een beetje schrik voor om ze weer samen te zetten.
Er is mss nog een extra stukje land vrijgekomen, waardoor ik mss overweeg om te vragen of er nog een huurder met een gewoon paard mag bijkomen. Dan zou ik ook 2 X 2 kunnen houden (en nu en dan beetje hulp met onderhoud is uiteraard goed meegenomen.).
Maar 2 aparte groepen geeft uiteraard wel meer planning van de grond en toch wel meer werk (en minder gras. Ik heb nu 4 stukjes gras waar het de bedoeling was dat er een stuk per week met strookbegrazing mogen eten zodat ieder stuk tussendoor kan rusten. Sowieso niet voldoende om als hoofdvoer, maar een mooie extra. Met 2 groepen zijn er uiteraard telkens 2 stukken in gebruik die dus ook maar telkens een week kan rusten. Dat is in een maand tijd volledig kaal gegeten...)
(los van het feit dat als mijn oude merrie valt te overlijden mijn jongste trekpaard dan alsnog alleen staat. En ik mag geen veulens meer fokken van mijn vriend :+ )

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 07:29

Varekaj: vind je niks dichter aan huis?
Ik had ze voorheen ook zo ver staan (stonden eerst op 15 minuten van mijn huis, maar dan ben ikzelf verhuisd. Ging wel meevallen, maar viel vies tegen.)
Ik deed 30-45 minuten over 22 km, en dan stonden er 2 op de verste locatie en 1 met een kleine omweg ergens halverwege, ik moest gelukkig maar 4 keer per week, maar had dan wel alles van mest en voeren voor 7 paarden. (met als gevolg 3-4 uur onderweg om enkel uit te mesten en te voeren, 4 keer per week).
Nu dichterbij heb ik per week evenveel uur werk, maar meer verspreid waardoor ik nog energie heb om iets te doen ermee.

Maar stalling zoals je het zelf wil aan een betaalbare prijs is niet gemakkelijk te vinden, dus dat is niet zo evident.
Maar moest je bv en winterplekje dichtbij kunnen vinden (enkele stallen met een paddock bij bv) dan zou je wel gered zijn, in de zomer kun je ze makkelijker 24/7 buiten laten zonder dat je nog veel werkzaamheden hebt en zou je je verdere weides wel kunnen gebruiken.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 11:09

ja, dat was het hier ook zo. Moest ik alleen zijn ,geen probleem, ik vind het niet erg om lang weg te zijn. Maarja, vriend zit alleen thuis, er moet ook nog gekookt worden en huishouden, dat wordt al wat moeilijker na een werkdag van 8 uur en 4 uur bij de paarden :+