Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Duhelo

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 14:28

Hier idem. Het is op zich wel nog groen-gelig, maar zo kort afgekaand dat er niet echt gras meer te vinden is. Nu moet ik wel zeggen dat het vorig jaar er ganse bossen onkruid stonden dat ze niet aten, en dan is nu ook heel netjes kort, dus gelukkig geen kans dat het zich verder uitzaait. Behalve bemesten heb ik er niks aan gedaan. Ik overweeg om in het najaar de stukken te laten herzaaien of tenminste bij te zaaien met een goede paardenmengeling.

Nu staan ze op 2 stukjes waar er geen gras en wel wat kruid staat, daar krijg ik dit jaar niks meer op vrees ik (hebben ze in de winter noodgedwongen opgelopen daar mijn pre besloot om bij mijn dominant trekpaard te gaan staan, en ze acuut meer ruimte nodig hadden. dus dat + de paddock is open, de rest heb ik afgesloten en bemest in de hoop dat er nog wat gras terug komt.
Ik heb een maand of twee geleden aanbod gehad om deze zomer een halve hectare bij te huren een straat verder, misschien moet ik daar toch nog even contact opnemen.
Vanaf volgende zomer kan ik een hectare van mijn boer huren, moet ik enkel zien om de omheining in orde te maken, dus dat ben ik nog niet zeker of ik dat ga doen, is toch weer een hoop geld extra en ook ingezaaid met koeiengras (vleeskoeien), dus geen idee of dat wel een goed idee zal zijn...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 17:55

Misschien moet je zo een gps voor katten overwegen voor aan de korf :+.
Jammer dat je ver woont, ik had anders graag een stukje afgehuurf van je :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 18:43

Ik heb een boer waar ik het jaar door kan halen en ik laat 12 grote pakken hooi in plastic wikkelen en bij me leggen. (Moest ik eens een week geen baaltjes kunnen halen of als ik eens ziek val, dan ligt er altijd wat voorraad.
Als je niet zeker bent van een leverancier dan is het imo wel de moeite om opslag te maken. Er bestaat nu zeil speciaal om droog hooi (onverpakt) onder te leggen. Een 2dehands garagebox is mss ook een optie?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:13

Oh, die pakken er zo afkrijgen is idd horror. Dat moet je niet willen.
Op mijn vorige plek deden we twee pakken op een aanhanger in de schuur; ging prima. Mijn aanhanger is echter kleiner en hoger, en daar moeten ze op de kant op. Ik heb er een keer 2 pakken meegehaald en dit ook snel opgegeven. Mijn kleine pakjes zijn niet per definitie veel duurder, dus ik kies voor het gemak en haal kleine pakjes.
Zo een aanhanger klinkt op zich wel goed inderdaad, als je iemand vindt die zoiets kan zetten!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 12:24

Jessol: dat heb ik inderdaad ook een beetje.
Ik heb wel mijn vriend dat basis deels zou kunnen overnemen (uitmesten, hooi vullen en eten geven), maar waarvan ik niet kan verwachten dat hij benen zou verzorgen of zou assisteren als de smid komt bijvoorbeeld.
Hooi halen die wekelijks moet gebeuren zou ik misschien nog kunnen opvangen, mijn boertje heeft afgelopen weekend een palletje met 14 baaltjes gebracht en er netjes mijn zeiltje over gedaan (iets met heel drukke weken en mij misrekend in de hoeveelheid hooi dat ze afgelopen week gegeten hebben.). Dus dat valt ook wel nog op te vangen.
voor de overige dingen heb ik wel een aantal vriendinnen dat ik zou kunnen aanspreken, maar dat is toch wel een hoop geregel en gedoe, en prima als je thuis zit met een blessure, maar minder handig als je bv KO op intensief ligt...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 14:17

Jessol schreef:
Ja, ponylief heeft hem ook bezeerd, dus die wondzorg nemen ze ook op hun. Ik ben echt dolgelukkig met hun maar voel mij tegelijkertijd ook immens schuldig. Heb het er best moeilijk mee. Het gaat hier ondertussen al over twee weken, en dat zal wss nog tot het einde van de maand zijn, ik zit nog in de gips en mag nog niets heffen met mijn gebroken sleutelbeen.

Hier ben ik single en is mijn papa eigenlijk meer tegen mijn paarden dan voor mijn paarden. Daarnaast heb ik eigenlijk best weinig vriendinnen en zijn er veel die zeggen "Wij helpen je als er iets is." als het gebeurd maar niemand die echt concreet is, "Wat moet ik doen?" Ik vind het heel erg moeilijk om hulp te vragen dus dit valt mij allemaal best zwaar.

Ja,soms moet je die trots even inslikken en gewoon hulp vragen hoor. Ik zou naar vriendinnen altijd aanbieden om iets te betalen ervoor of aanbieden om tijdens hun volgende vakantie hun paarden te gaan doen in ruil.
Er zijn ook een aantal mensen die vakantie verzorging aanbieden. Liberty dogs and horses bv, wel geen idee of dat in jouw regio is. Die komen dan tegen betaling de klusjes doen. Dit kan handig zijn om achter de hand te hebben.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 07:19

Ik heb hier mijn weides maar weer even dichtgezet :+. De kapotte weide kwam al weer modderig, en ik zou graag nog zo lang mogelijk gras hebben. De weides die al dicht waren zijn wel weer mooi groen aan het worden!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 10:43

Ik heb dat gedaan. Gedeelte met plastic varkensroosters en zand erop. Helaas is een deel zand ervanaf gewaaid en komen de roosters wat omhoog, dus die liggen nu bloot.
Een deel gewoon op de aarde gekapt. Ik heb nog altijd plassen, maar ze zakken niet meer kootdiep in de modder.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 20:36

Hier ook geperst . 58 kleine baaltjes ( 20 kilo) van een 2000 m2 gehaald. Ze liggen nu binnen. Scheelt me toch een 180 euro als.ik ze niet moet kopen :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 21:54

Ik heb een vast boertje waar ik hooi koop. Nu in het seizoen ga ik helpen met hooien. Hij heeft het weitje komen maaien, schudden en persen. Ik moet wel nog even zien hoeveel me dat gekost heeft, maar zal sowieso goedkoper zijn dan kopen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 09:05

Ik denk dat het wat op hetzelfde neer komt. Met 60 baaltjes voer ik ze nu ongeveer een maand.
Het stukje gras eten ze met 3 in 2 a 3 weken wel op. ( en ik mag er eigenlijk geen paarden laten op lopen...)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 23:55

Jammer dat je zo ver woont Varekaj, anders had ik je graag geholpen met dat extra gras. Mijn drie hier eten een halve hectare in 3 weken netjes kort :+

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 00:08

Bizar eigenlijk...
De mijne zijn zo erg nog niet. Maar vreten genoeg weg.
In de winter ong 3 baaltjes per dag. Dat is ok.
Maar nu stonden mijn jongste trekpaard en de pre even apart. Ze kunnen nog knabbelen van minisprietjes gras. En die aten al weer 2 baaltjes hooi per dag.

Nu staan ze met drie en krijgen ze 2 baaltjes + onbeperkt stro. Blijkt nu dat er altijd stro overschiet mét zelfs nog hooi ertussen. Ze zijn te lui om het hooi eruit te vissen, dus ze aten voordien om te eten en niet omdat ze honger hebben.
Komende weken blijven zr dus lekker op 2 baaltjes hooi + stro en een uurtje of 4 op stukjes gras.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 22:51

lianne304 schreef:
Nog wat vraagjes

We gaan straks met de paarden verhuizen naar plek met ongv 3 hectare land plek voor +-10 stallen en een rijbak die gelegd nog gaat worden, deze moet dienen als rijbak en paddock voor de winter.

Enkel zitten we op klei grond en welke tips hebben jullie voor het aanleggen van een bak/padock?

Ik dacht zelf aan
*uitgraven
*drainage leggen
*drainage zand +10cm ?
*stevigere zand laag van +10cm

Welke tips hebben jullie voor het voeren in een paddock, waterdichte bakken of ruiven waar het hooi ook met regen goed blijft?

Voeren in paddock en die paddock goed houden om in te rijden wordt hem niet.
Ik zou opteren voor een groot stuk te verharden en daarop 2 voederruiven ( of meerdere palletboxen ) te plaatsen met daar aansluitend een stukje paddock waarbij het "niet zo nauw steekt". Voor constante beloping. Dit ev aangrenzend aan de bak die je een paar uur per dag kan openzetten voor een beetje renplezier.
Als je aan je paddock aansluitend een track maakt rondom je weiland is het ideaal betreft ruimte en renmogelijkheid.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 07:57

lianne304 schreef:
Waardoor is een paddock en een bak niet samen te gebruiken?
*leek in zulke dingen hier* :+

Omdat paarden in een paddock vaak mesten, en er dan vrolijk doorheen banjeren. Dit is heel erg moeilijk op te ruimen waardoor er mest door je zand heen gaat, en dit is niet in het voordeel van de kwaliteit van je bodem.
Als je dan ook nog eens hooi voert in de paddock dan komt er altijd hooi in je zand terecht, waardoor je bodem nog meer kapot gaat.
Dit nog los van het feit dat pensionklanten dan alle paarden moeten binnen halen en eerst de paddock mesten voor ze kunnen rijden.

Als het kan zou ik dus zeker opteren om een aparte dagpaddock te maken met een aparte piste. Uiteraard kan je ze wel in de piste laten om bv eens te spelen of te rennen, maar ik zou dat niet voor langere tijd doen en zeker niet voeren daarin.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 15:12

Ik sta op 4 km en dit is ideaal als ik 2 keer per dag langsmoet.
Vroeger stonden ze op 12 km en erna op 25 moest ik 4 keer per week.
12 km was nog net doenbaar om max 1 keer per dag te gaan. 25 km was zelfs voor 4 keer per week te ver.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 16:01

ik heb al weer modder rond mijn ruif.
Ik heb nu Mutategels besteld, 20 euro per m² excl btw, maar wel geleverd en afgezet voor die prijs. Mijn boer komt 5 kubiek ophoogzand brengen, dus ik hoop volgende vrijdag het zand te kunnen verdelen, en zaterdag met mijn vader en nog een vriend de tegels (100*125) te kunnen leggen. Met wat geluk blijft dat stabiel genoeg zodat ik een strook van 2.5 m rond de ruif heb.
Mijn oude gaat nu snachts apart met onbeperkt rijker hooi en een bak slobber, dus daar zal ik met gewone tegels werken (ook wat zand storten), die is niet zo zwaar en loopt niet zoveel heen en weer, maar vooral zodat ze even frisse neus kan nemen zonder haar voeten nat te moeten maken. Ze kan in de weide ook, maar als het nat is weigert ze dat toch :+
Overdag gaat ze met de andere twee voor sociaal contact en wat extra beweging.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 18:42

De verharding rond de ruif is er. 2 kanten waren al verhard. Nu de andere twee nog. Er komen nog enkele platen bij zodat het een rechthoek wordt. Ik moest er eig 20 besteld hebben ipv 16.
Afbeelding

Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 21:53

Die ruif heeft me rond de 1000 euro gekost. Staat alleen wat scheef (onverhard en deze winter wat weggezakt)
Plekje is idd superfijn. Ik heb 2 boxen en zadelhokje. Een box is materiaalhok, de andere voor mijn oudje die snachts apart gaat. Komt nu uit op stukje weide maar ik maak er nog een verharding aan komende weken.
Ik heb een afdak van 3x5 met dikke rubbertegels onder. Een stukje in paddockpanelen met zand en een stuk zand alleen en aan de andere kant de nu verharde ruif.
Wel weinig weide (3000 m2) maar das geen ramp. Het is zo ingericht dat ze tindjes kunnen maken dus altijd een sprintje kunnen trekken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 12:20

Ze knoeien idd wel een deel, ik heb er een slowfeedernet rond. Maar grootste issue was echht de modder. Die hooisprietjes vind ik ng niet zo erg