Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 07:27

heb je de mestkevers op je mesthoop gegooid?

Hmmm, hier het nieuws gekregen dat zand volgende vrijdag nog niet zeker is. 30 ton kunnen ze niet zo gemakkelijk kippen als de grond nat is. Ik weet wss pas woensdag of donderdag of het doorgaat.

Wat zouden jullie doen:
Ik leg vanavond stukje grastapijt voor de stal zodat het tenminste minder blubber is.

1. Dit dan zo laten en afwachten tot het droger is (met wat pech dus pas volgend jaar) en dan zand laten komen. => niet mijn voorkeur, dan zit ze de hele winter op een stukje ter grootte van een box + verharding 2*2.5 en een strook grastapijt en de andere twee hebben dan 5*5 rubberverharding en een strook grastapijt.

2. Met een bobcatje de boel effen trekken en al mijn grastapijten er leggen (60m²). => Zal dus strakker liggen maar ik weet niet hoe de grond zich zal houden, kan dus perfect blijven liggen maar kan ook dat ze het diep in de blubber gaan trappen.

3. Met de bobcat alles wat omwoelen, mijn paneltims erinleggen (die zijn plat maar er zit een versteviging onder die tien cm uitsteekt en dus in de grond moet zakken. Aanrijden met de bobcat en de grastapijten erover.
=> zouden de grastapijten niet gaan schuiven? dit is wel gegarandeerd blubbervrij. Vraag is alleen of de paneltims uiteindelijk niet helemaal diep gaan wegzakken (plan nu was laagje zand, paneltims, en 15 cm zand erop.)
Als ze niet wegzakken kan ik later gewoon de grastapijten er vanaf halen en er een laag zand opgooien (of als het goed werkt de grastapijten laten liggen en verderop op de paddock een lading zand gooien als "werk"paddock.
Echter, als ik pech heb doen we nu het werk voor de paneltims te leggen en zakken ze helemaal scheef in de modder, dan moet volgend jaar alles er weer uit en herdaan worden ...

Edit: hoe staan jullie tegenover het vrijheid gedeelte voor paarden?
OVeral lees en zie en hoor je dat paarden opstallen niet meer van deze tijd is, bij voorkeur 24/7 buiten, etc.
Ik zelf wil ze ook absoluut niet in een box steken, ze moeten zelf kunnen kiezen wat ze willen doen. Maar in de winter is dat simpelweg niet zo evident, ik kan nu wel paddockjes gaan maken, maar mijn mogelijkheden (zowel fysiek als financieel) zijn beperkt waardoor we in een systeem van stal + paddockje van 5*7 (en als ze samen staan 10*7) uitkomen. Met eventueel een stuk weide open (die uiteindelijk blubber wordt.)
Dus dan zitten we wel in een systeem van 24/7 buiten, ze kunnen kiezen waar ze willen staan, maar er is alsnog geen goede mogelijkheid om eens een goed sprintje te trekken (toch niet zonder het land kapot te trekken.)

Cadeau - Sint - koudwatervrees

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 08:47

Het probleem is, ik heb een mooi afdak met erg fijne rubber tegels eronder. Ernaast de grastapijten en dan een stuk weide die wat blubberig zou kunnen worden zou prima doenbaar zijn.
Maar daar mijn trekpaard besluit dat mijn pre niet leuk is en al haar knie opengemept heeft, durf ik ze voorlopig niet meer samen te zetten (met mijn oude merrie kunnen ze beide, dus deze winter gaan ze elkaar afwisselen.)
De pre heeft dus een box waar ze droog en proper staat en haar hooi hangt, met een eigen stuk weide ervoor, (die grenst vlak aan het afdak van de grote) maar ze doet dus niks anders dan in en uit haar stal te lopen en staat liever aan het stukje omheining te kijken naar de andere twee (en hooi te stelen als ze kan :P). Met als gevolg dat ze constant in de blubber staat en dus natte hoeven en kootholtes heeft. Dat vind ik een minder fijne gedachte...
Afbeelding
Hier nog met het pootje in verband, die is inmiddels goed genezen.
Zo ziet het er nu al uit (en inmiddels nog natter)

Afbeelding

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 11:40

dat is het probleem, ze zijn geen vriendjes :+.
Die twee staan constant over de draad te vitten (2 dominante merries). Met dat verschil dat die dikke ong 1050 kilo weegt en de kleine amper 500. Vorige keer met de trap erg veel geluk gehad dat het maar een wonde (tot op het bot) was en wss niks binnenin kapot, De kans dat ze nog eens raak trapt is mss klein, maar de kans dat ze er nog eens zo goed uitkomt als ze wél raak trapt is ook klein.
Zeker nu met beperktere oppervlakte en modderig durf ik ze niet samen zetten.
Maar als ze uit elkaar zijn staan ze idd te kijken, te hinnikken, te roepen ... zucht, merries...

Als ik ze bij mijn oude zet is die kleine lekker aan het rennen terwijl de oude ze straal negeert :+

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 13:16

oh ,maar dat is het stomme, ze staan gezellig met zijn drietjes naast elkaar hooi te eten. Alleen zit er een draadje tussen de kleine en de andere twee, en dan gaat het ook prima (soms es wat geklooit over de draad of een scheef oor. No problem.
Kleinste kan ook prima in en uit haar box en staat eigenlijk gewoon relaxed, met dat probleem dat het stuk waar zij nu staat (gezellig bij de andere twee) modder is.
nu, zaterdag komt er sowieso nog wat betonplaten, en de bobcat, dus ik zal kijken om de verharding vlak naast het afdak te maken zodat ze op beton staat en daar ook een hooinet heeft. En dan hopen dat we het zand alsnog krijgen en anders gewoon het grastapijt of de paneltims + grastapijt als dat haalbaar is. (en moest dat goed werken dan laat ik in het voorjaar gewoon 2 opleggers zand storten en maak ik er een paddock van 15*15 bij, heb ik een mooie grondwerkpaddock :D )

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 09:33

Hier ook dramatisch. Ik moest gisteravond in die regen 120 km rijden met de trailer naar huis. Levensgevaarlijk. Op een bepaald moment regende het zo hard dat je geen 3 m voor je zag. Aan 40 op de snelweg...

Mijn hogere weides zijn nog relatief droog(ish) maar aan de stallen dramatisch. Vrijdag komt het zand maar no way dat ze op de weide gaan kunnen kippen...
Hoe ze dat gaan oplossen. No idea.

Mijn pre terroriseert mijn oude merrie als ze samen staan. Geen idee wat ik daarmee moet doen. Met het jonge trekpaard zal het op die manier nooit lukken. Die zal haar (terecht) keihard corrigeren maar dat komt niet goed. Ik maak komende weken even mijn paddocks af en dan overleg ik met de staleigenaar of ik ev het extra stukje weide erbij kan huren er een 4 de paard bij mag. Dan kan ik ze gewoon per 2 zetten...

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 12:29

Met de kruiwagen is dat niet te doen, hier in belgie kan je voor 150 euro per dag ong een bobcatje huren, is dat geen optie? ook om het uit te rijden hoor, met de kruiwagen is dat een hellewerk. MEt een bobcat schep je het op en gooi je het in kleinere hoopjes/streppen rond, hoef je "enkel" nog uit te strijken met een hark.

De pre staat zonder problemen alleen (aangrenzend aan de andere twee). Maar het gaat zo tegen mijn gevoel in, ik wil 24/7 buiten in kudde met onbeperkt ruwvoer. Ze komt uit een kudde van 3 waar het perfect ging. Door haar gedrag naar mijn oude merrie zie ik nu wel dat ze het sociale gedeelte echt mist, anders zou ze die gewoon gaan negeren.

Nu moet ik wel zeggen, sinds de verhuis krijgt ze metazoa, en ik lees nog dat ze daardoor veranderen in hun gedrag. En ze is echt lastig nu, gisteren meegeweest naar een bekapcursus, en mijn anders zo lief, rustig cool merrietje waar ik alles mee kan doen deed niks anders dan maaien, springen, steigeren en lastig doen ...

Ik zet ze terug over op gewone pulp en hoop dat als de paddocks in orde zijn en de algemene leefomstandigheden beter zijn, ze terug keert naar haar oude zelf ,want zo is het echt niet leuk meer.

Eigenaar wil liever max 3 paarden op het stuk. Zijn eigen pony's zijn wel verkocht en er is een extra weitje vrijgekomen, mss dat ik wel kan vragen om tegen extra betaling dat stukje erbij te krijgen en dat er dan wel 4 opkunnen (alle vier op de 2 paddocks in de winter en in de zomer per twee op een weidegedeelte.) Mijn trekpaarden blijven prima alleen achter, de pre en de ev nieuwe moet ik dan even testen, maar er is nog altijd mogelijkheid om ze gewoon vanuit de basispaddock op aangesloten weides te laten lopen en ze zo gewoon te switchen.

Maargoed, eerst maar eens die paddock in orde krijgen en van daaruit zien wat er mogelijk is. En dan de vraag, wil ik er een externe bij (wat fijn is in werkverdelen of ev wat inkomsten, maar ook discussie kan geven), of zoek ik er zelf een (toekomstige) kinderpony bij.
Maar wat dan als mijn oude merrie wegvalt, dan staat mijn trekpaard alleen. En zo blijf je bezig he :D

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 14:32

bestratingszand :D
ong 11m², ik zou het 20 cm dik doen (dan kan je het mooi aanrijden en zal het niet wegzakken in eventuele modder), met 1 kubiek kan je 5 m² doen, dus 2 kubiek zal voldoende zijn (als je het maar 10 cm dik wil leggen is 1 kubiek voldoende.)

Ik heb nog een dilemma.
ik heb dus kunststofroosters, kunstgras, en hopelijk zand die komt.
Eerste idee was laagje zand, de roosters erop, en dikke laag zand daarboven. En dan een klein stukje zand gewoon op het gras, en van het grastapijt een extra voederplek. Echter vrezen we dat het kunstgras in de grond getrapt zal worden.

Andere optie is laagje zand, de kunstofroosters erop en daarop het kunstgras (water kan wegzakken, mest blijft erop liggen). Waardoor ik twee "verharde" paddocks heb.
Het zand die overblijft kan dan gewoon los op de grond waardoor er een grotere paddock is.
Paarden bloot op de kunststofroosters laten lopen is sowieso geen goed idee, wordt denk ik te glibberig.
Risico hiervan is dat het tapijt op de roosters gaat schuiven ... Maar als het goed blijft liggen geeft het uiteraard wel een ruime droge plek met meer mogelijkheid tot hooi voeren (op zand is hooi geen strak plan) (en moest ik er ooit weggaan minder moeite om de roosters er terug uit te halen.)

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 21:23

Pff. Dat is idd horrorscenario. Gelukkig is paard er zonder erg vanaf gekomen. Als die op de weg was geraakt...

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 08:02

Pff, dat is wel gruwelijk

ik ben gezegend met 2 paarden die zelfs achter een draadje zonder stroom die op de grond ligt blijven staan...
Die kleine zou er wel eens tussenglippen als er geen stroom op zit, maar gaat er niet lukraak door gaan beuken...

Pff, net offerte gehad voor het huren van een diepladertje voor een dag, komt nog eens op 290 euro excl diesel. (en 400 euro zand, in land dat niet van mij is ... ik heb er ergens al spijt van.)
Anderszijds is het wel mijn bedoeling om er te blijven staan en is het groter comfort voor zowel mijn paarden als ikzelf. (en algemeen per maand stuk goedkoper dan op mijn vroegere stalling (die wordt 120 kale huur + gemiddeld 60 euro hooi per paard, waar ik nu 40 kale huur betaal en ook iets van 60 euro, dus scheelt eventjes al 240 euro + 100 euro diesel per maand aan vaste kosten. In 3 maand heb ik het dus eigenlijk al terugverdiend :D )

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 18:59

BarbaraNova schreef:
ik vindt dat dus ook erg moelijk, ik heb mijn paardjes hier al tien jaar staan en gaan nu eindelijk op zoek naar een eigen huis met stukje grond er bij voor de paarden. We zijn al wat rond wezen kijken maar nog niets wat haalbaar of naar ons zin is. Zal ik nu dus de paddock weer vullen met houtsnippers? Wat nu dus van voorgaande jaren een grote sompige zooi is geworden... of afgraven en dus 2 wagens zand laten komen? Kosten daarvoor ongeveer 700 euro.... zit er dus niet meer zo op te wachten om erg veel kosten te maken...

Ik zou het ook laten afhangen van de duurtijd. Als het maar een jaartje meer is (de winter is het ergst, vanaf april oid is het al weer stukken beter) zou ik gewoon een stukje afgraven en nieuw hout erop gooien. Als je denkt van er nog langer te staan zou ik een aanhanger zand laten komen.
Ik ben nu 450 euro kwijt voor 18 kubiek zand, geschat kan ik daarmee 70m² in 20 cm dik doen. Als je ergens een partij grastapijt/kunstgras/tapijt/worteldoek op de kop kan tikken zou ik een merlo huren, de grond effen trekken, het grastapijt erop en het zand daarop.
Als de grond in het algemeen redelijk stevig is kan je het mss wel degelijk maken met tapijt alleen (of effen trekken, tapijt erop en een deel betegelen.
Een paddock van 7*10 is al behoorlijk en bij droog weer de weides open, kunnen ze niet klagen lijkt me.

@Mer: als je voordroog laag in suiker is kan het zomaar zijn dat het goed gaat hoor. Ik vind dat je goed gehandeld hebt, de haf is niet jouw verantwoordelijkheid en je moet je eigen paard niet kapot laten gaan omdat die eigenaar zijn verantwoordelijkheid niet opneemt. Ik hoop wel dat je het zwart op wit hebt wat je ging doen (berichtje, appje?) Dan kan de eigenaar nadien geen woorden verdraaien moest het toch misgaan. Maar als een paard al hoefbevangen wordt van onbeperkt ruwvoer in een hooinet, dan was het niet een kwestie Of die weer bevangen raakt, maar wanneer. Maar 9 kansen op tien gaat dit gewoon goed hoor (anders ging je het wel al gemerkt hebben.).

Hier bericht gehad dat het zand geleverd wordt, in de weide kan niet maar er vlak naast zou moeten lukken, kwestie van de omheining open te leggen en dan hoeven we ook niet te ver om rijden. Hopelijk komen ze effectief vrijdagnamiddag zodat ik de paarden in het verste stuk zet, en komen ze geen oplegger zand leveren terwijl de paarden amper 5 meter ernaast staan.
Morgen al maar even de paddockjes afzetten en oefenen met ze daar te zetten, misschien ga ik ze vrijdagmorgen daar al gaan zetten voor de zekerheid.
Merlo is ook gehuurd, iemand gevonden met een betere prijs, dus vrijdag kunnen we volop aan de slag :D

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 16:16

pff, jeetje ... Voor hetzelfde geld zijn de vorige uitbraken dan ook niet "toevallig". Hebben ze dan ook eerst de stroom eraf gehaald?

De mijne staan nu ook in eigen beheer in een vrij donkere straat, ik vind het eerlijk gezegd ook een enge gedachte hoor.
Ik ben aan het uitzoeken of ik er camera's kan hangen met live stream (onder het afdak naar de paddock gericht, daar staan ze het meest),maar zonder stroom is dat niet zo evident.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 07:16

Goh, het bewijs is ook niet dat. Met de wet van de privacy kan je er toch niks mee en vaak is de kwaliteit van die camera's zo bagger dat je er niks op kan zien. Maar het kan natuurlijk wel interessant zijn om te zien wat er precies gebeurt.

De wifi op een camera is met een simkaartje wel op te lossen, vooral de stroom en staat van verbinding is een issue denk ik (en de prijs voor die data :D )

Pfff, deze namiddag komt het zand, ik moet zorgen dat de paarden apart staan, want ze kippen net naast de weide (dus hopelijk houden ze hun woord en bellen ze een halfuurtje op voorhand. Ze komen in de namiddag dus ik ga straks om halfeen ze alvast apart gaan zetten (want voormiddag werk ik), maar ik zie alle doemscenarios dat ze toch in de voormiddag komen kippen terwijl paarden er 5 m verder naast staan etc.
Ook nog spannend of ze effectief op het gras gaan kunnen kippen of op de weg (en indien het laatste dan maar hopen dat het later op de middag is en de merlo en mijn vriend er al zijn zodat we het snel van de weg kunnen afhalen. Laten we zeggen dat ik blij zal zijn als het morgenavond is ...

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 17:35

Hier gaat landbouwgrond rond de 100000 a 120000 per hectare
Die prijs dat ze voorstellen lijkt me vrij hoog.
Kopen geeft je zekerheid. Hoeveel betaal je nu per maand?
Stel dat je 66000 afbetaalt aan 250 per maand dan ben je minstens 22 jaar aan het betalen. Komen de andere kosten nog bij...

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 06:51

Taxeren kan. Maar stel dat ze (gekeken nr de prijzen hier bv?) Uitkomen op 15000. Eigenaar zal daar nooit mee akkoord gaan.
Ik denk dat je her beste kijkt naar wat jij ervoor over hebt,of welk bedrag jij zou kunnen betalen voor weide,en in de buurt rondkijkt wat je hebt voor die prijs. Als je bij de buur voor de helft een groter stuk kan kopen,dan zou ik deze laten schieten.
Wat betaal je nu dan van huur als ik nieuwsgierig mag zijn?

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 07:49

marleen_usar schreef:
Ik betaal aan huur 250 euro per maand.

Ohjee. Dat vind ik wel vrij veel. Heb je wel veel faciliteiten dan ? (Stal water stroom paddock?)
Nu. Scheelt mss wel van regio tot regio.
Zijn er vergelijkbare prijzen in je regio?

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 14:37

ik heb rubber tegels onder het afdak (vooral omdat het droogbeton eronder niet bestand is tegen trekpaardhoeven.)
Buiten de stal heb ik nu een zandpaddock, afgelopen zaterdag hebben we eventjes 42 ton zand verdeeld, nu hebben de trekpaarden een afdak van 5*4, aan de ene kant verharding in koeienroosters van 2*2 + toegang tot stuk weide, aan de andere kant zandpaddockje van 5*6, en de pre heeft een stal van 3*3, paddockje van 5*6, toegang tot grotere paddock van 15*10 en nog stukje weide (15*15-20 denk ik?)
Volgende week wil ik op dat stukje weide de kunstgrasmatten leggen, en de grote paddock afzetten, idee is om met prikpaaltjes en elastisch draad een middenscheiding in de grote paddock en op de grasmatpaddock te maken, zodat zowel de trekpaarden als de pre meer ruimte hebben en samen kunnen "optrekken" (tussen het hooi in de stal/afdak en de hooibakken op het kunstgras).
Als ik dan wil grondwerken of als ze met tijd samen kunnen kan de tussenscheiding er heel gemakkelijk van tussenuit gehaald worden. (handvaten los, prikpaaltjes eruit en gedaan.)
Het zand is een verademing, gisteravond lag de pre op haar stukje te slapen met mijn oude merrie ernaast die stond te waken, vanmorgen zag ik dat het jonge trekpaard in zand hing dus die heeft er ook in gelegen vannacht. Oude merrie nog niet neergelegen (wel gerold), maar die stond er gisteravond wel al direct in te doezelen, dus dat zal ook fijn zijn voor haar oude beentjes.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 19:06

verharding naast het afdak, hier gooi ik nog wat zand in zodat er geen mest opstapelt

Afbeelding

Zicht naar de stal en afdak toe:

Afbeelding

Zicht vanaf de andere kant, die ene rooster ligt ondertussen al platter. :+

Afbeelding

Zicht vanuit het afdak

Afbeelding

Afbeelding

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 11:19

Wij doen het allemaal zelf.
Ik heb het geluk dat de staleigenaar 1 aanhanger voorzien heeft, ik betaal zelf de 2 de (zal een 300-350 euro zijn) en de huur van een merlot (via een echter verhuurder kwam dit op 210 euro exclusief diesel. ) ik heb echter eentje van de buren kunnen gebruiken tegen dieselkosten.
Op zich is het niet zo moeilijk om met zoiets te rijden, beetje voorzichtig aandoen, zand storten bij voorkeur in het stuk land (dan is een restje die blijft liggen geen ramp) of op een verharding (dat krijg je gemakkelijk weg.)
Ik ben nu een deel zand verloren omdat het naast de weide kwam en uit gras kun je het niet mooi opharken.
Maar een deel van dat stuk wordt later bij de weide getrokken, dus op zich geen ramp.

Dus investering in deze is iets van een 500 euro aan dingen dat niet mee kunnen. (zand en gebruik merlot + omheiningsdraad, iets van een 100-150 euro, daar zou ik de moeite niet van doen om het mee te nemen/ Weidepaaltjes ev wel als ze nog ok zijn). Andere dingen dat ik geinvesteerd heb: mestbakken (2*155 euro totnutoe), rubbertegels (350), paddockpanelen (gratis), grastapijt (40 euro), aanhanger (100 euro + 110 euro banden) maar dit zijn allemaal dingen dat ik desnoods zou kunnen meenemen. (en die zorgen voor ferm veel comfort door erin te investeren.)

De hooibakken haal ik tweedehands, moet je eens zoeken op palletboxen, vaak kun je die voor rond de 50 euro kopen.

Ik vind ophangen het fijnst, alles in de bak knoeien ze meer mee en het wordt nat. Opgehangen loopt de regen er meer langs en ze eten properder. Als het in een bak droog gezet kan worden heeft dat wel mijn voorkeur.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 12:10

Maar paarden in de blub laten staan is ook niet echt een optie...

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 21:38

Dat is wel bizar inderdaad.
Kaboutertjes die hooi vullen en uitmesten zou ik niet zo erg vinden,maar als je niet weet wie het is is het wel apart...

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 22:27

Stukje in zand storten naast de verharding? Waar de mijne met de natte periode onder het afdak mestten en de oudste ook plastte, doen ze het nu mooi in de uitloop. (Helaas, want de rubber tegels mesten veel gemakkelijker uit :+ )

De regen is niet te doen. Vorige week was ik terug gekomen van cursus met paard. Was het zo aan het hozen dat ik de neus van mijn auto niet meer zag. Lekker aan 30 op de snelweg. Levensgevaarlijk. De trailer staat oo het gras naast de weide, had me toen al vastgereden bij het inparkeren en de boel laten staan. Had vandaag les en dacht dat het wel al opgedroogd was. Niet dus. Heb vriend en buurman mogen bellen om eerst mijn bus los te trekken en daarna de trailer eruit te halen.
Les dus uurtje later gezet en nu net pas thuis... trailer staat nu bij mijn moeder. Daar is het netjes verhard maar wel telkens 4 km heen en 4 terug om de trailer te halen...

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 06:24

Oh dat klinkt wel fijn!
Hier gaat het ook goed. Ik heb ng wat kleine baaltjes hooi en 4 pakken voordroog geleverd gekregen. Heb inmiddels een adresje voor grote pakken hooi op te halen met de aanhanver. Eentje voor kleine pakjes en voordroog, die laatste wil ook een bak brengen voor mest en kan ik volgend jaar grote pakken bestellen.
Paddocks zijn af. Komend weekend nog 2 hooiplaatsen bijmaken en grasmatten leggen en dan zijn we winterklaar.

Enige waar ik over twijfel. De zandpaddocks liggen nog vrij mul. Zou ik aan de zijkant een pad vrij moeten maken naae achteraan zodat dit vlakke grond wordt voor als het begint te vriezen?
Ik heb helaas geen groot verhard stuk meer dat ik kan afsluiten...

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 08:32

grasbetontegels doen het prima, maar moet je ook wel op een ietwat stevige ondergrond leggen of een laag zand eronder (en laagje erop, de mest kruipt in die gaatjes)
Ik heb er nu kunststof varkensroosters onder. En soms kan je rubbertegels voor een leuke prijs op de kop tikken.
Wat betaal je voor de paddockroosters per vierkante meter?

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 09:30

nee joh, gewoon zelf doen.
Rij eens de buurt rond en kijk of je op een boerderij ergens iets van een merlo ziet staan, of een kniklader (iets met een bakje op).
dan is het kwestie van wat zand te laten komen (ik heb 21 ton laten komen voor 60-70 vierkante meter (en dan ligt het nu echt wel 30 cm dik, dus ik denk dat je met een stuk minder ook toekomt.). Met de merlot trek je alles enigszins effen, paar bakken zand erop, met de hand openharken, panelen erop (die klikken normaal aan elkaar vast dus heb je 1 grote mat) en wat zand erboven.

Als je grond nu nog niet echt drekkig is (als in: je zakt er 30 cm in weg, maar het is gewoon wat mushy) zou je kunnen proberen om de panelen er gewoon op te leggen en te kijken wat dat geeft. Paarden trappen die zelf wel vast, en met wat geluk is dit ook al voldoende om de winter te overbruggen.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 09:35

keeyzie schreef:
[ [url=m/SSWIUd.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier afgelopen weekend 8 pakken voordroog laten komen van 350 per stuk.
Voorlopig kan ik wel vooruit. Eerder ging ik altijd kleine pakjes halen maar deze werden toch snel muf als ze wat langer onder het zeil lagen.

Geen idee of ik het hier de hele winter mee red dus kan goed dat ik alsnog kleine pakken bij ga halen mochten de grote pakken niet meer leverbaar zijn.

Duhelo: Vaak redden ze zich wel als de grond wat harder is hoor, moeten ze daar verplicht overheen?

Het pad naar achteren is bij mij vol modder, Hugo kijkt ook altijd bedenkelijk als hij in de ochtend via dat pad naar de wei moet waar ik gras heb bijgegeven.
Heb nu de wei aansluitend aan de verharding open gegooid. Zo kunnen ze in de nacht nog wat scharrelen en droog liggen omdat ze nu niet graag naar de stal gaan (via het pad).

In het voorjaar wil ik het pad gaan aanpakken en voorzien van wit zand zodat deze in de winter ook goed begaanbaar blijft.

Helaas wel, normaal had ik het afdak met aan de ene kant paddock en de andere kant weide, die kan ik apart afsluiten van elkaar.
Idee was dus om met vries een stuk weide open te zetten (die is dan nog hard en mooi vlak, en in gewone (natte) periodes de paddock.
Met dat ze nu nog niet samen kunnen heb ik de paddock in twee gedeeld, en heb ik afdak met ene kant paddock en andere kant weide (dus daar niet echt een probleem) en 2 de deel van de paddock is aan de box van de pre. Dus als ze naar achter willen moeten ze sowieso 20 m door(nu nog vrij mul) zand. Als dit natuurlijk in putten en hopen opvriest is dat niet ideaal.
Ik kan ev wel de box met kleine uitloop dan afsluiten en een stukje weide ernaast afsluiten, maar dat moet ik dan even bekijken ivm locatie kennel voor de hond die er nog moet komen.
ik moet ook nog uittesten of ik zelf de paddock met paard en eg kan slepen, maar dat moet dan kwa tijd ook nog zo uitkomen als ze plots dag op dag vorst uit geven.

Edit: ik ga trouwens ook geen balen hooi meer stockeren. Ik had een box dat ik telkens volstak met kleine baaltjes. Bij de eerste lichting waren de laatste beschimmeld (maar die lagen er wel al 3 maand), maar nu zijn we pas een week of drie ver en de bovenste en buitenste rijen ruiken ook niet superfris meer. Dus mijn hok is duidelijk te nat om langere tijd te stockeren.
Ik ga nu gewoon kijken of ik met de aanhanger er wekelijks kan ophalen, en zorg dat ik wat grote pakken voordroog liggen heb (voor als het eens vriest en ik niet met de aanhanger weg kan.)
De opslagstal zal ik ombouwen om mijn werkmateriaal te stockeren (en eventuele voorgevulde hooinetten), en misschien zet ik er wel een pallet die vrij staat van de randen met een 20 tal baaltjes op zodat ik daar ook een weekje mee kan depaneren, als er wind kan rond spelen blijven die dan mss wel goed.