Zorgen maken om wolf...

Moderators: Coby, Nicole288, Pistasche, Dyonne, Apple, C_arola

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 21:48

Janneke2 schreef:
Vaag is een ingewikkelde vorm van kritiek geven. - Wat de spreker onduidelijk is, blijft buiten beeld.

Al eerder is hier ter sprake gekomen : de wolf is inheems.
Wat het dier "bijdraagt" lijkt mij een rare vraag, maar ik wil m mijns ondanks toch wel beantwoorden. (Meestal geef ik geen antwoord op de verkeerde vraag. Maar de everzwijnen op de Veluwe worden zonder menselijke drijfjacht 'bijgehouden'.)

Het rare aan 'wat draagt de wolf nou bij' vind dat dat helemaal niet hoeft: het beest hoort hier.
(En ja, niet iedereen juicht over dit feit.)

Het nut versus het risico is mij onduidelijk.

Alleen maar “hij is ooit inheems geweest dus is het goed”, vind ik geen argument. Het beest hoort hier al heel lang niet meer en het land is enorm veranderd in die tijd.

Wat betreft die everzwijnen; lees de link die ik net postte van nu.nl: de wolven komen nu niet in park de hoge veluwe maar zitten buiten de hekken. De angst is dat als ze er wel in gaan dat ze dan de moefflons opeten die juist ingezet zijn voor het ‘natuurbeheer, voor zover je van natuur kan spreken. Het is niet de verwachting dat ze daar alleen het wilde zwijnenbestand op peil gaan houden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 22:30

Waves schreef:
De angst is dat als ze er wel in gaan dat ze dan de moefflons opeten die juist ingezet zijn voor het ‘natuurbeheer, voor zover je van natuur kan spreken. Het is niet de verwachting dat ze daar alleen het wilde zwijnenbestand op peil gaan houden.

De wolf richt overal een massaslachting aan. De wolf gaat alleen maar problemen geven. Het Nederlands natuurbeheer is een drama. Ik vraag me af wat de aanwezigheid van een wolf in een vogelbroedgebied teweeg zal gaan brengen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 22:56

Dat hele moeflon eten verhaal is best interessant. Moeflons zijn namelijk niet inheems. Ze worden ingezet om de natuur aan te passen. Zonder die moeflons keert de natuur dus terug naar een meer passende staat bij deze omgeving.

(Overigens is de hoge veluwe gewoon een jachtgebied, de jager krijgt concurentie van de natuurlijke jager...)

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 23:22

Veulen84 schreef:
(Overigens is de hoge veluwe gewoon een jachtgebied, de jager krijgt concurentie van de natuurlijke jager...)

alleen de jager op 2 poten welke prooi ie moet jagen, de ander pakt wat voor zijn neus komt hond kat moeflon alpaca schaap kalf veulen ree kleuter...vul maar aan...

http://www.carolsshop.nl voor epoxy en meer

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 23:28

Maar dat is allemaal helemaal niet erg, als de wolf het maar naar zijn zin heeft hier toch? Wat maakt die kat of hond of paard of kind nu uit? Het beest hoort hier en daar moeten we maar mee dealen volgens een handje vol hier. Ik heb helemaal geen zin in die slachtpartijen hier door die beesten. Wat schieten we er mee op? Meer natuur komt er echt niet in dit kleine landje, hoogstens een hele hoop ellende en dierenleed.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 06:12

Waves schreef:
En dat geromantiseer over de Veluwe... de veluwe is een gebied met een paar steden (nou ja, hele grote dorpen), kleine dorpen, bebouwing, wegen, landbouw. Het stuk van de Veluwe dat echt aangesloten (aangelegde, niet natuurlijke) natuur is, is niet veel groter dan de gemeente Amsterdam. Ik heb het een paar pagina’s terug uitgerekend.

Als die paar wolven daar een paar roedels wolven worden dan is het daar snel te klein en zijn de schaapjes, veulens en huishonden aan de beurt.

Zolang we wolven niet achter hekken gaan stoppen zullen ze (mogelijk 100en) kilometers verderop gaan op zoek naar voldoende voedsel. Zo zijn ze ook gekomen namelijk, van 100en kilometers verderop..

En ja zodra er overlast komt worden ze wel afgeschoten, daar ben ik ook geen tegenstanders van. Dat zal dus ook gebeuren neem ik aan wanneer over x-jaar Europa overbevolkt raakt door wolven waar jullie kennelijk bang voor zijn.

En hoe de wolf de natuur veranderd; door een natuurlijke vijand toe te voegen worden prooidieren alerter en nemen minder tijd om te eten, daardoor hebben planten meer kans om te groeien waardoor je uiteindelijk dus een iets ander landschap kan krijgen. Daarnaast vang een wolf de verzwakte exemplaren eruit (want zoals ieder roofdier; waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?) en houd dus de wildstand op peil en gezond

Op zoek naar inspiratie voor je trip naar Nieuw Zeeland? Zie mijn blog http://www.buitendereisgids.nl

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 08:41

Citaat:
En hoe de wolf de natuur veranderd; door een natuurlijke vijand toe te voegen worden prooidieren alerter en nemen minder tijd om te eten, daardoor hebben planten meer kans om te groeien waardoor je uiteindelijk dus een iets ander landschap kan krijgen.
Nóg een reden om de wolven in de OVP te zetten; ben je als beheerder meteen van dat jaarlijkse gezeur van bijvoeren af... 8-)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 08:49

Paardenfann4 schreef:
Maar dat is allemaal helemaal niet erg, als de wolf het maar naar zijn zin heeft hier toch? Wat maakt die kat of hond of paard of kind nu uit? Het beest hoort hier en daar moeten we maar mee dealen volgens een handje vol hier.

?

Er mee dealen is iets heel anders dan die onverschilligheid waar jij over praat.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 09:02

Pandora2 schreef:
Ik zag het gister op het nieuws ook.
Volgens mij is het alleen voor prof veehouders.
Die man in Peer die 3 schapen verloren is, was aan het woord.
Hij heeft nu voor zijn 400 schaapjes een elektrische rasterafspanning met daarboven nog een elektrisch lint.
Totale kostprijs voor heel zijn land zo te omheinen is om en bij de 120.000euries.

Hoeveel land heeft die beste man? Gouden draden omheen gespannen of zo?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 09:19

Rizette schreef:
Pandora2 schreef:
Ik zag het gister op het nieuws ook.
Volgens mij is het alleen voor prof veehouders.
Die man in Peer die 3 schapen verloren is, was aan het woord.
Hij heeft nu voor zijn 400 schaapjes een elektrische rasterafspanning met daarboven nog een elektrisch lint.
Totale kostprijs voor heel zijn land zo te omheinen is om en bij de 120.000euries.

Hoeveel land heeft die beste man? Gouden draden omheen gespannen of zo?

dat ligt eraan hoeveel hectare de man heeft. een echt degelijke omheining kost veel geld.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 09:19

jaja, wolf kiest de zwakste. Zijn er toch veel wrakken in een kudde dan, als je ziet dat bij kuddes van 50 schapen bijna alles dood, aangevroten of bijna dood is.

http://www.carolsshop.nl voor epoxy en meer

DubbelFun

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 09:33

Schapen schieten ook erg snel in de stress bij een aanval en kunnen daardoor ook dood gaan. Het hoeft niet door het bijten van een wolf te komen. Doet niets af aan het feit dat ze dood zijn natuurlijk.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 10:34

speurneusc schreef:
jaja, wolf kiest de zwakste. Zijn er toch veel wrakken in een kudde dan, als je ziet dat bij kuddes van 50 schapen bijna alles dood, aangevroten of bijna dood is.

...ik geef toe 'dat de hond een wolf is'.

(Doorgaans zijn wolven schuw, grijpen een prooi en gaan terug in 'dekking'.
Meestal zien honden het half als een spel met een raar soort honden en gebruiken ze deels hun jacht instinct.
Persoonlijk heb ik dan liever een echte wolf ipv dat gedomesticeerde "halfbakken" gedoe waarbij 50 doden vallen.)

[o]

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 10:55

De wolf heeft vorig jaar in 1 nacht in Lierderholthuis 31 schapen doodgemaakt. Die heeft hij niet allemaal opgegeten. Gewoon lol in het jagen in een land omdat het makkelijke prooien zijn. Niks niet alleen om te eten.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 11:18

Janneke2 schreef:
speurneusc schreef:

...ik geef toe 'dat de hond een wolf is'.

(Doorgaans zijn wolven schuw, grijpen een prooi en gaan terug in 'dekking'.
Meestal zien honden het half als een spel met een raar soort honden en gebruiken ze deels hun jacht instinct.
Persoonlijk heb ik dan liever een echte wolf ipv dat gedomesticeerde "halfbakken" gedoe waarbij 50 doden vallen.)

Volgens mij verzin jij je eigen feiten ter plekke. Het is een algemeen geaccepteerd feit dat wolven ook meerdere prooien doden als ze de kans krijgen. Een wolf is geen prooidier, zoals een paard, dat alleen maar zijn hoofd naar beneden hoeft te doen om te kunnen eten. Roofdieren moeten energie in de jacht steken en maar hopen dat het meer energie in de vorm van voedsel oplevert. Op het moment dat ze een voorraadje kunnen aanleggen, dan zullen ze dat zeker doen.

Lees gewoon hier in dit topic even terug en dan zie je dat zowel de voor- als tegenstanders van wolven in Nederland het daar wel over eens zijn.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 12:09

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 12:35

Wat is daar raar aan? De wasbeer is een invasieve exoot die in de jaren dertig van de vorige eeuw vanuit Amerika in Duitsland is geïmporteerd en een ziekteverspreider is.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 13:00

Rizette schreef:
De wolf heeft vorig jaar in 1 nacht in Lierderholthuis 31 schapen doodgemaakt. Die heeft hij niet allemaal opgegeten. Gewoon lol in het jagen in een land omdat het makkelijke prooien zijn. Niks niet alleen om te eten.

Die zelfde wolf eet sinds ze op de veluwe woont geen schapen meer.
Een wolf is een opertunist en eet ook nog aas. Hij dood dus een makkelijke prooi en keert dan later terug om eventuele resten op te eten. Stomme beest weet niet dat wij ze dan weghalen. Nu jaagt ze dan op herten... Dode herten worden niet opgehaald, dus kan ze doden en er later nog eens van eten.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 13:15

Karl66 schreef:
Wat is daar raar aan? De wasbeer is een invasieve exoot die in de jaren dertig van de vorige eeuw vanuit Amerika in Duitsland is geïmporteerd en een ziekteverspreider is.

met een beetje nuchter verstand zie ik dit ook met het wolven verhaal gebeuren, te veel schade te weinig ruimte enz enz

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 13:16

...wat verspreidt de wasbeer?

En overspoeld door het beest worden we ook niet.

Nee, dan de muskusrat: de waterschappen geven er handenvol geld aan uit.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 27-03-19 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 13:17

Maar is geen invasieve exoot, maar een inheemse bedreigde diersoort. Die dus beschermd is en waar dus niet op gejaagd mag worden.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 13:21

Er worden nog steeds schapen doodgebeten door wolven. Die beesten hebben een jaaggebied van 250 vierkante kilometer. Dat is echt heel erg veel, dus om nu te zeggen dat als ze hier eenmaal zijn dat er geen schapen meer opgevreten worden is ook niet helemaal waar. In februari zijn er in Overijssel nog een flink aantal doodgebeten. Dat kan best die wolven van de Veluwe zijn want zo ver is dat niet voor die beesten. Die lopen zo 100 km op een dag. Eén vierkante kilometer is gelijk aan 100 hectare, dit is 1.000.000 m².

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 13:23

Veulen84 schreef:
Maar is geen invasieve exoot, ma ar een inheemse bedreigde diersoort. Die dus beschermd is en waar dus niet op gejaagd mag worden.

dat valt nog te zien denk ik :o

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 13:45

Onze weilanden staan af en toe onder water omdat de bevers van die mooie sterke dammen maken, en als dat niet aan de orde is wordt alles wel omgewoeld door de dassen. Steenmarters vreten onze dakisolatie weg en af en toe komt er een zwerm ganzen die het gras van onze schapen inpikt. En straks komt de wolf er dus bij die onze schapen en veulens gaat opvreten.

Als je nou wilt dat mensen op het platteland af en toe een beetje boos worden, dan moet je dit allemaal laten gebeuren en vanuit je huisje in de stad of midden in het dorp roepen dat de wolf (en straks ook eventueel de beer als ik het goed heb begrepen) terug moet in Nederland - en dat dat alleen maar voordelen heeft en dat je niet moet zeuren over af en toe een half opgevroten schaap of veulen.

Blijkbaar is het leven van deze wolf meer waard dan dat van mijn schaap of paard.
Salon-natuurliefhebberij noem ik dit maar.....

Ik bel jullie wel als ik de bloederige resten van een lam in de wei vindt en de ooi blatend op zoek is naar haar kind. Om jullie even te laten delen in zo'n fijn momentje van dicht-bij-de-natuur-staan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 14:02

Kendra schreef:
Onze weilanden staan af en toe onder water omdat de bevers van die mooie sterke dammen maken, en als dat niet aan de orde is wordt alles wel omgewoeld door de dassen. Steenmarters vreten onze dakisolatie weg en af en toe komt er een zwerm ganzen die het gras van onze schapen inpikt. En straks komt de wolf er dus bij die onze schapen en veulens gaat opvreten.

Er komt steeds meer ongedierte bij onder het mom van natuurherstel. Veel plattelandsbewoners maken zelf al illegaal korte metten met een steenmarter. Maar goed wat kun je ook anders nog doen.