Zorgen maken om wolf...

Moderators: Apple, Nicole288, Pistasche, C_arola, Coby, Dyonne

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 14:20

Kendra schreef:
Als je nou wilt dat mensen op het platteland af en toe een beetje boos worden, dan moet je dit allemaal laten gebeuren en vanuit je huisje in de stad of midden in het dorp roepen

Zou het een onsje minder mogen?

Gouda verzakt omdat de boeren het grondwater graag laag willen hebben.
Kosten: waarschijnlijk zo'n 100.000 euro per huis....
Kortom"de" landbouw veroorzaakt ook schade.
En nee, dat Nederland zo gigantisch veel exporteert is een (politieke) keuze, geen noodzaak.

"De wolf moet terug" - ik vind het een kolderieke misvatting.
(Het dier komt, gewoon op eigen poten.)

Hoezo " en dat dat alleen maar voordelen heeft"?
Hoezo "dat je niet moet zeuren over af en toe een half opgevroten schaap of veulen"?
(Al veroorzaken gedomesticeerde wolven idd regelmatig forse schade.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 16:45

Ik vind dat de méns zich ook eens aan moet passen aan de natuur.
Stél, hypothetisch gezien, nederland blijkt op een vulkaan te liggen en de hel breekt los. Gaan we dan de vulkaan vernietigen?! Of gaan we ons aanpassen om zo veilig mogelijk op die vulkaan te leven?
Natuur is iets waar je geen grip op hebt, net als het weer. Dat moet je z’n gang laten gaan.
Dat de mensheid zoveel leefgebied heeft afgenomen van inheemse dieren, betekent niet dat wij dat gebied bezitten.
Wij denken dat wel, maar de natuurwetten en biologische input van het ecosysteem houdt zich nou eenmaal niet aan wat wij als mens willen.
We willen ook geen orkaan. Of overstromingen, of aardbevingen... dat kan je allemaal niet willen, maar zo is de natuur. Zo zie ik dat met de wolf ook. Dat is de natuur. We leven allemaal op 1 aardbol en moeten het met elkaar doen. Ook als daar schade onder vee of mensen mee beschoren is. Dat heet acceptatie.

Jasper 121017

❥Duke Vegilin van Claerbergen 060596

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 17:26

Tivoli schreef:
    Stél, hypothetisch gezien, nederland blijkt op een vulkaan te liggen en de hel breekt los. Gaan we dan de vulkaan vernietigen?! Of gaan we ons aanpassen om zo veilig mogelijk op die vulkaan te leven?
    Natuur is iets waar je geen grip op hebt, net als het weer. Dat moet je z’n gang laten gaan.
    Dat de mensheid zoveel leefgebied heeft afgenomen van inheemse dieren, betekent niet dat wij dat gebied bezitten.
    Wij denken dat wel, maar de natuurwetten en biologische input van het ecosysteem houdt zich nou eenmaal niet aan wat wij als mens willen.
    We willen ook geen orkaan. Of overstromingen, of aardbevingen... dat kan je allemaal niet willen, maar zo is de natuur. Zo zie ik dat met de wolf ook. Dat is de natuur. We leven allemaal op 1 aardbol en moeten het met elkaar doen. Ook als daar schade onder vee of mensen mee beschoren is. Dat heet acceptatie.

Dat zijn allemaal geen vergelijkingen. Een Vulkaan kun je niet weghalen evenals een orkaan, aardbeving of vulkaan. Een wolf kun je wel verwijderen. Dat was 150 jaar geleden geen enkel probleem. Tegenwoordig is alles een probleem.

boeflover

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 18:16

Maar loretta waarom moet dat preventief? Er is nu nog geen roedel waar je over roept. Op het moment dat er te veel wolven komen en deze dieren, ipv doortrekken naar het volgende gebied, de mensen gaan opzoeken en een gevaar vormen is afschieten gewoon het beleid, dus waarom moeten vooraf alle “goede” lijden onder de “kwade” door ze preventief maar te gaan schieten?

Op zoek naar inspiratie voor je trip naar Nieuw Zeeland? Zie mijn blog http://www.buitendereisgids.nl

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 18:22

De waterschappen bepalen de hoogte van het water, niet de boeren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 18:50

Als er geen boeren waren die iets wilden verbouwen zou het grondwater een stuk hoger staan en was half Nederland sompig. De economische invloed is er dus wel degelijk.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 18:59

Paardenfann4 schreef:
    Er worden nog steeds schapen doodgebeten door wolven. Die beesten hebben een jaaggebied van 250 vierkante kilometer. Dat is echt heel erg veel, dus om nu te zeggen dat als ze hier eenmaal zijn dat er geen schapen meer opgevreten worden is ook niet helemaal waar. In februari zijn er in Overijssel nog een flink aantal doodgebeten. Dat kan best die wolven van de Veluwe zijn want zo ver is dat niet voor die beesten. Die lopen zo 100 km op een dag. Eén vierkante kilometer is gelijk aan 100 hectare, dit is 1.000.000 m².

Dat is uitgesloten door dna onderzoek. Het betreft een andere zwervende wolf uit Duitsland. Op verschillende nieuwssites staan kaartjes van het gebied waar de wolven leven. Een wolf met een vast gebied heeft ongeveer 300 en 400 km2 aan territorium in europa.

sassefras schreef:
    Veulen84 schreef:
    Maar is geen invasieve exoot, ma ar een inheemse bedreigde diersoort. Die dus beschermd is en waar dus niet op gejaagd mag worden.

dat valt nog te zien denk ik :o

Beide zijn feiten... Daar valt niks aan te zien...

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 20:10

Loretta schreef:
    Tivoli schreef:

Dat zijn allemaal geen vergelijkingen. Een Vulkaan kun je niet weghalen evenals een orkaan, aardbeving of vulkaan. Een wolf kun je wel verwijderen. Dat was 150 jaar geleden geen enkel probleem. Tegenwoordig is alles een probleem.

Dus omdat we het kúnnen verwijderen, moet dat maar gebeuren?
    Het blijft de natuur. Moeder aarde. Hoe je het ook wil zien. De mens moet zich eens neerleggen bij het feit dat we niet alle scenario’s naar onze hand mogen zetten. En dat zet ik in het speciaal dikgedrukt, omdat we de wolf wel kúnnen verjagen, maar wie geeft ons dat recht?
    We kúnnen ook alle insecten uitroeien, want die zijn schadelijk voor onze gewassen. Dat daarmee de bijen de natuurlijke bevruchting niet meer kunnen doen, wordt maar even vergeten. Men begint daar nu op terug te komen, want zonder bij, ook geen gewas!
    Wij vinden ‘de wolf’ dan waarschijnlijk niet zo nuttig als een bij, want de wolf zorgt niet voor ons eten. Maar de wolf is wel onderdeel van het ecosysteem op deze aarde en daar moeten wij eens respect voor hebben.
    Ja, dan zijn er risico’s voor vee, voor paarden of huisdieren. So be it.

Jasper 121017

❥Duke Vegilin van Claerbergen 060596

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 20:16

Janneke2 schreef:
      Kendra schreef:
      Hoezo "dat je niet moet zeuren over af en toe een half opgevroten schaap of veulen"?

Misschien bedoel ik dat wel, dat dat 'schade' heet. Terwijl het -behalve financieel - vooral heel erg is, het is verdriet, angst, ....

Over de andere onderwerpen uit je post: ik ben helemaal niet zo zwart-wit en vind ook niet per definitie dat de wolf hier niet mag komen. Ik vind alleen de afwegingen zeer eenzijdig. Het toekomstbeeld van een landschap gedomineerd door torenhoge afrasteringen en veulens en lammetjes die straks misschien niet meer 24/7 buiten kunnen wordt luchtig opzij gezet als zijnde een noodzakelijk en onontkoombare consequentie van de komst van de wolf.....Maar willen we dat echt met z'n allen?

@Tivoli, het ecosysteem hier in NL wordt in stand gehouden door de mens. Met veel kunst- en vliegwerk, en dat doen we niet slecht voor zo'n klein landje. Of we de wolf dus toelaten is een keus.....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 15:40

Janneke schreef:
      Citaat:
      Misschien bedoel ik dat wel, dat dat 'schade' heet. Terwijl het -behalve financieel - vooral heel erg is, het is verdriet, angst, ....

Ja, honden kunnen fantastische beesten zijn, maar de gedomesticeerde wolf richt schade aan.
      Idd, angst, verdriet, woede, noem maar op.
      Citaat:
      Over de andere onderwerpen uit je post: ik ben helemaal niet zo zwart-wit en vind ook niet per definitie dat de wolf hier niet mag komen. Ik vind alleen de afwegingen zeer eenzijdig. Het toekomstbeeld van een landschap gedomineerd door torenhoge afrasteringen en veulens en lammetjes die straks misschien niet meer 24/7 buiten kunnen wordt luchtig opzij gezet als zijnde een noodzakelijk en onontkoombare consequentie van de komst van de wolf.....Maar willen we dat echt met z'n allen?

"Het wordt opzij gezet" - misschien door sommigen, maar zeer zeker niet door mij.

Maar dat veulentjes en lammetjes veilig 24/7 buiten kunnen zijn is een romantische, onnatuurlijke voorstelling van zaken.
      Eeuwen lang waren daar herders voor, of kuddehengsten icm de dapperder merries van de kudde.
      (Het spijt me vreselijk, maar behalve schattig zijn jonge dieren ook gewild als prooi. Geen leuk trekje van Moeder Natuur. Ik vind er niets aan en gun diembeestjes hun veiligheid, maar onnatuurlijk is dat wel.)

Citaat:
      Of we de wolf dus toelaten is een keus.....

Nee.
      Het beest komt op eigen poten.

Al is het in principe denkbaar dat we afspraken maken met de Oosterburen om ze stuk voor stuk om te brengen.

[o]

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 11:52

Tivoli schreef:
      Dus omdat we het kúnnen verwijderen, moet dat maar gebeuren?
      Het blijft de natuur. Moeder aarde. Hoe je het ook wil zien. De mens moet zich eens neerleggen bij het feit dat we niet alle scenario’s naar onze hand mogen zetten. En dat zet ik in het speciaal dikgedrukt, omdat we de wolf wel kúnnen verjagen, maar wie geeft ons dat recht?

Moeder natuur :P . Die ook de wolf het 'recht' gaf lammetjes te verscheuren. Moeder natuur gaf ons mensen het "recht" om ons te weren tegen roofdieren van gelijkwaardig niveau. Die strijd hebben we in het verleden gevoerd, en gewonnen. Overigens maar net, tijdens de grote wolvenplagen van de 14e en 16e eeuw heeft het erom gespannen! :=

"Wij" (mensen) hebben nog een enorme weg te gaan, voordat we kunnen zeggen dat we "in harmonie" (met een zo'n klein mogelijke ecologische footprint) de aarde bevolken. Maar daarvoor zullen we totaal andere acties moeten gaan ondernemen, dan -uit een soort schuldgevoel- roofdieren los te laten lopen in een dichtbevolkt gebied van 500 mensen per km².

En het is geen "feit" dat we ermee moeten dealen. Voorlopig wel, omdat wolven nog op de lijst staan. Maar gezien de enorme problemen en kosten -van wolven kritiekloos tolereren in dichtbevolkte gebieden- vindt daar binnen de EU steeds meer discussie over plaats. In omringende landen kost één wolf de belastingbetaler gemiddeld rond de €50.000,00 per jaar. Particuliere kosten van mensen in het buitengebied zijn hierin niet meegerekend. Dat zijn buitenproportionele 'beheerskosten', waar best een discussie over gevoerd mag worden ...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 12:07

...daar zit iets in.

Ik wil niets lievers dan die schatjes van lammetjes en veulens en noem maar op beschermen - maar die herders en hengsten en dat soort maatregelen kosten geld.
      ...want tja, Moeder Natuur is geen zoet sprookje.

Zijn er trouwens - in Nederlandse termen - wolven in de Randstad aangetoond?
      ("kritiekloos wolven tolereren in dichtbevolkt gebied" - Drenthe en de Veuwe vallen daar niet onder.)
      Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 29-03-19 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 12:08

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 12:16

Hasjam_Poe schreef:
      Voor wie wil weten hoe het echt zat met wolven en redenen om ze destijds te verdrijven:

De Geschiedenis van de wolvenjacht in de Zuidelijke Nederlanden (16e-18e eeuw).

Klik op de link hierboven voor dit wetenschappelijke onderzoek.

Korte samenvatting van een voor deze discussie belangrijk hoofdstuk:
      de wolf verdween door een combinatie van factoren.
      De jacht werd offensief ipv defensief
      er was bevolkingsgroei
      en er werd meer 'woest' land ontgind tot landbouwgrond.

Specifieke redenen voor de jacht werden niet in hoofdstuktitel vermeld.

[o]

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 12:29

Janneke2 schreef:
      Hasjam_Poe schreef:
      Voor wie wil weten hoe het echt zat met wolven en redenen om ze destijds te verdrijven:

Korte samenvatting van een voor deze discussie belangrijk hoofdstuk:.

Meerdere hoofdstukken lijken voor deze discussie belangrijk :+ ;)

Het is aan te raden, om vanuit de inhoudsopgaaf te kijken wat in het onderzoek 'meegenomen' is.
      Want dit onderzoek ontkracht (onbedoeld) ook gelijk wat aannames en beweringen vanuit de "prowolven"-lobby.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 12:41

Janneke2 schreef:
      ("kritiekloos wolven tolereren in dichtbevolkt gebied" - Drenthe en de Veuwe vallen daar niet onder.)

Nee, tenminste niet openbaar aangetoond. Het dichtstbij is bunschoten en zeewolde. In dit artikel https://www.tubantia.nl/regio/de-veluws ... ~aae096c8/ staat halverwege de pagina een kaartje van wolvenaanvallen per jaar. Daar zijn ze dus aangetoond. Maar de andere kant is dat als ze niet leven op schapen, maar alleen op wild, het best kan zijn dat we missen dat er ergens 1 rondloopt.

Globaal kun je zeggen dat ze zijn aangetoond in Overijssel, Drenthe, Groningen, Friesland, Flevoland, Utrecht, Gelderland, Brabant en Limburg. En niet in Noord-Holland, Zuid-Holland en Zeeland.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 13:48

Hasjam_Poe schreef:
      Het is aan te raden, om vanuit de inhoudsopgaaf te kijken wat in het onderzoek 'meegenomen' is.
      Want dit onderzoek ontkracht (onbedoeld) ook gelijk wat aannames en beweringen vanuit de "prowolven"-lobby.

Ik heb de download inmiddels van mijn computer verwijderd en hoor niet tot de pro wolven lobby.

Dus graag op jouw beurt een korte samenvatting.

[o]

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 13:53

Janneke2 schreef:
      ("kritiekloos wolven tolereren in dichtbevolkt gebied" - Drenthe en de Veuwe vallen daar niet onder.

Waarom vallen Drenthe en de Veluw niet onder dichtbevolkt gebied? Het stikt er van boerderijen en gehuchtjes! En dat is precies wat bedoeld wordt met "kritiekloos": er IS nog nooit nagedacht over welke dichtheid (van mens &landbouwhuisdier) nog in verhouding staat, tot gevolgen van de vestiging van wolven...

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 14:51

Hasjam_Poe schreef:
      Janneke2 schreef:
      ("kritiekloos wolven tolereren in dichtbevolkt gebied" - Drenthe en de Veuwe vallen daar niet onder.

Waarom vallen Drenthe en de Veluw niet onder dichtbevolkt gebied? Het stikt er van boerderijen en gehuchtjes! En dat is precies wat bedoeld wordt met "kritiekloos": er IS nog nooit nagedacht over welke dichtheid (van mens &landbouwhuisdier) nog in verhouding staat, tot gevolgen van de vestiging van wolven...

Maar wie zegt er dan dat wolven het boven een bepaalde bevolkingsdichtheid (van mensen) niet goed zouden doen? Vossen doen het ook juist goed in stedelijke gebieden. Is dat dan voor wolven onmogelijk? Juist in de niet volledig uitgestorven landbouwgebieden waar schuilmogelijkheden en (wat) wild afgewisseld worden met vrij veel buitenlopend vee, lijkt mij voor wolven veel te halen. Ze moeten alleen wel leren omgaan met verkeer dan.

De spraakverwarring hierboven lijkt mij vooral te gaan om de vraag of 'voor Nederland dunbevolkt' (=minder druk dan de Randstad), wat de Veluwe zeker is, ook gelijk is te stellen aan 'in absolute zin dunbevolkt' (=nauwelijks aanwezigheid van de mens).

Schoentje, kerstmuts en [o]

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 14:59

Vergeet niet dat de wolf in Nederland in eerste instantie niet is uitgestorven omdat het land als leefgebied ongeschikt bleek, maar voornamelijk omdat hij actief vervolgd werd. Het was niet alsof er onvoldoende voedsel voorhanden was (of is, de tot nu toe waargenomen wolven lijken niet ondervoed) voor instandhouding van een stabiele populatie en dat de wolf daardoor zou zijn verdwenen.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 15:16

oomens schreef:
      Vergeet niet dat de wolf in Nederland in eerste instantie niet is uitgestorven omdat het land als leefgebied ongeschikt bleek, maar voornamelijk omdat hij actief vervolgd werd. Het was niet alsof er onvoldoende voedsel voorhanden was (of is, de tot nu toe waargenomen wolven lijken niet ondervoed) voor instandhouding van een stabiele populatie en dat de wolf daardoor zou zijn verdwenen.

Uitgerekend "Voedselaanbod" heeft een rol gespeeld in de grootschalige wolvenjacht.
      Door gebrek aan voedsel (onder wolven) drongen ze steeds verder door in de mensenwereld.
      (In een tijd dat Nederland nog nauwelijks "bevolkt" te noemen was)

Janneke2 schreef:
      Hasjam_Poe schreef:

Korte samenvatting van een voor deze discussie belangrijk hoofdstuk:
      de wolf verdween door een combinatie van factoren.
      De jacht werd offensief ipv defensief
      er was bevolkingsgroei
      en er werd meer 'woest' land ontgind tot landbouwgrond.

Specifieke redenen voor de jacht werden niet in hoofdstuktitel vermeld.

Korte samenvatting van wat specifieke redenen voor (offensieve) jacht:

- Omdat wolven zich als ratten vermeerderden ontstonden er enorme aantallen.
      - Het wild raakte op en aanvallen op landbouwhuisdieren namen nog explosiever toe.
      - De schade aan landbouwhuisdieren rees de pan uit; ook toen konden de mensen zich niet afdoende beschermen
      (alle sprookjes over honden en herdertjes ten spijt).
      - Met dichtere nabijheid bij mensen, werden ook steeds vaker mensen als prooi bejaagd.
      - 2/3 Van de onderzochte gedocumenteerde aanvallen op mensen, blijkt door gezonde wolven en slechts 1/3 door rabiës geïnfecteerde.
      - Ten tijde van de grote wolvenplagen stelde de overheid speciale jagers aan (Louveretie).
      - Tevens werden burgers verplicht (door de overheid) om deel te nemen aan drijfjachten op wolven.

Voor de duidelijkheid: de uitspraken hierboven komen uit de opgetekende verslagen uit de archieven van bijvoorbeeld gemeenten en kerken.
      Zie hiervoor de inhoudsopgaaf van het onderzoek naar De Geschiedenis van de wolvenjacht in de Zuidelijke Nederlanden (16e-18e eeuw).
      Kies eruit waar je interesse ligt.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 16:06

De Veluwe geen dichtbevolkt gebied? :')

Alleen het park is niet bevolkt maar daar zitten de wolven niet. De rest van de veluwe is gewoon bebouwd en bevolkt. Of je moet Apeldoorn en Ede en alle dorpen en landbouw niet’bevolkt’ genoeg vinden.

Vergeleken met Scandinavië, delen. A. duitsland, Oostblok en de VS is “de veluwe” een veredeld stadspark.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 16:15

Waves schreef:
      De Veluwe geen dichtbevolkt gebied? :')

Alleen het park is niet bevolkt maar daar zitten de wolven niet. De rest van de veluwe is gewoon bebouwd en bevolkt. Of je moet Apeldoorn en Ede en alle dorpen en landbouw niet’bevolkt’ genoeg vinden.

Vergeleken met Scandinavië, delen. A. duitsland, Oostblok en de VS is “de veluwe” een veredeld stadspark.

Vergeleken met de stedelijke gebieden in het Westen van Nederland is het relatief dunbevolkt. Ja, er is landbouw, maar ook in agrarisch gebied wonen minder mensen dan in de gemiddelde woonwijk of binnenstad. Tussen de bebouwde kommen van Ede en Apeldoorn heb je hele gebieden waar weinig mensen wonen. Denk aan het Kroondomein, de diverse militaire oefenterreinen, omgeving Kootwijk Otterloo, etc.
      Niet leeg nee, maar voor Nederlandse begrippen wel minder druk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 18:11

Tijdens vakanties zeker nooit in Otterlo geweest :)
      Of bij mooi weer; filefietsen op de hei.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 18:22

oomens schreef:
      Vergeleken met de stedelijke gebieden in het Westen van Nederland is het relatief dunbevolkt.
      <x>Niet leeg nee, maar voor Nederlandse begrippen wel minder druk.

Dat bestrijd niemand; Amsterdam is zeker drukker dan Diever. Maar we hadden het over de wolf. En niemand weet hoe dat uitpakt, omdat (kritiekloos - mag het nog een keer?- :+) geaccepteerd wordt, dat wolven hier een roedel gaan starten. Nederland is hiermee een proeftuin. Nergens ter wereld is eerder ervaring opgedaan, met de vestiging van wolven in zo'n dichtbevolkt gebied.... Alle onderzoeken gaan over wolven in (zeer0 dun bevolkte gebieden.

In combinatie met *geen enkele* vorm van financiële compensatie, voor het opzetten van afrasteringen, is dat bedenkelijk. Nog bedenkelijker als je weet, dat dit uit de club van Frans Vera en consorten komt. (De Rewilders. https://rewildingeurope.com/ ) Opnieuw een experiment dus, met ditmaal Nederland als proeftuin. En de buitengebied bewoners mogen hiervoor de prijs gaan betalen... Letterlijk en figuurlijk...