Zorgen maken om wolf...

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 10:08

Don't take anything for granted

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 11:41

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 11:50

DubbelDun schreef:
Als er geen boeren waren die iets wilden verbouwen zou het grondwater een stuk hoger staan en was half Nederland sompig. De economische invloed is er dus wel degelijk.

Dan konden jouw paarden ook niet op het land en stonden ze eeuwig op een klein paddockje of in de stal

DubbelDun

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 11:53

Ik woon toevallig op een deel waar het nooit zompig zal zijn :D en op het land kunnen ze toch al niet vanwege medische reden en heb ik ook niet :)
Maar het ging niet om mijn situatie, maar om het grote geheel ;)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 12:29

Er zijn er vast veel meer dan naar buiten gebracht wordt in Nederland en België.
Deze week schapen gegrepen door hoogstwaarschijnlijk een wolf in omgeving Hardenberg/dedemsvaart/Ommen.
In bos daar zijn wel wolven sporen aangetroffen.
Of dat dan de wolf is uit Drenthe of weer een ander geen idee.
Zou mooi zijn als het de Drentse wolf met zender zou zijn. Krijg je beter beeld van verspreiding en routes in Nederland.

#trotsoponzeboeren

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 16:26

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 19:58

Loretta schreef:
Lukasje schreef:
Het gaat “goed” met de wolf in België ...

https://m.hln.be/wetenschap-planeet/die ... ~a9c008bb/

Ik vraag me af hoe lang het duurt voor dat de eerste roedel in Vlaanderen rond loopt en ook voor hoeveel problemen dat gaat zorgen.

Die is er al want Naya zal inmiddels geworpen hebben

Don't take anything for granted

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 10:46

Hier op de veluwe is een paartje gespot, ze denken dat er binnenkort pups bij lopen.
Ook verwachten ze veel wolven spotters.

FB Groep Second Chance.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 12:58

tienus63 schreef:
Er zijn er vast veel meer dan naar buiten gebracht wordt in Nederland en België.
Deze week schapen gegrepen door hoogstwaarschijnlijk een wolf in omgeving Hardenberg/dedemsvaart/Ommen.
In bos daar zijn wel wolven sporen aangetroffen.
Of dat dan de wolf is uit Drenthe of weer een ander geen idee.
Zou mooi zijn als het de Drentse wolf met zender zou zijn. Krijg je beter beeld van verspreiding en routes in Nederland.

Weekje geleden is de wolf in de middag gezien door iemand van mijn sportclub langs de doorgaande weg dedemsvaart-Balkbrug gezien, vertelde deze ooggetuige.
Die meende eerst een erg grote Duitse herder te zien, maar de plek was raar, midden in weiland en er liep niemand bij.

#trotsoponzeboeren

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 09:29

wie roept dat de wolf (nog) geen probleem is (wordt) moet voor de gein dit eens lezen

Kuddebescherming heeft zijn grenzen.
Vertaling met toestemming / Georges Stoffel Mei 2019.

https://cdn.fbsbx.com/…/60955830_2222500207842518…/wolf.pdf…

DubbelDun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 10:01

De link werkt niet.

Yuumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 12:40

Ik denk niet dat we erg veel overlast gaan krijgen van wolven hoor. Niet zoals we die hebben met wilde zwijnen.

DubbelDun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 13:26

Zolang de wolven zich alleen meer met de wilde zwijnen bezig zouden houden zou dat een win-win situatie zijn :)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 13:42

DubbelDun schreef:
Zolang de wolven zich alleen meer met de wilde zwijnen bezig zouden houden zou dat een win-win situatie zijn :)

mag jij de wolf vertellen wat ie wel en wat niet mag aanvreten

DubbelDun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 13:45

Zolang het geen wolven zijn die gewend zijn aan mensen en vee een gemakkelijke prooi hebben leren vinden zullen ze eerder 'natuurlijk' blijven en het bij wild houden. Maar zolang NL-jagers hier herten en zwijnen blijven afschieten drijven ze de wolf het weidegebied in.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 14:07

speurneusc schreef:

Ik ben het volledig met dit artikel eens. Wanneer leren we nu eens van ervaringen uit het buitenland. Vooral dat de wolf zijn angst voor de mens verliest. Vroeger had men de beschikking over wapens om zichzelf en hun vee te vededigen. De wolf wist dat de mens dodelijk kon zijn.

Tegenwoordig is dat ondenkbaar. Het is in onze moderne maatschappij nu eenmaal zeer onwenselijk dat iedere halve zool een wapen op zak kan hebben. Zelfs Pepperspray is in Nederland verboden in tegenstelling tot Duitsland.

Kortom iedereen met een beetje gezond verstand moet toch al snel kunnen concluderen dat de wolf niet past in ons kleine dichtbevolkte landje. Je wilt gewoon niet dat iedere wandelaar bewapend het bos in moet. Er is hier gewoon geen plaats voor het wilde westen.

DubbelDun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 15:23

Oosten in dit geval ;)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 15:31

Zag op FB een stukje uit Duitsland over mensen die Struisvogels hielden. Die hadden een bezoek gehad van een Wolf.
Vreselijk om te zien wat die beesten aan richten....

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 06:32

Ik snap eerlijk gezegd alle drama niet zo. In Australie hier hebben we tig verschillende soorten giftige slangen. Allemaal afschieten dan maar? Hier gaan honden, mensen, en andere dieren ook dood en dat zullen er meer zijn dan de dieren die door wolven gepakt worden. Je leert er mee leven. Alleen zijn de nederlanders er zo aan gewend het hele land voor zichzelf te hebben, dat de meeste mensen nergens meer open voor staan.
Wij wonen in de stad op het moment en hebben slangen in de tuin. Binnenkort verhuizen we naar de boerderij waar er geheid meer zullen zijn. Alle slangen zijn beschermd en je kunt er geen hek tegenop bouwen.
De natuur is prachtig maar brengt gevaren met zich mee, pas je aan zoals de dieren dat doen.

Het leven is net neuspeuteren, je moet eruit halen wat erin zit.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 17:46

vivian_ve schreef:
Ik snap eerlijk gezegd alle drama niet zo. In Australie hier hebben we tig verschillende soorten giftige slangen. Allemaal afschieten dan maar? Hier gaan honden, mensen, en andere dieren ook dood en dat zullen er meer zijn dan de dieren die door wolven gepakt worden. Je leert er mee leven. Alleen zijn de nederlanders er zo aan gewend het hele land voor zichzelf te hebben, dat de meeste mensen nergens meer open voor staan.
Wij wonen in de stad op het moment en hebben slangen in de tuin. Binnenkort verhuizen we naar de boerderij waar er geheid meer zullen zijn. Alle slangen zijn beschermd en je kunt er geen hek tegenop bouwen.
De natuur is prachtig maar brengt gevaren met zich mee, pas je aan zoals de dieren dat doen.

er mee opgegroeid zijn en er gewend zijn mee samen te leven is wat anders dan ineens geconfronteerd worden met aangevroten en vermoord vee en huisdieren en dan nog alle ellende er om heen.

R_oo_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 18:02

speurneusc schreef:
vivian_ve schreef:

er mee opgegroeid zijn en er gewend zijn mee samen te leven is wat anders dan ineens geconfronteerd worden met aangevroten en vermoord vee en huisdieren en dan nog alle ellende er om heen.

Plus dat Australië iets groter is als het dicht bevolkte nederland .

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 19:13

Maar de gemiddelde Australiër ziet vaker een giftige slang/ spin dan een Nederlander een wolf...

[o] Wietje-pietje-poepsienees! [o]

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 19:25

In Amerika hadden we bearspray bij ons in de nationale parken. Kun je vast ook wel een wolf mee plat leggen :+

Maar de kans dat je een wolf tegenkomt tijdens je wekelijkse rondje bos is zo, zo, zo klein.
Ik vind het prima als we allemaal een klein beetje meer belasting gaan betalen zodat eventueel vee dat gepakt wordt door een wolf, vergoed kan worden.
Het standpunt van tegenstanders waar ik me wel in kan vinden, is dat de wolf wellicht zijn angst voor mensen verliest of al aan het verliezen is.
Mensen die wolven gaan voeren, bewust of onbewust eten achterlaten.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 19:46

De wolf brengt zelfs hier in het grote Zweden veel problemen met zich mee. Grootste probleem is dat ze jaren niet mochten jagen, nu gelukkig weer wel.
Maar door het niet jagen kwam en komt de wolf gewoon heel dichtbij, want ze zijn niet bang. Er gaan generaties overheen voor ze dat wel weer zijn. De jacht is overigens wel zeer streng gereguleerd.

Maar wolven doden ook wel degelijk om te doden en niet alleen om te eten...

Heel prettig vond ik het ook niet toen ik na de sneeuw de weides ging controleren zodat de paarden weer op die weides konden en ik een eland in stukken gereten tegen kwam en stuk verder op schedel en stukken bot van een andere eland. :=

In de winter gaan de paarden (die kleiner zijn dan elanden) dus ook niet op die weides en in de schemer gaan ze naar binnen.

Mij mag het dan dus ook een groot raadsel zijn waarom je in vredesnaam de wolf terug in NL wil hebben. :+

Believe
If you can dream it, you can do it.

There is
Good in
the world