Zorgen maken om wolf...

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 18:04

[quote="tienus63"]Precies dat dus @loretta.

Toen in december 2017 die zender wolf hier langs is getrokken, bij ene schapen weide dieren in paniek op de hobbel de openbare weg op Wei schuin er tegenover enkele schapen dood en zwaargewond.
Toen liep er maar 1 wolf......

zenderwolf daar begint het al mee, liep hier in de polder ( arkemheen tussen nijkerk en bunschoten ) wie gelooft er dan nog in de wilde zelf hierheen gekomen wolf, met blauwe halsband, ik geloof er niks van. die zijn echt uitgezet, en t is wachten op een bult ellende

mysa

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 18:10

Nou nee, wolven worden vaak uitgerust met een zender, om hun migratiegedrag te bestuderen. Dat gebeurt overal in Europa maar ook in Yellowstone en op andere plaatsen in de VS.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 18:19

mysa schreef:
Nou nee, wolven worden vaak uitgerust met een zender, om hun migratiegedrag te bestuderen. Dat gebeurt overal in Europa maar ook in Yellowstone en op andere plaatsen in de VS.

dus de wilde wolf is gevangen en een zender om gedaan, ik geloof er niks van

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 18:42

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 18:43

Wij hebben camera bij de schuur hangen.
Helaas alleen maar live beeld, maar ik verbaas me over de schichtigheid van de vossen die hier ms avonds en ‘s nachts weleens rond scharrelen. (Op zoek naar vogelpindakaas) en hoe relaxed de wolf hier liep.
De vossen schrikken als de buitenlamp aan floept. De wolf niet.

Dat was eigenaar van de schuur met alpaca’s en pony’s ook opgevallen.

#trotsoponzeboeren

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 18:50

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 19:27

nine1987 schreef:
speurneusc schreef:
er zijn wel degelijk aanvallen geweest op schapen met dodelijk afloop, echter voor de officieele bevestiging daarvan moesten er dna testen gedaan worden of het inderdaad wel wolf was en welke wolf, daar gaat weken overheen en eigenaars van de schapen draaien voor de kosten op, dus velen hebben dat niet eens laten doen.

Daarbij komt dat er natuurljk geen tellingen zijn hoeveel wild er gevangen is door deze wolf(wolven) en hoeveel vermiste huisdieren slachtoffers zijn geworden...

Schapen.. Oké.. Maar dat is voor een wolf een prooidier.. En een vermist huisdier een inbreker in het territorium.. Een beetje marter kan een kat ook al nekken.. Dat vind ik nog een soort van natuurlijk allemaal.. Maar er is nog niets geks met mensen gebeurd wat ik weet..

Moeten we dan wachten tot er iets met mensen gebeurd voor er echt word ingegrepen? Die vrouwtjeswolf die nu jongen op de Veluwe heeft had vorig jaar ruim 60 schapen op haar naam waarvan 30 in 1 nacht. Dat gaat iets verder dan een prooidier, dat heet surplus killing en geeft onnodig veel dode prooidieren. In Duitsland is nu het 5e veulen van dit jaar gedood, daar zit toch geen weldenkend mens op te wachten?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 19:44

Ik zeg toch ook niet dat ik erop zit te wachten.. Ik zeg dat de wolf inmiddels al een paar jaar in NL zot zonder noemenswaardige incidenten..

Ja natuurlijk is het erg wat deze schapenboer is overkomen.. Dat vind ik ook zeer zeker.. Maar als men weet dat er wolven in de buurt zitten, dan moet de kudde ofwel snachts naar binnen, of deze moet op andere manieren beschermd worden.. Zeker doen ze aan overkill.. Het zijn jagers.. Zij verdoen het liefst zo min mogelijk energie.. Dus als een prooi makkelijk te vangen is, doden ze zoveel mogelijk, om een voedselvoorraad te hebben..

Een wolf zal zich immers niets aantrekken van een bordje aan de grens: welkom in Nederland.. Alleen niet voor wolven, jullie wordt vriendelijk verzocht om te keren..

Het blijft gewoon ontzettend lastige materie.. Ik denk dat het al heel wat zou helpen als de NL overheid hetzelfde zou doen als in Spanje.. Dood schaap? Geef het aan, wordt vergoed..

Daarmee is zeker nog niet alles opgelost, maar het zou al een begin zijn..

<3 Wiebe & Sneakers <3

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 19:49

Kymalin schreef:
Je zou maar net tot dat kleine groepje mensen behoren...

Het lijkt me vreselijk dat je niet meer onbezorgd je dieren buiten kunt laten of onbezorgd met je hondje het bos in kunt.

Sowieso als je in een gebied woont met wolven dichtbij zou ik mijn honden een beschermer omdoen

https://www.pnjakt.se/art/vast-protecto ... ZwEALw_wcB

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

DubbelDun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 19:51

Ik weet van iemand die heeft zijn kuddehond een ijzeren halsband om zodat grote jagers hem iig niet de keel/nek kunnen bijten (N-Am).

Zoek je iets leuks voor jezelf of om cadeau te doen. Ik heb een verzameling zelfgemaakte artikelen die uniek in design zijn, artistiek van vorm of gewoon 'apart'... :)
https://www.bokt.nl/markt/ad/497547/div ... -artikelen

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 20:03

en er zijn al foto's van gedode beschermingshonden met zulke halsbanden om.. ook daar weet de wolf wel raad mee.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 20:06

DubbelDun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 20:14

Maar je kunt het toch altijd in het buitenland kopen ??

Zoek je iets leuks voor jezelf of om cadeau te doen. Ik heb een verzameling zelfgemaakte artikelen die uniek in design zijn, artistiek van vorm of gewoon 'apart'... :)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 20:16

DubbelDun schreef:

Dat product komt hier wel op het moment dat de problemen pas echt beginnen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 20:18

Loretta schreef:
DubbelDun schreef:

Dat product komt hier wel op het moment dat de problemen pas echt beginnen.

Dan wordt het tijd voor een buks of karabijn.

#trotsoponzeboeren

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 20:44

nine1987 schreef:
Ik zeg toch ook niet dat ik erop zit te wachten.. Ik zeg dat de wolf inmiddels al een paar jaar in NL zot zonder noemenswaardige incidenten..

Ja natuurlijk is het erg wat deze schapenboer is overkomen.. Dat vind ik ook zeer zeker.. Maar als men weet dat er wolven in de buurt zitten, dan moet de kudde ofwel snachts naar binnen, of deze moet op andere manieren beschermd worden.. Zeker doen ze aan overkill.. Het zijn jagers.. Zij verdoen het liefst zo min mogelijk energie.. Dus als een prooi makkelijk te vangen is, doden ze zoveel mogelijk, om een voedselvoorraad te hebben..

Een wolf zal zich immers niets aantrekken van een bordje aan de grens: welkom in Nederland.. Alleen niet voor wolven, jullie wordt vriendelijk verzocht om te keren..

Het blijft gewoon ontzettend lastige materie.. Ik denk dat het al heel wat zou helpen als de NL overheid hetzelfde zou doen als in Spanje.. Dood schaap? Geef het aan, wordt vergoed..

Daarmee is zeker nog niet alles opgelost, maar het zou al een begin zijn..

Een vergoeding is niet meer dan normaal maar niemand zit op dode schapen, geiten, kalveren, veulens of huisdieren te wachten daar hou je die dieren niet voor. Wat mij enorm stoort is dat het eerst flink uit de hand moet lopen eer er word ingegrepen. Je kunt er op wachten tot het zover uit de klauw loopt dat men niet aan afschieten ontkomt. Op dat moment zijn er al veel te veel prooidieren gedood en zijn de wolven zelf ook aan de beurt, dit geeft alleen maar meer verliezers. Wat mij betreft worden ze meteen als schadelijk wild beheerd, meer is het hier in Nederland naar mijn mening niet.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 20:55

aadburg schreef:
Een vergoeding is niet meer dan normaal maar niemand zit op dode schapen, geiten, kalveren, veulens of huisdieren te wachten daar hou je die dieren niet voor. Wat mij enorm stoort is dat het eerst flink uit de hand moet lopen eer er word ingegrepen. Je kunt er op wachten tot het zover uit de klauw loopt dat men niet aan afschieten ontkomt. Op dat moment zijn er al veel te veel prooidieren gedood en zijn de wolven zelf ook aan de beurt, dit geeft alleen maar meer verliezers. Wat mij betreft worden ze meteen als schadelijk wild beheerd, meer is het hier in Nederland naar mijn mening niet.

Helemaal mee eens.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 21:03

nine1987 schreef:
Ja natuurlijk is het erg wat deze schapenboer is overkomen.. Dat vind ik ook zeer zeker.. Maar als men weet dat er wolven in de buurt zitten, dan moet de kudde ofwel snachts naar binnen, of deze moet op andere manieren beschermd worden.. .

Dat is makkelijk praten. Hier verderop zit een schapenboer met zo'n 1000 ooien die in het voorjaar allemaal lammeren. In de lammertijd plaatst hij extra tenten met lampen omdat hij simpelweg niet genoeg schuurruimte heeft. En na een paar weken gaat het hele spul de wei op. Weet je hoeveel hectares iemand nodig heeft om zoveel schapen te houden? Als die al dierentuinhekken moet gaan plaatsen en dan ook nog iedere avond meer dan 2000 schapen moet gaan ophokken dan kun je zelf wel bedenken dat dat zowel qua tijd als financieel niet te doen is? Zo iemand is dan binnen no time failliet. En dat soort bedrijven zijn echt geen uitzondering hoor.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 21:05

aadburg schreef:

Ik vraag me af of er wel een ander land dat zo extreem dichtbevolkt is als Nederland een dergelijk experiment heeft uit gehaald door wolven gewoon de vrije hand te geven. Nederland is veel dichtbevolkter als Duitsland en ook in Duitsland is het volledig uit de hand gelopen. Het kan hier alleen nog maar erger worden.

De wolf kijkt niet naar wildstand. Die grijpt gewoon wat die tegen komt. Dus dan beginnen de postzegelparkrangers weer te jammeren dat er van een bepaald soort te weinig is en dat dat heel erg is. Een evenwichtig natuurgebied op die postzegels hier in Nederland is nog nooit gelukt. Van een mislukt experiment met hongerige grazers in de oostvaardersplassen krijgen we nu een experiment met hongerige wolven.

Waar dat op uit draait kan niemand voorspellen.

DubbelDun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 21:06

En als particulier heb je dus niets aan die schadevergoeding...
Citaat:
BIJ12 kan onder voorwaarden een tegemoetkoming verlenen in schade veroorzaakt door natuurlijk in het wild levende dieren aan bedrijfsmatig geteelde landbouwgewassen of gehouden landbouwhuisdieren.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 21:15

Kymalin schreef:
nine1987 schreef:
Ja natuurlijk is het erg wat deze schapenboer is overkomen.. Dat vind ik ook zeer zeker.. Maar als men weet dat er wolven in de buurt zitten, dan moet de kudde ofwel snachts naar binnen, of deze moet op andere manieren beschermd worden.. .

Dat is makkelijk praten. Hier verderop zit een schapenboer met zo'n 1000 ooien die in het voorjaar allemaal lammeren. In de lammertijd plaatst hij extra tenten met lampen omdat hij simpelweg niet genoeg schuurruimte heeft. En na een paar weken gaat het hele spul de wei op. Weet je hoeveel hectares iemand nodig heeft om zoveel schapen te houden? Als die al dierentuinhekken moet gaan plaatsen en dan ook nog iedere avond meer dan 2000 schapen moet gaan ophokken dan kun je zelf wel bedenken dat dat zowel qua tijd als financieel niet te doen is? Zo iemand is dan binnen no time failliet. En dat soort bedrijven zijn echt geen uitzondering hoor.

Dan zijn er nog een hoop oplossingen zoals dure omheiningen of waakhonden die uiteindelijk toch niet voldoende bleken.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 21:18

Precies. En waarom gaat zo iemand dan kapot? Omdat er een paar dromers zijn die denken de natuur te kunnen herstellen in een klein overbevolkt landje

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 21:21

dus het moraal van t verhaal, het wordt niks dan ellende. vandaar dat onze voorouders korte metten maakten met zowel roodkapje als de wolf :D

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 21:25

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 21:26

sassefras schreef:
dus het moraal van t verhaal, het wordt niks dan ellende. vandaar dat onze voorouders korte metten maakten met zowel roodkapje als de wolf :D

Mooie samenvatting :j *\o/*