Zorgen maken om wolf...

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 22:55

speurneusc schreef:
Kijk op fb maar de pagina Discussieplatform Nowolves, dan zal je zien dat ze zelfs volwassen paarden pakken, volwassen koeien ook, ze beginnen gewoon te vreten waar ze kunnen ook al is de prooi niet dood. Zo zouden ezels in de kudde voorkomen dat wolven een kans krijgen omdat die zeer fel reageren bij een aanval ook ezels zijn slachtoffer. Hekken hebben totaal geen nut, ze springen met gemak over 2 meter.

Maar ook je huisdieren zijn niet veilig, weet dat in belgie meer honden buiten dan binnen zitten b.v.

Tegen de tijd dat het makkelijke wild in de natuur op is en dar er een aantal hongerige roedels rondlopen vrees ik ook het ergste. Vorig jaar liep er al een wolf gemoedelijk door de bebouwde kom. In een land als Nederland met hier een daar een stukje postzegelnatuur kun je alles verwachten.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 23:00

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 23:55

BeeSunshine schreef:
Paarden en veulens lopen wel degelijk gevaar. De promotors zeggen nu nog alleen schapen, maar waar wolven leven pakken ze nu met gemak ook al veulens en paarden en koeien van 500 kilo.
Het begint pas bij schaapjes en het wordt steeds erger...
De meest vreselijke beelden al gezien van paarden en veulens die aangevallen zijn.
Echt verschrikkelijk

De pro wolf aanhangers vertellen de helft nog niet. In Duitsland begint men al terug te komen op de wolf

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 13:22

Serenity350 schreef:
Toch een vraag aan de mensen in dit topic die de wolf liever weg zien gaan dan zien blijven.

Hoe zouden jullie het dan willen doen, wat voor maatregelen en protocollen zien jullie voor je om ervoor te zorgen dat de wolf niet in Nederland voorkomt. Maatregelen die ook haalbaar zijn, uitvoerbaar, geen gevaar vormen voor de bestaande flora en fauna (we willen niet de rest van onze "natuur" ook verknoeien) en maatregelen die ook vanuit financieel oogpunt haalbaar zijn.

Dit is trouwens een oprechte vraag, omdat ik graag zou willen weten wat het alternatief zou kunnen zijn. Ik zie hem zelf namelijk niet meteen heel goed, maar goed, ik ben dan zelf ook iemand die de wolf niet zo erg vindt. Dus ik ben ook subjectief.

Onze natuurgebieden zijn gewoon te klein voor een volledig zelfvoorzienend ecosysteem. Ik snap je standpunt dat je jouw dieren moet beschermen met goede omheiningen maar Nederland is geen Zweden, Noorwegen of Finland, Canada of Alaska. Hier loopt een wolf zelfs al door de bebouwde kom heen te struinen. Duitsland is in grote gebieden iets minder dichtbevolkt als Nederland en daar geeft het ook al grote problemen.
We moeten gewoon accepteren dat wij als klein land nu eenmaal niet overal groot in kunnen zijn. In natuurgebieden kunnen wij gewoon niet tegen veel grotere en dunbevolktere landen op.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 13:33

Pandora2 schreef:
Afsluiting met 5 stroomdraden tot 2m hoog schijnt de effectiefste te zijn. Maar uiteraard ook niet 100% veilig uiteraard.
Of een goede kudde waar de jongsten en zwaksten middenin beschermd worden.
En anders...opstallen 's nachts.

Het is wat dat je maar moet accepteren dat je paard s'nachts aangevallen en doodgemaakt wordt. Ik ben zo blij dat mijn paard eindelijk dag en nacht buiten kan staan dan kan dat niet meer. Vergeet de paardenbeulen, de wolf is helemaal in.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 13:34

Serenity350 schreef:
Loretta schreef:
Onze natuurgebieden zijn gewoon te klein voor een volledig zelfvoorzienend ecosysteem. Ik snap je standpunt dat je jouw dieren moet beschermen met goede omheiningen maar Nederland is geen Zweden, Noorwegen of Finland, Canada of Alaska. Hier loopt een wolf zelfs al door de bebouwde kom heen te struinen. Duitsland is in grote gebieden iets minder dichtbevolkt als Nederland en daar geeft het ook al grote problemen.
We moeten gewoon accepteren dat wij als klein land nu eenmaal niet overal groot in kunnen zijn. In natuurgebieden kunnen wij gewoon niet tegen veel grotere en dunbevolktere landen op.

Maar dat heb ik allemaal al gelezen hier in het topic. Dat zijn de problemen waar een oplossing voor moet komen. Wat ik vroeg was; vanuit het standpunt dat we hier geen wolven kunnen toelaten, hoe zouden we dat dan moeten aanpakken?

Er is maar 1 oplossing voor een land met postzegelnatuur zoals in Nederland en dat is actief wildbeheer.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 17:44

oomens schreef:
Even een vraag aan degenen die wolven het liefste zien verdwijnen. Waarom zou het in jullie ogen een probleem zijn als wolven af en toe ergens wat vee of een kleuter pakken?

Af en toe een kleuter? Meen je dat nou serieus. Mijn mond valt echt open.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 17:47

Ine23 schreef:
Iemand zei iets over de 24/7 buiten-lobby. Goh ja, zo iemand ben ik wel. Ik wil mijn dieren niet verplicht ophokken ‘s nachts in een stal van 3x3 of iets groter.

Ik wil mijn paard ook niet snachts binnen zetten. Maar als er eenmaal wolvenroedels zijn zie ik geen andere oplossing meer.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 18:00

Veulen84 schreef:
Het is gek dat mensen denken dat je een keus hebt. Je mag in nederland en europa niet jagen op wolven. Je mag ze verjagen en je dieren beschermen. Maar je mag ze zelfs niet verwonden.
Dus het enige wat je kan doen is de aangeraden maatregelen treffen. Achteraf je schade melden en meer kan dus niet.

We hebben op die manier geen keus want het wordt ons van hogerhand door de strot geduwd door mensen die zlef niets van het platteland weten en lekker vanuit hun sjieke appartementencomplex bepalen hoe de natuur er uit moet zien.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 18:17

Het gaat mij er een beetje om dat het ons door de strot geduwd wordt. Oke er zitten ook buitenmensen tussen die in het bos werken. Dus daarin was ik net een beetje te snel.

Maar er wordt heel makkelijk over alle andere mensen heen gewalst. Wij willen de wolf en als jullie je geliefde paarden dood in de wei aantreffen dan is dat pech voor jullie want onze wil is wet. Die manier waarop een kleine minderheid dit even voor paardenhouders, schapenhouders, boeren en nog een hoop dierenhouders bepaald staat mij gewoon tegen. Net als dat er hier zelfs al door iemand geopperd is dat we het maar moeten accepteren als er af en toe een kleuter gedood wordt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 18:20

murphypower schreef:
Waarschijnlijk ga ik hier een hele hoop commentaar op krijgen, maar ik wil toch even iets melden.

Ik heb verschillende familieleden die bij Staatsbosbeheer werken en heb eens even aan hun gevraagd hoe het nu toch precies zit met al dat gedoe met die wolven. Eerder in dit topic zijn er foto’s van “vermoordde” paarden gedeeld, maar 3 wolven. Nee die pakken never te nooit een volwassen paard. Ook is de roedel niet compleet want de zogenaamde 3e wolf wordt altijd alleen gezien. Dus technisch gezien, zijn het 2 wolven. Die pakken al helemaal nooit een paard, eentje die al dood is wel. Iemand beweerde dat zijn paard gedood was door een wolf, na verder onderzoek bleek dat het paard al een dag dood was... ik vind het niet leuk om te zeggen, maar sommige mensen maken misbruik van deze situatie.

Ik vind trouwens niet dat we onze dieren er niet tegen moeten beschermen, dat vind ik heel goed!

Het is toch wel heel opmerkelijk dat alle berichten uit het buitenland allemaal als nepnieuws worden neergezet. Terwijl er zelfs al in het tot nu toe wolf minnende Duitsland grote problemen zijn ontstaan en dat ze er daar op terug komen dat er dan nog steeds beweert wordt dat het in Nederland allemaal heel anders zal gaan lopen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 18:50

NenaC schreef:
ik heb werktechnisch veel met mensen te doen die echte natuurfreaks zijn en ook voor dergelijke organisaties werken, tevens met jagers etc, en die zijn normaal niet gelijke mening, maar wel als het over de wolf gaat. en dat is, dat het in nederland niet gaat werken, ook vanuit het welzijnspunt van de wolf zelf bekeken, teveel mensen, teveel bebouwing, teveel wegen en teveel mogelijke prooien, die geen prooi zouden moeten zijn.

en dat een wolf een kind pakt, nee dat geloof ik niet direct, maar ik zou ook niet graag de uitzondering op de regel willen zijn.

Maar wie zijn dan die mensen die zo staan te juichen bij de terugkomst van de wolf?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 19:57

oomens schreef:
Loretta schreef:
Af en toe een kleuter? Meen je dat nou serieus. Mijn mond valt echt open.
Kan gebeuren toch? Als die ergens onbeheerd rondloopt?
Is niet meer dan een bijkomstigheid van het leven in een wereld met roofdieren. Zolang er genoeg kinderen bijkomen om te compenseren voor die incidentele predatie is het toch geen enorme ramp?

Dit noem ik nu een voorbeeld van puur milieu extremisme.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 21:37

Serenity350 schreef:
Lukasje schreef:
Ah, maar zijn ze werkelijk op eigen kracht hier gekomen ???

Op een bepaald moment besefte men in Europa dat de wolf tegen uitsterven aan zat, dat had veel gevolgen, omdat veel dieren hun natuurlijke vijand miste en een "plaag" werden. Toen zijn we de wolf gaan beschermen, en hebben we meer gebieden met rust gelaten.

Je zou kunnen zeggen dat door die keuzes uiteindelijk de wolf dus door ons is geholpen hier weer helemaal naartoe terug te komen over de jaren heen.

Al moet ik zeggen dat ik het eerder zie als een moment van bezinning dat we als mens een veel te grote impact hebben op onze leefomgeving, en dat natuur niet alleen maar een leuk uitje is op zondagmiddag, maar dat het leven van de mens er eigenlijk wel cruciaal aan verbonden is, of we nu willen of niet.

Die impact hebben we nog steeds en met of zonder wolf onze natuur n Nederland is aangelegd en gepland. Als je bijvoorbeeld de Oostvaardersplassen bekijkt dan heeft dat weinig met oer natuur te maken. Van nature is dat gewoon de zeebodem van de Zuiderzee. Als we de natuur haar gang hebben laten gaan dan zwommen daar nu vissen.
Zo is het ook een keuze om de wolf de gelegenheid te geven om weer terug te keren.

Maar gelukkig zijn er nog voldoende landen op de wereld waar nog wel echte wilde natuur bestaat. Helaas is dat iets waar ons kleine dichtbevolkte landje nu eenmaal niet groot in kan zijn.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 07:51

Serenity350 schreef:
Loretta schreef:

Die impact hebben we nog steeds en met of zonder wolf onze natuur n Nederland is aangelegd en gepland. Als je bijvoorbeeld de Oostvaardersplassen bekijkt dan heeft dat weinig met oer natuur te maken. Van nature is dat gewoon de zeebodem van de Zuiderzee. Als we de natuur haar gang hebben laten gaan dan zwommen daar nu vissen.
Zo is het ook een keuze om de wolf de gelegenheid te geven om weer terug te keren.

Maar gelukkig zijn er nog voldoende landen op de wereld waar nog wel echte wilde natuur bestaat. Helaas is dat iets waar ons kleine dichtbevolkte landje nu eenmaal niet groot in kan zijn.

De hymalaya's waren ook ooit een zeebodem.. :+

Even zonder grapjes, hierboven is een mooie post neergezet door JoSav. Daar zie ik nog geen constructieve reacties op, terwijl ze wel degelijk interessante informatie deelt. Persoonlijk moest ik door haar post ook denken aan iets wat ik nog wil proberen uit te zoeken, namelijk hoe groot is de populatie kruising wolf/hond momenteel in de verschillende regio's. Het is bekend dat die kruising juist agressiever is, minder schuw voor mensen en veelal voor meer overlast zorgt. Als ik sommige berichten langs zie komen denk ik toch ook wel eens; als dat bericht inderdaad klopt (zoveel dode dieren hier, mens aangevallen daar) hoe zeker zijn we dat het geen kruising was.

Ook schetst ze een mooi beeld van een cultuur die gewend is te leven met wolven. Niet lief lief tolereren en alles maar toestaan, maar er rekening mee houden, erop aanpassen en mee samen leven, maar ook duidelijk je grenzen bewaken.

Ik en anderen hebben al verschillende voorzetten gedaan om met een aantal vian jullie een waardevolle discussie te starten. Vanuit mijn ogen niet omdat jullie "overtuigd" moeten worden, maar omdat het van belang is dat we elkaars visie leren kennen. Ik kan leuk zeggen; ik ben blij met de wolf, wees welkom. Maar fijner is nog om te kijken hoe het voor iedereen zo "oke" mogelijk is binnen de grenzen die er zijn (het is gewoon verboden om ze af te schieten).

En heel eerlijk gezegd heb ik het gevoel dat sommigen onder ons vooral willen laten weten dat ze het er niet mee eens zijn, dat ze het stom vinden, dat de horrorverhalen vooral flink verspreid moeten worden en er geen ruimte is voor een inhoudelijke discussie, dat vind ik jammer. Deze week was in een ander topic rondom een uiterst gevoelig onderwerp een mega fijne en respectvolle discussie op gang gekomen, dat was enorm verademend om te mogen lezen. Ben ik naief om te denken dat dat met dit onderwerp ook zou moeten kunnen?

Ten eerste over de himalaya's deze zijn door de natuur zelf droog gelegd. De oOostvaardersplassen maken deel uit van een gebied dat door de mens is ingepolderd en drooggelegd. Niet te vergelijken met de himalaya's

Over het samenleven met de wolf. Hoe stel jij het samenleven met de wolf voor. En wie moet er dan voor de kosten opdraaien die dat met zich mee brengt. Ik zie het nog niet gebeuren dat alle voorstanders van wolven gaan betalen voor veilige omheiningen voor zover dat die al mogelijk zijn.

150 jaar geleden hadden onze voorouders veel meer ervaring met de natuur. Hun oplossing met de wolf was een heel stuk realistischer. Blijkbaar stonden de mensen toen nog wel met hun beide benen op de grond. Helaas is hun oplossing tegenwoordig bijna onbespreekbaar geworden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 08:43

Waves schreef:
Ik heb uit de eerste hand van een Zweed gehoord hoe hij tijdens het joggen gevolgd is door een paar wolven. Hij kon snel een brug oversteken en rechtsomkeert maken waarna de wolven hem vanaf de andere kant van de rivier nog een tijd volgden. Het klinkt niet als een aanval meer als territorium waakzaamheid ofzo maar hij heeft hem behoorlijk geknepen.

Sindsdien geloof ik niet meer zo in schuwe wolven. Je zou met je peuter wandelen... en de Veluwe is niet zo groot dat je ze nooit tegen zal komen.

Ik pleit voor afschieten. Net als in vroeger tijden, was toen ook effectief.

En dan hebben we het ook nog eens over een heel wat groter uitgestrekter land dan Nederland. Daar is het al moeilijk. De eerste kennismaking die wij in Nederland hadden met de wolf dat was een wolf midden in de bebouwde kom. Niet bepaald schuw te noemen. De wolf kan in Nederland niet eens fatsoenlijk in het wild leven dus die zal zich nog veel vaker in de bebouwde kom gaan begeven.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 10:43

Veulen84 schreef:
ozette01 schreef:
Een vraagje: Als een wolf over 1.20m schrikdraad springt, maakt hij geen aarde. Hoe kan hij dan tegen gehouden worden door hoog schrikdraad als hij geen schok krijgt? Mijn geiten sprongen ook probleemloos over de schrikdraad heining.

In amerika gebruiken ze hekken van 135 met draden van maximaal 20 cm uit elkaar. In hoog risico gebied kan dat oplopen tot 185 cm. In europa gebruiken we hekken met een hoogte van 125 tot 160 cm. De laagste draad begint het beste op 10 cm. Overigens gebruiken ze vaak gewoon echt staaldraad en geen lint of koort. Daarnaast wordt soms gebruik gemaakt van een schuine oversteek naar buiten. Dat maakt vrij springen lastig.
Verder zijn voslampen of klapperlinten ook veel gebruikt aan de bovenkant. Dat jaagt ze schrik aan.

Wolven hebben de neiging om de poot op het draad te zetten bij hoog springen. Dat doen ze dus niet bij schrikdraad. Ze gaan dan liever graven. Daarom de lage draad. Daarnaast zijn wolven opertunisten, ze kiezen graag de makkelijkste prooi en gaan er dan vol voor. Daarom richten ze ook een slachtveld aan in zo'n wei. Maak het ze moeilijk en ze gaan terug naar wild.

Wat kosten al deze constructies wel niet? En ik stel me mijn eigen omgeving met zulke weilanden al voor. Het komt er dan uit te zien als een volwaardige gevangenis.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 11:44

Esterke schreef:
De meningen zijn duidelijk verdeeld.

Maar in beide gevallen, we hebben het recht niet.
Als ze los gelaten zijn hadden we het recht niet om dit te doen, je kan een dier niet loslaten, op een postzegel en verwachten dat hij netjes daar blijft waar hij volgens ons hoort.
Als ze uit eigen beweging hier naartoe gekomen zijn hebben we ook het recht niet om ze te lopen afschieten omdat het ons niet zint dat ze hier rond lopen.
De aarde is van alles wat leeft, ze is niet enkel van de mens.
Alles wat volgens de mens gevaarlijk is, wat als een bedreiging word gezien moet er aan. De aarde draait echt niet rond onze kont.

Als je deze redenatie nu eens door voert dan kun je je ook af gaan vragen of wij als mensen wel het recht hebben om bepaalde mensen die een gevaar voor de maatschappij te vormen om die op te sluiten. Toch ben ik wel blij dat er bepaalde lieden niet vrij rond lopen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 12:15

dees_daan schreef:
Waves schreef:

Maar hoe dan?
Vakantieparken sluiten op de Veluwe? Kans is namelijk groot dat die een situatie mee gaan maken zoals ik beschreef van die Zweed, of dat hondje Fifi doodgebeten wordt tijdens een zondagse wandeling, als de roedel zich daar uitbreidt. Het is daar te klein voor wolf en mens.

Omheiningen om je vee? In Zweden ben ik bij een elandenpark geweest, die zijn wild en kunnen niet naar binnen ‘s nachts, daar zijn de hekken ruim 2 meter, volledig gaas en een flinke klap stroom erop, puur tegen de wolven. Als je dat in klein verkaveld NL zou doen dan ziet het landschap eruit als een concentratiekamp.
Grote erfhonden? Die moeten los anders hebben ze geen kans tegen wolven. Leuk joh, voor alle wandelaars, postbodes en mensen met huishonden in de buurt.
Grotere kuddes die hun veulens verdedigen tegen wolven? Dominante merrie of henst erin? Wie wil en kan dat huisvesten in dit land?

Leg me maar uit hoe je hier redelijkerwijssamen kunt leven met roedels wolven.

Je bent goed in overdrijven.. Er hoeft niks gesloten te worden en van het moeten beschermen is ook nog lang geen sprake. Als mensen hun paarden s'nachts naar binnen halen en zorgen voor een goede omheining is er niks aan de hand. De wolven zijn er al.. Het is geen wat als de wolven komen verhaal, ze zíjn er al en hoeveel paarden zijn er sindsdien in NL doodgebeten? En hoeveel kleuters? Zet daar even tegenover hoeveel paarden en kinderen er jaarlijks omkomen door een verkeersongeluk en je komt tot de conclusie dat je beter helemaal geen kinderen meer op de wereld kan zetten omdat de andere mens de grootste bedreiging is. Het risico dat je kind vermoord word, aangereden word of verdrinkt is vele malen groter en dat zal de komende 10 jaar echt niet veranderen. Wil je auto's en water dan ook verbieden? En mensen een fokverbod opleggen? Want als er ergens te veel van zijn en als iets een bedreiging vormt dan is het wel de mens.
Dus, dieren s'nachts naar binnen of een degelijke omheining, als het kan en je dat wil dan zet je er een hond bij, en verder kijken naar de mensen die kippen hebben, die zijn er ook nog steeds ondanks dat we ons land ook delen met vossen, marters en roofvogels.
Tegen de tijd dat de wolven Nederland overnemen is er vast wel een plan om te voorkomen dat ze ons allemaal met huid en haar opvreten.
Ik wandel nog steeds met mijn hondjes in het bos en als ik zie wat voor wild ik s'ochtends vroeg nog tegenkom dan hebben ze daar voorlopig nog wel genoeg aan.

De situatie met kleuters is natuurlijk een uitzonderlijk voorbeeld alhoewel dat wel kan gebeuren. Maar kijkend naar de problemen in Duitsland snap ik niet dat er zoveel mensen zijn die hier graag dezelfde problemen willen zien. In een gebied dat ook nog eens dichter bevolkt is dan Duitsland.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 12:30

Nies_ schreef:
Ach voer ze een paar kinderen dan wordt de jacht op wolven vanzelf weer toegestaan.

Het verstand komt vanzelf weer terug bij de politiek. In Duitsland begint men al langzaam terug te krabbelen. Hoeft nog niet eens een kind voor gegrepen te worden. Het is alleen jammer dat het hier eerst ook zover moet komen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 12:51

Hasjam_Poe schreef:
dees_daan schreef:
Dat het duurder is dan een kippenhok klopt, maar paarden kosten sowieso al meer geld dan kippen. Het is heel simpel, het is de natuur, en de natuur heeft niks met geld of huisdiertjes.. <..>willen niet snappen dat het nou eenmaal zo is en dat wij daar juist helemaal niets over te vinden hebben. Die hele discussie is dus eigenlijk gewoon zinloos want we hebben er allemaal gewoon maar mee te dealen.
Gelukkig wordt er op Europees niveau aan de status van de wolf gewerkt ;) *D Daarnaast kan een land zich tot wolfvrije zone uitroepen. En tot slot "de natuur" bestaat niet - in Nederland. Alles hier is aangelegd en/of wordt "beheerd". Nou ja, behalve die wolven dan :Y) , en daar (wat zouden we willen) gaat deze discussie toch over (?)- lijkt me.

Nederland is het toppunt van een aangelegd land. Neem nu de Flevopolder. Daarvoor is een compleet ecosysteem opgeofferd en van de vissen ontrokken. Op de voormalige zeebodem wordt landbouw bedreven er liggen verschillende dorpen en steden. Er liggen snelwegen en er is ook nog eens een drukke spoorlijn. Er is zelfs een groot park dat oer natuur moet voorstellen. Als er 1 land op de wereld is dat aangelegd is dan is het Nederland wel.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 12:57

speurneusc schreef:
we kunnen natuurlijk de HR honden omscholen daar zijn er genoeg van.

Maar tis toch van de zotte, aan de ene kant de HR honden aan banden leggen want ze kunnen een gevaar zijn voor de samenleving en aan de andere kant anti wolfs honden los gaan laten, die nog veel erger en gevaarlijker zijn dan de HR honden.

Kolder in de polder!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 13:07

Hasjam_Poe schreef:
dees_daan schreef:
En dat die vogels die hier elk jaar komen vanuit de andere landen zelf vlogen, maar jij wil dus zeggen dat zij met het vliegtuig gebracht worden? Want dát is natuur. En die bestaat hier gelukkig nog wel degelijk. .

Sommige worden met het vliegtuig gebracht, ja :+ Als "natuur"- beheerders vinden dat ze ergens "hoorden" wel ja.
Ik vrees helaas, dat ze snel weer opgesnackt gaan worden door wolven en vossen :D. Dure hap trouwens...

Krantenbericht over Korhoenders die met het vliegtuig komen om in de Sallandse heuvelrug uitgezet te worden- Volkskrant schreef:

De eerste lading heeft het niet gered dus vliegen we gewoon een nieuwe lading in. Iets met een ezel en een steen.
Dit is toch lachwekkend.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 13:14

Lusitana schreef:
Ter preventie zorg je gewoon dat het dier ´snachts op stal staat en dat er overdag veel menselijke beweging op het land is. Het zijn uiteindelijk redelijk schuwe dieren die contact vermijden.
En hoe groter de kudde, hoe meer kans op een goed afloop als er wel wolven komen.

Het is juist bij ons het probleem dat de ruimte te beperkt is voor de wolf om menselijk contact te vermijden. Daar lopen de Duitsers al tegen aan. Portugal is echt een prachtig land waar nog echte natuur bestaat.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 13:35

Lusitana schreef:
Ik erger me kapot aan het Nederlandse beheer. En ondertussen de jagers beesten fokken uitzetten om leuk op te knallen op zondag terwijl ze zogenaamd iets doen aan de bestanden. Zodemieter toch op.

Nederland wil gewoon ergens groot in zijn waar Nederland gewoon niet groot in kan zijn. Als klein landje kan Nederland op heel veel gebieden aardig met de grote jongens meespelen maar op het gebied van natuur moet Nederland gewoon herkennen dat Nederland daar geen grote rol in kan spelen.