Zorgen maken om wolf...

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 15:27

mysa schreef:
Hoe zie je dat voor je, dat roofdieren de populatie 'een beetje mogen terugdringen' Één mens per week, of? ;)

Ik weet niet hoe ze dat voor zich ziet. Ik weet wel dat ik een dergelijke opmerking zoals zij die maakt te onnozel vind om op in te gaan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 11:16

Waves schreef:
Juist, dat 2 m hoge gaas in zweden stond dus ook geheel onder stroom. Dat was dan ook ver van de bewoonde wereld, in een land als het onze kan dat gewoon niet. Dat is dus echt vergelijkbaar met dierentuinhekken. Ik weet niet of er een ‘gewone’ sterkte stroom opstond of sterker dan wij kennen.

Overal dierentuinhekken ik zie het al voor me, het hele platteland veranderd in een complete gevangenis. Nog afgezien van het feit wie dat allemaal gaat betalen?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 14:29

oomens schreef:
Een deel van de problemen met opgegeten vee lossen zichzelf vanzelf op. Als goed afschermen, 's nachts opstallen of permanent toezicht houden op veel plaatsen niet rendabel is, dan zal er vanzelf een hoop minder vee gehouden gaan worden. Scheelt ook weer een hoop mogelijke slachtoffers toch? Iets met als een bedrijfstak niet meer rendabel wordt, dat die dan vanzelf krimpt. Moeten we alleen nog zorgen dat de supermarktschappen dan niet alsnog gevuld worden met goedkope import uit roofdiervrije landen.

Nu snap ik wat de bedoeling is. De veehouderij sector moet van sommigen zo of zo kapot. en daar moet de wolf ze nu bij helpen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 16:31

oomens schreef:
Paardenfann4 schreef:
Dit topic gaat over hoe we onze dieren tegen wolven kunnen beschermen in de toekomst.

Dat, maar ook over de vraag óf we onze dieren moeten beschermen (een x percentage verlies accepteren en eigenaren eventueel financieel compenseren, kan bijvoorbeeld een goedkopere/realistischere oplossing zijn dan alles omheinen en voorzien van beschermingshonden) en zelfs de vraag of we wel de dieren kunnen blijven houden die we nu houden, is een prima ontopic vraag. Allemaal relevant als je het hebt over hoe om te gaan met de komst van de wolf.

Het gaat niet alleen om wolven. Het gaat er ook om dat als er in de toekomst complete roedels komen dat we onze paarden moeten beschermen. Ofterwijl de wolven worden in de toekomst een catastrofe.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 16:34

KarmaChansy schreef:
maar ja tegenhouden gaat niet! Hier is overigens wel een quota voor jacht op de wolf.

Dat tegenhouden niet gaat is voornamelijk een politiek probleem. 150 jaar geleden was dat heel makkelijk op te lossen. Maar anno 2019 loopt alles vast op regeltjes uit Brussel.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 18:35

Paardenfann4 schreef:
Ik vraag mij af wie daar dan op hopen? Mensen die op een flatje wonen of zo?

Saddisten hopen daar op

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 19:34

troi schreef:
Paardenfann4 schreef:
Ik weet niet waar jij woont maar dat gaat hier prima lukken hoor. Geen haan die er naar kraait als we hier een wolf afschieten en onder de grond stoppen.

DubbelDun schreef:
En die boeren gaan het echt niet van de toren roepen :D

Nou idd! Ik heb zo een flauw vermoeden dat dit op het platteland zichzelf prima oplost. Zo gaat het nu ook al met andere beschermde dieren die overlast bezorgen. Geen haan die erna kraait!

Ze hoeven niet bang zijn dat ik ze verlink als ik iets zou weten. Mijn zegen hebben ze.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 19:44

troi schreef:
Nou idd! Ik heb zo een flauw vermoeden dat dit op het platteland zichzelf prima oplost. Zo gaat het nu ook al met andere beschermde dieren die overlast bezorgen. Geen haan die erna kraait!

Als je ook naar alle gekkigheid moet luisteren die stadsmensen met ons voor hebben dan zou het volledig uit de hand lopen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 14:40

Waves schreef:
Het argument dat dieren al dan niet inheems zijn vind ik flauwekul.

In de 11e eeuw was de bruine beer ook inheems in NL en nog verder terug de Mammoet of de dinosaurus

De mammoet en de dinosaurus. Hilarish

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 17:32

oomens schreef:
anjali schreef:

waarom zou de gemeenschap moeten betalen en bloeden(letterlijk) voor de wolvenhobby van enkelen?

Misschien omdat het niet een 'wolvenhobby' is, maar om zeldzame inheemse dieren gaat die hier zelf naartoe komen? Ze horen hier en we hebben ze het bestaan al eerder onmogelijk gemaakt. Beter zorgen we dat dat geen tweede keer gebeurt.

Er zijn anders wel mensen die maar wat enthousiast worden van de terugkeer van de wolf. Dat was jaren geleden al toen er nog geen eens sprake was van wolven aan de grens. Sommigen wilden de wolf het liefst nog een handje helpen en staan nu dus te juichen.

Loretta

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 18:17

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 18:56

dees_daan schreef:
Afschieten of uitzetten mag niet, een mening hebben gelukkig wel.

Helaas niet nee. Maar dat komt in de toekomst nog wel. Helaas zal er eerst nog heel veel bloed vloeien. Er zijn ook al europarlementariers die er anders over denken gelukkig.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 19:40

Waves schreef:
Sterker nog; sommige mensen zeggen dat je dan maar een HR hond bij je vee moet houden (een niet inheemse hond trouwens..) om de wolf op afstand te houden. Dat de postbode, de buurvrouw met haar teckel en je kleinkinderen ook graag langs je erf/wei lopen dat maakt allemaal niet uit. :')

Alles voor een of ander vaag idee van natuurherstel, maar hoe die wolf nou bijdraagt aan de natuur in NL heb ik nog niet concreet gehoord.

Bijna iedere poging tot natuurherstel in Nederland loopt uit in een fiasco. Met als kers op de taart het drama in de oostvaardersplassen. Nu gaan deze postzegelparkrangers met grote roofdieren experimenteren. Ik houd mijn hart vast.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 22:30

Waves schreef:
De angst is dat als ze er wel in gaan dat ze dan de moefflons opeten die juist ingezet zijn voor het ‘natuurbeheer, voor zover je van natuur kan spreken. Het is niet de verwachting dat ze daar alleen het wilde zwijnenbestand op peil gaan houden.

De wolf richt overal een massaslachting aan. De wolf gaat alleen maar problemen geven. Het Nederlands natuurbeheer is een drama. Ik vraag me af wat de aanwezigheid van een wolf in een vogelbroedgebied teweeg zal gaan brengen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 14:02

Kendra schreef:
Onze weilanden staan af en toe onder water omdat de bevers van die mooie sterke dammen maken, en als dat niet aan de orde is wordt alles wel omgewoeld door de dassen. Steenmarters vreten onze dakisolatie weg en af en toe komt er een zwerm ganzen die het gras van onze schapen inpikt. En straks komt de wolf er dus bij die onze schapen en veulens gaat opvreten.

Er komt steeds meer ongedierte bij onder het mom van natuurherstel. Veel plattelandsbewoners maken zelf al illegaal korte metten met een steenmarter. Maar goed wat kun je ook anders nog doen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 17:26

Tivoli schreef:
Ik vind dat de méns zich ook eens aan moet passen aan de natuur.
Stél, hypothetisch gezien, nederland blijkt op een vulkaan te liggen en de hel breekt los. Gaan we dan de vulkaan vernietigen?! Of gaan we ons aanpassen om zo veilig mogelijk op die vulkaan te leven?
Natuur is iets waar je geen grip op hebt, net als het weer. Dat moet je z’n gang laten gaan.
Dat de mensheid zoveel leefgebied heeft afgenomen van inheemse dieren, betekent niet dat wij dat gebied bezitten.
Wij denken dat wel, maar de natuurwetten en biologische input van het ecosysteem houdt zich nou eenmaal niet aan wat wij als mens willen.
We willen ook geen orkaan. Of overstromingen, of aardbevingen... dat kan je allemaal niet willen, maar zo is de natuur. Zo zie ik dat met de wolf ook. Dat is de natuur. We leven allemaal op 1 aardbol en moeten het met elkaar doen. Ook als daar schade onder vee of mensen mee beschoren is. Dat heet acceptatie.

Dat zijn allemaal geen vergelijkingen. Een Vulkaan kun je niet weghalen evenals een orkaan, aardbeving of vulkaan. Een wolf kun je wel verwijderen. Dat was 150 jaar geleden geen enkel probleem. Tegenwoordig is alles een probleem.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 19:17

Net op eenvandaag een item over de wolf.
Onder andere dat een natuurpark in Duitsland zijn medewerkers niet meer het bos in stuurt zonder dolk en pepperspray. Na een aantal nare ervaringen.
Ik weet niet hoe het in Duitsland met dolken zit maar pepperspray is daar vrij te koop. Maar zodra je dat mee neemt naar Nederland ben je strafbaar.
Lijkt me niet dat Nederland dat zou willen veranderen. Bovendien is pepperspray legaliseren nu ook niet bepaald wenselijk.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 11:41

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 14:07

speurneusc schreef:

Ik ben het volledig met dit artikel eens. Wanneer leren we nu eens van ervaringen uit het buitenland. Vooral dat de wolf zijn angst voor de mens verliest. Vroeger had men de beschikking over wapens om zichzelf en hun vee te vededigen. De wolf wist dat de mens dodelijk kon zijn.

Tegenwoordig is dat ondenkbaar. Het is in onze moderne maatschappij nu eenmaal zeer onwenselijk dat iedere halve zool een wapen op zak kan hebben. Zelfs Pepperspray is in Nederland verboden in tegenstelling tot Duitsland.

Kortom iedereen met een beetje gezond verstand moet toch al snel kunnen concluderen dat de wolf niet past in ons kleine dichtbevolkte landje. Je wilt gewoon niet dat iedere wandelaar bewapend het bos in moet. Er is hier gewoon geen plaats voor het wilde westen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 22:22

Aranel schreef:
In Amerika hadden we bearspray bij ons in de nationale parken. Kun je vast ook wel een wolf mee plat leggen :+

In Nederland dus strafbaar om in bezit te hebben.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 22:52

Laten al die zogenoemde "natuurbeschermers" in Nederland eerst eens stoppen met het verspreiden van leugens.
Een wolf kan wel degelijk mensen aanvallen en als die niets te duchten heeft van mensen zal die dat ook zeker gaan doen.
Er worden zoveel onwaarheden verteld door de mensen die graag mee willen doen met de grote landen op natuurgebied dat ze alleen al in dat opzicht bij mij in ieder geval alle geloofwaardigheid hebben verloren.

Kijk eens naar het buitenland. Dit is de waarheid over de wolf en dit staat ons op lange termijn te wachten.
https://youtu.be/nkXw9wi5sj8

Het is hetzelfde als bossen die plaats moeten maken voor heide terwijl bossen veel grotere hoevelheden CO2 kunnen opslaan dan heide gebieden.

We hebben de laatste jaren al zoveel debacles gezien mbt het Nederlandse natuurbeheer dat het volstrekt onverantwoord is om deze zelfbenoemde rangers nu ook met wolven te laten spelen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 16:39

sneeuwpop schreef:
De verandering is er omdat er postzegelparkrangers zijn die vinden dat de wolf niet geschoten mag worden, terwijl dit hiervoor wel gedaan werd. Ik heb nog geen goed argument gevonden waarom deze verandering goed zou zijn voor Nederland.

Daarbij worden deze postzegelparkrangers gesteund door Brussel. Hetzelfde instituut dat al heeft laten zien in kaboutertjes te geloven. In Ierland zijn leprechauns doormiddel van Europese wetgeving beschermd. leprechauns zijn verzonnen mythische wezentjes.

https://dragonlaffs.com/2013/05/08/lepr ... -8th-2013/

Helaas kan Nederland (Ook al zou Nederland het willen) weinig doen tegen dit idiote natuurbeleid. In Duitsland wordt met ook beperkt door de kaders van EU wetgeving. Het is wachten dat het gezond verstand in Brussel de overhand krijgt. Maar zolang dat men daar nog in kaboutertjes blijft geloven zie ik daar weinig gezond verstand.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 19:27

speurneusc schreef:
"ANGST VOOR DE WOLF; RUITERS EN PAARDENFOKKERS EISEN STEUN VOOR DE BESCHERMING VAN DE KUDDES".

<Speciaal voor de paardenmensen is dit artikel vertaald. Delen graag! Tijd voor actie vanuit de KNHS? Lees hier over de ervaringen collega paardenhouders in Duitsland, op zo'n ongeveer 200 á 400 kilometer van Nederland.
Leestijd +/- 5 minuten>

<vertaling GT> Wolven hebben reeds paarden verscheurd. Verenigingen bekritiseren dat aanbevolen beschermingsmaatregelen in de paardenhouderij onpraktisch c.q. niet uitvoerbaar zijn.

Hij is een gevreesde jager, slaat meestal toe in het donker en maakt geen onderscheid in grazende dieren: de wolf veroorzaakt momenteel problemen. Nadat de dit roofdier al meer dan 100 jaar van het toneel verdwenen is, heeft hij sinds het jaar 2000 officieel de bossen herbebost. Dierenrechtenactivisten zijn blij met zijn terugkeer naar Duitsland, boeren zijn bang voor hun vee. En veel paardenfokkers en ruiters staan ​​kritisch tegenover het roofdier. Tien paardensportverenigingen uit Noord-Rijn-Westfalen (NRW) hebben nu hun krachten gebundeld en zich tot de politiek gewend. Ze eisen een feitelijke dialoog. Hoewel de wolf al lang door NRW sluipt, blijven veel van hun vragen onbeantwoord.

Volgens de Natuurbeschermingsunie (Nabu) woonden vorig jaar 73 wolvenroedels, 30 paartjes en drie individuele dieren in Duitsland, de meeste in Brandenburg, Saksen en Nedersaksen. Twee wolven zijn momenteel gevestigd in NRW: The Schermbecker Wolf GW954f en haar Senner-soortgenoot GW1044f. Andere dieren werden gespot op de "doortocht". Op 1 oktober 2018 wees het land het wolvengebied Schermbeck in het district Wesel aan de Neder-Rijn aan en op 20 december nog een gebied in Senne in het district Gütersloh. In deze gebieden en de "bufferzones" daaromheen ontvangen boeren financiële steun van het land voor maatregelen ter bescherming van kudden. In april heeft het ministerie van Milieu een andere bufferzoneaangewezen aan de grens met Rijnland-Palts.

Ruiters worden bij wolvenaanvallen op een speciale manier getroffen.

De angst voor het roofdier is groot onder ruiters. Want voor hen is het paard veel meer dan een boerderijdier. De auteurs van het "position paper" een beroep op de politiek, dat er rekening wordt gehouden dat veel kinderen in de paardensport actief zijn. Ze zouden hierdoor bijzonder hard getroffen, wanneer ze hun geliefde partner plotseling en op wrede wijze moeten te verliezen: "Wij wijzen erop dat ongeveer de helft van de meer dan 150.000 georganiseerd hippische sporters kinderen en jongeren zijn in de Noordrijn-Westfalen clubs. Niets en niemand bereidt hun voor op de mogelijkheid van een traumatiserende ervaring, dat een van de meest geliefde paarden of pony's kan worden gedood door een wolf plan of worden verwond. "

Tot nog toe domineerden verscheurd schapen en geiten de debatten van de wolven voor- en tegenstanders. Maar er is allang aangetoond, dat wolven ook gevaarlijk kunnen zijn voor paarden. Onlangs in februari ('19) verscheurde een roedel het IJslandse veulen Snot op de boerderij Hrafnsholt in Nedersaksen. En in Saksen-Anhalt vielen twee Koniks ten prooi aan Wolven-aanvallen, zoals een DNA-analyse bevestigde.

Beschermende hekken zijn problematisch in de paardenhouderij

Speciale hekken kunnen grazende dieren beschermen tegen aanvallen van wolven. Die, aldus de kritiek van de verenigingen en deskundigen, voldoen echter niet aan de omheinings specificaties voor paddocks vanuit het federale ministerie van Landbouw. Paarden kunnen daar gemakkelijk met de benen inkomen en zich verwonden. Het gevolg: weilanden moeten dus twee keer worden omheind. "Serieus te nemen "wolfswerende" afrasteringen kunnen alleen worden gerealiseerd, als er een tweede hek buiten de paardenvriendelijke omheining wordt gebouwd", aldus de verenigingen. Of dergelijke dubbele hekken überhaupt (vergunningsgewijs) zouden worden goedgekeurd, was echter onduidelijk. Bovendien zouden de wolfwerende afrasteringen andere wilde dieren "buitengesloten" houden, die anders ook voedsel zoeken in de weiden.

En met de constructie van een hek is het nog niet genoeg. Om de dieren echt te beschermen, moet onder de onderste draden ze regelmatig worden gemaaid. Hiervoor en voor de eventuele reparatiewerkzaamheden, eisen de auteurs financiële steun van de staat. Op dit moment dekt deze alleen de kosten van hekconstructie. (NB: in Nederland zijn nog géén vergoedingen beschikbaar!). Tegen een nachtelijke opstallen van de paarden als een alternatief voor het hek staan de verenigingen ook kritisch, omdat het in de praktijk vaak nauwelijks te implementeren is. (Noot red: ook in Duitsland is de laatste decennia veel geïnvesteerd, voor diervriendelijke weidehouding, 24/7 weidegang, en "open-stal houding")

Honden beschermen paarden tegen de wolf

Om haar volbloed Arabieren te beschermen tegen wolven, gaat fokker Beatrix Hewig van Hennef haar eigen weg in het Rhein-Sieg district. Sinds drie jaar beschermen honden haar kuddes. "De beslissing om kuddebeschermingshonden op te laten halen, kwam in 2016, toen het wolvenmannetje uit Cuxhaven twee geiten op ongeveer 20 kilometer afstand verscheurde", herinnert ze zich. Sindsdien kwam de wolf steeds dichterbij haar paarden, en werd slechts 15 kilometer verderop meerdere keren gezien. Vanwege de dichte bebouwing en de hoge weidedieren dichtheid in Noord-Rijnland-Westfalen, gelooft ze dat wolven snel gevaarlijk kunnen worden voor paarden. "Ik voel het als mijn plicht mijn paarden te beschermen", benadrukt Hewig. En daarom heeft ze hulp ingeschakeld: "Daar ik werk en niet steeds ter plaatse ben, was dat een reden om deze honden bij de paarden te houden."

Om deze constructie voor honden- en paardenarbeid echter stressvrij te laten functioneren, moeten enkele voorwaarden worden voldaan. Want de robuuste honden, die het hele jaar door leven met de kudde die aan hen is toevertrouwd, zijn zeer onafhankelijk. Ze nemen hun eigen beslissingen, zelfs over wie ze als indringer ervaren en afweren. Ze kunnen daarom met stress op het openbare verkeer reageren. Beatrix Hewig heeft daarom haar Macedonische herders vanaf het begin aan het feit gewend, dat er ook vreemden in de tuin zijn, ook omdat ze op infodagen zich presenteert met de honden. Andere honden zijn niet toegestaan, mijn honden zouden de dieren "als gevaar en indringers" zien.

Volgens Hewig is het houden van honden niet uitvoerbaar in pensionstallen omdat er een constante verandering in de kudde is. "Dan zijn er problemen, want telkens moeten de honden een nieuw paard herkennen als protegee. Zolang dat niet het geval is, wordt het eerder herkend en geblaft als een indringer", legt de Arabieren fokster uit. Onproblematisch is echter de geboorte van veulens. Die zouden onmiddellijk worden geaccepteerd en beschermd door de honden. Voor fokkers met een vaste kudde is het volgens Hewig daarom zeker zinvol, deze aan de grote honden toe te vertrouwen.

Paarden zijn waarschijnlijk niet bang voor wolven

De verenigingen benadrukken dat bedrijven, ondanks beschermende maatregelen, toch bang moeten zijn voor wolvenaanvallen. Nedersaksen's Working Group "paard en wolf" waarin onder andere deskundigen van Nabu, het paard land Niedersachsen GmbH en de Universiteit van Hildesheim samenwerken, is tot de conclusie gekomen dat "met name veulens en jonge dieren worden beschermd". Een lange termijn studie moet nu licht te werpen, op hoe paarden reageren op wolven. In het najaar van 2018 stelden onderzoekers van Baden-Württemberg School of Economics en Milieu in Nürtingen Wild camera's op een weiland in de wijk Nedersaksen Celle. De bewegingen van de paarden die daar wonen, worden vastgelegd met GPS.

"We hebben waargenomen dat de paarden geen paniek vertonen wanneer een wolf verschijnt - misschien zijn ze denken dat hij een grijze herder is," zei de studieleider, Konstanze Krüger, kort na de start van het project 'Cavallo'. Op dat moment verwachtten de experts dat dit met de tijd zou veranderen en dat de natuurlijke beschermende reflexen van de paarden in de weide weer zouden ontwaken. Want bij de wolf aanvallen in Saksen-Anhalt werden alleen veulens verscheurd, van wie de moeder nog niet lang in wolf grondgebied geleefd had, en die vermoedelijk geen angst voor dit roofdier zou hebben getoond.

Deze theorie lijkt zich tot nog toe niet te bevestigen, zoals Krüger in een gesprek met "koninkrijk paard" vertelt.. "We staan ​​aan het begin van ons onderzoek en het feit is, dat de wolf zich sneller verspreidt dan we dachten", verklaart de dierenarts. Omdat de roofdieren momenteel vaak nog alleen reizen, schat ze het risico voor aanvallen op volwassen paarden als laag in. Echter, veulens en jaarlingen passen ook perfect in het voedselpakket van de Wolf. "We weten niet of een hele roedel mogelijkerwijs gevaarlijk kan zijn voor een volwassen paard," vervolgt ze. Daar wolven binnen hun eigen roedel hun eigen jachtpraktijken ontwikkelen, is het goed denkbaar dat sommige roedels na verloop van tijd op de huisdieren in plaats van wild gaan specialiseren .

Verenigingen (van paardenhouders) bekritiseren het gebruik van vrijwillige wolvenadviseurs

Problematisch is naar de mening van verenigingen het documenteren van wolvenaanvallen. Om voor een ​​vergoeding in aanmerking te komen, moet een door het Staatsagentschap voor het milieu (Lanuv) aangestelde deskundige langskomen en genetische sporen (DNA) verzamelen. Toch is dit echter Wolf consultants zijn louter vrijwillige basis. De federaties zijn bang dat ze in geval van twijfel niet op tijd kunnen zijn om bruikbare monsters te nemen. De betrokkenheid van sommige adviseurs bij organisaties die pleiten voor de bescherming van wolven, classificeren ze ook als dubieus. Vooral in emotioneel geladen situatie, is het belangrijk "om het vertrouwen van de getroffen veehouders in de neutraliteit van het plan protocollen ondersteunen".

Een wolvenaanval, zelfs als geen enkel dier schade wordt berokkend, kan ernstige gevolgen hebben voor paardeneigenaren. Want als betrokken dieren op de vlucht in paniek van de weide vluchten en een ongeval veroorzaken, dan wordt de eigenaar daarvoor verantwoordelijk gesteld - zelfs als alle voorzorgsmaatregelen zijn genomen. Omdat paarden worden geclassificeerd als "luxe dier", kunnen private eigenaren niet worden verlicht door de risicoaansprakelijkheid (dwz aansprakelijkheid voor schade veroorzaakt door niet de schuld van de aansprakelijke partij)(Noot red: dit betreft de Duitse situatie). Onder deze regeling vallen ook paardensportclubs. De auteurs willen graag, dat ook dit aspect in de bredere discussie zal worden her-overwogen.

Tekst: Lena Reichmann DELEN; GRAAG!!! Volg Nowolves op Facebook, of praat mee op "Discussieplatform Nowolves".

Dit is nu wat ik bedoel. In Duitsland is er een kleine ramp gaande. In Nederland blijft men in de sprookjes van een stel postzegelparkrangers geloven dat het allemaal wel mee zal vallen. Dan te bedenken dat Nederland nog veel dicht bevolkter is dan Duitsland.

In het buitenland is re zien wat voor problemen de wolf geeft. De geschiedenis heeft ons geleerd wat de wolf betekend maar in Nederland blijft men naief.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 13:42

Anne_GTI schreef:
Popstra schreef:
ik zou er geen problemen mee hebben als een boer een wolf af schiet. Zou het zelf ook zo doen.
Het is echt geen sprookje die beesten die je vee, veulen of hond verscheuren.

Snap ook niet dat mensen vol ongeloof naar bronnen van dit soort verhalen vragen. Denken ze nu echt dat men dit verzint?? Het is al jaren een probleem in delen van Europa.

Ach, het is de realiteit dat je met een goed geoliede publiciteitscampagne hele volksstammen op het verkeerde been kan zetten. In 1996 werd er al gewaarschuwd dat de OVP een ramp in wording was door de boeren daar in de omgeving. Het duurde nog meer dan 20 jaar voordat er eindelijk eens wat ogen open gingen.

Het mooie sprookje "de nieuwe wildernis" vertraagde alleen maar.
De documentaire over de wolven in Yellowstone plaats ik in dezelfde context.

En hoeveel acties waren en niet voor nodig voordat men eindelijk wat ging veranderen in de OVP. Ik heb dat kaalgevreten weiland vaak vanuit de trein gezien. Het was schandalig om te zien. Zoveel verwaarloosde dieren op 1 hoop. Maar die postzegelparkrangers weigerden er ook maar iets aan te doen. En nu willen ze een nog grotere ramp veroorzaken. Volgens mij zijn het gewoon een stel sadisten met elkaar.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 13:45

Popstra schreef:
Snap ook niet dat mensen vol ongeloof naar bronnen van dit soort verhalen vragen. Denken ze nu echt dat men dit verzint?? Het is al jaren een probleem in delen van Europa.

Dit topic staat vol met bronnen. Blijkbaar lezen ze niet eens.