Pezen gevuld na de training

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Fabster

Pezen gevuld na de training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-17 00:09

Even een vraag aan de mensen die ervaring hebben met endurance/vetgate.

Ik train mijn pony op ong 20 km. Dat is echt heel langzaam opgebouwd. We zijn ongeveer 2,5 jaar bezig en we doen het niet eens op endurance-snelheid.

Nu heeft mijn pony na de rit soms last van wat vulling op de pezen in de voorbenen, na een rit van 20 km. Het is verder niet warm, ze loopt niet kreupel, ligt niet opvallend vaak. Het is ook altijd de volgende dag weer weg.

De osteopaat zei: hou t maar even in de gaten.
Maar ik weet echt niet wat ik er mee aan moet. Komt dit vaker voor? Is dit een reden voor afkeuren in de vetgate (niet dat ik ambities heb, maar ik probeer achter de ernst te komen).

Kent iemand dit? Wat moet ik er mee doen? Wordt dit alleen maar erger?

Veel vragen, dus.

Fabster

Re: Pezen gevuld na de training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-17 08:51

Ah, de hoefsmid komt volgende week. Dus ik kan het met hem even overleggen. Uitstappen doe ik de laatste 2-3 km van de rit. Dat zou dan toch voldoende moeten zijn, toch? En waar stap jij uit in water, dan? Nou is die van mij niet gek op water, maar buiten dat zou ik niet weten waar ik zou kunnen uitstappen in water.

Ik moet er ook wel bij zeggen, dat de benen niet direct na de rit zijn opgelopen, maar even daarna. Koel ik dan meteen na de rit of na een uur, wanneer de benen wat opgelopen zijn?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-17 11:24

De pees is over de hele lengte pijpbeen dan wat gevuld. Echt niet dik hoor. Je voelt het wel, maar op het oog valt het niet direct op. Ik weet eigenlijk niet of ze dat ook in de winter heeft of alleen als het warm is. Daar zal ik op moeten gaan letten.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-17 12:09

Er is alleen iets te zien een paar uur na de rit. Verder niet. Dat maakt t lastig. De osteopaat houdt haar bij en was er toevallig een uur na mijn rit. Zij had t over steunkousen. Volgende week komt de hoefsmid, dus die heb ik ook gevraagd om er naar te kijken. En uiteraard ga de DA ook vragen naar raad. Maar meestal is er dus niks te zien.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-17 15:59

Dat ga ik in ieder geval doen

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-17 13:47

Net de DA gesproken en die denkt ook dat er weinig aan de hand is. Zolang het snel vanzelf weg gaat, geen pijnreactie geeft, niet warm aanvoelt, lijkt er weinig aan de hand. Kan door het warme weer komen. Wel advies om te koelen. Zaterdag komt de hoefsmid. Mag hij er ook nog even naar kijken.

Gisteren klein rondje gedaan van 7,5 km. Bij a alles gestapt, want dochter was mee en dat is niet zo n snelheidsduivel. Bij terugkomst niks. Na 2 uur gevulde benen (maar niet zichtbaar. Je moet echt voelen), na nog eens 2 uur rechtsvoor weer normaal. Linksvoor nog gevuld. Maar volgende ochtend weer normaal.

Mss is het wel gewoon de warmte. Ik weet niet of ze bet ook in de winter had. Ik hou t maar gewoon in de gaten en zal t koelen na het rijden.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-17 16:35

Waar zit DA van Toorn?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-17 17:56

Ik rij niet met beschermers, dus dat kan t niet zijn.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-17 17:58

Op de foto zie je er niks van. Het is echt niet enorm dik. Maar bet zit er (soms) wel. Heb bij de laatste training vóór en na de training gekoeld. Toen ging het goed. De hoefsmid heeft de stand iets veranderd. Dus ik hoop dat dat m gaat doen.

Bij overbelasting moet t toch ook wel warm zijn?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-17 07:51

Dat doe ik ja. Maar bij een fikse blessure moet je toch wel iets merken?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-17 08:45

Gister nog eens laten kijken en ook deze DA kon niks ontdekken. Geen gallen, geen onregelmatigheden, niks. Nou heb ik geen scans laten maken, maar voorlopig hou ik t maar goed in de gaten. Ik kan helaas niet even de zomer uit zetten om te kijken of ze bet in de winter ook heeft.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-17 09:15

Dat uitstappen en koelen doe ik. Dan is het inderdaad veel minder, tot niet. Maar hoe doe je dat met die klei? Ik heb t nl in huis. Maar laat je het opdrogen of gaat er en plastic omheen om het nat te houden?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-17 14:40

Tnx. Ik ga dat eens proberen. Was net bij de DA en even overlegd. Zij adviseerde even deze week af te wachten, want de temperaturen gaan omlaag. Als het dan niet over is, even een scan. Dus dat doe ik dan ook maar.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-17 18:12

Ik heb haar nu ook stil staan. Als het niet snel helemaal weg is, komt er een scan.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-17 09:48

As dinsdag heb ik een afspraak voor een scan. Ze staat tot nu toe stil. Bij koel weer is de pees ook droog. Bij warm weer meer gevuld. Dus ik verdenk haar meer van een lymfeprobleem. Maar die pezen wil ik wel graag uitsluiten, dus dat doen we in ieder geval.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-17 12:23

Hier loopt ze al 24/7 buiten (paddock paradise), dus stalbenen zullen het niet zijn. Maar ze vullen bij haar ook zonder training. Maar alleen bij warm weer. Dus het lijkt wel op lymfeproblemen. Een kennis van mij doet ook lymfedrainage, dus als de scan goed is, ga ik haar eens inzetten.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-17 15:44

Net laten scannen en alles keurig netjes. Ook de DA denkt aan een probleem met de lymfen. Dus daar gaan we eens naar kijken. Ben wel opgelucht.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-17 07:25

Een kennis van mij doet lymfedrainage en ook iets met lymfetape. Zal haar eens vragen. Maar even na augustus. Ik ga eerst op vakantie. Maar zij zei dat ze er wel iets mee kon. Dus ben benieuwd.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie