FAQ - lees dit eerst aub door als je 'nieuw' bent

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Apple
Moderator Informatief
May the horse be with you!

Berichten: 71981
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

FAQ - lees dit eerst aub door als je 'nieuw' bent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-05 10:38

In de loop der tijd is er op Bokt veel over endurance geschreven. Omdat steeds dezelfde vragen terugkeren, volgt hier een lijstje met vaak gestelde vragen, topics en links naar sites over endurance.

Wat kost endurancerijden?
Het lidmaatschap van de KNHS Endurancevereniging (vroeger de DER) is altijd noodzakelijk. Dit kost € 51,- per jaar (€ 46,- bij automatische incasso). De KEV fungeert als rijvereniging voor enduranceruiters. Je hoeft (daarnaast) dus geen lid te zijn van een lokale rijvereniging of ponyclub. Ben je dat wel en wil je endurancewedstrijden gaan rijden, dan is het toch noodzakelijk om ook lid te worden van de KNHS Endurancevereniging.
Als je al een startkaart hebt voor dressuur/springen/SGW, dan hoef je geen aparte endurancestartkaart aan te vragen. Heb je nog geen startkaart en wil je alleen endurancewedstrijden rijden, dan vraag je een specifieke endurancestartkaart aan bij de KNHS. Deze kost € 24,- per jaar.
Bovendien zijn er eenmalig registratiekosten voor je paard (€ 20,80) of pony (€ 14,75) en voor jezelf (€ 2,90) en er worden behandelingskosten per factuur in rekening gebracht: € 2,65.
Het eerste jaar ben je dus ruim € 100,- kwijt, ieder volgend jaar betaal je alleen het lidmaatschap van de KEV en de startkaart (samen ongeveer € 75,-).

Het inschrijfgeld per wedstrijd is meestal € 23,- tot 26,- voor klasse I-wedstrijden en een paar euro meer voor klasse II-wedstrijden. Vanaf klasse III-wedstrijden is het inschrijfgeld nog (iets) hoger, maar dan is het vaak gesplitst in een gedeelte inschrijfgeld en een gedeelte startgeld. In dat geval ben je alleen je inschrijfgeld kwijt als je niet kunt starten. Voor alle andere wedstrijden geldt: inschrijven = (vrijwel) altijd je inschrijfgeld kwijt zijn, ook als je paard of jij een geldige (medische) reden heeft waardoor je niet kunt starten.

Hoe zit dat nou precies met die startkaarten?
Je kunt endurancerijden met een speciale endurancestartkaart of met de startkaart die je bijvoorbeeld al voor dressuur/springen/SGW hebt. Als je alleen met je eigen paard rijdt, is één startkaart voldoende. Heb je geen eigen paard en rijd je op een paard van een ander, dan moet je zelf een startkaart voor jou en dat paard aanvragen. Heb je wel een eigen paard, maar wil je ook het paard van je vader/zusje/buurvrouw/collega eens uitbrengen, dan zal dat paard een eigen startkaart moeten hebben (voor dr/spr/sgw of voor endurance) of je zult dan alsnog een extra startkaart voor jou met dat paard moeten aanvragen. Met andere woorden: zowel jij als het paard moeten op een startkaart staan - samen op één kaart of ieder op een eigen kaart.

En als ik nou in de kennismakingsklasse wil starten?
Dan hoef je het bovenstaande allemaal niet te doen. Sterker nog: als je in de kennismakingsklasse wilt rijden, dan hoef je geen lid te zijn van de KEV, maar wel van de KNHS. Kennismakingsklasse mag je onbeperkt rijden.

Hoe moet ik mijn paard trainen?
Kijk hiervoor eens op de verschillende hieronder genoemde (wedstrijd)sites. Hier staan enkele heel bruikbare beginnersschema's op. Neem in ieder geval de tijd, bouw voldoende rust in, en onderschat endurance niet. De vaak geciteerde stelregel dat een paard dat dagelijks een uur dressuur loopt makkelijk een klasse I uitloopt, geldt zeker niet voor ieder paard. En vergeet daarbij de conditie van de ruiter niet: ook die moet wel minimaal 2,5 tot 3 uur in het zadel kunnen blijven zonder z'n paard te gaan hinderen tegen het einde van de rit.

Hoe moet ik mijn paard voeren voor de endurance?
Ieder paard is anders en iedere sport stelt zijn eisen. Ruwvoer is in ieder geval de basis van goed voeren. De huidige tendens in onderzoek lijkt te zijn dat vet voeren (olie, EM-mix) voor veel paarden goed werkt en beter is dan koolhydraatrijk voer. Relatief eitwitrijk voer kan nuttig zijn wanneer een paard nog veel spieren moet opbouwen. Eiwit heeft in ieder geval niet meer zo'n negatieve klank als enkele jaren geleden, toen eiwit als dé boosdoener voor hoefbevangenheid gold. Vele kilo's krachtvoer voeren is in ieder geval niet gebruikelijk en meestal niet noodzakelijk.
Een specifiek probleem van endurancepaarden kan verzuring zijn. Het extra voeren van vitamine E en seleen als supplement kan helpen dit probleem te voorkomen of op te lossen. Doe dit met beleid en liefst onder begeleiding van iemand die er verstand van heeft. Een overmaat aan vitamine E en seleen is giftig!
Voor de rest geldt: het oog van de meester... Kijk dus goed naar je paard en voer met beleid.

Training endurance
Zie hier



Een aantal nuttige topics over endurance:
[WD] Endurance, hoe moet je beginnen?
[HK] Endurance wie heeft er ervaring?
[WD] Endurance
[VMR] Wie rijdt er endurance?
[WD] Hoe lang trainen de endurance ruiters?
[WD] Wat vinden jullie van endurance?
[WD] Endurance en groomen
[WD] Endurance wedstrijd
[WD] Endurance-vraagjes
[WD] Ik ga op Endurance en neem mee...
[TEN] Voorbereiding + de dag zelf

Officiële internetsites van verenigingen:
Site van de KNHS

Internetsites van wedstrijden:
LET OP: niet iedere wedstrijd heeft een eigen internetsite. Er zijn dus meer wedstrijden dan hieronder genoemd staan. Een compleet overzicht van alle wedstrijden in Nederland is te vinden op de internetsite van de KNHS Endurancevereniging: klik HIER voor de wedstrijdkalender.
Sprengenrit (Laag Soeren)

Internetsites van enduranceruiters en -liefhebbers:
Site van Anita Lamsma
Site van Joan Eikelboom
Site van Lotje Moerdijk - tevens informatie over TREC
Site van Guinnifer Fuld
Site van Suzanne Pen hier vind je veel beginnerstips


Algemene endurancesites:
http://www.endurance.net
http://www.endurancesport.net/


Bovenstaande informatie is samengesteld door Ibbel, Karin en NienkeMulder.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 11-05-19 23:16, in het totaal 8 keer bewerkt
Reden: check 11-5-2019


WendyBZ

Berichten: 12865
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:43

Hieronder een lijst met veelgestelde vragen en nuttige links met betrekking tot TREC.

Wat is TREC?
TREC staat voor Techniques de Randonée Equestre de Competition en komt oorspronkelijk uit Frankrijk. Het is ontwikkeld als een test voor ruiters die een paard wilden huren om trektochten te maken. Het komt er op neer wie er het beste met zijn paard een tocht door de natuur kan maken en de hindernissen die je onderweg tegenkomt goed en veilig neemt.
TREC bestaat uit drie onderdelen: de POR, de MA en de PTV.
De POR (Parcours d'Orientation et de Régularité) is een orientatierit van ongeveer 25 km (T1) en deze mag je in equipe (groepje van 2-3 mensen) rijden. Je neemt de route over op je eigen kaart en moet deze dan rijden. Onderweg kom je controleposten tegen, tussen de controleposten in heb je een bepaalde snelheid waar je je aan moet houden, tussen de 6 en 12 km/u. In de hogere klasses krijg je ook opdrachten met kompas (grid/azimuth).
De MA (Maîtrise des Allures) is een gangenproef. Op een uitgezet traject van 150m lang en 2m breed moet je zo langzaam mogelijk heen galopperen en zo snel mogelijk terug stappen. Hoe langzamer de galop en hoe sneller de stap, hoe meer punten je krijgt. Valt je paard in een andere gang, dan ben je je punten kwijt. De MA is voor alle klasses hetzelfde. De T1, T2 en de T3 ruiters leggen dus allemaal dezelfde afstand af en hebben dezelfde puntentelling.
De PTV (Parcours en Terrain Varié) is een vaardigheidsparcours met 16 hindernissen. Dit zijn hindernissen die je in de natuur tegen zou kunnen komen tijdens een rit zoals een brug, een heken open- en dichtdoen, rechts opstappen, een boomstam springen en een waterpassage. Wanneer je een hindernis tegenkomt die je niet wilt of kunt nemen, dan kun je deze gewoon overslaan. Je wordt niet gediskwalificeerd, maar je krijgt geen punten voor dit onderdeel.


Wat kost het om TREC wedstrijden te rijden?
Voor Nederlandse wedstrijden betaal je meestal zo'n 35 euro. Wel zijn er vaak bijkomende kosten. Veel van de TREC wedstrijden zijn meerdaagse wedstrijden en ben je nog wel wat kwijt voor de overnachting. Kamperen bij een paddockje waar je je paard in hebt staan is vaak de goedkope optie. Als je luxer wilt is er vaak een mogelijkheid tot het huren van een stal en slaapaccomodatie in de buurt voor jezelf.


Heb je een startkaart nodig om TREC te rijden?
Voor de (kennismakings)klasse T1 heb je geen startkaart nodig, er geldt wel een limiet voor het aantal starts in de T1, namelijk maximaal 3x waarvan maximaal 2x in 1 jaar. Vanaf T2 en hoger moet je lid zijn van de TREC-Club Nederland. Bij dat lidmaatschap zit automatisch een startlicentie die geldig is in Nederland en buitenland. De startlicentie is persoons gebonden is en niet combinatie gebonden, je kan dus zo met een ander paard starten.


Hoe moet ik mijn paard trainen?
TREC is vooral hoe goed je je paard tijdens trektochten onder controle hebt. Veel buitenrijden kan dus al schelen. Er zijn wel bepaalde onderdelen die je extra kan oefenen zoals de MA, dat je traint om langzaam te galopperen en snel te stappen. Ook voor de PTV kan je 'vreemde' hindernissen oefenen zoals de laaghangende takken en bruggetjes.
Er zijn in Nederland verschillende trainingslocaties waar je zowel voor de POR als voor de PTV kan trainen. Ook biedt de TREC Club Nederland kaartleescursussen aan.


Wat heb ik nodig om TREC te rijden?
In principe ben je met elke soort optoming welkom, als deze maar diervriendelijk is. Wel heb je in de T2 voor de POR een zadeltas nodig, voor je verplichte bepakking.


Waar koop ik spullen voor TREC?
Speciale artikelen die je gebruikt tijdens TREC wedstrijden kan je in verschillende webshops kopen.
http://www.goedhard.nl
http://www.hippogriff.nl
http://www.horseandlady.nl
http://outdoorruitersport.nl/ > winkel in Bennekom


Handige TREC topics op Bokt:
[HK] TREC!
[HK] TRECtopic II: Wij TRECen door in deel 2!
[TEN] Materiaal Trec/Endurance hoofdstellen
[TEN] trec wedstrijden


Officiële internetsites van de vereniging
http://www.trec-club.nl/ Nederlandse TREC vereniging
http://www.trecbelgium.be Belgische TREC vereniging
http://www.trec-deutschland-ev.de Duitse TREC vereniging
http://www.ffe.com Franse Hippische Federatie
http://www.fite-net.org International Federation of Equestrian Tourism (waar TREC onder valt)


Internetsites van TREC trainingslocaties en andere TREC-gerelateerde dingen:
- http://www.lotjemoerdijk.nl TREC en WE lessen
- http://www.trec-lessen.tk TREC lessen Margot Olthuis
- http://www.trecgo.come2me.nl TREC lessen Mirjam Nelisse
- http://www.trecnoord.nl TREC lessen Wendy Koekoek
- http://www.fotoscheepen.nl Jolanda Scheepen, fotograaf op vrijwel alle TREC wedstrijden


Specifieke TRECfora:
http://trec-club-nederland.actieforum.com/index.htm

Bovenstaande informatie is samengesteld door WendyBZ. Heb je aanvullingen, dan kun je die via PB aan Ibbel of Apple toesturen.
Laatst bijgewerkt door Apple op 25-06-12 16:14, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: update

lindake
Berichten: 11269
Geregistreerd: 29-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 13:42

Uit topic: [TEN] Informatie met betrekking tot endurance
Nuttige tips i.v.m endurancetrainingen kunnen doorgestuurd worden naar Ibbel of Apple.

Lenneke_ schreef:
Trainen met de hartslagmeter

‘Train slimmer, niet harder’ is het motto van Cees van Beckhoven van ‘Heart for horses’ en vader van Nederlands kampioen enkelspan pony’s Dirk van Beckhoven.
“Het gebruik van een hartslagmeter is een hulpmiddel bij ons streven paarden optimaal te managen”, verteld hij. “In de eerste plaats denk ik daarbij aan het welzijn. Daarnaast train je gericht, waardoor je de prestaties verhoogd.” Het belangrijkste ingrediënt van elk trainingsprogramma is de mate van inspanning. Te lang en te had trainen is een uitnodiging voor blessures en oververmoeidheid. Trainen met een te lage inspanning heeft weinig effect. Hartslagmeting is de graadmeter voor efficiënt en verantwoord trainen.
“Door de hartslag van een paard te monitoren tijdens de training krijg je een idee van de conditie en de hersteltijd”, legt fysioloog dr. Eric van Breda uit. “Tijdens de training pompt het hart bloed van de longen, waar het zuurstof opneemt, naar de spieren, waar de zuurstof als brandstof gebruikt wordt. Hoe zwaarder de training, des te meer brandstof de spieren nodig hebben en hoe harder het hart moet werken om zuurstofrijk bloed ronde te pompen. Is je paard in goede conditie, dan kan zijn hart elke harstalg meer bloed rondpompen. Het hart hoeft dan minder slagen te maken. Hoe minder slagen het hart hoeft te maken, hoe langer het meegaat.
Overigens is het niet zo, dat de hartslag in rust daalt wanneer de conditie stijgt. Bij mensen werkt dit zo, bij paarden niet. In de top van iedere discipline is steeds meer en betere training nodig om het paardenlichaam aan de eisen van het steeds zwaarder wordende proeven te laten voldoen.

Elektronische hartslagmeter
Vroeger mat men de hartslag van een paard met een stethoscoop of met de vingertoppen aan de kaakslagader. Onpraktisch en vaak niet accuraat. Bovendien was het meten van de hartslag tijdens de training onmogelijk. Tegenwoordig loop je voor de helft van de prijs van een goede stethoscoop een elektronische hartslagmeter. “het principe van deze elektronische hartslagmeter is simpel”, legt van Beckhoven uit. “Het paard draag een transmissieriem, de trainer of ruiter draagt een ontvanger om de pols. Wanneer de training begint, schiet de hartslag omhoog
De transmissieriem neemt de elektrocardiogram (ECG) waar en stuurt een signaal naar de polsontvanger, waarop de hartslaggegevens verschijnen. “Zelf met de hartslagmeting aan de gang gaan is mogelijk, maar een trainingsprogramma samenstellen op basis van hartslagmeting kan beter gebeuren onder begeleiding. “Allereerst schatten we de maximale hartslag van een paard. Vervolgens wordt getraind op een bepaald percentage van deze hartfrequentie”, verteld van Brad.
“Hierdoor werk je heel gericht aan de prestaties en conditie van je paard. De maximale hartslag is overigens bij een paard niet nauwkeurig vast te stellen. Beter is het met behulp van een melkzuurcurven het punt waarop het lichaam het moeilijk krijgt vast te stellen. Vervolgens trainen we rondom dit punt op basis van de hartfrequentie die daarbij hoort”.
De maximale hartslag verschild per ras. Bij warmbloeden ligt dit punt rond de 220, terwijl de maximale hartslag bij volbloeden op kan lopen tot 250 slagen per minuut. “De hoogte van de hartslag verschild sterk per paard”, weet van Breda. “Voor hartslagmeting bij paarden werken we dus niet met standaardwaarden, maar bekijken we elk paard afzonderlijk. In stap varieert de hartslag tussen de 40 en 75, in draf is die 75 tot 125 en tijdens galop kan de hartslag tot boven de 180 komen.”

Intervaltraining
Een belangrijke waarde is de herstelperiode. Hoe lang doet een paard erover om zijn hartslag weer onder de 80 te krijgen als je gaat stappen. Bij intervaltraining kont dit duidelijk naar voren.
Vaak gebruikt men tussen twee intervallen herstelperiodes van drie tot vijf minuten. Daarbij is maatstaf dat de hartslag aan het eind van de herstelperiode tot onder de 80 slagen per minuut moet zijn. Is dit niet het geval, dan betekend het dat de training te zwaar is of je paard langer moet herstellen. “Zo mat ik eens de hartslag van een springpaard bij een intervaltraining,”verteld van Breda. “De herstelperiode werd na verloop van tijd steeds korter. Dit betekend dat de spieren efficiënter waren geworden en de conditie verbeterd.”
Over de betrouwbaarheid van de hartslagmeter zijn zowel Cees als Eric het eens. “Heel betrouwbaar,”meent Cees. “Waar je wel rekening me moet houden zijn factoren als luchtvochtigheid, bodem en spanning. Je ziet soms zelfs dat de hartslag van een paard stijgt wanneer de ruiter nerveus wordt.”Training op basisi van hartslagmeting wordt vooralsnog veel gebruik in de eventing- en endurancesport, maar ook in de men-, spring- en dressuursport is de hartslagmeter in opkomst.
“Verder vind ik dat iedere paardenhouder de basiswaarden van zijn aard moet kennen”, zegt van Beckhoven.
“De rusthartslag van een paard varieert van 25 tot 40”, vult van Breda aan. “Stress, pijn en ziekte kunnen de hartslag verhogen.
Hartslagmeting is een uitstekende manier om je paard te leren kennen. Wanneer de hartslag dagelijks op 28 meet, weetje dat er iets mis is wanneer de meter op een op 50 staat. Een kwestie van ‘ken uw paard’.”

Melkzuur- en hartfrequentiecurve om het omslagpunt waarop het lichaam het zwaar krijgt te bepalen.
Met behulp van een rekenprogramma wordt het omslagpunt berekend. Hier hoort een hartslagfrequentie bij, waar de training vervolgens op wordt afgestemd. Omdat e training het omslagpunt kan veranderen wordt deze test minimaal twee tot drie maal per jaar afgenomen.
http://www.heartforhorses.nl


scoxxx schreef:
De aangegeven hartslagwaarden zijn gebaseerd op de waarden van mijn paardje Cenny, dewelke een maximale BPM heeft van 211 en een aërobe/anaërobe drempel van 175.

Warming-up: het doel van de warming-up is niet alleen lichamelijke maar ook geestelijke voorbereiding voor beiden natuurlijk ;-). De lichaamstemperatuur en met name die van de spieren worden verhoogd. Hierdoor worden allerlei betrokken processen in het paardenlijf, efficiënter verlopen en dus rendement training hoger. Plus natuurlijk kans op blessure’s duidelijk verlagen.

Hoe = 10 tot 20 minuten stappen om voorts 10 minuutjes rustig drafje (iniminie versnellinkjes). Je kan ook denken aan wat losmakende oefeningen zoals laag hoofd en nageeflijk (Anky van Grunsven-methode). Door deze laag en nageeflijk wordt paard ook een stuk rustiger in zijn hoofd en daarbij is het een goede “discipline”- oefening.

Duur = afhankelijk van de soort training daaropvolgend. Bij een rustige duurloop is heel langzaam starten voldoende. Als voorbereiding op een intervaltraining moet je 15 minuten uittrekken (je gaat immers zwaar werken boven de aërobe/anaërobe drempel bij intervaltraining).
Bij koud weer ook meer tijd voor een warming-up.



A.) Duurlooptraining

Bij duurlooptraining wordt er gelopen in eenzelfde tempo, dus zonder onderbrekingen en tempowisslingen

Bij vermelde hartslagen gelden voor een anaërobe drempel van BPM 175. En de daarbij behorende aërobe hartslag van BPM 131 (75% van 175).
Onderverdeling:
- tempo 1 Lange Rustige Duurloop:
heel rustig (75%) en rustig (80%) Hartslag 131-145
Duur = 01.00 tot 03.00 uur
Aeroob
Bevordert een efficiënter verloop van de koolhydraat-en vetstofwisseling, hormoon en enzymenwerking. Toename van fijne haarvaten in de vooral langzamere spiervezels kapillarisering. Vergroting van het hartvolume. Door de training van de vetstofwisseling zal het lichaam eerder en ook bij hogere snelheid keizen voor vetverbranding dus besparing koolhydraten tijdens wedstrijden
tempo 1 De Extra Lange Duurloop
Bovenstaand en bovendien toename glycogeen voorraad door supercompensatie
tempo 1 Hersteltraining
versnelde afvoer van afvalstoffen. Heeft echter geen opbouwend effect
Dus accent/verbetering van:
1. aëroob uithoudingsvermogen
2. zuurstofopname in spieren
3. hartvolume
4. stimulering vetverbranding
5. water-, warmte-, en elektrolytenhuishouding

- tempo 2 Gemiddelde Duurloop:
gemiddeld (85%) en wat harder (90%) Hartslag 145-155
Duur = 0.15 tot 0.45 uur
Aerobe vermogen nog meer verbeteren zo ook hart/longen/bloedcirculatie, de energieomzetting van de koolhydraten naar de spieren en uiteraard alles wat in tempo 1 staat, maar dan weer een stapje verder.

- tempo 3 Intensieve Duurloop:
marathontempo (93%) en hard (95%) Hartslag 160-165
Duur = 0.15 tot 01.00 uur
Hier zoeken we het grensgebied van de aëroob/anaëroob drempel. Deze duurlopen verbeteren het aërobe vermogen en de aëroob/anaëroob gemengde systemen. De snelle duurlopen verbeteren in sterke mate de hoogte waarmee we van de maximale zuurstofopname gebruik kunnen maken. Dus:
1. verhoging anaërobe drempel
2. verhoging van de maximale zuurstofopname
3. aëroob uithoudingsvermogen
4.training koolhydraat- en vetstofwisseling
5. hartfunctie
6. toename glycogeen-voorraad (minder rap op bij/door prestatie)


A.) Intervaltraining
Train je dus in anaëroob gebied, te weten 175 BPM en hoger en zit je paard in zijn verzuring!


B.) Tempoduurtraining
Deze zware trainingsvorm bestaat uit lange stukken gegallopeerd met hoge snelheid en beperkt aantal herhalingen (1 tot 3)
De pauze duurt lang (tot max. 20 min), zodat er bijna volledig herstel plaatsvindt
De lange stukken gegalloppeerd is 3 tot 5 km met hartslag 160-185, met een duur van 10 tot 30 minuten.

De effecten zijn eender aan die van de duurlopen in tempo 3. Je traint extra de toename van de maximale zuurstofopname en de wedstrijdhardheid.

C.) Fartlek training = Duintraining
Ookwel vaartspel genoemd. Er wordt gereden met wisselende snelheden. Niet gebonden aan een vooraf bepaald plan: er wordt gereden naar het vermogen van dat moment en waar je zin in hebt ;-).Door de variatie in deze trainingsvorm worden er verschillende energiesystemen en spiergroepen getraind. Door in de duinen te trainen worden deze tempowisselingen automatisch bereikt.

Effecten = betere aërobe uithoudingsvermogen, verbetering energieomschakeling en verhoging van de maximale zuurstofopname

D.) Heuveltraining
Heuvel, dijk of viaduct.
Heuveltraining niet het hele jaar: zo’n 6 tot 8 weken in het algemene de voorbereidingsperiode.
Bovenaan de heuvel ffkes actieve rust in de vorm van stappen/ joggen. Heuvel naar beneden weer wat sneller (indien veilig). Dit is goed voor de coördinatie van 4 benen.

E.) Hersteltraining
Heeft geen opbouwend effect, maar versnelt herstel. Er wordt gelopen in een zeer laag tempo. Hierbij is de hartslag maximaal 75% van de anaërobe drempel (bij mijn paardje Cenny is deze 175. Maximale hartslag overigens 211). Dat betekent voor mij en Cenny dus niet boven 131 BPM.
Duur = maximaal 1 uur.
Effecten = geen opbouwend effect maar het grote voordeel is dat er eerder met de volgende training kan worden begonnen, die dan wel een trainingseffect/prikkel geeft.
Door de rustige hersteltraining gaan ook de kleinste bloedvaatjes in de spieren gemakkelijker zuurstof en koolhydraten en vetten opnemen en afvalstoffen afvoeren.
Als de training goed is uitgevoerd, voelt je paardje direct na afloop al beter!!!



Cooling-down:
Doel = na afloop training om de lichaamstemperatuur weer te laten zakken en om de afvalstoffen beter af te voeren. Paard zal bij een goede cooling-down ook sneller herstellen van alle inspanningen. Ook worden de loopspieren weer op lengte gebracht.

Hoe = hetzelfde als warming-up, maar dan andersom.. Beginnend met hele kleine/langzame/laag tempo (RUSTIGE!) versnellinkjes en voorts lekker uit te stappen wellicht ook met hoofd laag en aan de teugel = bovenlijn (rug van het paard) ietwat laten strekken.

Duur = netals warming-up afhankelijk van de voorgaande training. 10 tot 15 minuten. Niet te lang zo’n cooling-down.


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 0 bezoekers