Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Hanmar, Polly, EvelijnS, Shanna, Dani, benangelique, Ladybird

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 22:58

CalipsoLover schreef:
Las vandaag dat 50% van de CO2 uitstoot slechts van 25 grote bedrijven komt??? WAT???
Daarom dat ik ook naar de klimaatsmarche ga, politiek hier trekt echt zijn ogen toe voor dit probleem, en wij maar ons best doen. Terwijl er straks geen politiek meer valt te voeren, als Europa uiteindelijk in een ijstijd terecht komt door te hoge zeespiegels en geen warme stromingen meer, en wat nog allemaal...

Journalistiek inzetten voor het klimaat is echt mijn droomjob, maar helaas niet zo makkelijk uiteraard :+ Het is inderdaad juist om die mensen te bereiken heel moeilijk. Journalisten zijn de vierde macht, en het is ons/mijn doel om zulke dingen in de politieke agenda te krijgen. Dat moet volgens mij eerst gebeuren. Als je zulke dingen in de politieke agenda kunt krijgen is het ook automatisch meer te zien in de media...

Een punt waardoor we veel zuiniger met de planeet kunnen omgaat is geboortebeperking. Dat is de grootste besparing die je maar kan hebben.
Helaas komt dat nergens op de politieke agenda.
Dat wij allemaal led-lampen gebruiken valt in het niet bij wat er in landen zoals India gebeurd.

Verder hebben we altijd al klimaatveranderingen gehad, de hondsrug in Groningen en Drenthe is gevormd door enorme gletsjers. De hunebedden zijn gemaakt van stenen die meegevoerd zijn met ijsstromen. Een schoner milieu dat kunnen we bereiken. Denken dat we klimaatveranderingen kunnen wijzigen heb ik weinig vertrouwen in.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 09:56

Een vergrijzing van de maatschappij is niet erg. We zijn altijd maar gericht op groei groei groei. Dat we dan tegelijk klimaatdoelstellingen bedenken strookt dan niet met elkaar.

Toen we nog met zo’n 10 miljoen inwoners waren hadden we het ook goed en gezellig. Nu zitten we zo langzamerhand op bijna het dubbele met alle problemen van dien. Overigens doet de Nederlandse bevolking al flink aan geboortebeperking als je ziet hoeveel kinderen er nog geboren worden ten opzichte van vroeger. Vergrijzing is voor een groot gedeelte op te vangen met goede technieken.

Verder zou er al een bevolkingskrimp zijn als we de instroom niet meerekenen.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 14:33

Emmaa_ schreef:
Grappig dat hier met het vingertje gewezen wordt naar groeieconomieën als Nigeria of India. 'Het Westen' is al sinds de industriële revolutie bezig met het naar de knoppen werken van de planeet, heeft de afgelopen tien jaar een soort ommekeer gemaakt waarin onze regeringen ineens klimaathelden zijn en dan mogen we lekker vitten op landen die afhankelijk zijn van kolenenergie om hun bevolking te voorzien van stromend water en een werkende riolering. Iets met hand in eigen boezem.

Wel eens de beelden gezien wat er in die landen zo de oceaan in geflikkerd word. De plasticsoep is niet afkomstig door dat ene rietje wat hier in het water valt...

In Nederland en Europa zijn wel al tientallen jaren bezig met milieudoelstellingen, denk alleen al aan fosfaten in wasmiddel etc, koelvloeistoffen in koelkasten etc etc. De laatste 50 jaar zijn we er enorm schoner op gaan leven. Dus ja we mogen ook best kijken wat er aan de andere kant van de plas gebeurd.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 20:04

Ben benieuwd of het ook zon opkomst geweest was van scholieren als het op de vrije zaterdag gehouden was.

Fijn dat leerlingen zo om het klimaatgeven, ben benieuwd waar deze 35.000 leerlingen allemaal afstand van willen doen qua luxe om het milieu te besparen.

En wat ook fijn is als de rekening bij een ander neergelegd word. Nu is het nog fijn roepen totdat ze zelf te maken krijgen met absurde verhogingen van woonlasten....

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 22:20

JewEmm schreef:
Het is niet of of, het is en en. Ja, zelf moet je een hoop doen, maar vanuit de overheid moet er nog veel meer gebeuren. En dat gebeurt al vele jaren niet. Natuurlijk zitten er ook jongeren tussen die het vooral leuk vinden om een dagje niet naar school te gaan, maar er leeft echt wel veel meer onder de jongeren hoor! Dit kan ook voor sommigen het begin zijn om qua gedrag te veranderen.

Ik ken de situatie niet in belgie en ook hun standpunten en ontwikkelen mbt milieu etc weet ik niets van.

Wel durf ik te beweren dat een flink gedeelte van de leerlingen deze zomer wel lekker op vliegvakantie gaat want het is immers maar een keer per jaar zomervakantie. Ook willen er een flink aantal ongetwijfeld halverwege de opleiding even een sabatical year om even aan zichzelf te werken in het buitenland.

Hier op bokt zijn er mensen die aan de ene kant groen willen leven. Wat het ook betekenen mag en aan de andere kant wel in het weekend met paard en trailer naar het bos willen.

Ik ben niet tegen een schoner milieu laten we dat voorop stellen. Mijn afval gaat keurig in de daarvoor bestemde bakken. Kleding draag ik af en kan anders als werkkleding nog wel een tijdje mee. Ben zuinig in mijn verbruik voor een eenpersoonshuishoudens. Rij een kleine zuinige auto die toch weer belast is vanuit de overheid met wegenbelasting want het is natuurlijk niet de bedoeling dat het een succes blijft. Dus in die zin leef ik aardig zuinig. Vakantie doe ik niet aan..

robert45

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 00:36

Ben benieuwd waar je framing in ziet? Die scholieren/studenten dragen toch net zo goed bij of telt dat niet?

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 12:32

De jeugd heeft de toekomst toch?

En wat betreft hun ouders die het huis niet willen isoleren en voorzien van een warmtepomp... Wel eens nagedacht waarvan de gemiddelde ouder dit moet betalen? Bij de meeste nederlanders is aan het einde van de maand de bodem van de bankrekening ook in zicht.

Het klimaatbeleid gaat iedereen klauwen met geld kosten, geld wat de meesten al weinig bezitten. Voor een beleid waarvan nu al bekend is dat het geen zoden aan de dijk zet.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 22:27

piendumaitre schreef:
Kinke schreef:
ik vraag ze niets, maakt mij niet uit of ze een Vega burger of een dikke big mac eten.

Dan moet je ook zo'n opmerking niet maken waarmee je suggereert dat de aanwezigheid id Mac vd jeugd, haaks staat op het doel waarvoor ze demonstreerden.

De jeugd die daar staat te eten staat inderdaad haaks op wat ze willen. Boterhammetje met pindakaas van huis meenemen kan toch ook?

Alle kleine beetjes helpen dus bij jezelf beginnen toch?

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 22:38

Diezelfde jongeren eisen/willen toch ook dat ik mij aanpas? En mij een heel pakketmaatregelen willen opdringen die ik niet wil ivm de absurde kosten.

Maar schijnbaar mag je alleen voor de klimaatwet zijn maar niet ertegen?

De bedrijven de kosten laten betalen werkt niet. Dan gaan indirect voor iedereen de prijzen omhoog. Kolencentrales sluiten is prima, de energieboer wil het gerust doen. De kosten komen echter op mijn bord te liggen.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 15:03

Ze kunnen de energienota van 2019 al niet eens goed voorspellen. Vanwege het gebruik van foutieve cijfers. Gelukkig kunnen ze ons wel vertellen op basis van een heleboel veronderstellingen dat de temperatuur gaat stijgen met een percentage....

Het klimaat zal zeker veranderen, of het te verhelpen en of het de schuld is door de mens is de volgende vraag.

Gelukkig hebben we nu een flinke energietaks zodat er geld is voor de hobby's. Er is geen enkel beleid voor een schoner milieu, sterker nog de overheid werkt dat aan alle kanten tegen.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 18:49

Loretta schreef:
Ook al heeft het dan volgens het KNMI met veel meer dingen te maken dan het klimaat. Als je in Februari aan buiten zitten denkt blijft dat toch een vreemde gewaarwording. Net als de extreme hitte van de afgelopen zomer.

Klimaat gaat over vele jaren....

Het weer van afgelopen zomer en van afgelopen week noemt men het weer.

Het KNMI moet zich bezighouden met het weer voorspellen en niet met klimaatproblemen...

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 20:17

Waterstof tanken in je auto is de toekomst als je regelmatig flinke afstanden moet rijden. Is makkelijk op te slaan itt stroom.

Je kan het eenvoudig tanken en je kan weer verder. Het is net zoals LPG...

In Groningen rijden de eerste vrachtwagens op waterstof.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 20:26

Magrathea schreef:
De Belgen hebben nu ook een zonnepaneel dat energie opslaat in waterstof :j een erg handige accu.

Dat is in een testfase, maar er zou wel een gedeelte van de oplossing in kunnen zitten.

We kunnen vrij eenvoudig onze huizen verwarmen met waterstof en de CVketel. Dat zijn geen hele ingrijpende investeringen itt een warmtepomp met bijbehorende investering.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 22:44

@janneke2 omdat daar niets milieuvriendelijks of groens meer aan is als je het de halve wereld over sleept...

En we tellen het dan als biomassa op bij het totale plaatje... dat is volksverlakkerij...

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 22:49

piendumaitre schreef:
robert45 schreef:
Dat is in een testfase, maar er zou wel een gedeelte van de oplossing in kunnen zitten.

We kunnen vrij eenvoudig onze huizen verwarmen met waterstof en de CVketel. Dat zijn geen hele ingrijpende investeringen itt een warmtepomp met bijbehorende investering.

Onlangs heeft JewEmm deze link in dit topic geplaatst https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/02/24 ... -groene-w/

Klopt, ik ken de link en wacht de resultaten met belangstelling af.

Zon systeem zou ik nog wel op mijn dak willen hebben omdat de energie opgeslagen kan worden. Zonnepanelen hebben dit niet tenzij je een accu bijkoopt maar die zijn te duur en hebben te weinig capaciteit.

Dit zou je in een tank kunnen opslaan, en vanuit die tank met een combi cv installatie stroom en warmte kunnen leveren aan je eigen huis.

Zonnepanelen zijn leuk maar niet de oplossing want als back up draaien er altijd centrales mee. Er worden zelfs bij bloemenkwekers grote gasturbines neergezet om snel te kunnen opstarten bij energieproblemen...

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 00:20

@magrathea volgens mij vroeg jij ergens of er ook maatregelen opgedrongen worden. De huidige cv ketels mogen per 2021 niet meer verkocht/gemaakt worden. Dus in feite is dat gewoon een maatregel die je opgedrongen word.

Wat betreft grote bedrijven laten betalen onder het mom van de vervuiler betaald is heel nobel en klinkt goed. Verwacht niet dat die het uit zijn eigen zak gaat betalen. Dat betaald iedereen die deelneemt aan de economie.

Elke tax en elke heffing betaald uiteindelijk de burger. De btw verhoging van 50 procent van 6 naar 9 kost gewoon de burger meer geld. Geen bedrijf die dit zelf betaald.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 16:18

@janneke 2

Ik kom uit Groningen dus ik weet het vrij aardig... Overigens is er meer gas in de wereld dan alleen onder Groningen. Import vanuit het buitenland kan prima, kunnen we ondertussen rustig goede energiebronnen bedenken.

Als we het hebben over de vervuiler betaald, dus de bedrijven belasten voor hun uitstoot dan heeft dit niets te maken met zonnepanelen of windmolens. Sterker nog zonneparken in Groningen kunnen ze niet eens meer aansluiten, lopende projecten worden nog afgemaakt. Voor de rest is geen capaciteit, gaat tussen de 3-10 jaar duren voordat dit gerealiseerd is.

Je redenering raakt kant noch wal omdat het werkelijk niets met elkaar te maken heeft.

Wanneer het bedrijfsleven zelf vraagt om beleid moet je dat meer lezen als hoe kunnen we hier zo goed mogelijk van profiteren. Een investering zonder rendement is namelijk nutteloos, een investering moet altijd een doel dienen. Om je een voorbeeld te geven, de tesla's worden allemaal met flinke belastingmaatregelen in de markt gezet de grote bedrijven gaan inderdaad groen rijden. Echter als je kijkt naar alle belastingvoordelen wat op een tesla zit dan schrik je je dood.

Overigens gaat het om klimaatmaatregelen, geen milieumaatregelen. Minder plastic tasjes bv. heeft niets met klimaat te maken maar met milieu.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 19:29

Pipodipo schreef:
Robert45, als het bedrijfsleven ergens 'voor op moet draaien', dan komen de kosten vanzelf weer op het bordje van de consument terecht. Zo werkt dat.

Inderdaad! Helemaal juist

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 22:24

Magrathea schreef:
Misschien moeten jullie je even melden bij de deskundigen die allemaal hebben gezegd dat dit de beste maatregel is, want jullie weten het duidelijk beter :o

Als het dezelfde deskundigen zijn die eerst beweerden dat de energienota niet zou stijgen en vervolgens bleek dat ze op basis van verkeerde cijfers gerekend hadden dan zou ik nog behoorlijk ver komen met mijn gelijk.

Elke stijging komt vanzelf bij de consument terecht.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 20:24

ikke schreef:
En zo lang de overheid, in ieder geval in NL, blijft limiteren op de subsidie van zonnepanelen, zal het hier voorlopig ook nog niet goed komen.

In het noorden kunnen ze nu al geen grote aantallen zonnepanelen meer aansluiten ivm te weinig capaciteit...

Overigens belasten we de zonnepanelen uit China met een fikse importheffing... dus ze kunnen al flink goedkoper als we onszelf niet tegenwerken...

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 01:42

Janneke2 schreef:
...die zonnepanelen kun je ook uit Duitsland laten komen.
Qua vervoer erg milieuvriendelijk.

Zijn tot wel 40 procent duurder dan Chinese panelen. Geld groeit bij de meeste mensen niet op hun rug.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 23:31

We gebruiken aan gas in Nederland zon 1300 PJ

Woningen etc gebruiken hiervan zon 300PJ. De rest, 1000PJ is dus voor bedrijven,industrie.

Waarom dan de particulier van het gas af moet kan ik niet echt volgen. De grote winst is daar immers niet te halen maar het zijn wel enorme investeringen wat weer te kostte gaat van het besteedbaarinkomen.

Ik las toevallig iets hier in de buurt over een zandwinningsinstallatie met een zanddrogerij. Die gebruiken zon 5000 kuub aardgas per DAG. Daar valt dus wel enige besparing te behalen.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 18:37

juval schreef:
er zijn ook veel bedrijven met een (electrische)fietsplan. Veel van mijn voormalig collega's maakten daar dankbaar gebruik van.

Ik denk dat het invoeren van kilometerheffing wel zal werken. Dan zullen de hobbykilometers vast wel afnemen.

Jup autorijden nog duurder maken, we hebben al enorm hoge wegenbelasting, bpm en brandstofaccijnzen maar laten we de burger vooral verder uitknijpen

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 21:25

Magrathea schreef:
https://nos.nl/artikel/2282977-amsterda ... -2030.html Fantastisch dit. :) Wel vervelend dat iedereen gelijk in "kan niet"-modus schiet... Het zou zoveel schelen als er meer werd gedacht vanuit een perspectief waarin je bedenkt "STEL we gaan dit doen, wat is er dan nodig?"
Met name de binnenstad van Amsterdam is toch wel bij uitstek een plek waarin mensen best wat vaker het OV of de (elektrische) fiets kunnen pakken

Prachtig plan,not. De mensen die zich nu nog een klein goedkoop autootje kunnen permitteren moeten straks of verplicht de auto wegdoen of een veel te dure electrische auto aanschaffen.

Zoals over vrijwel alles denkt groenlink weer eens niet na over de gevolgen dat het heeft voor de gewone simpele burger die nu al blij is als de maand om is. Kijk de mensen met geld zullen inderdaad gebruik maken van de subsidie regelingen. Optimaal. toch fijn als je 20.000 euro kosten krijgt voor de kleinste elektrische wagen van het moment.

Inderdaad zullen de mensen die nu al geen auto hebben het geen biet interesseren en die zullen het ongetwijfeld prima vinden.

Verder zijn er nog helemaal geen goede alternatieven voor vrachtverkeer, elektrische bussen etc etc.

Overigens ben ik wel benieuwd naar hoe iedereen al de electriciteit op de juiste plaats wil krijgen en hoe ze dat denken te gaan opwekken.

Zonnepanelen gaat niet lukken. Windmolens wil niemand in de achtertuin hebben. Kernenergie is iedereen op tegen, gas moeten we vanaf. Kolencentrales moeten dicht...

Maar we hebben wel stroom nodig zodra onze iPhone leeg is.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 10:41

Citaat:
Je realiseert je dat 99% van de bussen in Amsterdam elektrisch rijdt?
En niemand hoeft zijn auto weg te doen. Buiten Amsterdam kunnen ze hun auto prima gebruiken, dus het enige probleem is parkeren van de auto buiten A10 Amsterdam. Prima oplosbaar lijkt me?. Alleen binnen de A10 zullen ze OV of fiets of brommer moeten gebruiken: alle drie prima opties. Het is alleen centrum Amsterdam, niet heel Nederland.

Als die dingen net zo’n succes zijn als op een van de Waddeneilanden... zodra het koud is moet de extra dieselmotor aan want anders trekt de accu het niet.

Wel fijn dat je dan je auto ergens buiten de stad mag parkeren en dan duur met OV naar huis mag rijden.

Ik neem aan dat als jij een auto hebt jij volledig achter dit plan staat?