Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Polly, Hanmar, EvelijnS, Shanna, Dani, benangelique, Ladybird

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 10:24

We doen allemaal ons best is het niet!? We scheiden afval, gaan wat zuiniger met energie om, velen rijden elektrisch...etc... Binnenkort van het gas af...

Wat mij dan erg stoort is als je dan op tv ziet wat landen om ons heen er een potje van maken en het een vieze smerige zooi is in landen als Inda enz!! Denk dat als het wereldwijd niet word aangepakt het dwijlen met de kraan open is!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 11:46

Kinke schreef:
nou...'t is maar de vraag hoe serieus ze het nemen. Zal al foto's voorbij komen van jeugd die bij de Mac en de Burger King stonden te vreten. Er zijn mensen die beweren dat vlees eten zo'n beetje het allerslechtste is wat je kunt doen voor het milieu ;)

Ben ik helemaal met je eens. Net zo goed als dat die jongelui vertelden thuis dagelijks een half uur onder de douche te staan want dat is zo lekker.......
Met andere woorden verbeter de wereld en begin bij jezelf!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 15:46

Nog even en je voelt je ook al schuldig omdat je kinderen wil....
Moet niet gekker worden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 13:49

Allemaal heel leuk en aardig maar denken jullie nu echt dat dit kleine landje van ons heel de wereld gaat redden met al die malle maatregels?? Begrijp me niet verkeerd, vind het super dat iedereen op zijn manier een steentje bij draagt ( wel jammer sommige compleet doorslaan) maar het leven moet wel leuk blijven en het moet niet zo zijn je bij elk dingetje gaat denken oh oliebol, het milieu!! En je met een schuld complex zit ( of laat wijs maken)
En dan vooral kijkend naar de landen waar ze er dus geen ene f*ck om geven en die landen zijn in de meerderheid, over bevolkt en minstens 20x zo groot als ons kikkerlandje.
Nederland wil altijd soort van , beste jongetje Vd klas zijn, met alle regels die we opgedragen krijgen maar geloof me, die wereld ga je er niet mee redden, die doet gewoon wat die doet net als die in de ijstijd deed ( en toen was er geen overbevolking) dus mensen relax een beetje!
( en nu zal ik ook wel een populist zijn in sommige hun ogen maar boeit me niet. Je hoeft maar niet elk beestje een naam te geven of dom te noemen als die een andere mening dan jij deelt namelijk)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 13:59

Als je logisch na denkt Janneke dan kennen wij dat ook niet!

Zoiets als ,,dwijlen met de kraan open,,
Laatst bijgewerkt door Popstra op 13-02-19 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 14:05

Wij kennen de wereld niet redden met al onze goede doen als men elders er maar een potje van blijft maken en zich niet aan regels hoeft te houden. Is toch een heel nuchter denken?! Ga eens kijken in de overbevolkte (arme) landen hoe het er aan toe gaat. dan word je toch heel verdrietig! Die mensen weten toch niks of niet beter!?
Maar dat hoef ik jullie geleerde met zo veel kennis hier toch niet te laten in zien!? En neen ik houd niet op met denken (volgens jou ,,raar,,) beetje onaardig dat je zo over mensen denkt die anders dan jou denken maar deal daar maar mee als een volwassen persoon dat je niet bij iedereen gelijk krijgt

Popstra

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 14:13

Ja en jij denkt dat pak hem beet India..Afrika. Rusland...Of heel Azië daar wel netjes aan mee gaat doen? Laat me niet lachen joh!!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 17:24

Janneke2 schreef:
Popstra schreef:
Wij kennen de wereld niet redden met al onze goede doen als men elders er maar een potje van blijft maken en zich niet aan regels hoeft te houden. Is toch een heel nuchter denken?

Sorry, als geboren Rotterdamse was ik in verwarring mbt kennen en kunnen!

Nee, ik vind het meer doendenken dan iets anders.
Daarmee erken ik niet dat de problemen groot zijn, maar op voorhand roepen 'dat wij dit niet kenne/kunnen" - NEE.

Dat is gewoon de moed opgeven, of lafheid.

Enne, hoezo "Ga eens kijken in de overbevolkte (arme) landen hoe het er aan toe gaat. dan word je toch heel verdrietig!" - ja, dat weet ik.
En er zijn ook oplossingen in al die ellende, dat weet ik ook.
Boeren die in Bolivia via oikocredit boeren doen dat vele malen milieuvriendelijker dan de gemiddelde gewone boer in Nederland (die graag anders wil, maar met handen en voeten vastzit aan leningen, contracten, etc.)

Ik kom uit Amsterdam :D
Maar neem de ontbossing die in rap tempo door gaat...wie heeft daar een oplossing voor? Per minuut zo veel hectares... Dit zijn toch dingen die wel zo verschrikkelijk groots zijn maar nogtans niemand die dat een halt toe roept. En juist die wouden zijn zo verschrikkelijk belangrijk voor onze aarde, de longen welteverstaan.
En dat ik dit vind wil niet zeggen dat wij niks doen. Ook wij houden ons aan alle regels en ook wij willen verspilling zo veel mogelijk tegen gaan maar wij redden er de wereld niet mee als dat grootste maar zo door blijft gaan...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 10:06

LadyMadonna schreef:
verootjoo schreef:
Nou ja, het feit dat India en Azië daar niet aan mee kunnen doen is ook best wel een beetje de schuld van het westen he :+ Aangezien wij daar zo’n beetje alles laten produceren voor zo goedkoop en onduurzaam mogelijk.
Dus het begint toch wel bij de westerse landen dan.

Even hierop in haken....
Het is ook voor een heel groot deel ignorance hoor...
Ik ven er van de zomer geweest, en 90% flikkert alles achter zn kont neer. Er is geen drinkwater, dus alles gaat in flessen. 1 meisje in een toeristenwinkeltje verontschuldigde zich zelfs omdat ze papieren zakjes had en geen plastic....

Precies dit! Kijk hoe ze dumpen en hoe ze hun vuil verwerken. Over vuil verwerken gesproken, neem de vuilnismaffia hier in Europa....daar waar in Polen alles op 1 hoop word geflikkerd en in brand word gestoken. Ja ook vuil uit ons landje. En wij maar netjes afval scheiden.....

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 12:45

Sclimpre schreef:
Dus als ergens op de wereld iemand iets fout doet is dat voor ons een excuus om het ook maar fout te doen 8)7?
Wacht maar tot onze kinderen dat trucje door hebben... Kamer niet opgeruimd? Ja maar in Australie er er één die... Huiswerk niet gemaakt? In Canada ...

Zeg ik dat ergens dan? :roll:

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 12:57

Dan heb jij mijn Posts eerder niet goed gelezen.
Dat waar ik schrijf ook ons best te doen en ik dat alleen maar goed vind wat we doen (we is bevolking in NL) maar dat ik het onbegonnen werk vind als men helaas elders op de wereld er maar een potje van maakt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 13:56

En wat dacht je van die mega batterijen die de energie moeten opslaan omdat er te veel energie gewonnen word met die panelen....zijn die nu zo milieu vriendelijk? En de elektrische auto's?
Als dit alles na 20 jaar vervangen moet worden incl de panelen, waar gaat dat heen? Afrika waar arme mensen die troep uit elkaar moeten halen en op een grote hoop flikkeren?
wat een fantastische vooruitgang joh!

En gatver wat slaan hier sommige toch een vervelende toon aan naar mensen met een andere mening dan zij :n

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 18:28

Shaggy09 schreef:
piendumaitre schreef:
Een feit is, leef vooral lekker door, dan is het resultaat niet eens nihil gedaald maar zoveel procent.....gestegen met alle gevolgen van dien.
Maar zoals de fabeltjeskrant al zei:" oogjes toe, snaveltjes dicht en slaap lekker".
Mijn tijd zal het wel duren, ik ben een oude vrouw........ga vooral zo door met ontkennen en ga vooral zo door met leven. ....sneu voor de klimaatspijbelaars die wel nog geloven in een transitie en een betere toekomst, het is ongelooflijk dat nu er eindelijk meer bewustzijn komt,en er iets lijkt te veranderen (nog lang niet genoeg) er een groepje mensen op staat die de hakken in het zand zetten en in de ontkenning zitten vaak gebruik makend van onjuiste informatie.

Nogmaals, bedenk je wel effe dat als het zo weinig effect gaat hebben het gewoon weggegooid geld is! Die miljarden euro´s komen niet uit de lucht vallen hé, daar kunnen de burgers gewoon voor opdraaien. Die mogen nog meer belasting gaan betalen dan ze al doen. Denk eens aan die mensen die niet eens een stukje biologisch vlees kunnen betalen. Je doet er allemaal zo gemakkelijk over alsof het met een vingerknip kan worden opgelost als alle neuzen dezelfde kant op staan. Ik zou zeggen succes ermee.
ja of dat je op je oude dag nog even 30.000+ mag gaan uitgeven aan het klimaat vriendelijk maken van je huis... (En in de winter steenkoud hebben omdat die warmte pompen eigenlijk toch niet toereikend zijn)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 19:09

Ik denk dat je eerder doodmoe van jezelf word met je zinloze gestress om iets wat je toch niet kan fiksen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 10:10

gister was er bij Radar NPO 1 een stuk over warmte pompen.. Kwam er op neer deze dus totaal niet toereikend zijn en men alsnog of heel veel stroom gebruikt of nog gas er bij moet stoken om een woning warm te krijgen. Vooral de woningen gebouwd voor 1980 moeten grondig aangepakt worden wil men er profeit van hebben. Radiatoren moeten ook vervangen worden. Het beste deed het op vloer verwarming. Men was heel niet te spreken er over. je mag er ookwel een kamer bij bouwen wil je heel die installatie kwijt kunnen in je huis!! Dan nog maar niet te spreken wat er buiten komt te hangen aan je gevel en wat een lawaai dit geeft! Er is dus nog een lange weg te gaan....
En dan was er dacht ik zaterdag een item In Nieuwsuur over dat mensen in Polen gewoon in huis in hun oven hun huisvuil verbranden!! Echt te bizar voor woorden. Dit om de boel op een goedkope manier warm te stoken met alle gevolgen van dien. De milieu politie heeft er zijn handen vol aan daar. Er kwam serieus hele vieze gele rook uit de schoorstenen in de straten daar en er hangt ook geregeld smog. Ik wist niet wat ik zag.
Beetje educatie is denk ik wel het eerste waar men eens mee moet beginnen want bevolking in sommige landen lopen wel erg ver achter in hun ontwikkeling!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 11:00

Magrathea schreef:
Er is ook niemand die zegt dat je gewoon je ketel vervangt door een warmtepomp en klaar.

Maar je mag het wel zelf uit zoeken en vooral betalen! ;) Toch fijn dat een programma er aandacht aan besteedt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 13:51

Het is inderdaad voor velen moeilijk hun rotzooi op te ruimen. En ook dat begint weer in de opvoeding. Wij wonen aan een route waar schoolkinderen fietsen. Hier worden lege blikjes, pakjes en lege chips zakken langs de weg gedumpt. Vind ook wel eens hele menu's van De Mac in de berm geflikkerd.
En het is hier een erg mooie omgeving met prachtige natuur. Het doet ze kennelijk geen moer....
En dan te bedenken dat dit juist de generatie is die de gevolgen van al het vervuiling gaan mee maken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 17:59

8nnemiek schreef:
Shaggy, zonnepanelen zijn helemaal niet duur.. Als je meer dan 6 á 7 jaar op één plek woont hebben ze zichzelf terugverdient en gebruik je daarna gratis elektriciteit.

Maar als je 75+ bent, een AOWtje hebt dan is het aanschaffen en terug verdienen wel andere koek.......

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 18:01

JewEmm schreef:
Blijkbaar ben ik nogal lang niet hier geweest.

Germie: Jij hebt het vooral over milieuproblemen. Dat heeft niet direct iets met klimaatopwarming te maken. Voor jou, en een aantal anderen hier is dit misschien wel een handig filmpje om eens te bekijken. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/02/21 ... en-milieu/
Ik zeg hiermee dus niet dat milieuproblemen zoals zwerfafval en de plasticsoep geen problemen zijn, maar dat het toch redelijk los van klimaatverandering gezien moet worden.

Ontkennen dat klimaatopwarming niet plaats vind is nu dus volledige kul. nu.nl zegt blijkbaar dat de kans dat dit niet zo is 1 op 3.5 miljoen is, VRT zegt dat het in elk geval de gouden grens van 1 op 1 miljoen voorbijgestoken is. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/02/25 ... -zeker-of/
Het artikel zelf is nog niet online geplaatst (dat werkt zo in de publicatie-wereld), maar zodra het er is ga ik kijken of ik het met jullie kan delen.

Ik weet niet meer wie het is, maar iemand heeft het hier steeds over "klimaat verschuiving" of iets dergelijks. Ergens klopt dat ook wel. Maar ook weer niet. Ja, de klimaatzones "verschuiven", maar het is niet zo dat er net zo veel woestijn ergens af gaat als ergens anders weer bij komt, of dat er poolgebieden ergens anders weer aan het ontstaan zijn. Records worden verbroken, maar significant meer hitte records dan koude records: conclusie (even kort door de bocht) op een globaal niveau warmt het klimaat op. Ja, op sommige plekken meer dan anderen, maar het gaat zoals ze het in het engels zo mooi zeggen over GLOBAL change.
An sich klopt het wel dat er altijd wel klimaatverandering heeft plaatsgevonden, maar het grote punt, is dat dat nog nooit zo snel is gegaan. En dat is door toe doen van de mensen. Door het opbranden van koolstoffen uit fossiele reserves. Reserves die over vele malen langere periodes ontstaan zijn, en die wij in vergelijking met die periode in no time de atmosfeer aan het insturen zijn.

Vanavond ga ik trouwens naar VRT NWS Connect, een avond in gesprek met klimaatexperts! Ik ga naar de volgende sessies: "Is het te goedkoop om ons te verplaatsen?" - "Bosbrossers in een fastfood cultuur?" - "Hoe kunnen nieuwe technologieën een antwoord bieden op het klimaatvraagstuk?". Uiteraard zal ik laten weten hoe het was!

Nog een laatste puntje. Eergisteren weer een klimaatbetoging bijgewoond, deze keer in Gent zelf. Meer dan 10.000 man! Het was echt bizar warm. Dus een aantal foto's een een cartoon die er erg tekenend voor was.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Deze foto was een beetje surreëel... Kilmaat betoging op de voorgrond, en dan op de achtergrond zware industrie met een vieze bruine wolk erboven en alternatieve energie (windmolens) ertussen.
[ Afbeelding ]

[ [url=m/lgIezw.jpg]Afbeelding[/url] ]
het is bizar warm nu ja maar dat was in de jaren 60 ook een keer net zo

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 17:54

Maar wat is fake nieuws? Wellicht dat al die bangmakerij over een veranderend klimaat ook wel grotendeels fakenieuws is. Het word in ieder geval erg opgeblazen nu. Waarom moet je dat wel allemaal geloven? Omdat het je angstig maakt??

Ik blijf er bij dat de wereld over bevolkt is en dat dit het grootste probleem van alles is. Niet alleen het milieu

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:03

piendumaitre schreef:
Citaat:
Wellicht dat al die bangmakerij over een veranderend klimaat ook wel grotendeels fakenieuws is.

Waarom is de aarde rond? Omdat hij rond is en niet plat iets dat wetenschappers bewezen hebben. Het heeft lang geduurd voordat iedereen dit aannam en er is nog een klein groepje die denkt dat de aarde plat is en dit luid verkondigd.

Waarom is veranderend klimaat geen fakenieuws? Omdat bewezen is door 97% vd wetenschappers dat dit zo is. Een groep mensen manipuleren bewust de media en zegt nietus en een groep heeft economische belangen en zegt nietus en een groep trekt de wetenschap in twijfel en zegt nietus.
Tja en toch is het zo en de feiten spreken voor zich. Geen leuk nieuws en ook geen bangmakerij

Het gaat mij meer om het feit waarom mag je tegenspraak niet geloven? Zijn dat geen wetenschappers dan die ook dingen bewijzen? En word je niet gemanipuleerd door media op zowel TV, kranten internet en weet ik veel over wat we allemaal wel niet MOETEN gaan doen ( lees, veel heel veel geld investeren) om het klimaat beter te krijgen?
Het kappen van regenwouden en andere ontbossing blijft bijvoorbeeld ook maar aan de gang he, waarom word dat niet via hogerhand gestopt? Waarom moet de kleine man zich gaan aanpassen aan iets wat niet omkeerbaar gaat zijn als de grote man maar door mag blijven gaan?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 14:28

Dus jij stapt bewust niet meer in een vliegtuig omdat je dat slecht voor het milieu vind Janneke?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 18:22

Oh dus alle miljoenen mensen die vliegen zijn onverstandig!?
Dus we moeten maar sober gaan leven en voor altijd thuis (in de kou en in het donker)blijven zitten, moestuin aan leggen, geen vlees eten en ons al helemaal niet meer voort planten....
en dat voor iets wat onomkeerbaar is?? Wie is hier nu onverstandig?? :')

Sorry, of jullie het nu leuk vinden of niet, ik blijf de 2e helft van mijn leven ook nog even verder genieten...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 14:07

Onze buurman houd een keer of 2 per jaar vleesvarkens. Honderd stuks. Gewoon in open stallen zonder afzuig installatie enz. Af en toe ruik je wat maar dat is niet hinderlijk. Beestjes hebben ook aardig wat ruimte en zien de buitenlucht. Vanaf volgend jaar moet hij de stal hermetisch dicht maken en een hele luchtwas installatie laten plaatsen.
Hij stopt er mee want dat is natuurlijk niet te doen als kleine man mits je een mega stal laat bouwen.....en dus duizenden varkentjes jaarlijks het erf a gaan.
Vraag me dan af wat nou eigenlijk beter is voor het milieu. De kleine boer met 200 varkentjes per jaar of dan de mega stal met duizenden bij elkaar. Ik ga voor het eerste. Stuk vriendelijker ook

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 14:49

Zal allemaal best maar mijn buurman heeft geen mest overschot, kan alles keurig over zijn eigen land kwijt waar anderen Met hun mega stal hun best moeten doen om Het maar kwijt te kunnen en moeten sjoemelen met hun mest boekhouding...