Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

verootjoo

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 20:07

Nooit gemerkt. Maar komkommers zijn hier niet aan te slepen dus hoeven ook niet lang houdbaar te zijn :')
Maar in dat geval zou ik een duurzaam hard plastic bakje gebruiken om komkommers in te bewaren. Of in de koelkast leggen, dan blijven ze ook langer goed :)

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 22:10

We spoelen ook heel wat plastic door gootstenen en doucheputjes heen helaas... dat komt ook in de oceanen en de vissen terecht ;(

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 06:59

Shaggy09 schreef:
Maar hoe dan?
Ik heb werkelijk nog nooit in mijn leven iets van plastic door een gootsteen gespoeld. Zou dan ook niet weten hoe ik dat zou moeten doen.
Of bedoelen ze daar synthetische middeltjes mee?

Zeep, douchegel, shampoo... etc :) zitten veel van die plastic bolletjes in.

https://www.plasticsoupfoundation.org/d ... oplastics/

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 07:17

Jep, zeker kun je er veel aan doen. Maar dan moeten mensen het wel weten :) Ik wist het tot 2 jaar terug ook niet.

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 08:55

@ladymadonna; het gaat niet om een plastic dopje, maar om microplastics. Dat wordt er niet uitgefilterd en komt in oceanen terecht.
Dat zit in veel verzorgingsproducten (maar in veel ook niet, dus de moeite waard om even te kijken wat je gebruikt :) )

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 10:23

Ik vind het vliegen ook wel het belangrijkste punt om aan banden te leggen ja :+ Dat is wel echt heel slecht.
En nou moet ik zeggen dat ik zelf ook echt wel eens met het vliegtuig ben gegaan en misschien ook nog wel ga doen. Maar dat je voor 2 tientjes naar Parijs kan vliegen, en de trein daarheen zo enorm duur is, is echt heel krom. Europese vluchten zouden echt een stuk duurder moeten worden, en het reizen binnen Europa vermakkelijkt met hogesnelheidslijnen.

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 08:05

Gut ja, die gaat op FB ook rond.

Maar serieus... mag toch hopen dat de wetenschap in 50 jaar toch verder is verbeterd en nieuwe inzichten heeft :)
Je baseren op wetenschap van 50 jaar geleden is niet zo handig.
Als je nu de overall grafiek ziet wordt het wel degelijk warmer over de gehele termijn gezien met af en toe even een dipje ;)

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 10:43

Er zijn in China en de rest van Azië ook gewoon goede fabrieken, waar duurzame merken hun kleding laten produceren met goede controle.

En heel veel rommel uit slechte fabrieken wordt via Ali/wish etc ook juist voor hier geproduceerd en geëxporteerd dus als we zulke dingen in Europa eens zouden verbieden zouden we ook al wat opschieten denk ik :)

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 10:44

Shaggy09 schreef:
Dat baart mensen ook zorgen, dat wij dalijk een van de weinige landen zijn die miljarden in een project stoppen terwijl andere landen alsnog de boel lopen te vernielen met hun verbruik en gewoontes.

Momenteel zijn we ook een van de weinige landen die nog maar zo weinig doet.

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 13:28

Popstra schreef:
Hoe zien jullie het eigenlijk voor je als iedereen elektrisch gaat rijden. Hoe gaan ze dat regelen met laadpalen en plek? Dat word nog een heel gedoe want je laad immers niet alleen maar thuis.

Hoezo een gedoe? We hebben toch ook inmiddels ruim voldoende benzinetankpunten gekregen?

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 10:04

germie schreef:
IMANDRA schreef:
Je hebt het nog steeds over je persoonlijke situatie. Ik niet.

Genoeg mensen die prima met OV kunnen reizen in plaats van met de auto.

Ik geef praktijkvoorbeelden. Met de daaraan gekoppelde opties, voordelen, mogelijkheden en nadelen, niet meer en niet minder.
Je kunt namelijk niet zomaar zeggen dat er 'genoeg mensen met het ov kunnen reizen i.p.v. met een auto'. Dat hangt van veel meer factoren af dan alleen een afstand, je moet de situatie van die mensen ook kennen. Niet naar het ziekenhuis met de bus kunnen omdat je moet overstappen of 300m wandelen is vanuit ons dorp dus aangepast. Dat is een verbetering. Efficientie is vaak nog absoluut een issue.
Ik geef met mijn praktijkvoorbeelden aan wat er veranderd is in de loop der jaren en waar knelpunten zitten. Maar zomaar zeggen dat 'genoeg mensen' met het ov kunnen i.p.v. de bus kun je niet zomaar roepen.

Als je dagelijks van grote stad naar grote stad moet, gaat het doorgaans prima :j Zelfs nog makkelijker dan met de auto. Als je in een stad woont en werkt heb je bijna geen auto nodig.
Maar als je in een dorp woont (waar ik woon, en dolgraag ook wil wonen omdat ik mijn kids niet in een stad wil laten opgroeien (no offence tegen stadskinderen/mensen, maar mijn ding is het echt gewoon niet :o))dan is het OV gewoon ruk geregeld, en daar mag best wat aan gedaan worden van mij :j Dan zou ik vaker met OV gaan :j Maar het OV hier in de buurt staat op het punt om compleet vernaggeld te worden in de nieuwe provincie plannen en ik hoop echt dat dat niet door gaat :\

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 16:44

steeds meer bedrijven geven volledige vergoeding voor als je met OV reist en alleen benzine als je met de auto reist. Dat vind ik wel een goede zaak. Dat zou meer gestimuleerd moeten worden, of bv subsidie van de overheid om OV kosten volledig te dekken.
Mijn man gaat met OV (volledig vergoed door bedrijf), maar heeft ook een gunstige busverbinding. Voor mij is OV niet gunstig, wordt niet volledig vergoed en dat kan vooral als je parttime werkt niet uit. Daarnaast moet ik (of iemand van ons) de kids wegbrengen naar de oppas en tegen de tijd dat ik dan bij een station ben kan ik ook met de auto op mijn werk zijn. Dus dan is de auto echt een logischere keuze.

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 17:32

Ja, als ik nu in Groningen in een verzakt huis zou wonen zou ik ook op z’n zachtst gezegd not amused zijn...
Wat worden die mensen in de steek gelaten zeg. Het is wel duidelijk dat de tweede kamer leden niet in Groningen wonen :=

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 19:12

Maar er zijn dus nog steeds mensen die de klimaatproblematiek ontkennen..?

Dan is deze discussie vrij zinloos vrees ik.

Overigens zijn autovrije steden prima te doen. Amsterdam doe je al niet voor je lol met de auto. Vaak ben je met OV nog sneller ook.
Ook een kwestie van willen natuurlijk en de meeste mensen rijden niet wekelijks voor hobby naar Frankrijk, dus ja.

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 20:01

Niet mooi is relatief. Ik vind het ook niet echt mooi maar hoe vaak bekijk je je dak nu helemaal en denk je: goh, wat een mooi dak heb ik :+

Wat ik vooral niet zo mooi vind is dat die salderingsregeling eraf gaat := dan wil niemand toch meer zonnepanelen :?

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 07:46

Magrathea schreef:
Zeg die saldedingregeling blijft toch gewoon? Dacht laatst gelezen te hebben dat hij toch blijft.

Ik had juist begrepen dat de kogel door de kerk was wn die vanaf 2023 afgebouwd ging worden.

Is het daarna weer veranderd? Hopelijk blijft ie idd gewoon :=

[o]