Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 22:53

Tiepfoudt schreef:
Je hebt het over feiten en bewijzen, terwijl jouw eigen aangedragen bron Judith Curry stelt dat we met de huidige inzichten niet vast kunnen stellen of de mens de klimaatverandering versnelt. Het is precies deze vaststelling die voor mij de complexiteit van het hele verhaal weergeeft.

Morgen verder. Ik wil alleen hier op reageren en je vragen tiepfoudt om echt goed te lezen. Ik heb deze bron niet aangedragen maar iemand anders. Ik heb daar opgereageerd en dit voorbeeld later aangedragen om te laten zien dat ik wel degelijk jullie posten goed leest. Ik ben het niet met deze vrouw eens, maar ze lijkt me wel een integere vrouw die zich neutraal opstelt. Lees mijn posts mbt tot deze Judith er maar op na.

Morgen ga ik eerst de links van juval verder bekijken want daar was ik gebleven. Welterusten allemaal.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 10:44

juval schreef:
die tweede is ernstiger.
Dat is een ingezonden brief. Die kan wel door iedereen geschreven zijn, dus heb ik ook niet gelezen.

oomens schreef:
Doordat ze dergelijk 'fake news' zonder aarzeling (of zelfs voornamelijk) plaatsen, is niet alles op die sites onwaar, maar zijn ze niet als betrouwbare bron te gebruiken. Tip: doe dat dan dus ook niet. Dan word je serieuzer genomen door je gesprekspartners.
Zelf check ik tegenwoordig alle bronnen en als ik de bron als serieus c.q wetenschappelijk kan herleiden lees ik het artikel. Voor mij zijn serieuze bronnen: NRC, Trouw, AD, ANP, Reuter, Volkskrant, BBC, Tegenlicht van de VPRO (die vaak de linkse ideeën behoorlijk op de proef stelt, en dat vind ik leuk), nieuws vanuit Wageningen, gerenommeerde internationale universiteiten, KNMI etc. etc. Facebook heb ik (bewust) niet en allerlei sites die hier passeren had ik nog nooit van gehoord.
Wat me ook opvalt is het volgende. Door coockies wordt het surfgedrag onthouden . Normaliter krijg ik als ik mijn computer opstart bij het MSN nieuws (zelf nooit voor gekozen dat ik dat als startblad krijg %) ) berichten geschreven door ANP e.a serieuze nieuwsbronnen. Opeens krijgik bij het opstarten allerlei sites waar ik nog nooit van gehoord heb en die waarschijnlijk verbonden zijn mt de sites die ik bezocht heb daar ze hier in dit topic genoemd worden. Bizar vind ik dat en eigenlijk vind ik dat ook wel een gevaarlijke ontwikkeling.
Dit betekent namelijk dat als jij als consument klakkeloos alles voor waar aanneemt zonder verder serieus onderzoek, je dus in die stroom verder geduwd wordt doordat je meer en meer van dat soort sites krijgt voorgespiegeld. Dus ik ga alles een opschonen in de hoop dat ik spoedig weer ANP, NRC e.a. nieuws krijg als ik mijn computer opstart.

Tiepfoudt schreef:
Wat ik wel als angst zaaien interpreteer zijn uitspraken in de trant van dat de wereld binnenkort zo ongeveer vergaat

Ik ben inderdaad bang voor de opwarming van de aarde die doorgaat als we niets of te weinig doen. Lees bijvoorbeeld https://nos.nl/artikel/2253960-wat-een- ... rland.html daarin staat te lezen wat de gevolgen zijn voor Nederland:
Citaat:
Slechts die halve graad in de gemiddelde temperatuurstijging op aarde lijkt misschien weinig, maar het maakt een groot verschil. Het betekent onder meer kans op meer overstromingen en meer hongersnood of klimaatgerelateerde armoede voor honderden miljoenen mensen, aldus de onderzoekers.

Klimaatwetenschapper en NOS-weerman Peter Kuipers Munneke is iemand die ik erg serieus neem , daar deze man zich erg verdiept heeft in deze materie. Dus wellicht dat je vindt dat ik paniek zaai, maar ik doe dit dan wel gebaseerd op feiten. Het is 1 voor 12 in mijn ogen..

germie schreef:
Klimaatpropaganda is ook een verdienmodel.
Mee eens Germie. Kritisch zijn is altijd goed, ongeacht welk onderwerp het betreft.

germie schreef:
.
En kindervrij als beste optie wordt genegeerd, want dan raak je ze zelf he.
Ik geloof dat we hier wel aandacht aan hebben besteed in dit topic waarbij ook is aangegeven dat geen kinderen krijgen zeker goed zal meehelpen dit probleem te tackelen. We hebben toen over vrije keuzes gesproken.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 12:46

Graag wil ik nu ik wat meer tijd heb uitgebreider reageren hierop. Ik zet mijn reactie in de tekst van Enzino schuingedrukt.

enzino schreef:
Wat mij stoort aan het hele klimaatverhaal is dat het momenteel allemaal hype is. Het is wellicht een hype wat alles te maken heeft met het feit dat de wereld te lang gewacht heeft en het nu al erg laat is om nog zaken aan te pakken. We kunnen niet meer rustig de tijd nemen. Al 40 jaar is dit probleem bekend maar vanwege allerlei machts- en economische belangen is de druk nu heel erg hoog daar de urgentie daar is. Tevens staat Nederland erg laag op de lijst van klimaatverandering als het gaat om afspraken die gemaakt zijn in Europees verband, dus Nederland moet haast maken anders krijgt het boetes aan zijn broek waarbij ook de rechter heeft bepaald dat Nederland nu echt aan de slag moet met dit onderwerp. Dus in dit kader gezien krijgt het woordje "hype" een andere betekenis.
Het is even helemaal "in" om je daar druk om te maken en op basis daarvan worden er nu miljarden gereserveerd. Ik snap ook wel dat politici en beleidsmakers dolgraag op de stroom meezwemmen want dat is lekker makkelijk, maar volgens mij stoppen er niet genoeg mensen bij de fundamentele vragen waar eerst naar gekeken moet worden:

1. is het klimaat daadwerkelijk aan het veranderen?
Ik denk dat we het daar wel over eens kunnen zijn. Eens

2. draagt de mens daar aan bij?
Dat lijkt mij ook wel duidelijk Eens

3. tot in hoeverre draagt de mens daar in bij?
Nu gaat het moeilijk worden, want dit is helemaal niet duidelijk. Er zijn andere redenen voor klimaatverandering en het klimaat zit extreem ingewikkeld in elkaar. Er is totaal geen overeenstemming welk onderdeel veroorzaakt is door mensen en wat een andere oorzaak heeft men is het eens over het feit dat CO2 uitstoot een belangrijke bijdrage heeft gegeven en geeft aan dit probleem en dat oplossingen dan ook in de richting gezochtmoeten worden van vermindering van uitstoot van deze CO2.

4. wat zijn concrete oplossingen om die bijdrage te verminderen en wat zou de impact zijn?
Concrete oplossingen lijken makkelijk maar je zal het complete plaatje moeten bekijken. Een electrische auto stoot minder uit dan een oude diesel, maar wat als we de productie van de auto meenemen en de verwerking van de batterijen nadat ze onbruikbaar zijn geworden? En een gloednieuwe zuinige diesel auto? Zonne-energie is goed, maar wat dan 's nachts? Hoe gaan we die energie opslaan of gaan de kolencentrales aan in de nacht die meer uitstoten? VPRO heeft onlangs een hele interessante tegenlicht reportage gemaakt https://www.vpro.nl/programmas/tegenlic ... rstof.html. Daarin viel te zien dat we een Deltaplan waterstof transitie kunnen doen met gebruik van ons aardgas leidingen systeem. Groningen is daar volop mee bezig. Te zien valt in deze interessante en hoopgevende tegenlicht dat en ik citeer:

"Regisseur Rob van Hattum houdt zich al sinds de jaren tachtig bezig met waterstof. Hij zag dat een overstap op waterstofgas werd omschreven als de sleutel tot een soepele energietransitie, maar dat er in praktijk op grote schaal weinig stappen werden gezet. Dat moet, en kan, anders: een ‘deltaplan waterstof’ zet pas écht zoden aan de dijk.

Er wordt al druk geëxperimenteerd met waterstof, door grote en kleine partijen. De Gasunie onderzoekt hoe ze duurzame groene waterstof uit zonne-energie kunnen produceren en netbeheerder Tennet wil energie opslaan in de Noordzee (op zogenaamde waterstofeilanden). Shell ontwikkelt waterstof-pompstations, omdat de grootschalige introductie van schone-waterstof-auto’s steeds dichterbij lijkt te komen. Ook op gemeenteniveau zijn ze bezig: het Zuid-Hollandse dorp Stad aan ’t Haringvliet wil in 2025 volledig overschakelen op groene waterstof, en de provincie Groningen schetst vol goede moed een plan voor een nieuwe, aardgasvrije toekomst met waterstof".

Wat ik vooral heel opmerkelijk vond is, dat de japanners een bezoek hebben gebracht aan Groningen en zwaar onder de indruk zijn van de voortvarendheid en experimenten die hier al gedaan zijn voor aanzienlijk minder geld als dat Japan hierin al heeft geïnvesteerd en nog gaat investeren. Er zitten nog haken en ogen aan, maar men is echt druk bezig en het bestaand aardgaslek wat overal al licht in Nederland zou kunnen gebruikt worden met aanpassingen voor het vervoer van de waterstof.

Het probleem op dit moment is, en men is druk bezig om een praktische energie oplas te maken en voor die opslag een oplossing te vinden en de vraag daarbij is namelijk: "hoe sla je al die vrijgekomen energie op of kunnen we een accu maken die hanteerbaar is, waarin we grote hoeveelheden energie in kunnen opslaan". Dat blijkt nog niet zo eenvoudig te zijn, maar daar is men zeer druk mee bezig.

En vervolgens nog de vraag wat de impact zou zijn. Stel het lukt om de uitstoot van een bepaald gas met 4% te verminderen, wat is daarvan de impact op het gehele klimaat? Het antwoord is dat niemand een idee heeft omdat we eigenlijk helemaal niet weten hoe het klimaat precies werkt. Alle klimaatvoorspellingen hebben een foutmarge - je hebt een bovengrens en ondergrens en hoe verder je vooruit kijkt hoe groter die grenzen van elkaar af liggen. Nu is de uitstoot omlaag, maar wat is nou de impact als we nog steeds binnen die grenzen liggen? Geen impact? Of gaan we van de bovengrens naar de ondergrens ( = grote impact)? We weten het allemaal niet.

5. wat kost het?
Belangrijke vraag, want iemand moet het betalen.

6. kan dat geld niet beter besteed worden?
En dit is de kern waar het om gaat, want je kan elke euro maar een keer uitgeven. Een euro meer aan het een is een euro minder aan het ander.
Kan het geld niet beter besteed worden aan iets dat meer mensen helpt en een grotere impact maakt?
En hier komt de luiheid van politici terug: het is makkelijker geld te vinden voor iets dat speelt dan geld te vinden voor iets dat een grotere impact maakt maar waar niemand aan denkt. Hier zijn we het dus volstrekt met elkaar oneens. En hier verschillen we grondig van mening want hier wordt gesuggereerd dat er nog tijd is om het geld aan andere belangrijkere zaken te besteden. Nee dus, die tijd is er niet meer iets dat 97% van de wereld mee eens is. Vandaar de urgentie en de "hype". "

Je zou vooral moeten kijken naar wat een investering oplevert. Het geld dat heel Nederland besteed (direct en indirect) om klimaatverandering tegen te gaan zal een grotere impact hebben als het besteed zou worden aan medicijnen en micronutrients voor jonge kinderen in ontwikkelingslanden. Voor $100 geef je een kind daar de kans zijn leven te beginnen zonder ondervoeding en belemmerde groei. Die kinderen zullen later productiever zijn en leveren de wereld $63 op voor elke $1 die je eraan besteed. Inderdaad is dit ook belangrijk, maar daar lossen we het urgente probleem van de klimaatverandering niet mee op

Andere voorbeelden met een hoge payoff:
- voorkomen en behandelen malaria Heel belangrijk en dit artikel is interessant in deze https://dekennisvannu.nl/site/artikel/H ... g-uit/7112
- vaccinaties voor kinderen Heel belangrijk lees dit artikel https://www.unicef.nl/nieuws/2017-04-26 ... accinaties
- ontworming

De impact van deze maatregelen zal het klimaat tegemoet komen op 3 manieren:
1. milieubewustzijn komt om de hoek kijken wanneer een land een GDP van rond de $5000 bereikt. Hiermee pak je dus een van de grotere vervuilers aan - mensen in arme landen Klopt, maar dat is een lange termijn oplossing dus alleen hier op inzetten betekent dat we te laat zullen zijn met het omkeren van het klimaat probleem
2. minder kindersterfte en onderontwikkeling zal ervoor zorgen dat er minder reden is voor extreem grote gezinnen. Mensen daar zullen sneller richting 2.2 kinderen per vrouw gaan of minder. Minder mensen = minder vervuiling. Klopt, lange termijn oplossing, die wel heel belangrijk is, mee eens, maar niet in plaats van!
3. de totale capaciteiten van de mensheid nemen toe (brain power) zodat er gezocht kan worden naar een echte oplossing voor de problematiek.

Maar ja, we willen ons vooral goed voelen door een gloednieuwe electrische auto te kopen en de politici die voorstelt geld naar Afrika te sturen kan zijn loopbaan binnen de politiek wel vaarwel zeggen. Zie hier dit artikel over ontwikkelingshulp https://www.europa-nu.nl/id/vkdah04cenz ... nnt0&tab=0 . Een probleem bij ontwikkelingshulp (zie de twee pijlers in het artikel handel en hulp), is de grote corruptie in die landen, waardoor het geld in de zakken verdwijnt van een aantal mensen in die landen en onkunde als het gaat om de cultuur. Zelf vond ik de TV serie van Bram Vermeulen die dwars door de Sahara reisde en daarover een documentaire maakte erg verhelderend en verrassend. Het laat zeer goed zien welke problematiek leeft in de verschillende landen en wat de cultuur is, hoe bijvoorbeeld de oude smokkelroutes nu gebruikt worden en werden voor het weg smokkelen van mensen en wat er met het geld gebeurt en gebeurt is dat vanuit de EU naar de bevolking is gegaan ter stimulering van allerlei projecten. Zeer zeer interessant en absoluut een aanrader om die series te gaan bekijken. Krijgt vast een prijs.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 16:58

enzino schreef:
Om een scenario te schetsen: als we helemaal niets (niets!) aan maatregelen om klimaatverandering tegen te gaan zouden doen dan zouden de effecten over 50 jaar (2070) slechts een vermindering van 0.2-2% van ons inkomen zijn.

Dat heb ik gelezen, maar dan praat je alleen maar over de economische effecten en niet de gevolgen voor onszelf en de aarde.

Ik
Citaat:
De stijging van de temperatuur heeft gevolgen voor het klimaat: dat verandert. Wetenschappers denken dat we de gevolgen waarschijnlijk nog kunnen beheersen als we de stijging weten te beperken tot 1,5 à 2 graden. Dat kan alleen als de wereldwijde CO2-uitstoot in 2050 drastisch is verlaagd. Dat gaat niet vanzelf, daar zijn forse maatregelen voor nodig.
terug te lezen in https://www.milieucentraal.nl/klimaat-e ... randering/
Die drastische maatregelenkosten een transitie en geld. Daar komen we niet aan onderuit.
Als we die maatregelen niet nemen dat kunnen we het volgende verwachten: https://www.wnf.nl/wat-wnf-doet/themas/ ... volgen.htm waarin o.a. te lezen valt:

Citaat:
Hittegolven, droogte, overstromingen, schade aan ecosystemen, bedreiging van de voedselproductie en schade aan de gezondheid worden naar verwachting in de toekomst heviger. Als we niets doen, sterft mogelijk een derde van alle plant- en diersoorten nog deze eeuw uit.

Citaat:
Gevolgen voor het weer

De temperatuurstijging heeft een steeds groter effect op het weer. Langdurige droogtes, hittegolven, extreme regenval, overstromingen en krachtige orkanen komen nu al vaker voor. Gemiddeld genomen zal de temperatuur op aarde stijgen, maar plaatselijk kunnen de effecten heel verschillend zijn. In Noord-Europa stijgt het risico op overstromingen bijvoorbeeld, terwijl in Zuid-Europa de droogte toeneemt.

Citaat:
Gevolgen voor mensen

Ook de Wereldgezondheidsorganisatie maakt zich zorgen om het broeikaseffect. Met de stijging van de temperatuur nemen namelijk ook tropische plagen en ziektes toe. Ook sterven er meer mensen door hitte en ondervoeding. Doordat grote rivieren slinken, kunnen in droge en tropische gebieden de opbrengsten van de landbouw tot wel 20 procent lager uitvallen. Daarbij lopen miljoenen mensen extra kans op watertekorten.

Waar ons grootste verschil van opvatting ligt is dat jij Enzino denkt dat er nog tijd genoeg is om niets te doen of gematigd dingen te doen en ik anders van mening ben.

William Nordhaus wordt door jou aangedragen en in een platforum waar economen met elkaar discussiëren heb ik onderstaande tekst gevonden waarin zijn gegevens dus ook meegenomen zijn en worden: http://www.mejudice.nl/artikelen/detail ... -ingrijpen en ik leers daar:
Citaat:
Daarbij maken wij gebruik van het door William Nordhaus en anderen aan de universiteit van Yale ontwikkelde RICE-model (Regional Dynamic Integrated model of Climate and the Economy). Dit model kwantificeert niet alleen de gevolgen van het menselijk handelen voor het klimaat, maar ook het omgekeerde: de verandering van de economische productiecapaciteit en vele andere aspecten van de menselijke welvaart onder invloed van het opwarmende klimaat. In veel klimaatmodellen wordt een grove maatstaf gebruikt voor de door economische activiteit veroorzaakte emissies, namelijk de verwachte toekomstige ontwikkeling van het BBP. Het RICE-model expliciteert echter factoren als bevolkings- en productiviteitsgroei, energieverbruik en kapitaalvorming en is daarmee voor ons een zeer nuttig hulpmiddel. Hoewel RICE oorspronkelijk is bedoeld om een optimaal klimaatbeleid te ontwikkelen, gebruiken wij het model om te bestuderen wat er gebeurt bij ongewijzigd beleid.

en een stuk verder:
Citaat:
Het is waar dat enkele toekomstsimulaties uitkomen op een opwarming van ‘slechts’ 2-3 °C. Maar iedereen die zich blind staart op deze optimistische staart van de verdeling moet ook eens kijken naar de pessimistische rechterstaart. Het staafdiagram laat zien dat de hoogst gevonden waarden voor de temperatuur in 2105 een stijging met zo’n 7 °C inhouden. De gevolgen van een dergelijke temperatuurstijging zijn uiterst moeilijk te voorspellen, maar te denken valt aan een zeespiegelstijging die hoog genoeg is om grote steden als Londen, Sjanghai, New York en half Nederland te bedreigen, alsmede aanzienlijke risico’s dat het klimaatsysteem van de aarde ingrijpend verandert, bijvoorbeeld doordat de Golfstroom stopt of de ijskap van West-Antarctica wegsmelt.

Waarbij men eindigt met de conclusie:
Citaat:
Onze analyse leidt tot een simpele conclusie: wanneer de politiek niet snel ingrijpt, wordt het broeikaseffect een enorm probleem, zelfs onder de meest gunstige omstandigheden.

Dus jouw eindconclusie:
enzino schreef:
De paniek die je nu dus overal ziet, en de daarbij horende hype, zijn dus grotendeels onterecht en bangmakerij. Dit is een ingewikkeld probleem dat een slimme aanpak vereist, niet een overhaaste aanpak.

Is een totaal andere als hierboven en ik sluit me aan bij de conclusie van hierboven.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 18:01

Aanvulling je schrijft
enzino schreef:
Om uit te gaan van het werk van William Nordhaus ......
Ik heb eens gegoogeld waarvoor deze man nu precies de nobelprijs heeft gewonnen en ik lees
https://www.trouw.nl/home/nobelprijs-vo ... ~ad316c84/

Citaat:
Nordhaus krijgt de prestigieuze onderscheiding voor zijn onderzoek naar klimaatverandering en Romer voor onderzoek naar de verbanden tussen innovatie en economische ontwikkeling.

De 77-jarige William Nordhaus, verbonden aan de Universiteit van Yale, heeft als eerste een wiskundig model ontwikkeld dat de invloed die de economie en het klimaat op elkaar hebben in beeld bracht. Nordhaus is een groot voorstander van een wereldwijde belasting op CO2. In zijn onderzoek betoogt Nordhaus dat een mondiaal uniform systeem van heffingen op de uitstoot van broeikasgassen het beste middel is tegen klimaatverandering. Zijn model wordt, volgens het Nobelcomité, nu breed gebruikt om de gevolgen van klimaatbeleid te onderzoeken.

Het eerbewijs komt op een cruciaal moment. Maandag maakte het wereldklimaatpanel IPCC in een alarmerend tussenrapport bekend dat alleen ‘snelle, verreikende en ongekende veranderingen in alle onderdelen van de samenleving’ de opwarming van de aarde nog enigszins kan beteugelen.

Dus ja, ik ben het eens met deze nobelprijs winnaar!

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 23:13

Het orakel van Ikke! Oncontroleerbaar, zonder enige vorm van bronnen, arrogant opgesteld want Ikke weet hoe de toekomst er (ongeveer) uit zal zien (googelen of naslag werk doen heeft geen zin!,), want zij en de mensen die er pas echt verstand van hebben weten dit wel itt heel veel andere mensen . Acht jaar in verdiept zelfs, top meid dit stukje. Mag je trots op zijn.
Je stukje is uitnodigend en zoals echte wetenschappers betaamd goed onderbouwd ( maar niet heus) en te toetsen (dus ook niet) :n

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 20:13

Sclimpre schreef:
Ze zijn ook heel gemakkelijk zelf te kweken.
Klopt en zo verschrikkelijk lekker is dat. Als je ze dan plukt en gelijk opdient dan heb je nog een echte bite. Die bite blijft bij eigen gekweekte komkommers nog wel paar dagen aanwezig. Dat geldt trouwens ook voor sla, is ook zo gemakkelijk om te kweken en ik pak vaak alleen de blaadjes die ik nodig heb, waardoor de krop iedere keer weer blaadjes geeft en je er lekker lang mee kan doen.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 07:12

Shaggy09 schreef:
Ik zou sowieso het niet overbodig vinden als ze wat minder gaan vliegen, zowel in de commerciele luchtvaart als de vrachtvliegtuigen. Ik zie dat eerlijk gezegd veel liever dan dat ze het plasticje van de komkommer weglaten.
Als het gaat om producten die de hele wereld over vliegen dar kun je zelf natuurlijk wel een stap in maken. Ik koop heel bewust als het gaat om milieu, gezondheid en ik kijk ook naar de politieke situatie van een land.
In principe kijk ik zoveel mogelijk hier uit de regio, liefst bio producten, daarna kijk ik of de producten uit Frankrijk komen, vervolgens uit Europa. In principe koop geen producten buiten Europa uitzonderingen nagelaten. Op elk product staat wat er in zit en waar het vandaan komt (in ieder geval wel hier in Frankrijk en ik denk ook in Nederland).

verootjoo schreef:
Zeep, douchegel, shampoo, afwasmiddel, wasmiddel, schoonmaakmiddel... etc :) zitten allemaal van die plastic bolletjes in.

Tenzij je wat ecologischere middelen gebruikt.
Dus gewoon ecoproducten gebruiken. Wij hebben een septic tank en wij hebben hier allemaal groen label producten want na een eenvoudig zuiveringssysteem in de grond verdwijnt het allemaal hierin de sloten. Ik wil die troep niet in de sloten. De gîte is aangesloten op het rioleringssysteem van het stadje, maar daar gebruik ik ook ecologische producten. Wij zijn erg enthousiast over het Duitse merk Hakawerk en die was producten wassen zeer goed schoon, de douche- en zeep producten zijn zo fijn. Ik doe er zo ontzettend lang mee, je hebt er maar heel weinig van nodig, dat de prijs uiteindelijk wel mee valt. Dusook hier kun je zelf heel veel aan doen. Als iedereen dat gaat doen scheelt al zoveel.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 07:32

Verootjoo, tegenwoordig kun je toch niet meer zeggen "wir haben es nicht gewüsst"? Er is zoveel over het milieu te doen en zoveel berichtgeving.

MAAR:
Gisteren zag ik een item over een groep mensen dat beweert dat de aarde plat is(ammo 2019 :oo ). Ze kijken dan naar een filmpje op youtube die de argumenten heeft voor die stelling. Vervolgens krijgen die mensen totaal ongevraagd dat soort filmpjes met die mening aangeboden. Dus die mensen blijven in hun foute veronderstelling hangen dat de aarde plat is want je krijgt een soort tunnelvisie als het ware door de eenzijdigheid van je "nieuws" tot je laten komen.
Op een andere manier werkt dat ook met berichten die wij lezen. Ik heb hier een aantal bronnen terug proberen te halen van nieuws dat mensen in dit topic verkondigden. Het wordt minder en minder maar nog steeds krijg ik allerlei onzin sites waarin de grootste kul wordt verkondigd, complot theorieën etc.

Facebook blijkt daar aan mee te doen, dus mensen die alleen hun nieuws van facebook halen zijn gevaarlijk bezig daar hun mening gevormd wordt met allerlei onzin verhalen die niet waar zijn.

MAAR wie elke dag het journaal kijkt op NPO, af en toe naar een goede actualiteiten rubriek op NPO, een goede krant (NRC, Trouw, VOlkskrant) leest naar gelang je politieke kleur, die zal echt wel kunnen weten wat waar is en wat niet en hoe de wereld er voor staat op dit moment.

Dus het vraagt bewustzijn en nazoeken van bronnen in de wetenschap dat via sociale media rare zaken verkondigd worden en met de waarheid niet zo nauw genomen wordt. Dus mensen die hun verantwoordelijkheid nemen, kunnen nooit zeggen: "ich habe es nicht gewüsst". Zo'n actieve houding vraagt wel wat inspanning.

piendumaitre

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 07:53

Germie, ik heb zoveel onzin/ fake nieuws/ sites met werkelijk nieuws weten te ontkrachten, ik heb daar zo mijn best voor gedaan en erg veel tijd in gestopt in dit topic, dat jouw post waarin je schrijft dat mijn bericht onzin is te gemakkelijk is.
Ik ga daar in ieder geval niet meer op in.
Het enige dat ik met mijn bericht heb proberen te bereiken is dat mensen kritisch zijn met daar waar ze hun nieuws halen daar het je hele wereld beeld beïnvloed. Dus zorg dat je bronnen kloppen. En als aanvulling op mijn bericht, kijk ook eens naar buitenlands nieuws. (CNNB,BBC,La FRance, Duits Nieuws). Ook dat is erg interessant want soms blijken zaken toch net wat anders te liggen.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 09:02

germie schreef:
maar dat van die Belgische professor was ook weer onzin, terwijl dat gewoon van een 'goede' nieuwssite kwam, dus je wilt dan ook geen tegengas horen.
Onzin! Heb je het over die nobelprijswinnaar? Die heb ik niet naar voren geschoven, maar iemand anders. Ik heb het nieuws dat aan deze man is gekoppeld ontkracht daar deze mens juist voor een CO2 heffing was.

Germie, als het gaat om jouw verwijt van tegengas het volgende. Als er iemand een nieuwsjunkie is, dan ben ik dat en ook mijn man. Wij kijken en lezen zoveel en dat al 40 jaar lang, niet alleen in Nederland als het om het nieuws gaat maar ook in het buitenland. Want je hebt gelijk!! (ik sta wel degelijk open voor andere meninge en lees alles kritisch) dat NPO ook niet altijd klopt, maar daar kom je dan weer achter als je buitenlandse sites ook meeneemt.
Ieder land brengt ook weer het nieuws dat hem of haar goed uitkomt. Kijk bijvoorbeeld maar naar het hele pulsvisserij verhaal. Nederlandse vissers verwijten de Franse vissers dat ze niet willen vernieuwen. Dat verwijt is terecht en dat hoor je dus niet in het Franse nieuws.
Hier in Frankrijk is men zeer verontwaardigd daar de Nederlanders als Experiment een bepaalde hoeveelheid vis mochten vangen. Ze zijn ver over deze hoeveelheden heen gegaan, of heel strikt gezegd, de Nederlanders hebben gestolen van de andere Europese landen. Daar hoor je hier in Nederland weer niets van, en brengt in dat verhaal wel een belangrijke nuance . Dat heb je met zoveel verhalen.

Voor mezelf heb ik besloten dat ik niet meer in ga op mensen die beweren dat het allemaal wel mee valt met de opwarming van de aarde en dat het probleem zich zelf op zal lossen. De belangrijkste reden is dat me dat gewoon veel en veel te veel tijd kost. Dus het enige wat ik nog doe is een pleidooi houden dat mensen zich breed oriënteren, de betrekkelijkheid inzien van facebook en andere dubieuze sites als het om nieuws gaat. Beperk je dan maar liever tot mijn eerder genoemde bronnen, ANP, Reuter e.a gerenommeerde bronnen.

Voor alle mensen die het leuk vinden. Een vandaag, is een nieuwsprogramma die echt de mening van het volk vertolkt en weergeeft. Je kunt je aanmelden voor hun nieuwspanel. Regelmatig krijg je dan enquêtes en de uitslag wordt weergegeven in het programma. Ik denk dat een vandaag, het enige programma is dat zoveel mensen bereikt (50.000 mensen uit alle lagen van de bevolking). Dus ongeacht wat je mening is, geef je op. Wij kijken altijd een vandaag om voeling te houden met hoe mensen nu werkelijk denken en ik doe ook mee aan het panel. Dit om te kunnen volgen welke kant het politiek uitgaat met Nederland.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 10:31

Helemaal waar Oomens. Het is verdraaid lastig geworden om het goede te doen en dicht bij is zeker niet altijd beter.
Leuk 8annemiek dat je jezelf gaat aanmelden bij een vandaag panel.
Germie nergens heb ik jou persoonlijk aan gesproken, wie de schoen past trekt hem aan gevalletje? Daarnaast wil ik je vragen mijn posts goed te lezen. Regelmatig en onlangs nog staat de volkskrant genoemd door mij, als zijn de een goede serieuze krant!
8annemiek één persoon staat in mijn foeilijst onlangs gedaan, maar dat is niemand van dit topic, maar iemand die schoffeert en topics kaapt.
Het geeft juist een goed beeld hoe en wat rondom (fake )nieuws ,welke belangen daarbij spelen en wie daar gevoelig voor is. Manlief en ik spreken hier veel over want ongeacht of je voor of tegen Brexit bent, de voorstanders hebben zich bediend van onjuiste feiten, waarmee wel iets heel belangrijks is gebeurd wat nog lang zal nadreunen id geschiedenis van UK en Europa. Je ziet dat de ontwikkeling rondom fake nieuws een eigen weg aan het inslaan is en een eigen gelijk ah vormen is.....heel beangstigend . Daar wil ik wel tegen opstaan. Iedereen mag vinden wat ie wil, maar wel mening vormen op basis van feiten. Germie doet dat blijkbaar, dan is het toch ok.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 13:22

Magrathea schreef:
Overigens is alles in West Europa wel okee, we telen hier efficient en het is niet per se beter om het hier in het Westland in een kas te kweken zodat het dichtbij is, of om het in Spanje onder de zon te kweken en daarna op de boot mee te nemen

Daar ben ik helemaal niet zo zeker van en dan ben ik het eens met de cynischer bokkers in dit topic die schreven in een totaal ander verband dat "klimaat ook een hype is". Wat je ziet tegenwoordig is dat er nogal veel eco producten zijn. Maar geloof je nu echt dat alle producten met het keurmerk ook werkelijk kloppen?
Een Franse vriend van ons met een agrarisch bedrijf die allerlei gif verkopen om te spuiten op landbouw gewassen was vorig jaar in Nederland in het kader van uitwisselingsproject. Zij gingen ook een biologisch bedrijf bezoeken. Vaag onder een tafel zag hij iets :? wat hij meende te herkennen, dus hij bukte zich en trok het in het licht. Tot zijn grote verbazing zag hij zijn eigen product := . Dus hij vraagt wat het is, en die man die hem rondleidde had blijkbaar niet door dat Cyriel exact wist wat hij in zijn handen had. Dus er kwam een of ander flut verhaal. Waarop Cyriel kort en bondig antwoordde dat hij precies wist wat hij in zijn handen had daar zijn bedrijf dit product maakte en dat elk zich zelf respecterend ecologisch bedrijf dat helemaal niet in huis hoort te hebben. Je begrijpt dat die gasten dijen kletsend van de lach in de bus zaten.

Hij heeft ook andere eco bedrijven gezien en die waren wel goed bezig! En die nam hij wel serieus.

Mensen zijn corrupt, gaan graag voor het grote geld en naast de grootste groep eerlijke mensen (dat hoop ik dan altijd maar) zitten er ook veel oneerlijke mensen in de branche. Eco is hot, is een goed verdienmodel, dus natuurlijk wordt er gesjoemeld. Let wel, ik vind dat geen reden dus om geen eco / bio producten te kopen. Ik koop die zelf wel (meer en meer) maar ben me ook bewust dat er bedrijven ~~}> bijzitten die dat keurmerk totaal niet verdienen.

Wij wonen dichter bij de Spaanse dan de Nederlandse grens dus hier zijn nogal wat Spaanse producten en ik vind ze zo :9 :9 Echt lekkerder dan veel Nederlandse producten en dan denk ik aan de paprika's, tomaten en aardbeien, waarvan ik dan de Nl paprika's niet heel erg veel slechter vind als het om de smaak gaat.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 08:49

Zondag avond a.s. NPO 2 gaat tegenlicht van de VPRO over hoe fake nieuws in elkaar steekt toegespitst op Poetin propaganda, ik citeer:
Citaat:
Wat is echt en wat is fake? De Brits-Russische auteur Peter Pomerantsev werkte tijdens Poetins presidentschap tien jaar lang voor de Russische televisie en zag hoe het Kremlin media inzet om de Russen een alternatieve waarheid voor te schotelen. Een waarheid die overal verwarring zaait en waardoor de Russen niets geloven van het nieuws uit het Westen. Peter Pomerantsev over de impact van bijna twintig jaar Poetin-propaganda.

Ik ben heel benieuwd want wellicht dat dit een programma is, iets dat ik hoop, dat je leert hoe wij zelf fake nieuws van geen fake nieuws kunnen onderscheiden. En dus onszelf leren te beschermen en leren zoveel mogelijk onze meningen te baseren op feiten. Niet alleen als het gaat om dit onderwerp klimaatopwarming, maar ook als het gaat om vele andere belangrijke onderwerpen.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:17

Francieen schreef:
Het is dus eigenlijk het asbest van de toekomst.
Dat vind ik zeker een aandachtspunt om uit te zoeken wat hier nu wel en niet waar is, voor mezelf als hier het geld er is om te kiezen voor zonnepanelen.

Janneke2 schreef:
...in mijn ogen ook: een kleine vliegreis met verder een sobere levensstijl houdt je ecologische voetafdruk 'binnen die enkele planeet'.
Dat kunnen we inderdaad allemaal doen :j

germie schreef:
Wist je dat Nederland vroeger een tropisch klimaat had?
Klopt.
germie schreef:
Dus ja, het klimaat verandert, het verschuift.
Klopt.
Alleen de snelheid waarmee het nu gaat is erg onrustbarend dat is nogn ooit vertoond en daar is de mens voor verantwoordelijk. De pool kappen smelten veel en veel te snel met alle risico voor dien voor met name alle lage landen (hoort Nederland daar bij denk je := ). Mijn tijd zal het wel duren hier op de berg.

germie schreef:
Al is het niet zo dringend nodig als sommigen brullen.
Met feiten is onderbouw de urgentie van de transitie. Helaas zijn er enkelen in dit topic die maar blijven roeptoeteren dat het allemaal wel meevalt zonder met echte wetenschappelijke onderbouwing te komen. Ik heb besloten dat ik daar dus ook mee stop.

oomens schreef:
Eerder een extra reden om op te passen.
:j

Francieen schreef:
Eerlijk, ik geloof er niet in. Ik denk dat het klimaat gewoon omschuifd. Omschuiven als in dat het klimaat over de wereld veranderd. Hier word het warmer en ik las net op RTL nieuws dat in las Vegas voor het eerst in 70 jaar sneeuw was gevallen. Tuurlijk zal er iets van waar zijn maar ik denk dat de regering ons vooral probeert geld af te troggelen door al die milieu bewuste keuzes die er moeten maken
Foute informatie dit en onwaar!

Zoals Janneke al zegt het heeft niets met "geloven" te maken. Dat doe je maar in de Kerk.

Gisteren was de grote klimaatprotest in Brussel. Greta Thunberg (16) was erbij. Dappere meid om zo voor de zaak te gaan. Zo zie je maar dat één iemand ook in positieve zin, zaken aan de orde kan stellen en beweging op gang brengen. Ze speechte in de EU het volgende http://www.standaard.be/cnt/dmf20190221_04195363 en ik heb haar speech integraal hieronder weergegeven:
Citaat:
De Zweedse klimaat activiste Greta Thunberg (16) heeft in Brussel de Europese beleidsmakers ter verantwoording geroepen. 'Wij hebben ons huiswerk gemaakt', zei ze. Later vandaag betoogt ze mee met de klimaatspijbelaars in Brussel.

'Mijn naam is Greta Thunberg. Ik ben een klimaatactivist uit Zweden', zo begon de Zweedse tiener haar speech. Ze riep Anuna De Wever, Kyra Gantois en hun vrienden mee naar voren.

'Tienduizenden kinderen spijbelen voor het klimaat in Brussel', zei Thunberg met een onbewogen gezicht. 'Honderdduizenden doen hetzelfde in de wereld. Dat doen we omdat we ons huiswerk hebben gemaakt. Mensen zeggen dat ze hoopvol zijn, dat jonge mensen de wereld zullen redden. Maar dat doen we niet. We zijn te jong en de tijd dringt.'

'We weten dat veel politici niet met ons willen praten', ging ze voort. 'Wij ook niet met hen. Wij willen dat zij met wetenschappers praten. We zeggen wat zij al decennialang zeggen. We willen dat jullie het akkoord van Parijs naleven en de IPCC-rapporten volgen. We hebben geen andere manifesten en eisen. Verenig u achter de wetenschap, dat is onze eis.'

Thurnberg ging ook in op de samenzweringstheorieën die de klimaatactie in vraag stellen. 'Ze verzinnen samenzweringen, en noemen ons marionetten. Ze proberen van onderwerp te veranderen. Ze willen er niet over praten, omdat ze weten dat ze deze strijd niet kunnen winnen. Ze weten dat ze hun huiswerk niet hebben gedaan. Maar wij wel. We hebben een nieuwe manier van denken nodig. Het politieke systeem dat jullie gecreëerd hebben, gaat over competitie. Dat moet stoppen. We moeten samenwerken en de middelen van de planeet op een eerlijke manier delen. We moeten binnen de planetaire grenzen leven in het belang van al het leven. Dit klinkt misschien naïef, maar als jullie je huiswerk hebben gedaan, dan weten jullie dat we geen andere keuze hebben.'
Als de beleidsmakers niet luisteren, zullen ze volgens haar bekendstaan als de grootste schurken uit de geschiedenis. Maar ze blijft ook hoopvol: 'Er is nog tijd.'

EU-doelstellingen

De klimaatactiviste noemde de EU-doelstellingen daarbij onvoldoende. 'Tegen 2030 moet er minstens 80 procent minder CO2-uitstoot zijn. Dat is dubbel zo ambitieus als nu. Ze vegen opnieuw hun rotzooi onder het tapijt. We vechten niet voor onze toekomst, maar voor iedereen zijn toekomst.'

Over de kritiek dat jongeren beter op de schoolbanken zouden blijven in plaats van te spijbelen, stelde ze voor dat volwassenen hun plaats zouden innemen. 'Als u denkt dat we op school moeten zitten, wel, neem dan onze plaats in op straat. Of liever: doe mee met ons, zodat we het hele proces kunnen versnellen.'

'We zijn begonnen met het opruimen van jullie rotzooi', besloot ze. 'En we zullen niet stoppen tot we klaar zijn.'

Juncker

Europees Commissievoorzitter Jean-Claude Juncker zei dat hij blij is dat jonge mensen op straat komen om aandacht te eisen voor het klimaat. Hij erkent het gevaar van de klimaatverandering, maar hij zei ook dat Europa niet alles kan doen, en dat bijvoorbeeld de VS de andere richting is ingeslagen. Na een uitweiding over of de EU de grootte van toiletreservoirs moet regelen, somde hij een aantal maatregelen op die de EU al heeft genomen voor het klimaat. 'De Commissie heeft een investeringsplan gelanceerd van 318 miljard euro. Het grootste deel daarvan gaat naar milieudoelstellingen.' Hij haalde ook het handelsakkoord met Japan aan, waarin milieudoelstellingen zijn opgenomen.

Anuna De Wever

Anuna De Wever van Youth for Climate vond de speech van Greta Thurnberg heel krachtig. 'We horen hier bijna alleen maar dingen van "we moeten dit en we moeten dat", maar als iedereen zo ambiteus is, waar zijn uw acties? Dus het is zeer krachtig dat Greta dat ook aan de kaak stelt en duidelijk maakt dat mooie woorden niet genoeg zullen zijn.'

Over de reactie van Juncker was de Wever minder enthousiast. 'Greta Thunberg komt net vertellen dat het echt niet goed gaat met deze planeet en er veel meer moet gebeuren, en Juncker verdedigt net dan het beleid van Europa. That's not the point. Er moet veel meer gebeuren en het gaat hoe sneller, hoe meer bergaf. We zijn helemaal niet goed bezig, welke maatregelen we ook al hebben gedaan, en we moeten die doelstellingen omvormen in acties.'

Thunberg stapt vandaag ook mee in de zevende klimaatmars van Youth For Climate. ‘Hopelijk daagt er veel volk op', zei ze gisteren.

Junker had wel erg veel tijd nodig om tot antwoord te komen en ik vroeg me af of hij teveel gedronken had. Zo bizar. Ik voelde plaatsvervangende schaamte. Daar staat dan zo'n frisse Greta Thurnberg die kort en krachtig haar punt neerlegde. En dan komt zo'n volwassenen die zo'n flater slaat voordat hij haar antwoordde iets in de trant van dat de EU er mee bezig is, daarmee voorbijgaande aan de urgentie waar deze jonge vrouw voor pleit om dit probleem aan te pakken. Zo gênant.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 13:26

Hierbij inderdaad ook een artikel dat aan geeft dat waarschijnlijk de klimaatafspraken lang niet ver genoeg gaan om het proces ten positieve te keren en welke verschrikkelijken gevolgen dit kan hebben. Onderzoeken willen daar verder onderzoek doen https://www-scientias-nl.cdn.ampproject ... s-wordt%2F
Ik doe het even zo vanwege bokken via telefoon. Is wat onhandig.
Dus klopt Enzino, er moet veel meer gebeuren.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 14:30

Nu gebeurt er dus weer iets heel interessants. De overheid word er bij gehaald. De link vd website die ik geplaatst heb is van een Nederlands onafhankelijke groep wetenschappers die niet betaald worden door de overheid en niets met de overheid te maken heeft. Mijn post wordt niet op ingegaan maar er wordt gesuggereerd dat ik dus pro overheid ben. Laat me niet lachen zeg om die veronderstelling, wat een flater van Winsemius met zijn energie nota. De overheid heeft boter op zijn hoofd want dit kabinet zal alles eraan doen om het bedrijfsleven vrij uit te laten gaan en met softe, niet werkende maatregelen te komen ipv CO2 taxe te heffen, iets waar Enzino's naar voren geschoven nobelprijswinnaar zijn prijs oa voor heeft gekregen.
Waarschijnlijk wist de overheid al langlang dat de cijfers en berekeningen niet klopten! Zo ongeloofwaardig maak je jezelf dan als overheid.
Dus jullie reactie raakt niet mijn post. Deze manier van discussiëren is zo oneigelijk en gewoon fout! Ga dan inhoudelijk op dit artikel in waar ik de link van heb geplaatst en waarvan wordt aangegeven dat er een nieuw onderzoek moet komen daar er steeds meer aanwijzingen bestaan dat het klimaatakkoord lang niet ver genoeg gaat met verschrikkelijk gevolg voor onze planeet. En nogmaals, zo graag hoop ik dat jullie gelijk hebben en dat het allemaal wel meevalt, maar ik denk het toch echt niet!

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 15:05

Baudet komt ermee om aan te geven dat er GEEN klimaat probleem is. Deze wetenschappers komen ermee daar ze denken dat we nog veel meer moeten doen daar het proces anders omonkeerbaar is. Dus twee standpunten die totaal tegenover elkaar staan. Dus wat enzino schrijft klopt maar ten dele, het klimaatakkoord is waarschijnlijk niet genoeg. Dus als je die lijn doortrekt en we doen niets, dan loopt het zeker fout af en nog veel sneller ook.
Wel verschrikkelijk vind ik het, dat we 40 jaar na dato nadat de eerste zeer serieuze waarschuwingen gedaan werd door wetenschappers, dat het fout ging met onze aarde we nu nog steeds deze discussie aan het voeren zijn en er werkelijk mensen denken dat het allemaal wel los loopt of als het niet losloopt het niet aan de mens ligt dat onze aarde opwarmt. Eigenlijk word ik hier heel erg verdrietig van en ook boos.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 17:09

Een feit is, leef vooral lekker door, dan is het resultaat niet eens nihil gedaald maar zoveel procent.....gestegen met alle gevolgen van dien.
Maar zoals de fabeltjeskrant al zei:" oogjes toe, snaveltjes dicht en slaap lekker".
Mijn tijd zal het wel duren, ik ben een oude vrouw........ga vooral zo door met ontkennen en ga vooral zo door met leven. ....sneu voor de klimaatspijbelaars die wel nog geloven in een transitie en een betere toekomst, het is ongelooflijk dat nu er eindelijk meer bewustzijn komt,en er iets lijkt te veranderen (nog lang niet genoeg) er een groepje mensen op staat die de hakken in het zand zetten en in de ontkenning zitten vaak gebruik makend van onjuiste informatie.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 17:22

Shaggy goed lezen! ! Ik reageer op iemand die beweert dat het geen effect heeft. Ik denk dat het wel nog effect kan hebben en dus zeg ik vooral niets doen, dan hebben we geen 0% effect (zoals beweerd werd) maar warmen we nog eens paar graden erbij op. Het mag nu toch onderhand wel duidelijk zijn waar ik sta. Aan de slag, transitie die vergaand moet zijn om het tij nog te keren. Nu meteen .

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 21:08

Ik ben nog steeds ah googelen, maar blijkt toch echt mee te vallen.
Wat ik wel tegenkwam is dat er een zonnepanelen park op de oude afvalberg in Bavel komt om een hele wijk van stroom te voorzien. Heb ik vroeger vlak bij gewoond, zo leuk dus.
Bizar dat een vertegenwoordiger dit vertelt.

piendumaitre

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 12:32

Zolang je niets doet met asbest en dak gewoon laat liggen zonder schoon te maken, is er weinig ad hand. Elke dag met asbest werken is natuurlijk andere koek.
Hier mag je zelf je asbest verwijderen en afgeven op een speciale stortplaats die het opruimen. Kosten ongeveer 200€ voor aanbieden asbest schuurdakje. Nederland is daarin dan weer door geslagen door die exorbitante prijzen te vragen.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 09:54

germie schreef:
Regel dan eerst een nieuw huis voor alle Groningers.
Beiden moet gebeuren. Het is én → én , niet of→ of. En de gaskraan moet zsm dicht in Groningen en eventueel kan dan tijdelijk gas via de pijpleidingen (een nieuwe is bijna klaar vanuit Rusland maar daar liggen wel maren, mitsen en onduidelijkheden zoals je hier kunt lezen https://www.nrc.nl/nieuws/2018/11/16/pi ... n-a2755496 ).

Loretta schreef:
En zolang het asbest stil ligt is het geen enkel probleem. Maar de overheid heeft nu eenmaal besloten dat het in 2024 verwijderd moet zijn. Als burger moet je het maar uitzoeken hoe je het betaald.
Klopt.

Popstra schreef:
En dan was er dacht ik zaterdag een item In Nieuwsuur over dat mensen in Polen gewoon in huis in hun oven hun huisvuil verbranden!! Echt te bizar voor woorden.
Polen heeft ook nog heel veel kolencentrales en die gaan ze ook niet sluiten. Hele slechte zaak en gecompliceerd land waar de politieke ontwikkelingen zorgen baren.

Inderdaad is hoe we het dan moeten gaan aanpakken een heel belangrijke vraag.
1.
Groningen is al begonnen met het bouwen in de Eemshaven van de 1ste waterstofcentrale die met zijn vermogen van 440 megawatt de grootste unit is, dan wel één van de grootste waterstofcentrales in de wereld die ruim 600.000 huishoudens van elektriciteit kan voorzien. De eerste eenheid zal per jaar 200.000 ton waterstof verbruiken. Daarmee wordt per jaar een uitstoot van 1,3 miljoen ton CO2 bespaard. Dus dat is de moeite
https://www.dvhn.nl/economie/Primeur-Ee ... gle.com%2F
2.
dmolen parken worden meer en meer in de wereld gebouwd en ook in Nederland https://www.trouw.nl/groen/nederland-we ... ~a4eb4fc4/ . Hier in de Limousin zie je de parken als paddestoelen uit de grond schieten;
3.
Zonne energie. Meer en meer worden in de wereld energie opgewekt via zonne energie https://www.duurzaambedrijfsleven.nl/en ... -nederland.
Citaat:
De Europese Unie was gezamenlijk verantwoordelijk voor een capaciteit van 8 gigawatt aan zonne-installaties, een toename van 36 procent ten opzichte van 2017. Europa als geheel zag een toename van 20 procent.

4.
Overige projecten waar nog onderzoek naar wordt gedaan zoals AWES windenergie met vliegers https://www.duurzaambedrijfsleven.nl/en ... e-vliegers
Citaat:
Met AWES kan windenergie opgewekt worden op minimaal 500 meter hoogte. Doordat de wind hier sterker is, leveren de systemen een hoger rendement op dan de conventionele windturbine. Bovendien zijn ze goedkoper, minder zichtbaar en inzetbaar op moeilijk bereikbare plekken.
Citaat:
Ook de Nederlandse start-up Kitepower, opgericht vanuit een onderzoeksgroep aan de TU Delft, ontwikkelt een AWES op basis van vliegers om energie op grote hoogte op te wekken. Met het 100kw-systeem dat nu in ontwikkeling is, kunnen bijvoorbeeld dieselgeneratoren op afgelegen locaties kunnen worden vervangen.

5.
Aardwarmte, wellicht op minder plekken in Nederland mogelijk maar wel interessant voor de rest van de wereld is aardwarmte . Nadeel van aardwarmte is dat het duur is om uit de grond te halen, maar in landen als Frankrijk, Ijsland e.a. wordt het wel al gedaan. Ik vond het een interessant artikel.