Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: ynskek, Mondy, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj, Dani, Polly

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 19:24

LadyMadonna schreef:
Ik stond net tijdens het koken eens te denken:
Pasta —> plastic zak
Champignons —> plastic bakje
Spinazie —> plastic zak
Spekjes —> plastic zak.....
Olijfolie —> plastic fles

Ik scheid dat allemaal wel netjes, maar weet niet zo goed wat ik ermee moet.
Het wordt niet zonder verpakking aangeboden...

Zolang je het netjes scheid en het word gerecycled is het niet zo'n issue. Het word eigenlijk pas 'gevaarlijk' als je het niet scheid of als je het weggooid in de natuur.

JM :#

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 19:56

ikke schreef:
LadyMadonna schreef:
Ik stond net tijdens het koken eens te denken:
Pasta —> plastic zak
Champignons —> plastic bakje
Spinazie —> plastic zak
Spekjes —> plastic zak.....
Olijfolie —> plastic fles

Ik scheid dat allemaal wel netjes, maar weet niet zo goed wat ik ermee moet.
Het wordt niet zonder verpakking aangeboden...

Daar kun je nog niet zoveel mee, behalve scheiden en vooral ook mopperen tegen de winkelier.
Die lost dat ook niet meteen op, maar het principe van vraag en aanbod geldt ook hier: als men blijft vragen om "betere" verpakking, dan zal dat er komen. Kost even, maar we zijn ook ooit begonnen met het scheiden van afval.
Ik zie hier mondjesmaat wel die verandering.

Maar scheiden van afval is vrij makkelijk om te bewerkstelligen en alle levensmiddelen en producten in bijvoorbeeld papieren verpakkingen stoppen is daarentegen een stuk meer werk en soms zelfs niet mogelijk.

Daarnaast kan een plastic verpakking een product vaak veel langer houdbaar en vers houden dan een papieren verpakking zou kunnen. En voedselverspilling is daar het gevolg van. Voedselverspilling heeft een groter effect op het milieu dan besparen op verpakkingsmateriaal.

Er is niks mis met wat minder plastic verpakkingen maar plastic uitsluiten gaat eigenlijk niet.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 20:16

juval schreef:
papier lijkt me ook niet geheel milieuvriendelijk.

Ik dacht laatst hetzelfde over conservenpotten, die kunnen toch ook gewoon hergebruikt worden?

Maar dat gebeurd toch ook? Je doet ze toch of in de glasbak of je bewaard 'm in je keukenkastje?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 20:51

Ja maar denk je dat ze dat voor de lol doen? Die komkommers en paprika's in plastic verpakken?
Als dat fruit beschadigd raakt of op de grond valt en daardoor beurs word kan de supermarkt het weggooien. En zoals ik eerder al zei is voedselverspilling een grotere aanslag op het milieu dan productie en recycling van plastic.

Edit: en hygiëne niet te vergeten

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 21:12

Ik eet zowel paprika als komkommer gewoon met schil (paprika schillen word een lastig karwei denk ik) dus dat de schil de hygiëne bewaard is daarbij niet van toepassing.

Wat betreft het beurs worden en lelijke plekjes, dat is wellicht meer van toepassing bij fruit dan bij bijvoorbeeld een komkommer.

Maar inderdaad, het plastic zorgt ook voor een langere houdbaarheid. Vooral in de wintermaanden, de komkommers worden dan ingevlogen en dus ligt de komkommer veel later pas in de winkel. En ook in de winkel zijn ze niet gelijk weg dus daar liggen ze dan ook nog een tijdje.

Zelfs biologische komkommers hebben een plasticje erom heen omdat anders het bio keurmerk niet vermeld kan worden wat wel verplicht is in de EU.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 23:07

Janneke2 schreef:
Shaggy09 schreef:
Maar inderdaad, het plastic zorgt ook voor een langere houdbaarheid. Vooral in de wintermaanden, de komkommers worden dan ingevlogen en dus ligt de komkommer veel later pas in de winkel. En ook in de winkel zijn ze niet gelijk weg dus daar liggen ze dan ook nog een tijdje.

Zelfs biologische komkommers hebben een plasticje erom heen omdat anders het bio keurmerk niet vermeld kan worden wat wel verplicht is in de EU.

Het is beslist waar, maar ook volkomen belachelijk.
Zowel het invliegen - nergens voor nodig en een enorme belasting van het milieu (groenten van het seizoen zijn ruim voldoende)
als die verplichting om een bio keurmerk op plastic te plakken.

Uiteraard zou het afschaffen van "niet biologische" groenten mijn voorkeur hebben, tot die tijd zou het dan maar met 'plastic' van aardappel zetmeel of afvalwater oid moeten.
(Plastic is aardolie en wat nu in de grond zit moest daar maar blijven, en de 'plastic soep' svp de zee uit.)

Vertel dat maar aan de supermarkt.. Money rules.
Ik zou sowieso het niet overbodig vinden als ze wat minder gaan vliegen, zowel in de commerciele luchtvaart als de vrachtvliegtuigen. Ik zie dat eerlijk gezegd veel liever dan dat ze het plasticje van de komkommer weglaten.

Wat ik me afvraag; als iedereen op aarde zou recyclen dan zou er geen plastic soep moeten zijn toch?

Shaggy09

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 23:14

Maar hoe dan?
Ik heb werkelijk nog nooit in mijn leven iets van plastic door een gootsteen gespoeld. Zou dan ook niet weten hoe ik dat zou moeten doen.
Of bedoelen ze daar synthetische middeltjes mee?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 11:17

Janneke2 schreef:
Citaat:
Dat vliegreisje of stukje vlees kun je prima doen in mijn ogen. Maar ruim wel je plastic op en gooi het niet op straat. Denk na over het hergebruik van plastic zakken. Het milieu is ook gewoon een verdienmodel, dat is ook bekend.

...in mijn ogen ook: een kleine vliegreis met verder een sobere levensstijl houdt je ecologische voetafdruk 'binnen die enkele planeet'.

En idd: "don't buy the bullshit" - er zijn slimme zakenlui zat die ons dingen wensen aan te smeren, en daar tegenwoordig het toverwoordje 'groen' (of milieu of duurzaam) voor gebruiken.

Sorry maar een vliegreis, of dat nou een lange of een korte is gaat imo echt totaal niet samen met een sobere levensstijl. In kilo’s broeikasgassen: een tripje naar Nice met z’n tweeën kost 1.120 kilo met het vliegtuig en 640 kilo met met de auto. Een vlucht naar Thailand is goed voor maar liefst 5.400 kilo broeikasgassen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 11:27

verootjoo schreef:
Ik vind het vliegen ook wel het belangrijkste punt om aan banden te leggen ja :+ Dat is wel echt heel slecht.
En nou moet ik zeggen dat ik zelf ook echt wel eens met het vliegtuig ben gegaan en misschien ook nog wel ga doen. Maar dat je voor 2 tientjes naar Parijs kan vliegen, en de trein daarheen zo enorm duur is, is echt heel krom. Europese vluchten zouden echt een stuk duurder moeten worden, en het reizen binnen Europa vermakkelijkt met hogesnelheidslijnen.

Ik vlieg zelf ook nog. Niet vaak overigens. Hooguit 1 x per jaar. Maar als je het echt over vervuiling en broeikasgassen en klimaat opwarming wilt hebben zou je hier eens naar moeten kijken. En dan jezelf bedenken dat er duizenden vluchten per dag gaan.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 15:56

Ik betwijfel het..
Als Baudet met de feiten op tafel komt over de resultaten die het klimaatakkoord zal opbrengen (wat enzino hierboven al mooi had uitgelegd) krijgt ie alleen maar negatief commentaar en lachen ze hem uit.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 18:01

Magrathea schreef:
Shaggy09 schreef:
Ik betwijfel het..
Als Baudet met de feiten op tafel komt over de resultaten die het klimaatakkoord zal opbrengen (wat enzino hierboven al mooi had uitgelegd) krijgt ie alleen maar negatief commentaar en lachen ze hem uit.

Omdat hij ongelijk heeft
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bd4fe21a/

Qua kosten misschien ja. Maar daar had ik het dan ook niet over.
Ik heb het over het resultaat over 50 jaar. Of over 100 jaar. Is de opwarming dan echt gedaald? Of is dat percentage nihil?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 18:11

pien_2010 schreef:
Baudet komt ermee om aan te geven dat er GEEN klimaat probleem is. Deze wetenschappers komen ermee daar ze denken dat we nog veel meer moeten doen daar het proces anders omonkeerbaar is. Dus twee standpunten die totaal tegenover elkaar staan. Dus wat enzino schrijft klopt maar ten dele, het klimaatakkoord is waarschijnlijk niet genoeg. Dus als je die lijn doortrekt en we doen niets, dan loopt het zeker fout af en nog veel sneller ook.
Wel verschrikkelijk vind ik het, dat we 40 jaar na dato nadat de eerste zeer serieuze waarschuwingen gedaan werd door wetenschappers, dat het fout ging met onze aarde we nu nog steeds deze discussie aan het voeren zijn en er werkelijk mensen denken dat het allemaal wel los loopt of als het niet losloopt het niet aan de mens ligt dat onze aarde opwarmt. Eigenlijk word ik hier heel erg verdrietig van en ook boos.

Waarom? Ik vind het alleen maar goed dat dit in twijfel word getrokken aangezien het enorm veel gaat kosten om zoveel mogelijk ´klimaatvriendelijk´ te maken, en wanneer het resultaat zo nihil gaat zijn als er word voorspelt is het eigenlijk waanzin om daar miljarden euro´s in te steken. Ik zie dan liever dat ze het milieu wat meer gaan aanpakken en daar hun geld in steken. Iedere euro kun je maar 1 keer uitgeven.

Dat dat de wereld vervuilt is gewoon een feit, dat zie je zo als je de straat op loopt. Of dat het klimaat veranderd door natuurlijk proces of de mens vind ik nog steeds een vraagteken. Er zijn klimaatwetenschappers die het een zeggen, maar heb ook klimaatwetenschappers gehoord die weeldegelijk denken dat het moeder natuur is die gewoon haar gang gaat. Dat wij het versterken geloof ik wel, maar schrap de helft van de vluchten wereldwijd maar eens, ik weet zeker dat we daar ons stukje klimaatopwarming al mee opgelost hebben voor een heel eind.
En zoals eerder aangegeven is moeder natuur haar gang aan het gaan. Het klimaat veranderd nou eenmaal. Daar kun je verdrietig en boos om worden maar ik denk dat je beter jezelf in kan zetten voor het milieu en het op die manier aanpakken.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 18:15

pien_2010 schreef:
Een feit is, leef vooral lekker door, dan is het resultaat niet eens nihil gedaald maar zoveel procent.....gestegen met alle gevolgen van dien.
Maar zoals de fabeltjeskrant al zei:" oogjes toe, snaveltjes dicht en slaap lekker".
Mijn tijd zal het wel duren, ik ben een oude vrouw........ga vooral zo door met ontkennen en ga vooral zo door met leven. ....sneu voor de klimaatspijbelaars die wel nog geloven in een transitie en een betere toekomst, het is ongelooflijk dat nu er eindelijk meer bewustzijn komt,en er iets lijkt te veranderen (nog lang niet genoeg) er een groepje mensen op staat die de hakken in het zand zetten en in de ontkenning zitten vaak gebruik makend van onjuiste informatie.

Nogmaals, bedenk je wel effe dat als het zo weinig effect gaat hebben het gewoon weggegooid geld is! Die miljarden euro´s komen niet uit de lucht vallen hé, daar kunnen de burgers gewoon voor opdraaien. Die mogen nog meer belasting gaan betalen dan ze al doen. Denk eens aan die mensen die niet eens een stukje biologisch vlees kunnen betalen. Je doet er allemaal zo gemakkelijk over alsof het met een vingerknip kan worden opgelost als alle neuzen dezelfde kant op staan. Ik zou zeggen succes ermee.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 18:27

pien_2010 schreef:
Shaggy goed lezen! ! Ik reageer op iemand die beweert dat het geen effect heeft. Ik denk dat het wel nog effect kan hebben en dus zeg ik vooral niets doen, dan hebben we geen 0% effect (zoals beweerd werd) maar warmen we nog eens paar graden erbij op. Het mag nu toch onderhand wel duidelijk zijn waar ik sta. Aan de slag, transitie die vergaand moet zijn om het tij nog te keren. Nu meteen .

Ja inderdaad het tij keren zo snel mogelijk, maar niet alle burgers belasten met die kosten!

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 19:18

Zoals ik al eerder zei, wij kunnen alles gaan betalen dus dat dit al zo lang in twijfel word getrokken is logisch. Jij mag het allemaal onbegrijpelijk vinden en jezelf blijven verbazen maar mensen trekken niet zomaar iets in twijfel omdat ze dat leuk vinden of omdat ze Trump en Baudet achterna willen lopen. Zo dom zijn de meeste mensen niet. Natuurlijk vind bijna geen een Nederlander het stom om een koploper te zijn wat betreft het milieu, of om een innovatief land te zijn. Maar wanneer er continu in het nieuws komt hoeveel miljarden euro's dat klimaatakkoord gaat kosten zullen veel zoiets hebben van, oké dan geen koploper. Raar? Nee totaal niet. Waarom zou de burger geen twijfel in zoiets mogen hebben? Dat het effect zo minimaal is kan Baudet zeggen maar ook een wetenschapper zegt dit hoor. Baudet en Trump kunnen een hoop bullshit uitkramen maar wat betreft het stukje effect en gevolg heeft Baudet gewoon gelijk.

Oh en dat van ik betaal geen belasting meer want mijn bijdrage is nihil gaat gewoon totaal niet op. Van het meeste belastinggeld zien wij gelukkig wel resultaat.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 22:00

Wij hebben 10 jaar geleden zonnepanelen genomen en dat is echt een investering geweest. Krijgen subsidie en goedkope energie.

Weet niet of het anno nu nog steeds zo gunstig is. Het is ook ontzettend duur.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 12:00

Als wat jij zegt pien_2010, klopt, dan ben ik benieuwd wat we nog meer zouden moeten doen behalve dat klimaatakkoord?

Ik vind het erg lastig, als dat klimaatakkoord niet eens echt nut heeft zie ik geen reden om dat door te zetten en burgers voor de kosten te laten opdraaien. Ja, wellicht als we dit doortrekken dat we wel resultaat gaan zien, maar dat kost dus nog meer geld. Want oplossingen en veranderingen zijn nou eenmaal niet gratis. Ik krijg een beetje het idee dat dat klimaatakkoord gewoon totaal verkeerd is opgesteld en dat ze verkeerde punten aanpakken. Ik zou ook graag meer oplossingen zien voor de plastic soep, het groenbehoud en stop eens met extra wegen aan te leggen, zo te stunten met vliegticket prijzen en verlaag de kosten van het OV.

Ik zou dat zoveel liever zien dan dat in 2050 we compleet af zijn van de fossiele brandstoffen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 12:37

Pipodipo schreef:
Shaggy09, wat wil je doen aan de plastic soep? Hebben we daar hier invloed op? Je andere punten zie ik wel wat in, maar daar hebben we misschien ook wel wat in de melk te brokkelen.

Misschien wij als burgers niet direct, aangezien de plastic soep vooral word veroorzaakt door Aziatische landen. Die hebben een slechte afvalverwerking en wij (Europa, maar ook Amerika) zouden best eens wat er in mogen steken om die afval verwerking daar te verbeteren. En het liefst natuurlijk de productie en het gebruik van plastic verminderen en overgaan op andere materialen.
Ik vind het erg jammer dat er in die landen zo´n zooitje van word gemaakt. Sowieso zijn landen zoals Thailand of de Filipijnen niet echt bepaald milieu vriendelijk.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 13:52

pien_2010 schreef:
Shaggy09 schreef:
Ik vind het erg lastig, als dat klimaatakkoord niet eens echt nut heeft zie ik geen reden om dat door te zetten en burgers voor de kosten te laten opdraaien.
Je zegt twee dingen hier:
1 Ik zie geen reden om het klimaat akkoord door te zetten daar het geen nut zou hebben.Dat laatste is niet waar. Waar men namelijk meer en meer achter komt is dat men veel meer moet doen als dat beschreven staat in het klimaatakkoord daar het ANDERS te weinig nut heeft. De wetenschappers zijn meer en meer aan het berekenen wat niets doen of te weinig tot gevolgen zal hebben. De gevolgen zijn groot daar het raakt aan de perma frost dat te snel gaat ontdooien met alle gevolgen van dien. Te weinig doen, niets doen gaat vele male meer kosten als nu volle bak gaan.
2. Schrijf je "en alle burgers voor alle kosten oplaten draaien". Dat heeft met politiek te maken. Het huidige kabinet met VVD als de grootste partij, zal altijd het bedrijfsleven zoveel mogelijk sparen. Het blijkt nu dat de CO2 heffing niet eens serieus op tafel is gekomen bij de onderhandelingen van aanpak in Nederland :oo . Schande. Dus hier heb je zeker een punt. Ik vind de vervuiler betaalt dus dat betekent:
1. CO2 heffing doen voor de industrieën;
2. Kerosine belasten (bizar dat gewone benzine wel belast wordt en de kerosine niet). Is politieke keuze.
3. Gezonde producten lager belasten;
4. Ecologisch bouwen (kan al) met als gevolg dat die huizen volledig biologisch afbreek baar zijn;
5. Plastic aanpakken door middel van zelf thuis bubbels maken (in plaats van plastic flessen kopen), inzamelen van plastic, maar ook plastic zoveel mogelijk recyclen en opruimen plastic soep (is met volop mee bezig om uit te zoeken hoe dat kan en die vooruitzichten zijn gunstig ook al zijn er nog wat problemen);
6. Transitie (die al bezig is) van de primaire sector
7. Bewustwording van de burgers en ook daar laten bezuinigen;
8. Elektrisch rijden en op waterstof auto's maken (ook al goede proeven die bewijzen dat het kan).
9. :list: :list: :list: enz enz.

Sorry maar wat probeer je hiermee te zeggen? Dit is toch oud nieuws?
Het kabinet zal toch niet veranderen voorlopig. VVD is inmiddels al jaren de grootste partij en ik ben bang dat dit niet zo snel meer veranderd. Of er moet een tweede Pim Fortuyn komen.
Oftewel, de burger zal nog steeds voorlopig moeten opdraaien voor alle kosten omtrent het klimaatakkoord als dit word doorgezet en dat vind ik not done. De kosten die verbonden zijn aan dit akkoord met het resultaat wat ze denken te bereiken is absurd. Jij zegt dat men nog meer moet doen dan wat er momenteel in dat klimaatakkoord staat omdat het resultaat anders nihil is, en dat betekend dus nóg meer kosten. Het is niet reeël en het is niet menselijk om op zo´n korte termijn die doelen willen te behalen. Mede daardoor zijn die kosten zo extreem hoog.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:03

Popstra schreef:
Het is inderdaad voor velen moeilijk hun rotzooi op te ruimen. En ook dat begint weer in de opvoeding. Wij wonen aan een route waar schoolkinderen fietsen. Hier worden lege blikjes, pakjes en lege chips zakken langs de weg gedumpt. Vind ook wel eens hele menu's van De Mac in de berm geflikkerd.
En het is hier een erg mooie omgeving met prachtige natuur. Het doet ze kennelijk geen moer....
En dan te bedenken dat dit juist de generatie is die de gevolgen van al het vervuiling gaan mee maken.

Maar een blikje op straat gooien is niet generatie verbonden, dat doet (met name de jeugd) al decennia lang.
Neemt niet weg dat het inderdaad hartstikke zonde is van de mooie natuur. En het word vaak ook wel weer opgeruimd, maar ook daar betalen wij voor. We zouden het ons zelf wat makkelijker moeten maken.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 15:33

Eens met Germie. Gewoon doen wat we kunnen doen. Heel veel mensen hebben helemaal geen geld om zich aan te passen aan de klimaatverandering, denk aan zonnepanelen of elektrisch rijden. Hartstikke duur.
Afval scheiden en duurzaam consumeren daarentegen kan wél iedereen aan bijdragen.
Ik vind de plastic soep en klimaatverandering twee totaal verschillende dingen die eigenlijk niet veel met elkaar te maken hebben behalve dat flora en fauna naar de knoppen gaan op een gegeven moment.
En ik ben al helemaal niet van mening dat we minder aandacht zouden moeten besteden aan die plastic soep omdat er grotere dreigingen zijn. Hoe het er momenteel voor staat kan er niet genoeg aandacht en verandering zijn voor het milieu.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 15:47

JewEmm schreef:
Maar um... We zitten in een klimaatopwarming topic toch? En niet in een plastic soep topic?
Dat was het punt dat ik in mijn bericht op de vorige pagina een beetje wilde maken... Dat het onderwerp klimaatopwarming in dit topic oversneeuwd wordt door milieuproblemen als plastic soep. Onder andere door te zeggen dat milieuproblemen "erger" zijn dan klimaatopwarming (of doordat sommigen klimaatverandering door de mens gewoon ronduit ontkennen).

Ik zelf heb in dit topic vertelt dat ik milieu problemen makkelijker vind om aan te pakken zowel voor de burger als voor de overheid dan klimaat problemen. En waarom? Omdat het akkoord over die 30 jaar die we nu nog hebben voordat het 'af' moet zijn bijna duizend miljard euro gaat kosten. Om dan nog maar te bezien of het überhaupt effect gaat hebben op de aardbol.
Het heeft weldegelijk wat met elkaar te maken allemaal.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 15:48

8nnemiek schreef:
Shaggy, zonnepanelen zijn helemaal niet duur.. Als je meer dan 6 á 7 jaar op één plek woont hebben ze zichzelf terugverdient en gebruik je daarna gratis elektriciteit.

Goh wij hebben zelf ook zonnepanelen en uiteindelijk is het inderdaad een investering maar de aanschaf van die dingen is echt niet voor iedereen te betalen hoor. :n

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 16:12

8nnemiek schreef:
Shaggy, er zullen zeker wat mensen zijn die zonnepanelen echt niet kunnen ophoesten.. maar er zijn ook héél wat mensen die tijdens het klagen en jammeren weer een sigaretje opsteken, om maar een voorbeeld te noemen.. en dan denk ik, als je daar nu mee stopt dan heb je over twee jaar je panelen bij elkaar gespaard.
De meeste mensen hebben geld zat voor een nieuwe kleine auto, of een paard, of een grote tv. Dan is een investering in zonnepanelen veel slimmer. Desnoods leen je er wat geld voor, want het rendement dat je behaalt door de aanschaf van panelen is heel wat hoger dan de rente die je voor een kleine lening betaalt, en je bespaart direct flink op je energierekening.

Naast dat ik je post vreselijk stereotyperend over vind komen krijg ik het idee dat je geen weet van de maatschappij hebt. Er zijn meer dan genoeg mensen die geen nieuwe auto kunnen kopen (ook geen kleinere auto) geen paard kunnen betalen, gewoon een tweedehands tv hebben en dus ook zonnepanelen niet kunnen ophoesten. Eigenlijk is alles wat je net opnoemde een enorme luxe voor heel veel mensen.

Ja, de prijzen zijn gedaald door de jaren heen en het is al een heel stuk goedkoper dan toen wij onze panelen pak 'm beet 10 jaar terug hebben laten zetten. Maar betaalbaar is het niet hoor, voor de gemiddelde Nederlander.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 16:17

@pien, niets doen is uiteraard geen optie maar ze mogen zeker wel wat meer onderzoek doen naar ieder plan wat ze willen uitvoeren en kijken of dat nou daadwerkelijk een investering is of dat het eigenlijk niet de moeite waard is als je ziet hoeveel we er voor moeten gaan betalen. En nogmaals, als dit akkoord niet genoeg is zal er dus nog meer maatregelen moeten worden getroffen en dat kost dus nog meer geld! Wie gaat dat betalen?

Verder betwijfel ik of niets doen duurder word dan de kosten die het akkoord met zich meebrengt. Ik denk van niet namelijk. Het is echt een ontzettend hoog bedrag.