Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Dani, EvelijnS

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 15:44

Dit is de tweet van 17 uur geleden van Youth for Climate NL. Maar gaat inderdaad niet zo hard...

Citaat:
Hoi, wij zijn Youth For Climate NL en wij zullen net als #YouthForClimate in Belgie staken voor het klimaat, omdat we het niet eens zijn met het huidige klimaatbeleid. Dit doen we op 7 Februari, beginpunt Malieveld in #DenHaag. We hopen jullie allemaal te zien! #ClimateStrike

Maar een tijd zie ik nergens staan...

Ik hoop dat er donderdag in elk geval genoeg jongeren weer in Brussel staan.

Edit: kleine speurtocht levert mij dit op: https://youthforclimate.nl/

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

JewEmm

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 12:59

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 01:08

Intussen in België maakt de Vlaamse minister voor Milieu (en dus klimaat) zich permanent ongeloofwaardig door nu de klimaatmarsen te bestempelen als een wraak complot voor iets dat in 2003 gebeurd is... Echt zo zot dat het bijna hilarisch is. (Ze heeft al eerder gezegd dat het zo fijn is dat de klimaatjongeren op straat staan om haar beleid te steunen. Mooie desillusie... Ze staan juist om tegen het huidige beleid, namelijk niet ambitieus genoeg. En dan ga ik het maar niet over de uitspraak "het nut van een boom is om gekapt te worden" hebben...).

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 19:53

Dan is er gelukkig altijd nog de mogelijkheid om op zaterdag 10 maart naar de grote klimaatmars in Amsterdam te gaan!

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 20:02

En demonstreren door pubers die geen stemrecht hebben voor een leefbare toekomst voor hunzelf is niet prima? In het weekend zijn er ook geen politici aanwezig in den haag. En door te spijbelen (of noem het staken) maken ze een nog veel duidelijker statement.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 20:14

Misschien moet ik iets meer uitleg geven waarom ik mij volledig schaar achter de betogingen van de klimaatjongeren (zowel in BE als NL, en natuurlijk is het prima dat jongeren er niet voor kiezen om te gaan betogen. Je moet er naar mijn mening ook echt wel achter staan). Ik ben tijdens mijn middelbareschooltijd (ik geloof in 2004 of 2005) met een groepje van onze school, en met ons vele andere scholen, uitgenodigd om in het provinciehuis van Drenthe onze visie op klimaatverandering te presenteren. (Eerlijk is eerlijk, tot een paar weken terug was ik dit volledig vergeten). In die tijd is er echt bizar weinig actie ondernomen. We zijn 15 jaar verder. Er hadden allang maatregelen genomen moeten worden. Hoe langer we wachten, hoe extremer de maatregelen moeten zijn. Ik sta echt perplex van hoe ontzettend weinig er door de politiek en de industrie/bedrijven aan klimaat besteed is. En nu er eindelijk vanuit de burgers druk uitgeoefend wordt, wordt er met man en macht argumenten bedacht om die betogers in diskrediet te brengen. Zo kom ik eigenlijk ook op Schauvliege terecht; Vlaams minister voor milieu. Die is vandaag opgestapt, nadat gisteravond een speech van haar naar boven is gekomen van afgelopen zaterdag, waarin ze verteld dat ze weet dat de klimaatmarsen in België georganiseerde wraakacties zijn al gevolg van betogingen tegen de minister van Milieu in 2003. En dat dat door Staatveiligheid bevestigd is. En ze heeft gisteravond haar excuses aangeboden: ze had niet moeten zeggen dat ze dit van Staatveiligheid gehoord had. Maar dit is de organisatie van de burgerbeweging (waarvoor ik fotograaf ben) onder andere compleet in het verkeerde keelgat geschoten. De klimaatbeweging die nu in België zo'n momentum heeft gekregen is het gevolg van jaren lange organisatie van vrijwilligers die bezorgd zijn om het klimaat....

(Excuses als dit wat kort door de bocht is en onduidelijk. Ik zou het niet willen, maar ik word nogal emotioneel van de huidige gang van zaken mbt klimaatbeleid)

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 18:24

juval schreef:
vrouwenstemrecht, apartheid, cao's, dat zijn voor mij allemaal concrete dingen. Heel goed dat daar verandering in is gekomen!

maar wat 'eisen' de demonstranten nu m.b.t. het klimaat concreet van de overheid?

Destijds waren dat geen concrete thema's. Achteraf misschien wel. En ik hoop dat dat met de klimaatbeweging ook zo gaat zijn.

Overigens is wat er nu in België gaande is al in (of zelfs voor) 2014 begonnen. Toen zijn de eerste marsen mbt klimaattoppen georganiseerd. In 2015 is een hele succesvolle klimaatmars in Oostende geweest (14.000 man), waar eigenlijk een jaar voor gewerkt was om 10.000 belgen op een groene manier mee naar de klimaatmars in Parijs te krijgen (treinen, bussen en fietsen). Maar Parijs was niet doorgegaan ivm aanslagen, en daarom was er uitgeweken naar Oostende. Vorig jaar is er ook georganiseerd geweest om met de fiets naar de top in Bonn te gaan. (Mijn fiets is mee geweest, helaas kon ik zelf niet.) Dan afgelopen december Claim the Climate meer dan 65.000 man, waar 25.000 verwacht werd. En dat is de afgelopen maand echt een sneeuwbal effect geworden. Youth for Climate is ontstaan (met dank aan de inspiratie door Greta Thunberg) en Raise for Climate (direct voortgevloeid uit Claim the Climate en de "Nee" van België tegen een ambitieuzer Europees klimaatbeleid).

De eis? Een sociaal rechtvaardig klimaatbeleid. Voor meer details: http://climate-express.be/eisen-2/

Ik vind overigens de reacties die op de man spelen ("wat doen de betogers zelf") een complete bagetalisatie van het statement dat de betogers willen maken. Natuurlijk horen de betogers zelf ook persoonlijk aan te passen, net als iedereen die niet betoogd naar mijn mening, maar er is een veel grotere winst te behalen wanneer er drastische maatregelen door de overheid genomen worden. En daarbij zorgen deze marsen voor nog extra bewustwording, waardoor meer mensen getriggerd zullen zijn om duurzaam en milieuvriendelijker te leven.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 18:28

Nu ga ik me op glad ijs bevinden, want mijn economische kennis is niet bijster goed.
juval schreef:
burgers/consumenten gaan de rekening voor 100% betalen aangezien de bedrijven de extra kosten gewoon zullen gaan doorberekenen in hun producten. Het enige dat in mijn ogen echt gaat helpen is het consumptiegedrag van iedereen aanpassen.

Er zijn andere manieren om dit aan te pakken. Als je bijvoorbeeld hogere winsten een nog grotere belasting gaat treffen (zie de viral video van Bregman op Davos), dan zal dat juist stimuleren om ook werknemers bijvoorbeeld meer loon te geven.

En ja, consumptiegedrag moet aangepast worden, maar dat gaat niet sociaalrechtvaardig gebeuren als je de producten allemaal duurder maakt. Daarmee tref je juist de onderste laag van de bevolking hard. Er zijn geloof ik tal van manieren om het wel te doen. Maar nogmaals, dat is niet mijn kennishoek...

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 15:42

tamary schreef:
@CalipsoLover : Die grote bedrijven kunnen zoveel vervuilen omdat er zoveel vraag is naar hun producten, snelste manier om van die bedrijven af te komen is ze overbodig maken door die vraag de nek om te draaien. Regels draaikonten ze zich uit, want eigenlijk kan wat ze doen niet milieuvriendelijk, dat is zeker onbetaalbaar (markt kan die prijzen niet aan) en mogelijk zelfs technisch onmogelijk. Daarnaast zullen ook zij achter de markt aanlopen, wiens brood men eet diens woord men spreekt (alleen dan eindelijk eens werkelijk ipv mooie verdraai de werkelijkheid praatjes).

Ik wilde toch nog even inhoudelijk hierop reageren. En dan met name op "Die grote bedrijven kunnen zoveel vervuilen omdat er zoveel vraag is naar hun producten". Ik merk namelijk dat dit me een paar dagen later nog steeds rond speelt in mijn hoofd. Heel belangrijk hierin is dat de bedrijven zelf die vraag creëren, om hun winst te kunnen vergroten. Alle vormen van marketing zijn ervoor om de consument te overtuigen dat een product aan te schaffen. En in veel gevallen heeft de consument het niet eens nodig.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 20:49

Het gaat mij echt aan het hart dat er zo weinig vertrouwen is in de wetenschap.
Ik (bioloog) word betaald door een fonds van de universiteit zelf. Er was geld beschikbaar voor een project voor samenwerking binnen verschillende faculteiten van de universiteit. En nergens wordt mij verteld hoe ik mijn onderzoek moet doen, en al helemaal niet wat het antwoord op mijn vraag mot zijn. Ik ga een beurs aanvragen voor een nieuw onderzoek (bij een Duitse instelling). Om het geld aan te vragen zal ik goed moeten onderbouwen waarom mijn onderzoek vernieuwend en relevant is (en goed onderbouwd). Heeft ook helemaal niets te maken met het antwoord dat er op "moet" komen. En deze twee voorbeelden zijn absoluut representatief voor de fundamentele (beta)wetenschappelijke wereld.
Ja, in het nieuws ga je de rare gevallen tegen komen, want als de normale gang van zaken volgt is dat geen nieuws.

Goed. Dan is het nog ergens gegaan over dat de wereld groener wordt als de CO2 toeneemt. Klopt. CO2 is een basis bouwsteen voor de groei van planten. Dus ja, 1 + 1 = 2, meer CO2 betekent betere plantengroei.
Maar... door de hogere CO2 (en andere broeikasgassen) is er klimaatverandering. En die verandering is in een versnelling. Daardoor is het niet alleen dat de CO2 omhoog gaat, maar ook dat de plekken waar het gunstig is voor planten om te groeien (en dit geldt ook voor alle andere vormen van leven) verschuiven. Bijvoorbeeld door grotere periodes van droogte, temperatuur stijging of bijvoorbeeld juist geen vorst meer in de winter, wat een trigger voor voorjaarstiming kan zijn. Steeds meer soorten hebben moeite om mee te gaan met die verschuiving en sterven daardoor uit.
Een andere maar. Er wordt steeds meer natuur omgevormd voor menselijke doeleinden. Dat houdt dus ook in dat de fatsoenlijk functionerende ecosystemen die juist nog veel meer CO2 kunnen opnemen dan wel menselijk doel dan ook, verdwijnen. En juist daardoor verdwijnen er nog meer soorten en is het daar nog bovenop nog moeilijker om mee te verschuiven met het klimaat, want verplaatsingen via niet-habitat is voor veel soorten zeer nadelig.

Eigenlijk zijn er op dit moment 3 grote crisissen in de wereld gaande: klimaatverandering, biodiversiteitsverlies (zie voorgaand stukje) en het opraken van fossiele brandstoffen. En doordat dat laatste deels eenzelfde oplossing heeft als het eerste (alternatieve brandstoffen) is de fossiele wereld ook geïnteresseerd om "mee te doen" in het aanpakken van klimaatverandering. Maar ja, het liefste halen ze eerst nog alle fossiele brandstof uit de grond onder het mom dat "de ontwikkelende landen dit nodig hebben", terwijl het eigenlijk gewoon puur om winst gaat.

Sorry, dit moest ik even kwijt. Eigenlijk heb ik geen tijd om dit allemaal te typen en helaas heb ik nog minder tijd om uitgebreid op alle reacties in te gaan en vol mee te kletsen, want ik heb nog maar minder dan 3 weken om mijn proefschrift in te dienen. Gaat overigens over biodiversiteit en bosversnippering, dus iemand die meer over het verlies van biodiversiteit en habitat wil weten (waar ik hier boven over schreef), over 3,5 week heb ik uitgebreid tijd om jullie van allerlei informatie te voorzien. Ik ga op dat moment ook m'n nieuwe project aanvragen, dus wie meer wil weten over temperatuurstijging en de gevolgen voor insecten mag ook bij me aankloppen :)

Voor nu: ik vind het fantastisch wat de jongeren allemaal doen en hoe ze het voor elkaar krijgen om zo veel focus op het klimaat én milieu te leggen! In elk geval tot 10 maart in Amsterdam (en eind februari een lokale mars in Gent :) )

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 21:30

Het is natuurlijk wel zo dat er een hoop randvoorwaarden aan zijn, bijvoorbeeld die ik genoemd heb. Maar zo moeten er voor een stabiele lange termijn groei natuurlijk ook genoeg andere nutriënten beschikbaar zijn. En er zijn tussen soorten ook een hoop verschillen over hoe sterk de groeiverandering is. Maar dit gaat wel heel off-topic.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 15:07

Piendumaitre: 100 maal dank voor je bijdrages! Dit is iets waar ik deze maand gewoon geen tijd voor heb.
Hele duidelijke inhoudelijke reacties! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 17:12

Je moet zijn expertise in context plaatsen. Niet elke "klimaatwetenschapper" kan iets zeggen hoe hard het klimaat door toedoen van de mens veranderd. Hij is econoom. Een snelle blik op Google Scholar laat zien dat hij alleen naar de economische gevolgen van klimaatverandering kijkt.

Over ontbossing heb ik eerder al een bericht geplaatst. Dit is waar ik op dit moment onderzoek naar doe. De gevolgen van ontbossing zijn vooral dramatisch door het bijgaande verlies van biodiversiteit.

JewEmm schreef:
Een andere maar. Er wordt steeds meer natuur omgevormd voor menselijke doeleinden. Dat houdt dus ook in dat de fatsoenlijk functionerende ecosystemen die juist nog veel meer CO2 kunnen opnemen dan wel menselijk doel dan ook, verdwijnen. En juist daardoor verdwijnen er nog meer soorten en is het daar nog bovenop nog moeilijker om mee te verschuiven met het klimaat, want verplaatsingen via niet-habitat is voor veel soorten zeer nadelig.

Eigenlijk zijn er op dit moment 3 grote crisissen in de wereld gaande: klimaatverandering, biodiversiteitsverlies (zie voorgaand stukje) en het opraken van fossiele brandstoffen. En doordat dat laatste deels eenzelfde oplossing heeft als het eerste (alternatieve brandstoffen) is de fossiele wereld ook geïnteresseerd om "mee te doen" in het aanpakken van klimaatverandering. Maar ja, het liefste halen ze eerst nog alle fossiele brandstof uit de grond onder het mom dat "de ontwikkelende landen dit nodig hebben", terwijl het eigenlijk gewoon puur om winst gaat.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 18:22

Olijfolie kan je ook in glazen flessen kopen. En spekjes kan je vervangen door noten ;)
Maar inderdaad, zo veel dat er in plastic zit... Ik ben heel blij met mijn dunne stoffen zakjes voor losse groenten!

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 19:04

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 13:06

Blijkbaar ben ik nogal lang niet hier geweest.

Germie: Jij hebt het vooral over milieuproblemen. Dat heeft niet direct iets met klimaatopwarming te maken. Voor jou, en een aantal anderen hier is dit misschien wel een handig filmpje om eens te bekijken. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/02/21 ... en-milieu/
Ik zeg hiermee dus niet dat milieuproblemen zoals zwerfafval en de plasticsoep geen problemen zijn, maar dat het toch redelijk los van klimaatverandering gezien moet worden.

Ontkennen dat klimaatopwarming niet plaats vind is nu dus volledige kul. nu.nl zegt blijkbaar dat de kans dat dit niet zo is 1 op 3.5 miljoen is, VRT zegt dat het in elk geval de gouden grens van 1 op 1 miljoen voorbijgestoken is. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/02/25 ... -zeker-of/
Het artikel zelf is nog niet online geplaatst (dat werkt zo in de publicatie-wereld), maar zodra het er is ga ik kijken of ik het met jullie kan delen.

Ik weet niet meer wie het is, maar iemand heeft het hier steeds over "klimaat verschuiving" of iets dergelijks. Ergens klopt dat ook wel. Maar ook weer niet. Ja, de klimaatzones "verschuiven", maar het is niet zo dat er net zo veel woestijn ergens af gaat als ergens anders weer bij komt, of dat er poolgebieden ergens anders weer aan het ontstaan zijn. Records worden verbroken, maar significant meer hitte records dan koude records: conclusie (even kort door de bocht) op een globaal niveau warmt het klimaat op. Ja, op sommige plekken meer dan anderen, maar het gaat zoals ze het in het engels zo mooi zeggen over GLOBAL change.
An sich klopt het wel dat er altijd wel klimaatverandering heeft plaatsgevonden, maar het grote punt, is dat dat nog nooit zo snel is gegaan. En dat is door toe doen van de mensen. Door het opbranden van koolstoffen uit fossiele reserves. Reserves die over vele malen langere periodes ontstaan zijn, en die wij in vergelijking met die periode in no time de atmosfeer aan het insturen zijn.

Vanavond ga ik trouwens naar VRT NWS Connect, een avond in gesprek met klimaatexperts! Ik ga naar de volgende sessies: "Is het te goedkoop om ons te verplaatsen?" - "Bosbrossers in een fastfood cultuur?" - "Hoe kunnen nieuwe technologieën een antwoord bieden op het klimaatvraagstuk?". Uiteraard zal ik laten weten hoe het was!

Nog een laatste puntje. Eergisteren weer een klimaatbetoging bijgewoond, deze keer in Gent zelf. Meer dan 10.000 man! Het was echt bizar warm. Dus een aantal foto's een een cartoon die er erg tekenend voor was.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze foto was een beetje surreëel... Kilmaat betoging op de voorgrond, en dan op de achtergrond zware industrie met een vieze bruine wolk erboven en alternatieve energie (windmolens) ertussen.
Afbeelding

Afbeelding

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:07

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:35

Maar um... We zitten in een klimaatopwarming topic toch? En niet in een plastic soep topic?
Dat was het punt dat ik in mijn bericht op de vorige pagina een beetje wilde maken... Dat het onderwerp klimaatopwarming in dit topic oversneeuwd wordt door milieuproblemen als plastic soep. Onder andere door te zeggen dat milieuproblemen "erger" zijn dan klimaatopwarming (of doordat sommigen klimaatverandering door de mens gewoon ronduit ontkennen).

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 15:13

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 15:26

@piendumaitre: is vandaag ook pas echt bekend gemaakt. Vandaag dus gepubliceerd op VRT. Maar twee weken terug waren er al hoopvolle signalen. Ik verwacht vanavond er in mijn laatste sessie ook meer over te horen.

(edit: aan de link te zien is dit een bericht van zondag)

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 15:45

@piendumaitre, het is ook een belgische ontdekking, dus duurt meestal even voordat dat over de grens nieuws wordt (als het nieuws wordt).

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 16:21

Dat was het onderzoeksdoel. Het is nu dus ook daadwerkelijk succesvol toegepast ;)

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 16:36

Met de opvolgende zin "Al moet je je er in de experimentele fase nog geen standaard zonnepaneel bij voorstellen: het gaat om een apparaat van een tiental vierkante centimeter. "

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 18:18

Popstra schreef:
JewEmm schreef:
[...] Records worden verbroken, maar significant meer hitte records dan koude records: conclusie (even kort door de bocht) op een globaal niveau warmt het klimaat op. [...]
het is bizar warm nu ja maar dat was in de jaren 60 ook een keer net zo

Even een zin uit mij eigen quote erbij gepakt. Ook op lokaal niveau geldt dit. Ja, het was on de jaren 60 vast ook een keer zo warm, maar die (warmte) extremen gaan steeds meer de norm worden.

Korte uitleg over het verband tussen de 20 graden nu, de 0 graden een jaar geleden en hoe variatie in het weer en klimaatverandering hier een rol in spelen.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/02/26 ... e-kan-dat/

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 11:05

CalipsoLover schreef:
Even iets anders: ik ben gisteren gaan praten met enkele klimaatexperts op de VRT, waaronder ook Jean-Pascale van Ypersele, zeer interessant!

Serieus, waarom wist ik niet dat jij er ook was _O-

Voor degenen die hem niet kennen, Jean-Pascale van Ypersele is een klimaatwetenschapper. Hij is onder andere vice voorzitter van het IPCC geweest.

Ik ga vanavond even een uitgebreider verslag doen van gisteravond.