Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Ladybird, Polly, Hanmar, Princesj, Shanna, Dani, EvelijnS

Pipodipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 10:44

piendumaitre schreef:
Baudet komt ermee om aan te geven dat er GEEN klimaat probleem is. Deze wetenschappers komen ermee daar ze denken dat we nog veel meer moeten doen daar het proces anders omonkeerbaar is. Dus twee standpunten die totaal tegenover elkaar staan. Dus wat enzino schrijft klopt maar ten dele, het klimaatakkoord is waarschijnlijk niet genoeg. Dus als je die lijn doortrekt en we doen niets, dan loopt het zeker fout af en nog veel sneller ook.
Wel verschrikkelijk vind ik het, dat we 40 jaar na dato nadat de eerste zeer serieuze waarschuwingen gedaan werd door wetenschappers, dat het fout ging met onze aarde we nu nog steeds deze discussie aan het voeren zijn en er werkelijk mensen denken dat het allemaal wel los loopt of als het niet losloopt het niet aan de mens ligt dat onze aarde opwarmt. Eigenlijk word ik hier heel erg verdrietig van en ook boos.

In de afgelopen 40 jaar zijn er wel degelijk milieuproblemen aangepakt, neem bijvoorbeeld de zure regen en het gat in de ozon-laag. De klachten over Co2 uitstoot zijn het volgende onderwerp. Er zijn echter in de Hollandse aanpak een paar doorgeschoten ballen en de grootste daarvan is wel de gedachte dat gas een vervuilende energiebron is. Dat is het namelijk niet echt.
Met Baudet heb ik helemaal niks, ik vind hem nogal overbodig in het politieke speelveld. Maar er zijn wel een paar dingetjes in zijn verhaal die wel hout snijden.

Pipodipo

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 11:12

Shaggy09, wat wil je doen aan de plastic soep? Hebben we daar hier invloed op? Je andere punten zie ik wel wat in, maar daar hebben we misschien ook wel wat in de melk te brokkelen.

Pipodipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 12:50

Shaggy09 schreef:
Pipodipo schreef:
Shaggy09, wat wil je doen aan de plastic soep? Hebben we daar hier invloed op? Je andere punten zie ik wel wat in, maar daar hebben we misschien ook wel wat in de melk te brokkelen.

Misschien wij als burgers niet direct, aangezien de plastic soep vooral word veroorzaakt door Aziatische landen. Die hebben een slechte afvalverwerking en wij (Europa, maar ook Amerika) zouden best eens wat er in mogen steken om die afval verwerking daar te verbeteren. En het liefst natuurlijk de productie en het gebruik van plastic verminderen en overgaan op andere materialen.
Ik vind het erg jammer dat er in die landen zo´n zooitje van word gemaakt. Sowieso zijn landen zoals Thailand of de Filipijnen niet echt bepaald milieu vriendelijk.

Precies, ik denk dat wij hier een prima systeem hebben van afvalverwerking. Maar kennelijk houdt het bij de grens met Polen al op met dat goede systeem. Het klopt dat er in andere landen veel minder goed op de aarde wordt gepast als dat wij al doen. In India is het plastic probleem ook enorm. In China gaan ze nu pas de transitie doen van kolen naar gas, omdat gas schoner is. Het roept dus wel een beetje de vraag op wat wij dan allemaal zo graag willen doen in ons kleine kabouterlandje.

Pipodipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 18:24

germie schreef:
En in 2002 en toen ik 17 was ook een keer in februari in t-shirt gelopen.

Het is wel vaker voorgekomen dat er in februari al knoppen aan de bomen zitten. Maar meestal niet. De 'weermensen' zeggen nu dat het in de jaren 60 toeval was en vandaag is het het gevolg van de klimaatverandering. Ja, dank je de koekoek.

Die ideeen over de zonnepanelen zoals die nu zijn: het netwerk is daar helemaal niet op ingericht. Waarom wordt er trouwens niet nog meer gedaan met windenergie??

Pipodipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 11:12

piendumaitre schreef:
OK, dan snap ik het. Dus dan zit je op een totaal van 1300 euro per jaar en dan zouden zonnepanelen als je elektrisch gaat koken wel op kunnen brengen.

Nieuwssites zijn er om hetnieuws weer te geven en geen onzin verhalen. Of anders gezegd, nu onomstotelijk bewezen is dat de mens de veroorzaker is van de klimaatopwarming mag dit niet meer als feit ontkent worden op Nu.nl. Dit doen ze als een middel tegen populistisch onzin verkondigen. Daar lenen ze zich dus niet meer voor.
Dus ja, je mag wel een eigen mening hebben in opiniestukken maar niet als je een ontkenner bent van wat inmiddels bewezen is als het gaat om de klimaat opwarming en de rol van de mens daarin.

Wat jij niet wil inzien Germie, dat die mening niet klopt, onjuist is, en bewezen onjuist is. Dat het kwalijk is dat die mening op allerlei nononsense sites/ facebook grootschalig verkondigd wordt als de waarheid waar mensen hun meningen op gaan baseren. Daar ligt het werkelijke kwaad. En nu.nl een nieuwsite!!! wil die onzin dus niet meer op hun site.

Ja, inderdaad heel vervelend als een mening als waarheid verkondigd wordt. Nu.nl is van het niveau van de Telegraaf.

Er is voorlopig nog helemaal niets onomstotelijk bewezen omdat er namelijk niet genoeg data zijn. Hoe lang geleden is men ook alweer begonnen met het meten van temperatuur?

Pipodipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 10:03

Magrathea schreef:
Ademen, dat is een eerste levensbehoefte, en door deze instelling wordt dat steeds moeilijker.

Dat is anders ook nogal vervuilend.

En ja, mensen moeten zich kunnen verplaatsen, voor werk, voor familie en al dat soort dingen.

Pipodipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 10:26

8nnemiek schreef:
Sclimpre schreef:
In de veronderstelling dat je net na die 2 uur toevallig een (vrije) laadpaal tegenkomt...
Als je daar op rekent ga je vaak stilvallen :)

Fastned kom je elk half uur tegen langs de snelweg, in de randstad zo'n beetje elke 5 minuten, en die zijn volop aan het bijbouwen.

Nou, niet helemaal hoor. TUssen Amsterdam en Utrecht: 0. Tussen Utrecht en AMersfoort: 0. In de hele provincie Utrecht zijn er 4 in totaal. En de laadstations zijn niet altijd aan beide kanten van de snelweg.

Pipodipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 10:37

Magrathea schreef:
In de USA is recentelijk gepoogd om te investeren in hogesnelheidstreinen die alle staten moeten gaan doorkruisen. Sowieso is dat land helemaal ruk ingericht, de mensen daar werken bijna de helft van hun uren om hun auto/brandstof te kunnen bekostigen om überhaupt op hun werk te geraken. Dát is het echte probleem. Steden ingericht op auto's in plaats van op lopen en fietsen. (Hier hebben we dat overigens wel, en godzijdank valt het hier daarom mee *\o/* )

Dat van die treinen door alle staten lijkt me nogal een raar idee. Treinen tussen bepaalde steden is zinvoller, maar die zijn er ook gewoon al. Overigens is de benzine onvoorstelbaar goedkoop in de US en niemand hoeft de helft van inkomen te besteden aan autorijden. Omdat de benzine zo goedkoop is, rijden meer mensen auto en is er behoefte aan een infrastructuur die dat toelaat. Het is ook nogal een verschil of je ergens in Omaha woont of in New York City.

Pipodipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 11:25

Sclimpre schreef:
Het zijn de batterijen die daar moeilijk ver doen, niet de mensen op bokt :)

Daar ligt ook het probleem. Ze bieden niet genoeg actieradius, ze gaan niet lang mee en het afval is een even zo grote ramp voor het milieu. Het laden duurt te lang en het is te omslachtig. Mensen hebben het al druk tegenwoordig en de auto laden is dan best veel extra werk. Het zou bijvoorbeeld al een oplossing zijn als je onderweg je batterijen kan vervangen en je oude kan inleveren. Maar dan moeten de auto's daar wel voor ontworpen worden en de batterijen dus ook. Het lost ook het afval- en vervuilingsprobleem van het productieproces niet op.

Pipodipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 14:01

Loretta schreef:
En dan zit je nog met het probleem waar je alle stroom vandaan gaat halen om alle elektrische auto's op te laden. Een elektrische auto is nog lang niet co2 neutraal. Straks komen er nog meer milieu problemen. Dan heb ik het nog niet eens over alle accu's

Het is een psychologisch dingetje. Omdat elektriciteit als groen en uitstootvrij wordt aangeduid, vergeet men dat de productie van elektriciteit verre van groen en uitstootvrij is en aan het afval wordt ook niet meer gedacht.

Pipodipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 14:07

Loretta schreef:
Zonnepanelen zouden inderdaad nog weleens een behoorlijke bijdrage kunnen leveren aan de besparing van CO2 uitstoot. Maar voor de opslag van energie heb je toch weer accu's nodig. Accu's zijn een behoorlijk probleem aangezien er voor de huidige accu's die ook in elektrische auto's worden gebruikt kobalt nodig is. Kobalt is helaas een vrij zeldzame stof. Dit gaat in de toekomst dan ook een groot probleem worden.

Er zullen dus echt alternatieve accu's ontwikkeld moeten worden maar helaas hebben dezen op dit moment nog een veel lagere energiedichtheid. Er wordt wel hard gezocht naar oplossingen en er zijn ook best wel doorbraken te melden. Maar op dit moment is de realiteit van de elektrische auto nog alles behalve zo rooskleurig als de politiek ons wil doen geloven.

KLopt hoor, zolang er geen manier gevonden wordt om electriciteit duurzamer en schoner op te slaan, heeft het weinig zin om door te gaan op het pad van electriciteit als hoofdbron voor energie.

Waterstof is best een beetje gevaarlijk.

Pipodipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 12:19

Janneke2 schreef:
Klimaatopwarming, wat doe jij...?

Het gaat dan net niet om 'mijn auto vervuilt minder dan de gemiddelde auto'.
Op zich natuurlijk mooi, maar als we de accoorden van Parijs willen halen is er veel meer nodig dan een ietwat zuiniger auto.

De informatie die ikke geeft is anders wel heel relevant waar het gaat om keuzes rondom brandstof. Als een van de weinigen weet hij namelijk waar hij het over heeft en bovendien wordt zijn mening niet lelijk bijgekleurd door allerlei activistische gedachten over klimaat. En bovendien is het nog steeds dat als de wet van de grote aantallen altijd geldt, dus heel veel zuiniger heeft wel effect.

Pipodipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 13:39

piendumaitre schreef:
Geen flauw idee heb ik waar je het over hebt en ik krijg via google ook niets naar boven.

Je zou bijvoorbeeld kunnen zoeken op Nuon Magnum.

Pipodipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 23:43

ikke schreef:
Askja schreef:
'Milieuterroristen' net zulke grote hufters als 'de' politiek? Sorry ikke, maar nu raak je me kwijt, ik kan dat echt niet rijmen met wat je verder in je post te melden hebt. Blijkbaar zit e.e.a je op persoonlijk niveau om een of andere reden erg hoog, maar tot nu toe maak je niet duidelijk waarom.

Lees dan "hufter" als: door organisatie gedane belofte die onmogelijk uitvoerbaar is.
De politiek doet dat; de milieubeweging doet dat.
Beide vanuit een totaal andere insteek maar het uiteindelijke effect is hetzelfde: het kan niet, het is niet uitvoerbaar of het kost op z'n minst veel meer tijd dan overal afgesproken wordt.

Exact dit. Heel makkelijk voorbeeld is dat gedoe met groene stroom, het heeft best nog lang geduurd voordat daar de aap uit de mouw kwam en bij heel veel goedgelovigen is er nog geen aap te zien. Hetzelfde gebeurt trouwens rondom 'dierenwelzijn', precies hetzelfde mechanisme.

Pipodipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 12:31

ikke schreef:
Lees dan "hufter" als: door organisatie gedane belofte die onmogelijk uitvoerbaar is.
De politiek doet dat; de milieubeweging doet dat.
Beide vanuit een totaal andere insteek maar het uiteindelijke effect is hetzelfde: het kan niet, het is niet uitvoerbaar of het kost op z'n minst veel meer tijd dan overal afgesproken wordt.
ikke schreef:
Pipodipo schreef:

Exact dit. Heel makkelijk voorbeeld is dat gedoe met groene stroom, het heeft best nog lang geduurd voordat daar de aap uit de mouw kwam en bij heel veel goedgelovigen is er nog geen aap te zien. Hetzelfde gebeurt trouwens rondom 'dierenwelzijn', precies hetzelfde mechanisme.

Er zijn best wat dierenactivistische organisaties die er niet voor terugdeinzen om opnames in het buitenland te maken en die te presenteren als dat het er zo aan toe gaat in Nederland.

Als je dan heel goed naar die beelden kijkt, zie je stalconstructies die in NL nooit gebouwd zijn.
Of dierenrassen die in NL niet op dergelijke schaal gebruikt worden.

Precies. Het is dus ook volksverlakkerij, net als de windmolens. Het is alleen heel jammer dat de mensen de morele issues bij zichzelf niet herkennen en er toch achteraan rennen. Het is prima als je lief wilt zijn voor dieren, maar doe dat dan niet via een organisatie die er alleen maar politiek mee drijft. Hou het gewoon bij jezelf, haal een hond uit het asiel, red een overstekende pad, ga niet op een slak staan, doe iets concreets in plaats van te roepen om het roepen.

Windmolens gaan het probleem niet oplossen, zonne-energie ook niet, waterkracht geeft nog niet eens een fractie van wat wind opbrengt en daarom zal de oplossing niet bij dergelijke natuurlijke bronnen liggen. Maar de natuur biedt meer: gas bijvoorbeeld en kernenergie.

Pipodipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 12:57

Ikke, ik ben het met je eens hoor. Maar heel veel mensen kijken niet verder dan hun eigen meterkast of tarieflijstje en weten niks over hoe het in Europa geregeld is met het netwerk en hoeveel werk het is om dat allemaal in evenwicht te houden. 'We' zijn nu niet voldoende voorbereid om dit op grote schaal toe te passen. Duitsland is trouwens wel een iets ander land qua klimaat, ookal ligt het vlak naast onze grond.

Maar wat zou een nuttiger gebruik van het oppervlak zijn? Bomen planten of zonnepanelen neerleggen?

Pipodipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 14:11

Janneke2, Texel zelfvoorzienend? Helaas nog niet.

Pipodipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 14:36

Tiepfoudt schreef:
@piendumaitre Duidelijk verhaal en in een aantal opzichten ben ik het met je eens :)

Dan heb ik het over de voorkeur geven aan lokaal scharrelvlees/eieren. Ook ik zie liever een kip in de tuin dan in een grote dichte stal met 10.000 soortgenoten. Tot het over je nek gaan bij het zien van een zeugenstal, daar haak ik af en ik denk dat dat nooit anders gaat worden. Als ik in zo'n stal rondloop dan vind ik oprecht niet dat deze dieren het slecht hebben. Kan het beter? Ja, het kan altijd beter wat mij betreft. Maar bedenk ook waar we vandaan gekomen zijn. Van de WO2 waarna er alles aan gedaan werd zodat er nooit meer honger zou zijn. Productiesystemen werden intensiever en intensiever, dieren werden zo (misvormd) gefokt zodat ze zoveel mogelijk produceerden. En daar komen we nu, terecht, deels op terug (BWB weer terugfokken bijvoorbeeld zodat zij weer zonder keizersnede kunnen kalven). Ik zie liever een nieuwe megastal vol met varkens en een goed management erop, dan een varkensstal uit de jaren 80 die misschien kleinschaliger is maar met een klimaat waar je het nog geen kwartier in volhoudt. Twee uitersten, ben ik me van bewust. Maar om aan te geven dat er veel verbeterd is en wordt in de intensieve veehouderij.

Neem bijvoorbeeld hoe de hedendaagse stallen ook beter zijn voor de grond die eronder zit en het oppervlaktewater.

Pipodipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 11:59

NenaC schreef:
grappig dat iedere klimaatdiscussie altijd uitdraait op de landbouw. Terwijl men voor het gemak maar even wil vergeten dat de industrie, luchtvaart en scheepvaart misschien wel een grotere impact hebben in Nederland. Haven Rotterdam met een zoveelste maasvlakte.

Schiphol, Lelystad, Eindhoven gaan uitbreiden, wat doet dat met fijnstof en CO2? Als je maar ver genoeg naar het westen rijdt, zie je op een gegeven moment alleen nog maar asfalt en beton. Logisch dat je daar geen (weide)vogels meer ziet, er zijn ook geen weides meer of genoeg bomen. En nee dat halve stadspark is niet voldoende.

Of in woongebieden waar mensen hun 'onderhoudsvrije' voor- en achtertuin verhard hebben, wat en voor wateroverlast zorgt en ook geen plek meer geeft voor beestjes en groen.

Of alle grote logistiekcentra die hier overal de grond uitpoppen, zodat men goedkope chinese zooi kan bestellen en het binnen een dag in huis heeft. (met een diesel, wat dan wel weer positief is voor de CO2 balans, die hebben een lagere CO2 emissie dan benzines).
Allemaal oppervlaktes waar geen dieren of bomen meer kunnen groeien, waarom worden deze bedrijven niet verplicht hun daken vol zonnepanelen te leggen, of een groen dak? Die mogelijkheden zijn er al, en zo haal je in kortere tijd veel meer oppervlakte aan groene energie.

Kom je wel eens buiten je eigen dorpje, of heb je dit allemaal van horen-zeggen??

Pipodipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 13:20

Janneke2 schreef:
...zou het een onsje minder mogen, Pipodipo...?

Ik vind dat NenaC zinnige vragen stelt.

Nee, het zijn geen zinnige vragen omdat de aannames niet kloppen.

Nog even over dat onderzochte duurzaamheidsonderzoek, op NOS.nl staat dit https://nos.nl/artikel/2274833-zorgen-over-het-klimaat-maar-niet-vliegen-en-minder-lang-douchen-toch-lastig.html:
Citaat:
Het merendeel van de Nederlanders maakt zich zorgen over het klimaat, maar de meeste mensen nemen zelf geen maatregelen. Dat blijkt uit onderzoek van I&O Research in opdracht van Binnenlands Bestuur.

Volgens de onderzoekers heeft dat grotendeels te maken met de levensstandaarden die we gewend zijn. "Je moet voor duurzaam leven niet alleen allerlei dingen doen, maar ook allerlei dingen laten", legt I&O-onderzoeker Peter Kanne uit. "De dingen die je moet laten, vinden we juist nu wel heel prettig, zoals makkelijk in de auto stappen, de hele wereld overvliegen, een stukje vlees, lekker lang douchen."

Ook speelt voor veel mensen de kosten van verduurzaming mee, ook al is bepaalde dingen laten juist goed voor de portemonnee. Overstappen van gas naar een warmtepomp kost geld en met name mensen met een kleinere portemonnee zeggen dat ze het zich niet kunnen veroorloven om duurzamer te leven.

Mensen die het eigenlijk goed snappen, zich erover uitspreken en het kunnen betalen zijn het minst duurzaam.
Peter Kanne, I&O Research

Maar mensen die het wel kunnen betalen zijn vaak juist minder klimaatbewust bezig, blijkt uit het onderzoek. De groep met een hoog inkomen is verantwoordelijk voor een grotere CO2-uitstoot: die mensen wonen meestal groter en verbruiken daardoor meer gas en elektriciteit, ze rijden vaker een grotere auto, ze vliegen vaker en eten meer vlees.

"Dat vond ik wel de meest opvallende uitkomst", zegt Kanne. "Mensen die het eigenlijk goed snappen, zich erover uitspreken en het kunnen betalen zijn het minst duurzaam."

Wel minder zorgen over het klimaat

De mensen die zich zorgen maken zijn op dit moment nog wel in de meerderheid, maar de afgelopen maanden ziet I&O wel een sterke daling. Eind 2017 maakte 80 procent zich nog zorgen om het klimaat, op dit moment is dat 65 procent.

"Het is lastig om precies aan te wijzen hoe dat komt, maar het klimaatdebat is in de media de afgelopen tijd wel sterk toegenomen. Denk aan het interview van Klaas Dijkhoff in de Telegraaf en de anti-campagne in diezelfde krant. Het gaat nu heel erg over het kostencomponent en de duurdere energienota helpt ook niet mee. Mensen vinden het wel genoeg zo."

Dat mensen zich minder zorgen maken betekent niet dat mensen ook sceptischer zijn geworden, zegt Kanne. "Zo'n 16 procent zegt in het onderzoek dat de mens niet verantwoordelijk is voor de klimaatverandering, maar die zijn er altijd wel geweest. Al worden ze wel meer en meer gesterkt in hun opvattingen door bijvoorbeeld Baudet."
Mannen minder duurzaam

Nog een opvallende uitkomst is dat mannen een stuk minder duurzaam bezig zijn dan vrouwen. Mannen maken zich minder zorgen om het klimaat dan vrouwen, ze pakken vaker de auto en rijden vaker in zware auto's die meer brandstof verbruiken.

Meer dan de helft van de mannen (56 procent) vindt het belachelijk dat we in Nederland proberen voorop te lopen met het stoppen met aardgas. Vrouwen zijn vaker van plan minder vlees te eten dan mannen (31 procent tegenover 23 procent). Ook vinden meer vrouwen dat de maximumsnelheid omlaag moet.

Langdouchers

Jongeren zien de toekomst een stuk somberder in voor toekomstige generaties als ze denken aan het klimaat dan anderen. Maar jongeren kunnen zelf nog een hoop doen om hun CO2-afdruk te verkleinen. Zo vliegen zij vaker en verder dan ouderen, eten zij het meeste vlees en douchen zij het langst (gemiddeld 10 minuten per keer).

De langdouchers staan niet alleen zo lang onder de warme kraan omdat ze zich wassen, maar ze staan er ook te zingen, dagdromen, tandenpoetsen of hun gezicht, benen of lichaam te scheren.

Een gedragsverandering daarin is lastig, denkt Kanne. "Dat zijn allemaal dingen die we aangenaam vinden en de psyche is toch vrij zwak." Volgens hem is het daarom belangrijk dat de overheid de regie neemt. "Vergelijk het met een ouder en een kind. Als kind vind je het lekker om de hele dag snoep te eten en als ouder zeg je dat ze dat niet moeten doen. Dan doen ze het ook niet."

De D66-kiezer is exemplarisch in dit onderzoek.
Peter Kanne, I&O Research

De onderzoekers hebben ook gekeken naar de politieke voorkeur van de ruim 2500 mensen die meededen aan het onderzoek. VVD-kiezers stoten in verhouding het meeste CO2 uit, zeggen zij, GroenLinks- en Partij voor de Dieren-kiezers het minst.

Opvallend zijn D66-aanhangers, die over het algemeen de meest duurzame opvattingen hebben, maar op de meeste gebieden verantwoordelijk zijn voor een bovengemiddelde CO2-uitstoot. D66-stemmers vliegen het vaakst (gemiddeld 1,1 keer per jaar, tegenover 0,8 keer gemiddeld). Ze voelen zich daar wel schuldiger over dan aanhangers van andere partijen en kopen ook vaker CO2-compensatie voor de uitstoot die veroorzaakt wordt door hun vluchten.

D66-kiezers rijden met VVD'ers en CDA'ers daarnaast veel meer auto dan gemiddeld. "De D66-kiezer is wat mij betreft exemplarisch in dit onderzoek", zegt Kanne. "Ze snappen heel goed wat er moet gebeuren en vinden ook dat er wat moet gebeuren, maar ze doen het eigenlijk niet."

Pipodipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 14:09

Magrathea schreef:
JewEmm schreef:
De bus pakken? Is in elk geval een heel stuk betaalbaarder en minder vaak overstappen.

Gaat niet rechtstreeks ( = kost meer tijd) :n Bovendien wil mijn vriend er niet aan.

Je vraag is eigenlijk een hele andere, wil je wel trouwen met iemand die er niet zo zwaart aan tilt en ook uit een familie komt die er niet zo mee bezig is? Dit zal altijd iets blijven dat tussen jullie in staat.
Ik zou trouwens niet gaan, je principes heb je niet voor niks.

Pipodipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 16:20

germie schreef:
In het dagblad van het noorden een stuk over de electrische auto, pas na 700.000 km zijn ze schoner dan een verbrandingsmotorauto.

https://www.dvhn.nl/economie/Elektrisch ... u6uBW_HJqE

Wie rijdt er hier 7 ton in een benzine auto? Niemand. Diesels zelfs niet.

100% groene stroom gaat nog lang niet lukken. Daarnaast moet je dan de produktie van zonnecellen en windmolen e.d. ook meenemen. Dus voorlopig is de electrische auto niet echt schoon te noemen.

En dus ook weer een argument om oude auto's eerst volledig af te rijden. Het is nog steeds erg slecht om produkten die goed zijn weg te gooien. Waarom wil men dat wel bij auto's? Dat heet dan krom redeneren.

Dit dus. En dan is in dit onderzoek de productie en afval van batterijen niet eens meegenomen.

Pipodipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 17:43

8nnemiek schreef:
En dát is nu juist het probleem; een benzineauto gaat never nooit 700.000km mee, nog niet eens de helft, en wordt dan weer volledig verschrot en er moet weer een compleet nieuwe auto gebouwd worden 8)7 Heel erg milieuvriendelijk ja..
Een elektrische auto gaat naar verwachting veel en veel langer mee, de eerste is al de 800.000 voorbij. Accu’s worden efficiënter en milieuvriendelijker.. en als je kijkt naar elektra vs benzine dan wint de elektrische auto met gemák, zeker in landen en staten waar de stroom via wind/zon/water wordt opgewekt.

En als je de productie van zonnepanelen enzo gaat meerekenen voor elektrische auto’s, reken je dan ook alle olieplatformen en raffinaderijen en milieurampen en vervoer van brandstof enz enz mee voor auto’s met verbrandingsmotor? En luchtvervuiling? Fijnstof? Geluidsoverlast?

Heb je een betrouwbare bron dat een electrische auto al 800000 km gereden heeft? Op 1 set accu's? Verder zie ik veel aannames, ik heb ze vet gemaakt. We hadden het trouwens over de productie van batterijen, die dingen waar electrische auto's nu op rijden. Het zou mij trouwens heel erg verbazen als een set batterijen het 800000 km heeft volgehouden, ik denk dus ook dat dat niet waar is.

Pipodipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 13:12

Pipodipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 17:38

Robert45, als het bedrijfsleven ergens 'voor op moet draaien', dan komen de kosten vanzelf weer op het bordje van de consument terecht. Zo werkt dat.