germie schreef:De electrische auto heeft nog een hele weg te gaan voordat je daar iets mee kunt. Actieradius moet naar 800-1000 km. Laden in 5 minuten. Trailer mogen trekken en prijs lager dan nu, en accus die het ook nog 100 procent doen bij een 10-15 jaar oude auto zodat die autos ook gewoon 6 ton kunnen draaien zonder issues.
Ik denk dat waterstof een betere optie is, maar ook hier geldt duurzaam en dat is 6 ton meegaan en pas na 20 jaar wegroesten.
Autos die na 10 jaar al op zijn, zijn nooit duurzaam te noemen.
Verder plastic goed opruimen.
En wordt minder een hoarder.
Die actieradius 'moet' helemaal niet naar 800-1000 km. Trailers mogen trekken evenmin. Het gros van de autoritjes dat nu wordt gemaakt is minder dan 100-150 km, en zonder aanhanger. Het meerendeel heeft er bovendien nooit of hoogst zelden een aanhanger achter hangen.
Voor die enkele keer dat men met de caravan of aanhanger op pad gaat, is het niet nodig om het hele jaar rond te rijden met een bakbeest dat op één keer opladen met sleurhut en al kan doortuffen tot Midden-Frankrijk. Echt niet.
Voor de meeste mensen is het genoeg om voor dagelijks gebruik een auto te hebben die op-en-neer naar het werk kan of bij vrienden en familie binnen Nederland kan komen. Verder weg dan dat gaan de meeste mensen maar enkele keren per jaar. Voor dat soort uitzonderingen is het voldoende om dan laagdrempelig toegang tot een geschikte auto te hebben, niet om die auto daadwerkelijk zelf te bezitten en er het hele jaar in rond te rijden.
Dat Germie met zo'n oplossing niet maandelijks naar de Lot kan tuffen, wil niet zeggen dat de oplossing niet deugt. Dat laatste is alleen het geval als heel Nederland uit alleen maar Germies zou bestaan, en dat is bij mijn weten niet zo.
Auto's die decennia meegaan, terwijl de eisen, de technische mogelijkheden en het gebruik snel veranderen, lijken mij iets waar je juist niet naar moet streven. Veel liever ontwerp je ze zo dat ze eenvoudig en goed gedemonteerd kunnen worden, waarbij liefst zo veel mogelijk onderdelen direct een nieuw leven kunnen krijgen, en anders zodanig zijn uitgevoerd dat ze gemakkelijk kunnen worden gerecycled.