Citaat:Populisten creëren volgens jou graag een angstcultuur, mee eens. Maar wie is er hier nu werkelijk een angstcultuur aan het creëren, nogmaals mbt het klimaat (we hebben het nu niet over immigranten).

Citaat:En dan de realiteit. In Europa is er misschien enig draagvlak, financiële capaciteit én kennis om veranderingen door te voeren (in de VS weet ik eerlijk gezegd niet hoe het zit met draagvlak?). Maar ik krijg alles behalve de indruk dat opkomende én achterblijvende economieën de ambitie én de capaciteiten hebben om daaraan mee te doen.
Mijn inschatting : California "is still in", dwz heeft zich gecommitteerd aan het verdrag van Parijs, en een fiks aantal aandere staten ook, waaronder het republikeinse Techas.
China is hard bezig met haar transitie en in wat wij tot "derde" wereld gemaakt hebben gebeurt van alles: westerse grootindustrielen die daar doen wat hier niet meer mag, maar ook nuttige dingen.
Citaat:Máár, waar armoede is zal goedkoop "voor ons" geproduceerd worden (dit klinkt én is echt vreselijk). En zolang er goedkope producten beschikbaar zijn blijft die Westerse consumptiemaatschappij in stand. Tenminste, de geschiedenis leert dat kritiek op de consumptiemaatschappij niet iets nieuws is. Dat is al tientallen jaren geleden begonnen, en toch schieten winkels als de Primark als paddenstoelen uit de grond.
Ja, klopt.

Hier zijn dus politieke afspraken, verdragen etc belangrijk, want "de" markt doet dit niet, als vervuilen gratis is (dump je rotzooi gewoon gratis in de rivier, dat soort werk) en hier geen toezicht op is.
Citaat:Hoe denken wij die van voldoende voedsel te voorzien en dan met name in regio's waar voedselproductie bijna onmogelijk is. Europa heeft het klimaat, de grond én de ambities om de huidige voedselproductie (zowel dierlijk als plantaardig) te verduurzamen. Kijk voor de "gein" even rond op de website van bijvoorbeeld de Wageningen Universiteit.
Mijn oude vakantie stek Texel doet hier ijverig aan mee: welke aardappelen groeien op zilte bodem...? Nuttig om me te experimenteren als er steeds minder zoet water is en de landbouw meer mensen moet voeden.