Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Dani, EvelijnS

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 18:42

Janneke2 schreef:
juval schreef:
wetenschappers worden betaald voor een bepaalde uitslag. Dat geldt voor beide kanten van deze discussie. Ik heb er dus weinig vertrouwen meer in in deze 'feiten' en zogenaamde wetenschappelijke onderzoeken.

Zo ging het een tijdje bij het WODC, dus ja, het komt voor. (Het wetenschappelijke bureau van het ministerie van justitie.)
Er zijn wel mensen voor ontslagen, want het mag gewoon niet.

Ja, daar heb je een punt.
Echter als dit klopt dan zou je toch verwachten dat er juist bij bosjes wordt beweerd dat klimaatverandering helemaal niet zo'n groot probleem is, dat is immers interessanter voor de gevestigde (politieke) order om te verkondigen

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 19:09

Janneke2 schreef:
"Oma is trots op jullie" stond op mijn spandoek. (En ik had een brave oude button met de zon 'tegen kernenergie' opgespeld.)

...ik stond expres naast de looproute: 'er lopen tienduizend scholieren', en dat ben ik niet.
(En die dj's hoefden van mij niet, oma is wat dovig, maar wil beslist niet doof worden...)

Volgens mij heb ik je spandoek wel 0,1 seconde in beeld gezien bij nieuwsuur :D

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]

Magrathea

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 21:23

JewEmm, in aanvulling, ik heb ook wel eens een bioloog horen zeggen dat CO2 een soort van junkfood is voor planten. Dus dat Baudet en de zijnen lopen te roepen dat er juist meer vergroening is is niet per se een goed iets.
Je zegt ook niet dat mensen in het westen gezond zijn omdat ze dik zijn, want in Afrika zijn de mensen ondervoed en daar zijn ze ongezond :=

[o]

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 21:59

JewEmm schreef:
Het is natuurlijk wel zo dat er een hoop randvoorwaarden aan zijn, bijvoorbeeld die ik genoemd heb. Maar zo moeten er voor een stabiele lange termijn groei natuurlijk ook genoeg andere nutriënten beschikbaar zijn. En er zijn tussen soorten ook een hoop verschillen over hoe sterk de groeiverandering is. Maar dit gaat wel heel off-topic.

Ja, dat bedoelde ik ook. Het is op zich waar dat er meer groen komt maar dat is wel een uitputtingsslag.

[o]

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 12:43

LadyMadonna schreef:
Waarom wordt er hier steeds gereageerd dat het niet hebben van kinderen geen argument is?
Het grootste probleem is de algehele overbevolking, het is ontzettend druk op onze aardkloot, maar het nemen van kinderen wordt wel aangemoedigd door oa kinderbijslag.
Moeten we het hebben van geen kinderen of maximaal 1 niet juist aanmoedigen? (Voor ik half Bokt in m’n bek krijg, ik zeg dus niet dat je het hebben van (meerdere) kinderen moet verbieden)

Vermindering van de wereldbevolking is iets voor de lange termijn. We hebben echt kortetermijnoplossingen nodig, en veel.
Dat iemand geen kinderen neemt omwille van het klimaat is leuk en aardig maar als je rond blijft rijden in een hummer en elke dag een kilo biefstuk eet bij wijze van spreken ben je NU nog steeds zelf allerlei dingen aan het doen die destructief zijn voor de planeet. Niet echt een reden om jezelf op de borst te kloppen dat je zo goed bezig bent dus

[o]

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 13:03

LadyMadonna schreef:
Margaretha, kan je ook omdraaien... veganist, geen vliegvakantie, naar t werk met de fiets, maar wel 8 kinderen... (als jij mag overdrijven mag ik het ook...)

Ik zeg toch ook niet dat dat goed is?

Er is toch niet maar 1 manier om iets te doen voor de planeet?

[o]

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 15:37

Het valt me op dat dergelijke voorstellen meestal komen van mensen die zelf menen niets te hoeven doen voor de planeet.

[o]

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 21:26

Het is gewoon zo'n non-argument. En dat zeg ik als bewust kinderloos persoon. In mijn ogen is het vele malen effectiever om in je levensstijl zo milieubewust mogelijk bezig te zijn en daarmee (hopelijk) anderen te inspireren.
Verder raad ik je aan om dit artikel te lezen: https://www.volkskrant.nl/kijkverder/20 ... bevolking/
Een acute rem op nieuwe mensen maken is niet zo eenvoudig als je denkt en heeft ook lang niet zoveel effect als je zou denken.

[o]

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 21:57

Nee, waar zij voor pleiten is het bevorderen van daadwerkelijk effectieve maatregelen. En als je kijkt naar je eigen impact als westerling in vergelijking met het zéér minimaal verminderen van de wereldbevolkingsgroei door geen kinderen te nemen, zou ik eerder voor die duurzame levensstijl gaan dan te zeggen "Joe ik krijg geen kinderen dus ik vind het allemaal wel goed zo". Want die indruk krijg ik wel.

Overigens denk ik dat er misschien beter een topic geopend kan worden over het wel en niet van bevolkingsgroei, dit heeft nu nog maar weinig met het oorspronkelijke onderwerp te maken.

[o]

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 22:28

We kunnen prima met 10 miljard leven op de planeet, alleen zullen we dan wat minder 'westers' moeten leven zoals nu. Dan zijn er dus 3-4-5 wereldbollen nodig, als iedereen dat zou doen :o
En dat is het hele punt. Je kunt er niet vanuit gaan dat andere mensen ook wel geen kinderen zullen krijgen. Je zult zelf ook iets moeten doen. (Of eigenlijk: een aantal dingen moeten laten.)

[o]

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 22:41

mysa schreef:
Of juist nog 'Westerser', hoogontwikkelde technologie beter inzetten, niet ten dienste van comfort en consumeren.

Die technologie is er nog niet en we weten nog niet wanneer die er is. (Iedereen heeft het al hoog op over thoriumreactors, terwijl dat op zijn vroegst over een jaar of 50 voor consumenten beschikbaar zal zijn als we er nu al onze pijlen op richten.)
Wat is er nou helemaal zo erg aan een wat gematigder leven? Plantaardig eten, een trui aantrekken, LED-verlichting, afval scheiden. Het zijn allemaal echt geen dramatische veranderingen en maken een groot verschil.

[o]

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 22:46

piendumaitre schreef:
oomens schreef:
En hebben jullie dan echt zoveel vertrouwen in je medemens dat jullie geloven dat men massaal niet langer voor direct eigenbelang, -gemak en -comfort kiest maar dat we allemaal ineens altruïstisch worden en de verstandigste keuzes gaan maken?
Nee natuurlijk niet, dat blijkt alleen al uit dit topic.

Dus het is niet alleen de individuele mens die voor de transitie moet gaan zorgen maar overal moet daar voor worden gezorgd: vliegtuigen minder/ niet vervuilen, industrieën, primaire sector, van de fossiele brandstoffen af etc. etc.
Of we het leuk vinden of niet de overheid zal daar echt voor moeten gaan zorgen en ook voor gaan zorgen. Maar de precieze invulling is nu nog niet duidelijk hoe wat en waar.
Maar de transitie alleen bij het individu leggen, gaat hem niet worden.

Helemaal eens, maar het verschil / voordeel is: een individu kan morgen al beginnen met een duurzamere levensstijl. Bij wet- en regelgeving gaat er nu eenmaal tijd overheen. Bovendien wauwelt Den Haag nogal graag over draagvlak, en door bijv geen halogeenlampen meer te kopen en/of plantaardig te eten geef je daarmee een signaal af :j

[o]

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 17:56

enzino schreef:
Geen kinderen hebben is meestal geen bewuste keuze. Je bent de ware nog niet tegen gekomen, bent minder vruchtbaar, hebt (nog) geen kinderwens...

Bedankt hè :') Mijn keuze voor geen kinderen is wel degelijk een bewuste. Ook als die kinderwens er ineens nog wel komt zou ik dat omwille van de staat van de wereld toch echt in de ijskast zetten.
Ik kan me namelijk echt niet voorstellen dat je alles wat er nu aan de hand is aanziet en denkt "weet je, het interesseert me niet dat mijn kind daarin moet opgroeien, ik zet er gewoon een op de wereld"

[o]

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 07:34

Ik ga maar ontstippen denk ik, als we hier toch samen maar gaan wauwelen over dat je er lekker op los mag vervullen zolang je geen kinderen op de wereld zet en dat CO2 goed is want planten groeien er betert van... (Dit is all eerder ter sprake gekomen, dat fenomeen betekent wel dat dergelijke fauna nu veel harder groeit dan normaal en dus met een uitputtingsslag van de grond bezig is. Maar hee, wie gelooft de wetenschap nou in plaats van Thierry baudet :Y) )

Als we hier weer een leuke inhoudelijke discussie kunnen hebben ben ik er weer bij! :evaw:

[o]

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 08:48

Shaggy09 schreef:
Maar hoe dan?
Ik heb werkelijk nog nooit in mijn leven iets van plastic door een gootsteen gespoeld. Zou dan ook niet weten hoe ik dat zou moeten doen.
Of bedoelen ze daar synthetische middeltjes mee?

Kan een aantal oorzaken hebben. (Niet alles via de gootsteen, wellicht wel dingen waar je niet direct aan gedacht had misschien)
- Synthetische kleding laat microplastics los als je het in de wasmachine doet. Hier kun je overigens een zak voor kopen die de vervuiling als het goed is tegen moet gaan.
- Hier bij mijn flat zijn ze vaak best slordig met de afvalbakken, dus er valt geregeld iets uit :(
- ... naast dat sommige mensen hun afval gewoon op straat gooien. Dit is een probleem omdat wanneer het bijvoorbeeld in een maaimachine terecht komt het in mini stukjes wordt gehakseld met alle gevolgen van dien.
- Al genoemd, maar inderdaad zepen e.d. bevatten vaak plastic.
- Tevens slijten plastic bakjes e.d. vaak ook, waardoor kleine stukjes in het water terecht komen.

Het grootste probleem met die microplastics is dat ze heeeel moeilijk te filteren zijn (want: micro). Een relatief nieuw probleem is nanoplastics, wanneer die microplastics nog kleiner worden.
https://www.wur.nl/nl/Dossiers/dossier/ ... astics.htm
Merk op dat er dus staat dat het NOG geen GROTE problemen oplevert, maar dat het wel zaak is dat we actie ondernemen om erger te voorkomen.

[o]

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 10:52

Die groenten en fruit kalender is handig ja! Ik ga hem uitprinten en in de keuken hangen :j
Overigens is alles in West Europa wel okee, we telen hier efficient en het is niet per se beter om het hier in het Westland in een kas te kweken zodat het dichtbij is, of om het in Spanje onder de zon te kweken en daarna op de boot mee te nemen :j

[o]

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 15:01

Shaggy09 schreef:
Ik betwijfel het..
Als Baudet met de feiten op tafel komt over de resultaten die het klimaatakkoord zal opbrengen (wat enzino hierboven al mooi had uitgelegd) krijgt ie alleen maar negatief commentaar en lachen ze hem uit.

Omdat hij ongelijk heeft
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bd4fe21a/

[o]

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 18:02

Shaggy09 schreef:
piendumaitre schreef:
Baudet komt ermee om aan te geven dat er GEEN klimaat probleem is. Deze wetenschappers komen ermee daar ze denken dat we nog veel meer moeten doen daar het proces anders omonkeerbaar is. Dus twee standpunten die totaal tegenover elkaar staan. Dus wat enzino schrijft klopt maar ten dele, het klimaatakkoord is waarschijnlijk niet genoeg. Dus als je die lijn doortrekt en we doen niets, dan loopt het zeker fout af en nog veel sneller ook.
Wel verschrikkelijk vind ik het, dat we 40 jaar na dato nadat de eerste zeer serieuze waarschuwingen gedaan werd door wetenschappers, dat het fout ging met onze aarde we nu nog steeds deze discussie aan het voeren zijn en er werkelijk mensen denken dat het allemaal wel los loopt of als het niet losloopt het niet aan de mens ligt dat onze aarde opwarmt. Eigenlijk word ik hier heel erg verdrietig van en ook boos.

Waarom? Ik vind het alleen maar goed dat dit in twijfel word getrokken aangezien het enorm veel gaat kosten om zoveel mogelijk ´klimaatvriendelijk´ te maken, en wanneer het resultaat zo nihil gaat zijn als er word voorspelt is het eigenlijk waanzin om daar miljarden euro´s in te steken. Ik zie dan liever dat ze het milieu wat meer gaan aanpakken en daar hun geld in steken. Iedere euro kun je maar 1 keer uitgeven.

Dat dat de wereld vervuilt is gewoon een feit, dat zie je zo als je de straat op loopt. Of dat het klimaat veranderd door natuurlijk proces of de mens vind ik nog steeds een vraagteken. Er zijn klimaatwetenschappers die het een zeggen, maar heb ook klimaatwetenschappers gehoord die weeldegelijk denken dat het moeder natuur is die gewoon haar gang gaat. Dat wij het versterken geloof ik wel, maar schrap de helft van de vluchten wereldwijd maar eens, ik weet zeker dat we daar ons stukje klimaatopwarming al mee opgelost hebben voor een heel eind.
En zoals eerder aangegeven is moeder natuur haar gang aan het gaan. Het klimaat veranderd nou eenmaal. Daar kun je verdrietig en boos om worden maar ik denk dat je beter jezelf in kan zetten voor het milieu en het op die manier aanpakken.

Maar dit is het je wel heel makkelijk er onderuit maken.
Ja, het effect van een enkel land (Nederland) is maar klein.
Maar:
1) We lopen constant te zeuren dat andere landen ' ook niks doen' (foute aanname, we lopen enorm achter qua besparende maatregelen op andere EU landen), als iedereen dit zegt gebeurt er inderdaad niets. Verder hoor je ook niemand zeggen "Ik ga nooit meer belasting betalen, mijn bijdrage is toch maar nihil" - zo werkt het gewoon niet. Kunnen we in de toekomst vervuilende landen onder druk zetten om toch iets te doen als we zelf ook nog onze doelen bij lange na niet halen?
2) Zelfs al geloof je niet dat we achterlopen: waarom zou het erg zijn om een voorloper te zijn in de technologie van de toekomst? Links of rechtsom: fossiele brand- en grondstoffen zijn eindig dus we kunnen ons maar beter voorbereiden op een wereld zónder. Ik zie dat er ook hier weer gejammerd wordt over dat accu's enzo ook allemaal niet milieuvriendelijk zijn - maar dat is het huidige systeem al helemaal niet. Echt, doodmoe word ik ervan.

Het overgrote deel van de wetenschappers is het er over eens dat huidige klimaatverandering het gevolg is van menselijk handelen, het enige waar nog geen consensus over is is of model zus of zo betere voorspellingen biedt. Als het 50/50 was snapte ik je twijfel nog, maar ik denk dat je onderschat hoeveel onderzoek hier al naar gedaan is - van oorzaken als methaan, CO2, verschillende industrieën naar de gevolgen (smeltend poolijs, verwarming van de oceanen, extremere weersomstandigheden). Het feit dat mensen nu in talloze media moeten gaan uitleggen dat er écht een probleem is en dat lieden als Trump (een zakenman die niet oplet bij briefings, rapporten niet leest en een compleet vertekend wereldbeeld heeft wat betreft technologie) en Baudet (een geschiedkundige die promoveerde op democratische rechtsstaten door de eeuwen heen) ineens naast hun oorspronkelijke achtergrond ook menen een graad in de meteorologie / klimatologie / geologie te hebben, gezien de uitspraken die ze over klimaatverandering doen. Mijn bek valt er echt van open dat zoveel mensen de klinkklare wetenschappelijke conclusies over dit onderwerp op gelijk niveau zien met Trump die iets uitkraamt of Baudet die met een paar uit de context getrokken grafieken wappert. Ik zei het al eerder: het grotere probleem hier is gewoon dat men tegenwoordig wetenschap ziet als één van de vele meningen die er over een onderwerp zijn, waar je het mee eens of oneens kunt zijn. On-be-grijpelijk.

[o]

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 07:51

Aanname: dat het om Gronings gas gaat. Is niet zo.
Verder negeert je mooi het deel waarbij ze het hebben over import van (groene!) stroom

[o]

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 09:33

Er is ook niemand die zegt dat je gewoon je ketel vervangt door een warmtepomp en klaar.

[o]

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 13:54

Vind je dan ook dat mensen de holocaust zouden moeten mogen ontkennen?

Nu.nl geeft overigens aan dat er eigenlijk maar één ding is wat ze er niet willen zien: het ontkennen dat klimaatverandering het gevolg is van menselijk handelen.
De mate van invloed van de mens: prima
Het effect van de genomen maatregelen: prima
De kostenverdeling: prima
De groepen mensen die het veroorzaken: prima

Hoe kun je dat nou censuur noemen?

[o]

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 09:42

[o]

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 09:58

Dan wacht je wat langer. Dan vertrek je wat eerder. Het is allemaal niet onmogelijk.

Wat me nog wel het meest stoort in deze discussie is het constante "jamaar ik MOET weet ik veel hoeveel 100 kilometer kunnen rijden met mijn auto en ik ben niet bereid daarop in te leveren!" Het is geen eerste levensbehoefte, autorijden. Chill. Ademen, dat is een eerste levensbehoefte, en door deze instelling wordt dat steeds moeilijker. |o
We moeten uiteindelijk van de fossiele brandstoffen af, dus je kunt nu wel alles de grond in gaan stampen maar uiteindelijk is het óf stilvallen óf innoveren. En aanpassen. Dat sowieso. Dat de mens jarenlang (zegmaar de afgelopen 70 jaar) op véél te grote voet heeft geleefd is jammer voor de mensen die nu leven, maar een andere keuze is er niet echt.

[o]

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 10:17

Pipodipo schreef:
Magrathea schreef:
Ademen, dat is een eerste levensbehoefte, en door deze instelling wordt dat steeds moeilijker.

Dat is anders ook nogal vervuilend.

En ja, mensen moeten zich kunnen verplaatsen, voor werk, voor familie en al dat soort dingen.

Klopt. Maar zoals al eerder werd gezegd: het overgrote deel van de verplaatsingen per auto vindt plaats over de korte afstand. Zeer zeker geen 100 km per keer. Dat is niet een mening van mij ofzo, dat is gewoon onderzocht :o
En ik heb het ook al eerder gezegd, ik denk dat als mensen een HEEL stuk kritischer zouden zijn over hun autogebruik het probleem een stuk minder groot was. Vroeger stonden er misschien 2 auto's bij onze basisschool 's morgens, tegenwoordig moet diezelfde school parkeerbeleid aanvragen bij de gemeente omdat er gewoon een file staat. En dat is dus een wijk van Rotterdam, niet bepaald een plek waar de basisscholen zeer dun gezaaid zijn. Er is er altijd een te vinden binnen loop/fietsafstand.

[o]

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 10:27

In de USA is recentelijk gepoogd om te investeren in hogesnelheidstreinen die alle staten moeten gaan doorkruisen. Sowieso is dat land helemaal ruk ingericht, de mensen daar werken bijna de helft van hun uren om hun auto/brandstof te kunnen bekostigen om überhaupt op hun werk te geraken. Dát is het echte probleem. Steden ingericht op auto's in plaats van op lopen en fietsen. (Hier hebben we dat overigens wel, en godzijdank valt het hier daarom mee *\o/* )

[o]