Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Dani, EvelijnS

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 23:26

JewEmm schreef:
Herkennen jullie dat? Dat je weer nieuwe info krijgt over het milieu en gewoon even geen oplossing meer weet... Maar zoals altijd is bewustwording de eerste stap, en oplossing/uitvoering de stap erna :) Gelukkig helpen dit soort praktische tips daar in!

Dat herken ik wel ja.
Vooral omdat veel maatregelen niet meer dan papieren tijgers zijn. Zoals bijvoorveeld energiecertificaten van groene stroom, afval dat niet hier maar in het buitenland verbrand wordt. En de hype van elektrische auto's die niet op zonne of wind energie rijden maar op energie uit kolen en gascentrales. Om nog maar te zwijgen over de productie van accu's.

Wanneer je je eens wat verder in het milleu verdiept dan zal je al snel merken dat we op heel veel vlakken gigantisch voor de gek worden gehouden. Ondertussen mogen we wel betalen voor klimaatmaatregelen die weinig zoden aan de dijk zetten.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 09:06

Magrathea schreef:
En dat terwijl er echt zoveel dingen zijn die je zelf kan doen waar je geen overheid voor nodig hebt. :j

Op dit moment is een plantaardig dieet de meest duurzame keuze. (Jaja, in een perfecte wereld moet je eigenlijk een klein beetje vlees eten, maar zelf op het gemiddelde gaan zitten zet pas weinig zoden aan de dijk.) Dat kun je gewoon morgen beginnen doen. Heel makkelijk.
De fiets zo vaak mogelijk pakken, investeren in een goed regenpak en gewoon alle ritjes onder de 10 km op de fiets. Lekker vakantie vieren in de buurt, of maak een mooie treinreis.

Dat zijn 2 punten waar ik het zo wel mee eens ben. Bijvoorbeeld de boodschappen of naar het paard de fiets pakken. Is nog eens gezonder ook. En ja een klein beetje vlees hebben we wel nodig. Maar van die enorme hoeveelheden vlees zijn ongezond.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 09:12

Linda1997 schreef:
8nnemiek schreef:
Als iedereen zo blijft leven dan verandert er helemaal níets, germie.
En dan zal de overheid uiteindelijk moeten ingrijpen door dingen te verbieden en flinke belastingen te heffen op brandstoffen en vlees en andere vervuilende zaken.
In plaats van wachten tot het zo ver is en dan gaan klagen dat alles te duur wordt kun je toch beter direct een aantal zaken schrappen?

Volgens mij zit er al een flinke belasting op brandstoffen, benzine is ook hartstikke duur. Maar wat wordt er met die belastingen gedaan? Worden die dan gebruikt voor milieuverbeteringen? Of bijvoorbeeld een bedrijf die moet betalen omdat het veel plastic verpakkingen gebruikt, wordt dit geld dan gebruikt om die plastic soep op te ruimen? Anders gaat het toch compleet zijn doel voorbij? Wel alles duurder maken maar die opbrengsten van de prijsverhogingen niet investeren in het milieu. En nee dat bedrijf waar ik het over heb gaat niet het aantal plastic verminderen omdat ze daarvoor moeten betalen aan de overheid, want hun klanten hebben eisen voor die verpakkingen dus dan heb je de keuze: een grote klant mislopen of geld afstaan aan de overheid, en die keuze is niet zo moeilijk.

Meestal niet. Dat is ook waardoor steeds meer milleu maatregelen vanuit de overheid mij gigantish beginnen tegen te staan. Waarom moet ik bijvoorbeeld mijn afval scheiden en daar ook nog eens extra voor betalen als later nlijkt dat een groot deel van het afval in Polen verbrand wordt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 15:26

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 14:16

CalipsoLover schreef:
Ik denk persoonlijk nu echt gewoon dat we er geweest zijn om even heel positief ingesteld te zijn. Kuch.
België stemt nee tegen het migratiepact, klimaatakkoord, en de minister reist rustig mee in een privé jet de dag nadat ze meeliep in de klimaatmars. _-:( :evaw:

Ik vind het ook zo enorm hypocriet. Tegen een ander zeggen dat ze minder CO2 uit moeten stoten. Maar zelf stoten ze op 1 dag zulke enorme hoeveelheden per persoon uit. De Nederlandse regering komt met 2 man aanzetten in een boeing 737. Een toestel waar normaal 189 mensen in passen met dezelfde hoeveelheid CO2.

Het is hetzelfde als met een brandende sigaret in de hand je kinderen verbieden om te gaan roken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 14:44

@calipslover Je bedoelt stookolie zeker.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 14:51

De arbeider die zijn auto nodig heeft om op zijn werk te komen die wordt keihard aangepakt met allerlei accijnzen maar de grootste vervuilers waarbij het wegverkeer in het niet valt daar wordt niet naar omgekeken. Dan gaat dit alleen nog maar over de cruisevaart. Een vrachtship vaart op het zelfde smerige stookolie. En het is behoorlijk druk ol zee

https://www.autobahn.eu/2924/cruisesche ... an-auto-s/

Loretta

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 14:54

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 15:00

Het hele autoverkeer omvormen naar klimaatneutraal is een druppel op de gloeiende plaat. Het is niet meer dan een melkkoetje van de overheid om belastinggeld in het laatje te krijgen. Het werkelijke probleem wordt niet benoemt en heeft door zijn internationale karakter weinig te vrezen van het Parijs akkoord.

https://www.oneworld.nl/powerswitch/hoe ... vervuilen/

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 22:34

Magrathea schreef:
Ilsey schreef:
Weer eens een trajectkost uitgerekend OV vs auto... brandstofkost zou ons iets van een 3-4 euro kosten, reken het wat ruimer naar 5-6 euro als we onderhoud willen meerekenen. Zelfde traject met de trein: meer dan 15 euro... en dat is een weekendbiljet (50% reductie) dus op een weekdag is het nog duurder. Dus ja... zeker als je met meerdere personen rijdt (+ in ons geval de honden, want die betaal je ook op de trein), kom je VEEL goedkoper uit met de auto...

Ondanks dat wij echt graag meer het OV zouden nemen, groeit het geld ons nu eenmaal ook niet op de rug hé...

Jeetje wat duur :oo
Ik dacht dat de trein in België juist relatief goedkoop was?

Ik heb tegenwoordig (weer) een weekendabonnement, mag het hele weekend gratis, 31 euro per maand. De trein is hier ook best duur maar als je meer dan een paar keer per jaar reist is een abonnement van het een of ander het eigenlijk altijd wel waard heb ik gemerkt, en dan valt het weer heel erg mee. (Vind sowieso de trein 100x fijner dan de auto, je gaat zitten, boekje erbij, :z en je bent er)

Zodra je in Nederland gebruik maakt van een kortingskaart, aanbieding of abonnement dan is reizen buiten de spits en in het weekend zeer aantrekkelijk. Vooral als je alleen reist.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 13:54

oomens schreef:
Even advocaat van de duivel: als met welvaart min of meer automatisch de consumptie en de uitstoot omhoog gaan, kan het dan voor de wereld niet beter zijn als we dat kunnen voorkomen? Kan verhinderen dat in een aantal ontwikkelingslanden vliegreizen bereikbaar worden, vlees voor meer mensen betaalbaar wordt en ezels worden ingeruild voor motorvoertuigen, niet effectiever zijn dan hier allemaal een spaarlamp, een elektrische fiets en een extra sojaburger in de week kopen?

Het afschuif beleid is er anders wel de reden voor dat er nu in Frankrijk van die massale protesten zijn. Wil jij de problemen nog grootser gaan afschuiven.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:31

Kinke schreef:
maar het is algemeen bekend en een feit dat een kat vlees moet eten. Waarom je dan door een dierenarts laten begeleiden.

Een kat veganistisch laten eten is gewoon te idioot voor woorden. Wil je de natuur soms veranderen denk ik dan?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 18:56

Shaggy09 schreef:
Zoals ik al eerder zei, wij kunnen alles gaan betalen dus dat dit al zo lang in twijfel word getrokken is logisch. Jij mag het allemaal onbegrijpelijk vinden en jezelf blijven verbazen maar mensen trekken niet zomaar iets in twijfel omdat ze dat leuk vinden of omdat ze Trump en Baudet achterna willen lopen. Zo dom zijn de meeste mensen niet. Natuurlijk vind bijna geen een Nederlander het stom om een koploper te zijn wat betreft het milieu, of om een innovatief land te zijn. Maar wanneer er continu in het nieuws komt hoeveel miljarden euro's dat klimaatakkoord gaat kosten zullen veel zoiets hebben van, oké dan geen koploper. Raar? Nee totaal niet. Waarom zou de burger geen twijfel in zoiets mogen hebben? Dat het effect zo minimaal is kan Baudet zeggen maar ook een wetenschapper zegt dit hoor. Baudet en Trump kunnen een hoop bullshit uitkramen maar wat betreft het stukje effect en gevolg heeft Baudet gewoon gelijk.

Oh en dat van ik betaal geen belasting meer want mijn bijdrage is nihil gaat gewoon totaal niet op. Van het meeste belastinggeld zien wij gelukkig wel resultaat.

Dit kabinet kennende wordt die rekening van alle miljarden uiteraard weer bij de gewone burger neergelegd. Na de verhoging van de energiekosten die voor het klimaat niets helpen maar alleen maar een onnozele belastingmaatregel is kunnen we nu nog veel meer kosten verwachten. Ik kan me zo langzamerhand heel goed voorstellen dat het draagvlak voor het klimaat verdampt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 21:37

Francieen schreef:
Piendumaitre: er was pas een vertegenwoordiger bij ons omdat wij zaten te twijfelen over zonnepanelen. Deze man vertelde ons dit dus waarna wij de keuze hebben gemaakt om dit niet te doen. Ook is het extreem gevaarlijk om deze te plaatsen op daken waar stallen onder zitten omdat als er bijvoorbeeld met oud en nieuw een vuurpijl in komt je hele schuur af fikt.

oei daar noem je wat. Zonnepanelen zijn dus ook niet bepaald zaligmakend.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... cord-brand

Hoe zit het met de richting van het dak trouwens. Als je dak maar een half deel van de dag de zon erop heeft staan lijkt het mij toch ook dat je maar het halve rendement uit de panelen haalt. Als jouw huis dus in de verkeerde richting gebouwd is wel iets om rekening mee te houden lijkt mij.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 08:11

Kinke schreef:
komen jullie nu mee, hebben net vorig jaar zonnepanelen op ons rieten dak gelegd ;)
Tuurlijk gaan alle kosten op de burger verhaald worden, dat is nou eenmaal veel gemakkelijker dan bedrijven echt aanpakken. Hele milieugebeuren is een prima melkkoe overigens. Wij hebben wat offertes laten maken voor het verwijderen en afvoeren van asbest van onze kapschuur en (kleine) koeienstal....10.000 euries....kkkkchingggg. Subsidiepotje is overigens al leeg daarvoor.

En zolang het asbest stil ligt is het geen enkel probleem. Maar de overheid heeft nu eenmaal besloten dat het in 2024 verwijderd moet zijn. Als burger moet je het maar uitzoeken hoe je het betaald.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 16:05

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 16:37

Ook al heeft het dan volgens het KNMI met veel meer dingen te maken dan het klimaat. Als je in Februari aan buiten zitten denkt blijft dat toch een vreemde gewaarwording. Net als de extreme hitte van de afgelopen zomer.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 12:56

En dan zit je nog met het probleem waar je alle stroom vandaan gaat halen om alle elektrische auto's op te laden. Een elektrische auto is nog lang niet co2 neutraal. Straks komen er nog meer milieu problemen. Dan heb ik het nog niet eens over alle accu's

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 13:04

Janneke2 schreef:
Bezuinigen dwz zo weinig mogelijk autorijden, openbaar vervoer (de ns rijdt op windmolens) grbruiken (en vraag verbeteren, extra rails etc) en niet vliegen zet zoden aan de dijk.

De trein is nog wel het vervoermiddel die het meest kan doen om de CO2 uitstoot te beperken. Ook binnen Europa zouden treinen een grote hoeveelheid vliegverkeer kunnen besparen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 13:44

Zonnepanelen zouden inderdaad nog weleens een behoorlijke bijdrage kunnen leveren aan de besparing van CO2 uitstoot. Maar voor de opslag van energie heb je toch weer accu's nodig. Accu's zijn een behoorlijk probleem aangezien er voor de huidige accu's die ook in elektrische auto's worden gebruikt kobalt nodig is. Kobalt is helaas een vrij zeldzame stof. Dit gaat in de toekomst dan ook een groot probleem worden.

Er zullen dus echt alternatieve accu's ontwikkeld moeten worden maar helaas hebben dezen op dit moment nog een veel lagere energiedichtheid. Er wordt wel hard gezocht naar oplossingen en er zijn ook best wel doorbraken te melden. Maar op dit moment is de realiteit van de elektrische auto nog alles behalve zo rooskleurig als de politiek ons wil doen geloven.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 14:04

Sclimpre schreef:
Zero-emissie is een beetje misleidend. Waterstof is (zoals elektriciteit) een energiedrager, geen energiebron. Hoe milieuvriendelijk het is hangt volledig af van de manier waarop het geproduceerd wordt. De auto zelf is dan wel zero-eission, maar de emissie is er misschien ergens anders wel. Net zoals een elektrische auto geen CO2 uitstoot op de plek waar hij rijdt, maar er misschien wel CO2 uitstoot is op de plek waar zijn elektriciteit geproduceerd is.
Eigenlijk is stap 1 het groener maken van de elektriciteitsproductie.

Dat zijn van die dingen waar zo vaak en zo makkelijk aan voorbij gegaan wordt. Als de CO2 niet hier maar ergens anders uitgestoten wordt. Dan kan men hier juichen dat men hier de klimaatdoelstellingen heeft gehaald. Maar feitelijk is er dan helemaal niets bereikt.

Wat je zegt ben ik het helemaal mee eens. De eerste stap zou moeten zijn het groener maken van de elektriciteitsproductie. Want het lukt op dit moment nog niet eens om alle elektriciteit voor het dagelijks gebruik schoon op te wekken. Dan is het zeker weinig zinvol om het elektriciteitsnetwerk te gaan belasten met voertuigen die ook nog stroom nodig hebben en waarvan de accu's ook nog eens een probleem vormen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 14:21

Door de koop van certificaten uit Finland mag de NS nu zeggen dat ze volledig op groene stroom draaien. In werkelijkheid komt de stroom van de NS terecht bij huishoudens in Finland. Terwijl de stroom van de NS gewoon lokaal geproduceerd wordt.

https://www.rtlnieuws.nl/beurs/bedrijve ... ns-vandaan

Dat gegoochel met certificaten vind ik altijd nogal dubbelzinnig. Maar dat neemt niet weg dat de trein nog altijd het vervoermiddel is dat in potentie het makkelijkst vrijwel klimaat neutraal gemaakt kan worden. Net zoals de Tram en de Trolley bus overigens.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 14:45

De minst vervuilende brandstof voor auto's op dit moment is LPG. Toch wordt dit al sinds jaar en dag door de overheid ontmoedigd. Natuurlijk is LPG geen oplossing voor de lange termijn. En ook heeft LPG zijn nadelen. Maar in een economie die grotendeels op fossiele brandstoffen draait is het beleid van de overheid ten opzichte van LPG niet uit te leggen.

De co2 uitstoot van LPG is lager dan van andere brandstoffen. Bovendien is LPG in de meeste gevallen een restproduct bij de productie van benzine en diesel. Dus voor wie betaalbaar schoon wil doen is er een mogelijkheid.

Het LPG beleid laat wel weer zien dat het de overheid helemaal niet zo om het millieu te doen is.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 16:25

Shaggy09 schreef:
Interessant! Ik heb niet veel tijd nu in m'n pauze om te Googlen dus zou iemand willen uitleggen wat LPG en het LPG beleid een beetje inhoud?

LPG is een afvalproduct dat ontstaat bij de raffinage van benzine en diesel. LPG is een goedkopere brandstof maar de wegenbelasting is een stuk hoger. Nu heeft LPG ook wel veel nadelen vooral bij achteraf inbouw zorgt het vaker voor stori gen. En de verbranding is heter waardoor de motor minder lang mee gaat. Het beste is een LPG auto die al vanaf de fabriek over een LPG installatie beschikt.

Wat er tegenwoordig met alle LPG wat over is gebeurd weet ik niet. Ik heb weleens gehoord dat dat afgefakkeld wordt. Dat weet ik echter niet zeker. Mocht dat het geval zijn dan is het voor de CO2 uitstoot zo of zo beter om het te gebruiken. Het is in ieder geval wel zo dat LPG minder co2 uitstoot heeft als benzine.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 19:50

Shaggy09 schreef:
Klinkt niet erg bruikbaar vind ik.
Dat het minder Co2 uitstoot dan benzine heeft is fijn maar niet de enige eis natuurlijk. Als de auto sneller kapot kan gaan door LPG is er natuurlijk niets milieu vriendelijks aan.

Ik kijk zelf ook niet naar CO2 als ik een auto koop alleen maar naar mijn portommenee. Maar er zijn hier veel mensen die dat wel een belangrijk punt vinden bij de aanschaf van producten.
De motor van een diesel gaat over het algemeen het langste mee. Bij LPG is de slijtage van de motor iets hoger dan bij een benzine auto. Mijn ervaring is dat een auto meestal om andere zaken af is dan op de motor.
Mocht je echt meer willen weten over LPG dan zal je op het internet moeten zoeken.