Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Dani, EvelijnS

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 11:47

Pipodipo schreef:
In de afgelopen 40 jaar zijn er wel degelijk milieuproblemen aangepakt, neem bijvoorbeeld de zure regen en het gat in de ozon-laag.
Klopt!

Pipodipo schreef:
De klachten over Co2 uitstoot zijn het volgende onderwerp.
Klopt.

Pipodipo schreef:
dat gas een vervuilende energiebron is. Dat is het namelijk niet echt.
Klopt, alleen in Groningen is de impact te groot vandaar dat de Nederlandse gaskraan dicht moet. Dat wisten ze al, maar word toch vervelend gevonden en economisch onhandig daar je het gas dan moet importeren.

Shaggy09 schreef:
Ik vind het erg lastig, als dat klimaatakkoord niet eens echt nut heeft zie ik geen reden om dat door te zetten en burgers voor de kosten te laten opdraaien.
Je zegt twee dingen hier:
1 Ik zie geen reden om het klimaat akkoord door te zetten daar het geen nut zou hebben.Dat laatste is niet waar. Waar men namelijk meer en meer achter komt is dat men veel meer moet doen als dat beschreven staat in het klimaatakkoord daar het ANDERS te weinig nut heeft. De wetenschappers zijn meer en meer aan het berekenen wat niets doen of te weinig tot gevolgen zal hebben. De gevolgen zijn groot daar het raakt aan de perma frost dat te snel gaat ontdooien met alle gevolgen van dien. Te weinig doen, niets doen gaat vele male meer kosten als nu volle bak gaan.
2. Schrijf je "en alle burgers voor alle kosten oplaten draaien". Dat heeft met politiek te maken. Het huidige kabinet met VVD als de grootste partij, zal altijd het bedrijfsleven zoveel mogelijk sparen. Het blijkt nu dat de CO2 heffing niet eens serieus op tafel is gekomen bij de onderhandelingen van aanpak in Nederland :oo . Schande. Dus hier heb je zeker een punt. Ik vind de vervuiler betaalt dus dat betekent:
1. CO2 heffing doen voor de industrieën;
2. Kerosine belasten (bizar dat gewone benzine wel belast wordt en de kerosine niet). Is politieke keuze.
3. Gezonde producten lager belasten;
4. Ecologisch bouwen (kan al) met als gevolg dat die huizen volledig biologisch afbreek baar zijn;
5. Plastic aanpakken door middel van zelf thuis bubbels maken (in plaats van plastic flessen kopen), inzamelen van plastic, maar ook plastic zoveel mogelijk recyclen en opruimen plastic soep (is met volop mee bezig om uit te zoeken hoe dat kan en die vooruitzichten zijn gunstig ook al zijn er nog wat problemen);
6. Transitie (die al bezig is) van de primaire sector
7. Bewustwording van de burgers en ook daar laten bezuinigen;
8. Elektrisch rijden en op waterstof auto's maken (ook al goede proeven die bewijzen dat het kan).
9. :list: :list: :list: enz enz.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 15:04

Plastic soep is vreselijk en moet ook aangepakt worden. Helemaal mee eens!

Pipodipo schreef:
In China gaan ze nu pas de transitie doen van kolen naar gas, omdat gas schoner is.

germie schreef:
Hoe we het in Azie moeten oplossen weet ik helaas ook niet. Er zijn goede initiatieven, maar helaas is het daar nog niet echt doorgedrongen.

Deze informatie klopt niet. China is een enorme vervuiler, en moet nog meer gaan doen, maar is ZEER voortvarend bezig als het gaat om de transitie. Dit is al eerder in dit topic genoemd, dus graag op feiten baseren! De rest van de wereld kan daar nog een puntje aan zuigen. Zie hiervoor de volgende bronnen: https://www.mo.be/nieuws/hoop-voor-het- ... p-voorhand , https://www.duurzaamnieuws.nl/meeste-ch ... aataanpak/ , http://www.worldsbestnews.nl/mijlpaal-c ... -deadline/

Shaggy09 schreef:
VVD is inmiddels al jaren de grootste partij en ik ben bang dat dit niet zo snel meer veranderd.
We leven in een democratie en dat is goed! Dus stemgedrag aan passen kan helpen en het is belangrijk dat mensen en allerlei groeperingen hun standpunten duidelijk maken. Niets doen is geen optie.

JewEmm schreef:
Vanavond ga ik trouwens naar VRT NWS Connect, een avond in gesprek met klimaatexperts! Ik ga naar de volgende sessies: "Is het te goedkoop om ons te verplaatsen?" - "Bosbrossers in een fastfood cultuur?" - "Hoe kunnen nieuwe technologieën een antwoord bieden op het klimaatvraagstuk?". Uiteraard zal ik laten weten hoe het was!
Mooie inhoudelijke post, waarvoor dank en top dat je laat weten hoe het was.

Shaggy09 schreef:
Ik zelf heb in dit topic vertelt dat ik milieu problemen makkelijker vind om aan te pakken zowel voor de burger als voor de overheid dan klimaat problemen. En waarom? Omdat het akkoord over die 30 jaar die we nu nog hebben voordat het 'af' moet zijn bijna duizend miljard euro gaat kosten. Om dan nog maar te bezien of het überhaupt effect gaat hebben op de aardbol.
Eerder in dit topic is het bedrag van Baudet van duizend miljard euro al genoemd. Daarbij is geplaatst dat niet niet klopt. Op zijn minst moet daar 25% vanaf (en dat is nog een enorm bedrag hoor). Maar niets doen, dan wordt het nog veel en veel duurder. Al eerder heb ik hier de bronnen voor aangehaald dus ga ik niet weer doen.

Shaggy09 schreef:
Om dan nog maar te bezien of het überhaupt effect gaat hebben op de aardbol.
Dit is al paar keer als onwaar onderuit gehaald. Steeds meer blijkt (wetenschappelijk bewezen) dat we nog veel meer zullen moeten doen als het klimaatakkoord uitvoeren. Niets doen, gaat nog veel meer geld kosten en is al helemaal geen optie.

Shaggy09 schreef:
Goh wij hebben zelf ook zonnepanelen en uiteindelijk is het inderdaad een investering maar de aanschaf van die dingen is echt niet voor iedereen te betalen hoor. :n
Helaas kunnen wij het niet betalen. Het is hier zoveel duurder dan in Nederland (Al bedragen van € 30.000 gehoord van buren die het al gedaan hebben :oo ).
MAAR ik hoop wel in de toekomst als de gîte verkocht is dat we het kunnen betalen. En ook al hebben wij daar dan waarschijnlijk geen profijt van, dan ga ik het wel op ons dak leggen als dank je wel en teruggeven aan de aarde, wat ik genomen heb. Nieuwe mensen (volgende eigenaren als wij dood zijn) hebben er dan wel profijt van. Ik heb enorm genoten van mijn leven, voel me dankbaar tegenover de aarde en wil echt wat terug doen voor wat ik genomen heb.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 15:24

JewEmm schreef:
Maar hopelijk komt er met deze nieuwe technologie in de nabije toekomst toch een ander alternatieve (en betaalbare?) energiebron!

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/02/24 ... -groene-w/

Heel interessant artikel. Buitengewoon hoopgevend. Kende dit nog niet, dus voor mij echt nieuws. Van wanneer is de datum van dit artikel?

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 15:29

Citaat:
Verder betwijfel ik of niets doen duurder word dan de kosten die het akkoord met zich meebrengt. Ik denk van niet namelijk. Het is echt een ontzettend hoog bedrag.
Het is een enorm bedrag rond de 700 miljard, maar het gaat er niet om wat jij denkt of geloofd, het gaat erom dat bewezen is dat het anders nog veel duurder wordt. De 700 miljard is een maximaal bedrag uitgerekend door wetenschappers met daarbij alle pech scenario's opgenomen.

Waarom hier die zonnepanelen zo extreem duur zijn snap ik niet. Vind dat heel verdrietig. We hebben hier zo veel zonne-uren. Echt zonde.

@jewwemm:Laatste nieuws dus. Zal wel op journaal komen. Ik was mezelf al op de kop aan het geven dat ik dit gemist had. Niet nodig dus. Ga zeker dit volgen. Nogmaals dank.

piendumaitre

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 15:48

@JewEmm wij kijken ook nieuws op canvas. Ik vind vaak het Belgisch nieuws erg prettig, feitelijk en to the point.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 18:38

Shaggy09 schreef:
Heb je daar wat linkjes/bronnen van? Heb dat namelijk nooit eerder gehoord of gelezen.

Shaggy hier een bron, bronnen waarin je kunt lezen dat niets doen veel meer kost dan zsm er voor gaan:
https://www.oneworld.nl/powerswitch/kli ... ndernemen/

Hier een reactie op de meningen van Baudet over klimaat verandering, waarin hem klimaatonzin wordt verweten door wetenschappers:
https://klimaatverandering.wordpress.co ... er-baudet/

Hier de volkskrant die lager uitkomt maar aangeeft dat het nog steeds een exorbitant bedrag is:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bd4fe21a/

germie schreef:
En in 2002 en toen ik 17 was ook een keer in februari in t-shirt gelopen.
Inderdaad kun je met één dag niet zeggen het heeft wel of niet te maken met klimaatverandering. Daarvoor zul je altijd over een langere periode moeten kijken. Als je hier naar kijkt zijn de cijfers onrustbarend: https://www.cbs.nl/nl-nl/maatschappij/n ... emperatuur

piendumaitre

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 19:19

Andere keer Shaggy. Ik heb ook nog een leven naast Bokt. Kijk eens of je het antwoord zelf kan vinden.
Heel kort: Het gaat vooral om de CO 2 belasting voor de bedrijven. Veel uitstoot veel belasting, weinig uitstoot dan weinig belasting.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 20:58

@Janneke, je moet eventjes goed lezen. De link is door mij geplaatst als reactie op germie en ik quote uit het artikel van Centraal bureau voor statistiek
https://www.cbs.nl/nl-nl/maatschappij/n ... emperatuur
Citaat:
De gemiddelde jaartemperatuur in De Bilt is in de periode 1952-2017 met 1,7 °C gestegen. Het gaat hier om de trendmatige ontwikkeling waarbij gecorrigeerd is voor bovengemiddeld strenge winters of warme zomers. De laatste jaren waren veruit de warmste sinds het begin van de meetreeks in De Bilt. De gemiddelde temperatuur in de wereld lag in 2017 ongeveer 0,9 °C boven de gemiddelde wereldtemperatuur in de jaren 1961-1990. Deze opwarming is statistisch significant.
Analyse

Het patroon van stijgende temperaturen zien we ook terug in de gemiddelde temperatuur per seizoen. De opwarming is echter niet in elk seizoen even sterk. De opwarming is het sterkst in de zomer en het minst sterk in de winter. Verder blijkt in de winter de variabiliteit van temperaturen rond de langjarige trend veruit het grootst. Koude winters kunnen daarom nog steeds voorkomen in het huidige Nederlandse klimaat. De opwarming is niet in elk deel van Nederland even sterk: de hoogste temperatuurstijging is te zien in Zeeland, de laagste in Drenthe en Groningen. Deze verschillen komen door een kleinere zoninvloed en een afnemende invloed van de Noordzee in de noordoostelijke provincies. Overigens zijn de jaar-op-jaar variaties groter dan deze verschillen over Nederland (Bosatlas van het Klimaat, 2011 - pag. 23).
Internationale vergelijking

In de afgelopen 65 jaar is het mondiaal gemiddeld grofweg 1 °C warmer geworden. De drie decennia 1980-1989, 1990-1999 en 2000-2009 werden steeds warmer en waren alle drie warmer dan alle voorgaande decennia. De opwarming van de aarde gaat niet in een constant tempo, maar is aan schommelingen onderhevig. Na een versnelling aan het eind van de vorige eeuw verliep de opwarming in de periode 1998-2014 weer langzamer. Zo'n tempowisseling in het waargenomen temperatuurverloop is niet uniek en kan goed verklaard worden door natuurlijke fluctuaties (PBL/KNMI, 2015 - hoofdstuk 1). Ook in de jaren 2015 en 2016 was er sprake van een forse temperatuurstijging.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 22:21

ikke schreef:
Goh, piendumaitre, is dat Nuon setje nu opeens wel ok, omdat jij ermee komt?
https://www.dvhn.nl/economie/Primeur-Ee ... gle.com%2F

Dit is niks nieuws onder de zon, die set staat er al ongeveer 4jaar.......

Heb hem hier al een paar keer genoemd maar nee, dan blaat ik maar onzin.

Ikke heb dit al veel eerder genoemd in dit topic en nu weer in een totaal rijtje van mogelijkheden voor transitie.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 09:05

germie schreef:
Helaas, censuur is ook op nu.nl doorgedrongen. Of je mag geen reacties plaatsen, of de tegenstem mag niet.
[ Afbeelding ]

https://www.nu.nl/klimaat/5761740/weten ... -mens.html

Wat is nu precies censuur?
Citaat:
Censuur is het gebruiken van de macht van de staat, een andere controlerende macht, een bepaalde groepering, of van bepaalde individuen, om informatie achter te houden of de expressie aan banden te leggen. De verwante term persbreidel geeft de maatregelen aan om de persvrijheid te beperken.

Censuur wordt vaak gebruikt als het om de pers gaat
Hier is daar geen sprake van want het gaat hier om een nieuwssite uit Nederland.

Als je jouw link opent dan kun je lezen:
Citaat:
De wetenschappers hebben de resultaten van een aantal gezaghebbende onderzoeken op het gebied van klimaatverandering in de afgelopen decennia naast elkaar gelegd.

Uit de drie onderzoeken blijkt dat de kans dat de aarde niet sneller opwarmt door toedoen van de mens 1 op de 3,5 miljoen is.
om te vervolgen met:
Citaat:
Hiermee is een waarschijnlijkheid bereikt die een 'gouden standaard' wordt genoemd. Dit is een maat waarmee in de fysische wetenschappen een waarschijnlijkheid wordt aangeduid, melden de onderzoekers in een artikel in het blad Nature Climate Change.

"De mensheid kan dit signaal niet meer negeren", aldus een van de wetenschappers.
en
Citaat:
"De stelling dat wetenschappers niet kunnen aantonen hoe klimaatverandering wordt veroorzaakt, is pertinent onjuist", stelt een van de onderzoekers. "We weten het."

Dus de keuze die nu.nl nu maakt, daar het onomstotelijk bewezen is: 1. dat de klimaatveranderingen een feit zijn en 2. dat de mens daarvan de veroorzaker is, dat ze hun website sluiten voor populisme, ontkenningen , fake nieuws etc. Dat is iets anders dus als censuur waar de waarheid/ wetenschappelijke feiten over bijvoorbeeld mensenrechten schendingen e.a. zake aan banden wordt gelegd.

germie schreef:
En ik verbruik maar 100 euro aan electriciteit per jaar. Hoe verdien je het dan terug? Niet.

Meen je echt per JAAR? Zo ja, vertel me hoe je dat doet. Daar wil ik graag van leren, want dat is nog minder dan 10 euro per maand. Dat vind ik echt heel erg knap. Chapeau!

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 09:39

OK, dan snap ik het. Dus dan zit je op een totaal van 1300 euro per jaar en dan zouden zonnepanelen als je elektrisch gaat koken wel op kunnen brengen.

Nieuwssites zijn er om hetnieuws weer te geven en geen onzin verhalen. Of anders gezegd, nu onomstotelijk bewezen is dat de mens de veroorzaker is van de klimaatopwarming mag dit niet meer als feit ontkent worden op Nu.nl. Dit doen ze als een middel tegen populistisch onzin verkondigen. Daar lenen ze zich dus niet meer voor.
Dus ja, je mag wel een eigen mening hebben in opiniestukken maar niet als je een ontkenner bent van wat inmiddels bewezen is als het gaat om de klimaat opwarming en de rol van de mens daarin.

Wat jij niet wil inzien Germie, dat die mening niet klopt, onjuist is, en bewezen onjuist is. Dat het kwalijk is dat die mening op allerlei nononsense sites/ facebook grootschalig verkondigd wordt als de waarheid waar mensen hun meningen op gaan baseren. Daar ligt het werkelijke kwaad. En nu.nl een nieuwsite!!! wil die onzin dus niet meer op hun site.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 11:09

Shaggy09 schreef:
Volgens mij vind pien sowieso iedereen die het niet met haar eens is een populist.
~~}>

Kijk hier gaan we weer....

Shaggy als jij schrijft: "ik heb niets met het onderwerp het zal mijn tijd wel duren, ik doe er niets aan, na mij de zondvloed". Dan schrijf ik: "jammer deze reactie, ik ben het niet met je eens, maar OK, iedereen maakt zijn eigen keuzes in het leven".

Maar jij gaat een stap verder. Jij komt met allerlei sites die de werkelijkheid negeren, de wetenschappelijke werkelijkheid ontkennen en die is nogmaals:
Citaat:
De wetenschappers hebben de resultaten van een aantal gezaghebbende onderzoeken op het gebied van klimaatverandering in de afgelopen decennia naast elkaar gelegd.

Uit de drie onderzoeken blijkt dat de kans dat de aarde niet sneller opwarmt door toedoen van de mens 1 op de 3,5 miljoen is.

Je komt met allerlei populistische onzin dat circuleert op allerlei dubieuze site c.q facebook en je presenteert dat als wetenschappelijke feiten. Met andere woorden, en dat is populistisch: " de waarheid de wetenschap doet er niet meer toe". En met de onwaarheid probeer jij jouw punt te maken.

Dat laat ik niet gebeuren want als de wetenschap de feiten er niet meer toe doen, dan lever je jezelf over en de wereld om je heen aan de wolven. De democratische processen komen daardoor onder druk te staan (Zie Trump, zie brexit in de UK waar de mensen net als in de VS tot op het bot verdeeld zijn en tegenover elkaar staan en die gemanipuleerd zijn en worden met allerlei onwaarheden) en wie spint daar garen bij?? Juist mensen die aan de macht staan die de democratie niet zo heel belangrijk vinden, uit zijn op eigen macht etc etc... heel gevaarlijke ontwikkeling. Terug naar NL. Dus mensen als Baudet e.a. die gebruik maken van de populistische dynamiek zijn heel gevaarlijk bezig. Nooit op stemmen op dat soort gasten, want de waarheid doet er niet toe. Dat is dus iets anders als het niet eens zijn met een partij. Want er zijn zat partijen die meningen vertolken waar ik het volstrekt niet mee eens ben, maar dat is een kwestie van democratische processen. Gelukkig is er in Nederland voor iedereen een partij en zolang het een partij is die zijn meningen baseert op feiten, mogen de politieke oplossingen verschillen.
Laatst bijgewerkt door piendumaitre op 27-02-19 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 12:23

Shaggy09 schreef:
Het enige wat ik concludeer uit jou vorige post is dat iedereen die het niet eens is of een andere blik op de klimaatverandering heeft gelijk als populist word bestempeld.
En dat vind is zeer kwalijk.

De populisten zijn mensen die zich groeperen rondom bewegingen, partijen die het niet zo nauw met de waarheid nemen. Bewezen is dat de Brexit beweging zich bediend heeft van leugens, bewezen is dat Trump het zelfde doet idem Baudet en zo zijn er nog meer.
De populistische partijen zeggen ook dat de mens niet de schuld is van de opwarming van de aarde, of ze ontkennen zelfs die opwarming. Dat zie je wereldwijd gebeuren.
Bekend is dat Trump e.a. populisten gebruik maken voor het verspreiden van leugens via facebook e.a. sites. Dus ja, iedereen die de opwarming van de aarde ontkend c.q de rol daarin, moet zich ervan bewust zijn dat dit populistische standpunten zijn én dat populisten het niet zo nauw nemen met de waarheid. Dus ja, ik vind dat die mensen zich bewust moeten zijn van het feit dat zij zich op een hellend vlak bewegen.
Is iedereen dan een populist die tegen is??

Kijken we eens naar de Brexit voor het beantwoorden van die vraag en dan ga ik het eens heel dicht in de familie houden.
Dus de vraag: Is dan iedereen die voor de Brexit was/ is dan een populist. Zeer zeker niet. Mijn Engelse nichtje (kind van mijn broer ) heeft heel bewust voor de brexit gestemd. Toen ik haar naar de reden vroeg vertelde ze mij, dat ze de bureaucratie van Europa zo slecht vindt dat dit de reden is dat ze voor Brexit heeft gestemd. Daarbij gaf ze aan dat ze het heel vervelend vond en dat zij dat toen al wist, dat de Brexit beweging zich bediende van leugens (o.a. over de Polen e.a. zaken) en bestond uit een grote groep populisten. Dat was voor haar eerder een reden om tegen te stemmen. Maar die bureaucratie is voor haar zo zwaarwegend dat ze dit proces op de koop toe heeft genomen. Dus mijn nichtje is geen populist, ook al had ze een mening die vooral door populisten met valse argumenten uitgedragen werd.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 14:28

JewEmm, zou je voor mij NL samenvatting kort willen geven? Ik heb dyslexie en Engels of Frans lezen is echt hoge school voor me. Maar deze zou ik toch graag willen begrijpen.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 17:31

Citaat:
Wellicht dat al die bangmakerij over een veranderend klimaat ook wel grotendeels fakenieuws is.

Waarom is de aarde rond? Omdat hij rond is en niet plat iets dat wetenschappers bewezen hebben. Het heeft lang geduurd voordat iedereen dit aannam en er is nog een klein groepje die denkt dat de aarde plat is en dit luid verkondigd.

Waarom is veranderend klimaat geen fakenieuws? Omdat bewezen is door 97% vd wetenschappers dat dit zo is. Een groep mensen manipuleren bewust de media en zegt nietus en een groep heeft economische belangen en zegt nietus en een groep trekt de wetenschap in twijfel en zegt nietus.
Tja en toch is het zo en de feiten spreken voor zich. Geen leuk nieuws en ook geen bangmakerij

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 18:14

Shaggy het is inderdaad heel veel geld, helemaal mee eens. Ik vind dan ook dat de overheid met subsidies moet komen (inkomenafhankelijk), goede mogelijkheden om tegen lage rentes of zonder rentes leningen te faciliteren / stimuleren (garant st
aan bv ) enz. Enz.

Citaat:
Nu ben je jezelf dus een beetje tegen aan het spreken.
Dat moet je me uitleggen .

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 19:08

Goed lezen Shaggy...en dat is blijkbaar niet gemakkelijk.

Shaggy09 schreef:
Nou ja je zegt dat wanneer je het klimaatakkoord / de opwarming van het klimaat in twijfel trekt (wat imo juist alleen maar goed is ipv zonder voor jezelf na te denken met de kudde mee te lopen) je meegaat met populistische partijen en hun standpunten en je dus op hellend vlak beweegt. (?)
Juist dat zeg ik daar BEWEZEN is → wetenschap die gebaseerd is op feiten!!!!! dat deze stelling niet klopt. De populistische partijen liegen!

Shaggy09 schreef:
Daarna neem je een voorbeeld van je nichtje die het dus eens is met een standpunt van een populist maar zij zelf is absoluut geen populist.
Klopt. MIj nnichtje prikte door de leugens heen van de populisten.
MAAR zij was wel voor de brexit vanwege de bureaucratie en is er van overtuigd dat dit niet gaat werken. Het enige dat zij gemeen heeft met de populisten is dat zij voor de Brexit is. Maar niet vanwege al die leugens over immigranten etc.

Als je achter populisten gaat lopen weet je dus dat je meeloopt met leugens. Te vaak is bewezen dat populisten liegen.

Als jij zegt: ik ga niet mee doen met die transitie, want na mij de zondvloed (bij wijze van spreke) en het zal mijn zorg zijn, doe je dus zelf niets met de transitie terwijl je heel goed kunt weten dat er klimaatverandering is, dat de mens hier debet aan is enz enz. Dan ben ik het niet met je eens (ik denk ook anders als mijn nichtje) maar ben je geen populist.

En nu moet ik echt weg...

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 13:28

Mee ga ik met Shaggy en anderen die vinden dat een auto een grote actie radius moet hebben. Ik denkd at het anders niet gaat gebeuren want mensen (ik dus ook) zijn gemakzuchtig, niet graag bewust bezig en het moet vooral praktisch zijn.
Ongeacht op welke brandstof je rijdt. Als wij nar Nederland rijden dan willen we gerust na 500 - 600 km stoppen en ding aan de oplader leggen. Hapje eten en na een half uur door naar Pays Bas.

Graag volg ik de ontwikkeling van auto's die op waterstof rijden https://www.waterstofnet.eu/nl/toepassingen/auto
Citaat:
Auto's op waterstof zijn zero-emissie en stil. Ze zijn in minder dan 5 minuten getankt en hebben een actieradius van meer dan 500 km.

Voorlopig is er in België één waterstofauto op de markt, de Hyundai FCEV ix 35. De Toyota Mirai wordt volgend jaar verwacht.

Momenteel wordt een openbaar tankstation voor waterstof gebouwd in Zaventem bij Toyota, dat in het tweede kwartaal van 2016 in gebruik wordt genomen.

De Vlaamse regering ambieert om 20 waterstoftankstations te bouwen tegen 2020.

Hoe werkt een auto die op waterstof rijdt?

De auto wordt getankt met gasvormig waterstof onder druk (700 bar). De waterstof wordt vervolgens tijdens het rijden toegevoerd aan een zogenaamde ”brandstofcel”. Een brandstofcel is een soort batterij, die uit waterstof en zuurstof (die uit de buitenlucht wordt gehaald) direct elektriciteit kan maken en waarbij enkel water als “afvalproduct” vrijkomt. Vervolgens wordt de in de auto gemaakte elektriciteit gebruikt om een elektrische aandrijflijn met elektromotor de wielen van de auto aan te drijven.

In wezen is een waterstofauto dus gewoon een elektrische auto, met dat verschil dat je geen batterijen moet meenemen, maar dat je de elektriciteit uit waterstof in je auto produceert, terwijl je rijdt.

In de de auto zit ook nog een kleine elektrische batterij, die dient om de remenergie die bij het remmen vrijkomt korte tijd op te kunnen slaan, en deze energie dus niet verloren te laten gaan.

Of dit hem gaat worden weet ik niet. Nog niet op heel kort termijn maar wie weet.

Wij hebben op dit moment twee auto's. Heel bewust hebben we ervoor gekozen toen we ons bedrijf verkochten om toch de twee auto's mee te nemen ook al hebben we er op dit moment maar ééntje nodig. We hebben een zuinige 107 die heel weinig verbruikt (benzine) en daar rijden we alles mee. Dan hebben we een grote 308 SW en daar rijden we mee de lange afstanden (reis auto voor Nederland) en gebruiken we voor de aanhanger c.q trailer trekken. Trailer gebruiken we maar 1 of 2 keer per jaar klein stukje, aanhanger wordt veel gebruikt.

Dus als onze auto's helemaal op zijn, dan willen we de twee inruilen voor één zo schoon mogelijk energie zuinige auto met een actie radius van ongeveer 600 km. De auto moet de aanhanger kunnen trekken. De trailer is niet nodig, dat regelen we dan wel met een tractor voor die ene keer, want de paarden gaan 10 km verderop (als ze daar al naar toe gaan en niet thuis blijven) als we naar NL gaan.

Treinen, bussen e.a openbaar vervoer is geen optie hier. Het is er gewoon niet := Elektrisch oplaadpunt zal hier thuis moeten komen, want ik heb er nog nooit een gezien hier in de buurt. Maar zelf zou ik het liefste op water gaan rijden als ze de problemen die daar bij spelen veilig kunnen oplossen. Dan hoef je geen elektriciteit meer te tanken en rijd je dus op waterstof.

Zonnepanelen waaraan een laadpunt is gekoppeld klinkt wel heel erg aantrekkelijk.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 14:10

Citaat:
Waterstof is best een beetje gevaarlijk.

Klopt en in tegenlicht werd daar ook een vraag over gesteld. Er werd geantwoord in de transitie van dat gas ook gevaarlijk is. Dat aan gas iets toegevoegd is om het te kunnen ruiken en de gevaren heel kleinzoon geworden (af en toe gaat het mis ). Dat dit zeker ook met waterstof moet gebeuren dat de risico's aan zien lijkt worden terug gebracht.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 15:15

In het programma van tegenlicht had een man zijn eigen waterstof auto gebouwd en had ook een opslag. Met een bedrijf gaan ze nu kijken of dit in productie genomen kan worden, maar hij stoeide nog met wat zaken. Veiligheid was zo ver ik gezien en gehoord had geen issue.

Maar ik geef toe, het idee vind ik zelf ook een beetje eng.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 19:33

robert45 schreef:
Dat is in een testfase, maar er zou wel een gedeelte van de oplossing in kunnen zitten.

We kunnen vrij eenvoudig onze huizen verwarmen met waterstof en de CVketel. Dat zijn geen hele ingrijpende investeringen itt een warmtepomp met bijbehorende investering.

Onlangs heeft JewEmm deze link in dit topic geplaatst https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/02/24 ... -groene-w/

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 20:05

Vanavond iets geleerd.

Citaat:
Als de auto sneller kapot gaat door LPG is er natuurlijk niets milieu vriendelijks aan
Klopt en lijkt mezelf ook geen goede zaak.

Maar iets dat milieu onvriendelijk is hoeft dus niet te zorgen dat er extra CO2 uitstoot komt en dat dus de aarde daarom extra opgewarmd wordt.

Dat onderscheid heb ik zelf eigenlijk ook nooit gemaakt, maar het is natuurlijk wel een nuance in de discussie over klimaatopwarming.

Ander voorbeeld. Wij wonen heel erg afgelegen. Dus hier is geen riool, wel elektriciteit en wifi, maar ook geen vaste gas verbinding. Er is eikenhout zat (veels te veel) en we stoken allemaal ons eigen eikenhout, meestal afvalhout uit de bosjes rond ons huis.

Kachel stoken is vanwege de fijn stof, zo las ik vanavond, milieu onvriendelijk. MAAR doet niets extra's negatief aan de opwarming van de aarde. Dat wist ik zelf dus ook niet, want ik heb me altijd rot gevoeld over die houtkachel vanwege de opwarming van de aarde.

Ik vind dit zo interessant dat onderscheid. Heb ik echt van geleerd.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 22:54

Shaggy goed lezen!
Natuurlijk niet. Ik ben zeer milieu bewust. Alleen heb ik nooit die twee uit elkaar gehaald. Daar gaat mijn stukje over.

Ik kende het niet @Robert, voordat het hier genoemd werd. Ik ben ook zeer belangstellend.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 13:32

Loretta schreef:
Over vliegen. Ik stap zonder schroom het vliegtuig in. Het is nog altijd goedkoper en ik vind het altijd weer een hele belevenis. internationale treinverbindingen zijn gewoon slecht geregeld. Mocht de Nightjet van de OBB in de toekomst Nederland aan doen dan zal ik die zeker overwegen.

Veel mensen zullen dit zo doen en zo denken.
Vandaar dat ik op kort termijn ben voor een heuse taks op kerosine→ vervuiler betaalt en op langere termijn en het liefste zsm dat kerosine vervangen gaat worden door een CO2 neutrale brandstof.

Vliegen is niet meer weg te denken uit onze snelle maatschappij, ook heel belangrijk voor onze economie en eigentijds. Dus ik hoop dat kerosine zijn langste tijd gehad heeft. Want vliegen op dit moment is heftig als het gaat om de opwarming van de aarde.

Popstra schreef:
Dus jij stapt bewust niet meer in een vliegtuig omdat je dat slecht voor het milieu vind Janneke?
Wat Janneke doet weet ik niet, maar wij zijn gestopt met onze verre reizen vanwege het slechte van vliegen.
Wel hebben we na 8 jaren om die reden helemaal niet vliegen, heel bewust gekozen om afgelopen jaar (was een speciaal feestjaar voor ons) 2 korte vluchten te maken, eentje naar UK en eentje naar Venetië. Daar is wel lang over gesproken of we dit wel of niet zouden doen.
Ons eigen belang hebben we toen laten tellen want auto rijden op die afstand was en is geen optie meer voor ons.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 09:31

germie schreef:
Ik vlieg wel. Waar het kan pak ik de auto, maar soms gaat dat niet. Niet vliegen omwille van het milieu? Onzin, pak eerst de plasticsoep aan.

https://www.independent.co.uk/environme ... 37961.html

Nu haal je twee dingen door elkaar, iets dat ik ook deed.

De plastic soep moet opgelost worden. Hoe eerder hoe beter. Is heel slecht voor het milieu al die kleine deeltjes. Maar de plastic soep doet niets aan de opwarming van de aarde, want er komt geen CO2 bij vrij. Vliegen is echt heel erg slecht en inderdaad kinderen krijgen ook. Daar moest ik wel om lachen, ik dacht ik krijgen interessant artikel→plastic soep→ versus vliegen en dan is het een artikel over geen kinderen krijgen irt milieu := . Die had ik eventjes niet zien aankomen en moest er hartelijk om lachen.