Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: EvelijnS, Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Princesj, Dani

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 22:01

Janneke2 schreef:
Fijn dat spreekster meer te besteden heeft dan de gemiddelde Nederlander.

Was dat maar waar :=
Wij hebben juist zonnepanelen gekocht om extra te kunnen besparen.

Janneke2 schreef:
Maar ter zake.
Bij zonnepanelen delen koop je 8 panelen voor 3400 euro.
Die worden afgelost in 15 jaar.

Per jaar kost dit dus ietsje meer dan 200 euro p jaar, verder sta je quitte mbt de elektriciteitsrekening.
200 euro plus nog watbgedeeld door 12: per maand laten we zeggen 20 euro.

"Onbetaalbaar"....?

Welnee.

Dat zijn inderdaad mooie initiatieven.

En wordt steeds meer onderzoek gedaan naar buurt accu’s, en ook de thuisaccu’s worden steeds beter en betaalbaarder.

Op zoek naar een (trouw)videograaf?: ABCreatief Videoproducties

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 09:47

https://www.telegraaf.nl/nieuws/786049/ ... e-voorkeur

"dik 38 procent, pauzeert na twee uur rijden, terwijl 30 procent liever nog een uurtje extra rijdt voordat er gepauzeerd wordt."

"Uit onderzoek blijkt dat wie vijftien minuten rust na twee uur rijden een betere concentratie en een beter reactievermogen heeft dan iemand die urenlang achter het stuur zit."

Als je gewoon tijdens die rustpauzes even de auto aan de lader hangt dan is een langere actieradius simpelweg onnodig.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 10:14

Sclimpre schreef:
In de veronderstelling dat je net na die 2 uur toevallig een (vrije) laadpaal tegenkomt...
Als je daar op rekent ga je vaak stilvallen :)

Daar is een app voor, daarop kun je precies zien waar de dichtstbijzijnde laadpaal is en of die bezet is. En zo ja, dan wacht je toch even totdat je voorganger klaar is?

Fastned kom je elk half uur tegen langs de snelweg, in de randstad zo'n beetje elke 5 minuten, en die zijn volop aan het bijbouwen. Via de site kun je zelfs routes laten plannen en aangeven hoeveel begin- en eindlading je wil, en die geeft zelfs aan hoe lang het laden duurt en bij welke laadstations je terecht kan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 10:54

Pipodipo schreef:
8nnemiek schreef:
Fastned kom je elk half uur tegen langs de snelweg, in de randstad zo'n beetje elke 5 minuten, en die zijn volop aan het bijbouwen.

Nou, niet helemaal hoor. TUssen Amsterdam en Utrecht: 0. Tussen Utrecht en AMersfoort: 0. In de hele provincie Utrecht zijn er 4 in totaal. En de laadstations zijn niet altijd aan beide kanten van de snelweg.

Maar hoe ver is dat nu helemaal? 50 kilometer? Dat red je zelfs heen en terug met een 150km range. En als je die plaatsen voorbij bent kom je er alweer eentje tegen.
Daarnaast zijn er natuurlijk buiten de snelweg ook nog heel veel laadstations.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 11:38

https://www.deingenieur.nl/artikel/batt ... l-zuiniger
De techniek mbt recyclen gaat zo enorm hard, en een elektromotor gaat veel langer mee dan een verbrandingsmotor, waardoor de auto zelf ook veel langer mee zal gaan als de accu's een paar keer uitgewisseld kunnen worden.
Oude autoaccu's worden trouwens eerst nog opgebruikt in huizen als opslag voor zonnepanelen.

Langere actieradius is natuurlijk het beste, en nieuwe auto's kunnen ook al stukken verder rijden dan de auto's van 5 jaar geleden, maar ook die auto's zijn nog prima bruikbaar voor de gemiddelde nederlander.
Wat ik niet snap is waarom mensen altijd het idee hebben dat je een elektrische auto helemaal leeg moet rijden voordat je een laadpaal zou gaan opzoeken. Dat doe je met tanken toch ook niet? Als je nog 20km over hebt dan heb je echt tijd zat om even rustig een laadpaal op te zoeken.

Kijk hier eens hoe enorm veel laadpalen er zoal in Nederland en ook in het buitenland te vinden zijn: https://oplaadpalen.nl

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 11:53

Dit zijn niet alle palen hé, alleen van vnl Nederlandse en internationale bedrijven ;)

8nnemiek

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 13:19

Mee eens :j Een goed en betaalbaar internationaal treinnetwerk zou enorm fijn zijn!

Wat elektrische auto's betreft; veel van de gebruikers hebben zelf al zonnepanelen op het dag liggen. Dan pas loont het zich financieel echt flink om elektrisch te rijden. Laadstations zoals Fastned hebben moderne daken gemaakt van zonnepanelen, die ook weer een deel van de stroom opwekken.. En er zijn ook steeds meer bedrijven die investeren in zonnepanelen en daar een of meerdere laadpalen op aansluiten voor werknemers. Helemaal ideaal natuurlijk, je auto opladen onder werktijd. Bij mijn vader op zijn werk bijvoorbeeld, kun je een plek met laadpaal aanvragen.
Ik denk dat je vooral dat laatste steeds meer en meer gaat zien. Overdag opladen is gewoon het meest efficiënt.

Verder komen er meerdere nieuwe auto's op de markt met een zonnepaneel-dak, die tijdens het rijden ook weer wat stroom opwekken. Niet voldoende om hele dagen ermee te kunnen rijden (nóg niet), maar wel voldoende om je actieradius in de zomer leuk te verlengen. Ideaal voor lange vakanties.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 14:40

Grote probleem met waterstof vind ik, afgezien van hoe explosief het spul van zichzelf is, de enorme druk waarin het moet worden opgeslagen om het vloeibaar te krijgen.
Daar zullen vast en zeker goede oplossingen voor komen, maar ik ben nog niet overtuigd dat waterstof dé brandstof van de toekomst gaat worden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 20:01

Maar het zijn allemaal verbrandingsmotoren die in de meeste gevallen de 300.000 niet voorbij komen.

Elektrische auto’s en auto’s op waterstof hebben dat probleem niet. Bij een elektrische auto wissel je na bv 15 jaar de accu, die tegen die tijd waarschijnlijk weer een stuk betaalbaarder is, en dan rijdt je er weer 15 jaar ermee, totdat je hem in de soep rijdt of het ding van ellende uit elkaar valt. Bijna alles dat stuk kan gaan aan een elektrische auto is redelijk goed te repareren.
Bij een auto met verbrandingsmotor is het ding direct total loss als de motor het begeeft.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 20:25

Maar bij het verbranden van hout komt CO2 vrij, toch? Die boom heeft in zijn leven ook weer veel CO2 opgenomen, daarom noemen ze het stoken klimaatneutraal, maar een boom groeit nooit zo snel terug als dat je hem opstookt, en bij het kappen van bomen verlies je toch weer die CO2 omzetting.
Op jouw manier kan het weinig kwaad; dode takken en dode bomen verbranden. Zo doen wij dat ook inderdaad.
Maar ik denk wel dat er een verschil zit tussen het kappen van gezonde bomen voor stookhout of alleen dode/zieke bomen gebruiken. Wel interessant om over na te denken!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 13:42

Ik heb nog nooit gevlogen. Ook voornamelijk voor het milieu, want voor de kosten hoef je het helaas niet te laten..

Ik wil heel graag de wereld zien, maar het is onze droom om dat ooit met een zeilboot te doen, volledig op windenergie dus.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 18:47

Pien, die thuis-accu's zijn er al lang :j
Er is zo'n accu van Tesla te koop, de Tesla powerwall. Erg mooi en futuristisch ding, maar ook met een mooie prijs..
Maar ook Renault is bv momenteel bezig met het opzetten van een complete fabriek om gebruikte accu's uit hun Zoë te hergebruiken voor huishoudens.
En er zijn nog meer initiatieven en bedrijven die hiermee bezig zijn.

Windmolens vind ik eigenlijk helemaal niet lelijk. In een ongerept natuurgebied, nee, daar past het niet thuis. Maar hier tussen de bebouwing, op het water, niks mis mee vind ik. Ik kijk tegen een windmolenpark aan vanuit mijn raam en achtertuin.. nooit een moment aan gestoord. Veel en veel mooier dan bv de kolencentrale die een paar steden verderop vanaf de natuurgebieden te zien is.

Ik begrijp zelf vooral niet waarom mensen zich zo krampachtig proberen te verzetten tegen de transitie. Wat mensen er toe drijft om urenlang op social media hun onvrede te uiten. Dan moet je toch echt iets flink dwars zitten..
Bij de voorstanders, de 'milieuterroristen', is het logisch.. Wij zijn bang voor onze toekomst, bang dat onze kinderen en dieren in de toekomst in barre omstandigheden opgroeien, en dat lijkt mij een goede reden om zo veel mogelijk te doen om dit te voorkomen.
Maar de tegenstanders, de milieuontkenners, de sceptici.. wat drijft hen? Zijn ze bang dat hun terreinwagen te duur gaat worden, of hun vliegreisjes elk jaar, of dat hun stuk vlees te duur wordt? Dat ze hun baan kwijt raken? Of gewoon bang voor verandering?
Er moet toch een reden zijn dat sommige mensen dit zo diep hebben zitten? Het kan er immers alleen maar beter op worden. Minder fijnstof, minder CO2, minder vervuiling. Waarom maken mensen zich zo druk om de transitie naar een betere planeet?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 18:52

Die zijn inderdaad echt te duur. Maar ze zíjn er wel, voor de mensen die het geld op de rug hebben groeien.
Een Powerwall is toch wel voldoende voor de meeste mensen. Een gemiddeld gezin met 1 kind verbruikt 11kWh per dag. De powerwall slaat 14kWh op, en overdag wordt de meeste stroom gebruikt maar dat gebruik je rechtstreeks van de zonnepanelen.

Maar er komen dus ook meerdere betaalbare modellen aan :j
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 03-03-19 18:59, in het totaal 2 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 19:03

Met de nieuwste windmolentechnieken krijgen buurtbewoners een app waarin ze slagschaduw kunnen melden, en de molen wordt dan tijdelijk stil gezet. Op die manier proberen ze de buurtbewoners tegemoet te komen.
Maar het wordt wel al gauw wat opgeblazen vind ik. Slagschaduw is vervelend, absoluut, maar daar heb je echt maar een heel korte tijd last van, als de zon heel laag staat, alleen in een bepaalde tijd van het jaar zodra de zon nét op dat punt achter de molen staat, of de molen moet al echt vlák bij je huis staan, maar volgens mij zijn er wel regels voor minimale afstanden tot aan bebouwing.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 20:49

ikke schreef:
Zie mijn eerdere link. Dat is inderdaad een heikel punt. De kleine accu's (zeg 200Ah 12V) kosten ook 500 euro.

Wij hebben twee 105Ah 12V accu's in onze boot zitten die 80 euro per stuk hebben gekost. Overdrijven is een kunst :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 19:09

Enorm gaaf, Malenka!
Wat betreft glas op het zuiden, dat geeft vooral op koude winterdagen echt een heerlijke warmte. Ik weet niet welke kant van het huis op het zuiden is gericht, maar als de uitbouw die kant op staat dan zou je er over kunnen denken om dat stukje dak ook transparant te maken.
Driekwart van het jaar heb je daar profijt van, en voor de zomer en koude nachten in de winter is het dan erg fijn om een dakgordijn dicht te kunnen schuiven die zorgt voor schaduw en isolatie.
Sowieso fijn bij glas; zware, verduisterende gordijnen. Niet alleen in de winter om de kou buiten te houden, maar ook in de zomer om de warmte buiten te houden. Ik hoop dat dat mogelijk is met een gebogen dak.

Hebben jullie al plannen voor wateropvang? Het is natuurlijk ideaal als je zo'n dak kan gebruiken om regenwater op te vangen om mee te douchen en voor de wc/was/afwas etc. Sommige gemeenten geven daar zelfs subsidie op.

Ik vind het in ieder geval heel erg gaaf!

We hebben zelf gekozen voor een aanbouw van glas op het zuiden, en daar zijn we nog steeds enorm blij mee. Vandaag was het er weer heerlijk 24 graden door het zonnetje dat zich af en toe liet zien, maar het is er ook al 30 geweest vorige week. Dan hoef ik een paar dagen niet te stoken, die warmte trekt het hele huis in en blijft daar heerlijk hangen.
Wij hebben bij deze aanbouw gebruik gemaakt van een vouwdeur, en dat is vooral in de zomer enorm fijn, en kan ik ook zeker aanraden :j

https://boktimg.nl/img/m/SoTbxc.jpg

https://boktimg.nl/img/m/hkfLWC.jpg

https://boktimg.nl/img/m/lIPqme.jpg

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 11:01

Ik denk dat je het zo moet zien: in een megastal zal de uitstoot per dier dan wel iets minder zijn, maar de uitstoot per m2 is een heel stuk hoger, en daarnaast is de hoeveelheid fijnstof in die omgeving ook een heel stuk hoger.
Hoe meer megastallen, hoe meer dieren je kwijt kan in Nederland, en hoe meer uitstoot.
Dus stellen dat megastallen beter zijn voor het milieu is een beetje te simpel gedacht.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 11:20

Klopt.
De discussie rondom megastallen gaat in de meeste gevallen ook vooral om dierenwelzijn, en luchtkwaliteit, en de invloed op kleinere boeren. Niet zo zeer om milieu.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 11:35

Die discussie wordt meestal gevoerd rondom intensieve veehouderij, en niet enkel de megastallen.
Wel is het natuurlijk zo dat intensieve veehouderij en megastallen best wel aan elkaar gelinkt zijn.
Meer dieren per m2 betekent vanzelfsprekend ook een grotere aanslag op het klimaat.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 16:46

En dát is nu juist het probleem; een benzineauto gaat never nooit 700.000km mee, nog niet eens de helft, en wordt dan weer volledig verschrot en er moet weer een compleet nieuwe auto gebouwd worden 8)7 Heel erg milieuvriendelijk ja..
Een elektrische auto gaat naar verwachting veel en veel langer mee, de eerste is al de 800.000 voorbij. Accu’s worden efficiënter en milieuvriendelijker.. en als je kijkt naar elektra vs benzine dan wint de elektrische auto met gemák, zeker in landen en staten waar de stroom via wind/zon/water wordt opgewekt.

En als je de productie van zonnepanelen enzo gaat meerekenen voor elektrische auto’s, reken je dan ook alle olieplatformen en raffinaderijen en milieurampen en vervoer van brandstof enz enz mee voor auto’s met verbrandingsmotor? En luchtvervuiling? Fijnstof? Geluidsoverlast?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 17:53

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 14:29

JewEmm schreef:
Wbt elektrische auto's heb ik op Twitter een wetenschappelijk onderbouwde berekening te zien die aan toont dat die 700.000 km ongeveer 20x te hoog ingeschat is. Ik ga het hier niet helemaal posten. Maar dit is het: https://twitter.com/AukeHoekstra/status ... 11040?s=19

Goede post! Belachelijk toch dat de media zo’n berichten zo makkelijk oppakt zonder fact checks, terwijl iedereen wel kan bedenken dat een elektrische auto toch echt al heel snel schoner is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 12:26

Wij waren flink doorweekt := Niet heel lang gebleven, gelukkig maar want het treinverkeer richting het zuiden lag volledig plat en we hebben er vier uur over gedaan om thuis te komen, ipv 2,5 uur :=
Voordeel was dat we weer bijna droog waren toen we thuis aankwamen :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 14:25

Shaggy09 schreef:
8nnemiek schreef:
Wij waren flink doorweekt := Niet heel lang gebleven, gelukkig maar want het treinverkeer richting het zuiden lag volledig plat en we hebben er vier uur over gedaan om thuis te komen, ipv 2,5 uur :=
Voordeel was dat we weer bijna droog waren toen we thuis aankwamen :')

Verkeerde topic, jij bedoeld klimaatopmars?

Een paar post erboven ging het over de klimaatmars en werd er gevraagd wie erbij was geweest ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 14:14

Klaver vind ik ook niet zo geweldig.. Vlees eten, vliegreizen, nog maar een extra kind erbij.. toe maar, maar wel het klimaat willen redden..
De partij zelf vind ik een van de betere, maar Klaver past eigenlijk niet helemaal bij zijn eigen partij :+