Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: EvelijnS, Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Princesj, Dani

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 17:54

8nnemiek schreef:
Shaggy09 schreef:
Er zijn meer dan genoeg mensen die geen nieuwe auto kunnen kopen (ook geen kleinere auto) geen paard kunnen betalen, gewoon een tweedehands tv hebben en dus ook zonnepanelen niet kunnen ophoesten. Eigenlijk is alles wat je net opnoemde een enorme luxe voor heel veel mensen.

Van wat ik me kan herinneren leeft zo'n 95% van de Nederlanders boven de armoedegrens.
Als ik écht geen cent zou hebben, dan zou ik waarschijnlijk alsnog zonnepanelen aanschaffen met een lening.. Stel je betaalt €50 per maand af, 8 jaar lang, maar je hebt daardoor geen verdere energiekosten meer, dan ben je geen cent duurder uit en ná het afbetalen van die lening heb je de komende 10 tot 20 jaar gratis stroom.

Gelukkig zit er een enorm grijs gebied tussen gemakkelijk een paard kunnen betalen en de armoedegrens, moet me wel van het hart dat het me enorm verbaast dat jij het allemaal zo normaal vind. Mag ik dat zeggen?

Als je echt geen cent hebt zul je moet bezuinigen op iedere eurocent en ik denk dan persoonlijk dat je eerder gaat letten op je stroom/elektra/water verbruik dan dat je zonnepanelen aan schaft.
Zonnepanelen is echt een investering, maar let wel; een investering kun je eigenlijk alleen maken als je al een startbudget hebt. Als jij van weinig geld moet rondkomen kun je een investering echt op je buik schrijven. Dan is het gewoon bezuinigen, bezuinigen, bezuinigen.

JM :#

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 17:56

piendumaitre schreef:
Citaat:
Verder betwijfel ik of niets doen duurder word dan de kosten die het akkoord met zich meebrengt. Ik denk van niet namelijk. Het is echt een ontzettend hoog bedrag.
Het is een enorm bedrag rond de 700 miljard, maar het gaat er niet om wat jij denkt of geloofd, het gaat erom dat bewezen is dat het anders nog veel duurder wordt. De 700 miljard is een maximaal bedrag uitgerekend door wetenschappers met daarbij alle pech scenario's opgenomen.

Waarom hier die zonnepanelen zo extreem duur zijn snap ik niet. Vind dat heel verdrietig. We hebben hier zo veel zonne-uren. Echt zonde.

@jewwemm:Laatste nieuws dus. Zal wel op journaal komen. Ik was mezelf al op de kop aan het geven dat ik dit gemist had. Niet nodig dus. Ga zeker dit volgen. Nogmaals dank.

Heb je daar wat linkjes/bronnen van? Heb dat namelijk nooit eerder gehoord of gelezen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 19:09

Maar wat bedoelen ze met die sociale kosten? Co2 belasting? En wie gaat die belasting dan betalen? Alle burgers of alleen de (groot) verbruikers van Co2?

Shaggy09

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 20:07

Maar voor de normale burgers dus nog steeds goedkoper...

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 22:34

Janneke2 schreef:
Citaat:
Naast dat ik je post vreselijk stereotyperend over vind komen krijg ik het idee dat je geen weet van de maatschappij hebt. Er zijn meer dan genoeg mensen die geen nieuwe auto kunnen kopen (ook geen kleinere auto) geen paard kunnen betalen, gewoon een tweedehands tv hebben en dus ook zonnepanelen niet kunnen ophoesten. Eigenlijk is alles wat je net opnoemde een enorme luxe voor heel veel mensen.

Ja, de prijzen zijn gedaald door de jaren heen en het is al een heel stuk goedkoper dan toen wij onze panelen pak 'm beet 10 jaar terug hebben laten zetten. Maar betaalbaar is het niet hoor, voor de gemiddelde Nederlander.

Fijn dat spreekster meer te besteden heeft dan de gemiddelde Nederlander.

Maar ter zake.
Bij zonnepanelen delen koop je 8 panelen voor 3400 euro.
Die worden afgelost in 15 jaar.

Per jaar kost dit dus ietsje meer dan 200 euro p jaar, verder sta je quitte mbt de elektriciteitsrekening.
200 euro plus nog watbgedeeld door 12: per maand laten we zeggen 20 euro.

"Onbetaalbaar"....?

Welnee.

Erg veel mensen met een bijstandsuitkering betalen per maand meer aan electra.

Ik heb helemaal niets te besteden, mijn ouders hebben destijds zonnepanelen gekocht maargoed dat doet er helemaal niet toe natuurlijk.

Zoals ik al eerder zei is de investering natuurlijk prachtig maar mensen met weinig geld kunnen niet snel een investering maken.
Voor een systeem van 10 zonnepanelen betaal je tegenwoordig gemiddeld zo´n 5000 euro. Dat is gebaseerd op een huishouden van 1 persoon die 2300 kWh per jaar verbruikt. Dat bedrag an sich lijkt niet veel maar is voor veel mensen nog steeds een grote uitgave. Wanneer je bijvoorbeeld met een gezin van 4 bent verbruik je al gauw het dubbele en betaal je dus ook het dubbele; gemiddeld zo´n 10.000 euro.
Ik ken genoeg gezinnen die dit echt niet zo even kunnen ophoesten.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:22

Volgens mij vind pien sowieso iedereen die het niet met haar eens is een populist.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 11:49

piendumaitre schreef:
Shaggy09 schreef:
Volgens mij vind pien sowieso iedereen die het niet met haar eens is een populist.
~~}>

Kijk hier gaan we weer....

Shaggy als jij schrijft: "ik heb niets met het onderwerp het zal mijn tijd wel duren, ik doe er niets aan, na mij de zondvloed". Dan schrijf ik: "jammer deze reactie, ik ben het niet met je eens, maar OK, iedereen maakt zijn eigen keuzes in het leven".

Maar jij gaat een stap verder. Jij komt met allerlei sites die de werkelijkheid negeren, de wetenschappelijke werkelijkheid ontkennen en die is nogmaals:
Citaat:
De wetenschappers hebben de resultaten van een aantal gezaghebbende onderzoeken op het gebied van klimaatverandering in de afgelopen decennia naast elkaar gelegd.

Uit de drie onderzoeken blijkt dat de kans dat de aarde niet sneller opwarmt door toedoen van de mens 1 op de 3,5 miljoen is.

Je komt met allerlei populistische onzin dat circuleert op allerlei dubieuze site c.q facebook en je presenteert dat als wetenschappelijke feiten. Met andere woorden, en dat is populistisch: " de waarheid de wetenschap doet er niet meer toe". En met de onwaarheid probeer jij jouw punt te maken.

Dat laat ik niet gebeuren want als de wetenschap de feiten er niet meer toe doen, dan lever je jezelf over en de wereld om je heen aan de wolven. De democratische processen komen daardoor onder druk te staan (Zie Trump, zie brexit in de UK waar de mensen net als in de VS tot op het bot verdeeld zijn en tegenover elkaar staan en die gemanipuleerd zijn en worden met allerlei onwaarheden) en wie spint daar garen bij?? Juist mensen die aan de macht staan die de democratie niet zo heel belangrijk vinden, uit zijn op eigen macht etc etc... heel gevaarlijke ontwikkeling. Terug naar NL. Dus mensen als Baudet e.a. die gebruik maken van de populistische dynamiek zijn heel gevaarlijk bezig. Nooit op stemmen op dat soort gasten, want de waarheid doet er niet toe. Dat is dus iets anders als het niet eens zijn met een partij. Want er zijn zat partijen die meningen vertolken waar ik het volstrekt niet mee eens ben, maar dat is een kwestie van democratische processen. Gelukkig is er in Nederland voor iedereen een partij en zolang het een partij is die zijn meningen baseert op feiten, mogen de politieke oplossingen verschillen.

Heb je dit tegen mij? Want ik ben met geen een bron of site gekomen hoor. Het enige wat ik concludeer uit jou vorige post is dat iedereen die het niet eens is of een andere blik op de klimaatverandering heeft gelijk als populist word bestempeld.
En dat vind is zeer kwalijk.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 18:07

Janneke2 schreef:
Citaat:
Ik heb helemaal niets te besteden, mijn ouders hebben destijds zonnepanelen gekocht maargoed dat doet er helemaal niet toe natuurlijk.

...misschien toch wel?
Citaat:
Zoals ik al eerder zei is de investering natuurlijk prachtig maar mensen met weinig geld kunnen niet snel een investering maken.

Mensen met een bijstandsuitkering zullen niet 3400 euro voor 8 panelen neer kunnen leggen.
Maar bij 'zonnepanelen delen' kun je ook terecht om in een deel van een paneel te investeren, vanaf 50 euro zeg ik uit mijn hoofd.
Citaat:
Voor een systeem van 10 zonnepanelen betaal je tegenwoordig gemiddeld zo´n 5000 euro. Dat is gebaseerd op een huishouden van 1 persoon die 2300 kWh per jaar verbruikt. Dat bedrag an sich lijkt niet veel maar is voor veel mensen nog steeds een grote uitgave.

Nee.
Op zich is 5000 aan de hoge kant, maar dat is de kern niet.
Het is geld uit de portemonnee, maar niet alleen een uitgave.
Voor jezelf is het een investering: daarna heb je 'gratis electra'.
Voor ons allemaal is het een investering die de komende ramp wat verzacht en dus allerlei gigantische maatregelen ietsje lichter maakt om te dragen.

Citaat:
Wanneer je bijvoorbeeld met een gezin van 4 bent verbruik je al gauw het dubbele en betaal je dus ook het dubbele

old school: sinds 1973 weten we dat we moeten bezuinigen en dat de bomen niet tot in de hemel groeien.
Anno 2019 hebben we zaken als superzuinige computers en LEDlampen...

Waarom ga je niet gewoon in op de inhoud van mijn post?
Ja, het is een investering die de komende ´ramp´ zoals jij dat noemt wat zal verzachten. Maar dat is de clue van mijn verhaal niet. Wat ik duidelijk probeer te maken is dat groene energie, warmtepompen, elektrische auto´s en ga zo maar door momenteel nog niet betaalbaar genoeg is. Je kan wel blijven jammeren dat er nog steeds zoveel mensen niet leven van groene energie en niet elektrisch rijden, maar wat dacht je van de kosten daarvan. Ik vind dat er hier door sommigen maar zo ontzettend makkelijk over wordt gedaan. Verdiep je dan ook eens in de maatschappij en besef dat noch het klimaatakkoord noch groene alternatieven op dit moment betaalbaar is.

De kern is wél dat 5000 euro een groot bedrag kan zijn voor sommige alleenstaanden. Dat het een investering is voor jou en voor de wereld is oud nieuws.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 18:11

piendumaitre schreef:
Shaggy09 schreef:
Het enige wat ik concludeer uit jou vorige post is dat iedereen die het niet eens is of een andere blik op de klimaatverandering heeft gelijk als populist word bestempeld.
En dat vind is zeer kwalijk.

De populisten zijn mensen die zich groeperen rondom bewegingen, partijen die het niet zo nauw met de waarheid nemen. Bewezen is dat de Brexit beweging zich bediend heeft van leugens, bewezen is dat Trump het zelfde doet idem Baudet en zo zijn er nog meer.
De populistische partijen zeggen ook dat de mens niet de schuld is van de opwarming van de aarde, of ze ontkennen zelfs die opwarming. Dat zie je wereldwijd gebeuren.
Bekend is dat Trump e.a. populisten gebruik maken voor het verspreiden van leugens via facebook e.a. sites. Dus ja, iedereen die de opwarming van de aarde ontkend c.q de rol daarin, moet zich ervan bewust zijn dat dit populistische standpunten zijn én dat populisten het niet zo nauw nemen met de waarheid. Dus ja, ik vind dat die mensen zich bewust moeten zijn van het feit dat zij zich op een hellend vlak bewegen.
Is iedereen dan een populist die tegen is??

Kijken we eens naar de Brexit voor het beantwoorden van die vraag en dan ga ik het eens heel dicht in de familie houden.
Dus de vraag: Is dan iedereen die voor de Brexit was/ is dan een populist. Zeer zeker niet. Mijn Engelse nichtje (kind van mijn broer ) heeft heel bewust voor de brexit gestemd. Toen ik haar naar de reden vroeg vertelde ze mij, dat ze de bureaucratie van Europa zo slecht vindt dat dit de reden is dat ze voor Brexit heeft gestemd. Daarbij gaf ze aan dat ze het heel vervelend vond en dat zij dat toen al wist, dat de Brexit beweging zich bediende van leugens (o.a. over de Polen e.a. zaken) en bestond uit een grote groep populisten. Dat was voor haar eerder een reden om tegen te stemmen. Maar die bureaucratie is voor haar zo zwaarwegend dat ze dit proces op de koop toe heeft genomen. Dus mijn nichtje is geen populist, ook al had ze een mening die vooral door populisten met valse argumenten uitgedragen werd.

Nu ben je jezelf dus een beetje tegen aan het spreken.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 18:52

Nou ja je zegt dat wanneer je het klimaatakkoord / de opwarming van het klimaat in twijfel trekt (wat imo juist alleen maar goed is ipv zonder voor jezelf na te denken met de kudde mee te lopen) je meegaat met populistische partijen en hun standpunten en je dus op hellend vlak beweegt. (?)

Daarna neem je een voorbeeld van je nichtje die het dus eens is met een standpunt van een populist maar zij zelf is absoluut geen populist.

Wellicht niet exact dezelfde context maar ik vind dat dit nogal haaks staat op elkaar.
Sowieso vind ik het dom om mensen te bestempelen met de naam populist (of zeggen dat ze zich op 'hellend vlak bewegen') zodra ze het eens zijn met iets wat populistische partijen ook per toeval vinden.
Maar dat zie ik helaas wel vaker gebeuren.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 19:58

Maar je bent helemaal geen populist als je in een (volgens jou) leugen gelooft die betrekking heeft tot de maatschappij.
Weet je wel de betekenis van populist?

Wat Popstra zegt vind ik heel interessant en ook goed dat daar over nagedacht wordt.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 09:58

Actieradius mag zeker langer van mij. Elektrisch rijden is iets wat we eigenlijk in alle landen willen zien dalijk, willen we het klimaat er mee helpen. In Nederland heb je kans om na 2 uur rijden een laadpaal tegen te komen, maar zeker weten doe je nooit. Maar in grotere landen, of in bijvoorbeeld Amerika zul je echt een veel langere actieradius moeten hebben aangezien je daar gewoonweg grotere afstanden rijd, minder pauzeert en minder palen tegen zal komen onderweg.
En in Amerika rijden momenteel nog hartstikke veel zuip bakken en is de benzine eigenlijk nog te goedkoop.

En inderdaad, juist die auto duurzaam maken zodat ie lang mee kan. Geen goedkoop plastic gebruiken zoals ik nu bij sommige auto merken zie.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 10:01

Magrathea schreef:
Dan wacht je wat langer. Dan vertrek je wat eerder. Het is allemaal niet onmogelijk.

Wat me nog wel het meest stoort in deze discussie is het constante "jamaar ik MOET weet ik veel hoeveel 100 kilometer kunnen rijden met mijn auto en ik ben niet bereid daarop in te leveren!" Het is geen eerste levensbehoefte, autorijden. Chill. Ademen, dat is een eerste levensbehoefte, en door deze instelling wordt dat steeds moeilijker. |o
We moeten uiteindelijk van de fossiele brandstoffen af, dus je kunt nu wel alles de grond in gaan stampen maar uiteindelijk is het óf stilvallen óf innoveren. En aanpassen. Dat sowieso. Dat de mens jarenlang (zegmaar de afgelopen 70 jaar) op véél te grote voet heeft geleefd is jammer voor de mensen die nu leven, maar een andere keuze is er niet echt.

Anno 2019 en zeker met sommige banen is een auto die 100 km aan een stuk door kan rijden zeker wel een must. Jammer maar helaas.

En niemand zegt dat het een eerste levensbehoefte is of doet er zo dramatisch over als jij schetst.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 10:19

En what about die grotere landen dan? Wat ik in mijn eerdere post aanhaalde.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 10:34

Magrathea schreef:
In de USA is recentelijk gepoogd om te investeren in hogesnelheidstreinen die alle staten moeten gaan doorkruisen. Sowieso is dat land helemaal ruk ingericht, de mensen daar werken bijna de helft van hun uren om hun auto/brandstof te kunnen bekostigen om überhaupt op hun werk te geraken. Dát is het echte probleem. Steden ingericht op auto's in plaats van op lopen en fietsen. (Hier hebben we dat overigens wel, en godzijdank valt het hier daarom mee *\o/* )

Ja klopt. Maar ik heb het niet alleen over de USA. Nederland is een piep klein, volgezet landje. Maar landen waar meer natuur en minder mens is zal toch ook elektrisch moeten kunnen gaan rijden.
Dus dat betekent die actieradius langer maken, of meer laadpalen. Ik snap niet waarom sommigen hier zo moeilijk over doen. Het is toch simpel? Nederland is een echt fiets land maar er zijn genoeg landen waar de afstanden daarvoor gewoonweg te groot zijn.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 11:18

Wat is er überhaupt mis met een langere actieradius? Waarom doen sommigen hier daar zo moeilijk over?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 11:50

Sorry maar ik vind dat echt wel tegenvallen eigenlijk..
Hier in NL, en in Duitsland en wat buurlanden zijn er inderdaad genoeg palen zo te zien. Maar als ik dan bijvoorbeeld naar Finland kijk... Ontzettend weinig daar zeg.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 15:09

Interessant! Ik heb niet veel tijd nu in m'n pauze om te Googlen dus zou iemand willen uitleggen wat LPG en het LPG beleid een beetje inhoud?

Ik ben zelf een beetje huiverig over waterstof omdat ik het in een auto ook nogal eng vind. Dan liever elektrisch als ik kijk naar het stukje veiligheid en veilig voelen.
Maar inderdaad accu's zijn ook niet zo milieuvriendelijk als het lijkt. En dan heb ik het over de productie er van uiteraard. Maar wellicht dat het al een heel stuk scheelt voor de aardbol als we allemaal elektrisch zouden rijden. Die productie van accu's zou dan nog steeds vervuilend zijn alleen wellicht een stuk minder dan hoe het er nu aan toe gaat.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 19:05

Klinkt niet erg bruikbaar vind ik.
Dat het minder Co2 uitstoot dan benzine heeft is fijn maar niet de enige eis natuurlijk. Als de auto sneller kapot kan gaan door LPG is er natuurlijk niets milieu vriendelijks aan.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 22:39

piendumaitre schreef:
Vanavond iets geleerd.

Citaat:
Als de auto sneller kapot gaat door LPG is er natuurlijk niets milieu vriendelijks aan
Klopt en lijkt mezelf ook geen goede zaak.

Maar iets dat milieu onvriendelijk is hoeft dus niet te zorgen dat er extra CO2 uitstoot komt en dat dus de aarde daarom extra opgewarmd wordt.

Dat onderscheid heb ik zelf eigenlijk ook nooit gemaakt, maar het is natuurlijk wel een nuance in de discussie over klimaatopwarming.

Ander voorbeeld. Wij wonen heel erg afgelegen. Dus hier is geen riool, wel elektriciteit en wifi, maar ook geen vaste gas verbinding. Er is eikenhout zat (veels te veel) en we stoken allemaal ons eigen eikenhout, meestal afvalhout uit de bosjes rond ons huis.

Kachel stoken is vanwege de fijn stof, zo las ik vanavond, milieu onvriendelijk. MAAR doet niets extra's negatief aan de opwarming van de aarde. Dat wist ik zelf dus ook niet, want ik heb me altijd rot gevoeld over die houtkachel vanwege de opwarming van de aarde.

Ik vind dit zo interessant dat onderscheid. Heb ik echt van geleerd.

Maar voel je je dan echt alleen rot over de opwarming van de aarde? Niet over het milieu, de dieren en de gezondheid van mensen en dieren?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 23:03

Ik lees goed hoor ;) Ik vroeg het me gewoon af.

Overigens vraag ik me af, @ikke, waarom er dan niet allang wat meer auto´s op LPG rijden? Ik heb het idee dat elektrisch rijden een grotere hype is en zal blijven. Dat zal vast een aantal redenen hebben.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 12:20

Janneke2 schreef:
?????

Nee, mij groeit het geld ook niet op de rug.

Maar dat fabeltje wil ik graag de wereld uit!!!

Klein en dicht bij huis: eet groenten van het seizoen. Weck. Begin een moestuin. Eet minder vlees.
Vlieg niet.
Fiets veel.
Koop geen rommel.

Reuze goed voor je portemonnee en reuze goed voor het milieu.

Niet iedereen heeft de ruimte om een moestuin te beginnen.
De andere zaken zijn mooi maar zorgen volgens mij niet echt voor doorslaggevende verandering.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 13:43

Ik vind vliegen een kwalijke vervuilingsbron maar ik denk dat de hogere hand dit zal moeten aanpakken willen we echt het klimaat en het milieu ermee helpen. Ik vind het goed dat er mensen zijn die bewust minder vliegen maar ik zelf besef me wel dat mijn ene keer per jaar het verschil niet gaat maken.
Daarom zie ik liever geen uitbreiding van Eindhoven Airport en geen start van Lelystad Airport. Dat zijn beide dingen die wij (behalve stemmen op diegene die het hier mee eens zijn) niet in de hand hebben helaas.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 11:07

Loretta schreef:
Dat soort milieu en dierenclubs hebben gewoon een gigantische grote mond.
Maar om even een voorbeeld te noemen. Ik heb niet geleerd voor energietechnicus maar ik kan wel zien dat bijvoorbeeld wind energie een gigantisch klein percentage van ons energie levert dat terwijl windmolens gigantisch veel ruimte in nemen. Ze verpesten het landschap en de kust voor de Noordzee staat er helemaal vol mee.
Dan ga ik mij al weer af vragen hoeveel CO2 is er uitgestoten bij het produceren van al dat staal. en hoeveel energie heeft het gekost om die dingen in de Noordzee op te bouwen. En dan ook nog over het onderhoud in vooral de Noordzee want het is toch heel logisch dat die dingen daar heel wat meer te lijden hebben van de elementen dan op het land.

Op veel plaatsen in Duitsland is het landschap al volledig gedomineerd door windmolens.

Eens.
Ik snap dat energie opwekkers en groene innovatie niet altijd mooi is om naar te kijken maar dan zie ik liever een stuk landbouwgrond met zonnepanelen er op geplant dan een windmolen(park).
Al helemaal als je je dan bedenkt dat windenergie in vergelijking tot bijv zonne energie niet veel oplevert.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 11:27

Maar wel om klimaat.