Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: ynskek, Dani, Mondy, Polly, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj

Magrathea

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 20:25

De Belgen hebben nu ook een zonnepaneel dat energie opslaat in waterstof :j een erg handige accu.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 21:37

8nnemiek schreef:
Maar bij het verbranden van hout komt CO2 vrij, toch? Die boom heeft in zijn leven ook weer veel CO2 opgenomen, daarom noemen ze het stoken klimaatneutraal, maar een boom groeit nooit zo snel terug als dat je hem opstookt, en bij het kappen van bomen verlies je toch weer die CO2 omzetting.
Op jouw manier kan het weinig kwaad; dode takken en dode bomen verbranden. Zo doen wij dat ook inderdaad.
Maar ik denk wel dat er een verschil zit tussen het kappen van gezonde bomen voor stookhout of alleen dode/zieke bomen gebruiken. Wel interessant om over na te denken!

Dit ja :+ Ik en mijn vriend rollen altijd met de ogen als in het nieuws biomassa als CO2 neutraal wordt neergezet, vanwege dat de bomen in hun leven al CO2 hebben opgenomen.. Jaja goed verhaal :')
Overigens zijn dode takken en stammen toch sowieso veel beter te verbranden?

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 10:38

Sunnda schreef:
Ik vind het altijd zo interessant dat gedoe met milieubewuste auto's.
Wat blijkt bijvoorbeeld bij tesla.

Ze rijden de meeste snelheidsbekeuringen bij elkaar.
Ze worden na een aantal jaar massaal doorverkocht. Toevallig is dat ook als de belastingvoordeeltjes stopgezet worden.

Milieubewust?
Noem het gewoon geldbewust en een mooie wagen als je het kan betalen..

Dus je mag alleen een Tesla rijden uit milieubewustzijn? :')
Het interesseert mij echt niet wat iemands beweegredenen zijn, als diegene dat het iets goeds doet voor de planeet :o

[o]

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 10:52

germie schreef:
Ik vlieg wel. Waar het kan pak ik de auto, maar soms gaat dat niet. Niet vliegen omwille van het milieu? Onzin, pak eerst de plasticsoep aan.

https://www.independent.co.uk/environme ... 37961.html

Iedereen weet inderdaad dat je maar 1 ding tegelijk kan doen voor het milieu :roll:

[o]

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 15:37

[o]

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 16:15

Oh, dat had ik nog niet eens gezien. Maar erg goed ja!
Wel wat ongelukkige verwoording soms:
Citaat:
De kinderwagen moet voor het instappen worden ingeklapt en opgeborgen in een van de bergruimtes in het rijtuig waarin u zit.

Kinderwagen opbergen in het rijtuig vóór u instapt _O- Via het raam naar binnen gooien dan maar?

[o]

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 18:27

Malenka schreef:
Nu het topic gaat naar haalbare dingen die je zou kunnen doen voor reizen of in huis heb ik wel een mooie casus:

Dit jaar gaan mijn man en ik een huis bouwen. Er is in de wijk waar we gaan bouwen geen gas en riolering. Ons huis bouwen we op basis van een romneyloods (zie plaatje hier onder). We zijn nog vrij om allerlei keuzes te maken en ik kan zeggen dat ik soms aardig verdwaal in alle mogelijkheden. We willen een energieneutraal huis dat zo duurzaam mogelijk is en uiteraard prettig om in te leven. We gaan flink investeren in de isolatiewaarde van het huis (tussen RD5 en RD7). De ramen komen op het zuiden en westen om veel licht te vangen en geen last te hebben van de slagschaduw van de 220 meter hoge windmolens die in de buurt geplaatst gaan worden.

Wat zouden we kunnen doen om ons huis zo milieuvriendelijk mogelijk te bouwen? Wat zou jij doen en waarom?

[ [url=m/zIKE4k.png]Afbeelding[/url] ]
De halfronde gevel met het halletje (waar de voordeur in zit) is 11 meter breed en is in het midden 5,5meter hoog. De lengte van het huis is 10 meter. Er komt een vide in. De tweede boog is een loods van wederom 11 meter breed. Maar 7,5 meter lang inplaats van 10 meter.

Wat leuk! Ik ben niet per se architectonisch onderlegd maar ik zal even gaan nadenken of ik nog iets weet.

Een ding wat me nu al te binnen schiet: beplanting op het dak is echt fantastisch voor je isolatie, zowel voor koeling als warmte. En natuurlijk alle bijkomende voordelen voor vogels / insecten :D Je kunt kijken naar gras maar dan moet je daar in de constructie rekening mee houden, dat is zwaar namelijk. Het neemt ook water op wat ook weer goed is. Met klimop laten overwoekeren kan denk ik ook wel maar dat duurt weer langer en is meer een voordeel in de zomer dan in de winter.

[o]

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 19:40

juval schreef:
:o Ik zou hier graag toch nog een keer een link delen om een paar feitjes onder de aandacht te brengen:

https://www.melkveebedrijf.nl/nieuwsart ... 5VYqfdK-sM

:o? Als we het dan toch hebben over bronvermelding, er worden hier echt talloze claims gemaakt en als bron wordt genoemd "ingezonden column". Klinkt mij iets teveel als "het staat op het internet dus het is waar"...

Ik ga wel eens op zoek naar de verhalen achter die cijfers :j

[o]

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 19:45

Magrathea schreef:
juval schreef:
:o Ik zou hier graag toch nog een keer een link delen om een paar feitjes onder de aandacht te brengen:

https://www.melkveebedrijf.nl/nieuwsart ... 5VYqfdK-sM

:o? Als we het dan toch hebben over bronvermelding, er worden hier echt talloze claims gemaakt en als bron wordt genoemd "ingezonden column". Klinkt mij iets teveel als "het staat op het internet dus het is waar"...

Ik ga wel eens op zoek naar de verhalen achter die cijfers :j

Overigens vraag ik me bij het overgrote deel van de punten af wat het in vredesnaam met de veehouderij te maken heeft :o?
Met vingertjes wijzen komen we niet veel verder namelijk.

Edit: daarnaast zijn een aantal punten nogal lege meningen imo: "...Het zogenaamde mestoverschot anno 2018 een politiek en logistiek item is" ... Is er iemand die dit ontkent? Maakt dat het een minder groot probleem?

[o]

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 20:27

Allright, gaan we. Moet ik er dus even naast bovenstaande opmerkingen bij zeggen dat sommige punten niet goed te checken zijn: "in 2017 steeg de energiebehoefte met 4.2%" - ten opzichte van wanneer? Welke energiebehoefte? Maar goed ik doe mijn best.

Citaat:
e aantallen inwoners in Nederland is gegroeid naar 17,2 miljoen(2018) en dus 70% gegroeid t.o.v. 1950. Het aantal stuks melkvee is in die periode gelijk gebleven is circa 1,5 miljoen.

Het aantal melkkoeien is zeer zeker niet gelijk gebleven in die tijd: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2017/05 ... -1950-2015
We zien een piek in de jaren 80 van circa 2,5 miljoen dieren en in 2015 zaten we weer in een stijgende lijn (1,6 miljoen). Daarnaast is de melkveehouderij ongeveer de enige met die cijfers: de varkenshouderij vertienvoudigde, het aantal vleeskoeien ook. Deze uitspraak geeft een vertekend beeld.

Citaat:
De aantallen personenauto’s in Nederland is gegroeid naar 8,5 miljoen en was in 1950 139000 stuks. Stijging 160%.Motoren, scooters, pleziervaart en vrachtvaart etc. zijn in vergelijkbare aantallen toegenomen. Er in 2017 door vrachtauto’s 150 miljard kilometers zijn gemaakt.

Interessant, goed Nederlands ook, maar vooruit. Ik kan niet vinden wat de globale cijfers zijn voor vrachtauto's, maar ik zie wel dat het CBS meldt dat er 150 miljard kilometer is gereden door al het gemotoriseerde verkeer. Ik vermoed dus dat deze persoon deze pagina niet goed heeft gelezen (aangezien de vorige ook rechtstreeks van het CBS leek te komen vermoed ik dat hier weer) https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/45 ... voertuigen
Het aantal auto's in 1950 kan ik zo gauw niet vinden, ik zal niet ontkennen dat dat er waarschijnlijk een stuk minder waren. Echter is het grote aantal auto's een heel ander probleem dat een andere aanpak vergt.

Citaat:
Alleen op Schiphol per minuut, 24u. en 365dagen een vliegtuig op stijgt en binnen een straal van 150km wordt gemiddeld 12000ltr. kerosine verbruikt. Doelstelling politiek 30% groei vliegbewegingen in 15 jaar.

Deze statistiek heb ik inderdaad vaker gehoord. Ook hier ben ik het mee eens dat het aantal vliegbewegingen een groot probleem is. Wellicht heb je ook meegekregen dat er voorlopig nog helemaal geen groei MAG komen voor Schiphol, de omwonenden zijn ertegen en Cora van Nieuwenhuizen is echt enorm op haar smoel gegaan laatst toen ze vrolijk meldde dat het toch wel ging gebeuren. Die doelstelling is van de VVD, hij is niet vastgelegd, en in het klimaatakkoord zal deze ook zeker niet staan. (Zoals ik al eerder postte: verduurzaming in de luchtvaart zit er voorlopig eenvoudigweg nog niet in.)

Citaat:
Al 25 jaar wordt er per jaar 12000 hectare landbouwgrond opgeofferd aan de bouw van huizen, kantoren, fabrieken, asfalt en beton, enz.

Er wordt ook al jaren enorm veel regenwoud opgeofferd ten behoeve van de veehouderij. Nu weet ik niet waar al die grondstoffen heen gaan want iedereen beweert dat ze niet gebruikt worden, maar als je kijkt naar de sojahandel in Rotterdam dan is dat grotendeels toch echt bestemd voor veevoeders.
Ik snap het idee achter dit punt niet helemaal. Natuurlijk moeten er huizen gebouwd worden. We zijn met meer mensen en die kunnen niet op een weiland of akker wonen, of wel?
Overigens zegt het CBS dat nog steeds meer dan de helft van de grond in Nederland agrarisch terrein is dus volgens mij zitten we voorlopig wel goed. https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/49 ... jk-terrein
Hier is overigens ook te lezen dat de terreinen voornamelijk in worden gezet voor 'open natuurlijk terrein', in ieder geval in de laatste jaren. Dat lijkt me alleen maar goed.

Citaat:
Energie verbruik in Nederland met 4,2% is toegenomen in 2017. De honger naar energie in een groeiende economie niet te stillen is. En wat denk je van China , India en de opkomende markten.

Van 2016 naar 2017 steeg de vraag 'nauwelijks', en je ziet hier eigenlijk een dalende trend door efficiënter werken, isolatie van huizen etc. https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/16 ... ks-in-2017
China en India vragen inderdaad zeker veel energie: echter is China momenteel wel de grootste producent (?) van zonnepanelen op de wereld. Die zijn ook niet gek, als Europa zo nukkig blijft doen kunnen ze daar wereldleider in worden.

Citaat:
Alternatieve energie opwekking nog maar 5,2% van de energie behoefte in Nederland dekt opgewekt uit biomassa, zonpaneel en windmolen.

Deze heb ik inderdaad eerder gehoord, het gaat hier in elk geval om energieopwekking in Nederland zelf, en dit is inderdaad een ding wat we moeten aanpakken. Een van de opties gebruikt Nuon bijvoorbeeld, door elektriciteit op te wekken bij Noorwegen en het te transporteren naar Nederland. Die produceren namelijk weer veel te veel.

Citaat:
Medicijn gebruik door mensen ieder jaar toeneemt. (vergrijzing)

Ik kan geen specifieke cijfers hiervoor vinden maar het is ongetwijfeld waar. Dit is echter een heel ander probleem dat een heel andere aanpak vergt dan de milieuimpact van de veehouderij (en wat een combinatie van techniek en sociale veranderingen vergt).

Jongens ik moet nu echt even eten gaan maken maar hopelijk heb ik tijd om erop terug te komen :Y)

[o]

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 21:10

Dank! Ik moet zeggen dat dit ten koste gaat van uitpluiswerk wat ik eigenlijk behoor te doen momenteel _O-

Loretta, je bent nu wel mijn woorden aan het verdraaien. Ik heb nooit gezegd dat er geen weerwoord mag komen. Graag zelfs. Maar onwaarheden die worden aangedragen als gelijkwaardig aan argumenten tegen de veehouderij, nee sorry daar kan ik niks mee, en ik (en met mij anderen) zullen daar soms minder vriendelijk op reageren. Niet omdat de veehouderij stom is, maar omdat onwaarheden verkondigen de discussie vertroebelt. En als een site als melkveehouderij.nl (klinkt mij als een autoriteit op het gebied in de oren? ik ken ze verder niet, geen idee) dit soort stukken plaatst wordt dit ook door anderen gelezen die misschien minder uitpluizend en meer goedgelovig van aard zijn. En zo verspreidt nepnieuws zich. Een erg kwalijke zaak. Niet alleen in deze kwestie, maar op deze manier is de USA ook aan hun president gekomen en zijn er diverse gebieden waar de mazelen weer opkomt omdat men dat als een soort van heilzaam proces ziet aldaar :o?

En ja, daar verzet ik mij tegen.

[o]

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 21:26

Loretta schreef:
Er worden aan beide kanten met onwaarheden gestrooid. Zo is het ook niet netjes om beelden in het buitenland gemaakt te gebruiken om de Nederlandse veehouderij in een kwaad daglicht te zetten. Helaas is dit iets dat in de praktijk voorkomt.

Maar wat heeft dit precies met klimaatverandering te maken?

Verder, wat pien zegt :j

[o]

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 21:52

Loretta schreef:
ikke schreef:
Boeren hebben wel wat beters te doen en daarnaast beschikt de agrarische sector niet over een dergelijke, geoliede propagandamachine als de milieu- en dierenterroristen.

Snap je ondertussen waarom ik dat steevast terroristen blijf noemen?
Dan weet je het nu.
[knip]

[knip]
Ik denk dat menig boer wel wat graag terug zou willen na 20 a 30 koeien als dat mogelijk zou zijn.

Ik weet dat wel zeker eigenlijk. Kan me nou echt niet voorstellen dat een boer denkt "weet je, ik ga gewoon eens lekker een paar honderd varkens op postzegeltjes ophokken, lijkt me leuk, ik hou van dieren" :Y)

@ikke, vind je wat ik net postte terrorisme?
En het verspreiden van onwaarheden, vind je dat normaal?

[o]

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 11:19

Volgens mij is het hier diverse malen over gegaan in dit topic :o?
Wat de mensen óók lijken tree vergeten is dat de overheid nog zoveel kan doen maar als jij per se bodemprijzen voor je eten wil betalen, elk jaar met het vliegtuig op vakantie en goedkope zooi uit China wil bestellen, dan verandert er niet zoveel denk ik zo :+

[o]

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 14:07

Sorry germie, maar zo kunnen we toch geen discussie voeren, als jij steeds teruggaat naar "jamaar ik heb geen kinderen".
Ja, dat is zeker iets dat helpt. Maar als persoon X een ecologische footprint heeft van 3 wereldbollen (dus: als iedereen zo leefde als X hadden we 3 wereldbollen nodig) en persoon Y een footprint van 1 wereldbol, dan kan Y makkelijk nog een kind op de wereld zetten en nog steeds onder X zitten qua footprint :=

[o]

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 14:42

Even iets heel anders.
Mijn schoonouders willen een weekendje weg met ons (zij + kinderen + aanhang). Heel leuk natuurlijk maar nu blijkt de bestemming Rome te zijn... Jawel, met het vliegtuig. En waar het opzich wel te doen is om daar met de trein te komen (met moeite, dat wel) zou dat een dikke dag reizen zijn voor 3 dagen ter plaatse zijn, en ik weet niet zeker of ik dat het waard vind. Om dan maar het vliegtuig te pakken vind ik het al helemáál niet waard - misschien als het echt voor een langere vakantie was, maar goed, dat kan dan weer makkelijker met de trein. En het is ook weer niet zo ver weg dat het vliegtuig de enige reëele optie is - dan zou ik vliegen nog wel kunnen accepteren. Als je het dan doet, doe het dan 1x en goed.

En ja ik zit echt in een hele vervelende spagaat nu. Moet ik mijn principes verloochenen voor hen? Het is een weekendje ter ere van het behalen van een professorsgraad, dus ook niet 'zomaar' en ik voel me dan ook bezwaard om aan de bestemming te gaan tornen. Als ik zeg dat ik niet meewil, wek ik dan impliciet de indruk dat ik vind dat zij slecht bezig zijn door wel te vliegen?

Er spelen dus een paar dingen mee:
- Ik vind de afstand te kort voor het vliegtuig
- Ik vind één weekendje weg (vakantie zelfs, niet eens een belangrijke conferentie of wat dan ook) het echt niet waard om voor te vliegen
- Praktisch gezien zitten er wat haken en ogen aan een reis met de trein (ik ben aan het afstuderen en kan me niet zoveel vrije dagen veroorloven)
- Eigenlijk zou ik het ook gewoon fijn vinden als zij er wat minder licht over dachten - ze zijn zeker mensen die milieubewust leven maar wel geregeld vliegreizen maken.

-O- Iemand tips?

[o]

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 14:49

JewEmm schreef:
De bus pakken? Is in elk geval een heel stuk betaalbaarder en minder vaak overstappen.

Gaat niet rechtstreeks ( = kost meer tijd) :n Bovendien wil mijn vriend er niet aan.

[o]

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 20:53

Wow, wat er nou is gebeurd. Wordt mijn vriend gebeld door zijn ouders. Het tripje naar Rome gaat niet door, het wordt nu Parijs. Met de trein. :D :D :D

[o]

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 21:38

Wie was er vandaag?
Ik kon uiteindelijk niet, half ziek in de regen gaan wandelen leek me geen verstandig plan :o

[o]

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 14:00

ikke schreef:
mysa schreef:
Hier een link naar een artikel van een hoogleraar die stelt dat het helemaal niet verstandig is om nu al over te gaan op gasloos.

https://www.ed.nl/eindhoven/hoogleraar- ... ZAsJZY2qAk

Ik knip deze quote er even uit:

*Quote*
De hoogleraar is fel gekant tegen de huidige warmtepompen. „Iedereen moet nu aan de warmtepompen, maar die maken veel herrie en gebruiken ook teveel energie. Gas is de schoonste energiebron die we op dit moment voorhanden hebben”, concludeert Smeulders. „Overschakelen op duurzame elektriciteit is uiteraard de juiste richting, maar we moeten eerst zorgen dat we voldoende duurzame energie kunnen opwekken en opslaan en dan pas het gas loslaten. En we moeten zeker niet onze infrastructuur voor gas afbreken. Want in de toekomst willen we die misschien weer gebruiken om duurzame brandstoffen in te transporteren, zoals ‘solar fuels’ of waterstof waar nu aan wordt gewerkt."
*end quote*

Zodra de klimaatblaaskaken hier een ECHT antwoord op hebben, kunnen we verder praten. Tot die tijd is het inhoudsloos gezwam in de ruimte.

Dit is ook wat er echt gaat gebeuren. Die omschakeling komt er echt wel en duurzaam gaat het ook echt wel worden maar het zal iets meer tijd kosten en er anders uit gaan zien dan nu wordt voorgespiegeld.

Kun je aangeven waar er wordt gezegd dat we morgen alle gasapparaten de deur uit moeten gooien?

Natuurlijk is er een overgangsfase. Betekent niet dat we die zo snel mogelijk moeten inzetten.

[o]

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 14:49

Ik volg niet de hele persconferentie maar de NOS app zegt mij dat de klimaatdoelen zeer waarschijnlijk niet gehaald gaan worden in het huidige plan...
Het maakt me zo boos dat Klaver in december nog de amendementen van Lammert van Raan afschoot omdat ze te overdreven waren of zoiets, maar diezelfde ideeën nu wel presenteert als zijn eigen plannen die "echt nodig zijn". Tja... :(

[o]

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 15:52

Zeker niet, maar ik zou dan ook nooit (meer) groen links stemmen :+

[o]

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 13:33

Ik heb ook met open mond zitten kijken hoor, maar echt niet dat ik ineens op een van de coalitiepartijen zal stemmen :')

[o]

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 22:18

Misschien moeten jullie je even melden bij de deskundigen die allemaal hebben gezegd dat dit de beste maatregel is, want jullie weten het duidelijk beter :o

[o]

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 16:25

[o]