Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 11:02

ikke schreef:
Hhmm, hier moet even een kanttekening bij. LPG is een prima brandstof, zonder veel nadelen. LPG heeft maar een nadeel: er is maar een handjevol mensen die ECHT weten hoe ze een LPG installatie goed af moeten stellen.

Daar kun je best weleens gelijk in hebben. Wij hebben ooit een LPG installatie laten inbouwen omdar wij in die tijd heel veel kilometers reden. De desbetreffende auto reed vanaf dag 1 slecht. De motor heeft flink te lijden gehad toch was het onderstel uiteindelijk de reden dat deze auto naar de sloop is gegaan. Anderen die ik ken die sferen bij LPG. Maar het schijnt dat het ene blok er ook beter tegen kan als jet andere.

Citaat:
[
Het aardige aan LPG en CNG is dat je dat elektro-chemisch kunt namaken. Precies dat is namelijk wat er bij Magnum gebeurt (die waterstof is een half-fabrikaat) Door water te kraken naar waterstof en zuurstof en daar vervolgens nog wat stappen achteraan te plakken, maak je een chemische versie van CNG oftewel aardgas. Het is niet exact hetzelfde, maar wel soort van uitwisselbaar. Voorlopig alleen voor Magnum maar dat zou best eens kunnen veranderen in de toekomst.

Ik denk zelf ook dat deze kant op denken veel haalbaarder is dan elektrisch rijden. De brandstof en de motor moeten uiteraard ook bij elkaar passen. Ik kan me nog wel herinneren dat het jaren geleden een hype was diesel auto's op zonnebloem olie te latern rijden. Vooral de moderne diesels hadden hier problemen mee.

Citaat:
Auto's op accu's is geen oplossing. Er is simpelweg veel te weinig grondstof om de wereld elektrisch te laten rijden met accu's. In NL zijn afstanden niet zo'n punt, maar hoe ga je dat doen in landen als Canada of Amerika? Of nog erger: Het Afrikaanse continent?

Het probleem van grondstoffen wordt structueel genegeerd.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 11:12

Janneke2 schreef:
|( Vele miljoenen Nederlands milieu geld gaat naar de volgende onzin:
1) er worden in Canada bomen gekapt
2) met stookolie de oceaan over gevaren en
3) worden hier als "biomassa" verbrand op de Maasvlakte.
|(
Het is openbare informatie.
En VVDangehauchte lieden zullen vast zeggen dat veel bedrijven hier een goede boterham aan verdienen.

"Het is goed voor onze godheid: de Heilige Economia...!"

Uiteindelijk zou er nog minder CO2 de lucht in gaan wanneer men een kolencentrale in Limburg zou bouwen en daar weer kolen zou gaan winnen die gelijk opgestookt worden. Maar deze manier levert op papier minder CO2 uitstoot op, waardoor Nederland kan zeggen. Kijk ons eens goed bezig zijn. En dan ook nog eens vele bomen vellen zodat er minder CO2 in zuurstof wordt omgezet.

Veel CO2 uitstoten om op papier te kunnen zeggen dat je minder CO2 uitstoot. Je moet er maar op komen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 11:26

Janneke2 schreef:
Er gaat nog minder kooldioxide de lucht in als de mijnen lekker dicht blijven (de bodem in Limburg heeft zich nog lang niet 'gezet') en stevige windmolenparken op zee komen, liefst in een Lievense polder.

Maar dat schijnt om een of andere reden moeilijk te zijn. (Geen economische reden, dus wie weet gaat het toch gebeuren...)

Natuurlijk zijn die mijnen slecht en moeten ze dicht blijven.
Ik wil alleen maar aantonen dat bomen kappen voor houtpallets die dan vervolgens met een zeer vervuilend schip de oceaan over getransporteerd worden om hier als biomassa verbrand te worden een waardeloze maatregel is. Waarmee je in werkelijkheid nog meer CO2 uit stoot.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 11:55

Janneke2 schreef:
Klimaatopwarming, wat doe jij...?

Het gaat dan net niet om 'mijn auto vervuilt minder dan de gemiddelde auto'.
Op zich natuurlijk mooi, maar als we de accoorden van Parijs willen halen is er veel meer nodig dan een ietwat zuiniger auto.

Om heel eerlijk te zijn op de vraag wat ik zelf doe. Persoonlijk kijk ik enkel maar daar hoe ik het goedkoopste uit ben. Het geld groeit bij mij nu eenmaal niet op de rug.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 12:52

ikke schreef:
Janneke2 schreef:
?????

Nee, mij groeit het geld ook niet op de rug.

Maar dat fabeltje wil ik graag de wereld uit!!!

Klein en dicht bij huis: eet groenten van het seizoen. Weck. Begin een moestuin. Eet minder vlees.
Vlieg niet.
Fiets veel.
Koop geen rommel.

Reuze goed voor je portemonnee en reuze goed voor het milieu.

Mooi, dat doe ik al. Probleem opgelost.....

Als men om een eerlijk antwoord vraagt dan geef ik die. Dat hoeft dan geen sociaal wenselijk antwoord te zijn.

Rommel koop ik niet daar heb ik al genoeg van. En fietsen natuurlijk pak ik de fiets in mijn dorp want beweging is noodzakelijk. Ik probeer gezond te eten en ja dat is soms duurder maar mijn gezondheid vind ik het belangrijkste.

Over vliegen. Ik stap zonder schroom het vliegtuig in. Het is nog altijd goedkoper en ik vind het altijd weer een hele belevenis. internationale treinverbindingen zijn gewoon slecht geregeld. Mocht de Nightjet van de OBB in de toekomst Nederland aan doen dan zal ik die zeker overwegen.

Ik denk bij mijn keuzes totaal niet aan het klimaat en toch weet ik 100 procent zeker dat mijn uitstoot vele malen kleiner is dan vele politici die hun mond vol hebben van klimaat maar zelf de hele wereld over vliegen. Het is altijd makkelijk om de gewone burger de maat te nemen die 1 keer per jaar het vluegtuig pakt en ondertussen zelf elke maand het vliegtuig te nemen.

Loretta

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 13:16

Een eerlijk antwoord wordt niet altijd gewaardeerd. Maar ik ga niet lopen te verkondigen dat ik heel hard met het klimaat bezig ben terwijl ik in werkelijkheid niets doe.

Het huichelachtige gedrag van de grootste klimaatvoorvechters dat staat mij gewoon gigantisch tegen. Iemand die zelf elke maand het vliegtuig pakt en mij vervolgens de les leest om die ene keer per jaar daar heb ik 0,0 respect voor.

En over die moestuin dat is gewoon leuk en leerzaam. Heb zelf ook weleens dingen verbouwd in de tuin. Maar dan gewoon omdat ik het mooi en lekker vind niet omdat ik groen over wil komen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 13:29

Wat je zegt over noodzakelijke vluchten van bijvoorbeeld een diplomaat in functie. Daar zit ik eens over na te denken.

Wat maakt vliegen uberhaupt eigenlijk noodzakelijk. Vroeger bestonden er geen vliegtuigen en toen heeft de mensheid zich ook altijd gered. Even heel nuchter bekeken, waarvoor is vliegen eigenlijk uberhaupt noodzakelijk.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 13:53

piendumaitre schreef:
Vliegen is niet meer weg te denken uit onze snelle maatschappij, ook heel belangrijk voor onze economie en eigentijds. Dus ik hoop dat kerosine zijn langste tijd gehad heeft. Want vliegen op dit moment is heftig als het gaat om de opwarming van de aarde.

Van alle vervoermiddelen is het vliegtuig het meest moeilijke om CO2 neutraal te maken. Dus die droom zal nog wel even duren.

Wat je zegt over onze maatschappij die veranderd is en het vliegen daarom niet meer weg te denken is dat is inderdaad het grootste probleem met onze maatschappij.

Het lijkt net een verslaving.
Omdat het kan wordt het gebruikt. Vervolgens wordt onze maatschappij zo ingericht dat we er niet meer zonder kunnen en wordt de terugweg bijna onmogelijk.

Zo is het ook met de auto gegaan.
Doordat het autobezit toe nam gingen mensen verder van hun werk af wonen. Daar paste de werkgelegenheid zich dan op aan en bedrijven concentreerden zich dan ook meer en meer op 1 plek. Vooral op het platteland verdween werkgelegenheid en ook andere voorzieningen waardoor een auto van luxe veranderde in noodzaak.
Eenmaal de omslag gemaakt is het bijna onmogelijk terug te draaien.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 09:10

ikke schreef:
@ Kerosine is veredelde Dieselolie.
En los daarvan kan het principe van een straalmotor met elke brandstof bedreven worden.

Je kunt niet zomaar een andere brandstof in een bestaande straalmotor gooien, maar door het gebruik van andere materialen kun je er ook andere brandstoffen in stoken; dat doet aan het principe niks af.

Die gasgestookte elektriciteitscentrales waar iedereen zo'n voorstander van zegt te zijn, zijn gewoon stationaire vliegtuigmotoren. Google maar eens op "STEG eenheid"
Ze zijn natuurlijk anders opgebouwd vanwege andere brandstof en ander werkgebied (3000 toeren versus 6 - 10.000 toeren) maar het werkingsprincipe is exact het zelfde.

Ik moet zeggen wel heel erg interessant. Alleen hoe zit het dan met de hoeveelheid brandstoffen die er gemaakt kunnen worden. Het schijnt bijvoorbeeld met algenolie nog al moeilijk te zijn om daar voldoende hoeveelheden op de korte termijn van te produceren.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 10:03

ikke schreef:
Ja en nee.
Dat principe van "minerale" olie uit algen heeft als grootste punt gebrek aan ontwikkeling en de milieuterroristen, die zo achterlijk zijn om deze "tussen" ontwikkelingen tegen te houden omdat het bijvoorbeeld, nu nog, uit gaat van het gebruik van kolen.
In Duitsland werden onderzoeken gedaan, maar of dat nog steeds loopt, heb ik geen betrouwbare info over.

Hetzelfde heeft Greenpeace gedaan met Eemshaven. Dat zou als kolenvergassingset gaan draaien op synthetisch gas. Bij dat principe kun je de CO2 in het vergassingspoces afvangen en opslaan (dat was de heilige graal van het CO2 probleem) en het synthetisch gas verbanden zonder dat daar CO2 bij vrij komt.
Dat proces is de grond in geboord door die sukkels van Greenpeace! Weg onderzoek naar processen en stappen naar het gebruik van synthetisch gas als vervanger van aardgas.

Als ontwikkelingen gefrustreerd worden. En in plaats daarvan de doodlopende weg van de elektrische auto in te slaan zal er weinig veranderen. Nu staan die onderzoeken dus vrijwel stil. Dat isndus de reden dat je van algen niets meer hoort. Het klinkt anders nog zo geweldig. Tijdens het groeiproces halen algen door middel van fotosynthese CO2 uit de lucht wat er bij de verbranding weer uit komt. Een perfecte kringloop.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 22:34

Met jouw kennis is het allemaal heel duidelijk dat veel voorstellen onmogelijk zijn. Het is jammer dat de politiek liever naar een groep actievoerders luistert dan naar mensen die verstand van de materie hebben. Maar dat is een probleem die in elke branche speelt. Een politicus vertelt de verpleegkundige hoe die moet verplegen. Een politicus vertelt een leraar hoe die voor de klas moet staan.

Mij is in ieder geval al lang duidelijk dat klimaatdoelen gewoon onhaalbaar zijn. Tenzij we weer terug gaan in de rijd, maar dat is ook onhaalbaar.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 08:31

Dat soort milieu en dierenclubs hebben gewoon een gigantische grote mond.
Maar om even een voorbeeld te noemen. Ik heb niet geleerd voor energietechnicus maar ik kan wel zien dat bijvoorbeeld wind energie een gigantisch klein percentage van ons energie levert dat terwijl windmolens gigantisch veel ruimte in nemen. Ze verpesten het landschap en de kust voor de Noordzee staat er helemaal vol mee.
Dan ga ik mij al weer af vragen hoeveel CO2 is er uitgestoten bij het produceren van al dat staal. en hoeveel energie heeft het gekost om die dingen in de Noordzee op te bouwen. En dan ook nog over het onderhoud in vooral de Noordzee want het is toch heel logisch dat die dingen daar heel wat meer te lijden hebben van de elementen dan op het land.

Op veel plaatsen in Duitsland is het landschap al volledig gedomineerd door windmolens.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 08:46

ikke schreef:
Maar over dat klimaat valt wel wat zinnigs te zeggen, alleen dat durft geen hond: Als we zo ongelimiteerd doorgaan met het opstoken van fossiele brandstoffen, gaat er op enig moment iets veel vervelenders gebeuren: dan daalt het zuurstofpercentage in de lucht onder de 20%. Dan hebben we pas een Uitdaging.......

Dat klinkt alsof je dan alleen nog maar met zuurstofmaskers naar buiten kunt en de in de huizen apparatuur nodig hebt voor zuurstof. Tenminste dat is de eerste gedachte die in mij op komt. Het klinkt in ieder geval niet best.Vooral voor de hoger gelegen gebieden in de wereld klinkt dat als een ramp.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 12:29

ikke schreef:
Ik kan je daar wel een perspectief op geven: Die gehate kolencentrales (Nuon Hemweg, Essent Amer en E.on Eemshaven) zijn eenheden die per stuk tussen de 600 en 800MW per eenheid leveren.
De huidige generatie windmolens haalt in ideale omstandigheden ongeveer 5MW per molen (oudere molens halen met moeite 3MW).

Dan kun je dus heel simpel uitrekenen hoeveel windmolens er nodig zijn om een kolencentrale te sluiten.

Dan kom ik voor die ene van 800mw dus op 150 windmolens. Maar dan moet het uiteraard wel waaien natuurlijk. En dan worden windmolens ook nog vaak stil gezet voor zaken als de vogeltrek omdat er anders teveel trekvogels om komen wat ook weer niet bevorderlijk is voor sommige soorten die het moeilijk hebben.

150 windmolens is dus best een grote ontsierlijking voor het landschap.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 12:39

piendumaitre schreef:
Het topic neemt een interessante wending :Y)

Verder ga ik met de naam `klimaat terrorist` en dan beschouw ik hem als onze geuzen naam.

Laten we eens kijken naar het thema functie....dus wat is de functie van `de klimaat terrorist`en laten we het eens omdraaien in welke wereld zouden wel even als de `greenpeace terrorist` niet op aarde was.

Je zal het mij ook niet horen ontkennen dat die bedrijven heel veel ellende hebben veroorzaakt in de wereld. Recentelijk voorbeeld is de NAM in Groningen die nietsontziend de bodem leeg haalt. Wat ik heel erg interessant vind aan de bijdragen van IKKe dat zijn de technische problemen die er bij de energie transitie komen kijken. Dat het allemaal niet zo makkelijk gaat als in de media ons steeds voorgehouden word daar was ik al wel achter. Maar ik vind wat achtergrond informatie van een expert wel eens heel interessant.

Het is in de praktijk nu eenmaal niet zo eenvoudig van we bouwen wat windmolens en we leggen wat zonnepanelen en vervolgens iedereen een elektrische auto. Dat is een hele mooie droom, maar in de praktijk niet haalbaar. Nu is er hier eindelijk eens iemand die daar dieper op die materie in kan gaan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 13:13

Hoeveel van de energiebehoefte in Duitsland komt dan van zonnepanelen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 14:44

Zijn ze dan echt zelfvoorzienend of is het dan weer zoals zo vaak dat het alleen op papier zo is.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 15:14

Heel interessant filmpje. Van Greenpeace wist ik niet hoe het zat met Greenpeace maar het is wel hetzelfde proces wat mij bij andere organisaties is opgevallen.

Er gaat ontzettend veel geld om in dergelijke organisaties en dat geld komt grotendeels binnen via donaties. Daardoor zijn vele van dit soort organisaties gecorrumpeerd.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 19:22

ikke schreef:
Toch wel praktisch wanneer je als autofabrikant daar wat beeld bij hebt en hoeveel beter gaat dat wanneer je klanten dat onderzoek financieren door deze experimentele auto's te kopen!
Op geen enkele andere manier vergaar je in zo'n korte tijd zoveel nuttige data!

Ik moet er wel om lachen. Alle rijders van dure elektrische auto's worden gewoon gebruikt in een groot onderzoek terwijl ze zelf denken in de auto van de toekomst rond te rijden. Van mij mogen ze, ik ben hartstikke blij met mijn nog nette 15 jaar oude benzine bak.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 19:26

Janneke2 schreef:
Loretta schreef:
Heel interessant filmpje. Van Greenpeace wist ik niet hoe het zat met Greenpeace maar het is wel hetzelfde proces wat mij bij andere organisaties is opgevallen.

Er gaat ontzettend veel geld om in dergelijke organisaties en dat geld komt grotendeels binnen via donaties. Daardoor zijn vele van dit soort organisaties gecorrumpeerd.

Mij ontgaat iets.

Greenpeace is een onafhankelijke stichting.
Wie het er niet mee eens is, zet de donaties stop.

Waar komt nou de corruptie om de hoek kijken...?
(Als in: subsidies in eigen zak steken, etc.)

Gebeurt er simpelweg niet wat de donateurs willen moet het bestuur weg of droogt de boel op.

Ik ken Greenpeace zelf niet. Maar wat dacht je dat de directeuren van veel soortgelijke organisaties verdienen. Achter de meeste goede doelen zit een zeer slim businnes model.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 11:59

Janneke2 schreef:
Citaat:

Ik ken Greenpeace zelf niet. Maar wat dacht je dat de directeuren van veel soortgelijke organisaties verdienen. Achter de meeste goede doelen zit een zeer slim businnes model.

?
1)
"Deze" ken je niet, maar je weet precies 'hoe of het gaat' bij "dit soort" organisaties - zonder toelichting.

Ik vind het ongeloofwaardig tot je man en paard noemt (ipv roep getoeter dat 'hullie niet deugen'.)

2) Greenpeace heeft in Nederland een internationale directeur en een Nederlandse directeur.
De een verdient 76.000 per jaar, de ander 94.000
Staat gewoon openbaar.

3) En wat zegt het feit dat een directeur een behoorlijk salaris krijgt...?
De man of vrouw heeft niet de gelofte van armoede afgelegd zoals kloosterlingen. Maar wel een gezin, een byporheek en is een hard werkende professional.
Dus "verdienmodel" lijkt mij kolder.
Als jij werkt wil je daar ook voor betaald worden.

Ik zeg hier niet dat dit voor Greenpeace geldt of dat ik dat van Greenpeace zal weten.
Ik zeg alleen dat het vaak zo is met dergelijke organisaties. Ik ga hier ook geen voorbeelden noemen van organisaties waarvan het duidelijk is omdat dat offtopic is.
Ik geloof echter niet alles wat een belangengroep mij wil vertellen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 14:23

Volgens Wikipedia werd die vroeger anders veel vaker gereden. Alleen tussen 1917 en 1929 zat dan een langere tijd. vanaf 1963 werd heet echt minder. 1997 is al wel lang geleden.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Elfstedentocht

Zulke dingen zijn nog geen wetenschappelijk bewijs of ze nu bekrachten of ontkrachten.
er is niets zo weerbarstig als het weer.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 15:12

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 15:31

Over trein reizen gesproken. Er is afgelopen jaar een wedstrijd geweest wie met de wirwar van reisplanners en tarieven voor een budget van 150 euro de verste retour kon plannen. De uitkomsten waren verrassend te noemen.

https://www.treinreiziger.nl/treinretou ... ereikbaar/

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 16:50

Janneke2 schreef:
Ik baal hier gewoon van.

Juist als het off topic is, doe er dan het zwijgen toe ipv verdachtmakingen
"ik zeg alleen dat het zo is"
tav organisaties die je niet eens specificeert, maar ondertussen wel door de modder sleurt.

En waarom dit off topic shaming plaats moet vinden is mij ook onduidelijk.

And please 'ik geloof niet alles wat een belangengroep mij wil vertellen' is niet aan de orde.
Jij begon over "verdienmodel" en andere financiƫle verdachtmakingen.
Terwijl de informatie openbaar staat - het wordt jou dus niet door de organisatie zelf verteld.

Uiteraard en terug on topic:
Greenpeace en anderen doen uitgebreid onderzoek/ laten dit doen/ baseren zich op onderzoek van anderen.
In de wetenschap gaat het niet over geloof, dus dat je een onderzoek niet voetstoots gelooft is prima.
(Ik geloof ook niet in de zwaartekracht. Maar het bestaat wel. Zelfs al weten we niet precies hoe het werkt...)

Moet ik nu alle organisaties waarvan ik weet dat er iets mee is of op zijn minst sterke twijfels bij heb hier gaan benoemen. Terwijl Greenpeace daar niet eens bij zit. Om vervolgens een discussie over de desbetreffende organisatie te krijgen die helemaal niets met klimaat te maken heeft.

Ik zeg alleen maar dat ik achterdochtig tegenover alle organisaties geworden ben. Omdat ik geen reclame voor Greenpeace sta te maken haal ik ze nog niet door het slijk heen.