Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: ynskek, Dani, Mondy, Polly, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 12:56

Eerder in dit topic werd links polarisatie verweten. Dan lees ik opeens dit :oo
ikke schreef:
Dat proces is de grond in geboord door die sukkels van Greenpeace!

ikke schreef:
en de milieuterroristen, die zo achterlijk zijn om deze "tussen" ontwikkelingen tegen te houden omdat het bijvoorbeeld, nu nog, uit gaat van het gebruik van kolen.

Ikke ik heb totaal geen moeite met je inhoudelijke mening. Maar alé respect voor een ander zijn opvatting, manier van actie voeren opkomen voor belangen vind ik wel dat je kunt betonen, door op een normale manier met je kritiek te komen en te discussiëren.
Doordat je het hier hebt over milieuterroristen die achterlijk zijn, Greenpeace die sukkels zijn merk ik dat ik dat waar jij kritiek op hebt niet eens meer echt tot me kan nemen. Dus een genuanceerde discussie voeren gebeurt absoluut niet waarmee je bij mij in ieder geval bereikt dat ik je post niet eens meer serieus kan nemen of me erin kan verdiepen.

Ik heb greenpeace hoog, altijd gehad, ook al ben ik het zeker niet eens met alles waar ze voor staan c.q. heb daar vragen bij.
En als je het over de milieu terroristen hebt, dan heb je het dus ook over mij, daar ik al 40 jaar probeer mensen er van te doordringen dat het niet echt jofel gaat met onze aarde.
Nu weet wel dat ik absoluut geen terrorist ben. Integendeel, ik ben ook nog eens een pacifist, dus doe even normaal zeg.

pien_2010

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 14:13

Geen flauw idee heb ik waar je het over hebt en ik krijg via google ook niets naar boven.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 14:52

Dank je Pipodipo. Ik heb het gedaan en dan lees ik:
Citaat:
Kom in actie! Stop Nuon op http://www.stopofikzegop.nl Nuon praat graag over energiebesparing en groene stroom. Toch hebben ze ook plannen om een vervuilende kolencentrale te bouwen aan de Waddenzee. Omdat Nuon je niet de hele waarheid vertelt, doet Greenpeace dat nu.

en zie dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=wqeXX3uoyoM

Ik denk niet dat ikke het hier over heeft. Dus verder gezocht en toen vond ik:
https://www.marketingfacts.nl/berichten ... _en_essent waarin te lezen valt:
Citaat:
Greenpeace lanceerde vandaag twee korte films die volgens Greenpeace de ware gezichten van Essent en Nuon laten zien. Via de actiesite stopofikzegop.nl protesteert de mileuorganisatie tegen de plannen voor de bouw van twee kolencentrales aan de rand van de Waddenzee. In de campagne spelen twee films op YouTube een cruciale rol, beiden een parodie op de TV-commercials van de energiebedrijven.

Naast de hierboven getoonde parodie op de officiële “Essent Levert” commercial dus ook een Nuon-parodie die volgens Greenpeace de ware gezichten tonen van de energiebedrijven. Via de campagnesite stopofikzegop.nl kan iedereen aan Nuon en Essent laten weten dat ze het niet eens zijn met de bouw van de centrales. Bovendien kunnen klanten aangeven dat ze overwegen over te stappen naar een ander energiebedrijf als Nuon en Essent hun plannen niet voor 1 december stopzetten.

In de social media is dit alles niet onopgemerkt gebleven. Een twitter zoekoppdracht op de in de campagne gebruikte hashtag #viezerkanniet of de link van de actiesite levert inmiddels al een fors aantal tweets op.
Wat doen Nuon en Essent?

Nuon reageerde circa 2 uur geleden op twitter vanaf het account @nuonnieuws met:

De link in de tweet gaat naar een subdomein van de nuonsite die meldt:

“Vandaag startte Greenpeace een campagne tegen de bouw van nieuwe centrales in de Eemshaven. Een film waarin de tweelingbroer van Nuon karakter Niemand ook een prominente rol heeft. Wil je alle informatie over de nieuwe centrale van Nuon, klik dan door naar onze website.”

De link gaat naar de reeds eerder online geplaatste info over de nieuwe Nuon Magnum centrale. Inhoudelijk wordt er verder niet gereageerd op de actie van Greenpeace. Hoewel de pagina van Nuon alle mogelijkheden bevat tot social sharing, zijn er op moment van schrijven slechts vier tweets die een link naar de reactiepagina van Nuon bevatten.

Essent lijkt in de (social) media nog in alle toonaarden te zwijgen. Op de site in de rubriek actueel of het perscentrum is ook nog geen reactie van Essent te vinden.
Wat zou JIJ doen?

Je kunt het met Greenpeace eens zijn of niet, daar wil ik het hier niet over hebben. Vakinhoudelijk is het geheel echter wel een interessante case. 30 oktober organiseert Nuon bijvoorbeeld een open dag op het bouwterrein van de centrale in kwestie waar 4 dagen geleden al 750 aanmeldingen voor waren. Men had ook kunnen reageren met “meld je aan voor open dag en we geven je alle details over de nieuwe centrale inclusief de milieu-aspecten” of toch maar niet?

Het barst van de social media guru’s in Nederland, dus aan jou de vraag wat zou JIJ doen als je op dit moment hoofd Corporate Communications bij Nuon of Essent was? Wel of niet reageren en als je reageert waar en hoe? Benieuwd naar jullie suggesties!

Ik denk dat Ikke het daar ook niet over heeft, dus verder gezochti n de tijd terug en toen vond ik dit:
https://www.vastelastenbond.nl/blog/gre ... ol-cadeau/
van 6 juli 2007 waarin te lezen valt:
Citaat:
Greenpeace doet Nuon voor EUR 1.200 aan steenkool cadeau
Publicatie datum: Vrijdag 06 juli 2007 13:07:16

Met het storten van 20 ton kolen voor de deur van het hoofdkantoor van Nuon in Amsterdam vraagt actiegroep Greenpeace aandacht voor schone energie. Bij de timing hoeft niemand vraagtekens te plaatsen: kolencentrales zijn deze week volop in het nieuws.De keuze om de berg voor de deur van Nuon te leggen motiveert Greenpeace in een verklaring met een verwijzing naar een rapport getiteld Powering profits, van onderzoeksbureau Somo. Uit de door Greenpeace gefinancierde studie van dit onafhankelijke bureau dat onderzoek doet naar de gevolgen van het beleid van multinationals blijkt dat Nuon slechts 5% van zijn geïnstalleerd vermogen als duurzaam mag kenmerken -het minst van alle onderzochte Nederlandse producenten. 'Buitenlanders' Eon en Electrabel doen het in Nederland nog slechter (Eon: 0% opgesteld duurzaam vermogen).Bij de actie van donderdag zijn negen actievoerders gearresteerd op basis van de milieuwetgeving. Dat maakte de politie donderdag bekend. De milieuactivisten weigerden namelijk hun cadeautje -dat met de huidige record-kolenprijs van USD 80 per ton een goede EUR 1.200 waard is- op te ruimen. Dat heeft de gemeente Amsterdam vervolgens gedaan.Een woordvoerster van Nuon laat tegenover persbureau ANP weten dat Greenpeace zich baseerde op onjuiste informatie. "Het gaat niet om een conventionele kolencentrale. Het is juist een centrale waarmee we zo schoon mogelijk willen produceren." De bedoelde Magnum-centrale werkt met kolenvergassing, maar ook op biomassa en aardgas, en bovendien zegt Nuon voornemens te zijn om de uitgestootte CO2 te gaan afvangen en opslaan.Copyright©, Energeia, 2007

Dat zal hem waarschijnlijk wel zijn denk ik zo.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 15:14

Heel interessant stuk waarvoor dank Askja! Goed initiatief als ik het zo lees.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 21:30

Askja, je bent me net voor met precies de zelfde reactie.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 13:24

Het topic neemt een interessante wending :Y)

Verder ga ik met de naam `klimaat terrorist` en dan beschouw ik hem als onze geuzen naam.

Laten we eens kijken naar het thema functie....dus wat is de functie van `de klimaat terrorist`en laten we het eens omdraaien in welke wereld zouden wel even als de `greenpeace terrorist` niet op aarde was.

Laten we eens kijken naar een zo mooi bedrijf als Shell in Nederland en laten we eens er van uit gaan dat Shell helemaal geen kritische oppositie zou krijgen. Dan zou denk ik het welzijn van mensen, dat er al niet is, helemaal afwezig zijn want Shell heeft overal lak aan, dumpt zijn troep in corrupte ontwikkelingslanden, steunt foute regime en dat als van oudsher. Greenpeace probeert zoveel mogelijk bloot te leggen zie
https://www.greenpeace.org/nl/klimaatve ... chandalen/
Laten we eens kijken naar ons waddengebied. Er is zo gewaarschuwd voor een aantal industriële ontwikkelingen. Hoe gaat het daar nu→
https://www.trouw.nl/groen/veel-kwik-in ... ~aadbf303/

Stel we gaan weer kolencentrales bouwen. Weten jullie wel wat dat betekent naast winst en geld→ Hier ervaringsdeskundigen van een kind geboren in de mijnstreek→
1. Mijnwerkers overlijden aan stoflongen→ hele nare ziekte
2. De lucht is zwaar verontreinigd, de witte was aan de lijn is grijs
3. het ene moment klappen je deuren keihard dicht, het andere moment vliegen ze open, naar gelangd de verzakkingen in de mijn.
4. De hele dag is een hoge fluittoon te horen van de schoepen die draaien
5. De hele dag knallen de treinen op elkaar op het rangeer terrein, de treinen nodig om de kolen het land in te brengen.
6. als je als de kind de communie gaat doet en met een mooi wit jurkje in de kerk wil verschijnen dan vraagt dit heuse activiteit. Namelijk het jurkje blijft in zwaar afgedekte kledingzak in de kast en vlak voor de kerk wordt alles aangetrokken en zonder buiten ook maar iets aan te raken ga je naar de kerk. Overal is roet, en aanslag zoel binnen als buiten. Hoe gezond denken jullie dat dit is.
7. Drama dat er aan komt dat vergelijkbaar is met het drama in Groningen daar de pompen uit gezet zijn en langzaam maar zeker het waterpeil stijgt in de mijnen met alle gevolgen voor de Limburgers in de toekomst. Maar daar praten we maar niet over, want de pompen zijn dicht gezet→ kost teveel geld→ daar de verjaringstermijn van verantwoordelijkheid is verstreken. Let op mijn woorden, over 10/ 20 jaar praat heel Nederland hierover en bij de politiek is het allang bekend→ zoals ook Groningen drama al lang van te voren bekend was. Kop in het zand noemen we dat, net als hier in dit topic gebeurd.

Nederland haar lucht is al zo vervuild https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~ba964e75/ , alleen wordt daar amper aandacht aan besteed. Is niet chique en levert geen winst op voor de politiek. wij wonen hier in een van de gebieden met de schoonste lucht in Europa en de mensen hier blijken het hoogste leeftijdspercentage te hebben van Europa. Hier is geen industrie, en de boeren waar zo op neer gekeken wordt vanuit Nederland, boeren vrij ouderwets en schoon. Vriend en vijand kijken hier hun ogen uit als ze de grote diversiteit zien van de bermen bloemen, vlinders en insecten.

Enfin het kapitalisme heeft een prijs. Ik kan het kapitalisme zeker niet veroordelen, daar ik zelf een heel fijn luxe leven heb gehad zonder honger en dorst en ook nog eens zonder oorlog. Dit in tegenstelling tot mijn ouders die zowel de honger als de oorlog gekend hebben.
Maar de prijs van het kapitalisme is hoog en om daarvoor je kop in het zand te steken wordt die prijs hoger als dat nodig is.

Functie
En dan kom ik op de functie van organisaties als Greenpeace e.a. Zij zijn als het ware de luis in de pels van de grote industrieën, kijken over de schouders mee met de politiek enz enz.
Industrieën- politici →kijk eens naar landen als Afrik,a die vaak voor eigen belang, macht en geld gaan en totale schijt hebben aan de belangen van de gewone mens. Integendeel paar doden meer of minder doet er niet toe en de schandalen worden zoveel mogelijk in de doofpot geduwd. Dit soort organisaties heeft dikke vette schijt aan mensen zoals jij en ik. Zijn jullie je dat wel bewust. Blijkbaar niet als ik al die posts zo lees.

Door organisaties als Greenpeace krijgen we dit soort zaken voor elkaar→ https://www.greenpeace.org/nl/natuur/32 ... -de-bijen/

Dus de ontwikkeling in dit topic die organisaties als Greenpeace e.a. milieu organisaties als boeven of nog erger terroristen afschilderen getuigd van mij van een enorme naïviteit en- of egoïstische houding van → na mij de zondvloed en is gespeend van iedere realiteit zin. Misschien ben ik te bezorgd, ik hoop het, maar als ik dit hier lees merk ik dat deze ontkenning van een aantal Bokkers over de werkelijke stand van zaken, de criminalisering van een aantal organisaties mij pas echt enorme angst geeft voor de toekomst daar iedere motivatieo ntbreekt om zelf of in het groot er iets aan te doen. Shame on you! :(

Gelukkig is er een grote groep wetenschappers die op alle mogelijke terreinen bezig zijn om onze toekomst veilig te stellen. Want het is niet gemakkelijk, maar zoals hier de boel ontkennen en organisaties criminaliseren, vind ik heel kwalijk en enorm zorgelijk!
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 03-03-19 13:30, in het totaal 2 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 18:02

enzino schreef:
Wie dacht dat ze de voornamelijk de wereld willen redden of verbeteren is redelijk naïef. Misschien leuk om eens een video of interview met Patrick Moore te bekijken/lezen. Hij is mede-oprichter van Greenpeace maar heeft de organisatie inmiddels de rug toegekeerd om de simpele reden dat de wetenschappelijke onderbouwing vaak niet bestaand is en de organisatie zich nu baseert op sensatiezucht, misinformatie en angst.

https://www.climategate.nl/2016/06/patr ... ering-co2/

Enzino al eerder heb je dit aangehaald en al eerder is daar op gereageerd. Zo gaat het in organisaties. Mensen gaan verschillend van mening zijn. Vaak zie je dat mensen als ze teleurgesteld zijn in een beweging hard terug slaan naar die zelfde vereniging.

Deze man is vooral teleurgesteld in de opvatting van Greenpeace als het gaat om genetische modificatie en wat dit voor de armoedebestrijding kan betekenen in de wereld. Allang heb ik hier van kennis genomen en ook ik heb vragen of dit het juiste standpunt is van Greenpeace of juist niet. Eerlijk gezegd weet ik het niet. Wel is het zo dat als we hier mee beginnen het onomkeerbaar is. Maar nogmaals ik weet niet of we hier juist goed aan doen → EU heeft hier een enorme rem op gezet onlangs→ of dat dit een gemiste kans is.

Voor mij geeft het→ in negatieve zin→ te denken als je de organisatie die jij hebt opgericht bij verlaten zo´n trap na geeft. Heb ik zelf nooit gedaan want dat doe je niet.
Zegt dus ook iets van de man zelf en natuurlijk gaan mensen daar mee aan de haal zoals je ook in dit topic ziet. Eindelijk een stok om de hond mee te slaan *\o/* . Zo zit de mens in elkaar.
Is Greenpeace dan maar gelukssmakend→ nee natuurlijk niet→ maar het heeft wel een functie en dat is goed. Greenpeace heeft veel gedaan nu en in het verleden als het gaat om zaken aan te kaarten.

enzino schreef:
Leuke wending heeft het topic gekregen
Fijn dat er tenminste iemand is daar van geniet en het niet zorgelijk vindt. Want ik denk dat er een fout signaal van deze wending uit gaat zonder dat ik zeg dat het allemaal flauwe kul is.

Het lijkt nu net als of de milieuterroristen een stelletje ongenuanceerde mensen zijn, een stelletje randdebielen die niet in zien dat de transitie niet zo simpel is.

Het enige wat je bereikt met dit gedoe is een enorme polarisatie tussen mensen die denk ik, waarschijnlijk het over een aantal zaken roerend met elkaar eens zijn. Het signaal wat nu uitgaat is→ mensen ga vooral zo door want er is niet zoveel aan de hand of het is toch allemaal niet op te lossen. Ga vooral door met je levensstijl, ga vooral door met vliegen want het loopt allemaal wel los etc.etc en milieuterroristen zijn een stelletje randdebielen die vooral uit zijn op eigen gewin etc etc :r :r . Zorgelijk echt heel erg zorgelijk en zo naast hoe het er werkelijk is. Het lijkt meer en meer dat er op deze manier tegenwoordig gediscussieerd moet worden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 19:00

Ik weet dat Ikke, het huidige net kan bij lange na niet, de opgewekte zonne energie verwerken. Daarbij is nog een probleem dat er (nog, voorlopig ook geen zicht op) geen accu/batterij is die de overtollige zonne energie kan opslaan in de huizen zelf, zodat bij geen zon de energie toch gebruikt kan worden. Ik weet hoe moeilijk de transitie is. Ik weet hoe hard men zoekt naar oplossingen.

De waterstof transitie kent ook zijn problemen en ook daar wordt heel hard gewerkt, maar zijn ook nog problemen.

De windmolens zijn inderdaad geen mooi gezicht (zie hier ook inde Limousin ), maar ja niets doen is ook geen optie. Kolencentrales idem dito is het ook niet, veel te vervuilend. Alles Kent zijn nadelen. Het is een groot probleem en het is naief te denken dat de milieu beweging dat niet weet of maar een dotje doet. Of dat de wetenschap maar een dotje doet. Het is een enorme zoektocht en veel mensen werken hard eraan.

Dus wij kunnen mee helpen door zelf huis goed te isoleren, je tuin verlichting, elektriciteit draad paarden en andere waar mogelijk is, op zonne energie te doen, led verlichting etc. Zuinig te zijn met stroom, etc.
Zuinig en kritisch met voeding etc etc. Meer kunnen we als individu niet doen.

Tja en gewoon verspillend doorgaan, gewoon onveperkt kinderen krijgen, vliegen, vlees onbeperkt eten etc.helpt in ieder geval niet.

Eens met Askja! Niets doen is ook geen optie.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 19:27

germie schreef:
Volgens worden ook gevangen door de wieken.
Dit valt heel erg mee en dat schrijft een vogelaar → ik ben een vogelaar en dit is niet waar. Zie volgend onderzoek→

Citaat:

germie schreef:
En het schijnt dat bruinvissen de weg kwijtraken door het lawaai wat die dingen maken.

Dat klopt ten dele, want het heeft niet te make met het lawaai dat die dingen maken maar met de aanleg.. Ze raken de weg kwijt bij de aanleg van deze parken vanwege het heien→ https://vroegevogels.bnnvara.nl/nieuws/ ... zoogdieren .
https://www.zeezoogdieren.org/wordpress ... uinvissen/
Groot dilemma.
Wel zijn er vragen hoe en wat met de bruinvis als de parken er eenmaal liggen. Zie dit onderzoek vanuit België, waarbij lijkt dat na verloop van tijd, de bruinvissen juist in hogere getalen terug lijken te komen in de windmolenparken. https://www.natuurpunt.be/nieuws/bruinv ... e-20171115 Dus dat is nog in onderzoek Germie.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 20:08

Leuke info Ikke.

Over accu's ga ik vd week verder kijken. Ik heb nl onlangs dit item zien toelichten door iemand die hier al jaren mee bezig en bleek toch niet zo simpel te zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 20:29

ikke schreef:
Wat was daar niet simpel aan?
Het opslaan voor langere tijd, in een kleine accu dat hanteerbaar en betaalbaar is en te plaatsen dus bij mensen in huis.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 03-03-19 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 10:09

Jij had het toch over Patrick Moore die uit Greenpeace gestapt is? En anders sorry, dan was het iemand anders, maar ik dacht dat jij dat was.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 17:06

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 18:02

Malenka wat ontzettend gaaf. Ik kan geen tips geven want ik ben niet technisch genoeg daarvoor. Die windmolen is die voor jullie energie of staat hij daar gewoon voor energie opwekking?

Ik denk dat Ikke wel ideeën heeft. Hoe gaan jullie het huis verwarmen?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 19:42

Mocht je voor een kachel gaan Malenka, dan is het de moeite om heel goed te zoeken naar een economische want die bezuinigingiets duurder in aanschaf scheelt je zoveel hout/pellet. Is fijne warmte.
Hebben jullie wel riolering of septic tank?

Magrathea succes met je zoektocht. Ik ben benieuwd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 20:58

Magrathea inderdaad respect. Is altijd heel veel werk. Ik vond het de moeite waard om te lezen jouw uitpluizerij.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 21:22

Citaat:
En als een site als melkveehouderij.nl (klinkt mij als een autoriteit op het gebied in de oren? ik ken ze verder niet, geen idee) dit soort stukken plaatst wordt dit ook door anderen gelezen die misschien minder uitpluizend en meer goedgelovig van aard zijn. En zo verspreidt nepnieuws zich. Een erg kwalijke zaak.
Heel kwalijk en ik schrik er van.

Citaat:
Er worden aan beide kanten met onwaarheden gestrooid.
Dat mag nooit een argument zijn om dat dus ook maar te doen. Ik vind beiden fout en eigenlijk een zwakke reactie.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 21:56

De boer bestaat niet. Ook bij de boeren is een transitie bezig. Er zijn boeren die heel veel doen voor vogels en op andere milieu vriendelijke manieren produceren veel al kleinschaliger en er zijn boeren met mega stallen, dierenfabrieken die veelal voor het buitenland produceren.
Er zijn dus boeren die zeer bewust hun bedrijf om gooien, je hebt een midden groep en een groep waar ik echt niet zo kapot van ben (de megastallen ). Maar "de" boer (m/v) bestaat niet.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 04-03-19 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 10:27

Het stuk gelezen. In de inleiding staat
Citaat:
Uit de meta-analyse blijkt dat een generieke uitspraak waaruit blijkt dat ofwel de gangbare ofwel de biologische productiewijze een betere klimaat impact heeft, op dit moment niet mogelijk is. Dit komt doordat in de productieketens nog vele witte vlekken zijn, die nog onvoldoende in kaart zijn gebracht. Wat wel duidelijk is geworden, is dat bestaande vergelijkende studies die alleen op gewasniveau kijken, te beperkt zijn. Het is belangrijk om de systeemgrenzen goed te duiden en dat er bij het doen van veldproeven ook aandacht wordt besteed aan de nulsituatie. Daarnaast moet worden opgelet dat het streven naar een deelaspect (bijv. het verhogen van het bodemkoolstofgehalte) er niet toe leidt dat uiteindelijk er onbedoelde neveneffecten optreden (
Dus het is nog niet zo te zeggen en verder onderzoek is nodig.

Maar dat was eigenlijk niet het punt wat ik wilde maken. Er wordt in dit topic heel gemakkelijk over "De" boer (M/V) gesproken. Ik wil het eigenlijk opnemen voor "de" boer door aan te geven dat die helemaal niet bestaat. Er zijn zoveel verschillen. Er zijn op dit moment boeren die veel geld geïnvesteerd hebben om hun bedrijf klimaat neutraal te maken of daarmee bezig zijn(lijkt mij een goede zaak), of biologisch (dynamisch) werken met oog op de lange termijn of die samenwerken met organisaties zoals bv natuurmonumenten vanwege de vogels op hun veld, plantjes etc etc en er zijn boeren die gewoon verder gaan met hun megastallen oude stijl. Er zijn zat boeren die wel degelijk oog hebben voor de gevolgen van de land- veeteelt en boeren die het geen fluit kan schelen en alles wat er tussen zit. Het zijn normale mensen :P

Tevens wil ik aangeven dat boer zijn op dit moment, en al heel lang, niet eens zo gemakkelijk is vanwege alle kritiek en vanwege allerlei kort termijn denken in de politiek (vandaag zoveel koeien, morgen wordt dat aantal weer aanzienlijk verminderd en daar sta je dan met je net nieuw gebouwde stal) etc. Zelfs ik, die altijd op een duurzame partij heb gestemd, zie heus wel dat de positie van de boeren geen gemakkelijke is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 13:52

Tiepfoudt, ik denk dat je in de toekomst ook een splitsing gaat krijgen in een groep mensen die het allemaal wel best vinden en gewoon vrolijk fluitend doorgaan met hun leven en mensen die kritischer en kritischer worden op wat ze eten en waar het vandaan komt.

Al zou ik willen, als ik al die zeugen zie liggen die alleen maar baren, daar ga ik zo van over mijn nek als het gaat om dierenwelzijn, dat ik al heel lang geleden heb besloten dat soort vlees (geldt ook voor plofkippen enz) niet meer te kopen en te eten. Dus ik→ wij eten zeer weinig vlees, maar als we vlees eten of eieren dan weet ik wel echt feitelijk, waar de diertjes gelopen hebben en geleefd. We eten graag en veel eitjes die ik ga halen bij Celine hier om de hoek, waar de kippetjes rond haar huis scharrelen. De enige vijand van die kippetjes zijn de vos en de buizerd (met name voor de kleintjes).

Dus voor mij → of het een wel of niet beter of slechter is voor milieu en klimaatopwarming merk ik dat dit voor mij persoonlijk als het gaat om keuzes, er niet meer toe doet. Zolang ik het vlees eten per jaar nog op twee handen kan tellen, is dat hier zo'n extreem luxe product geworden, dat ik het wel geloof de verhalen of het een hetzelfde doet voor het milieu als het andere. Het dierenwelzijn heeft voor mij die keuze dus bepaald.
En als het om varkensvlees ga, eet ik alleen nog varkensvlees dat mijn vriendin me soms als cadeautje geeft, want dat is dan vlees van de varkentjes die bij haar rond hebben gescharreld.
Zo ook met melk. Dronk ik vroeger heel veel melk, nu doe ik met een fles echt heel lang en eigenlijk is dat bijna met alles. Ik voel me er goed bij.
De voedsel transitie hebben we hier wel gehad en zijn we ook nog mee bezig met behulp van vegetarische en veganistische mensen die graag hun recepten met mij willen delen.
In mijn ogen heeft dat te maken met voortschrijdend inzicht, beschaving van een rijk land waardoor je dit soort persoonlijke keuzes ook kunt maken en natuurlijk het leven op het platteland met in de zomer eigen fruit en groentetuin :9 .

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 14:39

Popstra dat denk ik ook.
Dat zie je ook hier met de Fransen koeien. Buuf heeft 100 vleeskoeien, die krijgen rond de 80-90 kalfjes elk jaar. Die lopen hier in de velden rond ons huis, hebben grote stallen buiten waar ze zo in kunnen lopen en hij heeft een open stal bij hem thuis. Als de kalfjes een aantal maanden oud zijn (6 maanden - 11 maanden) dan volgt er een splitsing tussen moeder en kalfjes en dat is zo vreselijk zielig. De kalfjes die nog echt klein zijn blijven uiteraard bij hun moeder en die gaan het jaar erop mee.

Als na 1 tot 3 nachten het geloei verstomd is dan gaan de kalfjes naar een aparte wei met een oudere tante en die kalfjes die verkocht zijn gaan naar Italië waar ze nog een tijdje buiten lopen. Dit moet zo anders mogen de Italianen niet hun eigen merk naam op deze koeien plakken, maar heel veel merk vlees uit Italië komt van de Franse Limousin koe. Best wel raar dus.

Een koe die haar kalfje verliest wordt door de slager opgehaald (de winstmarges zijn te klein om die koe een jaar te laten eten). De boer gebruikt de eigen mest voor eigen land. Verbouwd mais voor de koeien en ook zelf graan. Dus het meeste wordt hier zelf verbouwd om opgegeten te worden door het eigen vee. Dit geldt ook voor het hooi. Stro wordt gekocht hier in het dorp, waar één boer zich gericht heeft op het telen van stro.
Op deze manier zie je dat hier de vleeskoeien, de schapen worden gedaan. Varkentjes zie je amper of niet hier. Vlees kippen zie je alleen door hobbyisten en is allemaal vrije uitloop voor de verkoop. Zo ook met eenden. De konijnen eet ik niet, want de meeste komen niet uit hun hokjes en dat vind ik dus ruk en onethisch. Foi gras eet ik ook niet, vind ik ook onethisch.

Zelf denk ik net als Popstra dat dit zeer zeker niet de meest efficiëntste manier is van boeren, maar ik denk ook dat als het gaat om (lucht) vervuiling, opwarming vd aarde dat het allemaal wel mee valt. In ieder geval barst het hier van de plantjes, bloemetjes en insecten ook al loopt ook hier de diversiteit ietwat terug.

@Tiepfoudt, inderdaad is er ook veel beter verbeterd in de intensieve veehouderij. Gelukkig wel. Het kan altijd slechter en gelukkig ook beter.

Het over mijn nek gaan heeft te maken met het feit dat het varken (een van de meest intelligentste en grappige dieren) niet verder komen dan liggen om een fok fabriek te zijn voor hun jongen. Hun hele weze, datgene dat ze zijn als dier, is helemaal weg.
Dat is zo'n verschil met die twee smoetsers van mijn vriendin. Die liggen lekker te rollen in hun modderpoelen. Komen keihard aangeknord en gerend als ze mijn vriendin zien, want ze weten dat ze flink door haar gescrubd worden, dus dan pakken we er elk een voor onze rekening. Dan lig ik letterlijk in een deuk, want dan hebben we een heel knor orkest, zo grappig en leuk.
En natuurlijk zie je dit niet meer in die megastallen, maar ik vind dat wel verschrikkelijk, dus eet ik ze niet meer en kijk ook niet meer naar die beelden want moet er bijna van huilen en dat heeft met de leeftijd te maken. Hoe ouder mensen worden hoe emotioneler geraakt door zaken, iets dat ik ook om me heen zie gebeuren bij leeftijd genoten..
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 05-03-19 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:36

Popstra schreef:
Vanmorgen was op het nieuws dat de mensen die het hardst roeptoeteren over dat het allemaal beter moet zelf het minst doen. :')

Dat zou nietzo mogen zijn. In welk programma was dat? Kun je een link plaatsen dan ga ik het terug kijken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 13:38

Dan ga ik voor het artikel van de trouw, want de Telegraaf is te vaak onzorgvuldig gebleken met zijn conclusies in zijn artikelen.

In het artikel over de Trouw over het zelfde onderzoek valt te lezen:
Citaat:
De grootste uitstoters van CO2 zijn gemiddeld te vinden onder mannen, hogere inkomens, mensen tussen 35 en 49 jaar, huizenbezitters en VVD-stemmers. Opvallend is dat ook de D66-kiezer meer uitstoot dan de doorsnee Nederlander. Die partij is voorstander van een ambitieus klimaatbeleid maar de aanhang heeft kennelijk moeite met klimaatvriendelijker leven.
© Sjoerd van Leeuwen

Dat gaat veel minder op voor de linkse kiezers. Het beeld van rondvliegende, in grote auto’s rijdende GroenLinksers dat soms geschetst wordt, gaat niet op. Stemmers op die partij stoten aanzienlijk minder broeikasgassen uit dan de gemiddelde Nederlander. Dat geldt ook voor stemmers op de Partij voor de Dieren, de SP en de ChristenUnie. De ChristenUnie is interessant omdat die deel uit maakt van de regering, met VVD, CDA en D66. Stemmers op die drie partijen vertonen juist het meest klimaatonvriendelijke gedrag. Bij hen zal strenger klimaatbeleid harder aankomen of meer gedragsverandering vereisen. Volgende week krijgt het kabinet de doorrekening van het klimaatakkoord van de planbureaus. Hoogstwaarschijnlijk zal het kabinet meer moeten gaan doen om de eigen CO2-doelen te halen.

In mijn eigen omgeving herken ik het gedrag zoals beschreven is in Trouw bij de verschillende doelgroepen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 14:15

Magrathea schreef:
"jamaar ik heb geen kinderen".
ik lees dat toch ietsjes anders. Ik lees namelijk dat Germie meer doet als geen kinderen krijgen en daarnaast is het natuurlijk wel zo dat geen kinderen krijgen de ecologische voet print kleiner maakt. Dat mag best onder de aandacht gebracht worden ook all ijkt het een stokpaardje van Germie. Gelukkig mag iedereen zelf kiezen of hij wel of geen kinderen wenst, wel of geen vliegreizen maakt etc. etc.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 20:33

Magrathea schreef:
Even iets heel anders.
Mijn schoonouders willen een weekendje weg met ons (zij + kinderen + aanhang). Heel leuk natuurlijk maar nu blijkt de bestemming Rome te zijn... Jawel, met het vliegtuig. En waar het opzich wel te doen is om daar met de trein te komen (met moeite, dat wel) zou dat een dikke dag reizen zijn voor 3 dagen ter plaatse zijn, en ik weet niet zeker of ik dat het waard vind. Om dan maar het vliegtuig te pakken vind ik het al helemáál niet waard - misschien als het echt voor een langere vakantie was, maar goed, dat kan dan weer makkelijker met de trein. En het is ook weer niet zo ver weg dat het vliegtuig de enige reëele optie is - dan zou ik vliegen nog wel kunnen accepteren. Als je het dan doet, doe het dan 1x en goed.

En ja ik zit echt in een hele vervelende spagaat nu. Moet ik mijn principes verloochenen voor hen? Het is een weekendje ter ere van het behalen van een professorsgraad, dus ook niet 'zomaar' en ik voel me dan ook bezwaard om aan de bestemming te gaan tornen. Als ik zeg dat ik niet meewil, wek ik dan impliciet de indruk dat ik vind dat zij slecht bezig zijn door wel te vliegen?

Er spelen dus een paar dingen mee:
- Ik vind de afstand te kort voor het vliegtuig
- Ik vind één weekendje weg (vakantie zelfs, niet eens een belangrijke conferentie of wat dan ook) het echt niet waard om voor te vliegen
- Praktisch gezien zitten er wat haken en ogen aan een reis met de trein (ik ben aan het afstuderen en kan me niet zoveel vrije dagen veroorloven)
- Eigenlijk zou ik het ook gewoon fijn vinden als zij er wat minder licht over dachten - ze zijn zeker mensen die milieubewust leven maar wel geregeld vliegreizen maken.

-O- Iemand tips?

Gaan. Milieu is belangrijk en familie ook. Uitzondering die de regel bevestigd zo zou ik er mee omgaan. Sterkte. ..