Even iets heel anders.
Mijn schoonouders willen een weekendje weg met ons (zij + kinderen + aanhang). Heel leuk natuurlijk maar nu blijkt de bestemming Rome te zijn... Jawel, met het vliegtuig. En waar het opzich wel te doen is om daar met de trein te komen (met moeite, dat wel) zou dat een dikke dag reizen zijn voor 3 dagen ter plaatse zijn, en ik weet niet zeker of ik dat het waard vind. Om dan maar het vliegtuig te pakken vind ik het al helemáál niet waard - misschien als het echt voor een langere vakantie was, maar goed, dat kan dan weer makkelijker met de trein. En het is ook weer niet zo ver weg dat het vliegtuig de enige reëele optie is - dan zou ik vliegen nog wel kunnen accepteren. Als je het dan doet, doe het dan 1x en goed.
En ja ik zit echt in een hele vervelende spagaat nu. Moet ik mijn principes verloochenen voor hen? Het is een weekendje ter ere van het behalen van een professorsgraad, dus ook niet 'zomaar' en ik voel me dan ook bezwaard om aan de bestemming te gaan tornen. Als ik zeg dat ik niet meewil, wek ik dan impliciet de indruk dat ik vind dat zij slecht bezig zijn door wel te vliegen?
Er spelen dus een paar dingen mee:
- Ik vind de afstand te kort voor het vliegtuig
- Ik vind één weekendje weg (vakantie zelfs, niet eens een belangrijke conferentie of wat dan ook) het echt niet waard om voor te vliegen
- Praktisch gezien zitten er wat haken en ogen aan een reis met de trein (ik ben aan het afstuderen en kan me niet zoveel vrije dagen veroorloven)
- Eigenlijk zou ik het ook gewoon fijn vinden als zij er wat minder licht over dachten - ze zijn zeker mensen die milieubewust leven maar wel geregeld vliegreizen maken.

Iemand tips?