Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 19:27

piendumaitre schreef:
Leuke info Ikke.

Over accu's ga ik vd week verder kijken. Ik heb nl onlangs dit item zien toelichten door iemand die hier al jaren mee bezig en bleek toch niet zo simpel te zijn.

Wat was daar niet simpel aan?

Het is op zich redelijk simpele technologie maar je moet je wel heel erg bewust zijn van hoe je je installatie ermee wil inrichten. Daar kun je inderdaad behoorlijk mee de mist in gaan.

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 20:03

piendumaitre schreef:
ikke schreef:
Wat was daar niet simpel aan?
Het opslaan voor langere tijd, in een kleine accu dat hanteerbaar en betaalbaar is en te plaatsen dus bij mensen in huis.

Zie mijn eerdere link. Dat is inderdaad een heikel punt. De kleine accu's (zeg 200Ah 12V) kosten ook 500 euro. Daar kun je je huis wel even van in de lucht houden, maar na een half uur tot een uur is dat ook wel klaar.
Voor afgelegen huizen zal iets in die richting wel een oplossing kunnen zijn.

Ik schat in dat er in bebouwd gebied (steden/dorpen) voor een ander soort oplossing gekozen gaat worden.

Wat bijvoorbeeld zou kunnen:
Je hebt een lokale stadsverwarmingsinstallatie. Alle huizen hebben zonnepanelen waarmee die lokale centrale gevoed wordt. In die centrale worden synthetische energiedragers gemaakt die de huizen verwarmen en een kleine generator aandrijven, die de huizen van elektriciteit voorziet.

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 13:33

germie schreef:
De invloed van de zon op het klimaat:
https://principia-scientific.org/low-so ... cientists/

De zon is de oorzaak van alle ellende :j
Als de zon er niet was geweest, waren wij er ook niet geweest en was dit allemaal niet gebeurt :D :D

Maar als de eisen niet te absurd worden, is er volgend jaar kans op een elf steden tocht.

Immers, zoek het maar na, de elf steden tocht is ongeveer elke 11 jaar gehouden (er zijn enkele keren tussenuit gevallen) en die trend houdt precies gelijke tred met de verhoogde zonne-activiteit zoals beschreven, die een 11-jarige cyclus kent.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 20:39

Loretta schreef:
Magrathea schreef:
Maar wat heeft dit precies met klimaatverandering te maken?

Verder, wat pien zegt :j

De veehouderij is 1 van de sectoren die onder vuur genomen wordt als het om klimaat verandering draait. Ik geef toe dat het veel verstandiger is zou zijn vanuit de veehouderij om niet dezelfde retoriek toe te passen maar in plaats daarvan alleen nog maar de onwaarheden die over de sector verteld worden met onderbouwing te ontkrachten.

Boeren hebben wel wat beters te doen en daarnaast beschikt de agrarische sector niet over een dergelijke, geoliede propagandamachine als de milieu- en dierenterroristen.

Snap je ondertussen waarom ik dat steevast terroristen blijf noemen?
Dan weet je het nu.

Toen ik een klein jochie was en ergens op het Brabantse platteland woonde, tussen de boeren, kon een boer met 20 a 30 koeien en een wat bunders goede landbouwgrond een fatsoenlijk bestaan hebben.

Moet je nu eens proberen hoe ver je komt........

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 16:52

juval schreef:
een stal als bijvoorbeeld Schockemöhle waar meer dan 200 paarden staan in vergelijking met de pensionstal om de hoek waar er 15 staan.... welk paard heeft het beter?

Het gaat niet om de aantallen, het gaat om de verzorging en omgeving vind ik. Een stal met 300 koeien kan beter georganiseerd zijn dan een met 25.

Ja, hey, nou gaan we niet de bedrijfkundige uithangen hè. Dan is het helemaal niet meer te overzien }>

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 18:13

Loretta schreef:
Magrathea schreef:
Even iets heel anders.
Mijn schoonouders willen een weekendje weg met ons (zij + kinderen + aanhang). Heel leuk natuurlijk maar nu blijkt de bestemming Rome te zijn... Jawel, met het vliegtuig. En waar het opzich wel te doen is om daar met de trein te komen (met moeite, dat wel) zou dat een dikke dag reizen zijn voor 3 dagen ter plaatse zijn, en ik weet niet zeker of ik dat het waard vind. Om dan maar het vliegtuig te pakken vind ik het al helemáál niet waard - misschien als het echt voor een langere vakantie was, maar goed, dat kan dan weer makkelijker met de trein. En het is ook weer niet zo ver weg dat het vliegtuig de enige reëele optie is - dan zou ik vliegen nog wel kunnen accepteren. Als je het dan doet, doe het dan 1x en goed.

En ja ik zit echt in een hele vervelende spagaat nu. Moet ik mijn principes verloochenen voor hen? Het is een weekendje ter ere van het behalen van een professorsgraad, dus ook niet 'zomaar' en ik voel me dan ook bezwaard om aan de bestemming te gaan tornen. Als ik zeg dat ik niet meewil, wek ik dan impliciet de indruk dat ik vind dat zij slecht bezig zijn door wel te vliegen?

Er spelen dus een paar dingen mee:
- Ik vind de afstand te kort voor het vliegtuig
- Ik vind één weekendje weg (vakantie zelfs, niet eens een belangrijke conferentie of wat dan ook) het echt niet waard om voor te vliegen
- Praktisch gezien zitten er wat haken en ogen aan een reis met de trein (ik ben aan het afstuderen en kan me niet zoveel vrije dagen veroorloven)
- Eigenlijk zou ik het ook gewoon fijn vinden als zij er wat minder licht over dachten - ze zijn zeker mensen die milieubewust leven maar wel geregeld vliegreizen maken.

-O- Iemand tips?

Dat is lastig om daar tips in te geven. Omdat ik zelf helemaal niet zo principieel ben en rustig voor mijn plezier in het vliegtuig stap. Maar ik zou het wel stoer vinden als je principieel met de trein zou gaan reizen.

Vanaf munchen rijden er nachttreinen naar Rome dan kun je uitgerust aankomen. Maar ja dan moet je wel eerst naar Munchen reizen.

Je kunt met de ICE naar Basel, rechtstreeks vanaf Amsterdam. Beetje handig boeken, is het goedkoper dan vliegen.....

Wat ik dan wel weer slecht vind: reis eens naar de Equitana met de trein. Dan krijg je een reisschema waar je steil van achterover slaat en, erger nog, het slaat volslagen nergens op want met een beetje googlen en het DB-spoorboekje, haal je moeiteloos een uur van je reisschema af!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 22:51

8nnemiek schreef:
En dát is nu juist het probleem; een benzineauto gaat never nooit 700.000km mee, nog niet eens de helft, en wordt dan weer volledig verschrot en er moet weer een compleet nieuwe auto gebouwd worden 8)7 Heel erg milieuvriendelijk ja..
Een elektrische auto gaat naar verwachting veel en veel langer mee, de eerste is al de 800.000 voorbij. Accu’s worden efficiënter en milieuvriendelijker.. en als je kijkt naar elektra vs benzine dan wint de elektrische auto met gemák, zeker in landen en staten waar de stroom via wind/zon/water wordt opgewekt.

En als je de productie van zonnepanelen enzo gaat meerekenen voor elektrische auto’s, reken je dan ook alle olieplatformen en raffinaderijen en milieurampen en vervoer van brandstof enz enz mee voor auto’s met verbrandingsmotor? En luchtvervuiling? Fijnstof? Geluidsoverlast?

Oh? Zijn dit dan ook allemaal fake-km-standen?
https://www.gaspedaal.nl/volvo/benzine? ... 0&srt=km-d
Ja, die eerste is waarschijnlijk een typefout maar de rest is zeer waarschijnlijk best heel nauwkeurig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 09:04

piendumaitre schreef:
Facebook is voor mij geen geloofwaardige bron. Dus ik pas bij dit verhaal.

Ik niet. We hebben dit voor de gein al eens doorgerekend met enkele Nuon-collega's toen we zelf voor dergelijke snelladers wilden gaan voor de drie Nissan Leafs die we hadden. Wij kwamen op soortgelijke getallen uit.

Dat was overigens al een verhaal op zich. Ik moest dat uitzoeken, dus ga je eerst een googlen. Dan vindt je een leverancier, dus die ga je bellen.

Ja maar meneer, dan moet u wel een hele grote aansluiting hebben. Beste leverancier, er staat hier een generator van 100MW, dat is het kleintje :D
Maar dan moet u wel flinke kabels laten installeren. Beste leverancier: Wij beheersen hier 250MW aan opgewekt elektrisch vermogen, wij zijn wat gewend. Ik heb ze niet eens verteld dat we twee STEG-eenheden van dat vermogen hadden.

Doe niet zo moeilijk, wat kost zo'n ding en hoeveel vermogen moet de aansluiting kunnen leveren. De rest kunnen we heus zelf.

Kortom, die snellader is er nooit gekomen; ze wilden zelfs geen offerte leveren!
Ik kreeg er nog net uitgeperst dat zo'n ding wel 100.000 euro zou kosten. Nou, ik denk dat daar dan heeeel veeeeel marge op zit.
Ik had rond die zelfde tijd een lader/omvormer laten bouwen van 250A 230V gelijkspanning en dat ding koste de helft....

Sorry Pien, je mag die elektrische auto aanhangen zoveel je wil, een echte oplossing is het niet en gaat het ook nooit worden.

Stukje geschiedenis: https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_auto

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 13:15

JewEmm schreef:
Wbt elektrische auto's heb ik op Twitter een wetenschappelijk onderbouwde berekening te zien die aan toont dat die 700.000 km ongeveer 20x te hoog ingeschat is. Ik ga het hier niet helemaal posten. Maar dit is het: https://twitter.com/AukeHoekstra/status ... 11040?s=19

Ja, en?
Ik zie niet terug hoeveel CO2 het kost om de elektriciteit te produceren, hetzij in een kolencentrale, hetzij door zonnepanelen (die ook CO2 genereren tijdens hun produktie)

Je kunt erover blijven schrijven tot je een ons weegt, doe je best, maar dat zal nooit iets veranderen aan het gebrek aan grondstoffen om die accu maar te kunnen maken!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 12:57

mysa schreef:
Hier een link naar een artikel van een hoogleraar die stelt dat het helemaal niet verstandig is om nu al over te gaan op gasloos.

https://www.ed.nl/eindhoven/hoogleraar- ... ZAsJZY2qAk

Ik knip deze quote er even uit:

*Quote*
De hoogleraar is fel gekant tegen de huidige warmtepompen. „Iedereen moet nu aan de warmtepompen, maar die maken veel herrie en gebruiken ook teveel energie. Gas is de schoonste energiebron die we op dit moment voorhanden hebben”, concludeert Smeulders. „Overschakelen op duurzame elektriciteit is uiteraard de juiste richting, maar we moeten eerst zorgen dat we voldoende duurzame energie kunnen opwekken en opslaan en dan pas het gas loslaten. En we moeten zeker niet onze infrastructuur voor gas afbreken. Want in de toekomst willen we die misschien weer gebruiken om duurzame brandstoffen in te transporteren, zoals ‘solar fuels’ of waterstof waar nu aan wordt gewerkt."
*end quote*

Zodra de klimaatblaaskaken hier een ECHT antwoord op hebben, kunnen we verder praten. Tot die tijd is het inhoudsloos gezwam in de ruimte.

Dit is ook wat er echt gaat gebeuren. Die omschakeling komt er echt wel en duurzaam gaat het ook echt wel worden maar het zal iets meer tijd kosten en er anders uit gaan zien dan nu wordt voorgespiegeld.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 13:13

Magrathea schreef:
Kun je aangeven waar er wordt gezegd dat we morgen alle gasapparaten de deur uit moeten gooien?

Natuurlijk is er een overgangsfase. Betekent niet dat we die zo snel mogelijk moeten inzetten.

Nou, als het aan de fanatiekelingen hier zou liggen, dan maakten ze wel alle fouten die in dit artikel worden genoemd.

Er worden oplossingen aanbeden die geen oplossingen zijn (elektrische auto, warmtepomp) maar hooguit een kleine bijdrage leveren in het totale plaatje.
Maar die aanbeden oplossingen moeten eigenlijk NU worden doorgevoerd, regardless of cost en zonder erbij na te denken wat dit betekend voor het totale plaatje!
Er is maar een select groepje mensen dat beeld heeft bij de gevolgen voor de infrastructuur. Mark Rutte & Co kunnen schreeuwen wat ze willen; de industrie bepaalt wat er gebeurt. Vind ervan wat je ervan wil vinden, veranderen doet het niet en dat is maar goed ook!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 13:25

mysa schreef:
@ Pien: Dat laatste wilde ik net schrijven, ik zit ook op dezelfde lijn als Ikke maar had willen zeggen, als je nou die kwalificaties zoals 'klimaatblaaskaken' er uit laat, worden je bijdragen vast serieuzer genomen, nu jaag je een heleboel mensen direct tegen je in het harnas.

Over dat gas: ik denk dat hier vanuit politiek oogpunt de belangsrijkst overweging is om niet afhankelijk te willen worden. Maar zeg dat dan, en ga niet impliceren dat gas op zich zo vervuilend is, want het zo'n beetje de schoonste energiebron die we op dit moment hebben.

Daar jaag je mensen geen wind mee in de broek. Om wat voor domme reden dan ook meent de politiek dat ze alleen verandering krijgen als ze "het volk" wind in de broek jagen.
Die afhankelijkheid is er niet als puntje bij paaltje komt.

En voor het geval je het nog niet door hebt: ik hanteer dezelfde harde lijn als de klimaatmalloten.
Dat kan ik namelijk met feiten doen. Ik KEN die feiten en weet hoe de weg eruit ziet.
Het boeit mij ook niet of je me wel of niet gelooft; dit is wat er gaat gebeuren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 13:55

Ehm warmterotonde??

Joh, dat is gewoon stadsverwarming en veel van die warmte wordt er speciaal voor geproduceerd!

Dat maakt het niet per se slecht (in het juiste gebruik haal je fabelachtige rendementen) maar restwarmte is het meestal niet.

Enne, het boeit niet dat er CO2 vrij komt bij verbranding van gas. Het gaat erom dat je die CO2 ook weer uit de lucht haalt en hergebruikt.
Wat de bomen in een natuurlijk proces doen, moet de mens chemisch na gaan doen.
Dat is namelijk precies wat synthetisch gas doet......

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 19:36

Synthetisch gas heb ik in eerdere berichten al eens uitgelegd:
Het is gas dat je middels een elektro-chemisch proces gemaakt wordt. De simpele versie is waterstofgas (water splitsen met elektriciteit) maar daarna kun je er nog enkele stappen aan toevoegen, bijvoorbeeld met CO2 als basisgas, om andere, minder explosieve, gassen te maken waaronder gassen die in hun verbranding erg lijken op aardgas en daarmee een uitstekende vervanger voor aardgas kunnen zijn.

De proeven om dit soort gassen te maken is wat onder andere, maar niet uitsluitend, bij de Magnumcentrale in Eemshaven gebeurt.
Je maakt de cirkel dan rond zonder tussenkomst van de natuur. Er zijn diverse oplossingen, bijvoorbeeld met amoniak (NH3). Dat geeft NOx als reststof maar die NOx heb je mede nodig om weer amoniak te maken en is in dergelijke installaties simpel af te vangen en te hergebruiken.

De stadsverwarming maakt niet of nauwelijks gebruik van restwarmte. Leuk verkoopverhaal, maar de praktijk is een stuk weerbarstiger.
Wat er wel gebeurt is dat de opgewekte warmte in de WKK's aan een veel hoger rendement wordt opgewekt dan je als individu ooit voor elkaar kunt krijgen. Bovendien zijn deze WKK's al geschikt of zeer simpel om te bouwen naar synthetisch gas.

En ja, het maken van die gassen kost vele malen meer energie dat ze kunnen opslaan/terug geven en daarom is het zo belangrijk dat er genoeg "schone" energie beschikbaar is, waarbij we voorlopig alles wat geen delfstoffen gebruikt als schoon moeten aanvaarden.
En nee, landbouwgrond gebruiken voor zonnepanelen is geen oplossing. Er is nog meer dan genoeg dak beschikbaar dat er voorlopig geen landbouwgrond ingezet hoeft te worden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 09:42

Janneke2 schreef:
@ ikke: dank voor de verduidelijking mbt synthetisch gas.

Mbt warmte rotonde: ik bedoel warmte rotonde (en niet een simpel verkooppraatje voor stadsverwarming). https://warmopweg.nl/warmterotonde/

(En met name het zinnetje
"De inzet van warmte uit kolengestookte elektriciteitscentrales is vanuit het oogpunt van duurzaamheidsambities en maatschappelijke discussies niet voorzien.")
(Niet voorzien als in: daar doen we dus niet aan.)

Het is gewoon stadsverwarming. Die ring is leuk bedacht, maar die is er nog niet en dat gaat ook nog wel even duren. Hoeveel tijd denk jij nodig te hebben om, pak 'm beet, 100km dubbelwandige stalen leiding te leggen?

Daarnaast is het niet de goedkope oplossing die ze er zo graag van maken. Er zijn processen tegen Eneco gevoerd door bewoners omdat ze van stadsverwarming af wilden omdat het veel te duur zou zijn. Dat is het op dit moment ook.
Maar wat niemand verteld, de kosten om dat net in stand te houden. Ik heb rekeningen betaald voor een week werk van een aannemer; daar kon je een leuke villa in het Gooi voor kopen! Die aannemer is een maand aan het werk geweest om de reparatie uit te voeren, terwijl het net gewoon in stand bleef. Gebruikers hebben nauwelijks iets gemerkt, ook niet van de enorme bedragen die het gekost heeft.

Het is ook nooit gebouwd omdat het goedkoper was; het gaf, in Utrecht, warmte, stoom en elektriciteit aan het ziekenhuis. Daar is het ooit begonnen en vervolgens als de spreekwoordelijke olievlek verspreid over de stad want het gaf onder meer veel minder gesleep met kolen in een stad die toen al steeds slechter bereikbaar werd.

Het gros van de warmte die nu door het deel van de "warmterotonde" gaat dat al wel bestaat (het stadsverwarmingsnet in o.a. Rotterdam en Den Haag) wordt daar voor een belangrijk deel met WKK's opgewekt.
Er is niet zoveel mis met die, gasgestookte, WKK's. Ze leveren een goed rendement met een combi van elektriciteit en warmte. Bovendien zijn de meeste installaties zonder grote ingrepen aan te passen aan andere brandstoffen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 22:06

8nnemiek schreef:
Ik heb vanmiddag ook een deel van het gesprek gezien van Rutte en Wiebes, en het klonk een stuk beter :j Inderdaad de industrie meer laten betalen van de burger, en mensen met een kleine beurs ondersteunen bij de transitie naar gasloos.

Als ze de kleine man echt serieus zouden nemen (doen ze niet, weet ik ook wel) dan zouden ze als de donder gaan zorgen dat we voortgang maken met de omschakeling naar synthetisch gas, zodat de burger veel minder kosten heeft aan het aanpassen van z'n installaties.

Maar ja, VVD hè, die laten alles door het bedrijfsleven oplossen, maar datzelfde bedrijfsleven mag daar geen prijskaartje aan hangen.......

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 10:24

@Pien: Dat is nobel maar als je al niet eens meer die keuze hebt? Als je inkomen ten opzichte van je lasten zo laag is dat je nauwelijks rond komt?

De moeder van een van de meiden die onze paarden rijdt, doet vanuit de kerk veel voor mensen in de gemeente die het slecht hebben. Ze noemt geen namen (hoeft ook niet) maar ik herken de verhalen uit de tijd dat mijn ouders het ook niet breed hadden.
Wij hadden echter een huis met veel grond en mijn vader deed veel aan tuinieren, dus wij aten zeker 80% uit eigen tuin en daarmee hadden wij het relatief goed, ondanks het lage inkomen (sociale uitkering vanuit de ziektewet) van mijn vader.

De meeste mensen die het slecht hebben, hebben echter geen 500m2 tuin met goede grond om alles op te verbouwen. Dan MOET je al je eten kopen en is die 50% BTW verhoging een direkte kostenpost!
Die mensen hebben namelijk geen keuze meer, die keuzes zijn eerder al gemaakt.

ikke

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 11:51

Ik snap je punt, maar gezien het handelen van dit kabinet en wat ze ons al eerder voorgelogen hebben, heb ik er geen enkel vertrouwen in dat het zo werkt.
De laagste inkomens hebben domweg het geld niet beschikbaar om de duurdere produkten te kopen.

Die BTW verhoging is een ordinaire inkomstenbron die met l*lverhalen wordt rechtgel*ld, zoals ze dat vaker doen.

Bedenk heel goed dat de VVD er is voor het bedrijfsleven. Die hebben zich nog nooit iets gelegen laten liggen aan de kleine man en dat gaan ze nu ook niet doen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 22:12

Magrathea schreef:
Misschien moeten jullie je even melden bij de deskundigen die allemaal hebben gezegd dat dit de beste maatregel is, want jullie weten het duidelijk beter :o

Er is een behoorlijk verschil tussen het politiek wenselijke antwoord en wat er daadwerkelijk gaat gebeuren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 22:45

mysa schreef:
Even wat anders, hoe wordt de CO2-uitstoot van een bedrijf berekend?

Dat kun je, in theorie, gewoon meten.

Voor uitlaatgassen, zoals de schoorsteen van een kolencentrale, liggen die getallen ook gewoon vast. Er zijn wettelijke grenzen voor de waardes die in de uitlaatgassen mogen zitten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 18:05

JewEmm schreef:
8nnemiek schreef:
Ik vind het trouwens wel knap dat ze meer dan honderd jaar geleden al tot op de honderdste millimeter het zeewaterpeil konden meten!

Dat kan. Ik neem aan dat de datapunten gemiddelden zijn. Verschillende locaties, verschillende momenten in tijd. Zelfs als je dan van een stuk of 1000 data punten (20 locaties, elke week een meeting) op 10cm nauwkeuring een meting doet (al lijkt 1-5 cm mij logischer), kom je op een gemiddelde uit met meer cijfers na de komma ;)

Ik heb het stuk overigens niet gelezen. Enkel naar het grafiekje gekeken. Geen tijd.

Nee, dat kan niet. De apparatuur was daar 100 jaar geleden totaal ongeschikt voor.

Maar die zeespiegelstijging is relatief simpel uit te rekenen. Het is bekend hoeveel LANDijs er is. Het is bekend wat de oppervlakte aan oceanen is en men weet wat een graad temperatuurstijging doet met het volume van zeewater.

De, relatief, onzekere factor is de laagdikte van de zee die op zal warmen. Door het gedrag van water zal een relatief dunne bovenlaag opwarmen. daaronder zal er niks meer gebeuren. Dat punt is ook wel ongeveer bekend, namelijk de doordringbaarheid van het zonlicht. Daaronder wordt de temperatuur bepaalt door het eigen gedrag van water op afkoeling en opwarming rondom het 4°C punt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 17:39

Sclimpre schreef:
germie schreef:
Daarna de 'zure regen' toen het 'gat in ozonlaag' en nu de 'opwarming'.

Tegen deze beide problemen zijn maatregelen genomen, met succes.
tegen zure regen : zwavelarme brandstoffen
tegen het gat in de ozonlaag : schadelijke drijfgassen in spuitbussen afgeschaft.

Dus het loont wel degelijk een probleem onder de aandacht te brengen en oplossingen te zoeken.

Joh, die regen is nog net zo zuur als toen en zal dat ook altijd blijven. H2O is nu eenmaal een zure substantie.......

Het zijn de mineralen in het grondwater die zorgen voor de neutrale pH.

Oh, enne, de foto's die erbij getoond werden zijn fake, in de zin dat die bomen wel bestonden maar de oorzaak van hun status lag aan een bosbrand; niet aan de zure regen.
Helaas; ik had een bevlogen bosbouwkundig ingenieur als schoonpa......

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 18:35

En zo lang de overheid, in ieder geval in NL, blijft limiteren op de subsidie van zonnepanelen, zal het hier voorlopig ook nog niet goed komen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 19:29

robert45 schreef:
ikke schreef:
En zo lang de overheid, in ieder geval in NL, blijft limiteren op de subsidie van zonnepanelen, zal het hier voorlopig ook nog niet goed komen.

In het noorden kunnen ze nu al geen grote aantallen zonnepanelen meer aansluiten ivm te weinig capaciteit...

Overigens belasten we de zonnepanelen uit China met een fikse importheffing... dus ze kunnen al flink goedkoper als we onszelf niet tegenwerken...

Ja, maar dat levert de overheid niks op..... VVD, weet je wel.

Dat het net er niet op ingericht is, is al jaren bekend. Dat dat op enig moment problemen zou geven is ook niks nieuws, evenmin als dat het bekend is dat de overheid onvoldoende middelen beschikbaar stelt aan de netbeheerders om het uit te voeren.
Maar ook op het moment dat het geld er wel is, zal het nog altijd gebouwd moeten worden. Dan heb je het volgende probleem: de handjes om het te bouwen.
Daar kun je namelijk geen blik Polen voor opentrekken......

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 17:13

Loretta schreef:
ikke schreef:

Nu de salderingsregel heel onzeker is geworden denken veel mensen nog wel 2 keer na voordat ze zonnepanelen gaan kopen. Al die onzekerheden omtrent het beleid maken het er niet makkelijker op.

Tel daarbij op de regelmaat van die malloot die zo nodig de wereld in moet helpen dat de salderingsregeling eraf gaat en het laatste beetje interesse is ook weer verdwenen.