Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Ladybird, Polly, Hanmar, Princesj, Shanna, Dani, EvelijnS

germie

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 05:55

En ik verbruik maar 100 euro aan electriciteit per jaar. Hoe verdien je het dan terug? Niet.

There is no redundancy for stupidity. Only believe in your own truth. Bob Marley : "Who are you to judge the life I live? I am not perfect and I don’t have to be! Before you start pointing fingers, make sure your hands are clean". Nobody is perfect, so I am nobody :DNiets is geheel waar, en mogelijk zelfs dat niet. Er is maar 1 waarheid en dat is de mijne. Only believe in your own truth. I am always right. Goed lezen blijken maar weinigen te beheersen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 07:02

There is no redundancy for stupidity. Only believe in your own truth. Bob Marley : "Who are you to judge the life I live? I am not perfect and I don’t have to be! Before you start pointing fingers, make sure your hands are clean". Nobody is perfect, so I am nobody :DNiets is geheel waar, en mogelijk zelfs dat niet. Er is maar 1 waarheid en dat is de mijne. Only believe in your own truth. I am always right. Goed lezen blijken maar weinigen te beheersen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 09:29

Helaas wel 1300 euro gas wat ik niet kan minderen.

En je mag dus geen eigen mening hebben op de nieuwssites. Er zijn wel degelijk onderzoeken die het tegendeel aantonen, ook hier al genoemd. Het verbaast me dat zoiets gewoon daar geslikt wordt, maar andersom mag je zeggen klopt niet, enz.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:05

Nee, nog niet, want ik kook op gas. Dus die kosten moet je ook meerekenen. Ombouw keuken, extra groepen. En je blijft dan met verwarmen zitten. Ik kan het dus echt niet verminderen. De reden is dus ook dat er al 4 jaar lang geen mensen in het huis naast de mijne wonen en ik dus een tweede woning zit mee te verwarmen. Tja, lastig, maar niets aan te doen. Er wordt wel meerdere keren per week door de eigenaar van de woning spullen gebracht of iets getimmerd, maar het gaat niet hard.

Nee, wat jij zegt klopt niet. Jij stelt dat er fake nieuws is en stemmingsmakerij. Maar er zijn wel degelijk onderzoeken die het tegendeel beweren of bewijzen. Dan is het geen fakenieuws meer. Stel nu.nl zou zo'n onderzoek op de website zetten en je mocht er niet meer tegenin gaan, dan was het hek van de dam en zou er van censuur gesproken worden. Nu is het andersom en als je een link plaatst MET een verwijzing naar een tegenonderzoek, dan word je geblokkeerd, of wordt zelfs het hele reageren afgesloten. En 'iedereen' is het er mee eens. Beetje krom niet? Je hoeft elkaar niet uit te schelden, maar een tegenbericht mag je dus ook niet melden en dat klopt dus niet. Daar gaat het mij om. Niet wat verder de boodschap is.
Maar als jij het niet eens bent met je dokter, dan ga je toch ook een second opinion aanvragen? En als daar nu uitkomt dat de eerste dokter fout is, dan zie je ook bij de eerste een ontkenning als je met de feiten aan komt zetten. Een goed voorbeeld is de zgn. hoge bloeddruk. 1/3 van de gehele wereldbevolking heeft een te hoge bloeddruk wordt er gesteld, niet essentiële hypertensie, oftewel de oorzaak is niet bekend. Als je in een andere wetenschap een afwijking van 1/3 van de standaard zonder verklaring hebt, dan is je baseline niet goed gekozen. Dus de 90/140 grens is niet de grens van een te hoge bloeddruk, maar van een onderzoek dat uitwijst dat een bloeddruk van max 90/140 beter of gezonder is. Nu word je gewoon zo ongeveer verplicht pillen te nemen, want het gaat ook hier om het geld. Knoflook nemen wordt dan afgeraden omdat er geen werking is aangetoond, maar ga je naast de pillen slikken ook knoflook eten, dan is er ineens een waarschuwing dat knoflook mogelijk wel de medicijnen beïnvloed.
En zo is het met veel dingen. Het is maar net hoe je conclusies trekt. Ik heb zo een diagram thuis van duikongevallen. Vrouwen vs mannen en dan hoe diep ze gingen en hoe ervaren ze waren. Er staat echter niet de vrouwelijke instructeur in. Dus een JUISTE conclusie op basis van dat diagram is dan: Vrouwelijke instructeurs krijgen geen duikongevallen.
Maar dat er toevallig in die 300 onderzochte cases geen vrouwelijke instructeur aanwezig was is ook niet zo raar, het percentage vrouwelijke duikinstructeurs is gewoon laag.
Ook gaat het in veel onderzoeken om het geld, wie betaalt het onderzoek?
En ook in klimaatonderzoek zijn nog heel veel onbekende factoren aanwezig. Ik had laatst de link van de volkskrant waarin dus gesteld werd dat de mens niet de klimaatverandering veroorzaakt. Daar mag het wel genoemd worden. Dus niet alles is direct nonsense. Ook dit is gewoon een nieuwssite.
Maar gelukkig stel je dit nog even, het is kwalijk dat op realistische sites een 'foute' mening verkondigd wordt ;)
Citaat:
Dat het kwalijk is dat die mening op allerlei nononsense sites/ facebook grootschalig verkondigd wordt als de waarheid waar mensen hun meningen op gaan baseren.

Maar goed, hier dan nog wat linkjes, je mag zelf uitzoeken of je ze gelooft of niet.

https://www.zeit.de/wissen/umwelt/2017- ... imamodelle

https://www.epochtimes.de/umwelt/ueber- ... 3579.html#

https://www.klimafakten.de/behauptungen ... mawandel-0

http://klima-schwindel.de/

En nogmaals, ik vind absoluut dat we wat aan het milieu moeten doen. Daar ben ik ook zelf dus mee bezig. En vervuiling is echt een probleem. Maar je moet dus het niet over klimaatopwarming hebben, maar over het milieu. En het is een feit dat ook hier weer het principe 'de 1 z'n dood, de ander z'n brood ' wordt toegepast. Klimaat of milieu (en gezondheidszorg) =verdienmodel.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 07:02

De electrische auto heeft nog een hele weg te gaan voordat je daar iets mee kunt. Actieradius moet naar 800-1000 km. Laden in 5 minuten. Trailer mogen trekken en prijs lager dan nu, en accus die het ook nog 100 procent doen bij een 10-15 jaar oude auto zodat die autos ook gewoon 6 ton kunnen draaien zonder issues.

Ik denk dat waterstof een betere optie is, maar ook hier geldt duurzaam en dat is 6 ton meegaan en pas na 20 jaar wegroesten.
Autos die na 10 jaar al op zijn, zijn nooit duurzaam te noemen.

Verder plastic goed opruimen.

En wordt minder een hoarder.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 08:52

Daar ben ik het dus niet mee eens. Allereerst tuf ik niet maandelijks naar de lot, was dat maar waar.
Maar met het vernietigen van een auto maak je er als ze korter meegaan een wegwerpprodukt van. Dat is juist wat je niet wilt.
Ook wonen er mensen verder van het werk dan je denkt en dan is die 100-150 km actieradius echt te weinig. En sommigen hebben echt een grotere auto nodig.
Natuurlijk zijn er mensen die het met een koekjedoos kunnen doen. Maar echt niet iedereen.
Een deelauto gaat denk ik het niet worden. Je wilt soms graag spullen in de auto laten, en een ander zal niet blij zijn met mijn zand en paardenharen. De auto rijdt er niet minder om, maar je wilt misschien geen haren op je driedelig pak waar het een ander niet uitmaakt. Ook is er weinig animo voor een auto ophalen of wegbrengen. Een deelauto zal dus maar voor een bepaalde kleine groep werken. Natuurlijk mag je dit toejuichen, maar het is net als veel dingen niet voor iedereen.

Maar naast een auto heb je veel actionshoppers, maar ook paardenvolk met setjes. Heb je dit daadwerkelijk nodig? Door op een simpele manier minder aan te schaffen help je zeker het milieu. Uiteraard blijf je vrij om te zeggen, ja ik heb 30 setjes nodig. Maar het gros zal zeggen 2 of 3 zijn eigenlijk ook genoeg.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 07:42

En hoe denk je dat de pellets voor pelletkachels geproduceerd worden? Daar komt een drogerij en een pers aan te pas. En die moeten ook weer energie krijgen om hun werk te doen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 08:05

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 07:50

Popstra schreef:
Oh dus alle miljoenen mensen die vliegen zijn onverstandig!?
Dus we moeten maar sober gaan leven en voor altijd thuis (in de kou en in het donker)blijven zitten, moestuin aan leggen, geen vlees eten en ons al helemaal niet meer voort planten....
en dat voor iets wat onomkeerbaar is?? Wie is hier nu onverstandig?? :')

Sorry, of jullie het nu leuk vinden of niet, ik blijf de 2e helft van mijn leven ook nog even verder genieten...

Je begrijpt het verkeerd. JIJ mag niet meer vliegen en moet sober gaan leven en in de kou thuis zitten, dit alles opgelegd door mensen die OOK/WEL gewoon kinderen krijgen, want aan de kinderwens mag je niet komen. Er is nog nergens omwille van het milieu aan geboortebeperking gedaan, terwijl dat gewoon daadwerkelijk de allerbeste zo niet enige oplossing is. Als de mens zich uitroeit, dan kan de aarde zich daarna wel weer herstellen.
Het enige verschil is dat als jij nu stopt met genieten van het leven, dan gaat dit alles iets langzamer.
Maar ik begrijp je volkomen. Als iets onomkeerbaar is, waarom dan het vertragen? Dat is dan ook een vraag die ik me ga stellen.

En hoewel ik geen fan ben van de partij voor de dieren vind ik deze actie wel erg goed:
https://amsterdam.partijvoordedieren.nl ... en-plastic

Hier een daadwerkelijke actie:
https://www.parool.nl/amsterdam/pvdd-wi ... ~a4623836/

Want hoewel het dan misschien volgens sommigen totaal niets helpt erger ik mij wel aan al dat plastic wat mensen vooral overal dumpen op straat en in het water.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 15:32

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 18:12

Askja, volgens mij heb je nog een pb te lezen die al enige tijd staat te wachten.

@Piendumaitre: Windmolens zijn overigens nergens mooi hoor. Nu vind ik 1 bij een boer in het land wel meevallen, maar als je hier kijkt langs de Duitse grens, dan word je er niet blij van, echte landschapsvervuiling. En helaas is dat ook niet het enige. Volgens worden ook gevangen door de wieken. En het schijnt dat bruinvissen de weg kwijtraken door het lawaai wat die dingen maken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 20:16

Op facebook komen de grappigste evenementen langs:
-modder in de diepvries scheppen om de opwarming tegen te gaan
-water breken om het makkelijker te recyclen.
-massaal plastic verbranden zodat het niet in zee komt
-de zee zeven voor een propere zee
-met zijn allen blazen richting de windmolens
-ooievaars afmaken om overbevolking tegen te gaan
-Met een Trabant gaan betogen voor het klimaat (en de groene kleur heeft een plusje boven de uitstoot)

Hoe verzinnen ze het?
Grappig verzonnen. :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 13:21

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 08:24

Dit is wel een opmerkelijke conclusie. Dus wie zonder zonde is werpe de eerste steen. En men mist nogal eens de splinter, eh balk in het eigen oog.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/3253035 ... -vervuiler

Oftewel, kijk nog eens naar jezelf. Ik douche me 5-8 minuten per dag (ik heb zo'n mooie zandloper die 5 minuten aangeeft en die draai ik soms niet nog een keer om, en als ik dat wel doe dan ben ik eerder klaar dan 10 minuten.). Men wil graag dat je korter doucht dan 8 minuten, dus daar zit ik netjes op. 5 minuten is soms wel erg kort.

Er zijn inderdaad erg korte lijnvluchten:
https://www.ad.nl/buitenland/1-5-minuut ... ~a25a5e4c/

Maar je moet bij zoiets ook kijken of het echt niet anders kan. 3km is met een auto te doen zou je zeggen, maar wat als er een aantal wildkolkende stromende rivieren tussen liggen? Dan kan het waarschijnlijk niet, en ook niet met een boot. Amsterdam-Brussel is als lijndienst natuurlijk een beetje absurd, maar wat als het toevallig een tussenlanding is voor een vlucht buiten europa? Dan zijn er ook mensen die alleen dat stukje boeken. Dan is het dus een commercieel plaatje, vliegtuig vol=geld verdienen. In Amerika zijn korte vluchten heel normaal. Ook tussen Bonaire en Curacao bijvoorbeeld. Ik weet niet of een ferry of auto in zulke gevallen een optie is. Je moet dus kijken of er een goed alternatief is voor het vliegtuig, anders is het vliegtuig gewoon een vorm van OV (wat men juist weer wil promoten). Direct zeggen belachelijk is niet altijd de juiste conclusie.

Over de boeren. Ik heb mijn paard op een kippenstal gehad met 22.000 vrije uitloopkippen. Deze dieren konden overdag (mits de regelgeving geen ophokplicht had) naar buiten, ze hadden 20 hectare grond. De boer vond het prima, want de kippen komen tot ong. 70m rond de stal en de rest van het land was prima land om te hooien (hadden de kippen wel degelijk tot hun beschikking zoals moest, maar kwamen ze nooit). De kippen hebben het er best goed. Ze kunnen ook onder een afdak buiten zitten als het regent (doen ze ook echt). Het enige wat wat ruig gaat is kippenvangen als ze na zo'n 16 maanden uitgelegd zijn. Ja, dan ga je met een hele groep de stal in als ze op stok zijn (en je zorgt er uiteraard voor dat de legkasten niet bereikbaar zijn) en dan pak je inderdaad de kippen aan 1 poot. Met 4 in elke hand loop je naar de verzamelboxen waar dan in totaal 16 er in gaan (zijn echt hele kleine doosjes). ja, de kippen zouden best nog enige maanden kunnen leggen, maar de produktie daalt dan onder een bepaald percentage (ik geloof 80%) en dan zijn de kosten hoger dan wat het oplevert. Wil je kippen dus een langere legperiode gunnen, dan moeten eieren duurder worden. Hoe je het vangen vriendelijker kan maken weet ik echt niet. Je zou grotere kistjes kunnen nemen, maar hoe dan ook moet je de kippen in die kisten krijgen. En dit gebeurt niet machinaal. Grotere kisten neerzetten en ze er dan indrijven? Dan fladderen ze er snel overheen. Door het te doen als het donker wordt en de kippen op stok gaan is het wel het minst stressvol.

De huidige koeienstal is echt beter geworden, de koeien lopen los, hebben massageborstels, ligboxen, enz. Vroeger stonden ze in de winter in een stand, met een strontgrup achter de kont en de staart aan een touwtje opgeknoopt zodat de boel wat schoner bleef. Maar de luchtkwaliteit in de huidige stal is met vaak alleen windbreekgaas ook echt veel beter geworden.
Luchtwassers zijn natuurlijk niet verkeerd, maar het is inderdaad wat raar dat hobbymatig varkens houden zo niet meer gaat.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 11:37

Je mag wel leven he. Dus een vliegvakantie hoort er bij mij wel bij. Dan zijn er andere dingen die ik weer wil laten. Het is gewoon bewezen dat geen kinderen krijgen het allerbeste is, maar daar zal nooit wat over geroepen worden, ondanks dat zelfs wetenschappers dit gewoon benoemen. Als je gaat wijzen naar mensen die wel vliegen, dan stel ik het volgende voor: Geen kinderen=vrijbrief om te genieten want 2 mensen vervuilen altijd meer dan 1. Hoe meer kinderen, hoe meer je moet laten voor het milieu.
Oftewel: je kunt niet oordelen over een ander. Dus als jij vindt dat een ander te veel vliegt, dan vind je dat, maar die ander mag wel degelijk vliegen. Wijzende vingertjes horen niet.

Ook lekker eten voor een zo'n laag mogelijke prijs moet gewoon kunnen, al kies ik wel voor beter leven vlees bijvoorbeeld. Maar ik hoef niet zelf een moestuintje aan te leggen of te betalen in de vorm van 'milieuvreettax' wat toch niet gaat helpen. Wil de regering dit niet meer? Doe dan eerst belastingverlagen ter compensatie.
Ik doe ook absoluut niet mee met de week zonder vlees. Het zal bij mij een week zoals altijd worden.

Uit china bestellen vind ik niet onder de noemer goedkope zooi vallen. Wat ik in China bestel kost hier vaak 5 keer zo veel voor EXACT hetzelfde produkt. Mogelijk alleen een ander merknaampje. dan is er dus absoluut geen sprake van goedkope zooi, maar van kwaliteitsprodukten die in China gemaakt worden, maar hier gewoon door allerlei tussenhandel te duur worden.
Natuurlijk bestellen sommigen in China inderdaad goedkope zooi, maar dat kun je de mensen niet kwalijk nemen. Dan moet je ook de Action en dat soort winkels verbieden, want daar wordt dezelfde zooi verkocht. Daarnaast vind ik het zooi, of jij vindt het zooi, maar de mensen die het kopen niet. Je kunt gewoon niet voor een ander bepalen wat wel of geen troep is. Punt.
Daarnaast kun je het kopen van zooi doortrekken naar bijvoorbeeld kleding of paardenspullen. Kijk gewoon eens hoeveel mensen op koopjesjacht gaan en dan meer kopen dan ze nodig hebben, maar ja, het was zo goedkoop. Niet verkeerd overigens. Doe ik zelf met kleding ook. Maar bij mij gaat er eigenlijk niets in de afvalbak. Als ik er echt zat van ben en het is nog niet afgedragen, dan geef ik het weg.

Mijn ruim je rommel op project bestaat inmiddels uit 3 foto's. Gaat dus lekker.

En mijn tuin is te 'groen'. Vol onkruid en geen tijd om er wat aan te doen zeg maar. Dat komt in april wel weer, dan gaat het onkruid er weer uit. Maar ik heb juist meer verharde stukken weggehaald omdat ik af en toe een plant wel leuk vind. Alleen vanaf oktober tot april doe ik niets aan de tuin. Ik heb verder een prachtige druivenstruik. Daarmee compenseer ik dan wel weer voor een compleet verharde tuin denk ik dan maar. Ik heb inderdaad af en toe egeltjes in mijn kleine tuintje. Ook heb ik een voederstation voor vogels (wat vooral kauwtjes zijn die er gretig van genieten).

@Popstra: die link had ik al geplaatst. https://www.telegraaf.nl/nieuws/3253035 ... -vervuiler
Laatst bijgewerkt door germie op 07-03-19 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 17:27

piendumaitre schreef:
Magrathea schreef:
"jamaar ik heb geen kinderen".
ik lees dat toch ietsjes anders. Ik lees namelijk dat Germie meer doet als geen kinderen krijgen en daarnaast is het natuurlijk wel zo dat geen kinderen krijgen de ecologische voet print kleiner maakt. Dat mag best onder de aandacht gebracht worden ook all ijkt het een stokpaardje van Germie. Gelukkig mag iedereen zelf kiezen of hij wel of geen kinderen wenst, wel of geen vliegreizen maakt etc. etc.

Het was bedoeld als 'als jij zegt dat ik minder moet vliegen, dan kom ik met mijn kindervrij zijn aan'. Oftewel laat iedereen vrij. Je doet wat je kunt doen. En je kunt niet over een ander oordelen.

Naar Italie met de trein lijkt mij een langere reis dan met het vliegtuig? Of valt dat mee?
Persoonlijk zou ik wel gaan. 3 dagen is toch wel een leuk uitje hoor. En anders ga je er misschien wel nooit komen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 09:50

In het dagblad van het noorden een stuk over de electrische auto, pas na 700.000 km zijn ze schoner dan een verbrandingsmotorauto.

https://www.dvhn.nl/economie/Elektrisch ... u6uBW_HJqE

Wie rijdt er hier 7 ton in een benzine auto? Niemand. Diesels zelfs niet.

100% groene stroom gaat nog lang niet lukken. Daarnaast moet je dan de produktie van zonnecellen en windmolen e.d. ook meenemen. Dus voorlopig is de electrische auto niet echt schoon te noemen.

En dus ook weer een argument om oude auto's eerst volledig af te rijden. Het is nog steeds erg slecht om produkten die goed zijn weg te gooien. Waarom wil men dat wel bij auto's? Dat heet dan krom redeneren.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 11:17

Maar ze maken het je wel steeds moeilijker. Ik moet het ook doen met auto's van rond de 3000 euro die ik echt op rij. Maar overal lees je weer dat die dan zgn. vervuilend zijn. Nou, dat zijn ze niet, ze zijn niet eens echt smeriger dan de nieuwere generatie, en dan nog, een auto gaat 18-20 jaar mee, dus dat weet je en dan mag je niet zeggen na 10 jaar ze zijn smerig, en ze zijn nog steeds goed hoor. Ik ben er in die zin zuinig op dat mijn auto netjes de beurten krijgt, op dure longlife olie rijdt, enz. Maar ja, ik rij wel veel kilometers en alles prive.
Soms wilde ik wel dat ik een auto met trekhaak van 30.000 euro mij kon veroorloven, maar helaas, dat zit er gewoon niet in. Het gaat mij er om dat je soms zgn. slooppremies krijgt voor nog goede autos. Dat gaat er bij mij niet in, dat is echt vernietiging van goede materialen. Dan doe je hetzelfde als wegwerpprodukten bij de action kopen in mijn ogen.
Als de auto stuk is, ja, dan sloop je hem en recycled wat kan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 12:12

piendumaitre schreef:
Er werd een tijd geleden een leuke vraag gesteld in dit topic namelijk iemand wilde graag ideeën over haar klimaat neutraal huis.
Mij lijkt het ook wel tof, om als je klimaat neutraal huis gaat bouwen, een huis te bouwen dat ook compleet biologisch afbreekbaar is. Ik heb ooit een reportage daarover gezien dat dit in Nederland ergens gebeurde en zelfs met een stadhuis. Maar ik kan het nergens, helaas, terug vinden. Vind dat wel boeiend. Weet iemand daar meer van?

Dan moeten ze hier ook aardbevingsbestendig zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 17:18

8nnemiek schreef:
En dát is nu juist het probleem; een benzineauto gaat never nooit 700.000km mee, nog niet eens de helft, en wordt dan weer volledig verschrot en er moet weer een compleet nieuwe auto gebouwd worden 8)7 Heel erg milieuvriendelijk ja..
Een elektrische auto gaat naar verwachting veel en veel langer mee, de eerste is al de 800.000 voorbij. Accu’s worden efficiënter en milieuvriendelijker.. en als je kijkt naar elektra vs benzine dan wint de elektrische auto met gemák, zeker in landen en staten waar de stroom via wind/zon/water wordt opgewekt.

En als je de productie van zonnepanelen enzo gaat meerekenen voor elektrische auto’s, reken je dan ook alle olieplatformen en raffinaderijen en milieurampen en vervoer van brandstof enz enz mee voor auto’s met verbrandingsmotor? En luchtvervuiling? Fijnstof? Geluidsoverlast?

En wat voor onderhoudskosten heb je dan gehad aan de electrische auto? Ook dat is een niet onbelangrijke vraag.
Vergeet niet dat na de 3 ton er vaak ook andere dingen een probleem gaan vormen: assen, draagarmen, carrosserie, ophanging motor (of accus), dingen die niet gemaakt zijn voor 7 ton. En dat is onafhankelijk van het soort motor.
Voor de consument is ook het plaatje van de onderhoudskosten belangrijk. Je kunt wel zeggen die heb je met een benzine auto ook. Maar de aanschafsprijs van electrisch is vele malen hoger. Dan hoor je lagere onderhoudskosten te krijgen. Anders is immers benzine beter, niet alleen voor je portemonnee, maar ook voor het milieu omdat er dan dingen gewoon af zijn. Bij elektrsisch dient alles beter te zijn en langer mee te gaan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 05:48

Ik kwam dit tegen op facebook van iemand die altijd even doorrekent.
Er kan gewoon bij lange na niet genoeg stroom opgewekt worden om alles electrisch te krijgen. En zonnepanelen gaan dat niet leveren, terwijl dat op dit moment het enige echt schone is denk ik.
Dus efficientere panelen ontwikkelen is wel iets waar dan weer toekomst in zit.

Oh en nog iets, de peogeot 206 diesel van een collega had na 416000 km de versnellingsbak stuk. Mij is dit gebeurt in een vw passat met 406000. Dus de autos die 7 ton moeten gaan rijden moeten op dit punt ook duurzamer worden.

Nu nog even de queote:
Nog even wat rekenen op de vrijdagavond.
Ik lees net dat Tesla versie 3 van hun supercharger gaat uitbrengen (https://www.autogids.be/autonieuws/ecol ... 70010.html)
Die kan je electrische waggie lekker snel volduwen met stroom, vermogen van dat moois voor 1 gesuperchargde Tesla: 250 kW

Dat is best veel, een beetje fatsoenlijk zonnepaneel bijvoorbeeld levert op het gunstigste moment van het jaar, op het beste tijdstip zo'n 250 W vermogen.
Daar heb je er dus 1000 van nodig om je Tesla vol te prakken. Een fors dak, maatje boerenschuur, voor 1 auto.
Zetten we 4 van die snelle jongens naast elkaar aan de electrische pomp, dan is er 1 MW vermogen nodig.
1 Miljoen watt, zeg maar de stroom waarmee je 125.000 van die lekker zuinige LED lampjes tegelijk kunt laten branden.

De kolen centrale op de Hemweg die versneld dicht moet, levert 630 MW. Er staat nog een stukje gas naast, die ook nog zo'n 435MW levert.
Aan de electrische kolentiet van die centrale kunnen dus 4 x 630 tesla's tegelijk opgeladen worden, zo'n 2500.

Het hele opgestelde electrische vermogen in Nederland is op dit moment 21 GW, oftewel 21.000 MW.
Als we dus ALLE stroom die we opwekken gebruiken om auto batterijen vol te gooien, dan kunnen we er maximaal 84.000 tegelijk aan zo'n supercharger hangen.
In Nederland hebben we inmiddels 10 miljoen auto's ...... 120x meer dan we tegelijk kunnen laden.

Nou hoeven die auto's niet de hele dag gestekkerd te worden, binnen 15 tot 20 minuten zou je batterij vol moeten zijn met die vermogens. En we staan normaal ook niet met heel Nederland tegelijk aan de pomp.

Gaan we het redden als we netjes op onze beurt wachten bij de gemiddelde afstanden per jaar?
Een Tesla verbruikt zo'n 20 kWh per 100 km en kan op een volle batterij 400 tot 500 km rijden.
Volgens het CBS reden we in 2016 met personenauto's 118,5 miljard km. Dat zijn 237 miljoen electrische tankbeurten per jaar (van 500km) als we allemaal electrisch rijden.
Dat zijn er 650.000 per dag, oftewel 7,5 per seconde.

Opladen duurt een kwartier, dus er moeten 15 * 60 * 7,5 = 6750 van die superchargers, dag en nacht bezig zijn om iedere seconde 7,5 volle autobatterijen af te leveren.
Dat doen ze dus met 250kW vermogen. Dat is met zijn allen samen 1687 MW, dat redden we dus wel met het Nederlandse electriciteitspark.

Maar dan moet je dus wel ieder kwartier een auto vol gooien, afkoppelen en meteen door met de volgende, ook van 03:00 tot 03:15 's nachts.

De gewone burgerman wil natuurlijk 's ochtends voor zijn werk effe tanken, of op weg naar huis. Pak hem beet 3 uur in de ochtend en 3 uur in de avond van een dag van 24 uur.
Dan hebben we ineens 4x zoveel superchargers nodig om dat aan te kunnen, die op die piektijden dan 6750 MW vermogen trekken, dat is 1/3 van wat er opgesteld staat.
Dat kan nog steeds, maar dan gaat het hier en daar wel knellen want rond die tijden piekt het normale verbruik al. Voordat iedereen hier electrisch rijdt moet er dus nog heel wat gebeuren.

Want ik telde net 17 supercharge stations in Nederland, die samen iets van 200 laadpalen hebben staan (en niet van de versie 3 die heel snel kan laden)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 08:02

In 1970 werd er ook al een klimaatmars gehouden, toen ook met 97% consensus tegen de afkoeling van de aarde.

Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 08:25

verootjoo schreef:
Gut ja, die gaat op FB ook rond.

Maar serieus... mag toch hopen dat de wetenschap in 50 jaar toch verder is verbeterd en nieuwe inzichten heeft :)
Je baseren op wetenschap van 50 jaar geleden is niet zo handig.
Als je nu de overall grafiek ziet wordt het wel degelijk warmer over de gehele termijn gezien met af en toe even een dipje ;)

Deze tekst hoort er bij:
In 1970 werd er ook een klimaatmars gehouden .... tegen de AFKOELING VAN DE AARDE..... ook met 97% concensus.
Dezelfde organisatoren ! CPN/PPR en PSP ! Nu Groen Links.
Daarna de 'zure regen' toen het 'gat in ozonlaag' en nu de 'opwarming'. Over 20 jaar is er weer wat nieuws, hoewel het er op lijkt dat het nu wel een mooi verdienmodel is, dus de opwarming zal nog wel even worden vastgehouden.

(bron: Ineke Katz)

Het enige wat het zegt is dat consensus het ook fout kan hebben. En daar lijkt het ook nu weer op. Maar wel geld verdienen omwille van.

Noem het milieu, met plastic heb je een punt.
Met opwarming niet. Denk aan het tropische klimaat wat we ooit hadden.

Dus ja, ik vind dat we het milieu verpesten met plastics, maar nee, we veranderen het klimaat absoluut niet, dat is natuur. Punt. En dat moet eens duidelijk worden.

Milieumars en ik zou meedoen. Klimaatmars: niet staken op mijn kosten.

En ik ga weer door plastic opruimen.

Maar jullie wilden bronnen waarin tegendeel of fouten getoond worden. Dan zijn ze er en worden ze altijd weggewuifd.
Ik doe dat met de leugens van nu. Nu.nl is een fake site, is gelijk aan ninefornews en niburu. Soms klopt er wat, soms niet. Door deze sites te lezen krijg je een beter beeld. Maar geloof niet alles. Climatgate is in deze wel zeer betrouwbaar. Toon ook de nadelen van een hype. Punt.
Dan ben je eerlijk. Er is zo ook niets voor de Groningers geregeld. Alleen papierkramm. Maar schades worden niet vergoed. Dit vind ik overigens nog veel kwalijker dan die klimaatleugens.
Rutte kwam weer even zieltjes winnen. Maar van die 11 miljard overschot krijgen wij geen cent. Kunnen ze ons makkelijk veilig van laten wonen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 09:44

Dan neem ik een houtpelletkachel. Lekkere bomenkap, meer CO2.

Serieus, hier zit subsidie op. Geloven jullie nu echt dat dit een oplossing is?

In Duitsland krijgt men 750 euro als men overgaat op aardgas. Wij moeten er af. In Belgie ook reclame voor aardgas.
Nu zal er soms nog gestookt worden op kolen, maar zijn onze buurlanden dan zo achterlijk dat ze achterstallige opties promoten? Waarom kunnen wij niet over op geimporteerd gas ( zodat wij groningers er geen last van hebben)?

Beetje raar, wij aan pelletkachels, buurlanden op gas.
Ja kap die bomen maar. Er is niet genoeg land om ons allen aan de pellets te zetten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 14:55