Schoten in tram Utrecht

Moderators: ynskek, Mondy, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj, Dani, Polly

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 13:22

Ik zit naar de livestream op FB te kijken van RTV utrecht.

Echt triest :(

Daders nog niet gevonden. Doodeng.

En het calamiteitenhospitaal in het UMC is geopend, dat doen ze niet zomaar.

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 13:40

Ik werk in de buurt... maar gelukkig vandaag en deze hele periode erg weinig. (Ziektewet, en volgende week zwangerschapsverlof)

Hopelijk komt er gauw duidelijkheid over wat nou precies de motieven zijn. Eerder leek het alsof het tegen 1 vrouw was gericht, maar je leest ook dingen dat ze in het wilde weg aan het schieten waren.
Doodeng dat die daders nog steeds in het wild rondlopen nu :\

Renske_W schreef:
Ze houden nu een woning onder schot en er wordt vermoed dat ze daar een inval gaan doen.

Hopelijk vangen ze de daders dan...

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 13:48

Lau schreef:
SusanH schreef:
Die kijkers snap ik ook niet.

Ja is ook nog eens levensgevaarlijk stel er moet straks geschoten worden. Dan wil je daar toch niet in de buurt zijn.

Nou idd... of die daders ontsnappen alsnog. Sta je daar lekker :\

Om 13.15 persconferentie op NOS.
Het heeft alle kenmerken van een terroristische aanslag :\

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 13:50

Movement schreef:
Lau schreef:

Ja is ook nog eens levensgevaarlijk stel er moet straks geschoten worden. Dan wil je daar toch niet in de buurt zijn.

Ik snap dat ook niet, echt heel erg respectloos. Wat is nou eigenlijk het nut van zo'n filmpje?

Snap ik ook niet. Alleen ms als het net is gebeurd en je kan de daders op de foto krijgen, dan heeft het nog nut lijkt me.
Maar mensen die hun werk doen filmen niet :( Laat dat dan over aan de pers.

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 13:58

Janneke2 schreef:
Citaat:
Om 13.15 persconferentie op NOS.
Het heeft alle kenmerken van een terroristische aanslag :

Regel 1: ga niet spculeren.

Terror is engels voor intense angst.
In die zin is iedere schutter iemand die ons angst aanjaagt.

Dat is geen speculatie. Dat zegt dat team voor terrorismebestrijding en dat staat op NOS en daar gaat zo die persconferentie over.
Bedenk ik ook niet zelf :\

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 15:22

Resistance schreef:
Vuile Thierry Baudet die de situatie weer gebruikt om zieltjes te winnen. Bah.

Wat dan?

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 15:26

Die gast is niet wijs.
Maar juist nu campagnevoeren komt hem wel goed uit natuurlijk :roll:

[o]

verootjoo

Re: Schoten in tram Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 15:35

Huh, waarom amersfoort? Zijn er daar ook aanwijzingen voor dreiging? -O-

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 15:43

Lolacabana schreef:
Amersfoort is ook provincie Utrecht natuurlijk, dus ook dreigingsbeeld 5. Hoorde het ook al van familie en vrienden dat het daar ook zo gaat.

Nou, ik woon ook in provincie utrecht, maar hier hoor ik er niemand over :+ Heb het net zelf aan mijn familie verteld, en die hadden nog geen flauw idee. Hier zijn scholen gewoon open.
Wel een klein dorp.

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 18:12

Van IS heb ik nog helemaal niks gehoord op het nieuws. Hoe die nou weer in dit topic komt?
Niet alleen IS pleegt terroristische aanslagen he...

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 18:36

Ja dat doet/deed IS idd vrijwel altijd idd.

Maar IS is ook ee beetje aan t eind van het Latijn... volgens mij bestaat het amper nog.

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 18:42

Is veel kleiner geworden. En doet niet meer zulke grote aanslagen zoals het deed.
Er gaan geruchten dat de grootste leider dood is, maar dat bevestigt IS natuurlijk niet en hij was ook niet in z’n eentje IS. In Syrië en Irak hebben ze wel steeds minder steden en wordt de groepering steeds kleiner.
Ik denk dat er over niet al te lange tijd nauwelijks nog wat van IS over is.

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 19:21

purny schreef:
verootjoo schreef:
Is veel kleiner geworden. En doet niet meer zulke grote aanslagen zoals het deed.
Er gaan geruchten dat de grootste leider dood is, maar dat bevestigt IS natuurlijk niet en hij was ook niet in z’n eentje IS. In Syrië en Irak hebben ze wel steeds minder steden en wordt de groepering steeds kleiner.
Ik denk dat er over niet al te lange tijd nauwelijks nog wat van IS over is.

Knap dat je dat zo goed kan voorspellen.
IS zal altijd aanwezig blijven. Net zoals al qaida en alle andere terroristische groepen.

Dat voorspel ik niet zelf hoor. Maar ik vind zulke bewegingen heel interessant dus lees er veel over. En er zijn dus mensen die ervoor gestudeerd hebben en die er bovenop zitten :)
Al Qaeda is ook al een tijdje slapende zo niet weg trouwens. Die hebben al 5 jaar geen aanslagen meer gepleegd. IS vorig jaar niks, maar dit jaar wel een opgeëist waarvan niet duidelijk is of ze hem ook gepleegd hebben.
En hun totalitaire staat waar het ze om ging is ook al bijna ten gronde vanwege hun ineffectieve leiderschap en andere problemen (mogelijk omdat de grootste dus dood zou zijn)

En ja, ze kunnen zo weer opvlammen, het is altijd een beetje komen en gaan met zulke groepen ;)
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 18-03-19 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 20:27

Maar wat maakt het uit? Het is niet per se terroristisch om Allahu akbar te roepen.
Het wordt overal bij gezegd en betekent gewoon ‘God is groot’. Dat wordt bij elk gebed gezegd, maar ook bv bij een blijde of droevige gebeurtenis.
Christenen doen dat ook, maar dan in het Nederlands.
Het kan maar zo zijn dat er moslims gingen bidden op het moment dat het vuur geopend werd en je dat dus hoorde.
Maar het wordt vaak gelijk gelinkt aan een moslimterroristische aanslag.

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 21:36

janne19 schreef:
verootjoo schreef:
Maar wat maakt het uit? Het is niet per se terroristisch om Allahu akbar te roepen.
Het wordt overal bij gezegd en betekent gewoon ‘God is groot’. Dat wordt bij elk gebed gezegd, maar ook bv bij een blijde of droevige gebeurtenis.
Christenen doen dat ook, maar dan in het Nederlands.
Het kan maar zo zijn dat er moslims gingen bidden op het moment dat het vuur geopend werd en je dat dus hoorde.
Maar het wordt vaak gelijk gelinkt aan een moslimterroristische aanslag.

Dat is ook volkomen logisch

Wat? Dat het gelijk aan een terroristische aanslag wordt gelinkt?

Dat vind ik dus volkomen niet logisch :?

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 21:40

Ze zeggen het te pas en te onpas. Ik hoor het heel vaak, en maak nooit terroristische aanslagen mee.
Net als inshallah, dat hoor je ook in elke zin zo’n beetje.

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 21:43

Je weet niet of de dader het riep. Dat staat volgens mij nergens. Alleen dat mensen dat om zich heen hoorden. Wat op zich niet gek is in een tram met veel moslims vlakbij Kanaleneiland.

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 21:51

Ik bedoel; het is wel geroepen, maar je weet niet of de dader dat was die dat zei ;)

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 22:04

Nee, in mijn christelijke dorp hoor ik het ook nooit.
Maar ik werk op Kanaleneiland en kom veel moslims tegen, als ik elke keer zou moeten schrikken als ze allahu akbar zeggen had mn hart het al begeven denk ik.

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 22:27

Shaggy09 schreef:
Janneke2 schreef:
...misschien riep een van de inzittenden van de tram wel Allahoe Akbar. - Ik zou persoonlijk Lieve God help hebben gezegd op dat moment - dat is zo ongeveer precies hetzelfde.

Nee, het werd er geschreeuwd. Dat is niet heel normaal om te schreeuwen tijdens zo'n aanslag. 'God is groot' is iets heel anders als 'lieve god' of 'godallemachtig'

Hoezo is dat ook weer niet normaal :?
Ik zou me ook doodschrikken en iets als Godallemachtig/Lieve Hemel/God bewaar me schreeuwen ofzo. Maar goed, de ene raakt ms meer in zichzelf gekeerd en de andere zal gaan schreeuwen.
Maar alle reacties van omstanders zijn normaal.

En misschien heeft de dader het wel geroepen, geen idee. Maar het werd door meerderen geroepen begreep ik, en er was maar 1 dader.

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 22:32

Kaus schreef:
Mjah als iemand 'Jezus leeft!' roept en vervolgens mensen neerknalt zou dat denk ik ook gelinkt worden aan dat het motief bij geloof ligt.

Ik denk dat het dan eerder als een ‘gekkie’ wordt aangemerkt en niet als een christenterrorist.

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 15:47

Het is toch al bekend wat er op dat briefje stond? Ik heb dat in het nieuws gelezen.

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 16:50

Benzz schreef:
corine1981 schreef:
Jup eens, geboren Nederlanders kun je helaas niet terug sturen maar het mag van mij allemaal harder aangepakt worden.

En waar sturen we de van oudsher Nederlanders naar toe als ze vervelend zijn?

Naar Australië... net zoals de Britten vroeger deden :Y) :7

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 21:26

Maar terroristische daden zijn toch altijd gestoorde gekken...

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 21:29

Benzz schreef:
verootjoo schreef:
Maar terroristische daden zijn toch altijd gestoorde gekken...

Zeker, maar dat wordt gedaan omdat er een bepaalde geloofsovertuiging is, dat is niet goed te praten, maar dat vind ik anders. Dit is mijn inziens gewoon een compleet doorgesnoven idioot die het zonder enige reden heeft gedaan.

Maar hij had wel dat briefje in de auto achtergelaten met erop dat hij het in naam van Allah deed en de groeten aan zijn moslimbroeders... Dus lijkt dan wel een terroristische achtergrond te hebben.
Maar dan alsnog is het ook een gestoorde gek, anders doe je zoiets niet in naam van Allah/God of wie dan ook.

[o]