Flitspaal die gsm-gebruik kan detecteren

Moderators: EvelijnS, Dani, Shanna, benangelique, Hanmar, Polly

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

DezeNaam

Flitspaal die gsm-gebruik kan detecteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-19 21:57

Ik kwam net een artikel tegen over een flitspaal die ze getest hebben in Wallonië. Het zou dus gaan over een flitspaal die kan zien of jij op je telefoon bezig bent achter het stuur (en of je je gordel draagt).

Nu is het niet duidelijk of dit er echt gaat komen aangezien ik na wat opzoekwerk ook artikels tegenkom van 2016 waarin dit ook zou gebeuren. Het artikel is helaas niet zo uitgebreid en het geeft ook geen duidelijkheid of het er echt gaat komen.

Maar ik schrok voornamelijk erg van de reacties op FB onder het artikel. Mensen die elkaar erin tagden en iets schreven in de trant van "*naam* Ohnee opletten nu/kijk maar uit..." of mensen die gingen klagen dat het een politiestaat werd, nog meer mensen die elkaar noemden en gingen klagen dat ze 'niks meer mogen doen'.
Aan de ene kant snap ik dat het voor sommige mensen blijkbaar een stuk privacy wegneemt, maar ik vond deze reacties bijna eng en voornamelijk egoïstisch.
Zeker als je je gaat afvragen hoeveel van deze mensen in de toekomst een verkeersongeval gaan veroorzaken, of iemand doodrijden omdat zij zo nodig op hun gsm moeten kijken achter het stuur. Want al de mensen die reageerden zitten blijkbaar op hun gsm achter het stuur, en ze schamen zich er niet eens voor om het openbaar te maken.

Nu is mijn vraag aan jullie -of dit er nu echt komt of niet-, wat zouden jullie vinden van zo'n flitspaal? Is het te controlerend van de overheid of net goed? En ook, zou het onder bepaalde omstandigheden, -zoals bijvoorbeeld een file waarin alles stilstaat- wel normaal/acceptabel moeten zijn om op je gsm te kijken?

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-19 01:02

Volgens mij is het geen april grap, werd vandaag/gisteren namelijk gepost..xd Al klinkt het idee wel nogal vaag. :') Zeker aangezien ze al eerder gezegd hebben dit te doen maar het idee nooit echt in werking gezet is.

Maar wel een goed punt in verband met de bijrijder inderdaad... Lijkt me dat ze daar ook wel iets op zullen vinden? Of anders moeten ze heel veel gaan controleren of ze wel correct geflitst zijn.. :=
Gordel is inderdaad eigen keuze, maar het zou er wel voor kunnen zorgen dat mensen wat minder intensieve zorg nodig hebben in het ziekenhuis, zal ook wel wat geld en tijd besparen (voor de mensen die in het ziekenhuis werken al zeker).

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-19 20:44

germie schreef:
De foto's in het filmpje zijn duidelijk, maar inderdaad, wat als je aan je oor krabt?

Een houder op de voorruit kan bijdragen, ik denk niet dat mensen dan daar massaal op gaan appen. Ik heb dat in ieder geval niet, ik heb soms googlemaps er op staan.

Volgens mij is de technologie tegenwoordig echt wel ver genoeg ontwikkeld om het verschil tussen een hand en een gsm te zien. Zoals de gezichtsherkenning die je op bepaalde apparaten al hebt. Een programma voor foto's op mijn computer (al weet ik niet meer welk) kon bijvoorbeeld verschillende gezichten herkennen en ze ordenen per persoon. (Ik vond het bijna eng toen ik dat ontdekte. :') )

Voor Engelse bestuurders (of bijrijders) kan het volgens mij ook makkelijk opgelost worden doordat de camera bijvoorbeeld het stuur kan herkennen, als er daarachter iemand zit met een telefoon in zijn handen weet het genoeg.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie