De Notre-Dame staat in brand

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Dani, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Haarbal

Re: De Notre-Dame staat in brand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 19:38

Vreselijk. Herbouwen kan, maar patina krijg je niet terug!

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 20:51

Tallie1979 schreef:
Supervixen schreef:
Echt vreselijk, maar er is al iemand aangehouden..

[ [url=m/Qhm7mP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Best smakeloos dit.

Ben van mening dat een grapje moet kunnen, maar mensen beseffen echt niet dat dit een gigantisch verlies is voor de geschiedenis. Alle kunst, de kathedraal, een stukje opvoeding voor velen.

Maar nu al een grap terwijl ze nog staan te blussen. Mwah.

NIVEA. Niet Invullen Voor Een Ander. :)*

Ik kan hier niet van slapen nee. En ik vind het echt SMAKELOOS om hier nu al meme's over te gaan posten en om te gaan lachen.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 20:52

Supervixen schreef:
Ach kom op jongens niet zo aanstellen, er zijn al meer prachtige gebouwen vernietigd. En ja ik vind het ook vreselijk, ben er ook geweest. Maar kan de creativiteit van mensen die dit maken wel waarderen.
Het is niet alsof jullie hier nu niet van kunnen slapen.

Kwoot verkloot, ik bedoelde deze! :( :n

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 20:57

Ik hoopte dat ze gespaard zouden blijven, maar de rechter klokkentoren brandt.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:08

UNESCO heeft financiele steun toegezegd voor wederopbouw. En zo te zien is de rechter klokkentoren weer onder controle.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:17

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:23

Benzz schreef:
Renske_W schreef:
Wat ik net van CNN begreep is dat ze alleen van buitenaf blussen.
Doordat het een stenen gebouw is, is het van binnen een oven.
Dus ik vrees dat ze ook geen kunstschatten kunnen redden op dit moment.

Net op CNN, alles is gered qua kunst.

Gebouw zelf is ook kunst... ;( en de mozaieken, vloeren, muurschilderingen, koepels, bogen, ramen etc etc etc

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:02

Tsja, het kijken naar dit soort kunstwerken is mijn beroep, dus voor mij is het wel even emotioneel om 850 jaar in vlammen op te zien gaan. Bovendien kan je wel herbouwen, maar 850 jaar voeten over stenen vloeren, 850 jaar roet en rook van kaarsverlichting, 850 jaar muurschilderingen, fresco's, verbeteringen. aanpassingen, leven en dood krijg je niet zo maar weer terug gerestaureerd... Dus ja, ik kan er om janken, het doet mij echt wat. En ik vind grappen maken terwijl er nog wordt gevochten om zo veel mogelijk te redden echt ongepast. Maakt dat mij dan een special snowflake? Ik ben van mening dat het mij een mens maakt met hart voor mijn vak, maar als jij me een special snowflake wil vinden doe je maar vooral je best. Maar dan vind ik jou oppervlakkig ;)

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:09

mysa schreef:
Haarbal schreef:
Tsja, het kijken naar dit soort kunstwerken is mijn beroep, dus voor mij is het wel even emotioneel om 850 jaar in vlammen op te zien gaan. Bovendien kan je wel herbouwen, maar 850 jaar voeten over stenen vloeren, 850 jaar roet en rook van kaarsverlichting, 850 jaar muurschilderingen, fresco's, verbeteringen. aanpassingen, leven en dood krijg je niet zo maar weer terug gerestaureerd... Dus ja, ik kan er om janken, het doet mij echt wat. En ik vind grappen maken terwijl er nog wordt gevochten om zo veel mogelijk te redden echt ongepast. Maakt dat mij dan een special snowflake? Ik ben van mening dat het mij een mens maakt met hart voor mijn vak, maar als jij me een special snowflake wil vinden doe je maar vooral je best. Maar dan vind ik jou oppervlakkig ;)

Ja maar jou bedoelde Dioxide (welk soort dioxide, trouwens?) niet. ;) En mij ook niet, want ik ben, zij het niet professioneel, ook doordrongen van historisch besef. ;)

Dan nog. Iedereen voelt dingen op zijn eigen manier. Iemand een special snowflake noemen omdat diegene "iets" heeft met de Notre Dame en nu soort-van aan het rouwen is vind ik niet zo passend in dit topic. Ik noem iemand die huilt om zijn overleden hamster ook geen special snowflake in het topic over die overleden hamster. (niet dat je van mij niet mag huilen om je overleden hamster he! Het is maar zo even een random voorbeeld!)

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:12

mysa schreef:
Het was ook sarcasme, Haarbal. ;)

|o Sorry! Ik ben ook een beetje over de pis... O:) Moeilijk, lezen... misschien moet ik eens op special-snowflake cursus om te leren lezen tijdens het voelen van allerlei emoties!

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:20

Laten we brand-meester en het daglicht even afwachten, want nu gaan speculeren over wat er wei/niet terug te bouwen of te restaureren is is ook onzinnig. :(

En vergis je niet hoe raar het is om een gat in je stad te hebben ineens. Ik woon naast een ontmoetingscentrum dat afgelopen zomer gesloopt is voor nieuwbouw, en dat is echt heel raar, zo'n gat naast je waar altijd een gebouw gestaan heeft. Notre Dame is toch een icoon en wel een beetje de ziel van de stad.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:28

Hiraeth schreef:
Excuses Haarbal, ik sprak eigenlijk voornamelijk uit hoop. Ik wilde niet speculeren over de eventuele mogelijkheden over restauratie, daar weet ik namelijk de ballen van. Wat dat betreft vind ik het wel geruststellend dat UNESCO klaar staat om Frankrijk te helpen bij het herstelproces, wat het ook mag worden.

Je hoeft geen excuses aan te bieden hoor :) ik zal mijn standpunt even een klein beetje uitleggen. Als je alles terug gaat bouwen (dat gaan ze ongetwijfeld doen) zoals het was, dan gaat er nog steeds veel historie verloren. Dan is de kans groot dat je het Disneyland-effect krijgt; alles is te perfect. Brugge staat/stond hier bvb om bekend. Gelukkig wordt er steeds meer kennis opgedaan in het sympathiek restaureren, dat wil zeggen, oude materialen gebruiken (bvb stenen en hout van gesloopte oude kerken en andere gebouwen) die al een historie (en dus de looks, het eerder genoemde patina) hebben. Maar voor zo'n groot project met zo veel details ga je dat denk ik niet redden. Bovendien gaat het KLAUWEN vol met geld kosten en decennia duren. Ze gaan het ongetwijfeld doen, want het alternatief is niks doen, en dat is natuurlijk geen alternatief. Maar er gaat hoe dan ook historie verloren (originaliteit) en het Disneyland-effect ligt op de loer. Zo'n oud gebouw is doorleefd en heeft een ziel, en die kan je niet even terug restaureren.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:37

Thats_Me schreef:
Er is altijd een alternatief. Als straks brand meester is en het vervolgens uit is kan pas de schade opgemaakt worden. Deels consolideren wat er over is zou ook een optie zijn.

Kijk naar de Dom in Utrecht die is ook nooit herbouwd nadat een deel verwoest is. Het blijft wikken en wegen en ik geloof echt dat hier miljoenen voor vrij gemaakt gaan worden maar daar ga je het nog niet mee reden.

We zullen zien ik heb in ieder geval respect voor de keuze die gemaakt moet worden. Dr zal niet makkelijk zijn en je doet het nooit goed.

De Dom in Utrecht is een heel ander verhaal. Deze stortte in toen de kerk nog niet afgebouwd was; de kerk is dus nooit compleet geweest. Bovendien viel dit samen met de overgang naar het Protestantisme, er was dus minder vraag naar een enorme Katholieke kerk. Doordat veel mensen het katholieke geloof verlieten had de kerk minder inkomsten; er was dus ook geen geld om de Dom weer op te bouwen en af te maken. De ruines hebben er jarenlang gelegen en zijn uiteindelijk opgeruimd omdat het een "plaats voor onzedelijk gedrag"(o.a. een homo-ontmoetingsplaats) was geworden. Dus die vergelijking gaat hier denk ik niet op.
Laatst bijgewerkt door Haarbal op 15-04-19 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:39

Er komt vast ook een crowdfundingsactie... als die er nog niet is.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:53

Siamsmeesje schreef:
Het is gewoon moeilijk te vatten dat 850 jaar geschiedenis letterlijk in een paar uur totaal verdwenen kan zijn :oo :x

Dit inderdaad. Ik ben rond half 8 begonnen met livestream kijken, toen sloegen de vlammen net uit het dak op 1 punt. Het is nu bijna 11 uur en de complete kathedraal is weg, op de klokkentorens en de buitenmuren na. Er wordt nog steeds geblust en je ziet mensen met zaklampjes lopen in de klokkentorens.

Het is voor mij nu ook een stuk beter te begrijpen hoe de grote stadsbranden in de middeleeuwen om zich heen konden slaan, toen er nog geblust moest worden met emmertjes...

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:57

Nabster schreef:
Haarbal schreef:
. Als je alles terug gaat bouwen (dat gaan ze ongetwijfeld doen) zoals het was, dan gaat er nog steeds veel historie verloren. Dan is de kans groot dat je het Disneyland-effect krijgt; alles is te perfect. Brugge staat/stond hier bvb om bekend.

Hoe weet je dat 100% zeker?

Natuurlijk weet ik dat niet 100% zeker, maar ik denk dat de stad Parijs alles op alles gaat zetten om hun icoon terug te krijgen. Bovendien was de kerk nog in actieve dienst dus zal Rome zich er ook wel in mengen. De kerk ligt in een veilige zone, waar men geld heeft (anders dan bvb die twee enorme Buddha's die door IS zijn opgeblazen en het eerder genoemde Petra) en is goed bereikbaar. En het is een wereldwijd icoon. Deze kerk ligt in het oog van de Westerse wereld en zit in ons collectieve geheugen als speciale plek.Dus er zijn heel veel 'plussen' voor reconstructie/herbouw die andere locaties niet hebben. 100% zeker weet ik alleen dat ik op een bepaald moment dood zal gaan, verder weet ik niks 100% zeker.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 23:02

@Bubblewrap, o.a. op de klokkentorens en het middenschip zijn ze nog aan het blussen. Ik hoop dat ze iets van een blusboot op de Seine hebben kunnen neerleggen, maar vanaf die kant heb ik nog geen beelden gezien.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 23:05

@Siamsmeesje ik was er inderdaad heel bang voor dat de klokken naar beneden zouden komen, want dan kan je de torens afschrijven inderdaad. Maar ik denk dat het zo'n vaart niet zal lopen met de hangconstructie daar, want anders lieten ze geen mensen de torens in. Then again, ik kan momenteel alleen livestream kijken zonder geluid, dus wie weet... Ik kan op dit moment alleen educated guesses doen vrees ik.

@Pjotrg; geen idee wie technisch de eigenaar van het pand is, maar Rome doet ongetwijfeld een duit in het zakje.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 23:06

lizy29 schreef:
Als ik zo de foto's bestudeer lijkt het wel alsof de brandende dakspanten nog op de gewelven liggen. Dat biedt enige hoop voor de historie die lager ligt.

Zou dat niet de steiger zijn die je ziet?

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 23:12

xxSaschaa schreef:
Volgens het AD zijn ze nu vooral bezig met het "afkoelen" van de Notre Dame en de evacuatie van zoveel mogelijk kunststukken.. Ook is er al twee derde van het dak in vlammen op gegaan..

Het AD loopt een beetje achter. Het dak is totaal verdwenen, alleen de buitenmuren en de klokkentorens staan nog. De brandweer heeft zojuist aangegeven dat ze goede hoop hebben dat ze deze kunnen behouden.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 23:15

Er staan nu mensen met zaklampen bovenop een van de klokkentorens.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 23:19

Ik moet eigenlijk aan het werk maar ik ben een beetje afgeleid ;( Ga denk ik de livestream en Bokt maar even afsluiten en me proberen te focussen. Ik hoop dat het morgen bij daglicht allemaal toch mee valt maar ik heb er een hard hoofd in...

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 23:27

Ashleytjuhh schreef:
ik las net dat de Maria klok hier in Nederland is gemaakt en ze zeggen het volgende.

Als de klokken geleidelijk opwarmen, zoals bij deze brand waarschijnlijk het geval is, dan kunnen ze heel wat hebben. Een paar honderd graden is dan geen probleem. Het gevaar komt dan pas als er geblust gaat worden.” Als de klokken te snel afkoelen door het bluswater kan het misgaan. ,, Als de klokken door de brandweer worden natgespoten en te snel afkoelen, dan gaan ze onverbiddelijk scheuren. Dan is er niks meer aan te doen. Als ze dus de torens gaan blussen of natmaken ter bescherming, kunnen ze de klokken flink beschadigen.

ik ga er vanuit dat de beste brandweermannen/vrouwen goed weten wat ze doen toch! helemaal omdat ze vorige week nog een oefening hebben gehad daar.

Ik zou niet zozeer bang zijn voor smelten van de klokken, eerder voor verzwakken van het ophangsysteem door hitte/brandschade. Want als die kilo's naar beneden komen ben je niet blij!

Ze zijn nu 'rouwfoto's' aan het tonen op CNN, Notre Dame tussen de bloesems enzo, dus tijd voor mij om af te sluiten...

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 23:54

palousa_boy schreef:
Net toespraak van de president, ze gaan toch alles op alles zetten om alles te herstellen maar verwacht daar wel 10, 20, 30 jaar voor nodig te hebben.

Wat eerder ook iemand die zei dat het grootste probleem vooral gaat zijn om de juiste mensen bij elkaar te krijgen, de mensen die de ambachten nog beheersen.

Wat dat betreft ben ik niet zo bang voor een Disney park dat slechts een aftreksel is van wat het ooit was.

Het Disneypark gaat niet om nepheid he, het gaat om het ontbreken van patina. Patina is de slijtage, de ouderdom in stenen en balken. Maar dat hoef ik jou als bewoner van een oude Franse boerderij (als ik het goed heb) niet uit te leggen denk ik. Nieuw terug restaureren is soms gewoon te netjes en te goed gerestaureerd, daar mist dan 850 jaar vuil en slijtage. Dat doorleefde is dan weg. Ik heb eens een mooi voorbeeld gezien van opnieuw gevoegde en geschilderde oude geveltjes in Amsterdam, volgens mij was dat in het blad van de Rijksdienst Erfgoed, maar weet het niet zeker. Die helemaal nieuw gevoegde en geverfde gevels zagen er wel spic en span uit, maar misten toch ziel. Ik maak me dus niet zo druk om de ambachtslieden, want ze zullen de top aantrekken, maar die sfeer gaat lastig terug te krijgen zijn, ook met veel liefde, aandacht en moeite.

(edit: verdorie, ik zou aan mijn werk :P toch er weer ingetrapt! :P )

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 00:47

Voor wie wel wil doneren en geen creditcard heeft, ik heb de bankgegevens opgevraagd ;)

Citaat:
Bonjour et merci beaucoup pour votre mobilisation !

Hi there and thanks for your help !

Pour faire un virement bancaire / If you want to make a wire transfert :

Titulaire / BANK OWNER : FONDATION DU PATRIMOINE

IBAN : FR76 3000 3030 1000 0372 9521 73
BIC / SWIFT : SOGEFRPP

Motif du virement / purpose : Fondation du patrimoine - sauvons Notre-Dame

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie