De Notre-Dame staat in brand

Moderators: Polly, Hanmar, EvelijnS, Shanna, Dani, benangelique, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:32

Avalanche81 schreef:
Laat ieder zijn eigen emotie erbij beleven. Dit raakt een ieder van ons op een andere manier, en dat is oke. We hoeven niet allemaal dezelfde emotie erbij te hebben, en dat de een niet huilt, maakt het huilen van een ander geen aanstellerij, of snowflake of whatever.

Het is, wat je er ook bij voelt, een historisch gebouw wat in vlammen opgaat, en dat is gewoon heftig. Daar grappen over maken vind ik dan ook niet getuigen van veel respect.

Frankrijk is in rouw. Ook wij zijn paar keer in ons leven id notre dame geweest, de laatste keer 5 jr geleden.
En nu dit, in het begin vd goede week. Ik vind het echt verschrikkelijk. De religieuse en kunstbetekenis is gigantisch. Het is niet voor niets Werelderfgoed.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:35

Karen, het is gewoon weg. Buuf appte :"c'est terrible", met een huilgezichtje. We zijn echt geschokt hier. Zo zonde dit.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:54

Zonet zag ik de mensen allerlei liederen zingen, ook religieuse en op de achtergrond onze grand dame vreselijk in de hens. Ik vond dat zo ontroerend, zo emotioneel.

piendumaitre

Re: De Notre-Dame staat in brand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 12:00

Laten we het onderzoek gewoon afwachten. Vanaf het 1ste moment bid en hoop ik, dat het geen opzet is geweest.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 12:35

palousa_boy schreef:
Het is een deel van alle Fransen, een deel van de geschiedenis is daar geschreven of is daar begraven of aanwezig.
Zo wordt het beleefd.
Ik zelf denk dat het een deel van Europa haar geschiedenis is. De notre dame is door zoveel mensen bezocht zelfs buiten Europa denk aan al die Japanners, chinezen die er waren toen wij de Dame bezochten.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 14:27

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 16:45

Mijn kinderen gebruiken zo nodig mijn credit kaart na overleg en maken dan het bedrag over via over schrijven op mijn rekening. Dus vraag anders je ouders.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 18:22

Berdien schreef:
En toch... toch knaagt het ergens. Het is natuurlijk enorm triest dat dit is gebeurd, maar uiteindelijk zijn het maar stenen en hout, en een hoop emoties die nu in vlammen zijn op gegaan. Als ik kijk naar wat er verder wereldwijd gebeurt.. Ik zou willen dat daar zo snel de portemonnee door miljardairs voor getrokken zou worden.

Armoede en ellende zal er helaas altijd zijn. Ik ben blij dat miljardairs hier de beurs voor opentrekken. De Notre dame, is zo speciaal, zo historisch belangrijk, religieus toevluchtsoord geweest in tijden dat er flink gevochten werd er om heen.

Ik denk niet dat je appels met peren moet vergelijken. En ja armoede is heel erg, net als oorlog, geweld, hongersnood, rampen opwarming van de aarde. Helaas is dat al zo oud als de mensheid.
De notre dame e.a. oude kunstwerken cq religieuze gebouwen bieden vaak troost als het even tegen zit, en vervullen een totaal andere behoefte waarvan ik denk dat het ook erg belangrijk is voor de mensheid. Want als we dit soort zaken niet meer belangrijk genoeg vinden en alleen voor de armoede gaan bij wijze van spreken, vrees ik dat de wereld weinig inspirerend zal worden, want dan wordt de ziel niet meer gevoed, en krijgen we een ander soort armoede.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 18:38

Berdien hoe vaak bij jij in de notre dame geweest? Hoe vaak doneer jij als het gaat om honger, ellende, rampen etc?

De vraag zal ik alvast voor mijzelf beantwoorden. In mijn leven ben ik totaal 5x in de notre dame geweest. Indrukwekkende mooi, net ale een aantal andere kathedralen die ook zo prachtig zijn. Zoveel mogelijk geef ik bij humanitaire rampen en het is hetzelfde bedrag altijd, dat ik vandaag ook aan de notre dame heb gegeven.

Er is een bepaalde groep die er religieuze troost vindt. De notre dame is ook nog echt een kathedraal waar diensten werden gehouden. Er is een hele grote groep die de (kunst) geschiedenis heel goed kent en het belang van dit soort gebouwen. Deze mensen weten vaak van de hoed tot de rand en komen er regelmatig.
En natuurlijk heb je een groep die wil kunnen zeggen dat ze in de notre dame geweest zijn.
Maar net als de kathedraal van Venetië heb ik in de notre dame ervaren dat ondanks de enorme drukte altijd, echt ontzettend veel mensen hun ogen uitkijken en het prachtig vinden.

Zeker in deze tijd van fake nieuws, onze geschiedenis niet meer kennen of ontkennen, van materialisme, opportunisme, verspillend met de aarde omgaan, juist in deze tijd zijn dit soort gebouwen heel belangrijk daar ze bij de meeste mensen voedend zijn voor de ziel en we er beter mens van worden.

Riel schreef:
Piendumaitre, alsof de mensen in Afrika die amper rond kunnen komen en levensgevaarlijk werk doen om te overleven (ook kinderen) iets aan de Notre Dame hebben.

Riel draai het om. We doen niets aan dit soort gebouwen. We laten alles gaan. Hebben de mensen in Afrika daar iets aan. Wordt daarmee de armoede en honger uitgebannen? Hoe gaat dan onze wereld eruit zien?
Wil jij nog in zo'n wereld wonen? Ik zal de vraag alvast voor mezelf beantwoorden. Ik wil niet in een wereld wonen waar alleen maar aandacht is voor het slechte van de aarde en waar mijn gevoelige ziel niet zich kan opladen aan de schoonheid van.... :list:
Laatst bijgewerkt door piendumaitre op 16-04-19 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 18:53

Berdien er zijn zoveel dubbele zaken, dat gevoel begrijp ik.

Ik voel me vooral dankbaar dat mensen gelijk gul de portemonnee opentrekken, zoals dit ook vaak gebeurt op avonden dat er ellende in shows aangekaart worden en er geld ingezameld wordt.
Ook dan loopt de teller vaak heel snel op.

Daarnaast zoals Bill Gates e.a.miljardairs is het bekend dat ze erg veel investeren in het krijgen van een betere wereld en hoe ze hun geld weggeven in allerlei projecten. Daar is zelfs een groep voor opgericht waarvan ik even de naam kwijt ben.
Er zijn gelukkig meer miljardairs die dat doen, ook al is het niet altijd bekend bij ons "plebs" (lol).

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 19:29

Citaat:
en weer (letterlijk) kunt bouwen aan een toekomst. Ik denk dat de Notre Dame zelfs nu meer dan ooit een trekpleister in Parijs wordt, een baken van wederopbouw :j

Nog meer is bijna onmogelijk, maar ik snap wat je zegt. Mooi!

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 22:59

Jes schreef:
Het hout van het dak was voor het publiek niet zichtbaar dus wellicht dat er ook voor ander materiaal gekozen wordt.
Frankrijk heeft enorme bossen dus een deel van het benodigde hout zal vast wel uit Frankrijk kunnen komen.

De Limousin barst vd eikenbomen.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 23:02

Limousin! Als je het station gebouw uitkomt zie je op het gebouw 4 prachtige symbolen waaronder het eikenblad als symbool voor de eikenbomen.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 23:42

cursebreaker schreef:
piendumaitre schreef:
Limousin! Als je het station gebouw uitkomt zie je op het gebouw 4 prachtige symbolen waaronder het eikenblad als symbool voor de eikenbomen.

Toch denk ik niet dat we moeten willen dat daar een hoop gekapt gaat worden. Zoals gezegd; dit heeft een enorme negatieve invloed op flora en fauna, als je gewoon ondoordacht zoveel bomen gaat kappen omdat het toevallig net de soort is die ze nodig hebben. Mag hopen dat de experts hier wel goed over gaan nadenken, over wat het beste plan van aanpak gaat zijn en dat het vooral ook zo min mogelijk belasting voor het milieu is want dat is het ook niet waard imo; dat een groot gedeelte van de natuur ervoor onderdoor moet gaan.

laat die Fransen maar schuiven. Komt goed. Het is zo'n groot land, weten veel van dit soort zaken, die gaan echt niet zomaar van alles kappen. Ik vond het wel grappig het idee dat de Limousin de eikenbomen gaat leveren ;)

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 09:21

Ze willen het inderdaad snel opbouwen. Ik maak me niet zo'n zorgen dat ze het eventjes af zullen raffelen. De Fransen bewaren mooie oude zaken die wij in Nederland gewoon laten gaan.
Ik vind het wel een dingetje dat de notre dame zo verwaarloosd was wegens gebrek aan geld, dat staat dan wel weer haaks op mijn eerste zinuitspraak. En dan nu dit hele grote renovatie project. Maar als de Fransen iets willen, dan gaat het ook gebeuren.
Hun schenkingssite ligt regelmatig plat. Dus er zijn echt heel erg veel mensen die doneren. Ik heb het een aantal malen moeten proberen voordat het lukte. Dus ik denk dat er geld van over de hele wereld zal komen en eigenlijk verwacht ik ook uit de hoek van China en Japan donaties. Er zijn zo heel erg veel Chinese en Japanse toeristen in Parijs met erg veel geld.

Palouseboy, grappig dat de Limousin al hout heeft aangeboden. Zat ik er niet zover naast, ook al was ik een beetje aan het dollen }> met een serieuze ondertoon. Er ligt hier zoveel en er zijn zoveel bossen die er zijn voor de houtproductie die telkens opnieuw aangeplant worden. Ik ben niet zo bang voor het milieu door foute kap.

Persoonlijk was ik wel blij toen ik het tijdsbestek hoorde, want ik zat aan 30 - 35 jaar te denken een getal dat ook gepasseerd is op TV. Dan zou ik zelf gezien mijn leeftijd nooit meer de notre dame hersteld zien. Dus ik werd wel heel erg blij van het bericht van Macron. "À Paris dans six ans" *\o/*

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 20:48

Waar natuurlijk wat die filosoof aangeeft en altijd moeilijke discussie en goed om bij stil te staan.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 22:12

Vooralsnog ongeluk, pech vermoedelijk ontstaan tijdens restauratie werkzaamheden onder het dak. Maar onderzoek zal nog wel tijd nodig hebben om precieze oorzaak te duimen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie