Dodenherdenking 2019

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Dani, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 23:53

Ik kon mijn tranen ook niet bedwingen. Ontzettend mooi hoe de familie er nu bij betrokken werd. Sowieso best beladen dit jaar, aangezien het voor mijn opa 75 jaar geleden was (op 16 april 1944) dat hij werd opgepakt bij de razzia in Beverwijk en Velsen. Er was om 20.40 uur vandaag op NPO 2 een documentaire over de razzia bij Merwede, mijn opa heeft met die jongens in Amersfoort en later in werkkamp Alpenrose gezeten. Het kippevel stond metersdik op mijn armen.

Hij heeft er nooit over iets losgelaten, maar nu door internet kunnen we alle verhalen teruglezen. Het was veel heftiger dan ik had gedacht. 65 van de ruim 400 mannen kwamen niet terug. En het ergste is nog dat zijn broer kort na aankomst in Amersfoort is vrijgekocht door de Hoogovens waar hij werkte. Mijn opa werd op transport gezet.

Hieronder de "vrachtbrief". Rillingen over mijn rug als ik het zie...
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Gimme_Joy op 05-05-19 00:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Gimme_Joy

Re: Dodenherdenking 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 00:22

Klopt ja, ik heb die documenten ook gezien in Auschwitz. De Duitsers hielden alles goed bij.

Het is heel heftig om te lezen hoe het geweest moest zijn. Mijn opa is inmiddels al 4 jaar overleden, en er komen steeds meer puzzelstukjes bij elkaar. Erg jammer dat wij het daar niet meer met hem over kunnen hebben. Maar ik vraag me af of dat wel had gekunt als hij nog had geleefd. Op 4 en 5 mei trok hij zich altijd terug in zijn kamertje om "sport te kijken". We weten nu wel beter. Ontzettend triest dat hij hier helemaal alleen doorheen moest en nooit hulp heeft gehad om dit te verwerken.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie