Dodenherdenking 2019

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Dani, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 19:42

Wat ik trouwens ook heel mooi en bijzonder vond (ik moet toch altijd ff slikken, die ouderen die voor onze vrijheid hebben gestreden en kransen leggen/laten leggen)
Was de oude Sinti/zigeuner dame met kleindochter.
Echt in de "klederdracht" wat past bij de cultuur van de Sinti en of Roma.
Vond het ook niet aanstootgevend ofzo, juist bijzonder en mooi.

misschien had de rok vd kleindochter heel ietsjes langer mogen zijn, maar ach, zo heel erg was het ook niet.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 23:45

Er werd nog tevoren verteld (had tv aanstaan maar was ondertussen ook eten voorbereiden) dat er helaas ook onder de Nederlandse politie mensen waren die voor F 7,50 per "kop" kregen betaald om ondergedoken Joden te verraden. Ook kinderen. Was geloof ik op 1 vandaag oid? Ging ook over een boek wat iemand had geschreven, "koppengeld".

Geen idee of dat iets te maken heeft met de kransenlegging hoor, denk het niet.

Ik ben als 12 jarige met m'n ouders en broertje naar Auschwitz en Birkenau geweest.

Kan je vertellen, heeft onwijs diepe indruk gemaakt en zie alles nog steeds voor me. Ben ze wel erg dankbaar dat tussen alle grotten, glasblazerijen en zoutmijnen, ze ons ook daar mee naartoe hebben genomen.

Moesten echt die dag en volgende dag ff bijkomen van alles.
Zodra je daar komt, grijpt het je gewoon naar de keel. Ook als kind die wel uit boeken heeft geleerd wat WO II inhield.

De crematoria/ovens, barakken, vitrines ter grootte qua M3 als een gemiddelde woonkamer, de ene vol met afgeknipte vlechten, een ander met brillen, met koffers, met (kunst) gebitten, paar vitrines vol met lege blikken Zyclon B gebruikt voor vergassing, de "douche"-ruimtes...

Het moet blijven leven, ook onder generaties die niet zelf het mee hebben gemaakt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 23:59

Heb vorig jaar ook een documentaire gezien over de kinderen en kleinkinderen van mensen die "fout" waren in de oorlog. Zowel van SS als NSB.
Liepen met enorm schuldgevoel, terwijl ze zelf er geen enkele schuld aan hadden.

Aangrijpende maar heel "mooie" docu ook.

Veel interviews en portretten, en ook hun "struggles" met de daden van hun (groot)ouders.
Enkelen hebben ook contact gezocht met Joodse overlevenden of nabestaanden, dat werd ook heel integer en mooi gefilmd.

Dat een overlevende zei tegen de zoon van een hooggeplaatste kampleider "jij bent net zo goed slachtoffer, en ik neem het jou absoluut niets kwalijk".

Heftige docu, weet niet meer hoe die heet, maar een echte aanrader. (Volgens mij iets ook met letterlijk "mijn vader was fout in de oorlog")

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 00:09

@ Gimme_Joy; jeetje.... Wat een heftig verhaal. Die "vracht"brief ook.... Dat soort documentatie ook gezien in Auschwitz (hetgeen wat ze nog net niet hebben kunnen verbranden).

Het vee van tegenwoordig, ook bio industrie varkens, rundvee en kippen, worden nog 10x beter vervoerd dan al die mensen destijds...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 00:42

:(:)
Dat is denk ik iets van "die generatie", slikken en doorgaan. Hoe moet je in vredesnaam ook zoiets vertellen/uitleggen?
Uiteindelijk is het iets wat "wij" nooit kunnen ├ęcht kunnen voelen en begrijpen. Het is heel triest. Maar in die tijd was "hulp om te verwerken" ook een enorm taboe.... :(:)

Diep respect voor allen. Ik heb mijzelf wel vaker, en vandaag ook weer, afgevraagd "wat zou ik doen, in die tijd, in die situatie?". Dat is een vraagstuk waar ik nooit zal uitkomen, dat weet ik echt niet... Ik kan films kijken, docu's, boeken lezen, maar mijzelf echt in die situatie indenken, dat gaat mij te boven.

Mijn ene opa is vrij jong gestorven, mijn andere wat later. Beide hebben vrijwel niets willen loslaten over hun diensttijd en de periode van oorlog.

De overlevenden worden elk jaar minder. "Gelukkig" zijn er in de loop der jaren een hoop verhalen, documenten, foto's etc. bewaard gebleven, zodat wij en volgende generaties nooit zullen en kunnen vergeten wat er toen is gebeurd.

JoyCiej007

Re: Dodenherdenking 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 09:35

Ik hoorde t ook op t nieuws ja. Belachelijk en respectloos.

"Gelukkig" geen taferelen zoals destijds met die "dam schreeuwer"...

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie