Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: ynskek, Mondy, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj, Dani, Polly

Shaggy09

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 21:04

Nou ja, als het beter en mooier gemaakt kan worden, waarom niet toch? :+ Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die zich laten tegenhouden doordat ze het niet mooi vinden.

JM :#

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 21:10

Ik ben het zeker eens met doe wat je kan en wilt doen. Niet altijd anderen afzeiken omdat die wel nog een diesel auto rijden, of 4 keer per jaar op vakantie gaan. Daar creëer je alleen maar een haat klimaat mee en gaan we met zijn allen nog verder uit elkaar staan.

Ik doe namelijk ook niet wat ik kan, maar wel waar ik mij goed bij voel. :) Ik kan mijn scooter laten staan maar ben liever 20 minuten onderweg dan een dik uur.
Ik ga wel minder met vakantie als eerst en probeer minder plastic verpakkingen te kopen.

En de een doet meer dan de ander, maar dat blijft altijd!

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 23:22

Ziet er goed uit die pannen! :) Leuk om te horen dat ze aan het innoveren zijn.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 14:17

Ik zou sowieso graag maatschappelijke verandering zien. Wat betreft de overconsumptie en overspannen economie van tegenwoordig.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 16:43

Loretta schreef:
Shaggy09 schreef:
Ik zou sowieso graag maatschappelijke verandering zien. Wat betreft de overconsumptie en overspannen economie van tegenwoordig.

Daar noem je wel iets. Alles wat je tegenwoordig koopt gaat maar heel kort mee en moet dan weer vervangen worden. Vergelijk bijvoorbeeld een pan van nu met een pan uit grootmoederstijd en je ziet het verschil. En zo gaat het met alles Er is een eindeloze stroom van scheepsladingen vol ket wegwerpproducten. En het wordt alleen maar meer en meer.

Ons economische systeem is gewoon onthoudbaar aan het worden.

Dat is inderdaad een mooi voorbeeld.
Maar ook maar het continu gepromoot zien worden van merken en producten, de winkels die 7 dagen per week geopend zijn tot in de avonduren. Het nooit genoeg kunnen hebben. Je kan tegenwoordig alles kopen via internet, overal ter wereld. Voor 50 cent koop je een telefoonhoesje en laat je hiernaartoe vliegen. Next day delivery. Etcetera etcetera.

Ik denk dat ook dat mensen tegenwoordig gewoon sneller oververmoeid zijn of een burn out krijgen door de werkdruk die er heerst vanuit de economie anno nu en
het altijd maar bereikbaar moeten zijn. Telefoon die weer afgaat, berichtjes die binnen komen etc. En waarom zou je in hemelsnaam midden in de nacht naar de bioscoop moeten kunnen?

Ik noem nu maar wat random voorbeelden maar dit is voor mijn gevoel wel wat er momenteel gaande is in de maatschappij. In werk in de detailhandel en ik vind het soms ontzettend vermoeiend dat we altijd open zijn, ook met koningsdag bijvoorbeeld. En als je dan een keer besluit om wel dicht te gaan op koningsdag zijn er ook nog mensen die gaan zeiken.

Ja, ik vind het ook fijn als ik om 8 uur savonds nog even snel naar de winkel kan voor een pak melk.
Maar we gaan niet dood als dit niet kan. Ik denk dat als de hele economie een switch zou maken mensen het op een gegeven moment heerlijk rustig zouden vinden.

Het hoort misschien niet helemaal bij het kopje klimaat, maar ik denk zeker dat hier een hoop verbanden zijn.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 19:17

juval schreef:
klinkt mooi (en idealistisch) die maatschappelijke verandering.

waar willen we dan naar toe? terug in de tijd? of juist vooruit? Technologische ontwikkelingen mbt energie en voedselproductie, of liever weinig technologie en innovatie?

de huidige economie is onhoudbaar wordt gezegd, maar er leven zo verschrikkelijk veel mensen op deze wereld die afhankelijk zijn van al die economie. Als je weer pannen uit grootmoeders tijd gaat maken die 100 jaar meegaan.. dan worden er geen pannen meer verkocht, gaat de winkel dicht en gaat de fabriek failliet en zijn er veel mensen zonder werk, dus geen inkomen. Denk niet dat dat echt een vooruitgang is.

oplossingen zijn lastig.

Ik zou graag naar meer rust en eenvoud willen maar ik denk dat dat onmogelijk is.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 22:52

Klopt pien, maar ik denk toch dat er echt maatregelen genomen moeten worden wil je hier echt verandering in zien. Alle beetjes helpen, dat weet ik, maar zoals het er nu naar uit ziet kan mijn kleine voetafdruk niet tegen tegen de enorme van zovelen nog op. En geld is macht helaas.

Mee eens Loretta, maar het lijkt tegenwoordig af en toe een sport van mensen om zoveel mogelijk te kunnen kopen en showen. Minimalisme is nu wel een beetje upcoming maar dat is meer om ecologische redenen dan economische naar mijn idee.

Kortom, ik denk gewoon dat er een enorme knop om moet bij de mensen en tot die tijd kan iedereen doen waar hij/zij zich goed bij voelt. Maar soms knaagt het wel aan me dat ik probeer om wat minder breed te leven en bijvoorbeeld mijn oom en tante nog steeds 8 keer per jaar op vakantie gaan met het vliegtuig. Dan voelt het wel een beetje als dweilen met de kraan open..

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 23:10

Wat maakt het uit dat germie gewoon aangeeft waar zij wel of geen hinder aan ondervind of wat haar wel of niet drijft om bepaalde keuzes te maken? Daar is dit topic toch voor? Om met elkaar te bespreken wat we doen en waarom we het doen? Beetje aparte manier van reageren IMANDRA.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 17:51

Maar ze mag het toch gewoon aangeven als iets niet voor haar werkt? Of moet zij haar mond dan maar houden omdat zij in een uitzonderlijke situatie zit? Ik vind dit wel een beetje apart..

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 18:00

Nou je reageerde nogal fel met ´fijn voor jou dat je je telefoon savonds uitzet´
Is niet erg uitnodigend om nog verder te babbelen vind je niet?

Enfin, wat betreft die telefoons denk ik ook dat het gros een nieuwe neemt omdat hun abbo verloopt. Idem voor mij, mits mijn oude telefoon ook aan vervanging toe is. Of ik moet een nieuw technisch snufje zo cool vinden dat ik een nieuwe wil proberen.
Maar moet zeggen dat de technische snufjes nu al een tijdje op hetzelfde level blijven hangen. En er is zelden een verbetering die ik echt goed en handig vind. Mijn telefoon zou zogenaamd tot een aantal meter onder water gebruikt kunnen worden voor een bepaalde tijd, in werkelijkheid kan ik nog niet eens met klamme handen typen of hij ´tript´ al.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 09:53

Ik vind kerncentrales een ondoordacht ´alternatief´