Abortus verboden in Alabama...

Moderators: Ladybird, Polly, Hanmar, Princesj, Shanna, Dani, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 19:26

Voor de mensen die blij zijn met wetswijzigingen die abortus verbieden:

Lees je in zou ik zeggen. Want het klinkt allemaal zo goed, allemaal blije babies die geboren worden! Er zouden meer politieke partijen dit moeten steunen, vooral in Nederland. Want de conservatieve christelijke partijen willen alleen de wil van God volgen en alle babies beschermen, toch?

Nee... niet dus. In ieder geval niet in dit geval. Want als het echt zou gaan om babies te beschermen en het leven boven alles te zetten zouden ze ook voor betere zorg voor moeder en kind zijn. Maar dat zijn ze dus niet:
Citaat:
Alabama’s Senate approved legislation on Tuesday that would ban nearly all abortions in the state at every stage of pregancy, but refused to consider amendments that would take provide health care for the mothers who were denied abortions.

State Senator Linda Coleman-Madison proposed an amendment to the bill that would require the state to provide free prenatal and medical care for mothers who had been denied an abortion by the new law. Her amendment was struck down by a vote of 23-6.

https://www.newsweek.com/alabama-aborti ... re-1426643

Dus gewoon: Nee mevrouw, abortus mag niet. U bent verkracht? Niet ons probleem. U heeft geen geld om een kind een toekomst te geven? Tja, worden ze hard van. U heeft geen goede zorg beschikbaar en bent te arm om het zelf te betalen? Ook niet ons probleem!

Daarnaast is Alabama ook nog eens een staat waar je als je als 50 jarige een 12-jarig kind hebt verkracht je er ook gewoon mee kunt trouwen. Even een deal maken met de ouders en zodra je getrouwd bent ben je veilig, want dan is het ineens geen verkrachting meer. Want Republikijnen geloven dat verkrachting binnen het huwelijk niet bestaat, de man heeft gewoon recht op seks. Ook als de man al opa is en is getrouwd met een kind.

Dit soort wetten gaat om controle, macht. Macht over leven en dood, macht over vrouwen. Ik neem aan dat ook dat voor de meeste gelovigen hier te ver gaat?

“My grandfather once told me, ‘Grandson, the world is filled with people. But there’s only a handful of human beings.’” - Moses J. Brings Plenty.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 13:45

anjali schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik snap ook niet waarom een mensenleven en foetus zo superieur wordt bevonden. Varkens en koeien worden massaal naar slachthuizen gebracht, biggen en kalfjes ook. Zelfs drachtige dieren al mag dat eigenlijk niet, maar het is maar een koe he? Schapen mogen ritueel de hals worden doorgesneden, nertsen mogen levend gevild maar een nette afbreking van een zwangerschap bij een mens mag niet. Voor mij niet te begrijpen. Mensen en vooral die van het mannelijk geslacht vinden zich superieur aan al het andere leven. Levensgevaarlijk is het.

Maar dit argument geldt niet voor mij want ik ben voor de bescherming van alle leven,zeker ook van dieren!En ik ben ook streng vegetarier.

Het probleem met jouw houding is alleen dat je een deel van het probleem negeert. Ik zie dat veel, ook bij gelovigen in mijn eigen familie. Het idee dat je met een verbod op abortus levens redt is gebaseerd op een fabel. Er zullen nog steeds ongewenste zwangerschappen zijn, en ook aborties. Alleen vanaf een verbod worden die aborties uitgevoerd door mensen die zich dokter noemen in donkere kamers met slechte hygiene, dmv gevaarlijke middelen, breinaalden, door zichzelf van een trap af te gooien, etc. Net zoals vroeger. Daar vallen slachtoffers bij, zowel ongeboren babies als de moeder zelf.
Ongewenste zwangerschappen zijn een deel van de realiteit. De zwangeren hebben geen geld, geen stabiel leven, zijn verkracht etc.etc. Die hebben geen veroordeling nodig, maar hulp.
En volgens mij staat er niet in de bijbel dat je gewoon star de andere kant op moet kijken terwijl je hardop je oordeel uitspreekt als je een persoon in nood tegenkomt.

“My grandfather once told me, ‘Grandson, the world is filled with people. But there’s only a handful of human beings.’” - Moses J. Brings Plenty.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 18:20

Resistance schreef:
anjali schreef:
Er is toch veel vraag naar adoptiekinderen?

Volgens mij begrijp je niet dat verkrachtingsslachtoffers er soms niet op zitten te wachten om 9 maanden met in hun ogen een parasiet van die vuilak rond te lopen in hun buik?

Getuigt van weinig inlevingsvermogen dit.

Dit.

Probeer je eens in te denken dat je verkracht wordt en zwanger blijkt te zijn. Als iemand die persoonlijke ervaring heeft met sexueel geweld (gelukkig zonder zwangerschap) kan ik vertellen dat je dat echt niet zomaar aan iedereen wil vertellen, en dat als je het wel vertelt je niet altijd blij wordt van de reactie.

Dus hou je het geheim. Maar je bent zwanger, het gaat tonen, en als je in de spiegel kijkt wordt je keer op keer herinnerd aan dat vreselijke moment.
Het is niet meer zo "makkelijk" als vroeger om je te verstoppen in een vrouwenhuis, te bevallen en je leven weer op te pakken. Je vriendenkring, familie, collega's, iedereen op straat kan zien dat je zwanger bent. Dus je moet er of eerlijk over zijn, of een verhaal omheen breien.
De felicitaties, kennisen die gelijktijdig zwanger (en wel blij) zijn. Mensen die vragen of je het geslacht al weet, of je al een naam verzonnen hebt. Je vertellen dat je er zo mooi uit ziet met die buik, vragen of je al klaar bent met de babykamer.
En dan de vraag wie de vader is, hoe lang je al bij elkaar bent, en of hij zich ook verheugd op de komst van de kleine.

Hou dat maar eens negen maanden vol.

Daar komt bij dat de pijn van een bevalling in dit soort gevallen ook heel erg flashbacks kan oproepen. Daarbij is een zwangerschap en bevalling nog steeds niet risicovrij natuurlijk, al helemaal niet als je een trauma aan het verwerken bent terwijl je zwanger bent als nasleep van dat trauma. Verhoogd risico op post-natale depressie en kraambedpsychose. Etc. etc.

En dat allemaal omdat mensen die je niet kennen besluiten dat je dat best wel kunt, dat je het zelfs moet. Omdat God het zo gewild zou hebben. Ammehoela.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 19:19

Resistance schreef:
Ik ben beelddenker. :') Zie nu allemaal blije hoopjes voor me met vlaggetjes en ballonnen.

edit *plaatje weggehaald wat als schokkend kan worden ervaren*
Laatst bijgewerkt door Drifter op 18-05-19 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 19:45

zonnebloem18 schreef:
Het lijkt me dan ook weer niet gepast om hier grapjes over te maken. Laten we anderen wel respecteren ongeacht welke mening ze hebben.

In principe heb je gelijk, mijn excuses als ik hier te ver ga.

Aan de andere kant is de wet waar de OP over gaat geboren uit disrespect. Het is namelijk behoorlijk respectloos om vanuit aleen vanuit 1 mening en wereldvisie te denken en daar wetten naar te maken, terwijl door die wetten enorm veel moeders (en kinderen) gaan lijden.

Dat wordt gemakshalve door de conservatieven genegeerd. Uiteindelijk als je kijkt naar de richting de US in gaat is de vraag: Moet je altijd tolerant zijn tov intolerantie? Moet je fundamentele respectloosheid wel met respect behandelen?

Ik ben een beetje erg bang dat als we allemaal te lief en aardig willen zijn we hetzelfde probleem hier gaan zien. Dat mensen met dit soort visies voor de wereld de macht gaan krijgen omdat "respectfully, i disagree" ze niet heel veel doet.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 11:25

enzino schreef:
Dit heeft weinig met mannen vs vrouwen te maken, hoe graag je het misschien ook weer op seksisme wilt schuiven.. Dit gaat om een groep gelovigen die hun geloofsovertuigingen er doorheen willen drukken. Ook gelovige vrouwen steunen dit voorstel, net zo als dat veel ongelovige mannen tegen zijn. De gemene deler is dus het geloof en niet het geslacht van de persoon-

Dan ga je natuurlijk helemaal voorbij aan het feit dat deze gelovigen zo streng geloven dat ze weer terug in de tijd willen. Dan gaat het dus wel over mannen vs vrouwen, want deze mannen willen terug naar de tijd dat mannen de leiding hadden en vrouwen achter het aanrecht stonden terwijl ze BillyBob jr. nr 5 eruit perstten.

Daarnaast gaat de wet over het vrouwelijk lichaam en het recht van de vrouw om zelf te kiezen. De mensen die besloten dat vrouwen dat recht niet hadden en zij wel zijn mannen, want deze wet moest ingestemd worden en alle 25 ja-stemmen waren van mannen.
Ook is het natuurlijk van de zotten dat ze tegen allerlei voorstellen over betere zorg voor moeder en kind hebben gestemd.

Natuurlijk zijn er vrouwen die voor de Republikijnen stemmen en meewerken aan hun wetten. Ik kom uit een streng Christelijke familie waar vrouwen het ook met hun man eens zijn dat vrouwen hun stemrecht weer in zouden moeten leveren. Waarom? Omdat er in dit soort geloofstromingen gepreekt wordt dat de wil van de man wet is, en dat je daar van God niet tegenin mag gaan.

Dit soort geloofstromen zijn in de basis seksistisch en dus de wetsvoorstellen die daaruit voortkomen ook.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 11:34

enzino schreef:
Drifter schreef:
Dit soort geloofstromen zijn in de basis seksistisch en dus de wetsvoorstellen die daaruit voortkomen ook.

We zijn het dus eens dat de gemene deler het geloof is.

Niet helemaal, imo is het geloof hierin een werktuig om te gebruiken, een schild om zich achter te verstoppen en een hele handige manier om hun eigen verantwoordelijkheid af te staan aan "de hogere macht die het zo wil".
Er zijn een hele hoop staten in Amerika waar mannen met alle macht proberen om de leiding te behouden. In staten zoals Alabama is het geloog heel handig om daarin te gebruiken, want het geloof is nog heel levend. Maar uiteindelijk zijn het nog steeds mannen die in 2019 besluiten dat vrouwen bepaalde rechten niet hebben. Seksisme dus.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 11:45

mysa schreef:
Ik las trouwens ook, (niet gecheckt) dat de straf voor abortus in Alabama hoger is dan de straf voor verkrachting. :(

Yep, abortus is een Class A felony met een minimumstraf van 10 jaar, en een maximum van 99 jaar. Wat wel dezelfde straf is als first-degree rape + sexual torture.
De meeste verkrachtingen vallen onder second-degree rape, een class B felony met een maximumstraf van 20 jaar.
Incest en seksueel misbruik is een class C felony met een minimumstraf van 1 jaar en een dag en een max van 10 jaar.

Het is nu dus heel goed mogelijk dat zowel de dokter die de abortus uitvoerde als zijn patient een hogere straf krijgen dan degene die de zwangerschap veroorzaakte door een vrouw te verkrachten.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 17:02

Dit is ook wel interresant, even wat stukjes uit een artikel gehaald:

Citaat:
Yet the "pro-life" movement, as critics often note, isn't focused on life, per se—at least, not beyond preventing legal abortions. Take the trio of Alabama, Missouri, and Georgia, each of which enacted their abortion bans in service of a solemn commitment to the preservation of life. A 2018 analysis found that Georgia has the fifth-highest maternal mortality rate—the rate at which women die from complications resulting from childbirth—in the United States. Missouri is ninth.

Citaat:
The Center for Disease Control ranks both Alabama and Georgia among the ten states with the highest infant mortality rates—all ten of which fall in NARAL's "severely restricted access" category.

Citaat:
Alabama comes in second in firearm death rate, and Georgia sixth; the Giffords Law Center awards both states an F for their firearms laws. A 2017 Violence Policy Center report placed Alabama and Georgia among the top 15 states in which women are murdered by men. According to the Death Penalty Information Center, since 1976 Missouri, Georgia, and Alabama have ranked fifth, sixth, and seventh in total executions, respectively. On a per capita basis, Alabama has sentenced more prisoners to death than anywhere else in the country.

Citaat:
What are some other useful indicia of a passion for all things life? Between 2010 and 2014, Missouri, Georgia, and Alabama each saw double-digit increases in the percentage of kids experiencing recurring maltreatment, according to the federal Children's Bureau. During that same period, Alabama saw a 379 percent increase in the number of children experiencing maltreatment while in foster care. The Annie E. Casey Foundation's data shows that a quarter of children in Alabama, and 21 percent in Georgia, and 19 percent in Missouri grow up in poverty.

https://www.gq.com/story/pro-life-state ... t-pro-life

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie