Abortus verboden in Alabama...

Moderators: EvelijnS, Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Princesj, Dani

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 13:30

blokje schreef:
Corine ik heb via de pb dat net ook tegen iemand gezegd. Ik heb moeite daar mee (keuze maken) omdat ik sowieso worstel met de vraag wat dan te doen. Geloof dat ik het hier al eerder zei een kind van 11 een kind laten baren is levensgevaarlijk. Dat lijfje is veel te klein voor een baby. Ik vind die keuze heel lastig en heb daar geen antwoord op.

Er zijn ook vrouwen binnen onze kerk of die ik ken die heel ziek werden in de zwangerschap o.a. zwangerschapsvergiftiging toen is gekozen voor inleiden om de moeder te redden en hoopten ze nog wat voor de baby te kunnen doen. Die is toen overleden. Bij abortus rond 20 weken wordt je ook ingeleid en soms leven de kindjes nog even na de geboorte.

Dus als je ingeleid wordt terwijl de baby nog lang niet voldragen is maar anders overlijd de moeder dan pleeg je onbewust misschien ook een soort abortus...

Lastig

Ja, heel lastig, en dan de vraag maar vermijden dus.... maar weet je, in Amerika is het niet meer lastig sinds deze wet. Jou dochter zou daar gewoon het kind moeten krijgen, ongeacht dat haar lijfje te klein is voor de baby.
En de vrouwen binnen jou kerk moeten de zwangerschap gewoon voldragen of sterven terwijl ze het proberen.
Lastig? Daar is niks lastigs aan. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de jaren erna, die jou dochter van 11 met haar kind moet doorstaan. Zoals ik jou lees heb jij een hoop liefde voor je dochter,dus mochten moeder en kind het overleven dan twijfel ik niet dat je haar zou helpen. Maar dat geldt niet voor alle meisjes van 11. Meisjes die uit een ontwricht gezin komen, misschien wel zwanger zijn gewordend oor verkrachting binnen eigen familie.
Maar daar zorgt deze wet niet voor, deze mensen zijn gewoon overgeleverd aan hun lot. Stik er maar in, maar gelukkig is het kind wel geboren. De kwaliteit van leven, dat boeit dan weer niet.

En als we dan nog even doorgaan over de zwangerschappen die nu om medische reden beeindigd worden omdat het kind ernstig gehandicapt is, of misschien zelfs wel niet levensvatvaar. In plaats van die zwangerschap te mogen beeindigen op een termijn waarin het kind nog geen bewustzijn heeft en geen gevoel moeten deze kinderen geboren worden, met een bewustzijn waarmee ze voelen dat ze te weinig adem krijgen, ongemak ervaren. Google eens op ziektes als patau of edwards (ziektes die nu opgespoord worden met de NIPTtest en daardoor de reden kunnen zijn om een zwangerschap laat af te breken). In mijn ogen is het genade voor een kind om deze niet geboren te laten worden, de zwangerschap afbreken voor een kind ongemak ervaart in plaats van het enkele dagen te laten leven met ongemakken om dan alsnog te moeten sterven omdat het niet eens levensvatbaar is. Of sterker nog, een volledig leven te laten uitzitten terwijl het als een kasplantje door het leven gaat. Is dat hoe we het willen? Is dat kwaliteit van leven? Voor wie dan?

Daarnaast, dit soort moeders doen niet "even" abortus. Ik weet nog hoe ik na de nipttest uitkeek naar de uitslag, angstig om te moeten beslissen over het leven van een kindje dat zo gewenst was. Hoe dankbaar ik was toen bleek dat hij gezond was, maar ook met pijn in mijn hart naar moeders die wel moesten beslissen. Met nogmaals datzelfde gevoel van een steen in mijn maag de 20weken-echo in te gaan als soort laatste test. Het verhaal van de vrouw hier op bokt die deze beslissing moest maken heb ik nooit vergeten en ik kijk nog steeds ontzettend met bewondering naar haar.

Ik snap dat mensen tegen abortus als soort idioot voorbehoedsmiddel zijn. Maar dat is een hele kleine groep. Je gooit het kind met het badwater weg. De grote groep, dat zijn de vrouwen zoals hierboven. Mijn hart bloedt voor hen.

Kom maar op met die kerstmuts op mijn hoofd!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 13:40

cjb schreef:
Een verbod op abortus vind ik overdreven.
Op medische gronden, na verkrachting of door ander soortig geweld kan ik me voorstellen dat we abortus toe moeten staan.
Of de vrouw altijd degene is die de beslissing kan nemen vraag ik me ook af. Er is immers in de meeste gevallen ook een vader.
Wat nu als er geen medische indicatie is. De vrouw het kind niet wil. Maar de vader dit juist wel heel graag wil.
Wie mag/kan dan bepalen of abortus plaats moet/kan vinden.

De vrouw. Het is haar lijf, haar keuze. En als je als man en vrouw samen bewust in verwachting raakt dan mag je er vanuit gaan dat je als vrouw luistert naar je man en samen kijkt hoe verder. Maar een man zou nooit mogen beslissen over het lichaam van een vrouw. Nooit. NOOIT.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 13:45

Lijkt me duidelijk toch laurora? Jou kind heeft recht op een leven. Wat voor leven, daar praat men niet over. Dat is hoogstens "lastig" (lees: ver van mijn bed en te persoonlijk om bij mijn standpunt te blijven).

Iedere foetus heeft recht op een leven. Want stel nou dat jou kind een wereldwonder blijkt? Dat de kans groter is dat het een beschadigd, getraumatiseerd kind zonder toekomst is, dat doet er totaal niet toe.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 14:03

Marriefloor schreef:
Ik ben het grotendeels eens met J_E en Blokje.

In veel gevallen ben ik tegen abortus. Ik begrijp dat er uitzonderingen zijn. Het lijkt me vreselijk om zwanger te raken na bijvoorbeeld verkrachting. Maar geloven jullie dat alle abortusklinieken vol zitten met zwangere vrouwen n.a.v. verkrachting? Dan zijn er nog veel die opgepakt moeten worden.

Dat veel het zien als vruchtje / object etc dat vind ik pas walgelijk. Het is een baby'tje in wording. En dat het geen gevoel zou hebben? Dan denk ik dat je nog geen kindje in je buik gedragen hebt. Een kindje van 12 weken ligt soms heerlijk te duimen op een echo. Kindje van 16 , 17 weken kan je voelen bewegen in je buik. Dat z'n klein kindje geen gevoel zou hebben?? Dat is goed praten voor jezelf. Heb je wel eens beelden gezien? Een kindje wat veilig in de baarmoeder zit? En ineens weg gehaald wordt? Dat reageert wel degelijk...

Kun je "veel" definieren? Wat is "veel gevallen" voor jou? Want

Citaat:
Ter indicatie: in Nederland is 53% van de abortussen tot 7 weken, dan gaat het maximaal om een foetus ter grootte van 10ct en 0.5g. 18% is vanaf 12 weken. Met 12 weken is de foetus/embryo 6.5cm en 14g.

Dit zijn de cijfers. Tot 7weken ligt een kind niet te duimen. Het krijgt net vormen van armen en benen. Een groot deel zijn overtijd behandelingen, dus met ongeveer 4,5weken (max 16dgn overtijd)

Het is bijzonder hoe mensen anti-abortus een beeld hebben dat het gros van de afgebroken zwangerschappen vrouwen zijn die met 18weken besluiten om de zwangerschap eens af te breken en dat fluitend doen. Niet omdat het moet, maar omdat het kan zeg maar.
Maar geen antwoord hebben op de kritische noten zoals in 1 van mijn vorige posts.
Get your facts together.
Laatst bijgewerkt door secricible op 17-05-19 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 14:11

Ailill schreef:
Okay. Hoe zit het dan wanneer de moeder wél het kind wil houden maar de vader niet. Moet hij dan wel/niet fin. zorg dragen?

Punt waar ik naar neig: Binnen deze hele kwestie draait het om de beslissing van de vrouw - of juist het ontnemen van die beslissing. En dat snap ik hoor, iedereen is baas in eigen lichaam en niemand heeft daar, in mijn optiek, iets over te zeggen/vinden/beslissen. Maar, binnen de gebieden waar een vrouw zelf mag beslissen, 'trekt' de man vrijwel altijd aan het korste eind: Vrouw wil wel maar man niet, betaal maar. Vrouw wil niet maar man wel, jammer man. Vrouw wil (na een periode) zonder man, rechter wijst kinderen aan de vrouw toe. Nu is dit niet altijd het geval, maar meestal wel.

En het stomme is, ergens begrijp ik dit allemaal prima. Het klinkt logisch. Gevoelsmatig zit het me toch niet helemaal lekker.

Meer on-topic: Ik vind het een vreemde wet. Je ontneemt vrouwen een recht, bezorgt een hoop toekomstige kinderen/mensen wellicht geen prettig leven en de randzorgen, o.a. zorg, zijn behoorlijk zorgelijk.

Ik herken wat je zegt en heb hier veel met mijn man over gesproken tijdens de zwangerschap (hij vond het soms lastig dat hij als man nergens iets over te zeggen had).
Ik denk dat dit voorkomt uit dat we opgroeien in een cultuur waarin gelijkheid het hoogste goed is. En eigenlijk mannen meestal iets hoger staan dan vrouwen. Dat is de cultuur waarin we leven en die we gewend zijn.

Maar rondom zwanger zijn en geboorte is gelijkheid onmogelijk. Een vrouw kan zwanger worden en kinderen baren. En een man niet. En daar verandert niemand iets aan, gelijkheid krijg je niet op dit punt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 15:06

quickie schreef:
Een totaal verbod ben ik geen voorstander van. Echter kende ik genoeg mensen toen ik nog op school zat die liever kozen voor een abortus dan anticonceptie. Of onder het motto ik wordt toch vast niet zwanger de vrije loop gingen zonder. Als ik er voor kies om te stelen en ik moet naar de gevangenis ben ik niet meer vrij om veel keuzes te maken. Ik denk in dit geval ook wel vaak wie zijn billen brand..... Er worden veel kinderen uit het buitenland gehaald omdat mensen graag willen adopteren en deze jonge kinderen in nederland niet beschikbaar zijn. Je kunt er dus voor kiezen om je kind op te geven voor adoptie ipv vermoorden. Ik denk/hoop dat deze grote groep mensen dan ook beter gaat nadenken over de gevolgen van geen anticonceptie gebruiken ipv ach abortus kan altijd nog.

Ik zie een kind in de buik ook als kind. Ik vind het heel raar dat iemand zegt als het kind het zelf nog niet red is het geen kind en mag je het dood maken en als het een week later levensvatbaar is en te vroeg wordt geboren mag je het niet bij het vuilnis neer gooien. Mensen maken hier dus verschil op basis van een week tussen mijn keus en WTF die is ziek dat doe je toch niet.

Ik ben dus wel van mening dat als het leven van de moeder in gevaar is abortus wel moet kunnen. Ook als het kind niet levensvatbaar is.

Ik ben ook van mening dat wij als gehele mensheid meer voor elkaar klaar moeten staan, waardoor een alleenstaande moeder zich makkelijker kan redden. Voor mijzelf zal ik bij een zwangerschap door de anticonceptie heen niet kiezen voor een abortus, echter heb ik geen familie in de buurt wonen en werk ik full time in 3 ploegen. Ik heb hier dus ook wel eens over nagedacht hoe dit dan zal moeten. Ik ken geen opvang voor s nachts.

De opmerking een kind dat trek ik niet en daar ga ik aan onderdoor vindt ik een beetje als mensen mij vragen hoe ik de nachtdienst vol hou en roepen dat zou ik niet trekken daar ga ik aan onderdoor. Als je dan vraagt heb je het wel eens geprobeerd is het antwoord nee. Dat trek ik niet roepen zonder ervaring vindt ik jezelf te kort doen en te negatief zijn (dit geldt voor alles in het leven). Helaas is moederschap niet even uit te proberen :P

En baas in eigen buik???? volgens mij is het nog steeds drama om je als vrouw te laten steriliseren. Lekker krom

Met als grote verschil dat als je die nachtdienst niet trekt je ontslag kan nemen onder het mom "foute keuze". En bij een kind...tja..

Je laatste opmerking ben ik het wel mee eens, hoewel ik niet begrijp waarom dat verdere achteruitgang rechtvaardigd

secricible

Re: Abortus verboden in Alabama...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 16:27

Normaal is het bij een abortuskliniek toch ook zo dat ze met je in gesprek gaan over mogelijke methodes om herhaling te voorkomen... bizar dat dit dan toch kan.

Maar imo zijn dat de excessen en geen reden om vrouwen die er wel noodzaak aan hebben zorg te ontnemen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 18:49

Marriefloor schreef:
Resistance schreef:
Sorry hoor, maar flikker toch een eind op met je achterlijke denkbeelden. Bah. Gevalletje wereldvreemd.

Dit vind ik echt geen respectvolle reactie. Er wordt gevraagd , vanwege de gevoeligheid mbt dit onderwerp, respectvol te reageren.

Verschillende mensen / verschillende meningen. Echter op het moment dat iemand ook grotendeels tegen abortus is reageren sommigen wel heftig. Ik vraag mijzelf af waarom? Als je overtuigd bent van je eigen standpunt en dit weloverwogen hebt besloten dan is het toch prima?

Volgens mij komt dat niet omdat iemand tegen abortus is maar vóór het verbieden van abortus. En daarmee ook voor het inperken van de keuzevrijheid van anderen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 19:04

tess_84 schreef:
MarcoBorsato schreef:
Als je getrouwd bent gaat dat automatisch. Maar hoe dat in Amerika is, weet ik niet.

Echt? Moet je dan ook niet naar het gemeentehuis om je kind te laten inschrijven in het bevolkingsregister en daar de naam van papa en mama opgeven?

Jawel, dat wel, je moet je kind wel aangeven. Maar de echtgenoot wordt automatisch de vader. (tenzij je anders regelt vooraf lijkt me)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 20:22

bigone schreef:
Granoek schreef:
Heeft echt niet altijd met minder hitsig te maken. Rubbers kunnen ook kapot springen, je pil is iets van 99,9% betrouwbaar... kun je nog zo je best doen

Morning-afterpil !!

Die is ook niet 100% betrouwbaar...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 20:46

Maar ik kan me nog wel voorstellen dat mensen die een embryo/foetus als potentieel leven zien abortus als veredelde anticonceptie toch wel moeilijk te accepteren vinden. Eerlijk gezegd vind ik dat ook moeilijk te slikken. Lastig om er woorden voor te vinden, het is imo wel erg lichtvoetig om gaan met iets dat een leven kan worden.

Wat overigens niet maakt dat abortus imo verboden moet worden. Maar er zou wel een betere, structurelere oplossing moeten komen voor de dames zoals het voorbeeld hier iets terug die voor de 6de keer abortus pleegde omdat ze geen ac wil gebruiken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 13:55

anjali schreef:
SVRL schreef:
Ik ben een ongelukje, mijn ouders zijn getrouwd toen mijn moeder ontdekte dat ze zwanger was. Dit huwelijk is geen gelukkig huwelijk, mijn moeder heeft me vaak verweten dat ze, door voor mij te kiezen, een man heeft waar ze niet van houdt. Heb als kind vaak te horen gekregen dat ze voor abortus kun kiezen, maar dit geweigerd heeft. En eerlijk? Had ze maar voor abortus gekozen, dan had ze nu misschien gelukkig geweest ipv verbitterd.

Dat mag ze jou niet verwijten,want daar kun jij niets aan doen.

Dat is wel makkelijk gezegd :')
In een ideale wereld was alles anders. Maar dan waren er ook geen verkrachters. En geen kinderen met aangeboren afwijkingen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 06:40

Anoniem schreef:
Een zuigcurettage kan dus tot 13 weken zwangerschap, hierna is dit niet meer mogelijk omdat de baby inmiddels botten heeft ontwikkeld. Nu wordt weken wordt zuigcurettage gecombineerd met het gebruik van een abortustang. Dit gebeurt onder plaatselijke verdoving of als de zwangerschap verder is dan 18 weken onder algehele narcose. Het kindje wordt in de baarmoeder in stukjes gesneden, waarna deze via zuigbuizen naar buiten worden gebracht. Deze methode heet dilatatie en evacuatie, lees hieronder verder.
Dilatatie en evacuatie

https://www.abortus-info.nl/hoe-gaat-een-abortus/

Dilatatie en evacuatie (D&E) of embryotomie vindt plaats wanneer zuigcurettage niet meer mogelijk is omdat de baby daarvoor te groot is. De baarmoederhals wordt allereerst wijder gemaakt waarna de moeder verdoofd wordt. Vervolgens wordt het hoofdje van de baby gekraakt, met een soortement van schaar/tang die dezelfde werking heeft als een notenkraker. De arts snijdt vervolgens de baby in stukken, eerst worden de ledematen (armen en benen) verwijderd en daarna kan de baby in gedeelten uit de baarmoeder worden gehaald door middel van een afzuigapparaat.

Maar als dat wezentje éénmaal geboren is mag je zijn hoofdje niet meer tussen de deur kapot kraken, want dan ben je ineens een moordenaar.
Integendeel want dan juist word je gedwongen het (en die van een ander) zo goed mogelijk in leven te houden.

Beetje kromme wereld...

Schei toch uit joh. Die website ook. Propaganda verscholen in een semi-neutraal jasje
}:0

Citaat:
Over Abortus Info
www.abortus-info.nl is de informatiepagina van www.erishulp.nl, dit is de hulpverleningstak van www.schreeuwomleven.nl

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 12:08

Enzino, in België hanteert men idd 12weken overtijd (14wkn na bevruchting), tenzij er na die 12 weken een medische indicatie is (dus gevaar voor moeder of een ongeneeslijke ziekte voor kind).
In Nederland mag het officieel tot 24wkn hoewel artsen vaak 22wkn hanteren.

Ik heb de cijfers niet bij de hand maar het aantal afgebroken zwangerschappen na 12wkn zonder een medische reden is ook in NL minimaal. In de praktijk is er dus niet veel verschil. Over het algemeen loop je als vrouw geen 18wkn rond met een ongewenste zwangerschap.

De reden voor 24wkn is al eerder genoemd. Men maakt een verschil tussen actief een leven beëindigen of het verwijderen van een niet levensvatbaar embryo.
Hoe zie jij "abortus" met 36wkn voor je? Bevallen en daarna het kind doden?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 13:48

Belgische vrouwen worden idd geadviseerd naar NL te gaan voor een abortus na 12wkn zonder medische indicatie.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 20:15

Zullen we lekker op de bal spelen en niet op de man?

Ik heb geen moeite met mensen die er een (extreem) andere zienswijze op nahouden dan mij. De kans is groot dat zij mijn denkbeelden ook extreem of ongezond houden. En zij mogen van mij ook prima proberen die mening op de politieke agenda te krijgen.
Ik heb wel voldoende vertrouwen in ons systeem om te zien dat die mening extreem en daarmee niet gangbaar is en dus nooit voldoende fundering zal vinden om onze grondwet te veranderen.

In tegenstelling tot het systeem in Amerika, waar ik echt een hoop gaten zie waarmee niet de mening van de meerderheid verkondigd worden.

Ik vind een extreem andere mening als de mijne juist interessant. Mijn tolerantie eindigt wel als mensen denken mij hun mening op te moeten dringen, of zelfs mensen schaden omdat ze vinden dat hun visie dat rechtvaardigd.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 08:25

moonfish13 schreef:
Je omschrijft het mooi secridible. :)
En dat laatste is dus waar ik over val, dit schaadt mensen en daar stopt het voor mij.
Alleen ik zeg wat ik over deze idioterie vind wat ik denk, en dat is redelijk voor het eerst over het geloof zover ik weet.
Het zijn ook geen onwaarheden, er zijn hier mensen die vinden dat ik geen recht zou mogen hebben op een abortus en dat gaat er bij mij niet in.
Ze praten wel over mijn en andermans lichamen, en dat maakt mij boos ja.
Netjes? Mwah valt te bezien, maar wat het geloof hierin kennelijk teweeg brengt vind ik vele malen erger te noemen.

Er zijn ook mensen die vinden dat de sharia ingevoerd moet worden, dat er geen veehouderij meer mag bestaan, dat vrouwen niet mogen werken.
Maar zolang dat extremen zijn die geenszins een meerderheid vormen zie ik niet dat ze mij schaden. Anders wordt het met bijvoorbeeld de demonstranten voor de abortuskliniek, dat vind ik al een grijs gebied. Of als mensen abortusklinieken gaan bezetten, aanslagen plegen, enz.
Maar ik vind dat als je iemand om zijn mening vraagt (wat dit topic toch indirect doet) dat de ruimte voor discussie er moet zijn. En mensen foeien en negeren past daar m.i. Niet in.

enzino schreef:
secricible schreef:
Hoe zie jij "abortus" met 36wkn voor je? Bevallen en daarna het kind doden?

De foetus (wat op dat moment nog geen baby is) ontzeggen van voedingsstoffen/zuurstof en vervolgens verwijderen, of op een chemische manier het hart stoppen. Het lijkt me ethisch moeilijker om de foetus eerst buiten het lichaam te halen want dat zou het moment zijn dat het rechten als een persoon krijgt, tot die tijd is het "onderdeel" van het lichaam van de zwangere vrouw en heeft zij dus zwaarder wegende rechten.

Brrr, enzino, ik vind dat een hele enge gedachte. Dan ben je dus levend actief het leven aan het beeindigen van dit kind. Met 36 weken is een kind gewoon binnen de marges waarin een kind bevalt zonder dat er nog medische hulp nodig zou zijn.
Voor mij staat het even los van rechten, maar van actief een leven beëindigen of niet. En bij 36weken ga je daadwerkelijk leven stoppen. Nee, daar ben ik 100% op tegen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 08:36

Overigens vind ik abortus dan ook geen juiste term meer. De term abortus staat voor vroegtijdig afbreken van de zwangerschap. Als je alleen dat doet met 36 weken dan noemen we dat gewoon inleiden en wordt er een levend kind geboren. Met 36 weken (beter gezegd: na 24weken) zul je actief het leven moeten beeindigen en dat valt niet onder abortus.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 09:04

enzino schreef:
Een abortus is toch altijd actief het leven beëindigen? Je brengt de foetus naar buiten en weet dat het niet zal overleven omdat je het te vroeg uit de baarmoeder haalt... dat is in mijn ogen aardig actief het leven beëindigen.

Of de foetus het kan overleven zonder medische hulp vind ik op zich een raar criterium. Ik begrijp ook wel dat ze een grens moeten kiezen tot wanneer je abortus mag plegen, maar laten we het er tenminste over eens zijn dat deze grens volledig arbitrair is (wat ook naar voren komt uit het feit dat elk land een andere grens hanteert).

Blijkbaar vinden de mensen in Alabama het een enge gedachte om actief het leven te beëindigen van een foetus of embryo in elk stadium, vandaar dit voorstel voor een nieuwe wetgeving. Wij leggen die grens op 24 weken, maar ik heb zelf geen morele bezwaren om die grens verder te verschuiven.

Dat mag natuurlijk :D ik zie die absoluut wel, en ben blij dat de wetgeving in Nederland (en die meerderheid van de mensen) die ook ziet.

Maar nee, ik vind abortus geen actief leven beeindigen. Je breekt een zwangerschap af, met als gevolg dat daardoor een foetus sterft omdat hij niet op zichzelf kan leven. Na 24weken breek je een zwangerschap af en het foetus (dat wél zelfstandig kan doorleven!!) zul je linksom of rechtsom nog actief moeten doden. Of je dat nou in of uit de buik doet maakt weinig verschil. Bij "abortus" na 24wkn is er een potentieel zelfstandig leven, voor 24wkn is dat er niet.

Dat landen zelf die grens mogen bepalen is een feit denk ik, maar ik vind de grens dat het niet later mag dan 24 weken goed te beargumenteren. Ik geloof ook niet dat er landen zijn die abortus ná de levensvatbare datum (dus 24weken) nog goedkeuren :+
De discussie of het eerder kan vind ik dan ook anders en kan ik nog enigzins begrip voor opbrengen in sommige gevallen. Een rigide totaalverbod zoals alabama heb ik problemen mee, maar bijvoorbeeld de keuze van België om maar tot 12wkn een niet-medische abortus te doen vind ik heel goed te onderbouwen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 20:08

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 13:25

Rotkind? Dat kind kan er ook niks aan doen dat het ontstaan is, die heeft er net zo min om gevraagd als jij...
Rotvent, ja. Maar rotkind?

Overigens wel een illustratie van waarom ik pro-choice ben. Ziehier met welke basis het kind al ter wereld zou komen. Rotkind.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 13:59

oomens schreef:
secricible schreef:
Rotkind? Dat kind kan er ook niks aan doen dat het ontstaan is, die heeft er net zo min om gevraagd als jij...
Rotvent, ja. Maar rotkind?

Overigens wel een illustratie van waarom ik pro-choice ben. Ziehier met welke basis het kind al ter wereld zou komen. Rotkind.

Waarom zou je het geen rotkind mogen noemen? Het is in dit geval overduidelijk ongewenst, parasiteert op degene die het moet dragen, veroorzaakt leed (bevalling, geluids- en stankoverlast, slaaptekort, etc.), gaat niet vanzelf weg, bezorgt de moeder een strafblad als ze er toch vanaf probeert te komen en kost waarschijnlijk nog geld ook. Dat het daar allemaal zelf niets aan kan doen, dat verzacht daar weinig aan. Rotweer kan ook niets aan zichzelf doen en kan toch echt rotweer zijn.

Moet heel erg hard om je lachen :')
Maar ik vind het sneu dat een kind al als rotkind ter wereld komt, alleen al omdat het niet gewenst is. Daarmee wordt kind niet gelukkig en moeder was sowieso al niet gelukkig met het kind. Weghalen is dan aan alle kanten beter, voor iedereens leven.

En palmera, snap helemaal dat je dat denkt. Al helemaal omdat een baby niet echt het toonbeeld van meewerkend is. Een baby is al zwaar als hij gewenst is, laat staan als je er ook nog niet op zit te wachten.
Soms kan een baby echt een rotkind zijn :')

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 18:44

Jes schreef:
Ook kinderen die gewenst zijn zijn soms rot kinderen inderdaad (al zou ik dat nooit hardop zeggen) als je er niet op zit te wachten dan moet je er gewoon "vanaf" kunnen komen.
Niet iedereen hoeft kinderen leuk te vinden, we verplichten toch ook niemand om de kleur roze mooi te vinden?

Weet niet of het n.a.v. Mijn bericht bedoeld was, maar dat ben ik helemaal met je eens.
Ik bedoel alleen maar, het lijkt me afschuwelijk om als "rotkind" ter wereld te komen, alleen omdat je bestaat, iets waar je zelf niet voor gekozen hebt. Als je moeder, over het algemeen je veilige haven de eerste jaren, al niet van je houdt, wat voor basis heb je dan? Ik krijg buikpijn van het idee dat kinderen met zo'n basis geboren moeten worden in sommige landen.
Je kan een vrouw inderdaad niet verplichten om van een kind te houden. Een abortus is dan volgens mij ook voor iedereen de beste keuze.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 15:35

anjali schreef:
Ziektekostenverzekering is er voor ziektes. En zwangerschap is geen ziekte.

Sorry, hier moet ik even om lachen. Ziektekostenverzekering (nee, zorgverzekering) doet echt een stuk meer dan alleen vergoeden bij ziektes.

elnienjo schreef:
anjali schreef:
Ziektekostenverzekering is er voor ziektes. En zwangerschap is geen ziekte.

Dus vrouwen die gewenst zwanger zijn moeten voortaan ook hun echo's en bevalling en alles wat er verder bij komt kijken zelf betalen omdat het geen ziekte is?

Dan was ik failliet geweest voor ik een kind had gehad :') met 4dgn opname en een spoedkeizersnede.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 16:34

MarcoBorsato schreef:
Ja of ik, 60 dagen opgenomen op de neo.

Nee want mini is wel ziek natuurlijk. Ziekte tgv jou zwangerschap (oke, dat klinkt lomper dan ik bedoelde, maar je snapt de crux)