Man en vrouw omgebracht in natuurgebied Brunsummerheide

Moderators: Ladybird, Polly, Hanmar, Princesj, Shanna, Dani, EvelijnS

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-19 08:39

capopjekop schreef:
Dat zie je wel vaker bij moordenaars dat ze heel normaal lijken en charmant kunnen zijn

Da's waar.
Wij hebben afgelopen week zowel de film als docu op Netflix over Ted Bundy gekeken, een serie moordenaar die in Amerika ter dood veroordeeld is. Hij deed zich ook voor als een perfecte burger; studeerde rechten, had een relatie en kwam op vrouwen altijd over als heel charmant. Zo zie je maar hoe makkelijk mensen voor de gek gehouden kunnen worden. Uiteindelijk vonden ze schedels e.d. terug die hij verstopt had - en als je ziet hoe overtuigend hij is in zijn uitspraken dat hij onschuldig is, blijf je ook nog lang geloven dat hij onschuldig is, tot er echt zon onomstotelijk bewijs naar voren komt brr.

““You could rattle the stars. You could do anything, if only you dared. And deep down, you know it, too. That’s what scares you most.”

― Sarah J. Maas

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-19 09:28

xxCYNNxx schreef:
Gezien het verhaal van de buurjongen denk ik dat in dit geval er eerder sprake is van bv een psychose dan een psychopaat die heel goed geleerd heeft de schijn op te houden.
En dan niet zozeer over het slopen van de badkamerdeur, want dat had net zo goed een dronkenbui kwestie kunnen zijn of een gigantische woedeaanval. Maar wel het gedeelte over dat hij alleen maar wartaal uitsloeg.
En dan ook uit het niets ineens 3 mensen vermoorden in 4 dagen tijd.

Wat dat betreft ben ik het met Karin eens; hoe meer ik lees over deze jongen ( ja oke, eigenlijk man, maar kwa uiterlijk lijkt hij nog een jongen) hoe meer ik ook het idee krijg dat deze zaak alleen maar verliezers kent; slachtoffers en dader.
De verhalen over Thijs zijn namelijk van een heel andere orde dan bij Micheal P en nu die dader in Belgie; bij die 2 was het al jaren duidelijk voor hun directe omgeving dat het zeer gevaarlijke personen waren, maar instanties wilden er niet aan.
Maar bij deze verdachte is dat dus totaal niet het geval...........Goed; zegt idd nog steeds niks; Bundy was idd ook in eerste instantie een onwaarschijnlijke dader, die zn ware aard heel goed kon verstoppen.

Maar gezien wat er tot nu verteld is over hem, acht ik het niet waarschijnlijk dat het om een psychopaat gaat, maar om iemand die psychisch helemaal de weg kwijt is en straks een flinke schok te verwerken krijgt als hij weer zichzelf is, want dan zal het pas echt inzinken wat hij gedaan heeft.

Maar zolang er niks naar buiten is gebracht, blijft het allemaal natuurlijk speculeren.

Dit gevoel heb ik er idd ook bij ja. Ben echt heel erg benieuwd wat met deze zaak tegen hem dadelijk gedaan wordt en wat de consequenties voor ‘m gaan zijn.

““You could rattle the stars. You could do anything, if only you dared. And deep down, you know it, too. That’s what scares you most.”

― Sarah J. Maas

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-19 14:05

Babootje schreef:
Ik heb wel begrepen uit het nieuws dat iemand hem daar in de buurt (Brunsummerheide) gezien had.
Mogelijk waren er zorgen om de man in de kliniek waar hij zich had gemeld in combi met deze melding reden om z.sm. beelden vrij te geven. De beelden zijn ook van de bewakingscamera;s van de kliniek.

Een getuige gaf aan hem op de hei zelf idd ook tegengekomen te zijn. Hij liep achter haar, gaf haar een gevoel van dat ze achtervolgd werd en ze voelde zich echt niet prettig (Een paar pagina's terug is er een link gedeeld van het artikel waarin deze getuige haar zegje doet). Hij keek haar ook aan en lachte volgens haar ook vreemd. (Achteraf heeft zij natuurlijk kunnen bevestigen aan de beelden die vrijkwamen dat dit idd diegene was wat haar 'achtervolgde' in de hei)

Ze hebben idd bijzonder snel hem als verdachte weten aan te stellen dus ik ben ook wel benieuwd aan de hand van hoeveel en welk bewijs ze tot die conclusie gekomen zijn. Natuurlijk petje af voor de autoriteiten vind ik, want kijk eens hoeveel van dit soort zaken niet opgelost wordt of lig bij lange na niet zo snel < Even ervan uitgaande dat T. ook de dader is.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 10-05-19 14:08, in het totaal 3 keer bewerkt

― Sarah J. Maas

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-19 14:06

Jenny21 schreef:
Iemand al iets gehoord van identiteit mannelijk slachtoffer? (Mag ook per pb)

Daar is, zover ik ervan op de hoogte ben, nog niks over bekend gemaakt nee.

― Sarah J. Maas

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-19 15:41

verootjoo schreef:
Welk bewijs ligt er dan? Dat weten we toch helemaal niet?
De politie is altijd heel voorzichtig met namen naar buiten brengen, dus dat ze nu gelijk een foto incl volledige naam naar buite hebben gebracht plus het dringende advies gelijk 112 tw bellen is denk ik wel een teken dat ze het aardig zeker weten.

Haha ja precies dit.

En het bewijs zullen wij ook (voorlopig) niet weten want ze hebben al aangegeven niks naar buiten te brengen voorlopig, dus het is puur speculeren totdat we van hun uit meer te horen krijgen. Ik ben er wel erg benieuwd naar want het is idd wat anderen ook al zeiden, voor je gevoel wil je gewoon weten wat er hier is gebeurd en welk bewijs er is tegen de verdachte enz. Je leeft mee met de situatie, maar je wilt ook weten dat ze de juiste persoon hebben natuurlijk.

― Sarah J. Maas

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-19 18:50

Dit werd nog geplaatst online waarin ze zeggen dat hij al langer leed aan psychische problemen en een psycholoog zegt dat het waarschijnlijk is dat het een psychose zou zijn. Hij had zich zelf gemeld dus bij de instelling maar is woensdag dus ontsnapt toen er chaos was door het steekincident in de instelling.

https://www.ad.nl/dossier-thijs-h/thijs ... ~a8f7812e/

― Sarah J. Maas

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-19 19:59

Ze hebben ook vast niet alles naar buiten gebracht wat ze weten want ze hebben immers aangegeven niks verder naar buiten te brengen nu. Wanneer is het ook zo dat de politie ons tot in detail op de hoogte houdt van alle ins and outs in zo’n belangrijke zaak? Gebeurt nooit dat wij precies zien en horen waar zij mee bezig zijn en wat ze te weten komen, want de woordvoerder van de politie is ook altijd to the point met het uitbrengen van nieuws en houden dan nog genoeg achter voor ons - wat ze goed recht is want het is hun werk en sommige dingen deel je gewoon niet met het publiek. De urgentie die zij achter het vinden van deze verdachte hebben gezet en het feit dat ze eigenlijk ook al snel een verdachte hadden, waarvan ze ook de naam volledig bekend maken, zegt wel al veel - dat ze echt wel gegronde redenen hebben om te geloven dat dit de dader is. Maar goed, het is vooralsnog gewoon afwachten nu tot ze weer met een officiële update komen.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 10-05-19 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

― Sarah J. Maas

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-19 22:44

Volgens mij is er wel alarm geslagen bij de instelling zover ik weet, want er zijn ook mensen naar het ziekenhuis moeten gaan en de politie is ook ter plekke geweest.

Kan me verder ook echt niet voorstellen dat zo’n instelling zich niet aan het protocol houdt als er zo’n ernstige situatie is waarin mensen in gevaar zijn.

― Sarah J. Maas

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-19 08:46

En ik was van de Venlafaxine, en de andere soort die ik ervoor geprobeerd heb, juist altijd heel erg ziek lichamelijk en bij mij onderdrukten ze wel zelfmoordgedachtes, maar vlakten ze me emotioneel gezien weer niet zo af (ik slikte 75g per dag geloof ik dus geen idee of dat nu veel of niet was bij dit medicijn). AD medicijnen hebben echt op ieder individu een hele andere werking en de bijwerkingen kunnen ook enorm verschillen. Ik moest ook echt 2-3 maanden op en afbouwen omdat ik enorm gevoelig op AD reageer. En ik ben jarenlang lichamelijk ziek geweest van de medicijnen toen ik ze slikte (heel veel misselijk, duizelig en ik heb eens gehad dat ik ze een dag gemist had of te laat genomen had en dan was ik ook echt 1,5 dag ontzettend ziek ervan), maar het was een noodzakelijk kwaad voor mij toen. Ondertussen ben ik er gelukkig vanaf. Een oom van mij heeft ook AD gehad en die was idd volledig emotieloos. Die praatte niet meer en zat alleen maar suf op de bank of waar dan ook maar zo erg had dat dan bij mij weer geen effect.

@Taffje,

Ze hebben idd wel alarm geslagen zover ik kan lezen in sommige berichten - lijkt me ook heel vreemd als een dergelijke instelling het protocol niet volgt en geen alarm slaat in dit geval aangezien er medewerkers en eventuele andere patiënten in gevaar waren. En wat je idd zegt, hij zat er vrijwillig dus volgens mij mag hij ook vrijwillig vetrekken als hij echt weg had gewild, maar daar weet ik het fijne niet van, van die regels. Hij zat volgens mij wel op een opgesloten afdeling heb ik ergens ook weer gelezen en dan is hij dus wel ontsnapt daar.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 11-05-19 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

― Sarah J. Maas

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-19 09:09

Ja da's idd ook weer waar. Op een gesloten afdeling kan je dan denk ik ook normaal niet zomaar weg - maar dan vraag je je toch af hoe zoiets dan kan gebeuren in zo'n instelling, brr. Nouja, zoiets kan altijd gebeuren natuurlijk, maar het zou in zo'n instelling op de afgesloten afdeling toch wel heel moeilijk moeten zijn en ik heb het idee dat hij vrij makkelijk weg is gekomen omdat hij waarschijnlijk gebruik gemaakt heeft van de situatie die zich er afspeelde met het steekincident.

Aangezien hij zichzelf dus idd gemeld heeft... Dan vraag ik me af of hij zelf al in de gaten heeft gehad dat het idd een gevaarlijke kant op ging met 'm en hij zichzelf wilde stoppen, bang dat hij iets zou doen. Dat zou dan wel ook heel erg zijn < iemand zoekt hulp en omdat hij op dat moment waarschijnlijk al ver heen is probeert hij te ontsnappen, wat dan ook lukt, met alle gevolgen van dien. Dan vraag je je ook af idd wat er nu precies achter de schermen is gebeurd bij de instelling; wat zijn situatie precies was toen hij binnenkwam enz.

― Sarah J. Maas

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-19 12:56

Ik krijg net dit in de bus. Wel fijn dat ze zoiets organiseren voor mensen die er behoefte aan hebben. Heel veel mensen hier in de wijk kennen dan ook het vrouwelijke slachtoffer oa maar ook veel mensen die natuurlijk ook zelf daar veel wandelen enz. En dan komt het ook zo kortbij, is dan echt schrikken. Ik weet nog niet of ik ga, denk dat het voor mij wat teveel mensen bij elkaar zijn hihi. Ik ben dan wel weer benieuwd wat de burgemeester en/of politie erover te vertellen heeft.

Afbeelding

― Sarah J. Maas

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-19 18:06

KimD schreef:
cursebreaker schreef:
Ik krijg net dit in de bus. Wel fijn dat ze zoiets organiseren voor mensen die er behoefte aan hebben. Heel veel mensen hier in de wijk kennen dan ook het vrouwelijke slachtoffer oa maar ook veel mensen die natuurlijk ook zelf daar veel wandelen enz. En dan komt het ook zo kortbij, is dan echt schrikken. Ik weet nog niet of ik ga, denk dat het voor mij wat teveel mensen bij elkaar zijn hihi. Ik ben dan wel weer benieuwd wat de burgemeester en/of politie erover te vertellen heeft.

[ [url=m/kcA5DE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het vrouwelijke slachtoffer kwam ook heel veel op de heide, en maakte graag een praatje. :j

Yep, ook ik maakte regelmatig een (oppervlakkig) praatje met d’r en ze was ook heel lief altijd tegen m’n zoontje - heel bizar als je dan een foto vh slachtoffer ziet en beseft dat je haar idd regelmatig tegenkwam. En iedereen wat een beetje ingeburgerd is in onze wijk kent haar dan ook wel, ofwel goed of van aanzien of.... Je ‘voelt’ het in de wijk hier wel ontzettend aanwezig zijn dus hierdoor, dit hele gebeuren aangezien velen van ons vaak in de hei zelf zijn en het gewoon echt heel kort bij is op deze manier, maar ook dan nog eens vanwege het feit dat ze het slachtoffer ‘kennen’. Iedereen die je tegen komt in de wijk maar ook de nabije omgeving heeft het nog steeds over niks anders en ik echt veel mensen die ik ken, kennen haar ook heel persoonlijk nog dus misschien dat het daarom voor mijn gevoel nog steeds gigantisch ‘aanwezig’ is in de hele community om me heen. Dus op zich wel heel netjes dat de gemeente dit idd doet voor de burgers die er behoefte aan hebben.

En los dat het hier in de omgeving heel erg emotioneel aanvoelt allemaal; dit kan natuurlijk overal gebeuren wat hier nu gebeurd is, dus het is landelijk gezien gewoon echt heel erg schrikken geweest ook ja. Het is dan wel mooi om te zien, ondanks de trieste situatie, hoe betrokken heel Nederland is ermee. Ik ben benieuwd hoelang het gaat duren eer ze met nieuws naar buiten komen.

― Sarah J. Maas

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-19 20:07

De stille tocht gaat dus niet door. Wel goed dat ze de wensen van de nabestaanden zo eren.

Afbeelding

― Sarah J. Maas

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-19 12:20

Dus als ik het goed lees, houdt het in dat we dan moeten binnen 14 dagen te horen krijgen of en wanneer deze zaak gaat voorkomen? Ik ben niet zo bekend met deze procedures dus als iemand wat meer kan toelichten erover, graag :)

EDIT:
Ah, hier staat ook nog wel het eea wat handig is om erover te lezen zie ik
https://www.rechtspraak.nl/Themas/voorarrest

― Sarah J. Maas

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 20:30

― Sarah J. Maas

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-19 12:14

https://m.limburger.nl/cnt/dmf20190527_ ... gn=seeding

Dit vind ik wel best kwalijk hoor... dat justitie nog geen camerabeelden zou mogen krijgen van Mondriaan? Wtf. In het geval dat deze persoon verdacht wordt van 3 moorden, zou dat toch voor het onderzoek mogelijk moeten zijn dat ze dat kunnen inzien? Jeetje. Dat ze de beelden niet openbaar voor publiek maken ok, maar voor justitie toch wel?

― Sarah J. Maas

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-19 19:17

Ik vind dat op het moment dat je serieus verdacht wordt van drie moorden, er wel het een en ander mag verschuiven wat privacy betreft. Videobeelden van het Mondriaan zou toch zeker voor justitie gewoon in te zien moeten zijn. Kom daar echt niet bij. Het is niet dat ze Ieders privacy schenden hiermee, alleen die van de verdachte van 3! Moorden. Die beelden kunnen misschien wel van invloed zijn en helpen met het opvouwen van een zaak. Het is ook niet dat de beelden van Thijs publiekelijk gemaakt worden, het is voor justitie dus het blijft toch achter gesloten deuren. Maar imo heeft een onderzoek als deze voorrang op het beschermen van zijn privacy in deze situatie.

― Sarah J. Maas

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-19 19:27

Sannens schreef:
cursebreaker schreef:
Ik vind dat op het moment dat je serieus verdacht wordt van drie moorden, er wel het een en ander mag verschuiven wat privacy betreft. Videobeelden van het Mondriaan zou toch zeker voor justitie gewoon in te zien moeten zijn. Kom daar echt niet bij. Het is niet dat ze Ieders privacy schenden hiermee, alleen die van de verdachte van 3! Moorden. Die beelden kunnen misschien wel van invloed zijn en helpen met het opvouwen van een zaak. Het is ook niet dat de beelden van Thijs publiekelijk gemaakt worden, het is voor justitie dus het blijft toch achter gesloten deuren. Maar imo heeft een onderzoek als deze voorrang op het beschermen van zijn privacy in deze situatie.

Je snapt het volgens mij niet helemaal. Het feit dat Mondriaan de beelden niet zomaar deelt en hiermee naar de rechter gaat, is niet omdat ze ze niet willen delen. Ze willen alleen dat er vanaf hoger af wordt besloten dat de beelden gedeeld mogen worden, zodat geen enkele medewerker/arts/persoon met een BIG-registratie straks op het matje geroepen kan worden en dus zijn of haar baan kan kwijt raken, of nog erger, 1,5 jaar de gevangenis in kan.

De gang naar de rechter is bij het beroepsgeheim heel normaal. Op die manier krijgt de arts/kliniek dus toestemming om deze info te delen.

Ik snap de Waarom het niet gebeurt en dat er wetten zijn om alle partijen te beschermen dus het is niet dat ik het niet snap hoor.

Ik zeg alleen, of bedoel ermee te zeggen, dat het jammer is dat in situaties als deze er geen uitzonderingen gemaakt kunnen worden in extreme situaties - dat de wet daar niet soepeler in is, ook al snap ik dat het belangrijk is dat bepaalde mensen beschermd worden.

― Sarah J. Maas

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-19 19:35

Maakt het uit wat ze uit de beelden willen halen? Zij zijn degenen wat onderzoek doen, niet wij. Als zij denken dat het om wat voor reden dan ook een meerwaarde kan zijn voor het onderzoek... ze zullen er vast een reden voor hebben, anders hadden ze het geeneens aangevraagd.

We hebben nu eenmaal geen inside informatie dus het is lastig om te weten voor welk doeleinden ze wat willen doen allemaal, maar er zal vast een reden voor zijn. Het is immers hun beroep en ze zullen vast weten wat ze doen.

Maar dat de media dingen opblaast en erger maakt en sensatie zoekt, is zeker ja. Daar ben ik het ook mee eens. Maar ik snap ook waarom mensen hier nu op in gaan, omdat er gewoon weinig naar buiten wordt gebracht dus ze grijpen elk beetje vast wat ze te lezen krijgen.

― Sarah J. Maas

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-19 19:39

quera schreef:
Maar dan is die paar dagen wachten toch niet erg?
Ik ken geen enkele inrichting die zomaar beelden geeft? Alles gaat via de rechter. Zodat ze niet te maken hebben beroepsgeheim als de rechter het toekent.

Alleen nu komt het toevallig in de media

Da’s ook waar inderdaad, heb je gelijk in. Een paar dagen zal het idd nu ook niet op aankomen, aangezien ze hem in hechtenis hebben (Als hij het is aangezien hij in principe nog steeds verdachte- en geen dader stempel heeft)

Ik zie het idd nu wel wat anders in dankzij wat opheldering, dankjewel.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 27-05-19 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

― Sarah J. Maas

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-19 19:40

Electra63 schreef:
quera schreef:
Maar dan is die paar dagen wachten toch niet erg?
Ik ken geen enkele inrichting die zomaar beelden geeft? Alles gaat via de rechter. Zodat ze niet te maken hebben beroepsgeheim als de rechter het toekent.

Alleen nu komt het toevallig in de media

We kunnen wel blijven herhalen over t beroepsgeheim, maar t kwartje wil niet vallen, bij sommigen ;)

Beetje flauw hoor, deze reactie, want ik was zelf mijn mening al aan’t bijstellen. Maar schijnbaar krijg ik de kans geeneens om mijn voorbarige uitingen in te trekken :')

― Sarah J. Maas

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-19 16:54

Dit al gezien? Jeetje. Hierdoor zal er dus wel die druk op gezeten hebben wat betreft het verkrijgen van die videobeelden. Nu hij ontkent, moeten ze natuurlijk elk beetje bewijs zien te krijgen zodat ze verbanden kunnen leggen en bewijzen dat hij het was (Als hij het echt was).

https://heerlen.nieuws.nl/nieuws/79475/ ... t-moorden/

Thijs H. ontkent dat hij schuldig is aan de gewelddadige dood van een man en een vrouw op de Brunssummerheide in Heerlen en van een vrouw in Den Haag begin deze maand.

Dat meldt de rechtbank Limburg dinsdag.
De rechter-commissaris besliste dat het Openbaar Ministerie gebruik mag maken van camerabeelden van ggz-kliniek Vijverdal in Maastricht.

Bloed op kleding

H. had zich kort na het geweld op de Brunssummerheide gemeld bij de kliniek in Maastricht.
Volgens een psychiater had hij bloed op zijn kleren en handen. Die kleren zijn inmiddels gewassen en de behandelaars willen niets zeggen.

Daarom kunnen alleen de bewakingsbeelden bevestigen of er inderdaad bloed op de kleren zat. “De benodigde informatie kan tot op dit moment niet op andere, minder ingrijpende manier verkregen worden. Verdachte ontkent en direct betrokkenen lijken niet erg bereid om te verklaren”, aldus de rechtbank.

― Sarah J. Maas

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-19 09:26

bigone schreef:
Ik las wel dat de psycholoog bedenkingen had toen hij met bebloede kleding terugkwam en dan denk ik, zorg dat die bebloede kleding word bewaard. Maar nee, alles is gewassen , door wie geen idee. Kunnen zijn ouders ook gedaan hebben. En nu is er kans dat ze hem niets kunnen maken.

Ja dat is ook erg jammer, dat het dan gewassen wordt < al is dat ook makkelijk praten door buitenstaanders achteraf natuurlijk. In principe hoeft een bebloed shirt - ik weet niet hoeveel bloed erop zat - niet meteen alarmbellen af te laten gaan want je kunt ook een wond hebben van een val of zoiets.

Maar in deze specifieke situatie, als je eigenlijk weet dat deze persoon psychische problemen heeft en dan ook je bedenkingen hebt als je het bebloede shirt zag... dan ga je toch inderdaad ook denken van wat vreemd dat ze dan die kleren niet even bewaren. Maar ik kan me ook voorstellen dat ze niet meteen gaan denken dat hij iemand vermoord kan hebben en dat je dan DNA/bloed als bewijs moet gaan bewaren. We zijn allemaal maar mensen natuurlijk en reageren op dat moment zoals we denken dat het goed is en naar gelang van hoe het protocol is in hun werkomgeving.

Het is natuurlijk allemaal ook makkelijk gezegd als 'buitenstaander' zijnde, die niet tot in detail weet hoe regeltjes en protocols werken in zo'n instelling (ik als gewone burger zijnde is daar idd niet van op de hoogte). Ik kan me iig goed voorstellen dat je niet meteen van het ergste uit gaat als iemand zo binnen komt lopen, aangezien zulke situaties hier in NL vrij zelden voorkomen denk ik?

― Sarah J. Maas

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-19 13:14

Askja schreef:
1. Niemand stelt hier dat hulpverleners maar de wet moeten overtreden inzake het beroepsgeheim
2. De wet inzake beroepsgeheim zou als het gaat om gevaarlijke patienten/situaties inderdaad aangepast moeten worden (en ik denk dat de kans aanzienlijk is dat dit n.a.v. deze zaak ook gaat gebeuren)
3. Ook de politie werkt vertrouwelijk, dus zo gauw zal er geen sprake zijn van privacyschending. Het lijkt mij belangrijk dat politie en ggz/forensische klinieken gezamenlijk protocollen gaan ontwikkelen voor dit soort zaken. Gesteund door de wet, die daar ruimte voor moet geven.

Er zou in mijn ogen ook inderdaad zeker wel ruimte moeten zijn voor verbetering/aanpassen van de wet zodat onderzoekers als justitie en politie minder tegengewerkt (kunnen) worden in een dergelijke zaak als deze, waarin 3 moorden worden onderzocht. Privacy is en blijft een belangrijk iets en moet zeker gewaarborgd blijven, maar het opsporen en straffen van een verdachte van 3 moorden verandert dingen wel een beetje (maar dat is ook veelal uit emotie gesproken want je wilt gewoon heel graag zien dat ze iemand kunnen bestraffen voor wat hier is gebeurd). Daarnaast is het ook niet zo dat ze gevoelige informatie zomaar naar buiten brengen en het voor jan en alleman beschikbaar is. Het was in dit geval bedoeld voor het onderzoek, waarvan je mag uitgaan dat politie en justitie ook netjes omgaat met gegeven beelden en de privacy zoveel mogelijk beschermen.

Nu werk ik niet in een ggz instelling en ken ook de wetten inhoudelijk allemaal niet, dus dat is wederom dan weer makkelijk gezegd van mijn kant dus dit is puur als gewone burger zijnde die erop reageert met wat ze gelezen heeft en de kleine beetjes die ze wel weet erover (mede dankzij dit topic)

― Sarah J. Maas

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-19 09:22

Ook al is het topic een hele tijd stil geweest, wilde ik dit even delen:

https://www.1limburg.nl/thijs-h-bekent- ... nRMAUkYmps

De 27-jarige Thijs H. uit Brunssum bekent dat hij drie moorden heeft gepleegd.
Dat bleek vrijdag in de rechtbank in Maastricht tijdens een pro-formazitting.

Drie doden
De twintiger wordt verdacht van het doden van een vrouw in Den Haag en het doden van een vrouw en man op de Brunssummerheide in mei dit jaar. Voorbijgangers vonden de lichamen van de omgebrachte mensen. Na de moorden op de Brunssummerheide, meldde Thijs H. zich bij GGZ-instelling Mondriaan in Maastricht. Daar ontsnapte hij tijdens een steekpartij, iets waar hij zelf niet bij betrokken was volgens justitie. Hij werd na een klopjacht uiteindelijk opgepakt in Limburg.

Moordopdrachten
Eerder ontkende Thijs zijn betrokkenheid bij de moorden, maar vrijdag was hij duidelijk. "Ik beken dat ik deze moorden heb gepleegd." Datzelfde heeft hij op 2 augustus al verklaard bij de politie. Volgens Thijs kreeg hij 'opdrachten of berichten door' en is hij met het doel om te moorden op pad gegaan.
Op de vraag of hij gaat meewerken aan een onderzoek van het Pieter Baan Centrum, antwoordde de moordverdachte positief. "Ik ga volledig meewerken", zei de Brunssumse twintiger.

---

In ieder geval wel een soort van eerste stap naar afsluiting voor de nabestaanden, hopelijk. Die zullen hier natuurlijk nooit overheen komen, maar nu kan er hopelijk wel gerechtigheid volgen.

― Sarah J. Maas