Man en vrouw omgebracht in natuurgebied Brunsummerheide

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Dani, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 22:35

quera schreef:
Babootje schreef:
Ik geloof dat je t punt mist quera...

Ik geloof dat je de wet mist..
Hoe erg ook voor de overleden personen en hun familie. Het mag gewoon niet.

Dit beroepsgeheim is er natuurlijk niet voor niets. :)*

Electra63

Re: Man en vrouw omgebracht in natuurgebied Brunsummerheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 09:27

Bezuinigingen of personeelstekort maakt niet uit.
Het medisch beroepsgeheim staat gewoon vast.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 16:35

cursebreaker schreef:
https://m.limburger.nl/cnt/dmf20190527_ ... gn=seeding

Dit vind ik wel best kwalijk hoor... dat justitie nog geen camerabeelden zou mogen krijgen van Mondriaan? Wtf. In het geval dat deze persoon verdacht wordt van 3 moorden, zou dat toch voor het onderzoek mogelijk moeten zijn dat ze dat kunnen inzien? Jeetje. Dat ze de beelden niet openbaar voor publiek maken ok, maar voor justitie toch wel?

Daar mag de rechter-commissaris nu een uitspraak over doen.
Ik vind dat prima, het beroepsgeheim is een zwaarwegende factor, dat geldt voor medici en advocaten.
OM zou toch al genoeg bewijsstukken moeten hebben.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 18:59

Het beroepsgeheim is er niet voor niets :)* .
Als een zorgverlener zijn/haar beroepsgeheim schendt, kan dit leiden tot een gevangenisstraf van 1,5 jaar.
Dit is niet voor niets vastgelegd in de wet.
En waar leg je de grens?
En realiseren jullie je, dat dit uiteindelijk tot grote gevolgen kan leiden voor iedereen?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 19:39

quera schreef:
Maar dan is die paar dagen wachten toch niet erg?
Ik ken geen enkele inrichting die zomaar beelden geeft? Alles gaat via de rechter. Zodat ze niet te maken hebben beroepsgeheim als de rechter het toekent.

Alleen nu komt het toevallig in de media

We kunnen wel blijven herhalen over t beroepsgeheim, maar t kwartje wil niet vallen, bij sommigen ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 22:48

Askja schreef:
Electra, bij jullie valt het kwartje blijkbaar ook niet.
Deze reacties versterken weer een beetje mijn indruk van een bepaalde mate van bedrijfsblindheid.
Dat viel mij in de discussie destijds over Michael P ook al op: alle kritiek/vragen van de buitenwacht werden door mensen uit het werkveld afgewimpeld met een 'jullie weten niet waar je het over hebt'. Tot nader onderzoek duidelijk maakte dat er toch wel behoorlijk veel fout is gegaan rond P.

Wat is er mis met een beetje kritische houding ten opzichte van je eigen werkgebied, zeker als fouten/incidenten maatschappelijk gezien zulke grote consequenties kunnen hebben?
Waarmee ik absoluut niet zeg dat er niets deugt aan de GGZ/forensische psychiatrie in ons land! Die is van behoorlijk niveau, zeker vergeleken met het buitenland, maar dat wil niet zeggen dat er geen verbeteringen nodig èn mogelijk zijn.

Ik werk dan wel in de ggz, maar ik ben geen behandelaar.

Het schenden van het beroepsgeheim is strafbaar, dat heeft niets met bedrijfsblindheid te maken.
Dus als buitenstaander kan je dan wel roepen dat behandelaren fouten hebben gemaakt (of medeschuldig zijn, zoals regelmatig op Social Media wordt geroepen), maar dat is gewoon niet zo.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 11:47

Ik heb vroeger met Van Marle gewerkt, dan is hij wel van mening veranderd.
Neemt niet weg, dat nu het beroepsgeheim nog bestaat, dus dan moet eerst de wet gewijzigd worden en duidelijke kaders en regels vast gelegd worden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 16:48

Prima dat de rechter-commissaris dit in deze zaak heeft bepaald.

Het beroepsgeheim is verder nog steeds van kracht.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 22:57

idylle schreef:
Al met al hoop ik dat niemand ooit met zoiets te maken krijgt.... beroepsgeheim.... Lijkt me onmenselijk als je vanwege beroepsgeheim niks mag zeggen in deze zaak, een zaak van leven en dood.... Hoe kun je dat ooit voor jezelf recht praten..... Lijkt me echt vreselijk...

Tja, die discussies zijn er ook vaak over advocaten. Iedere verdachte heeft recht op een advocaat, hoe gruwelijk de misdaden ook zijn.

Als behandelaar weet je dat je gehouden bent aan het medisch beroepsgeheim. Als je daar grote bezwaren tegen hebt, ben je niet de juiste persoon voor dat beroep.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 08:48

quera schreef:
Dan mogen wij een melding doen. Maar niet zeggen van wie wat waar... uit Mn hoofd hoor... misschien dat electra het zeker weet

Ik zou dit altijd aan de Leidinggevende doorgeven.
Die kan een inschatting maken of melding noodzakelijk is.
LG kan contact opnemen met directie en die hebben daar protocollen voor.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 12:55

Dus als gewone modale behandelaar, miet je maar de geheimhoudingsplicht laten vallen, dus de wet overtreden? bij iedere verdenking? Daarbij voor anderhalf jaar de bak in? Geen VOG meer? Dus geen baan meer in de zorg? Dus de verantwoording leg je neer bij een woonbegeleider of verpleegkundige? Die psycholoog en zeker de psychiater, zitten nl. niet heel de dag op een afdeling.
Daarbij komt het regelmatig voor, dat cliënten vervuild, bebloed of verward terug komen van buiten.

Ga eens naar een open dag in de ggz of TBS

Als het anders moet, moet eerst de wet aangepast worden. Je kan van medewerkers niet verwachten dat zij de wet overtreden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 22:32

oomens schreef:
quera schreef:
Lang niet elke tbs-er krijgt verlof, je hebt ook een long stay. Als je daar zit dan heb je geen verlof.

Maar vooraf is er bij het opleggen van de maatregel nog geen enkele garantie dat de veroordeelde ook echt op de long stay komt en daar daadwerkelijk levenslang blijft. In die zin is het opleggen van TBS toch echt vaak een soort wassen neus.
Iemand krijgt geen levenslang gevangenis, want gestoord, maar vervolgens ook niet levenslang gesticht, want? Ja, waarom eigenlijk?

Ik vind jouw toon: gesticht en wassen neus een voorbeeld van populisme en onderbuik-gevoelens ;)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie