Man en vrouw omgebracht in natuurgebied Brunsummerheide

Moderators: EvelijnS, Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Princesj, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 18:56

Dit land is knettergek met zijn wetgeving op dit gebied.
Je kan dus 3 moorden oplossen, maar dat mag wettelijk gezien niet. Totaal idioot.

Edit: post verkeerd neergezet. Aangepast.
Laatst bijgewerkt door Sunnda op 25-05-19 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 19:04

mysa schreef:
Snap beide kanten. Maar toch... Stel dat hij na zijn ontvluchting weer aan het moorden was geslagen? Dan zouden er slachtoffers vallen die voorkomen hadden kunnen worden als, op het moment dat er door de instelling vergaande vermoedens bestonden, was ingegrepen?

Dat is precies het probleem..
Letters op papier (de wet ) zijn hier belangrijker dan een mensenleven.
Het zou je kind zijn die vermoord wordt en je zou later lezen dat ze in de kliniek wel dachten dat hij de eerdere moorden gepleegd had maar je mag van de wet niets zeggen. :r

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 12:20

Ik begreep vandaag in een nieuwsartikel toch echt dat hij na het binnenkomen met bloed op zijn shirt en de verdenking van personeel al een keer eerder ontsnapte en die avond door zijn ouders is teruggebracht waarna hij de ochtend daarna weer ontsnapte en toen hebben ze pas melding gedaan.

Wat Askja al zegt. Ik begrijp dat je online niet je werkgever af gaat vallen, maar het is totaal krankzinnig dat dit zo kan. Wat als hij bij die eerste ontsnapping nog twee mensen vermoord had? Het zou je kind zijn verdorie.

En dat er onderscheid wordt gemaakt bij eventuele aanpassing van het beroepsgeheim lijkt mij toch niet zo ingewikkeld voor te stellen.
Je mag bij de politie ook niet op een winkelboef je wapen richten, maar bij ernstige levensdelicten weer wel. Dat principe kun je ooj hanteren bij beroepsgeheim.

Mijn idee is toch ook echt dat er wel een mate van bedrijfsblindheid zit in de ggz.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 13:27

Electra63 schreef:
Dus als gewone modale behandelaar, miet je maar de geheimhoudingsplicht laten vallen, dus de wet overtreden? bij iedere verdenking? Daarbij voor anderhalf jaar de bak in? Geen VOG meer? Dus geen baan meer in de zorg? Dus de verantwoording leg je neer bij een woonbegeleider of verpleegkundige? Die psycholoog en zeker de psychiater, zitten nl. niet heel de dag op een afdeling.
Daarbij komt het regelmatig voor, dat cliƫnten vervuild, bebloed of verward terug komen van buiten.

Ga eens naar een open dag in de ggz of TBS

Als het anders moet, moet eerst de wet aangepast worden. Je kan van medewerkers niet verwachten dat zij de wet overtreden.

Dat bedoel ik met bedrijfsblindheid..meteen dat overdreven gedoe alsof iedereen ineens aan de politie uitgeleverd kan worden.

Ik zei ALS de wet aangepast wordt hoeft dat geen drama te zijn, en kunnen er prima werkbare afspraken gemaakt worden.
Het is onzin dat dan meteen de hele maatschappij in gevaar komt..
Dat is zoiets als stellen dat omdat je de politie wapens geeft voor ernstige zaken de hele maatschappij ineens moet vrezen zomaar overhoop geknald te worden door een politieagent.

Het gaat erom dat als je iemand hebt die zegt: joh, ik ga vandaag naar die en die heide en die komt terug met bloed op de kleren en er blijken twee mensen vermoord, je gewoon melding moet kunnen doen zonder te hoeven vrezen voor je baan.

We hebben het hier over onschuldige mensenlevens, niet over een theoretisch staaltje 'hoe bescherm ik mijn werk'.

En dat je het niet op iedereens schouder moet willen leggen snap ik ook. Maar daar kan ik elk werkveld prima een protocol voor worden opgestelt dat je bij twijfels of incidenten zoals dit de zaak voorlegt bij een chef/iemand die ervoor is uitgekozen enz..

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 21:36

Niet iedereen heeft dezelfde rechten..een dader kan in de uitvoering van zijn grondrechten beperkt worden. Anders kun je nooit de gevangenis in.

Ik ga met Askja mee. Ook ik ben tegen het russische roulette spel.
Of dat nu gaat over iemand die voor de 9e keer met drank achter het stuur heeft gezeten en weer! De kans krijgt om voor poging tien te gaan met het daarbijbehorende risico dat hij of zij iemand het leven uit rijdt bij die tiende poging omdat hij of zij toch maar weer een kans moet krijgen over de rug van iemand anders.
Of dat het gaat om tbs figuren als een Michael p. Die gewoon kunnen zeggen; leuk dat ik hier nu in de kliniek zit, maar ik wil niet dat ze weten dat ik hier zit voor een gruwelijke verkrachtingszaak. Dezelfde rechten ja als jij en ik, waardoor types als hij op straat kunnen lopen en je als gewone mens ineens zo iemand tegen het lijf kunt lopen omdat ie zich op vorige uitstapjes wel gedroeg.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie