Abortus verboden in Alabama...

Moderators: Ladybird, Polly, Hanmar, Princesj, Shanna, Dani, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 13:59

Avalanche81 schreef:
cjb schreef:
Een verbod op abortus vind ik overdreven.
Op medische gronden, na verkrachting of door ander soortig geweld kan ik me voorstellen dat we abortus toe moeten staan.
Of de vrouw altijd degene is die de beslissing kan nemen vraag ik me ook af. Er is immers in de meeste gevallen ook een vader.
Wat nu als er geen medische indicatie is. De vrouw het kind niet wil. Maar de vader dit juist wel heel graag wil.
Wie mag/kan dan bepalen of abortus plaats moet/kan vinden.

De vrouw. Het is haar lijf, en niemand anders heeft over haar lijf te beslissen. Tot het kind geboren is, is er geen kind, er is een zwangere vrouw. Die autonomie over haar eigen lichaam. Als die vader dat kind zo graag wil, moet hij seks hebben met een vrouw die dat ook wil.
Okay. Hoe zit het dan wanneer de moeder wél het kind wil houden maar de vader niet. Moet hij dan wel/niet fin. zorg dragen?

Punt waar ik naar neig: Binnen deze hele kwestie draait het om de beslissing van de vrouw - of juist het ontnemen van die beslissing. En dat snap ik hoor, iedereen is baas in eigen lichaam en niemand heeft daar, in mijn optiek, iets over te zeggen/vinden/beslissen. Maar, binnen de gebieden waar een vrouw zelf mag beslissen, 'trekt' de man vrijwel altijd aan het korste eind: Vrouw wil wel maar man niet, betaal maar. Vrouw wil niet maar man wel, jammer man. Vrouw wil (na een periode) zonder man, rechter wijst kinderen aan de vrouw toe. Nu is dit niet altijd het geval, maar meestal wel.

En het stomme is, ergens begrijp ik dit allemaal prima. Het klinkt logisch. Gevoelsmatig zit het me toch niet helemaal lekker.

Meer on-topic: Ik vind het een vreemde wet. Je ontneemt vrouwen een recht, bezorgt een hoop toekomstige kinderen/mensen wellicht geen prettig leven en de randzorgen, o.a. zorg, zijn behoorlijk zorgelijk.

This is a wonderful day, I have never seen this one before.

Ailill

Re: Abortus verboden in Alabama...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 08:09

Heftig artikel om te lezen. Wellicht zoals iemand al aanhaalde, een precedent voor de toekomst? Wat een mogelijkheid zou zijn, maar ik hou niet heel erg van speculeren en wil dit dus ook niet te veel doen.

Wel komt de volgende gedachte, o.b.v. het artikel + de huidige regelgeving daar bij mij op: Stel nu dat ze het gevecht wel bewust is begonnen? Dan zijn de gevolgen + uitkomst natuurlijk een groot schandaal met enkel verliezers, maar ergens 'snap' ik het dan wel. Nogmaals, mits de mevrouw in kwestie bewust (vanwege de zwangerschap) het gevecht is begonnen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 08:34

Karl66 schreef:
Ailill schreef:
Heftig artikel om te lezen. Wellicht zoals iemand al aanhaalde, een precedent voor de toekomst? Wat een mogelijkheid zou zijn, maar ik hou niet heel erg van speculeren en wil dit dus ook niet te veel doen.

Wel komt de volgende gedachte, o.b.v. het artikel + de huidige regelgeving daar bij mij op: Stel nu dat ze het gevecht wel bewust is begonnen? Dan zijn de gevolgen + uitkomst natuurlijk een groot schandaal met enkel verliezers, maar ergens 'snap' ik het dan wel. Nogmaals, mits de mevrouw in kwestie bewust (vanwege de zwangerschap) het gevecht is begonnen.

Tuurlijk joh, mensen laten zich bewust neerschieten om een zwangerschap te beëindigen :roll:
Ik zeg dat het een optie zou kunnen zijn. Nu heb ik an sich al niet een heel hoge pet op wat betreft het rechtsysteem daar plus het gaat om een getinte mevrouw, wat toch bewezen in haar nadeel spreekt.

Als ze abortussen daadwerkelijk aan banden gaan leggen dan zou dit een gevolg kunnen zijn. Vroeger ondergingen vrouwen 'behandelingen' die nog veel zwaarder waren.

Ik wilde enkel uitspreken dat het een optie zou kunnen zijn, zonder (waarde)oordeel.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 08:35

dromertje2 schreef:
Ik snap wel wat hij bedoeld, zij kan de ruzie zelf hebben aangestoken, dus als dat zo zou zijn, heeft ze er dan ook wel zelf enige eigen verantwoordelijkheid in.
Blijft het feit dat diegene die geschoten heeft diend bestraft moet worden ( als het geen wettige zelfverdediging was).
Dit inderdaad + de vraag waar dan de verantwoording van de mevrouw ligt/stopt.

Nogmaals, het is een optie o.b.v. het artikel.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 11:09

Karl66 schreef:
In de VS is het op dit moment nog federaal geregeld dat abortus een recht is, dus dan is het nogal dom om jezelf neer te laten schieten als abortus. Dus nee, het lijkt me sterk dat ze het daarom gedaan heeft, zoals gesuggereerd werd. En mocht abortus op een gegeven moment wel verboden worden, dan kiest de meerderheid er denk ik nog steeds niet voor om zich te laten neerschieten, die gaan dan eerder naar een illegale aborteur.

Hoe je het went of keert, het is gewoon een belachelijke aanklacht.
Klopt. Dan nog kennen wij de situatie/omstandigheden niet. Natuurlijk is de optie erg klein en niet erg geloofwaardig. Toch leer ik gedurende de jaren dat het verstandig is om zoveel mogelijk opties nader te onderzoeken voor ik met een oordeel kom.

Uiteraard is het een belachelijke aanklacht. Ik discrimineer echt zelden tot nooit, maar oei wat krijg ik steeds meer vraagtekens bij dat land.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 14:58

MarcoBorsato schreef:
Ja dat hoort allemaal he?

Jammer dat het niet zo werkt in de praktijk.
Ik dacht precies hetzelfde, hoe iets zou horen en de werkelijk zijn zo verschillend.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 06:47

enzino schreef:
Resistance schreef:
"Het zou het leven van de jongen verwoesten". :+ Bewijst maar weer eens dat er meer waarde gehecht wordt aan het leven van mannen dan dat van vrouwen. :j

Je conclusie laat een hele nare kijk op de wereld doorschijnen. Dit gaat volgens mij niet specifiek over mannen vs vrouwen, dit gaat om dader vs slachtoffer.

Als tegenvoorbeeld zijn er genoeg vrouwen geweest die mannen onterecht van verkrachting hebben beschuldigd en na al het bewijs uit kwam nauwelijks gestraft zijn. Is dat dan een voorbeeld dat het leven van een vrouw meer waard is dan dat van een man?
Hier maak je een scherp punt.

Ailill

Re: Abortus verboden in Alabama...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 17:11

Dit topic blijft me boeien :)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 10:31

secricible schreef:
Askja schreef:
Even hierop terugkomen, aangezien dit gegeven wordt aangehaald ter onderstreping van de ongelijke behandeling/positie van mannen en vrouwen ten nadele van vrouwen. Hoe verklaar je dan dat vrouwen in de westerse landen nog altijd gemiddeld ouder worden dan mannen?

dat heeft weinig te maken met dat de medische wereld voor vrouwen beter zou zijn.
Vrouwen leven gemiddeld gezonder dan mannen, nemen gemiddeld gezien minder risico en mogelijk speelt oestrogeen een rol.
Er zijn ook vermoedens dat de man als traditionele kostwinnaar meer stress heeft en daardoor een slechtere gezondheid heeft, maar daar is nog geen bewijs voor. Ook bij apen zie je dat vrouwtjes ouder worden dan mannetjes, daar heeft het feit hoe onze medische wereld is ingericht totaal niks mee van doen. Hoogstens kun je het man als kostwinnaar meenemen als je ongelijkheid de schuld wil geven van het leeftijdsverschil.
Dat zie je bij orka's ook, de mannetjes worden meestal 35/50 terwijl de vrouwtjes vaak richting de 60 gaan en soms zelfs boven de 80.

Zouden jullie dan toch het sterkere geslacht zijn, of doen jullie fysiek gewoon een stuk minder :')

#GaatHardRennen

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie