Abortus verboden in Alabama...

Moderators: EvelijnS, Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Princesj, Dani

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 13:26

blokje schreef:
Weet je wat gek is ik kots niemand hier uit of val niemand persoonlijk aan. Ken mensen die abortus gedaan hebben en hoe erg ik het ook vind ben ik gewoon netjes en aardig tegen ze in veel gevallen zeg ik er niets van. Omdat ik die mensen niet wil aanvallen of slecht maken.

Dat is ook helemaal niet aan jou om daar wat van te zeggen. Dus het is niet netjes, of aardig, je zou ver buiten je boekje gaan als je er wel wat van zou zeggen. Dus daar krijg je geen koekje voor.

Net als dat ik geen koekje krijg voor mijn mond houden als een stel hun elfde kind krijgt of zo.

Citaat:
Ik deel hier mijn mening net als jullie. Val niemand aan maar toch wordt ik nu letterlijk uitgekotst in dit topic.

Je valt wel mensen aan. Je valt vrouwen aan die verkracht zijn, en zichzelf mentaal beschermen door niet ook nog eens het kind van hun verkrachter te dragen. Ik weet niet of je enig idee hebt hoe traumatisch een verkrachting is? Ik heb dat wel. En het idee dat je daarna nog, tegen je wil in, een foetus moet voldragen, en ook nog een bevalling moet doormaken........ volgens mij is dat nog traumatischer dan een verkrachting. Jij hebt 3 kinderen. Je weet dus hoe intens een bevalling is. Maar wat....... als je dat helemaal niet wil, als je lijf nog een keer gekaapt wordt, en je dan iets doormaken wat heel pijnlijk is en emotioneel, maar die pijn dan niet getemperd wordt door allerlei hormonen...... die je niet aanmaakt omdat je dat kind niet wilt?
Dat is waar je mensen toe dwingt met deze stelling.

Ik zal nog even persoonlijker worden ook. Ik heb 10 jaar in een huwelijk gezeten waar huiselijk geweld met enige regelmaat voorkwam. En ik twijfelde al of ik wel kinderen wilde....... terwijl ik het voor die tijd heel graag wilde. Waarom? Omdat ik niet wil dat mijn zoon leert hoe hij met vrouwen om moet gaan van zo'n man. Omdat ik niet wil dat mijn dochter leert dat het normaal is dat er zo met een vrouw om wordt gegaan, en omdat mijn kinderen op zouden groeien met een complexe PTSS.
(PTSS houdt in dat je wel uit de situatie bent, maar de situatie niet uit jou...... dat je elke nacht wakker wordt van gruwelijke nachtmerries, dat je met enige regelmaat paniek- en angstaanvallen hebt, en dat het maar een heel klein dingetje hoeft te zijn, waardoor je de volgende aanval krijgt. Complexe PTSS houdt in dat er geen periode in je leven is, die normaal was, waar je veilig was, dus je hele leven is een groot trauma).
Dat wilde ik mijn kinderen niet aandoen, want ik denk niet dat ik dat mijn ex of mezelf ooit had vergeven. Als ik zwanger zou zijn geworden had ik 100% zeker een abortus laten plegen. Ik kreeg een miskraam en heb daarna een spiraaltje laten plaatsen.

En dat is iets waar jij niet over mag oordelen, maar wat je wel doet met je uitspraken. En dat is de reden dat er zo fel op je wordt gereageerd.

Dan het volgende: abortus verbieden kost levens. Want: vrouwen gaan het namelijk zelf doen, met alle gevolgen van dien. Het leidt niet tot een vermindering van het aantal abortussen. Ze worden alleen nu in achterkamertjes uitgevoerd, met desastreuze gevolgen. En ja, ik vind dat pro life activisten bloed aan hun handen hebben.

Als je echt pro life bent, wees dan voorstander van voorbehoedsmiddelen, goede educatie, leer vrouwen wat acceptabel is in een relatie en wat niet, maak vrouwen sterk en assertief, leer jongens om respectvol met vrouwen om te gaan, geef uitgebreid voorlichting over wederzijdse toestemming, en weet je: daarmee voorkom je een heleboel ongewenste zwangerschappen. Een heleboel afschuwelijke situaties waarin vrouwen vreselijk getraumatiseerd raken....... Bonus? Het aantal abortussen gaat naar beneden, en niet een beetje. Hier, in deze maatschappij, waar we zeker nog aan vrouwenrechten moeten werken, maar het een heel stuk beter gesteld is dan in de rest van de wereld, hebben we ook het laagste aantal abortussen, en het gaat nog steeds omlaag. En dat is geen toeval.

Dit gaat niet om foetussen, dit gaat om vrouwenrechten.

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 13:29

cjb schreef:
Een verbod op abortus vind ik overdreven.
Op medische gronden, na verkrachting of door ander soortig geweld kan ik me voorstellen dat we abortus toe moeten staan.
Of de vrouw altijd degene is die de beslissing kan nemen vraag ik me ook af. Er is immers in de meeste gevallen ook een vader.
Wat nu als er geen medische indicatie is. De vrouw het kind niet wil. Maar de vader dit juist wel heel graag wil.
Wie mag/kan dan bepalen of abortus plaats moet/kan vinden.

De vrouw. Het is haar lijf, en niemand anders heeft over haar lijf te beslissen. Tot het kind geboren is, is er geen kind, er is een zwangere vrouw. Die autonomie over haar eigen lichaam. Als die vader dat kind zo graag wil, moet hij seks hebben met een vrouw die dat ook wil.

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 14:09

Ik heb, met mijn nieuwe liefde, wel een kinderwens. En dat verandert helemaal niets aan mijn mening daarover. Als ik zelf kies om idd mijn lijf te veranderen, risico lopen, etc. is dat een ding.

Maar als dat voor mij gekozen wordt en ik daar geen stem in heb, is dat een probleem. Imo is dat een regelrechte violation van de rechten van de mens. En sorry, ik kan niet op het Nederlandse woord voor violation komen.

Marriefloor schreef:
Dat veel het zien als vruchtje / object etc dat vind ik pas walgelijk. Het is een baby'tje in wording. En dat het geen gevoel zou hebben? Dan denk ik dat je nog geen kindje in je buik gedragen hebt. Een kindje van 12 weken ligt soms heerlijk te duimen op een echo. Kindje van 16 , 17 weken kan je voelen bewegen in je buik. Dat z'n klein kindje geen gevoel zou hebben?? Dat is goed praten voor jezelf. Heb je wel eens beelden gezien? Een kindje wat veilig in de baarmoeder zit? En ineens weg gehaald wordt? Dat reageert wel degelijk...

Da's mooi.
Maar het vruchtje heeft nog geen rechten, want tot het geboren is, is het geen kind, maar onderdeel van het lichaam van de moeder. En die moeder is een mens, en heeft autonomie over haar eigen lichaam. En die vrouw wil geen kind. Die wil ook geen zwangerschap door, of een bevalling. En als jij je dan zo druk maakt over dat vruchtje, maar geen reet geeft om de rechten van de vrouw in kwestie, ben je haar aan het reduceren tot een wandelende couveuse en ik heb wat moeite met het ontmenselijken van een vrouw, die nog veel complexer is dan dat vruchtje. En ik heb er zeker moeite mee dat zij behandeld wordt als een ding, dat geen rechten heeft, op het moment dat zij zwanger is.
Want de foetus is een object. Een vruchtje. De moeder is een mens.

Overigens reageren veulens, puppies en kittens ook, en bewegen ook in de buik, en kuikens bewegen in een ei. Is een nonsensical argument.

Avalanche81

Re: Abortus verboden in Alabama...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 22:34

Ik vind dit zo onchristelijk.

mensen intimideren en afschuwelijke, kwetsende dingen zeggen tegen mensen die al een zeer pijnlijk proces achter de rug hebben........ zo liefdeloos vind ik dat.......

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 22:50

corine1981 schreef:
Avalanche81 schreef:
Ik vind dit zo onchristelijk.

mensen intimideren en afschuwelijke, kwetsende dingen zeggen tegen mensen die al een zeer pijnlijk proces achter de rug hebben........ zo liefdeloos vind ik dat.......

Heb je naasten lief, maar ze moeten niet van het padje af gaan :+

Precies. Ik word daar zo woest van.

Doet God zelf ook niet.

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 20:35

__Sannne schreef:
En vanuit gelovig opzicht gezien, is het echt zo erg voor een foetus om weggehaald te worden? Dat "kindje" is nog geen zondes begaan, dus komt sowieso in de hemel. Dat is toch het paradijs? Als je moet kiezen tussen een leven met een moeder die je niet wil hebben en een verkrachter als vader, of een plekje in het paradijs bij god, dan kies je toch voor het laatste?

Ik ben totaal niet gelovig hoor. Maar dat is toch een veel fijnere plek voor zo'n hoopje cellen?

Vanuit theologisch oogpunt geeft de Bijbel aan dat het leven begint bij de eerste ademtocht.

Verder is er dit: Exodus 21:22-25

Wanneer mannen vechten en daarbij een zwangere vrouw zó treffen dat haar kind geboren wordt,21:22 haar kind geboren wordt - Letterlijk: een miskraam heeft - maar er geen dodelijk letsel is, dan moet de schuldige zeker een boete betalen, zo groot als de echtgenoot van de vrouw hem oplegt. Hij moet die betalen via de rechters.
23Maar als er wel dodelijk letsel is, moet u geven leven voor leven,
24Lev. 24:20; Deut. 19:21; Matt. 5:38oog voor oog, tand voor tand, hand voor hand, voet voor voet,
25brandwond voor brandwond, wond voor wond, striem voor striem.

Blijkbaar....... ziet de bijbel abortus niet als moord....... als de vrouw overlijdt of dodelijk letsel heeft, is er wel sprake van moord en moet dat ook bestraft worden.

De rest van wat je zegt klopt ook. Al ziet de Bijbel het nog niet als mens, en er is discussie wanneer het is dat een kind een ziel heeft. Maar we gaan ervan uit dat dat pas na de geboorte is.

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 20:39

DeMolenhoek schreef:
__Sannne schreef:
Mijn bericht was serieus bedoeld, en ben dan oprecht benieuwd naar de antwoorden van gelovigen.

Ga je niet krijgen. Op mijn vraag antwoorden ze ook niet. Het moment dat het ze te heet wordt zwijgen ze.

Ik heb jouw vraag gemist, maar ik wil daar gerust antwoord op geven hoor. Stel hem nog een keer? :)

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 21:24

DeMolenhoek schreef:
DeMolenhoek schreef:
Wat ik mij ook afvraag: De verkrachter moet gestraft worden. Het kind mag niet gestraft worden en het moet blijven leven, want het is een slachtoffer.

Maar de vrouw/tiener/meisje is ook een slachtoffer. Waarom wordt zij wel gestraft? Waarom wordt zij gestraft, ongeacht leeftijd, om 9 maand een kind te moeten dragen en hoogst waarschijnlijk ook haar hele leven voor te zorgen. Waarom is het wel ok om dit slachtoffer te straffen?

Blokje? J_E? Iemand die voor deze wet is die hierop wil antwoorden?

Dat was deze avalanche :) Ik vraag mij af waarom het wel ok is om de moeder te straffen.

Ok dank je.
Bijbels gezien: verkrachters moeten met de dood gestraft worden. Zij heeft geen schuld, en heeft dus ook geen straf. Zo simpel is het eigenlijk. Concreet: zoals in mijn vorige post ziet de Bijbel een abortus niet als moord, maar wel letsel, maar dan naar de moeder toe, niet de vrucht.

Dus nee, het is niet ok om een slachtoffer te straffen. Zij heeft immers geen schuld.

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 22:27

Onali schreef:
Het is niet oke om de vrouw te straffen, maar de vrouw wordt gestraft omdat ze perse dat kind moet voldragen.
Daar gaat het om.

Dat heb ik niet gezegd :)

Ik heb eerst aangetoond dat anti-abortus zijn geen bijbels standpunt is, dus abortus is (hoewel misschien niet de meest wenselijke optie) niet verboden.

Daarna heb ik gezegd dat het niet oke is om het slachtoffer te straffen. Volgens mij kunnen we prima aantonen dat een verkrachting, en dan daarop volgend een zwangerschap en bevalling ongelooflijk traumatisch is, en daarmee inherent een straf voor het slachtoffer.

Daarmee zeg ik dus ook dat het simpelweg niet oke is om een vrouw daartoe te dwingen, en omdat zij het recht heeft abortus te laten uitvoeren, heeft zij het recht daarvoor te kiezen en is het niet oke haar dat te verbieden.

Begrijp je me nu beter? :)

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 07:09

Zoiets dacht ik al idd. Het eerste wat je te zien krijgt is een foetus van 11 weken namelijk op die site.

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 17:14

Dat........ maar we zijn wel pro life......... :r

Dat heeft niets met christen zijn te maken, en ik wordt er onpasselijk van dat etiket erop geplakt wordt. Het is een machtsspel, niet meer of minder.

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 21:25

mee eens secricible.

Plus dat ik het altijd wel interessant vind om te weten waarom ze vinden wat ze vinden. Ik heb er vroeger ook andere denkbeelden op na gehouden dan ik nu doe, en ik verander soms van mening daardoor. Soms komen mensen met een zeer solide en zeer goed onderbouwd argument, komen ze met cijfers die de stelling ondersteunen...
Dan heb ik gewoon ongelijk.

Ik ben ooit pro life geweest (al was ik dan ook wel pro adoptie, en wilde ik dat ook zelf wel doen, en pro allerlei voorzieningen voor moeder en kind). Nu ben ik pro choice, en nog steeds geen voorstander van abortus, maar de reden dat ik totaal niets zie in een verbod erop is dat een verbod consequenties heeft, die ik onaanvaardbaar vind. Plus dat ik mensenrechten belangrijker vind dan de rechten van een foetus.

Een mens behandelen als een levende couveuse is niet acceptabel, en dat is het alternatief. Ik sta er in veel dingen genuanceerd in, denk ik. Ik vind nuance belangrijk. Soms is iets niet ideaal, niet wenselijk, maar dat gevoel lees ik in veel reacties. Het alternatief is echter onacceptabel.

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 18:03

germie schreef:
In Alabama heb je dus alleen de keuze om het ongeboren kind proberen op een 'nette' manier niet 9 maanden te hoeven dragen

Als je geld hebt, ja.

Als je arm bent, is anticonceptie onbetaalbaar, behalve condooms. Dus je moet geluk hebben met je kerel zeg maar. En dan nog.......

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 18:37

Ja, geen marriage licenses meer, zodat ze ter plekke kunnen weigeren om je te trouwen.

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 21:34

alex66 schreef:
Als dit slachtoffer veroordeeld wordt schept dat een precedent om alle zwangere vrouwen die op wat voor manier dan ook een miskraam krijgen aan te klagen voor moord op hun ongeboren kind _-:(

Ik geloof dat dat idd de bedoeling is :\

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 14:15

Nee, ziektekostenverzekering is er voor medische behandelingen en medicatie. Abortus is een medische behandeling.

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 15:22

Hier word ik altijd zo boos van.
Mensen die zeggen christen te zijn, maar waar elke vorm van begrip, compassie, empathie en liefde ontbreekt....... onvoorstelbaar.

Het abortus issue is zo complex. En ik geloof dat met: 'heb je naaste lief als jezelf en verplaats je verdomme eens in haar situatie' je nog altijd het verste komt. Ik denk dat voor heel veel mensen abortus een allerlaatste redmiddel is, mensen doen dat niet vanuit een luxe positie. En om dan die persoon dat redmiddel te ontzeggen, maar ook allerlei zaken zoals anticonceptie (Amerika) sex educatie waardoor mensen snappen wat ze doen, waar geen kinderbijslag, zwangerschapsverlof, kraamzorg en weet ik wat al gewoon niet is....... vind ik werkelijk beneden alle peil.

elnienjo schreef:
anjali schreef:
Ziektekostenverzekering is er voor ziektes. En zwangerschap is geen ziekte.

Dus vrouwen die gewenst zwanger zijn moeten voortaan ook hun echo's en bevalling en alles wat er verder bij komt kijken zelf betalen omdat het geen ziekte is?

Volgens mij als je die redenering tot het bittere einde volgt, is dat de logische conclusie.
Dan is een abortus toch te verkiezen boven een bevalling. Een bevalling is vele malen duurder, zeker als je een keizersnee nodig hebt. Maar ik vermoed dat sommige mensen daar dan weer niet blij mee zijn.......

Ook fijn voor single vrouwen, die van een minimumloon moeten rondkomen trouwens en ongewenst zwanger zijn trouwens. Zo komen jonge vrouwen in de VS op straat terecht.

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 16:46

Ik denk dat gratis anticonceptie echt super zou zijn, en dan ook gewoon makkelijk verkrijgbaar :)

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 08:23

Ik wil het helemaal niet zelf. Ik wil het alleen en ander niet verbieden.....

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 12:46

enzino schreef:
Want elke pro-life persoon is een man en wil graag wapens hebben?

Probeer het nog een keer :)
Ik zeg wel wanneer je het goed hebt :)

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 14:54

Enzino: Ga je gang met temmen :) Ik zie de noodzaak niet om inhoudelijk te reageren, wanneer jij geen enkele moeite doet om het punt te begrijpen of serieus hierover in discussie te gaan, op een respectvolle manier.

Als jij moeite gaat doen om het punt niet te missen, wil ik moeite doen om met je te discussieren. Voor die tijd voel me niet geroepen om dat te doen.

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 19:04

Klopt. Trump heeft geen moraal, niet de ene, en ook niet de andere kant op. Hij koos voor de Republicans, omdat hij die het makkelijkst achter zich kon krijgen.

het grote probleem is hoe white evangelicals religie en godsdienst geperverteerd hebben en het omgebogen tot een machtssysteem, waarmee ze hun misogynie, racisme en intolerantie rationaliseren.

Shaggy09 schreef:
Dat betwijfel ik, ik ken Trump als een pro-lifer.

Trump is niet pro life...... de detention centers aan de grens vertellen een ander verhaal. Trump heeft voor de conservatieve kant gekozen, omdat dat de laagst opgeleide groep was, en hij die het makkelijkst achter zich kon krijgen.

Maar Trump heeft geen moraal. Trump geeft om zichzelf, en om macht en geld.

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 19:21

elnienjo schreef:
Shaggy09 schreef:
Mag ik vragen hoe je aan deze onzin komt?

De praktijk die ik om me heen heb gezien.

Ik woon in de bible belt. En hier zie je het ook veel.

Maar....... dat hangt wel wat samen met wat je in die orthodoxe kerken hoort...... er zijn er een paar zo extreem dat vrouwen niet eens anticonceptie mogen gebruiken, en abortus mag uiteraard ook niet, dus je zit met gezinnen van tig kinderen, vent die niks doet, want dat hoefde die vroeger thuis ook niet, en dan is de uitkomst niet zo moeilijk....... :roll: maar wat als diezelfde mensen met heel andere gedachtengoed werden opgevoed?

Zouden ze dan nog 10 kinderen hebben?
Zouden ze dan nog steeds geen anticonceptie gebruiken?
Zou die kerel dan nog steeds niets doen?

Of is het toch allemaal conditionering, en staat het eigenlijk los van biologie?