Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Moderators: ynskek, Mondy, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj, Dani, Polly

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 15:40

https://meppelercourant.nl/artikel/1055 ... evaar.html

Citaat:
Agenten hebben hulp vragende zoon teruggebracht naar boerderij Ruinerwold: er was volgens hem geen acuut gevaar

Vandaag om 14:08 uur

De ‘ontsnapte’ zoon Jan (25) is vorige week zondagavond door agenten weer bij de boerderij in Ruinerwold afgezet. De politiemedewerkers wilden niet midden in de nacht de boerderij binnen vallen, omdat ze geen idee hadden wat ze zouden aantreffen.

Dat zegt een woordvoerster van de politie. De 25-jarige bewoner Jan meldde zich zondagavond, nu ruim een week geleden, bij café De Kastelein in Ruinerwold. De kroegbaas schakelde de politie in. ,,De melding kwam bij ons rond tien uur binnen. Agenten zijn er direct naartoe gegaan. Ze hebben zeer uitvoerig met de man gesproken.”

Niet halsoverkop midden in de nacht
De agenten hebben volgens de woordvoerster meteen begrepen dat er een zeer duidelijke zorgvraag was, waar actie op moest worden ondernomen. ,,Er zouden mensen al heel lang in isolement zitten. Het was duidelijk dat er moest worden ingegrepen. Maar de agenten wilden dat niet halsoverkop doen midden in de nacht. Er moest voldoende mankracht worden geregeld en ook hulpverleners die de juiste zorg konden regelen.”

Geen acuut gevaar
Zoon Jan is die nacht weer bij de boerderij afgezet. ,,De man heeft ons verteld dat hij daar niet in acuut gevaar was. We hebben afgesproken dat we de volgende dag direct weer contact zouden opnemen.” Maar Jan heeft daar niet opgewacht. Hij stond maandagochtend vroeg op het politiebureau in Meppel. Daarna volgde de inval in de boerderij in Ruinerwold, waarbij vader Gerrit Jan V. (67) en vijf jongvolwassenen in een afgesloten ruimte zijn aangetroffen. De jongvolwassenen hebben tegen de politie gezegd dat ze de kinderen zijn van Van D.

De vader en de huurder van het pand, Josef B. (58) zitten vast op verdenking van vrijheidsberoving en mishandeling van de zes jongere bewoners van de boerderij. De politiewoordvoerster benadrukt dat maandag absoluut dezelfde actie was ondernomen als zoon Jan niet naar het politiebureau was gekomen.
Laatst bijgewerkt door Karin op 21-10-19 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 15:46

Die kop schept ook wel wat verwarring hoor ;) maar het artikel zelf verheldert de boel.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 08:49

Goed, 't is wel de Telegraaf die het meldt... Maar kan iemand mij uitleggen hoe dat in zijn werk gaat als je nergens geregistreerd staat (en 'dus' geen ID hebt)? Hoe kun je dan (tot twee keer toe) naar Canada? :o?

https://www.welingelichtekringen.nl/sam ... anada.html

In de virtuele wereld is natuurlijk wél alles mogelijk. ;)

.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 09:19

Uit de berichtgeving heb ik begrepen dat geen enkele van de zeven bewoners van de boerderij (vader + kinderen) stond ingeschreven bij een gemeentelijke basisadministratie. Maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen en heeft deze jongen wél een ID.

.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 09:39

Dan zal dat het wel zijn. :j

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/153297 ... jn-geweest

RTV Drenthe schreef:
Dat hij in het buitenland zat, had de man eerder ook al gezegd tegen een ondernemer uit Almere. Maar het is nog steeds niet duidelijk of Jan wel een paspoort bezat, waarmee hij naar Canada kon reizen. Ook hoeven zijn meldingen op social media niet waar te zijn, zegt internetkenner Danny Mekic tegen de krant.

Ik laat het verder maar weer rusten. Ik vroeg het mij alleen af hoe zoiets werkt. :)

.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 09:45

Het gaat er mij niet om dat dat al bekend was omdat dat in zijn socialemediaprofielen zou staan. Ik kan overigens ook van alles in mijn profielen zetten wat niet waar is. ;-)

Waar het mij om gaat is hoe dat werkt. Maar blijkbaar kan dat dus heel makkelijk op een vals ID. Je moet er maar zin in hebben om dat allemaal te regelen voor een bezoekje aan een tante. :j

.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 09:54

En dan is Jan gewoon een aandachttrekker, want er was daar helemaal niets aan de hand op die boerderij. :)*

Die vader zal ongetwijfeld het beste voor hebben gehad met zijn gezin.

.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 10:21

Eerlijk gezegd hoop ik dat. Ook voor de oudere kinderen. Er is een hele beerput opengetrokken en hun verleden is nu wereldnieuws. Hopelijk kunnen zij op een gegeven moment weer verder met het leven dat zij zelf hebben opgebouwd.

.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 10:27

Ik bedoel de kinderen die al eerder zijn 'gevlucht', zoals dat in de media wordt genoemd.

Dus de kinderen die niet met de vader zijn meegegaan naar de boerderij, maar die in vrijheid een eigen leven hebben opgebouwd.

.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 10:39

Wie zegt dat het een verzinsel is? Het kan toch ook zo zijn dat die café-eigenaar en die mensen die hij heeft gesproken zijn verhalen zo hebben geïnterpreteerd? 'We zijn niet naar school geweest' - als ze thuisonderwijs hebben gehad is daar niets aan gelogen. 'We mogen niet naar buiten' - als hij daarmee heeft bedoeld dat ze het terrein niet af mochten, dan is daar ook niets aan gelogen.

Alles waar de eerste dag verslag over is gedaan in de media komt uit de monden van de mensen die Jan gesproken hebben, niet uit de mond van Jan zelf.

Doet me denken aan dat fluisterspelletje, waarbij aan het eind van het spel de zin waarmee het begon een heel andere wending heeft gekregen.

.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 11:01

Dat bedoel ik dus met dat fluisterspelletje.

Stel, Jan zegt: 'We mogen niet naar buiten.'
In dat gezin staat 'buiten' misschien wel gelijk aan de wereld buiten de hekken van het terrein.

Degenen met wie hij het café sprak interpreteren dat als: 'Ze mogen het huis niet uit.'
Voor mensen zoals jij en ik staat 'buiten' misschien wel gelijk aan de buitenlucht. ;-)

Dan is het voor de media (en voor de lezer) vervolgens maar een kleine stap naar 'ze zitten opgesloten in een kelder'.

.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 11:15

xxCYNNxx schreef:
Had hij zelf helemaal niet voor in beeld hoeven komen, kan gewoon via een woordvoerder.

Precies, 'gewoon via een woordvoerder'. :roll:

Een aandachttrekker dus, die Jan. :j

.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 11:52

Die jongen heeft momenteel vast wel iets anders aan zijn hoofd dan (laten) rechtzetten wat er in de media over hem en zijn familie wordt gezegd.

Overigens loopt er nu een groot onderzoek. Het is überhaupt niet zijn taak of plicht om mededelingen over de zaak te doen in de media. Dat doen politie en OM.

.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 13:09

Had Jan kunnen voorzien dat er zo'n mediacircus zou losbarsten?

Nu lijkt het net of hem daarvan de 'schuld' in de schoenen wordt geschoven. Had hij zijn mond maar moeten houden of het 'slimmer' moeten aanpakken. Is hij zelf naar de media gestapt? Hij heeft met mensen in een café gepraat en met de politie. Heeft hij toen gezegd: 'Vertel dit maar aan de media?' Ik denk zelf nog steeds dat het een (misschien wat onhandig aangepakte) noodkreet om hulp is geweest, de manier waarop hij zijn verhaal heeft gedaan.

Ik geef graag iemand het voordeel van de twijfel totdat aangetoond is dat-ie kwade bedoelingen had. Maar goed, misschien heeft hij het idd wel allemaal zo gewiekst van tevoren uitgedacht.

.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 21:43

.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 08:37

De Telegraaf schreef:
Over hem heeft de vriend gemengde gevoelens. „Ik ben teleurgesteld in hem. Hij drinkt blijkbaar volop bier, terwijl het leven van zijn vader, broertje en zusjes volledig op z’n kop staat. De kinderen mochten van Gerrit Jan altijd gaan als ze wilden, maar moest dat nou zo extreem?” De oudste zoon bestelde in café De Kastelein, waar hij om hulp vroeg, in één keer vijf bier.

Ik licht dit er even uit en zie vervolgens dat het stuk uit de Telegraaf afkomstig is. Over die vijf bier is al veel te doen geweest.

Zoals Storm zegt: de waarheid zal wel in het midden liggen.

.