Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Moderators: ynskek, Mondy, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj, Dani, Polly

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 11:34

Speculeren mag wat mij betreft wel hoor, media speculeerd er ook op lis, dus waarom zouden wij dat niet mogen? Wanneer meer duidelijkheid komt zien we wel weer wat er van klopte. Daarbij, je kunt zelfs met bron speculeren omdat je gewoon niet weet wat er waar is

Chère Mère Terre donne moi la sérénité d'accepter les choses que je ne peux changer, le courage de changer les choses que je peux et la sagesse d'en connaître la différence.

luxx

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 11:02

Kinderen heb je toch juist om beslissingen voor te nemen? Iedereen doet dat op de wijze die hen de beste lijkt

Chère Mère Terre donne moi la sérénité d'accepter les choses que je ne peux changer, le courage de changer les choses que je peux et la sagesse d'en connaître la différence.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 18:21

Sorry maar er zijn toch een heleboel kinderen die gedurende hun hele schooltijd kapot gepest worden en met gigantische anxiety (weet geen ander woord) hun volwassenen leven ingaan. In zo'n leuke wereld leven we niet hoor. Zou bijna willen zeggen er is overal wel wat. Zo vond mijn moeder het bijvoorbeeld een goed idee om twee flessen wijn te drinken per dag, en je kunt je voorstellen dat niet gezond is om mee op te groeien. Zo zijn er legio verhalen van hoe het niet moet. Deze kinderen hadden iig elkaar, het was niet 1 kind afgezonderd. Ik wil het niet goed praten, en weet überhaupt niet wat daar precies gebeurd is, het kan heel erg zijn (kinderen seksslaven bijvoorbeeld) maar dat hoeft niet. Wanneer ze alleen afgezonderd zijn van de wereld, ik bedoel als dat het ergste is dan denk ik dat je wel ergere dingen kunt verzinnen. En nogmaals zo aardig zijn mensen niet onder elkaar, dat zie je zelfs sporadisch op Bokt nog wel eens voorbij komen

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 19:31

We weten helemaal niet wat er gebeurt is, die Jan spreekt bijvoorbeeld veelvuldig Engels op zijn social media, waar heeft hij dat opgepikt? Ben erg benieuwd naar het verhaal. Ik keur kinderen afzonderen niet goed als dat zo overkomt maar vind contact met de buitenwereld wel zwaar overrated, je kunt ook in alle opzichten hele verkeerde dingen leren van die buitenwereld. Annie m.g Schmidt verwoord het mooi, je wilt je kind er tegen beschermen, die boze wereld
Citaat:
Dit is het land, waar grote mensen wonen.
Je hoeft er nog niet in: het is er boos.
Er zijn geen feeën meer, er zijn hormonen,
en altijd is er weer wat anders loos.

En in dit land zijn alle avonturen
hetzelfde, van een man en van een vrouw.
En achter elke muur zijn and're muren
en nooit een eenhoorn of een bietebauw.

En alle dingen hebben hier twee kanten
en alle teddyberen zijn hier dood.
En boze stukken staan in boze kranten
en dat doen boze mannen voor hun brood.

Een bos is hier alleen maar een boel bomen
en de soldaten zijn niet meer van tin.
Dit is het land waar grote mensen wonen...
Wees maar niet bang. Je hoeft er nog niet in.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 19:49

Je trekt een hoop voorbarige conclusies en je kleineerd mij een beetje met die laatste opmerking Sizzle, je hebt wel gelijk dat we het resultaat van het onderzoek af zullen moeten wachten, daar ben ik het helemaal mee eens

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 20:02

Sizzle schreef:
Maar weghouden door ze in een kelder te stoppen? En dat ook nog OK vinden?
Ik snap er niets van.

Ze zaten niet in een kelder. Wanneer ik dat zeg kan ik me voorstellen dat jij denkt dat ik het goedkeur, dat is niet zo, dat is gewoon een feit. Ik vind het niet speciaal oké, ook niet niet oké, ik heb geen idee wat daar gebeurt is dus ik weet ook niet zo goed wat ik ervan moet vinden maar zit wel gewoon gezellig mee te kletsen over wat ik er tot nu toe over vind, de situatie in het algemeen

luxx

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 21:31

Probeer het nog 1 keer. Ik vind het niet goed. Ik zeg dat mensen die kinderen hebben typically hun kinderen de opvoeding geven waar zij achter staan. Zoon spreekt iig Engels en heeft interesses. Misschien zijn ze wel beter opgeleid dan wie dan ook hier op Bokt, ik heb gewoon geen idee. Kijk ook een beetje naar mezelf en ik hoef niet zo nodig iets met mensen te maken hebben, zou dat volledig ontlopen wanneer dat mogelijk zou zijn. Fin, het is blijkbaar mogelijk, maar dat is niet zo in mijn leven. En voor de hele duidelijkheid ik heb geen kinderen, heb dus ook niet de kans gehad om mensen onreparabel te beschadigen, ik ben niet de wicked witch of the west. Ik heb hier ook geen enkele schuld aan, en ik had het niet kunnen voorkomen. En dat invullen van wat ik dan blijkbaar allemaal goedkeur vind ik ook erg onredelijk, dat heb ik allemaal pertinent niet geroepen

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 21:47

Ik hoop met grote hopen van niet, maar dat gevoel heb ik ook wel een beetje. Waar ik het bangst voor ben is een seks ding met die kinderen, en dat daar dat geld vandaan komt. Hoop dat mijn zieke geest zich vergist

Wanneer ik zeg als dat het ergste is, dat ze buiten de maatschappij gehouden zijn, dan valt het nog wel mee, bedoel ik trouwens ook dat het veel en veel erger kan, en dat ik daar ook bang voor ben, ik vind mensen en dan met name mannen hele enge wezens

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 19:29

Citaat:
NIJMEGEN - Gerrit Jan van D. had een voorliefde voor ecologie, was welhaast yogagoeroe op Facebook en geloofde heilig in God – maar wel op zijn eigen manier. „Het lijkt een soort geseculariseerd idealisme, een levensbeschouwing die is losgemaakt van kerkelijke achtergrond.”

Dat zegt theoloog en socioloog Lammert Gosse Jansma maandag naar aanleiding van beelden en teksten die De Telegraaf vandaag publiceerde. Daarin zet de vader van het gezin zijn visie op een betere wereld uiteen. „Er werd eerder in regionale media gezegd dat het gezin in afzondering op het einde der tijden zou wachten, maar daar lijkt het toch niet op. De man streeft een utopie na en baseert zich op ecologie.”

Jansma is deskundig op het gebied van nieuwe religies en eindtijdbewegingen. Hij onderzocht vaker groepen die op sekten leken in Nederland. „Van de groep in Ruinerwold weten we nog heel veel niet. Zo zou de vader zijn kinderen geïsoleerd hebben van de buitenwereld, maar we weten niet of dat traumatisch was. Vaststaat dat volwassen kinderen jarenlang bij hun vader zijn gebleven, terwijl nu blijkt dat er wel internet in huis was. Dat isolement was dus nogal relatief.”

Ook Kocku von Stuckrad, hoogleraar religiewetenschap in Groningen, denkt dat de vader ’zijn eigen wereld’ heeft gebouwd. „Hij veegt elementen uit de theosofie, de antroposofie en de natuurbeweging bij elkaar en zegt dat hij openbaringen heeft gehad. Maar hij roept niet op tot geweld en voorspelt geen apocalyps.”

Opzienbarende video’s
Uit video’s die in handen zijn van De Telegraaf, blijkt dat Gerrit Jan van D. in urenlange video’s spreekt over gezin, liefde, geld, gerechtigheid en ’een oorlog in de geestenwereld’. „De oorlog is nog niet geheel voorbij, maar God heeft de overwinning en het laatste oordeel in de geestenwereld al aangekondigd. De meeste geesten zijn nu verslagen.”

Volgende
Play Video
Ook spreekt hij, opmerkelijk genoeg, over familie. „Wat als je je ouders pijn bezorgt, misschien ook je broers en zussen. Als ze zich slecht voelen over iets wat jij van ze hebt afgenomen. Is dat geluk? Voel je je dan gelukkig?” Op het moment van zijn woorden was Van D. al zo’n twintig jaar met zijn familie gebroken.

BEKIJK OOK:

’Het is oorlog tussen de geesten’
Yoga-goeroe
Ondertussen zijn ook nieuwe beelden van de vader opgedoken. Hij noemde zich op internet ’John Eagles’, zo meldde de Volkskrant eerder, en blijkt een soort yoga-Facebookpagina te hebben gerund waarop Gerrit Jan van D. foto’s en video’s van zichzelf deelde. Niet alles daarin was ’zweverig’. In 2016 plaatste hij nog een voorbeeldfoto van een squat, een gangbare beweging in de fitness.

„Het is geweldig om te zien hoezeer je jezelf beter voelt, als je regelmatig balanceeroefeningen doet”, schrijft hij bij een andere foto op de pagina, die ruim 3500 volgers heeft. Oefeningen variëren van simpelweg hurken, omhoog komen en weer hurken, tot uitdagendere yoga-oefeningen. „Dit opent de heup en versterkt je buik”, schrijft hij bij een bepaalde positie.

Gerrit Jan maakte zijn eigen fitnessinstrumenten – van hout, uiteraard, en zand als gewicht. Daarnaast deelde hij gedetailleerde illustraties van glucoseverbranding op celniveau, waarbij hij verhaalt over deeltjes die energie opslaan (adenosinetrifosfaatmoleculen, ATP) en vertelt over aëroob en anaëroob metabolisme, vetverbranding vs. suikerverbranding.

Alleen al omhoog en omlaag hurken, kan fysiek enorm helpen, stelt de vader op sociale media.
Alleen al omhoog en omlaag hurken, kan fysiek enorm helpen, stelt de vader op sociale media.
„Gedurende vier of vijf uur kan je lichaam zware arbeid verrichten met opgeslagen glycogeen. Daarna wordt het moeilijk en you may hit the wall”, schrijft Van V. steeds in het Engels aan zijn duizenden volgers. Een man uit Tanzania is overigens medebeheerder van de Facebookpagina. Hij deelt regelmatig nieuws en andere updates.

Online bouwde Gerrit Jan niet alleen aan een yogafanpage, maar ook aan een online catalogus over zijn manier van leven, over een betere wereld, Gods liefde, over zelfvoorzienend leven, een moestuin, spirituele overpeinzingen en ’het einde van het kwaad’. Zijn website heeft een soort Wikipedia-achtig design.

Volgens hoogleraar Von Stuckrad geeft Gerrit Jan een persoonlijke invulling aan het geloof, met fragmenten uit allerlei spirituele en religieuze tradities, veel elementen uit het christendom, maar ook overduidelijk new age-elementen. Het is een soort mengelmoes. De ’spookvader’ geeft nog aan dat er ’toonaangevende engelen’ zijn die hem in totaal ’52 openbaringen’ hebben laten zien.

Ziekte
In de video’s ging Gerrit Jan ook in op ziek worden. Dat gebeurt nooit door Gods wil, betoogt de spreker op de video, al rokend. „God maakt je niet ziek. Het is geen straf van Hem.” Tegelijkertijd geeft hij ook aan niet in toevalligheden te geloven. In later jaren lijkt Van D. zelf erg ziek te zijn geworden. Zoon Jan gaf op sociale media aan dat het gezin ’elke dag liefdevol voor vader zorgt’.

Maandag werd bekend dat Gerrit Jan van D. in het gevangenisziekenhuis in Scheveningen verblijft. De laatste jaren is hij alleen door zijn kinderen verzorgd op de boerderij in Ruinerwold. Wat Gerrit Jan van D. precies mankeert, wil zowel het OM als de rechtbank niet zeggen.

’Gedachtes niet strafbaar’
Duidelijk is dat Gerrit Jan van D. er ongebruikelijke inzichten op nahield. Of hij op grond van zijn denkbeelden strafbaar is, valt nog te bezien. Veel wetenschappers wijzen op vrijheid van godsdienst en vrijheid van meningsuiting.

„Deskundigen zouden met alle gezinsleden moeten praten over hun gedachtegoed. Dat is werk voor een religiewetenschapper, maar misschien ook wel voor een milieudeskundige. Pas als we weten wat ze geloofden en waarom, kun je zeggen of daar iets strafbaars aan is”, vindt Jansma. Von Stuckrad voegt eraan toe: „Hoe ze in Ruinerwold hun geloof beleefden kan je onzin vinden, of heel mooi, maar het is geen misdaad. Elke kerk is gebaseerd op een gezamenlijk geloof.”

Is wat troep meegekomen met de copy, maar daar moet je maar even doorheen lezen, sorry

Volgens mij is het wel een soort van interessante man...

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 13:13

De titel van dit topic 'gezin gevonden dat jarenlang opgesloten zat in kelder' is al niet waar, ze zaten in de woning in een afgesloten ruimte, met ramen blijkbaar, dat vertelde een politie mevrouw bij Pauw, maar iedereen heeft het nog steeds over een kelder

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 14:26

Storm schreef:
luxx schreef:
De titel van dit topic 'gezin gevonden dat jarenlang opgesloten zat in kelder' is al niet waar, ze zaten in de woning in een afgesloten ruimte, met ramen blijkbaar, dat vertelde een politie mevrouw bij Pauw, maar iedereen heeft het nog steeds over een kelder

Ik kan het niet meer aanpassen, maar dit is wel hoe het in de media stond vorige week.

Dat klopt, en is geen kritiek op jou, maar het is niet waar en veel mensen denken dat nog wel

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 00:16

Telegraaf schreef:
RUINERWOLD - De ’spookkinderen’ die Gerrit Jan van D. verborgen hield in de Ruinerwoldse boerderij, mengden zich online volop in maatschappelijke debatten. Ze waren binnen de muren van de afgelegen boerenhoeve goed opgeleid, spreken uitstekend Engels en bereidden zich daar voor op hun toekomst.

De Telegraaf heeft afgeschermde Facebook-posts van de kinderen gezien, en sprak de voorbije dagen uitgebreid met Charles, de allerbeste vriend van ’sektevader’ Gerrit Jan, die de enige persoon lijkt met wie de nog altijd gedetineerde vader zijn diepste gevoelens besprak. Deze Amerikaan lijkt beter dan wie dan ook op de hoogte van wat zich afspeelde in hun levens. Hij vertelt nu uitgebreid, omdat hij hoopt dat Nederland een beter beeld krijgt van Gerrit Jan.

Weggelopen zoon heet geen Jan, maar Israel
Zo vertelt de vriend uit Californië dat de kinderen al werden voorbereid op een leven buiten de boerderij. „Gerrit Jan leefde met vier dochters en twee zoons in de boerderij. De jongste is een meisje”, vertelt hij over de samenstelling van het gezin. Jan, die wegliep uit de boerderij en de politie inschakelde, is met 25 jaar de oudste. Volgens Charles is Jan overigens niet zijn echte naam. „Hij werd Israel genoemd.”

Israel was al volop bezig met zijn leven buiten Ruinerwold, knoopte zakelijke contacten aan en zat vol ambitie. Voor de andere kinderen was het, ook al vormden ze gezamenlijk een hecht en harmonieus gezin, eveneens bepaald niet de bedoeling dat ze voor eeuwig in de stulp zouden blijven wonen.

"’Gerrit Jan wilde dat kinderen op eigen benen gingen staan’"
Sterker, Gerrit Jan wilde dat ze op eigen benen zouden staan, zo weet Charles. „Dat ze gingen trouwen en kinderen kregen. Dat was wel de bedoeling. Ze zouden allemaal wel hun ware vinden, daar was hun vader van overtuigd. Hij zou ze ermee helpen, had alles voor zijn kinderen over, maar was aan de andere kant ook vastbesloten: ze moeten zelf hun partner vinden. Dat vindt hij níet zijn verantwoordelijkheid.”

Drie keer getrouwd
Vraag is wel hoe de vier meiden en twee jongens, zonder ergens geregistreerd te staan, hun leven zouden kunnen voortzetten. „Daar had hij vast iets op gevonden. En als je echt van iemand houdt, dan is daar wel een oplossing voor te vinden.”

Gerrit Jan was zelf getrouwd met drie vrouwen, geeft de Amerikaan prijs. Zijn eerste huwelijk vond plaats voor hij in contact kwam met de Verenigingskerk, ofwel de ’Moon-sekte’. Zijn intrede in de geloofsgemeenschap zorgde voor een scheiding van zijn echtgenote, die weinig op had met de van oorsprong Koreaanse sekte. Het stel had toen al een zoon.

Het tweede huwelijk werd gesloten in de Unification Church, zoals de internationale naam van de Verenigingskerk luidt. Het stel kreeg twee zonen en een dochter, die allen jaren geleden besloten hun eigen weg te gaan en onlangs in een verklaring beweerden sindsdien nooit meer iets van hun vader te hebben gehoord.

Het laatste huwelijk had plaats nadat Gerrit Jan uit de sekte was gestapt. Het eindigde op trieste wijze in 2004, toen de vrouw overleed aan darmkanker, bevestigt Charles. Op officiële overheidsdocumenten staat ze geregistreerd als Hye-jin Moon-van D., maar de Amerikaan beweert dat ze helemaal geen Koreaanse vrouw is. Dat komt dan weer overeen met verklaringen van buurtbewoners in Hasselt – daar woonde het gezin in het verleden – dat de vrouw er niet Aziatisch uitzag.

Vernoemd naar sekteleider Sun Myung Moon
„Hye-jin Moon is niet meer dan een aangenomen naam”, legt Charles uit. De naam is exact gelijk aan die van een dochter van sekteleider Sun Myung Moon die al na enkele dagen overleed. Welke afkomst de vrouw wel heeft, zegt hij niet te weten.

"’Kinderen zijn kerngezond en prima op de hoogte van wat er in wereld gebeurt’"
Gerrit Jans kinderen waren zeer intelligent volgens Charles, die geregeld met hen chatte. „Ze waren niet alleen kerngezond, maar ook goed opgeleid, prima ontwikkeld, uitstekend op de hoogte van wat er zich afspeelde in de wereld. Ik sprak over tal van onderwerpen met hen, echt van A tot Z.” Vanwege de privacy van de kinderen, en de moeilijke situatie waarin ze nu zitten, wil hij niet dat hun namen worden genoemd.

De ’spookkinderen’ gaven ook hun mening op een Facebook-discussiepagina, waarin ze ’outerhouse trainees’ werden genoemd, letterlijk vertaald ’buitenhuis-stagiaires’. Daarin weidt een van hen, in vloeiend Engels, uit over het Ottomaanse Rijk.

Charles maakt zich grote zorgen om Gerrit Jan, die hij als zijn beste vriend beschouwt. De lichamelijke conditie van de man die momenteel in het gevangenisziekenhuis van Scheveningen verblijft, was al precair. De Amerikaan bevestigt dat de vader een hersenbloeding heeft gehad.

Gerrit Jan lijdt aan afasie
„Op 3 augustus 2016. Sinds die tijd is hij voor de helft verlamd en kan hij nauwelijks meer praten. Het was ernstig, hij heeft het maar net overleefd. Ik heb ook daarna met hem contact gehad, maar het was niet meer als voorheen. Hij kon zich veel moeilijker uiten. Ik denk dat zijn kinderen hem wel nog steeds goed begrepen.”

Gerrit Jan lijdt volgens de Amerikaan sinds de zware beroerte aan afasie, een taalstoornis die het gevolg is van hersenletsel, en tot gevolg heeft dat hij zich niet meer goed verstaanbaar kan maken, terwijl zijn geestelijke vermogens niet zijn veranderd. Zoon Jan, of Israel, gaf eerder al aan op sociale media dat hij, samen met de andere kinderen, ’zijn zieke vader liefdevol verzorgt’.

Over hem heeft de vriend gemengde gevoelens. „Ik ben teleurgesteld in hem. Hij drinkt blijkbaar volop bier, terwijl het leven van zijn vader, broertje en zusjes volledig op z’n kop staat. De kinderen mochten van Gerrit Jan altijd gaan als ze wilden, maar moest dat nou zo extreem?” De oudste zoon bestelde in café De Kastelein, waar hij om hulp vroeg, in één keer vijf bier.

Charles denkt niet dat de vermeende homoseksualiteit van de jongen, die op sociale media een regenboogvlag voert bij zijn naam, met alle gebeurtenissen te maken heeft. „Ik kan het me niet voorstellen. Gerrit Jan was niet homofoob, hij houdt van al zijn kinderen.”

De ’spookvader’ liet zich desondanks hard uit over mannenliefde. De Amerikaan denkt dat hij dat anders bedoelde. „Ik heb hem dit meerdere keren gevraagd. Hij sprak in termen van energie. Positieve en negatieve energieën kunnen niet goed samenstromen. Hij zag zijn oudste zoon ook niet als een slechte geest. Misschien wel als iemand die beïnvloed was door slechte geesten. Gerrit Jan vond dat iemand dan, spiritueel gezien, van een klif viel. Waarna het heel moeilijk is om weer omhoog te klimmen.”

"’Gerrit Jan heeft het zwaar’"

Gerrit Jan heeft het zwaar, zo stelt Charles zeker. „Iedereen zag hem vanaf het begin als een tweede Josef Fritzl (de Oostenrijker die zijn dochter tien jaar opsloot en kinderen bij haar verwekte, red.). Er zijn oppervlakkige overeenkomsten, zoals de kelders, die er in zijn woning dus helemaal niet waren. Maar dat maakte niet uit. Zijn kop moest eraf. Hem kan worden aangewreven dat hij een probleem had met autoriteit, ja. Hij is tegen alle vormen van registratie, omdat het een manier is van de overheid om controle te houden over mensen. Hij wilde niet dat de Staat een rol zou spelen in zijn familieleven.”

’Leven Gerrit Jan nooit meer zelfde’
Er is natuurlijk meer. Bijvoorbeeld dat Gerrit Jan zijn kinderen weghield van school, zonder toestemming voor huisonderwijs. Maar vrijheidsberoving en het onthouden van medische zorg? Charles gelooft er niets van en ziet geen lange gevangenisstraf voor zijn vriend. „Maar zodra hij wordt vrijgelaten, weet ik niet hoe ze verder moeten. Zijn kinderen, op de oudste na, raakten ongetwijfeld buiten zinnen toen hun zieke vader bij hen werd weggerukt. Hun leven zal nooit meer hetzelfde zijn.”

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 13:08

Sizzle schreef:
Je mag nog steeds niet actief minder jarigen overtuigen dat contact met de buitenwereld niet een goed idee is.
Ik neem aan dat daar nog onderzoek nodig is ivm mogelijke manipulatie van de waarheid.

Van wie mag dat niet? Waar staat dat, is dat een wet?

Denk dat de som geld voor een groot deel reden is om de mannen vast te laten zitten, ze willen weten waar dat vandaan komt en er wordt gesproken over witwassen waar natuurlijk mee bedoeld wordt dat ze bang zijn dat er geen belasting over dat geld betaald is/wordt

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie